KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Když sbor zpívá srdcem. Dny Bohuslava Martinů otevřel koncert plný české poezie

„Euforie téměř hmatatelná, každý posluchač byl doslova vtažen do děje.“

„V některých momentech se rozzářily oči všech sboristů.“

„Deklamační schopnosti sboru jsou výrazovým prostředkem, který tato hudba přímo vyžaduje.“

Zahájení Dnů Bohuslava Martinů se letos neslo v duchu české sborové tradice – tradice, která i v důvěrně známém repertoáru dokáže znít svěže, živě a současně. Kühnův smíšený sbor pod vedením Marka Vorlíčka představil večer, v němž se preciznost detailu propojila s muzikantskou vřelostí. A když zazněla kantáta Mikeš z hor v osobité interpretaci s dvěma vokálními sólisty, s Pavolem Praženicou u klavíru a třemi členy souboru Barocco sempre giovane, otevřel se posluchačům nový, barevný svět hudby Bohuslava Martinů.

Číst dál…

Barokní dialog o víře. Collegium 1704 na Svatováclavském hudebním festivalu

„Pokud Zelenka nabídnul obraz víry jako řádu a jistoty, Händelův Dixit Dominus působil jako ohnivá erupce.“

„Výkon Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 potvrdil jejich vysokou úroveň.“

„To, co by mohlo působit jako kompromis, se proměnilo v přednost – právě křehkost a nevyzpytatelnost historických nástrojů dodala celému Zelenkovu dílu autenticitu, dramatičnost a živoucí napětí.“

Ostravský večer v podání Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 se stal jedním z vrcholů letošního ročníku Svatováclavského hudebního festivalu. Dirigent Václav Luks přivezl v úterý 9. září do Evangelického Kristova kostela dvě mimořádná díla barokního repertoáru – Missu Circumcisionis Jana Dismase Zelenky a Dixit Dominus Georga Friedricha Händela. Obě skladby spojuje silný duchovní náboj a oslava křesťanské víry, ale každá z nich je předkládá zcela odlišným způsobem: Zelenka jako hluboké a zároveň dramatické zakotvení v liturgickém řádu, Händel jako extrovertní výbuch chvály a triumfu.

Číst dál…

Ondřej Holub: Zámek Dobrohoř je moje srdcovka

„Zámek Dobrohoř si pamatuju ještě z doby, kdy neměl současného majitele a kdy to byla úplná ruina v sousedství velkého vepřína.“

„Opeře jsem trošku vzdálený; není moje ‚parketa‘. Nicméně do budoucna nevylučuju, že se to změní.“

„U ladění si čistím hlavu. Zároveň mám spoustu zákazníků z oboru, tak práci ani nemusím shánět.“

Absolutní sluch, precizní intonace, výsostná muzikalita. Výjimečný souběh, tři v jednom… Který český zpěvák se při této charakteristice vybaví jako první? Správně, řeč je o Ondřeji Holubovi, zejména ansámblovém pěvci, který za sebou má zkušenost se všemi tuzemskými vokálními tělesy tak zvané staré hudby. Umělec, který se stále věnuje také ladění pianin, poskytl směrem ke svému vystoupení 8. července na Zámku Dobrohoř svůj historicky první rozhovor pro klasickohudební médium. Člověk se až diví, proč to tak dlouho trvalo…

Číst dál…

Oratorium Josef na zámku Dobrohoř. Chystá se i komorní festival

V srdci České Kanady se v obci Staré Město pod Landštejnem nachází zámek Dobrohoř. V roce 2013 získala památka nového majitele a od té doby prochází rekonstrukcí. Současně se stává i dějiště řady kulturních akcí. Jednou z nich bude provedení oratoria Josef od Matouše Hejla, které se v Dobrohoři uskuteční v sobotu 7. června od osmnácti hodin. V létě…

Číst dál…

Haydnova Nelson-Messe v Plzni

V plzeňské dominantě, katedrále sv. Bartoloměje se uskuteční koncert sboru Česká píseň Plzeň, na kterém zazní Missa in Angustiis (Nelson-Messe) Josepha Haydna pod taktovkou Vojtěcha Jouzy. Sbor a sólisty Yukiko Kinjo (soprán), Janu Pioreckou (alt), Ondřeje Holuba (tenor) a Josefa Kovačiče (bas) doprovodí Komorní orchestr Vladimíra Sommera. Akce se koná 23. dubna večer.…

Číst dál…

Květná neděle s pašijemi podle Arvo Pärta

„Dojem z večera byl silný, ještě den nato se mi Pärtova hudba vrací se svou trýznivou neodbytností.“

„Interpretace všech zpěváků byla citlivá a nestrhávala přílišnou pozornost k jejich výkonům.“

„Závěrečné ‚amen‘ vyletělo vzhůru, dotklo se klenby a posluchači začali tleskat možná až příliš brzy.“

Letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, který pořádá Filharmonie Brno, byl zahájen na Květnou neděli provedením Janových pašijí estonského skladatele Arvo Pärta. Brněnská premiéra slavného díla s plným názvem Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem jednoho z nejhranějších současných skladatelů vůbec se odehrála v kostele sv. Jakuba na Jakubském náměstí v centru Brna. Sólové pěvecké party, sbor Martinů Voices a komorní uskupení hudebních nástrojů řídil Lukáš Vasilek.

Číst dál…

Výročí konce války vzpomene pořad v Jeruzalémské synagoze

U příležitosti 80. výročí konce druhé světové války Židovské muzeum v Praze pořádá koncert s doprovodným programem, který uctí československé skladatele a zahraniční umělce, jež se stali oběťmi holokaustu nebo nacistické perzekuce. Akce se koná 26. března večer v Jeruzalémské synagoze. Koncertu Jejich hudba žije dál: Viktor Ullmann a další umělci – oběti druhé světové…

Číst dál…

Collegium Marianum v inspiraci Římem

V rámci cyklu Barokní podvečery, který pořádá starohudební ansámbl Collegium Marianum, bude k mání vánoční pořad zvaný Il natale Romano. Kromě tělesa vedeného uměleckou vedoucí a flétnistkou Janou Semerádovou vystoupí také pětice vokálních sólistů. Akce se koná 30. prosince v pražském kostele sv. Šimona a Judy. Vánoční koncert Collegia Marianum přenese posluchače do barokního Říma, kterému…

Číst dál…

Italská virtuozita a francouzská noblesa dvakrát v Clam-Gallasově paláci

Podzimní řada čtyřiadvacáté sezóny cyklu Barokní podvečery, kterou pořádá soubor Collegium Marianum, bude pokračovat dvojicí koncertů v prostorách nově zrekonstruovaného Clam-Gallasova paláce v pražské Husově ulici. Ve dnech 13. a 14. listopadu tam pořádající těleso za řízení flétnistky Jany Semerádové uvede ukázky z instrumentální tvorby italských či Itálií ovlivněných barokních autorů. Il piacer delle dame,…

Číst dál…

Z hlubin dávnověku se souborem Cappella Mariana

„Na Kollárově filmu je příznačný anachronický pohled na nejznámějšího českého světce a patrona vlasti.“

„Nádherně se vyjímal vokál sopranistky Hany Blažíkové, jejíž gotická harfa spolu se zobcovými flétnami Jakuba Kydlíčka vytvořila okouzlující barevné souzvuky.“

„Správné načasování a ‚rozprostření‘ hudby na plochu celého filmu Cappella Mariana zvládla vynikajícím způsobem.“

První český historický velkofilm Svatý Václav vznikl na samém sklonku němé éry v roce 1929. Jeho uvedení se časově překrývalo s raketovým nástupem zvukového filmu: jen do konce roku 1929 se u nás objevilo dvacet zvukových snímků. Přesto zůstává Svatý Václav strhující filmovou freskou, která vybízí k novým multižánrovým výzvám. O jedno nevšední uvedení filmu s živou hudbou v podání souboru Cappella Mariana se postaral Svatováclavský hudební festival v Opavě. Projekce se uskutečnila 24. září v nejstarším opavském kostele sv. Václava. Podobně vyvážená harmonie prostoru, času a tématu se sejde jen zřídka.

Číst dál…

Uměleckou destinací Cappelly Mariana obří festival v Utrechtu

Skvosty renesanční polyfonie v podobenstvích knihy Šalamounovy pod názvem Píseň písní nabídne vokální soubor Cappella Mariana uměleckého vedoucího Vojtěcha Semeráda. Stane se tak v katedrále sv. Martina v holandském Utrechtu v neděli 1. září od sedmnácti hodin. Soubor Cappella Mariana tvoří špičkoví vokalisté namnoze často vystupující i sólově: Soprán zazpívají Hana Blažíková, Lina Marcela López…

Číst dál…

Acis a Galatea jako hravá cesta k nesmrtelnosti. Skončily 25. Letní slavnosti staré hudby

„Skrze trochu ironizované nadužívanie gest a mimiky v štýle barokového divadla odľahčuje miesta, ktoré by dnešnému obecenstvu mohli pripadať prázdne sentimentálne.“

„Semerádová je inšpiratívnou líderkou a svoje predstavy dokáže dobre komunikovať.“

„Helena Hozová pojímala Galateu ako kultivovanú, očarujúcu nymfu, ktorá si je svojho šarmu a vplyvu vlastne celkom vedomá.“

Tradičné pražské Letní slavnosti staré hudby zavŕšilo v utorok 6. augusta scénické uvedenie Händlovej opery Acis a Galatea na javisku Divadla ABC. Dielo zaznelo v naštudovaní Collegia Marianum vedeného Janou Semerádovou a bábkohereckého súboru Buchty a loutky v réžii Víta Bruknera. Inscenácia mala premiéru už v roku 2017 v rámci Lednicko-valtického hudebního festivalu. Poučená interpretácia, nápaditá koncepcia a pôvabný humor boli vyzdvihovanými atribútmi už vtedy – a kúzlu Händlovej hudby pomohli naplno vyznieť aj o sedem rokov neskôr. Nezabudnuteľnou hlavnou protagonistkou bola pritom v pôvodnom naštudovaní sopranistka Patrícia Burda Janečková, pamiatke ktorej bolo predstavenie venované.

Číst dál…

Acis a Galatea na závěr Letních slavností staré hudby ve vzpomínce na Patricii Janečkovou

Letošní Mezinárodní festival Letní slavnosti staré hudby spěje do finále. V úterý 6. srpna jej uzavře scénické provedení opery Acis and Galatea Georga Friedricha Händela v pražském Divadle ABC. Rezidenční Collegium Marianum operu uvede ve spolupráci se souborem Buchty a loutky od sedmé hodiny večer. Představení je věnováno památce loni zesnulé sopranistky Patricie…

Číst dál…

Hudební odboj proti Protektorátu. V Berlíně objevují (skoro) zapomenuté české skladatele

„Kabeláčův obsahově naléhavý sborový cyklus a cappella sbor tlumočil s obrovským nasazením i vnitřním ponořením.“

„Naši interpreti i pořadatelé mají vůči Rudolfu Karlovi obrovský dluh.“

„Koncertní cyklus Hudební odboj proti Protektorátu v Berlíně se na poli zahraniční propagace české hudby stal bezpochyby významnou událostí.“

Hudební společnost „musica reanimata“, založená v Berlíně počátkem 90. let minulého století, se od svého počátku programově zaměřuje na připomínání a znovuobjevování hudebních skladatelů, perzekvovaných nacistickým režimem (převážně, ale nejenom, židovského původu). Svoji velmi záslužnou činnost realizuje pořádáním odborných konferencí, edičními aktivitami, ale především několikrát do roka konanými tzv. Gesprächskonzerte…

Číst dál…

Svatojánský varhanní cyklus. Bach v dialogu s českou hudbou

Česká varhanice Linda Sítková založila před čtyřmi lety cyklus varhanních koncertů, který se odehrává v pražském dientzenhoferovském kostele sv. Jana Nepomuckého na Skalce ve druhém pražském obvodu. Letošní čtvrtý ročník se dotýká Roku české hudby, neopomíjí však ani tradiční linku zaměřenou na Bachovy kompozice a ve snaze o popularizaci varhanní hudby dbá na…

Číst dál…

Adam Plachetka na Pražském hradě navnadil na blížící se znojemský festival

„Missa Sanctificionis je zhudebněním kompletního mešního ordinária, které je rozčleněno na osmnáct poměrně krátkých, samostatných útvarů.“

„Poprvé byla provedena 9. října 1729 ve Svatovítské katedrále v neobvykle velkém obsazení.“

„Značnou přitažlivost koncertu dodala přítomnost basbarytonisty Adama Plachetky.“

U příležitosti 680. výročí povýšení Arcibiskupství pražského byl v neděli 28. dubna ve Španělském sále Pražského hradu uspořádán slavnostní koncert, na němž zazněla hudba Antonia Caldary a Georga Friedricha Händela. Uskutečnil se na vrcholné společenské úrovni, záštitu převzal Jan Graubner, arcibiskup pražský, primas český. Přítomni byli vysocí představitelé duchovenstva, politických kruhů a odborné veřejnosti, koncert neunikl pozornosti obrazové a zvukové záznamové techniky. Účinkoval rezidenční soubor Hudebního festivalu Znojmo Czech Ensemble Baroque.

Číst dál…

Hlasy tří světů na pomezí tří krajů. Festival zahájí Cappella Mariana

Vokálně-instrumentální soubor Victoria Ensemble pořádá na pomezí Středočeského, Jihočeského a kraje Vysočiny koncertní sezónu zaměřenou na uvádění vokální hudby všech stylových období bez hranic, duchovní i světské, s doprovodem nástrojů či bez nich, v ansámblech nebo sólově. V průběhu května pořadatelé připravili festival s názvem Hlasy tří světů. V pátek 3. května jej zahájí soubor Cappella Mariana.…

Číst dál…

Pětadvacetileté Letní slavnosti staré hudby v říši snů

Pražský festival Letní slavnosti staré hudby završí v letošním roce čtvrt století své existence. Leitmotivem dramaturgie bude téma „sny“ v podobě snění, imaginace a vizí v různých kontextech hudby starších období. Návštěvníky čeká sedm večerů v rozličných pražských koncertních prostorách, které je zavedou do šlechtických hudebních salonů, konzervatoře Evropy nebo na hudební pouť Středomořím. Pětadvacátý…

Číst dál…

Oslava 680 let od povýšení Arcibiskupství pražského

Hudební festival Znojmo a Český královský institut v rámci hudebního projektu oslavujícího 680 let od povýšení Arcibiskupství pražského pořádají 28. dubna ve Španělském sále Pražského hradu Gala koncert pro arcibiskupství. Tento slavnostní večer přináší interpretaci děl Antonia Caldary a Georga Friedricha Händela. Hlavními hvězdami koncertu jsou sólista Metropolitní opery Adam Plachetka a vycházející hvězda…

Číst dál…

Šest světových premiér zaznělo v Brně při temných hodinkách

„Jádrem a emotivním vyvrcholením festivalu je Svatý týden od středy do Velikonoční neděle.“

„V  lamentacích byl příběh i děj, napětí mělo svou dynamiku.“

„Tentokrát nebyly uhašeny všechny svíce. Jedna zůstala hořet, snad jako naděje ve Vzkříšení a v nový den.“

Do nejtemnější noci se již tradičně noří v pokání za své hříchy způsobené sobě i světu, celému lidstvu. V Brně uchovávají tradici nočního bdění v soucitu s nejtěžším lidským utrpením před očekávaným příchodem Spasitele v toužebné víře v Jeho vzkříšení. Pro svůj jednatřicátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, zaměřený v rámci Roku české hudby na české a moravské autory, připravila Filharmonie Brno s dvojicí dramaturgů Vladimírem Maňasem a Ondřejem Múčkou celkem devět světových premiér.

Číst dál…

Lieder Company ruší letošní koncertní sezónu

AKTUALIZACE: Na základě dnešního rozhodnutí pořadatele Lieder Company je z důvodu nedostatečného návštěvnického zájmu a snížení dotace ze strany Ministerstva kultury níže avizovaná letošní koncertní sezóna zrušena. // Zahajovací večer třetího ročníku koncertní řady Lieder Company Prague bude dalším z kamínků mozaiky oslav Roku české hudby. Pořadatelé vybrali výhradně český program inspirovaný moravskou…

Číst dál…

Collegium Marianum s Buchtami a loutkami v Lucembursku

Součástí programu lucemburského festivalu staré hudby Rencontres Musicales de la Vallée de l’Alzette je poprvé opera Georga Friedricha Händela. V inscenovaném představení pražského loutkového divadla Buchty a loutky a vokálně-instrumentálního souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové zažije 23. ročník festivalu svého druhu premiéru. Akce se koná 18. února v objektu Mierscher Kulturhaus ve…

Číst dál…

Puer natus est aneb Vánoce s Collegiem Marianum

„Na koncertní podium vešla s flétnou v ruce Jana Semerádová vedouc hrstku svého souboru – seznam instrumentalistů se vejde do tuctu.“

„Ve své úloze se Cornelia představila jako pokorná tlumočnice Bachovy kantáty.“

„Collegium Marianum zinscenovalo Kuhnauovu kantátu jako koncertní, pódiově atraktivní a hudebně přívětivé dílo s výstižným duchem vánoc.“

Kostel svatých Šimona a Judy na pražském Starém Městě oblehli 30. prosince roku 2023 návštěvníci koncertu souboru Collegium Marianum. Večerní představení se konalo v rámci 23. cyklu Barokní podvečery s mottem Telemann a Evropa. Vydařené setkání souboru s jeho ctiteli, poslední v roce, mělo charakter vánočního posezení. Tak to bylo pojednáno programem s titulem Puer natus est.

Číst dál…

Collegium Marianum a přední sólisté na závěr roku u Šimona a Judy

Vánoční koncert cyklu Barokní podvečery s názvem Puer natus est bude 30. prosince věnován dílům velikánů barokního repertoáru – Johanna Sebastiana Bacha, Georga Philippa Telemanna a Johanna Kuhnaua, Bachova předchůdce u sv. Tomáše v Lipsku. V kostele sv. Šimona a Judy vystupuje Collegium Marianum a čtyři vokální sólisté. Hudební hostinu zahájí Bachovo kolébání Jezulátka v kantátě pro druhý…

Číst dál…

Oba soubory Collegia 1704 se zaskvěly v Rudolfinu

„Mše byla hrána s obvyklou precizností nástupů obou těles a sólistů.“

„V hybném tempu na pozadí orchestru a sboru splývali pěvci v prosebné litanii s duchem aklamace.“

„Orchestr posílily tři trubky a kotle a viditelně vygradovaly náladu hudby, která se stala vitální, dynamickou a pulzující koncertní událostí.“

V úterý 19. prosince večer patřila Dvořákova síň Rudolfina duchovním kompozicím dvou barokních velikánů. Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 uvedl mši Missa Corporis Domini Jana Dismase Zelenky a Magnificat in D Johanna Sebastiana Bacha. Dvě díla komponovaná pravděpodobně v rozmezí několika málo let, dvě díla rozdílné stavební sevřenosti sblížená interpretací.

Číst dál…

Premiéra Darii Kukal Moiseevy při odpoledni se zkušenými i začínajícími zpěváky

Listopadový koncert Lieder Company Prague nesoucí název Písně pro děti a s dětmi je v mnoha ohledech netypický. Nejenže vystoupí etablovaní sólisté – sopranistka Jana Sibera a tenorista Ondřej Holub –, ale především devět dětských sólistů, které vybrala v červnu porota ve vypsaném konkurzu. U klavíru se v průběhu koncertu budou střídat klavíristé Jan Dušek a Bohumír…

Číst dál…

FOK s hudbou ze Star Wars i světovou premiérou. A už závěrem listopadu ve vyšperkované Rybovce

Slavné úvodní téma Johna Williamse z filmové ságy Hvězdné války rozezní 8. a 9. listopadu Smetanovu síň Obecního domu a zahájí „vesmírný“ program Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Orchestr v rámci něj pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Tomáše Braunera zahraje také velkolepý cyklus symfonických básní Planety Gustava Holsta, který byl Johnu Williamsovi inspirací při…

Číst dál…

Festival Lípa Musica uzavřel Andreas Scholl

„Tůmova moteta zatím nevyšla tiskem, podobný program připravený z rukopisů má proto pro publikum velkou poznávací hodnotu.“

„Schollovu lahodnému témbru ve vyšších a nejvyšších sférách nechybělo nic podstatného. Právem byl hvězdou večera, právem vyprovokoval vřelý ohlas.“

„Při podobných koncertech primárně nejde o pódiový dojem, ale o hudbu samu. A ta byla díky sólistům a díky robustně plnokrevnému nasazení Romana Válka mimořádně poutavá.“

V kostelech se kdysi při koncertech netleskalo. Dnes je to už jinak – a závěrečný koncert festivalu Lípa Musica v českolipské římskokatolické bazilice Všech svatých provázelo v sobotu večer dokonce hlasité nadšené volání. Důvodem byl nejen program sestavený z hudby Františka Ignáce Tůmy a přítomnost barokního orchestru a sboru Czech Ensemble Baroque, ale na prvním místě hvězdný sólista Andreas Scholl.

Číst dál…

Ohňostroj vokální i instrumentální virtuozity na Svatováclavském hudebním festivalu

„Z Händelova díla tryská nadšení a obdiv ke krásám věčného města.“

„Zelenkova hudba je strhující a opravdivá, navíc ji soubor hrál s maximálním zaujetím.“

„Závěrečná část Dona nobis pacem byla prubířským kamenem pro sbor, který zde spolu s orchestrem předvedl skutečné mistrovství. Fuga běžela neúprosně a vzpínala se v intonačních i dynamických vlnách až do vrcholné prosby – Daruj nám pokoj.“

Na druhém festivalovém večeru Svatováclavského hudebního festivalu se představily špičkové barokní soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 dirigenta Václava Lukse. Pod názvem Ohňostroj vokální virtuozity uvedli nejprve skladbu Georga Fridricha Händela Dixit Dominus a poté Missu Omnium Sanctorum českého skladatele, působícího v Drážďanech, Jana Dismase Zelenky. Oslnivý večer se odehrál v prostoru Evangelického Kristova kostela v Ostravě ve středu 6. září.

Číst dál…

Kalabis & Ligeti 100. Komplet písní na Novoměstské radnici v Praze

Kompletní písňová tvorba skladatelských osobností, jejichž společné sté výročí narození si letos připomínáme – Viktora Kalabise a György Ligetiho – zazní v rámci jednoho koncertu v interpretaci předních českých sólistů v neděli 25. června od půl osmé večer na Novoměstské radnici v Praze. Program nastudovali sopranistka Jana Sibera, loňská držitelka ceny Thálie, tenorista Ondřej Holub…

Číst dál…