KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dominika Škrabalová: Mentální příprava sólových zpěváků je také důležitá

„Semperova opera je obrovský adrenalin, ale i úžasný pocit. Všichni tam fungují jako v dobře seřízeném stroji — přesně, rychle, s profesionalitou, která člověka strhne.“

„Písně jsou výborný trenažér na cokoliv, co v přijde v opeře.“

„Na hudebních školách se mentální příprava neřeší a myslím, že jsme v tomto ohledu trochu zaspali.“

Mezzosopranistka Dominika Škrabalová patří k nesporným talentům mladé české generace pěvců. Do konce minulé sezóny byla členkou Semperoper Junges Ensemble v Drážďanech, kde vystoupila v řadě představení, ale německé publikum ji rovněž mohlo vidět jako Lišáka v Janáčkových Příhodách lišky Bystroušky v Theater Magdeburg; ve stejné roli se profiluje i v Ostravě. Tam ji publikum může slyšet také jako Hátu a od února i jako Marii v Rossiniho opeře Mojžíš a faraon. Škrabalová je však také písňová interpretka a 6. prosince vystoupí na koncertu Po stopách červené sedmy pořádaném spolkem Lieder Society. 

Číst dál…

Téměř filmový zážitek v ostravském kostele. Glassův Proces v české premiéře

„Glassově hudbě je třeba přiznat – přes kompoziční jednoduchost, až primitivnost – schopnost vyvolat v posluchači pocit napětí.“

„Je třeba vzdát hold všem účinkujícím, kteří se zjevně provedení díla oddali s plným zaujetím.“

„Ze způsobu, jakým dirigent vedl orchestr i sólisty, bylo zřejmé, že k dílu má vztah – dirigoval energicky, s jasně čitelnými gesty.“

Opera Národního divadla moravskoslezského uvedla dílo amerického skladatele Philipa Glasse zkomponované na libreto podle románu Franze Kafky Proces. Česká premiéra se uskutečnila 9. října v nejstarším ostravském kostele sv. Václava pod taktovkou Bruna Ferrandise a v režii Jiřího Nekvasila.

Číst dál…

Bruno Ferrandis: Kafka je jako přízrak, Glassovu Procesu to dává sílu

„Děj i partitura v sobě nesou chaos, my se snažíme do toho vnést pořádek.“

„Neúprosný puls je v Procesu zároveň propojen s vyššími pravidly, s něčím božským.“

„Mám tendenci mít Josefa K. rád.“

Takřka beznadějně vyprodanou sérii představení Glassovy opery Proces na motivy Kafkova románu má před sebou Opera Národního divadla moravskoslezského. Hudebního nastudování se ujal Bruno Ferrandis, z jehož vyprávění je zřejmé skutečné pohlcení a fascinace tímto dílem. A to navzdory tomu, že ho podle jeho slov Kafka zprvu příliš nepřesvědčil.

Číst dál…

Glassův Proces v české premiéře. Adaptace Kafkova díla k mání v Ostravě

V nejstarším ostravském kostele svatého Václava bude uvedena inscenace opery Philipa Glasse Proces podle stejnojmenného románu Franze Kafky. Hraje se pouze od 9. do 25. října a naplánováno je celých čtrnáct představení. Hudebního nastudování opery se ujal Bruno Ferrandis, inscenační tým pracuje pod vedením ředitele Národního divadla moravskoslezského Jiřího Nekvasila. Jde o první nastudování díla Franze…

Číst dál…

Christus vincit, regnat, imperat. Monumentální Liszt v Ostravě

„Ze sólistů je nezbytné vyzdvihnout zejména Romana Hozu, který se ujal role Krista.“

„Bylo zřejmé, že členové sboru nepřišli pouze odzpívat.“

„V podání dirigenta Marka Šedivého působilo dílo nejen jako hudba, ale jako skutečný zápas, v němž se utkává tělo, duch a víra.“

Hudba má jedinečnou moc otevírat dveře do jiných časů a jiných řádů. Člověk, který vstoupí do prostoru katedrály a usedne do lavice, se ještě před zazněním prvního tónu ocitá tváří v tvář něčemu, co přesahuje jeho bytí: tichu, architektuře, historii i poselství. Nad kněžištěm ostravské katedrály Božského Spasitele se skví nápis „Kristus vítězí, kraluje, vládne“. Nenápadný a mnohými návštěvníky často přehlížený fragment, jehož obsah se 18. září v rámci Svatováclavského hudebního festivalu propojil s hudbou v jediný celek; s prvními tóny Lisztova oratoria Christus nápis ožil. Zdálo se, že Lisztovo poselství, formulované před více než sto padesáti lety, se znovu stalo přítomností – a Ostrava jeho jevištěm.

Číst dál…

Marek Šedivý: Skepsi vůči nové tvorbě musí překonat obecenstvo i dramaturgové

„Způsob, jakým je poprvé provedena nová skladba, má vliv na její další uvádění.“

„Liszt navozuje neuvěřitelně sugestivní atmosféru v momentě, kdy Kristus svěřuje své utrpení do rukou Božích.“

„Od počátku své kariéry jsem věnoval velké úsilí studiu partitur. Pokud chce člověk nějakou skladbu opravdu dobře interpretovat, samo se to nestane.“

Marek Šedivý patří k nejvýraznějším českým dirigentům své generace. Vystudoval dirigování na Pražské konzervatoři a na Akademii múzických umění. Od roku 2020 působí jako hudební ředitel Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde nastudoval řadu významných operních i symfonických projektů. V minulosti byl hlavním hostujícím dirigentem Symfonického orchestru Českého rozhlasu a šéfdirigentem Slezského divadla v Opavě. Debutoval také na scéně Národního divadla v Praze a spolupracoval s předními českými i zahraničními tělesy, mimo jiné ve Vídni, s Canadian Opera Company v Torontu a s BBC Symphony Orchestra v Londýně. Pro Svatováclavský hudební festival nyní připravuje Lisztovo monumentální oratorium Christus, které zazní 18. září v Ostravě.

Číst dál…

Petr Dopita (1947–2025)

Ve věku sedmasedmdesáti let zemřel operní pěvec, basista Petr Dopita, dlouholetý sólista Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, který se věnoval i populárnějším hudebním žánrům, zejména muzikálu, nebo hře na kanadskou pilu.   Absolvent brněnské konzervatoře v oboru operní zpěv, Petr Dopita, zahájil svou profesionální dráhu v Orchestru Gustava Broma, brzy však zakotvil na…

Číst dál…

Tři kontratenoristé, Händel a Znojmo

„Julius Caesar v Egyptě, londýnské dílo z roku 1724, je v dobovém italském barokním stylu mistrovským kusem.“

„Tři zahraniční kontratenoristé a tři domácí sólisté běžných oborů utáhli v uměleckém souznění s barokním orchestrem Romana Válka tři dlouhá dějství skvěle.“

„Dirigent, i s orchestrem pod pódiem v nejtěsnějším kontaktu s natěsnaným publikem, dotvářel dojem z díla svým nerutinním, až živočišně naléhavým přístupem.“

Hudební festival Znojmo nemohl ve čtvrtek začít lépe. Händelova opera Giulio Cesare in Egitto zahájila letošní ročník sice jen s náznakem kulis a s minimální režií, na podstatně menší scéně než v červnové plnoformátové ostravské koprodukci, nicméně hudební nastudování a pěvecké provedení bylo špičkové. Čtyřhodinové představení končilo po půlnoci, ale dirigent Roman Válek s Czech Ensemble Baroque a šesti sólisty dali publiku zapomenout na čas.

Číst dál…

Hudební festival Znojmo otevře Julius Caesar

Letní festivalové dění na jižní Moravě se mezi 10. a 27. červencem ponese v duchu jednadvacátého ročníku Hudebního festivalu Znojmo. Ten zůstane i letos věrný svému pestrému žánrovému zaměření a každoročnímu uvedení vybraného operního titulu. Tentokrát jím bude Händelův Julius Caesar v Egyptě, který se premiéry dočkal už v závěru června v Ostravě. V tu dobu se ve…

Číst dál…

Julius Caesar v Egyptě. Ostrava objevila barokní operu

„Iluzi barokního prostoru poskytlo hlediště i jeviště Divadla A. Dvořáka ideálně. Dotvořil ho scénograf Daniel Dvořák.“

„Nejslavnějším kontratenoristou je dnes bezpochyby Andreas Scholl, německý kontratenorista, který vytvořil titulní roli.“

„Být to koncertní provedení, jistě by jeho výkon vyčníval, takto spíš vzbuzoval rozpaky.“

Opera Národního divadla moravskoslezského uvedla poprvé na svém jevišti barokní operu, konkrétně Händelovu operu Julius Caesar v Egyptě, a to v koprodukci s Hudebním festivalem Znojmo a Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka. Režijně operu připravil Jiří Nekvasil, scénu vytvořil Daniel Dvořák a kostýmy Hana Kelar Knotková. Premiéra se konala ve čtvrtek 19. června a byla událostí sezóny a současně jejím závěrem.

Číst dál…

Josef Kovačič: Přinášet hudbu lidem v regionech nám dává smysl

„Interpretace oratorií nebo koncertního repertoáru je možná tou nejčistší formou vokálního umění.“

„Mým vzorem je jednoznačně Richard Novák. V jeho hlase se odráží hluboká inteligence, vnitřní klid i duchovní rozměr osobnosti.“

„V době Jiřího Ignáce Linky vydal hrabě František Arnošt z Valdštejna dekret, který stanovil, že každý řemeslník musí mít hudební vzdělání.“

Josef Kovačič je absolventem Akademie múzických umění v Praze a Pražské konzervatoře, kde studoval pod vedením Martina Bárty a Jiřího Kubíka. Profesionálně debutoval v roce 2015 na festivalu v rakouském Bregenzu v roli Hermanna v Offenbachových Hoffmannových povídkách a od té doby pravidelně vystupuje na scénách českých operních domů, v roce 2022 účinkoval na mezinárodním festivalu v irském Wexfordu. Kromě opery se věnuje také koncertní činnosti a spolupracuje s renomovanými orchestry a soubory jako Collegium 1704 či Moravská filharmonie Olomouc. Je zakladatelem spolku Via ad Artem, který propaguje klasickou hudbu v regionech.

Číst dál…

Roman Válek: Před dvaceti lety se nám ‚barokářům‘ smáli

„Julius Caesar v Egyptě patří k titulům, o kterých se říká, že jsou ‚operou oper‘.“

„Sáhli jsme po kratší verzi, kterou realizoval německý kontratenorista Andreas Scholl společně se sopranistkou Cecilií Bartoli pro festival ve Versailles.“

„Jsou tam tři kontratenoři, a to jsou dokonce dva kontratenorové party škrtnuté.“

Roman Válek je dirigentem, který se začátkem devadesátých let vydal cestou barokní hudby, zejména opery. Že to byla volba dobrá, prokázal množstvím premiér, které realizoval na znojemském festivalu se souborem Czech Ensemble Baroque. Nyní ho 19. června čeká premiéra Händelovy opery Julius Caesar v Egyptě na scéně opery Národního divadla moravskoslezského. Nejen o této opeře jsme s dirigentem vedli rozhovor.

Číst dál…

Barokní opera prvně v ostravském divadle. Se třemi kontratenoristy

Poprvé se v operní nabídce Národního divadla moravskoslezského objeví inscenace barokní opery v autentické hudební intepretaci na historické nástroje. Diváci přišedší do Divadla Antonína Dvořáka zhlédnou barokní operu o třech dějstvích z roku 1724 a pera Georga Friedricha Händela Julius Caesar v Egyptě (Giulio Cesare in Egitto). Premiéra se koná 19. června, inscenace bude posléze také…

Číst dál…

Balet Peer Gynt Jeroena Verbruggena ve světové premiéře v Ostravě

Belgický choreograf Jeroen Verbruggen nastudoval se souborem baletu Národního divadla moravskoslezského novou taneční verzi příběhu snílka Peera Gynta na motivy básnického dramatu norského spisovatele Henrika Ibsena s hudbou Edvarda Griega. Světovou premiéru bude mít balet s podtitulem Jsme odrazem lidí, které v životě potkáváme 22. května v Divadle Antonína Dvořáka. Inscenace propojuje moderní tanec…

Číst dál…

Pořád se něco děje. Národní divadlo moravskoslezské odhalilo příští sezónu

Méně premiér v důsledku rekonstrukce Divadla Antonína Dvořáka nabídne v příští sté sedmé sezóně Národní divadlo moravskoslezské. I tak se návštěvníci dočkají čtyř operních a dvou baletních novinek. Ostravská čtyřsouborová scéna vyzkouší nové prostory a zamíří i na Svatováclavský hudební festival, kde unikátně uvede Lisztovo oratorium Christus. Dalšími novinkami budou Glassův Proces, jehož dřívější uvedení zmařila…

Číst dál…

Slavná fraška Slaměný klobouk jako skutečně komická opera

„Výkon Martina Šrejmy v hlavní roli si zaslouží nejvyšší uznání.“

„Všichni hráli a zpívali s chutí, vše plynulo jakoby samozřejmě.“

„Závěrečný potlesk diváků byl spontánní a dlouhotrvající.“

Málokoho, kdo se alespoň trochu zajímá o film, minul film Kmotr. Mnohému se v mysli ihned vybaví ústřední melodie filmu, hraná na trubku. A možná také jméno jejího autora, kterým je Nino Rota. Divák s hlubším zájmem o film si připomene i názvy dalších filmů, ke kterým tento skladatel napsal hudbu: Gepard, Silnice, Amarcord, Sladký život… Těch filmů bylo celkem vice než sto padesát! Málokdo však bude vědět, že Rota byl jako skladatel plodný i mimo oblast filmu a že je také – kromě mnoha jiných skladeb – autorem dvanácti oper. Jednou z nich je Florentský slaměný klobouk a právě tuto úspěšně nabídlo Národní divadlo moravskoslezské 14. dubna na pražském festivalu Opera.

Číst dál…

Praha, Brno, Ostrava i Olomouc na závěr festivalu Opera

Festival hudebního divadla Opera vrcholí. Jeho poslední dva týdny budou náležet větším tuzemským operním souborům, kdy se v Praze postupně ukáží reprezentanti brněnské Janáčkovy opery, Národního divadla moravskoslezského, Moravského divadla Olomouc a své předvede i pražská Státní opera. Mezi ně se vklíní Dunami Ensemble s minidílem Františka Chaloupky na prostranství piazzetty Národního divadla. Poslední…

Číst dál…

Národní divadlo moravskoslezské komorně

Čtyřsouborová scéna určující divadelní dění v Moravskoslezském kraji již čtyřiadvacátým rokem nabízím svým návštěvníkům také možnost koncertního vyžití v oboru komorní hudby. Cyklus koncertů zasazený do prostor slavnostního sálu Divadla Jiřího Myrona uvádí hudební večery s měsíční periodicitou. V současné sezóně mimo jiné hostil houslisty Václava Hudečka a Marii Magdalenu Fuxovou, kytaristu Milana Bátora nebo…

Číst dál…

Florentský slaměný klobouk Nina Roty prvně v tuzemsku

Národní divadlo moravskoslezské uvede 13. března v české premiéře komickou operu Nina Roty Florentský slaměný klobouk (Il cappello di paglia di Firenze). Na jeviště Divadla Antonína Dvořáka ji přivádí režisér Jiří Nekvasil v hudebním nastudování Marka Šedivého. Inscenace bude k zhlédnutí také v rámci Festivalu hudební divadla Opera 2025. Libreto vzniklo podle komedie Slaměný…

Číst dál…

Festivalu Smetanova Litomyšl se vrátí genius loci – zámecké nádvoří

„Mozartova Figarova svatba v nastudování Jiřího Heřmana a Václava Lukse s Collegiem 1704 má v Brně premiéru 22. března.“

„Protagonisty operního gala mají být sopranistka Corinne Winters, která se poslední dobou intenzivně věnuje českému repertoáru, a tenorista Pavel Černoch.“

„Sál má přijít na 85 milionů korun, obdobný rozpočet má letošní festivalový program.“

Národní festival Smetanova Litomyšl, jehož 67. ročník se uskuteční od 14. června do 6. července, se po dvouleté pauze vrátí operními představeními a hlavními koncertními programy na zámecké nádvoří. Vznikne tam letní auditorium, nazývané SmetaNOVÝ sál, nově koncipované architektem Josefem Pleskotem. Na festivalu se vystřídají operní soubory z Brna a Prahy, Drážďanská filharmonie, Kremerata Baltica, The King’s Singers, zahraniční i tuzemští sólisté a další orchestry a komorní soubory. V pravidelné spolupráci budou pokračovat Česká filharmonie, Collegium 1704 a Pavel Haas Quartet. Nově se festival víc zaměří i na balet a tanec. Na 48 pořadů se bude prodávat 31.000 vstupenek.

Číst dál…

Válečné rekviem a oratorium Eva. Mantinely dvaadvacátého Svatováclavského hudebního festivalu

Svatováclavský hudební festival se letos v září uskuteční podvaadvacáté a i nadále zůstane tradičním festivalem zaměřeným na hudbu starších stylových období, v jehož dramaturgii mají své místo vokálně-instrumentální projekty, autentická interpretaci staré hudby i crossovery. Pořadatelé mezi 2. a 28. září do Moravskoslezského kraje pozvou mimo jiné houslistku Isabellu Faust, cembalistu Mahana Esfahaniho, basistu Luigiho…

Číst dál…

Ostravská operní akademie nabídne operetu Popelka

Operní soubor Národního divadla moravskoslezského připravuje premiéru salónní operety Popelka od francouzské skladatelky Pauline Viardot. Produkce je připravována ve spolupráci s Ostravskou univerzitou v rámci projektu Operní akademie Ostrava a premiéry se uskuteční 6. a 8. února od devatenácti hodin v Divadle „12“. Operní, češtiny přebásněná adaptace klasické pohádky o Popelce představuje osobité ztvárnění oblíbeného příběhu o osiřelé dívce, jíž…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (59)
Končí Rok české hudby 2024

„Slogan Hudba jsme my pomohl umístit téma Roku české hudby do zorného pole většího počtu lidí.“

„Rok české hudby měl slušnou publicitu.“

„Těžko dnes odhadovat, jak bude za deset let prožíváno vlastenectví, jak budou seřazeny hodnoty, kam se budou ubírat technologie.“

Koncerty, přednášky, besedy, workshopy a další kulturní akce, které se konaly s logem Roku české hudby 2024, asi nikdo přesně nespočítá. Některé vznikly jako jedinečné iniciativy, jiné by se konaly tak jako tak, všechny však spojila myšlenka, že hudební umění je v prostoru, ve kterém se historicky mluví česky, rodinným stříbrem.

Číst dál…

Plzeňský epilog Roku české hudby s ostravskými inscenacemi Smetanových oper

Soubory opery a baletu Národního divadla moravskoslezského zahájí rok 2025 hostováním. Balet odehraje jediné představení taneční fantazie Okno v pražském divadle Ponec 4. ledna a téhož dne začne pro operní soubor „smetanovský trojboj“ v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Uvedeny budou ostravské inscenace oper Braniboři v Čechách, Tajemství a Dvě vdovy. Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024…

Číst dál…

Od Vánoc k Novému roku v českých divadlech

Devítka českých operních divadel láká na vánoční nabídku. Pražské Národní divadlo, Národní divadlo Brno, Národní divadlo moravskoslezské, Slezské divadlo Opava, plzeňské Divadlo J. K. Tyla, liberecké Divadlo F. X. Šaldy, Moravské divadlo Olomouc, Jihočeské divadlo i ústecké Severočeské divadlo nabízejí jak osvědčené tituly, tak ty méně uváděné. KlasikaPlus.cz přináší přehled dění…

Číst dál…

Julius Caesar v Egyptě. Příští rok v Ostravě a ve Znojmě 

S dalším festivalovým avízem pro příští rok přichází Hudební festival Znojmo. Z programu jednadvacátého ročníku, který se uskuteční mezi 10. a 27. červencem příštího roku, představil chystaný operní projekt. Jím bude trojí autentické provedení Händelovy opery Julius Caesar v Egyptě, kterou festival koprodukuje společně s Národním divadlem moravskoslezským, na jehož programu se titul objeví…

Číst dál…

Turandot se vrací do Národního divadla moravskoslezského

Poslední veledílo Giacoma Pucciniho, romantické hudební drama Turandot, přivádí v nové inscenaci režiséra Rocca a dirigenta Marka Šedivého na jeviště Divadla Antonína Dvořáka opera Národního divadla moravskoslezského. Ústředním motivem nedokončeného díla mistra italské opery je láska, která přemůže i tu největší krutost, u Pucciniho neobvykle. Premiéry se v Ostravě uskuteční 19. a 21. prosince. Režie se…

Číst dál…

Pražský komorní balet prezentuje českou kulturu v Soulu. Za hranice míří i ostravský Louskáček

Pražský komorní balet vystoupí jako jediný evropský soubor na letošním jihokorejském Seongnam Dance Festivalu. S choreografií Petra Zuzky Ej lásko inspirovanou tvorbou Jiřího Pavlici a souboru Hradišťan se soubor představí 8. prosince v Barun Art Hall v Soulu. Za hranice zamíří i baletní soubor Národního divadla moravskoslezského. V Bonnu uvede pět představení Louskáčka – Vánoční koledy…

Číst dál…

Haasův Šarlatán jako zdravé hudební divadlo

„Inscenace režiséra Ondřeje Havelky, dirigenta Jakuba Kleckera a výtvarníků Jakuba Kopeckého a Kateřiny Štefkové navazuje na historické české lidové divadlo, je proto barvitá a zábavná.“

„Zvoleným svěžím tempem navazuje na meziválečnou novou věcnost: mnohem více na neoklasicismus než na expresionismus.“

„Hledat silný příběh není ani nutné, ani možné. I proto Ondřej Havelka vygeneroval do akční smršti tolik milých detailů.“  

Národní divadlo moravskoslezské přivezlo v pátek na festival Janáček Brno svou zbrusu novou inscenaci opery Šarlatán od Pavla Haase, někdejšího Janáčkova žáka. Z odkazu autora, který zahynul v Osvětimi, představil ostravský soubor znovu objevované dílo. Díky vynalézavé režii Ondřeje Havelky a pod nerutinním dirigentským vedením Jakuba Kleckera se tak stalo v autorově rodném městě v životné podobě.

Číst dál…

Bamberští, Plachetka, Spence, Šaturová… Divák festivalu Janáček Brno se nenudí

Bienální festival Janáček Brno je v plném proudu a hned zkraje následujícího týdne přivítá mimořádně vzácné hosty z Bamberku. Diváci se mohou těšit také na dvě ostravské inscenace a spoustu komorních koncertů s protagonisty v čele s Adamem Plachetkou a Nickym Spencem. KlasikaPlus.cz připravila přehled dění příštího týdne festivalu. Píše se rok 1924 a také v Brně se poprvé slavil…

Číst dál…