KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Závěr festivalu MusicOlomouc se nesl ve znamení premiér

„Redutu zaplnili příznivci soudobé hudby a koncert zahájil ředitel festivalu Marek Keprt krátkým proslovem, v němž mimo jiné upozornil na jedinečnost programu, v němž zazní tři premiéry.“

„Naprostou novinkou večera byla kompozice od přítomného skladatele Františka Chaloupky.“

„Skladba začala velmi nenápadně klidným, skoro až neslyšným ševelením smyčcových nástrojů. Tak tichým, že by bylo slyšet spadnout špendlík.“

Již tradičně patří závěrečný koncert festivalu soudobé hudby MusicOlomouc Moravské filharmonii Olomouc. Nejinak tomu bylo během letošního sedmnáctého ročníku, který nesl podtitul Keyboards. Ve čtvrtek 13. listopadu se završil večerem plným premiér.

Číst dál…

František Chaloupka: Radši odevzdám tři noty, za kterými si stojím, než tisíc, které nic neznamenají

„Co do objemu práce je každá skladba taková jedna diplomka; skladby pro menší obsazení jsou bakalářkou, opera na vlastní libreto disertací.“

„Až příště budete tleskat skvělým výkonům hráčů ve filharmonii, v rockovém nebo jazzovém klubu, prosím, vzpomeňte si na jejich existenční podmínky.“

„Otázky typu ‚odkud berete inspiraci‘ jsou absurdní – lidi myslí, že upadnete do nějakého transu a že někdo nebo něco tu skladbu napíše za vás, že za tím není skoro žádná práce.“

František Chaloupka je úspěšný český skladatel hraný v naší zemi i v zahraničí. Věnuje se komponování skladeb sólových, orchestrálních i operních. Opakovaně se objevil na mezinárodním operním festivalu NODO, kde mu loni byla provedena opera Zaprodanec. 13. listopadu bude mít na festivalu MusicOlomouc světovou premiéru jeho Dvojkoncert pro klavír, violoncello a orchestr. V rozhovoru se dočtete něco o této novince, o názvech jeho kompozic a také o tom, jaké je to doopravdy být skladatelem.

Číst dál…

Miroslav Beinhauer: Úspěch Hábova šestinotónového harmonia mě moc těší

„Větší smysl mi dává hudba, která vzniká teď pro tento den.”

„Nešel jsem do nahrávání Hábova opusu s vizí jakéhokoli profitu.”

„Bylo pro mě fascinující vidět, že stále vzniká hudba, která odráží nálady dneška.”

Cesta Miroslava Beinhauera začala tradičním způsobem studia stěžejního klavírního repertoáru na Janáčkově akademii múzických umění. Během studií v Rakousku a Belgii se však probudila jeho vášeň k soudobé hudbě, které se věnuje dodnes. Je to zároveň jediný hráč na světě, který ovládá hru na šestinotónové harmonium Aloise Háby. Své umění předvede nejprve 30. října v Atriu Žižkov po boku rakouského hudebního skladatele Klause Langa a poté na závěrečném koncertu MusicOlomouc ve světové premiéře koncertu Františka Chaloupky. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz jsme si povídali o jeho vášni k soudobé hudbě, studiích a samozřejmě i o Hábově harmoniu.

Číst dál…

Festival soudobé hudby MusicOlomouc představil dvě světové premiéry

„Tomáš Pálka si připravil pro tento večer světovou premiéru skladby s názvem Landscape: MeadowShiver.“

„Poslední skladbou byla opět světová premiéra, skladba Marka Keprta v podání klavírního tria. S názvem Vážení steskusytí II.“

„Úsměvná a vtipná hříčka byla přijata s radostným ohlasem.“

Mezinárodní festival soudobé hudby MusicOlomouc vstoupil do 17. ročníku, který je letos věnován tématu Keyboards (Klávesy). I letos jsou pořadateli Univerzita Palackého v Olomouci a Spolek MusicOlomouc a společně nabídli v pondělí 13. října první koncert. V kapli Božího těla v univerzitním konviktu představilo šest hudebních skladatelů svá díla a přednesl je Mondrian Ensemble ze Švýcarska, se kterým jako host vystoupil Marek Keprt na klavír. Dvě z interpretovaných děl byly světovými premiérami.

Číst dál…

MusicOlomouc posedmnácté a s důrazem na klávesy

Klávesy v různých podobách a souvislostech… Festival soudobé hudby MusicOlomouc 2025 s podtitulem Keyboards představí klávesové nástroje: klavír, cembalo a mikrotonální klávesy ať už sólově nebo ve spojení se smyčci, orchestrem či elektronikou. V rámci pěti koncertů zazní některá významná díla druhé poloviny 20. století, především pak nejnovější kompozice 21. století, ale také osm světových…

Číst dál…

Festival MusicOlomouc skončil. Hlasitě a dramaticky

„Z počátečního lehkého šelestu se zvedá obrovská masa nesourodého hluku, způsobujícího bolest v uších.“

„Klavírního partu světové premiéry Marka Keprta se zhostil autor osobně.“

„Švédský dirigent Arash Yazdani se rovněž zabývá komponováním.“

Šestnáctý ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc, který realizuje Katedra muzikologie Univerzity Palackého, skončil 7. listopadu. Ve spolupráci s Moravskou filharmonií Olomouc se v Redutě konal závěrečný koncert, na kterém byli představeni soudobí skladatelé. Zazněly tři české a jedna světová premiéra.

Číst dál…

Marek Keprt: S festivalem MusicOlomouc bych rád udržel směr. Raději kvalitu než kvantitu

„Festival MusicOlomouc založil roku 2009 Jan Vičar.“

„Programové zadání pro zahraniční ansámbly bylo, aby minimálně půlka programu byla česká.“

„Orchestrální koncert soudobé hudby je na organizační a dramaturgické rovině trochu oříšek.“

V posledních týdnech se uskutečňuje již 16. ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc. Pět koncertních akcí je letos rozprostřeno od 16. října do 7. listopadu. S dramaturgem festivalu, olomouckým klavíristou a skladatelem Markem Keprtem jsme si povídali nejen o programech jednotlivých koncertů, ale také o historii akce a jejím dramaturgickém směřování.

Číst dál…

MusicOlomouc zahájila. Soudobá hudba zněla v podání rakouského souboru

„Rakouský soubor Phace Ensemble účinkoval na festivalu již v roce 2017, ovšem v jiném obsazení.“

„Klavíristka si před publikem upravovala počet znějících strun.“

„Skladba Slavomíra Hořínky byla uvedena ve světové premiéře.“

Pod heslem Czech It! započal ve středu 16. října 16. ročník festivalu soudobé hudby MusicOlomouc. Pořadatelem je katedra muzikologie Univerzity Palackého a cílem je prezentovat zejména nejnovější hudbu českých autorů zahraničními soubory. V kapli Božího těla v univerzitním konviktu tedy vystoupilo rakouské těleso Phace Ensemble, ale prezentovaly se skladby nejen české.

Číst dál…

Czech it! MusicOlomouc v Roce české hudby

Mezinárodní přehlídka soudobé hudby MusicOlomouc pořádaná Univerzitou Palackého a spolkem MusicOlomouc rozezní ve dnech 16. října až 7. listopadu pošestnácté krajskou Olomouc. Jejím leitmotivem bude v Roce české hudby pochopitelně tvorba českých tvůrců, a to i v podání zahraničních umělců. Připraveno je devět světových premiér vměstnaných do pěti festivalových koncertů.  Olomoucká přehlídka soudobé hudby MusicOlomouc…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Spolupráce českých a zahraničních autorů s velkým ohlasem

„Účinkující nejsou herci v příběhu, nýbrž nezávislé bytosti, které se objevují v sérii krátkých ‚scénických básní‘.“

„Děj se odehrává ve známém prostoru obývacího pokoje. Performeři na sebe zpočátku vůbec nereagují, jako by všichni byli uvězněni ve své osobní bublině.“

„Dílo vyvažuje závažnost tématu jemným humorem, je mnohovrstevnaté, aniž by bylo těžkopádné.“

V polovině září se v Portugalsku setkalo sedm českých a zahraničních umělců, kteří v průběhu desetidenního rezidenčního pobytu nastudovali nový hudebně divadelní projekt, jehož ústředním tématem jsou proměňující se mezilidské vztahy v globální společnosti. Pětice hudebních skladatelů a performerů, video artista a režisér nazvali své nové dílo víceznačně LeavingRoom. Světová premiéra inscenace se konala 27. září v Teatro Helena Sá e Costa v portugalském Portu a již brzy se uskuteční i česká premiéra, a to 22. října na festivalu MusicOlomouc v Uměleckém centru Univerzity Palackého v Olomouci. Další repríza následuje na festivalu Setkávání nové hudby plus 16. listopadu v brněnském divadle Barka.

Číst dál…

Závěrečný koncert festivalu MusicOlomouc představil diverzifikovaný hudební profil Petra Kotíka

„Jemný, atonální úvodní motiv houslí střídá silný, kulometný, nepravidelný pattern bubnu, který je rozvíjen citlivou hrou vibrafonu.“

„I přesto, že jsou motivy v navzájem rozličných metrech i tóninách, vzájemně jsou v symbióze a utváří dokonale fungující celek.“

„Ve zvyšujícím se tempu i kadenci obou nástrojů ukazují Marek Keprt i Hana Kotková absolutní preciznost a sehranost.“

Závěrečný koncert patnáctého ročníku mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc přinesl v pondělí 13. listopadu do zaplněného Atria Uměleckého centra Univerzity Palackého mimořádný program skladeb jediného skladatele Petra Kotíka. Společně s Ostravskou bandou a hosty Irenou Troupovou (soprán), Hanou Kotkovou (housle), Markem Keprtem (klavír) a Martinem Opršálem (perkuse) autor hrající na flétnu představil své starší i ranější kompozice Antonio / Collage pro sólové perkuse se vstupem houslí a lesních rohů, Two in One pro sólový klavír a housle a Many Many Women Plus.

Číst dál…

Čtvrtý koncert festivalu MusicOlomouc zanechal zádumčivé echo

„Houslový part evokuje zklidňující se dech při upadání do spánku.“

„Rozcestí pro smyčcové kvarteto je až minimalistickou skladbou. Patrné je důkladné zužitkování barevných možností smyčcových nástrojů.“

„Posluchači se ponořili do hlubin idejí autorů a hudebního poselství, které se skrývá v jejich kompozicích.“

Patnáctý ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc pokračoval čtvrtým a předposledním koncertem. Večer s podtitulem ŠTOCHL!!/LUKEŠ!! dával již dopředu jasně najevo, že v programu budou hrát prim právě skladby Ondřeje Štochla a Jiřího Lukeše, již se zhostili i role interpretů. Kromě kompozic Štochla a Lukeše zazněly i díla Sofie Gubajduliny a Pavla Zemka-Nováka.

Číst dál…

‚Nekulmuj zajíce v pikli.‘ Keprtova (ne)opera uvedena v české premiéře

„Čtveřice členů souboru včetně dirigenta vzala do rukou neobvyklý elektrický hudební nástroj zvaný otamatone.“

„Autorem díla Hibiki je ředitel festivalu MusicOlomouc Marek Keprt, který se netají tím, že si rád hraje se slovy.“

„Obzvlášť vokály jsou náročné na intonaci a obě zpěvačky předvedly výborný výkon, který je o to pozoruhodnější, že používaly pouze jednu ladičku.“

Druhý koncert patnáctého ročníku festivalu MusicOlomouc, který má podtitul Composers!!, zavedl v neděli 29. října posluchače do Atria Uměleckého centra Univerzity Palackého. Hlavním hrdinou večera měl být estonský dirigent, skladatel a hráč na klavír, kontrabas a otamatone, Arash Yazdani. Ten přijel na festival po dvou letech se svým souborem Ensemble for New Music Tallinn, jenž vystoupil ve složení houslista Toomas Hendrik Ellervee, violistka Talvi Nurgamaa, violoncellista Paul-Gunnar Loorand a klavíristka Talvi Hunt. Koncert nabízel posluchačům dynamický program složený z děl Iva Medka, Arashe Yazdaniho a Marka Keprta.

Číst dál…

Patnáctý ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc

Dirigující skladatel, komponující dirigent, interpretující skladatel, komponující interpret… tvůrčí symbióza interpretačního a kompozičního světa. To je dramaturgická linka, která spojuje pětici letošních koncertů festivalu soudobé hudby MusicOlomouc. Festival se uskuteční ve dnech od 25. října do 13. listopadu v Uměleckém centru Univerzity Palackého v Olomouci. Nabídne koncerty pojmenované podle osobností, kterými jsou…

Číst dál…

Moravská filharmonie Olomouc komorně i symfonicky

Moravská filharmonie Olomouc věnuje své podzimní koncerty hudbě komorní i symfonické. Sezónu otvírá 22. září. V říjnu oslaví Den vzniku samostatného československého státu. Právě při té příležitosti se představí nový šéfdirigent orchestru Zsolt Hamar. Také je v plánu závěrečný koncert festivalu MusicOlomouc 2022.  Olomoucká Reduta bude ve čtvrtek 22. září místem koncertu Moravské filharmonie…

Číst dál…

MusicOlomouc 2021 s podtitulem „WOMEN“ začíná zítra

Letošní, třináctý ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc 2021 s podtitulem „WOMEN“ je zaměřen na ženy – skladatelky, interpretky – se zvláštním zacílením na autorky z oblasti Baltu. Projekt je tvořen sedmi koncerty, na nichž zazní pět světových premiér. Vystoupí orchestry, ansámbly a interpreti z České republiky, Slovenska, Švédska a Estonska. Festival pořádá Univerzita Palackého…

Číst dál…

Komorně a online: začátek festivalu soudobé hudby MusicOlomouc

„S možnosťou potreby náhradného programu evidentne počítali a výsledkom bol zmysluplný, zaujímavý online prenos.“ „Skladby Egidije Medekšaitė boli mimoriadne pútavé, a vďaka svojej krehkosti sa do súkromia domova nehodia o nič menej, než na verejný komorný koncert.“ „Irena Troupová dokázala naliehavosť skladby preniesť aj do virtuálneho sveta.“ Tak teda fungujeme opäť online. Posledné…

Číst dál…