KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Závěr festivalu MusicOlomouc se nesl ve znamení premiér

„Redutu zaplnili příznivci soudobé hudby a koncert zahájil ředitel festivalu Marek Keprt krátkým proslovem, v němž mimo jiné upozornil na jedinečnost programu, v němž zazní tři premiéry.“

„Naprostou novinkou večera byla kompozice od přítomného skladatele Františka Chaloupky.“

„Skladba začala velmi nenápadně klidným, skoro až neslyšným ševelením smyčcových nástrojů. Tak tichým, že by bylo slyšet spadnout špendlík.“

Již tradičně patří závěrečný koncert festivalu soudobé hudby MusicOlomouc Moravské filharmonii Olomouc. Nejinak tomu bylo během letošního sedmnáctého ročníku, který nesl podtitul Keyboards. Ve čtvrtek 13. listopadu se završil večerem plným premiér.

Číst dál…

František Chaloupka: Radši odevzdám tři noty, za kterými si stojím, než tisíc, které nic neznamenají

„Co do objemu práce je každá skladba taková jedna diplomka; skladby pro menší obsazení jsou bakalářkou, opera na vlastní libreto disertací.“

„Až příště budete tleskat skvělým výkonům hráčů ve filharmonii, v rockovém nebo jazzovém klubu, prosím, vzpomeňte si na jejich existenční podmínky.“

„Otázky typu ‚odkud berete inspiraci‘ jsou absurdní – lidi myslí, že upadnete do nějakého transu a že někdo nebo něco tu skladbu napíše za vás, že za tím není skoro žádná práce.“

František Chaloupka je úspěšný český skladatel hraný v naší zemi i v zahraničí. Věnuje se komponování skladeb sólových, orchestrálních i operních. Opakovaně se objevil na mezinárodním operním festivalu NODO, kde mu loni byla provedena opera Zaprodanec. 13. listopadu bude mít na festivalu MusicOlomouc světovou premiéru jeho Dvojkoncert pro klavír, violoncello a orchestr. V rozhovoru se dočtete něco o této novince, o názvech jeho kompozic a také o tom, jaké je to doopravdy být skladatelem.

Číst dál…

V opojení litevsko-českou inspirací aneb Cesta každého z nás na Moravském podzimu 

„Hudba díky umělcům z Aidija plynula zcela přirozeně, jako kdyby se v ten moment stala součástí celého prostoru.“

„S obecnou platností lze ocenit interpretační přínos Miroslava Beinhauera do Čiurlionisových skladeb, který působil velmi přemýšlivě, hloubavě, spíše racionálně.“

„S trochou nadsázky si skladatel koleduje o pobídnutí k sepsání sci-fi opery, a to hned tím, když uvádí, že jedním z konceptů díla je i reflexe současné společnosti jako ‚utopické dystopie‘.“

O mimořádný umělecký zážitek se ve čtvrtek 23. října zasloužili v rámci festivalu Moravský podzim litevští a čeští umělci. Konkrétně renomovaný pěvecký sbor Aidija a následně instrumentalisté Anna Paulová a Miroslav Beinhauer, kteří společně oslavili 150. narozeniny významného litevského skladatele Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise. V inspiraci jeho hudební a výtvarnou tvorbou zkomponoval k této speciální příležitosti skladbu brněnský autor František Chaloupka, konkrétně šlo o operu-oratorium Hyperborea.

Číst dál…

Miroslav Beinhauer: Úspěch Hábova šestinotónového harmonia mě moc těší

„Větší smysl mi dává hudba, která vzniká teď pro tento den.”

„Nešel jsem do nahrávání Hábova opusu s vizí jakéhokoli profitu.”

„Bylo pro mě fascinující vidět, že stále vzniká hudba, která odráží nálady dneška.”

Cesta Miroslava Beinhauera začala tradičním způsobem studia stěžejního klavírního repertoáru na Janáčkově akademii múzických umění. Během studií v Rakousku a Belgii se však probudila jeho vášeň k soudobé hudbě, které se věnuje dodnes. Je to zároveň jediný hráč na světě, který ovládá hru na šestinotónové harmonium Aloise Háby. Své umění předvede nejprve 30. října v Atriu Žižkov po boku rakouského hudebního skladatele Klause Langa a poté na závěrečném koncertu MusicOlomouc ve světové premiéře koncertu Františka Chaloupky. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz jsme si povídali o jeho vášni k soudobé hudbě, studiích a samozřejmě i o Hábově harmoniu.

Číst dál…

Nepřeberné možnosti Moravského podzimu. Dvakrát například Viktor Ullmann

Moravský podzim opět potvrzuje pozici festivalu, který přináší exkluzivní dramaturgii – dokáže propojit špičkovou orchestrální hudbu, odvážné experimenty současných autorů i světové hudební tradice a zve české i světové renomované umělce. KlasikaPlus.cz přináší přehled zbylé části festivalu od 20. října do konce, který připadá na sváteční 28. říjen. Hned v pondělí 20. října mají…

Číst dál…

Výjimečný debut, mikrotonální experimenty i premiéry aneb Lákavý říjen v žižkovském Atriu

Atrium Žižkov vstupuje do druhé poloviny října se čtveřicí mimořádně pestrých koncertů. Programová nabídka pražského kulturního centra je rozkročena od českého debutu vítězného souboru Fibonacci Quartet s houslistou Kryštofem Kohoutem, přes výroční večery Ensemble Terrible a spolku Cellování, až po minimalistické meditace Klause Langa a Miroslava Beinhauera. Podzimní sezona v Atriu Žižkov ukazuje, že…

Číst dál…

MusicOlomouc posedmnácté a s důrazem na klávesy

Klávesy v různých podobách a souvislostech… Festival soudobé hudby MusicOlomouc 2025 s podtitulem Keyboards představí klávesové nástroje: klavír, cembalo a mikrotonální klávesy ať už sólově nebo ve spojení se smyčci, orchestrem či elektronikou. V rámci pěti koncertů zazní některá významná díla druhé poloviny 20. století, především pak nejnovější kompozice 21. století, ale také osm světových…

Číst dál…

Klang Systematiek – minimalismus v maximální dimenzi

„Uvedené Reichovo dílo je mezním produktem hudebně kompozičního umění.“

„Smysl Glassovy skladby nespočívá v melodických liniích, ani v harmonických strukturách. Podkladem hudebního vjemu jsou zde minimalistické figurace.“

„Důmyslně za tím účelem zapojují instrumentální a moderní elektroakustické prostředky a ono specifické, značně předimenzované vnímání času.“

Klang Systematiek je nový hudební soubor, který se nyní na pražské umělecké scéně představuje svojí první koncertní sezónou. Její zahajovací koncert se uskutečnil v pátek 26. září v Centru současného umění DOX. Vystoupili na něm instrumentalisté v mezinárodním složení pod vedením uměleckého vedoucího souboru Garetha Davise.

Číst dál…

Nová koncertní řada soudobé hudby s důrazem na elektronickou složku

Čerstvě vzniklá platforma Klangfield letos uvádí svou první koncertní sérii mezinárodního souboru Klang Systematiek. Od září do prosince v Praze nabídne tři koncerty moderní a soudobé vážné hudby s důrazem na elektronickou složku, za účasti špičkových zahraničních i tuzemských interpretů. První koncert se koná 26. září v Centru současného umění DOX+. Půjde o večer věnovaný minimalismu…

Číst dál…

Centenium sira Charlese Mackerrase v hledáčku Moravského podzimu

Filharmonií Brno pořádaný Mezinárodní hudební festival Moravský podzim se mezi 12. a 26. říjnem letošního roku uskuteční potřiapadesáté. Jeho leitmotivem bude sté výročí narození legendárního dirigenta sira Charlese Mackerrase, velkého propagátora české hudby, kterého festival připomene nejen interpretačním výběrem zaměřeným zejména na britská tělesa, ale také udělením ocenění nesoucího jeho jméno…

Číst dál…

Nová hudba pro cello a klavír. S duem Lorenz/Beinhauer v Brně

Série koncertů nazvaná Nová hudba pro cello a klavír, kterou pořádá duo českého klavíristy Miroslava Beinhauera a německého violoncellisty Matthiase Lorenze, bude pokračovat ve čtvrtek 5. června v Domě umění města Brna. Po Praze, Drážďanech a Chemnitzu duo i v Brně nabídne hudbu soudobých autorů: Langa, Demoče, Bakly a Burtevicz. Poté zamíří do Vídně. Duo Lorenz/Beinhauer, které…

Číst dál…

Miroslav Beinhauer připravuje odvážný klavírní recitál v bratislavské Redutě

Další českou stopu v orchestru Slovenské filharmonie v příštích dnech zanechají skladatel Petr Bakla a klavírista Miroslav Beinhauer. Stane se tak 8. dubna v Malém sále bratislavského sídla orchestru. Dvakrát pak bude uvedený orchestrální pořad zahrnující houslový koncert Samuela Barbera a Alpskou symfonii Richarda Strausse. Domácí těleso v tomto případě řídí 10. a 11. dubna Sascha Goetzel.…

Číst dál…

Hudební pocta architektu Bohuslavu Fuchsovi

„Může být ticho slyšet? A co když rezonuje v prostoru s tak silnou historií, že se stává jeho součástí?“ Brno Contemporary Orchestra zve na koncert Audio, který rozezvučí Obřadní síň brněnského Ústředního hřbitova. Hudební večer, který se koná 3. března, je poctou k 130. výročí narození architekta Bohuslava Fuchse, autora této stavby. „Spojení koncertu…

Číst dál…

Za hudbou mezi obrazy. Hrají Paulová a Beinhauer

Spolek studentů Akademie múzických umění v Praze Hudba mezi obrazy zve na recitál mladých umělců. 24. února diváci v prostorách Galerie Lapidárium uslyší klarinetistku Annu Paulovou spolu s klavíristou Miroslavem Beinhauerem. Oba nadaní hudebníci se aktivně věnují interpretaci soudobé hudby a často spolupracují se skladateli mladé generace. V první polovině koncertu zazní tradičnější díla…

Číst dál…

Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia

Nevšedním koncertem pokračuje v úterý 28. ledna cyklus soudobé hudby orchestru Prague Philharmonia. Hlavními hudebními protagonisty tohoto „speciálního dílu“ hudební talkshow, která se již druhou sezonu koná ve Švandově divadle v Praze, budou dva významní současní skladatelé – Petr Kotík a Philip Glass. Večerem o vývoji hudební avantgardy v New Yorku od sedmdesátých let 20.…

Číst dál…

Nová česká komorní hudba. Výzva SoundCzechu umožnila vznik dvacítky nahrávek 

„Ide predsa len o pomerne vzácnu, hoci z povahy veci nie celkom konzistentnú sondu do toho, čo sa v súčasnej hudbe u nás deje.“

„Komorné médium je pre autorky a autorov skladieb tohoto projektu evidentne inšpiratívnym.“

„Projekt ukazuje, že existuje už pomerne veľká skupina umelcov, ktorí sa novovznikajúcej hudbe venujú systematicky, a že má táto skupina potenciál rozšíriť sa vďaka ďalším, dostatočne zvedavým, hudobníkom a hudobníčkam.“

Ku koncu Roku českej hudby 2024 vrcholí aj jeden z projektov, ktoré sa v rámci osláv výrazne venovali súčasnej tunajšej hudbe. Pätnásť českých skladateliek a skladateľov postupne zverejňuje nahrávky svojich skladieb, ktoré mohli realizovať vďaka výzve Institutu umění a jeho exportnej kancelárie SoundCzech. Poslucháčom je zatiaľ prístupný playlist s podtitulom Nová česká komorní hudba – New Czech Chamber Music na YouTube. V januári sa chystá uvedenie nahrávok na Českom rozhlase Vltava. 

Číst dál…

Vánoční koncert Miroslava Beinhauera a Anny Paulové s nevánočním programem

Ostravský Zámek Vítkovice se po několika letech opět stane dějištěm tradičního vánočního koncertu klavíristy Miroslava Beinhauera. V empírovém sále vystoupí ve středu 18. prosince od devatenácti hodin společně s klarinetistkou Annou Paulovou. Program nabídne mimo jiné skladby Karla Husy, Petera Grahama nebo soudobého slovenského komponisty Adriána Demoče.  Mladý český klavírista Miroslav Beinhauer,…

Číst dál…

Hudebně nabitý týden v žižkovském Atriu

Soudobá hudba, mladí talenti i renomovaní klasičtí interpreti, ti všichni dostanou příležitost koncertovat ve třetím listopadovém týdnu v kulturním centru Atrium na Žižkově, které již čtyři dekády obývá původně barokní kostel se zahradou v žižkovském vnitrobloku ležícím mezi ‚Jiřákem, Žižkovskou věží a Olšanským náměstím‘, jak sami pořadatelé uvádějí. V nejbližších dnech v Atriu vystoupí NeoQuartet, klarinetista Jan…

Číst dál…

Dvakrát Lichtzwang, jednou Atrium. V hlavní roli Marek Keprt 

Koncertní řada pro hudbu dvacátého a jednadvacátého století olomouckého ansámblu Lichtzwang nabídne v pondělí 30. září dvojici koncertů. V olomoucké Kapli Božího Těla v Uměleckém centru Univerzity Palackého vystoupí od osmnácti hodin klavírista Marek Keprt a o hodinu a půl později violoncellista Matthias Lorenz s klavíristou Miroslavem Beinhauerem. 3. října zamíří Marek Keprt do Prahy, kde jej…

Číst dál…

Hořký konec Russolův, ‚božský hluk‘ nenalezen. Nová opera míří k podstatě pod slupkou žertu

„Jediným konkrétním předmětem byl papiňák, který sehrál důležitou roli v Russolově zkoumání světa zvuků.“

„Komediální prvky a absurdní dialogy či situace v celé opeře mile překvapovaly.“

„Radostová jako jediná zpívala na otevřený vokál květnaté melodie na tonálním základu, což při většině jejích výstupů působilo vtipně v kombinaci s ruchy z nástrojů intonarumori.“

Divadlo loutek Ostrava se 28. června ve večerních hodinách rozeznělo ruchy, hluky, skřípěním a skříkáním. Festival Dny nové opery Ostrava vzdal operou Hořký konec Russolův poctu italskému futuristovi Luigimu Russolovi a českému filozofovi, teoretikovi umění a také opernímu kritikovi Petru Rezkovi, autorovi libreta. Světová premiéra ve čtyřech obrazech v režii Petra Odo Macháčka obecenstvo přimněla k zamyšlení, zájmu i rozesmání.

Číst dál…

Ceny Jantar s premiérou skladby pro unikátní šestinotónové harmonium

Světová premiéra nové kompozice Between Grids (Ostravské proluky) českého skladatele Iana Mikysky zazní na sedmém ročníku udílení Moravskoslezských uměleckých Cen Jantar. Přednese ji klavírista Miroslav Beinhauer, jediný hráč na světě, který hru na unikátní harmonium ovládá na virtuózní úrovni. Skladbu na ryze ostravské téma si pořadatelé nechali napsat na zakázku…

Číst dál…

Soudobá tvorba zpět v Atriu Žižkov

Cyklus Nová hudba se vrací na Žižkov s programem, který obvykle v koncertních síních k slyšení není. Na třech koncertních večerech se posluchači mohou těšit hned na několik premiér v podání předních umělců. První do Atria Žižkov dorazí již v úterý 5. března Neues Klaviertrio Dresden a pro zahájení řady si připravilo speciální česko-německý projekt složený…

Číst dál…

Hába, Lang, Argento a Adams v interpretaci Beinhauera a Radostové

Pianista Miroslav Beinhauer se sopranistkou Pavlou Radostovou připravili vystoupení s díly autorů 20. a 21. století – s klavírními skladbami Klause Langa a Johna Adamse a písňovými cykly Aloise Háby a Dominicka Argenta. Koncerty se stejným programem se konají 10. prosince v Opavě a 11. prosince v Krnově. Na začátku koncertu v Městském kulturním domě Petra Bezruče v Opavě a o den…

Číst dál…

Výběr z málo známých klavírních skladeb Aloise Háby v Atriu na Žižkově

Koncertní série Nová hudba v Atriu nahlíží do nedávné hudební historie. Tentokrát bude představena tvorba skladatele Aloise Háby v interpretaci klavíristy Miroslava Beinhauera. Do centra pozornosti se dostanou skladatelovy méně známé klavírní skladby – jejich výběr zazní 19. října od půl osmé v Atriu na Žižkově. Alois Hába (1893–1973) je širší veřejnosti znám…

Číst dál…

Alois Hába – a co dál?

„Nové i starší skladby pro šestinotónové harmonium by se časem měly dostat i k širšímu publiku díky nahrávce, která vzniká právě v těchto dnech, ačkoli ještě není jasné, kde by mělo výsledné CD vyjít.“

„Zdá se, že šestinotónové harmonium podněcuje k úvahám o plynutí času a samotné podstatě zvuku.“

„Koncepce CD i podobné naladění jednotlivých skladeb, byť docílené náhodou, působí zajímavě. Uvidíme, zda si získá také přízeň posluchačů a zda se skladby pro šestinotónové harmonium stanou životnou součástí koncertního provozu i do budoucna.“

Sto let starý vynález a zároveň žhavá novinka – i tak by se dalo charakterizovat šestinotónové harmonium Aloise Háby, jež právě prožívá velký návrat na koncertní pódia. Jeho vzkříšení je o to zajímavější, že se s ním nesetkáváme pouze jako s kuriozitou s repertoárem čítajícím jen nemnoho skladeb, ale že naopak ve zvukových možnostech jedinečného nástroje nacházejí zalíbení skladatelé z různých koutů světa…

Číst dál…

Hrátky s Trumpem na Ostravských dnech. Parodická opera zaujala, najdou se však i otazníky

„Výkon sopranistky Donatienne Michel-Dansac je skutečnou senzací. Koloruje operu nejen vizuálně, ale hlavně charismatem své osobnosti.“

„Lang se nezdráhal využít rafinované postupy v melodice, harmonii a rytmu. Zejména po kinetické stránce je hudba neobyčejně vrstevnatá.“

„Spolehlivé vedení Kalitzkeho a výkony všech instrumentalistů byly značnou oporou. Lang využil pouze několika nástrojů, ale jejich party jsou minuciózně prokomponované, takže mají až sólové vyznění.“

Ostravské dny uvedly operu Bernharda Langa Hrátky s Trumpem. Inscenace v režii Jiřího Nekvasila se konala v Divadle Antonína Dvořáka. Scénu připravil David Bazika a kostýmy Marta Roszkopfová. Langovo dílo je obrovskou výzvou pro jediného pěveckého protagonistu. Extrémně obtížnou roli ztvárnila sopranistka Donatienne Michel-Dansac. V dalších nezpívaných úlohách se představili Roberta Battistini, Barbara Kurzoková a Valentýna Wojtovičová za doprovodu instrumentalistů a samplů. Provedení vedl dirigent Johannes Kalitzke.

Číst dál…

Bohatý program Ostravských dnů letos ve spolupráci s Ostravskou univerzitou

Česká premiéra opery Bernharda Langa Hrátky s Trumpem, flash-mob opera v rytmu techno-optimismu pro dvě e-koloběžky a čtyři hoverboardy, minimaraton elektronické hudby, prostorové kompozice v katedrále, připomenutí avantgardních i experimentálních děl minulého století i světové premiéry současných autorů – i to nabídne letošní ročník bienále Ostravské dny. V podání předních ansámblů i sólistů zazní díla více než osmi desítek skladatelů.…

Číst dál…

Sraz hudebních tvůrců předjímkou i součástí festivalu Ostravských dnů

Tři týdny ve společnosti etablovaných skladatelů tráví od 14. srpna do 2. září účastníci Institutu, který je součástí festivalu Ostravské dny – letos v prostorách nového uměleckého klastru Ostravské univerzity na Černé louce. Třicet pět mladých skladatelů ze šestnácti zemí čekají tři týdny intenzivního setkávání a komunikace, navazování kontaktů, odborné diskuse a hlavně…

Číst dál…

Myšlení Milana Knížáka v rukou klavíristy Miroslava Beinhauera

„Namiesto plynulých zmien volí autor rýchle strihy, v rámci ktorých často mení tempo, dynamiku či faktúru, a často sa v jedinom okamihu obráti k celkom inému charakteru a nálade.“

„Hoci sme tak počuli osem klavírnych skladieb od jediného autora, na monotónnosť priestor príliš nevznikol.“

„Od interpreta vyžadujú Knížákove postupy každopádne značnú flexibilitu. Miroslav Beinhauer podľa mňa zvládol túto úlohu bravúrne.“

„Nakonec, utéct se dá vždycky,“ predniesol Milan Knížák k publiku pred koncertom v Atriu na Žižkove, na ktorom zazneli výlučne jeho kompozície pre klavír. V interpretácii Miroslava Beinhauera sme mali možnosť celkom neobvyklého exkurzu do hudobného myslenia autora, ktorý má v českej kultúre a umení celkom špecifické miesto.

Číst dál…

Nová hudba v Atriu na Žižkově. Klavírní cyklus se světovými premiérami

Atrium na Žižkově ve spolupráci s předním českým klavíristou Miroslavem Beinhauerem uvede cyklus tří koncertů soudobé hudby a hudby dvacátého století. Cílem projektu je přiblížit technicky náročná, avšak posluchačsky atraktivní díla, z nichž část zůstává široké veřejnosti téměř neznámá. Cyklus nese název Nová hudba v Atriu a milovníci soudobé hudby se mohou těšit na skladby…

Číst dál…