Francesco Cavalli byl vedle svého staršího kolegy Claudia Monteverdiho jedním z prvních velkých géniů opery. V Benátkách v roce 1651 velkolepě zinscenoval a zhudebnil bohy a hrdiny mytologie. Na produkci jeho díla La Calisto se Théâtre Graslin ve francouzském Nantes a poté také v divadle v Angers podílí i český tenorista Petr Nekoranec. Toho v prosinci čeká ještě další francouzská…
Smetana v souvislostech (10)
Karel Svolinský a Smetanovy opery
„Do divadelního světa vstoupil ve svých 44 letech už jako zralý a uznávaný umělec. Jeho jevištní práce vznikaly mezi lety 1940 a 1982.“
„Na jevišti vypravil Čertovu stěnu, Tajemství, Hubičku a Prodanou nevěstu, k níž se opakovaně vracel.“
„Prodaná nevěsta se pro Karla Svolinského stala celoživotní scénografickou výzvou.“
Karel Svolinský (1896—1986) kdysi poznamenal: „Byl jsem pronásledován ctižádostí dosáhnout co možná nejčistšího souzvuku Smetanovy hudby a scénického obrazu.“ Tato slova velmi přesně vystihují jeho přístup k divadelní práci, zejména k inscenacím oper Bedřicha Smetany. Ačkoliv byl znám především jako malíř, grafik, ilustrátor a autor užitého umění, jeho scénografie představuje jednu z nejvýznamnějších kapitol českého výtvarného a hudebně-dramatického umění 20. století. Přinášený materiál souvisí s otevřením nové výstavy v Muzeu Bedřicha Smetany, kdy se dnes uskuteční koncert, na kterém zazpívají mezzosopranistka Monika Jägerová a sopranistka Tamara Morozová.
Ó, vidět lidský hlas. Holanova poezie a hudba Bacha i soudobých autorů ve Werichově vile
Werichova vila na pražské Malé Straně uvede ve středu 22. října stane od devatenácti hodin scénou pro komorní večer věnovaný stému dvacátému výročí narození básníka Vladimíra Holana. Program propojí recitaci jeho veršů s barokní i současnou tvorbou. Návštěvníci se dočkají i světové premiéry skladby Slza od Jáchyma Novotného. Intimní prostor půdy Werichovy vily,…
Karel Svolinský a Smetanovy opery. Novou výstavu ve Smetanově muzeu uvede vokální koncert
Muzeum Bedřicha Smetany zpřístupní 22. října výstavu věnovanou scénografickým návrhům Karla Svolinského k operám Bedřicha Smetany. O den dříve, v úterý 21. října od šesti hodin večer, výstavu uvede koncert z árií a písní ze Smetanova odkazu v podání pěvkyň Tamary Morozové a Moniky Jägerové za klavírního doprovodu Kristiny Markové. Výstava Karel Svolinský a Smetanovy opery se soustředí…
Polsko, Francie, Čechy. Rychlý život Petra Nekorance
V úvodu sezony se český tenorista Petr Nekoranec objeví – v jeho případě nepřekvapivě – ve třech různých zemích v rámci třinácti říjnových dní. 10. října zazpívá v Polsku u zahájení sezony Poznaňské filharmonie, Rameau gala obohatí 19. října ve francouzském Nancy a o tři dny později bude hvězdou v Gočárově galerii na koncertě úspěšných absolventů pardubické…
Mosty soudobé hudby přinesou premiéru skladby Ondřeje Štochla
Pražská hudební scéna nabídne 24. září večer věnovaný soudobé hudbě, který propojí světové premiéry s díly zavedených autorů. V rámci letos založeného cyklu Mosty soudobé hudby se v evangelickém kostele U Salvátora představí houslistka Tereza Horáková a perkusionista Martin Opršál. Vrcholem večera bude premiéra nové skladby Ondřeje Štochla inspirované románem současného ruského spisovatele Sergeje Lebeděva.…
Monika Jägerová zanechala silný dojem na zámku v Jaroslavicích
„Pietro Metastasio za svoje místo dvorního básníka vděčil své mecenášce, hraběnce Marii Anny Pignateliové, která v Jaroslavicích pobývala.“
„Nadšenec a vizionář, rakouský lékař Sigurd Hochfellner se i přes nejasnosti v restitučním řízení pustil do dílčích oprav. Za jeho podpory i účasti se koncert v rámci festivalu Hudba Znojmo mohl uskutečnit.“
„Pěveckého partu se ujala altistka Monika Jägerová, která je jako muzikoložka i badatelkou.“
Zámek v Jaroslavicích je dlouho spící klenot. Bohužel patří k našim nejohroženějším památkám a jeho degradace stále postupuje. Upozornit na tento stav se rozhodl management festivalu Hudba Znojmo a uspořádal večer o operním básníkovi Pietru Metastasiovi. Byl totiž přítelem hraběnky Marie Anny Josefy, hraběnky z Althannu, která byla známá také jako Marianna Pignatelli. Rod Althannů zámek vlastnil až do roku 1790 a hraběnka s Metastasiem udržovala písemný kontakt a byla jeho patronkou. Komponovaný večer 16. července nabídl četbu z jejich dopisů a hudbu z oper, ke kterým Metastasio složil text. Autentický zážitek ve společnosti protagonistky Moniky Jägerové…
Tři kontratenoristé, Händel a Znojmo
„Julius Caesar v Egyptě, londýnské dílo z roku 1724, je v dobovém italském barokním stylu mistrovským kusem.“
„Tři zahraniční kontratenoristé a tři domácí sólisté běžných oborů utáhli v uměleckém souznění s barokním orchestrem Romana Válka tři dlouhá dějství skvěle.“
„Dirigent, i s orchestrem pod pódiem v nejtěsnějším kontaktu s natěsnaným publikem, dotvářel dojem z díla svým nerutinním, až živočišně naléhavým přístupem.“
Hudební festival Znojmo nemohl ve čtvrtek začít lépe. Händelova opera Giulio Cesare in Egitto zahájila letošní ročník sice jen s náznakem kulis a s minimální režií, na podstatně menší scéně než v červnové plnoformátové ostravské koprodukci, nicméně hudební nastudování a pěvecké provedení bylo špičkové. Čtyřhodinové představení končilo po půlnoci, ale dirigent Roman Válek s Czech Ensemble Baroque a šesti sólisty dali publiku zapomenout na čas.
Premiéra Ezopotámie či vystoupení Kahánka a Šporcla. Další znojemský týden
Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v historicky poučené interpretaci s Andreasem Schollem, Adamem Plachetkou a dalšími pěveckými hvězdami otevřela 10. července jedenadvacátý ročník Hudebního festivalu Znojmo. Dění aktuálního kalendářního týdne portál KlasikaPlus.cz už přiblížil, na řadě je tedy přehled týdne následujícího. V pondělí je nejprve v plánu multižánrový happening, který oživí hudbou zákoutí města Znojma. Celý den…
Hudební festival Znojmo otevře Julius Caesar
Letní festivalové dění na jižní Moravě se mezi 10. a 27. červencem ponese v duchu jednadvacátého ročníku Hudebního festivalu Znojmo. Ten zůstane i letos věrný svému pestrému žánrovému zaměření a každoročnímu uvedení vybraného operního titulu. Tentokrát jím bude Händelův Julius Caesar v Egyptě, který se premiéry dočkal už v závěru června v Ostravě. V tu dobu se ve…
Julius Caesar v Egyptě. Ostrava objevila barokní operu
„Iluzi barokního prostoru poskytlo hlediště i jeviště Divadla A. Dvořáka ideálně. Dotvořil ho scénograf Daniel Dvořák.“
„Nejslavnějším kontratenoristou je dnes bezpochyby Andreas Scholl, německý kontratenorista, který vytvořil titulní roli.“
„Být to koncertní provedení, jistě by jeho výkon vyčníval, takto spíš vzbuzoval rozpaky.“
Opera Národního divadla moravskoslezského uvedla poprvé na svém jevišti barokní operu, konkrétně Händelovu operu Julius Caesar v Egyptě, a to v koprodukci s Hudebním festivalem Znojmo a Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka. Režijně operu připravil Jiří Nekvasil, scénu vytvořil Daniel Dvořák a kostýmy Hana Kelar Knotková. Premiéra se konala ve čtvrtek 19. června a byla událostí sezóny a současně jejím závěrem.
Barokní opera prvně v ostravském divadle. Se třemi kontratenoristy
Poprvé se v operní nabídce Národního divadla moravskoslezského objeví inscenace barokní opery v autentické hudební intepretaci na historické nástroje. Diváci přišedší do Divadla Antonína Dvořáka zhlédnou barokní operu o třech dějstvích z roku 1724 a pera Georga Friedricha Händela Julius Caesar v Egyptě (Giulio Cesare in Egitto). Premiéra se koná 19. června, inscenace bude posléze také…
Missa Carolina olomouckého kapelníka provedena v novodobé premiéře
„Dnes je hudba Philippa Jacoba Rittlera téměř zapomenuta a jen díky píli a houževnatosti badatelů, jako je dirigent a vedoucí souboru Eduard Tomaštík, se může dostat k uším dnešních posluchačů.“
„Účinkující se nedali malou účastí publika odradit a provedli staré dílo v novém podání s profesionální důsledností.“
„Marek Kubát, sólista na theorbu, zaujal nejen technickou bravurou, ale i niterným, vroucím výrazem.“
Jarní hudební festival v Olomouci připomíná svět mocných, kteří v době baroka byli hudebními mecenáši. Karel II. z Lichtenstejnu-Castelcorna byl olomouckým biskupem, pro kterého v době středního baroka skládal hudbu olomoucký kapelník Philipp Jakob Rittler. V sobotu 3. května zazněla v chrámu Panny Marie Sněžné jeho Missa Carolina v podání souboru Societas Incognitorum s dirigentem Eduardem Tomaštíkem.
Spolek Lieder Society otvírá dveře mladým pěvcům i brány nové sezony
Lieder Society zve na Otevřený salón k zahájení koncertní sezóny. 27. dubna se uskuteční od sedmnácti hodin v Atriu Žižkov. Akce seznámí s plány písňového spolku a prezentuje absolventy tzv. Mladého salónu, platformy pro mladé pěvce se zájmem o žánr písně. „Chcete se dozvědět, co všechno letos chystáme? Chcete s námi sdílet pódium a stát se součástí…
Císařský, Italská. Zlínští filharmonikové potěší osvědčenými kusy
Přední český pianista Jan Bartoš a šéfdirigent zlínské filharmonie Robert Kružík stanou na jednom pódiu. Jejich koncert s hudbou dvou výrazných představitelů německého romantismu se koná 17. dubna v Kongresovém centru. O týden později se na stejném místě v pořadu neVÁŽNÁ KLASIKA představí sopranistka Magdaléna Hebousse a mezzosopranistka Monika Jägerová. V tomto případě Filharmonii Bohuslava Martinů povede…
Operativa, Dětská opera, Lieder Society aneb Další dění na festivalu Opera
Festival hudebního divadla zvaný Opera v příštích dvou týdnech nabídne další trojici představení, přičemž plánované čtvrté bylo zrušeno. Své počiny nabídnou platforma Operativa, Dětská opera Praha a písňový spolek Lieder Society. Nejbližší akce se koná 29. března ve Studiu hrdinů a půjde o experimentální projekt I-ME, jehož hlavním mozkem je slovinský umělec Rocc. Výzkumný…
Dvojalbum s písněmi skladatelky Slávy Vorlové je objevnou sondou do minulosti
„Nahrávka je svou bezprecedentní interpretační kvalitou jedním z dramaturgicky nejzásadnějších nahrávacích počinů loňského roku.“
„Porozumění Jägerové tomu, o čem zpívá a jak to chce sdělit, je vskutku znamenité. Její hlas má dramatickou hloubku.“
„Roman Hoza se tohoto nadmíru vtipného díla nemohl zhostit lépe.”
Dvojalbum s písněmi Slávy Vorlové přináší reprezentativní výběr tvorby české skladatelky. Nad jejím dílem se sešli přední mladí interpreti Tamara Morozová, Monika Jägerová, Daniel Matoušek, Roman Hoza, Vojtěch Červenka a Katelyn Bouska. Nahrávka je významným příspěvkem k objevování české hudby minulého století. Je také důkazem, že současní umělci k minulosti nejsou lhostejní, když dotvářejí povědomí o roli žen ve světě hudebních skladatelů.
Julius Caesar v Egyptě. Příští rok v Ostravě a ve Znojmě
S dalším festivalovým avízem pro příští rok přichází Hudební festival Znojmo. Z programu jednadvacátého ročníku, který se uskuteční mezi 10. a 27. červencem příštího roku, představil chystaný operní projekt. Jím bude trojí autentické provedení Händelovy opery Julius Caesar v Egyptě, kterou festival koprodukuje společně s Národním divadlem moravskoslezským, na jehož programu se titul objeví…
Lieder Society představí Slávu Vorlovou v New Yorku
Spolek Lieder Society připravil u příležitosti Roku české hudby projekt, který oživuje odkaz české skladatelky Slávy Vorlové, od jejíhož narození letos uplynulo sto třicet let. Koncertně jej v Praze poprvé uvedl v březnu letošního roku, 26. listopadu představí Slávu Vorlovou trojice mladých českých hudebníků v Českém centru v New Yorku. Sopranistka Tamara Morozová, altistka Monika…
Unikátní dušičková performance s vysokou přidanou hodnotou
„Bella Adamova pečlivě modulovala každou slabiku německého textu. Stejně pečlivou deklamaci předvedla i Tamara Morozová v češtině.“
„Píseň brněnské skladatelky Agnes Tyrell zazněla v novodobé premiéře. Hudebně je natolik invenční, že by si zasloužila pevné místo v repertoárech současných pěvců.“
„Díky citlivému režijnímu vedení se celý večer stal důstojnou vzpomínkou na zesnulé, ani v jednom případě nesklouznul do laciných zkratek.“
Lieder Society, která dlouhodobě propaguje písňový repertoár, uvedla 4. listopadu ve spolupráci se společností Run Operun poloscénickou site-specific performance Písně ztracených duší, která reflektovala doznívající dušičkové svátky. Na programu byly písně Johannesa Brahmse, Franze Schuberta, Clary Schumannové, Franze Liszta, Gustava Mahlera, Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha a Antonína Vojtěcha Horáka, které měly jednotící linku ve fascinaci estetikou temnoty, nadpřirozena a smrti.
Site-specific zvaný Písně ztracených duší. Zazpívají Adamova, Morozová a další
Lieder Society uvádí ve spolupráci s Run Operun poloscénickou site-specific performance Písně ztracených duší. Nabízí pohled do světa bizarního a děsivého, kde ztracené duše ožívají uprostřed temné atmosféry 19. století. Happening účastníky zavede na starý hřbitov, který 4. listopadu vznikne v prostorách jízdárny Savarin, kde duše vyprávějí své tragické a místy i groteskní příběhy. Zazní…
Písňový banket Moniky Jägerové
„Schumann se psaním písní snažil dosáhnout finanční stability. V tom shledávám drobný paradox doby: kdysi skladatelé psali písně, aby se uživili, dnes aby posluchače písňové tvorby pohledal!“
„Na obou sólistech jsem musel ocenit vzájemný respekt a to, jak se ani jeden nesnažil prosadit.“
„Písně se Jägerové zjevně dotýkaly i osobně, svůj niterný prožitek dávala najevo neokázale, leč přesvědčivě a naprosto uvěřitelně.“
Spolek Lieder Society, který si vzal za úkol propagovat a uvádět písňovou tvorbu, nedlouho po svém koncertu k 160. výročí narození Richarda Strausse na pražské Novoměstské radnici uspořádal koncert další, tentokrát v prostorech kostela sv. Vavřince pod Petřínem. Výrazný otisk v paměti jím zanechala altistka Monika Jägerová.
Judita Triumphans na závěr Hudebního festivalu Znojmo
Nabídce posledního týdne letošního dvacátého ročníku Hudebního festivalu Znojmo vévodí druhý vokálně-instrumentální projekt přehlídky. Po premiéře Hurníkovy dětské opery Porucha na lodi Nautilus jím bude nastudování Vivaldiho oratoria Judita Triumphans. Program láká i na klavírní recitál, industriální večer se starou hudbou, promenádní koncert, folklórní zastavení s hudbou a tancem nebo jazzové matiné. Oslavy…
Plzeňské divadlo oslaví sté šedesáté výročí. Oslavy Roku české hudby završí napřesrok
Vedle Plzeňské filharmonie novou sezónu v západočeské metropoli představilo i Divadlo Josefa Kajetána Tyla. Bude jeho stá šedesátá. Plzeňská opera uvede Smetanovu Čertovu stěnu ve spolupráci s ostravským divadlem, chystá ale i zbrusu novou operní parodii nastolující otázku, co opera jako žánr snese… Baletní příznivce v Plzni potěší trojicí nových titulů, jako novinku soubor chystá…
Ostrava se o Smetanu postarala královsky
„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“
„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“
„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“
Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.
Monika Jägerová: Snažím se o zvláštní směs odstupu a úplného odevzdání se hudbě
„Zhudebnění Vorlovou má ale v sobě něco tak civilního a sdělného, že tu obrovskou emoci dokáže posluchači velmi silně přeložit.“
„Pokud posluchači odcházejí z našich koncertů trochu dojati, trochu vzděláni a trochu ‚ovíněni‘, máme radost.“
„Hudební provoz se často pohybuje po lety vyjetých kolejích a pomyslným kormidlem se otáčí ztěžka. Chci být ale optimistka a myslím si, že se to pomalu lepší.“
Kromě výročí českých velikánů, jejichž díla plní programy koncertů domácích těles, slavíme tento rok i 130 let od narození skladatelky Slávy Vorlové. Právě od toho se odvíjí rozhovor s pěvkyní Monikou Jägerovou… Přestože se Vorlové hudba za jejího života hojně uváděla, v posledních desetiletích z koncertních programů téměř vymizela. U příležitosti tohoto jubilea se podařilo spolku Lieder Society uspořádat 21. března 2024 Slavnostní koncert k Roku české hudby, kde zazněla Vorlové písňová a klavírní tvorba. Koncert ve vyprodané Sukově síni pražského Rudolfina zároveň potvrdil, že domácí posluchači jsou připraveni objevovat dnes zapomenuté autorky a autory hudby 20. století.
Adam Plachetka oporou znojemského festivalu, kde letos silně rezonují ženské otázky
Hudební festival Znojmo se tento rok uskuteční podvacáté. Jubilejní ročník s mottem Hudba a vítězství je v plánu v termínu od 10. do 28. července a v tradičně semknuté dramaturgii nabídne koncerty Pavla Šporcla, Adama Plachetky a dalších interpretů z oblasti klasické hudby. Nezapomene však ani na cimbálovou muziku, swing, jazz a crossover pořady. Vrcholem bude ve festivalové…
Brněnská Rusalka iluzí zbavená. Je strhující
„Nová inscenace Rusalky na scéně Janáčkovy opery především není pohádkou pro děti.“
„Čeká-li někdo na kultovní árii Ježibaby Čurymury fuk, nebo na komické duo Hajný + Kuchtík, nedočká se.“
„Lesní žínky jsou tak jediným odlehčujícím prvkem inscenace.“
Opera Rusalka Antonína Dvořáka je českým hudebním klenotem. Operní režiséři nepřestávají hledat její účinný výklad. David Radok na brněnské scéně sáhl Rusalce až na dno duše a zbavil ji pohádkového nimbu. Tragická láska v neutrálních kulisách a podaná mistrovskými pěveckými i hereckými výkony, je kruté psychodrama. Nádherná Dvořákova hudba pod taktovkou Marka Ivanoviće je stále stejně nesmrtelná a sdělná.
Předpremiérové seznámení se s brněnskou Rusalkou
Janáčkova opera chystá novou inscenaci opery Rusalka Antonína Dvořáka. Ve středu 27. března od osmnácti hodin je možné nahlédnout do příprav spolu s inscenačním týmem a sólisty. Režisérem je David Radok, dirigentem Marko Ivanović. Tzv. „Předpremiérové kukátko“ je možné sledovat online přes YouTube stream. Režisér David Radok představí Rusalku jako osudové drama…
S nejvyšší péčí a mistrně. Lieder Society v koncertní připomínce Slávy Vorlové
„Vorlová po sobě zanechala rozsáhlé kompoziční dílo.“
„Ke tvorbě pro lidské hlasy přistupovala diferencovaně a s citem. Pod dojmy z vlastního životního údělu vždy dobře vystihla hloubku vybraných textů.“
„Ve dvou případech program večera doplnily její kompozice pro sólový klavír.“
Hudební skladatelka Sláva Vorlová se narodila před sto třiceti lety, 16. března 1894, necelých deset let po úmrtí Bedřicha Smetany. Letošní vzpomínky na tuto pozoruhodnou umělkyni proto rovněž spadají do rámce Roku české hudby. Slavnostní koncert z její tvorby uspořádal spolek Lieder Society v Sukově síni pražského Rudolfina ve čtvrtek 21. března.




























