„Spoločným menovateľom skladieb, v prípade Pärta a Reicha, bola inšpirácia biblickými textami.“ „Sledovať jednotlivé ´ťahy´ hráčov a premeny štruktúry, o ktorej viete, že by nabudúce mohla zaznieť úplne inak, ma naozaj bavilo.“ „Večer tak celkovo radím k tým podujatiam Orchestru Berg, ktoré mali pre mňa jednu z najpútavejších dramaturgií vôbec.“ Orchestr BERG vybral na svoj stredajší…
Anežský klášter, čtyři saxofony a skladby pouze žijících autorů
„Náročná díla bylo třeba proložit něčím dietním. České skladby proto byly obklopeny hudbou slavného Michaela Nymana.“ „Pokud je vůbec směrodatné používat slovo postmoderní ve vztahu k hudbě, Grahamova cesta od chorálu přes jazz až po tříakordový „popík“ a zase zpět taková přesně je.“ „Je příjemné vědět, že na tak dramaturgicky smělý počin…
Petr Wajsar: Může za to FB
„Opera Tramvestie by měla zprostředkovat vnitřní zážitek, který já a lidé, které znám, prožíváme, když jedeme touhle zvláštní linkou.“
„Musel jsem se vzdát zlehčování vážného umění – v hudbě jsem se ho úplně nevzdal, ale v pojetí toho příběhu.“
„Primární účel každého díla je, aby se při něm člověk nenudil. Takže nudit bychom se neměli.“
Petr Wajsar je – zdá se – na vrcholu svého tvůrčího rozletu. Hudbu – zdá se – doslova chrlí na všech frontách. Jen letos měla v lednu premiéru jeho skladba Zlínské linie (psaná pro Filharmonii Bohuslava Martinů), v březnu uvedla Jihočeská filharmonie pásmo z jeho skladeb v úpravě pro orchestr a vokální sexteto Skety (jehož je členem), v červnu chystá Orchestr Berg premiéru jeho Trombonového koncertu a další koncert, violoncellový, píše pro Václava Petra a Českou filharmonii. V březnu dostal Českého lva za hudbu k filmovému horroru Ondřeje Havelky Hastrman a ve středu uvede pražské Národní divadlo na Nové scéně jeho operu Tramvestie.
Hudba k siréně na třech místech a současně v ČRo
„Někdy bude dominovat zvuk z olomouckého Horního náměstí, jindy zase z nádvoří Hudební fakulty AMU nebo z Novoměstské radnice v Praze.“
„Živý zážitek na místě s živou sirénou a vším okolo je samozřejmě nejsilnější.“
„Nápad spojit sirénu s hudbou má přitom historickou návaznost. Siréna totiž byla původně vynalezena jako hudební nástroj.“
3 paralelní koncerty se za hodinu, v pravé poledne spojí do jednoho v živém vysílání Českého rozhlasu Vltava. Po březnové premiéře už podruhé zazní HUDBA K SIRÉNĚ – Společný projekt Orchestru BERG, Českého rozhlasu Vltava a řady dalších partnerů. Jde o velmi krátké koncerty, které se záměrně konají současně s pravidelnou zkouškou sirén…
Sláva jinakosti!
Orchestr Berg otevřel sezónu poctou Franku Zappovi
„V každom tóne Zappovy hudby je cítiť, že jej autor skrátka len písal tak ako len on sám uznal za vhodné.“ „Orchestr Berg pod vedením svojho dirigenta Petra Vrábla podal skutočne veľmi presvedčivý, živý výkon.“ „Skladba pre speakra a komorný orchester je svojho druhu melodramom, kde hráči z orchestra kladú otázky speakrovi, stelesňujúcemu…
Světová avantgarda na Music Olomouc
„Mladý, leč světem protřelý perkusionista Alexander Wnuk připravil vpravdě multimediální koktejl.“
„Obdivuhodná byla výdrž interpreta… au, takhle bych se asi modlit nechtěl.“
„Přes svou nespornou zábavnost selhávají nové formy často na obsahu.“
Jubilejní 10. ročník festivalu Music Olomouc letos nabízí pestrou paletu současné komponované hudby. Třetí festivalový koncert nabídl v neděli v prostorách divadla Na cucky exkluzivní vystoupení progresivního polského perkusionisty ALEXANDERA WNUKA, který rozezvučel kompozice hvězd současné hudební avantgardy.




