KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Robert Kružík na košickém pódiu. Tamní nabídnou také Šostakoviče s Weinbergem

Následující dva koncerty košického abonentního cyklu A nabízí poměrně netradiční díla světového repertoáru. První večer 3. dubna v košickém Domě umění řídí šéfdirigent zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů Robert Kružík ve skladbách Nielsena, Roty a Respighiho, o týden později košičtí filharmonici hrají díla letos jubilujícího Šostakoviče a také jeho přítele Weinberga. Dánský skladatel Carl Nielsen je…

Číst dál…

Haydn v Orientu

„Na závěr pak jemný žesťový zvuk zalil celou scénu ‚omamné noci v oáze pod palmami‘ měkkým světlem… přišel rozbřesk.“

„Obecně byl tón Marie-Astrid Hulot nadmíru příjemný, noty do sebe vplouvaly pomocí takřka nekonečného legata.“

„Název první části zní Šalomounův sen, a vskutku hudba v introdukci jako by popisovala vynořování vizí a myšlenek z nevědomí.“

Posluchači Plzeňské filharmonie si 23. ledna na koncertě s názvem Joseph Haydn & Pražské jaro vychutnali jak hudbu notoricky známou, tak tu raritní takřka neslýchanou. Haydnův houslový koncert orámovaly dvě Orientem inspirované skladby, jedna od Camilla Saint-Saënse a druhá od Ottorina Respighiho. Pojítkem s Pražským Jarem byla sólistka Marie-Astrid Hulot, která se v minulém roce probojovala do finále pražskojarní soutěže a získala třetí cenu.

Číst dál…

Vilém Vlček má sólo ve Zlíně

Koncem ledna zavítá do Zlína americký dirigent Maurice Cohn, aby společně se zlínskými filharmoniky realizoval pestrý program sestavený z děl tří předních ruských skladatelů a jednoho italského hudebního malíře. Sólistou večera bude violoncellista Vilém Vlček, mimo jiné vítěz Mezinárodní soutěže Krzysztofa Pendereckého a laureát Ceny Jiřího Bělohlávka. Akce zvaná Dialog v čase se koná…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (78)
Pinie. Respighiho pocta Římu

„Z rodné Boloni se do Říma přestěhoval v roce 1913. A představivost v něm tehdy povzbuzovaly podle jeho vlastních slov především úžasné fontány a borovice objevující se v každé části horizontu.“

„V ohromujícím crescendu, v postupné gradaci vyjadřující nepředstavitelnou sílu vojenských šiků, dospěje orchestr v nejvyšší možné dynamice k až extatickému výrazu.“

„Už při premiéře 14. prosince 1924 v římském Teatro Augusteo byly poslední takty skladby podle dobového svědectví utopeny frenetickým potleskem.“

Výrazně impresionistické, ale přesto velmi konkrétně a hustě barvitě instrumentované dílo, dovedené expresivně do impozantního finále, to jsou Římské pinie Ottorina Respighiho. Symfonická báseň, strhující skladba plná zvukové fantazie i vitality, je právě stoletá. Pini di Roma zazněly poprvé v Teatro Augusteo v Římě v podání Orchestra dell’Augusteo, který řídil Bernardino Molinari, a to 14. prosince 1924.

Číst dál…

Zastavení před adventem s Martinů Strings Prague

Šestnáctý ročník cyklu Hudba bez hranic, který pořádá spolek České kořeny, bude pokračovat v úterý 26. listopadu koncertem souboru Martinů Strings Prague vedeným Jaroslavem Šonským v Barokním refektáři dominikánského kláštera v pražské Jilské ulici. Program předznamená blížící se adventní období.  Smyčcový soubor Martinů Strings Prague se svým zakladatelem a uměleckým vedoucím Jaroslavem Šonským na…

Číst dál…

K výročí Alfreda Schnittkeho právem beznadějně vyprodaný Besední dům

„Houslový part nechal Respighi v originální podobě a jeho skvělá interpretace Martinem Pavlíkem, jindy koncertním mistrem filharmonie, přinesla první obrovský aplaus.“

„Nezklamala ani Stravinského úprava Bachovy Chorální variace, která přinesla nový, modernizující pohled.“

„Součástí byl i dort à la Schnittke a čokoládový penízek s houslovým klíčem od hornisty Nikolase Pereze.“

Včetně přístavků a míst k stání. Ve zcela vyprodaném sále Besedního domu zahájila 21. listopadu Filharmonie Brno novou řadu abonentních koncertů s duchovním rozměrem. Koncert Schnittke & Bach se v počátku dramaturgicky vrátil k odkazu Johanna Sebastian Bacha. Náročná díla skvěle provedli houslista Martin Pavlík, mezzosopranistka Hana Kopřivová Šumpíková, tenorista Pavel Valenta, Pěvecký sbor Gaudeamus Brno se sbormistryněmi Dašou Karasovou a Martinou Kirovou a Filharmonie Brno s dirigentem Robertem Kružíkem…

Číst dál…

Skvělý trumpetista Gabor Tarkövi s Plzeňskou filharmonií

„Výtečný trumpetista se v Plzni uvedl hned dvěma koncertantními skladbami.“

„Tarköviho hra se v Hummelově koncertu vyznačovala lehkostí, perfektním zvládnutím chromatických běhů a melodických skoků, bohatou ornamentikou; v druhé větě pak zpěvnou kantilénou.“

„Již úvodní motiv v Gemrotových Sentencích napověděl autorovu návaznost na domácí hudební tradici.“

Bohužel jen zřídka si Plzeňská filharmonie zve jako sólisty hráče na dechové nástroje. Kvalita však kompenzovala kvantitu, když se na koncertním pódiu plzeňské Měšťanské besedy objevil proslulý maďarský trumpetista Gabor Tarkövi, jehož jméno 8. února přilákalo do řad abonentů i mnoho orchestrálních hráčů z širokého okolí, jak profesionálních, tak amatérských. Koncert se odehrál pod taktovkou šéfa orchestru Chuheie Iwasakiho.

Číst dál…

Italský večer ve Zlíně s Vivaldim, Respighim i Il Boemem

Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů si na 15. února připravila pátý koncert v rámci své abonentní řady B. Italsky laděná dramaturgie připomene instrumentální díla Antonia Vivaldiho, Josefa Myslivečka a Ottorina Respighiho. Sólových partů se pod vedením dirigenta Tomáše Braunera ujmou stávající koncertní mistři filharmonie, houslisté Ivana Kovalčíková a Pavel Mikeska. Kolébku klasické hudby, za…

Číst dál…

Rozhádaný orchestr nebo Tonda Dvořák milující vlaky. České orchestry se věnují dětem

Leden je měsícem na hudební dění tradičně chudším. To se však netýká dětí a akcí jim věnovaných. České orchestry houfně připravují rodinná setkání a programy určené mladým posluchačům a KlasikaPlus.cz přináší přehled všeho nápadného. O akcích Filharmoniště už portál informoval. Prvnímu stupni základních škol i školám mateřským je věnována trojice koncertů zlínské filharmonie v půli ledna.…

Číst dál…

Dvě české premiéry na nedělním recitálu

Dvě světové premiéry českých skladatelů zazní na koncertě spolku Lieder Company v neděli 22. října. První napsala Terezie Švarcová na básně Christiana Morgensterna. Cyklus nazvala Vier Gedichte von Christian Morgenstern a určila dvěma ženským hlasům a smyčcovému kvartetu. Druhou premiérou bude cyklus písní Cantigas y estampidas Miloše Štědroně st. na španělské, italské, occidanské a české…

Číst dál…

Úvod Festivalu F. L. Věka s vrcholným barokem v podání Barocco sempre giovane

Na úvod třináctého ročníku Festivalu F. L. Věka se představí renomovaný komorní soubor Barocco sempre giovane. Koncert nazvaný Krása vrcholného baroka se uskuteční v sobotu 9. září v kostele sv. Máří Magdalény v Deštném v Orlických horách a bude věnován třístému výročí úmrtí významného architekta a stavitele Jana Blažeje Santiniho-Aichela, díky němuž vznikl i kostel v tomto horském středisku. Program…

Číst dál…

ČRo D-dur: Pocta Santinimu a mnoho nových nahrávek

„Zazní nová bravurní nahrávka Smetanova kvartetu Z mého života v podání Pavel Haas Quartetu.“ „Z nabídky Eurorádia nejprve koncert, jehož hlavní protagonistkou je houslistka Julia Fischer a pozoruhodný dirigent mladší generace Cristian Măcelaru.“ „Tentokrát si poslechněte titul, od kterého zná každý předehru, ale málokdo pokračování. Na programu je Rossiniho velká vážná opera Vilém Tell.“…

Číst dál…

Irvin Venyš i Smetanovo trio zářili na festivalu Janáček a Luhačovice

„Irvin Venyš zaujal introvertnou hĺbkou prežitku bez náznaku akejkoľvek maniery. Nádherne budoval frázy a tóny viedol v príkladnej kultivovanosti.“

„Čajkovskij rozpracoval part každého nástroja tak bohato a premyslene, že trio znie ako celý orchester a závažné dielo má obsahom i rozsahom priam symfonické rozmery.“

„Smetanovo trio sa predstavilo ako súbor, ktorý suverénne zvláda absolútne odlišné hudobné svety.“

Jubilejný tridsiaty ročník festivalu Janáček a Luhačovice sa po úvodnom koncerte na Lázeňskom námestí presunul do obľúbeného priestoru Lázeňského divadla, v ktorom sa koná väčšina podujatí hlavného programu. Táto pôvabná divadelná budova, postavená podľa projektu architekta Františka Skopalíka, v tomto roku oslavuje 115. výročie svojho otvorenia. Komorná scéna s výbornou akustikou je neodmysliteľnou súčasťou festivalu i ďalších kultúrnych podujatí Luhačovíc.

Číst dál…

Festival Janáček a Luhačovice už potřicáté

Od dnešního dne za pět týdnů začíná jubilejní 30. ročník festivalu Janáček a Luhačovice. Koná se od úterý 11. do neděle 16. července a hudbymilovným hostům a lázeňským návštěvníkům nabídne umělecké zážitky s vybranými díly klasické hudby a také doprovodný program. Festival bude letos výjimečně zahájen až v úterý 11. července; tradičním odpoledním zastavením u busty Leoše…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (48)
Pražské jaro, to hudební.
Tři týdny mezi Mou vlastí a Ódou na radost

„Problémem bylo a je, že málokterá skladba, snad jen s výjimkou Novosvětské, by se dala na takto zvýrazněném místě opakovat každý rok. Beethovenova Devátá ano.“

„Emocí, které k hudbě patří primárně a snad i neoddělitelně, bylo během festivalu přítomno dost.“

„O mimořádné otevření festivalu se postaral hned 12. května Orchestr Velšské národní opery z Cardiffu se svým šéfdirigentem Tomášem Hanusem. Jejich Má vlast byla opravdu Smetanova.“

Po třinácti letech uzavřela Pražské jaro zase jednou Beethovenova Devátá. Lepší završení festivalu, který se během tří týdnů dennodenně pohybuje mezi národním a mezinárodním rozměrem, zatím nikdo nevymyslel. Jaký byl 2. června v Obecním domě poslední večer s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem a Christophem Eschenbachem? A jaký byl celý osmasedmdesátý ročník, který 12. května na stejném místě otevřel Tomáš Hanus s orchestrem Velšské národní opery?

Číst dál…

Alena Hron. Víc než zdařilý dirigentský debut na Pražském jaru

„Sdělnou moderní klasiku, v tomto případě hudbu z let 1938 a 1924, nabídla s naprostou samozřejmostí. A bez partitury, zpaměti.“

„Projekt dirigentských debutů není soutěžním vystoupením. V tomto případě nebyl ani nějakým školním koncertem.“

„Zásadní podíl na tom, že Pražští symfonikové hráli tak skvěle, měla evidentně dirigentka: subtilní, přesto schopná inspirovat, vést a vládnout.“

Debut festivalu Pražské jaro byl v pondělí v Rudolfinu skutečným triumfem mladé dirigentky Aleny Hron, ještě nedávno, při zveřejnění programu letošního ročníku, vystupující pod dívčím jménem Jelínková. Loňský rozhovor s ní čtěte pod titulkem U dirigování není důležité, zda jste žena, nebo muž. Nyní řídila v ambiciózním programu Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. Zněla hudba Sergeje Prokofjeva a Ottorina Respighiho a se sólistou Tomášem Jamníkem skladba Jana Nováka. Debutantka naplnila večer takovou energií, že strhla na svou stranu hráče i publikum.

Číst dál…

Další týden Pražského jara

V týdnu od 22. do 28. května nabídne Mezinárodní hudební festival Pražské jaro další koncerty a doprovodné akce. Z orchestrů vystoupí Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Česká filharmonie, Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Klangforum Wien či PKF—Prague Philharmonia. Komorní hudbu zastoupí klavírista Igor Levit a Kukal Quartet s varhaníkem Alešem Bártou. Také je v plánu…

Číst dál…

Písně k harfě spolku Lieder Company Prague

Druhý koncert letošní sezóny Lieder Company Prague vzdá v neděli 30. dubna hold ženským autorkám – skladatelkám i básnířkám. Ve světové premiéře zazní cyklus skladatelky Sylvy Smejkalové. Interprety tohoto hudebního setkání budou sopranistka Irena Troupová, tenorista Ondřej Holub a sóloharfistka Symfonického orchestru Českého rozhlasu Lydie Härtelová. Akce se bude konat v prostoru Clubu Salsita…

Číst dál…

ČRo D-dur: Neoklasicismus jako pohled na minulost očima dneška

„Přítomnost je mostem od minulosti do budoucnosti a staré vzory nám mohou být v mnohém užiteční. Kdo nezná své předky, jako by žil ve vzduchoprázdnu.“  „Pojem neoklasicismus se poprvé objevil ve výtvarném umění a architektuře, ale zdomácněl i v hudbě.“ „Maurice Ravel, významná osobnost francouzského impresionismu, se jako řidič aktivně účastnil první světové války,…

Číst dál…

Jan Páleníček: Leitmotivem Českých kulturních slavností je komorní hudba

„Za dvacet let existence se Malostranské komorní slavnosti staly neoddělitelnou součástí pražského koncertního života.“

„Rozšíření Českých kulturních slavností? Naše koncertní vytíženost a úbytek sponzorů nám to asi už definitivně znemožní.“

„Všichni dosavadní starostové v místech konání festivalů drží osvícený patronát, publika opět přibývá.“

Hlavní sál Valdštejnského paláce v Praze je 30. října místem konání dalšího koncertu Malostranských komorních slavností, dvacátého ročníku podzimního festivalu, který je Poctou velkým českým interpretačním osobnostem. V sídle Senátu bude tentokrát znít Beethovenova, Brahmsova a Glinkova hudba. Se švýcarským klarinetistou Wenzelem Grundem účinkují pianistka Jitka Čechová a violoncellista Jan Páleníček. Právě oni dva za myšlenkou této přehlídky stojí, stejně jako za dalšími festivaly sdruženými pod hlavičkou České kulturní slavnosti. Jak to vypadalo před dvaceti lety a současně i to, jaký byl minulý pražský koncert, který se konal v polovině října a jehož hvězdou se stal italský klavírista Christian Leotta, přibližuje v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz Jan Páleníček.

Číst dál…

Otevřená náruč. Velký okamžik pro Newyorskou filharmonii a její publikum

„Sál vás jednoduše rychle přijme, vklouznete do něj a chcete v něm pobýt, jak nejdéle to jde.“

„Akustika z pozice posluchačky sedící uprostřed sálu byla výborná – velmi konkrétní, blízká, svým způsobem suchá, přitom bohatá, měkká až sametová, jednoduše přívětivá jako samotný prostor.“

„Aplaus nebral konce, bravo se volalo orchestru, který je ve vynikající formě a fantasticky motivován.“

První z dvaceti devíti programů velkých symfonických koncertů Newyorské filharmonie rozprostřených do devadesáti devíti dnů sezóny 2022/23 jsme slyšeli ve středu 12. října. Velká premiéra nastartovala novou zkušenost a nabízí ji hlavně těm, kdo mohou srovnávat – co bylo předtím a co potom, tedy před a po rekonstrukci, jejímž hlavním důvodem bylo změnit šedesát let nevyhovující akustiku koncertního sálu a také jeho podobu a vzhled veškerých vnitřních prostor David Geffen Hall – sídla Newyorské filharmonie. Jak zlidštit, zpříjemnit a zútulnit tak trochu monstrózní prostory z raných šedesátých let 20. století? Novou realitou architektonického pojetí je otevřená náruč, která vás při vstupu do koncertního sálu přijme, obejme a už nepustí. A jak je to tedy s akustikou? Vlastně podobně.

Číst dál…

Novým domovem Newyorské filharmonie zní hlasité Ahoj!

„Splněno! O dva roky dříve, než bylo původně plánováno. Paradoxně kvůli covidu daleko dřív, než se kdo v New Yorku nadál.“

„Pandemií umlčen a poté dislokován do mnoha náhradních míst po Manhattanu se orchestr konečně vrací domů.“

„Našlo se konečně správné akustické řešení koncertního sálu? To nám zodpoví hned první den nové sezóny – 12. říjen 2022.“

„Say Hello to the New David Geffen Hall“, vybízí k pozdravu krátké video na oficiálních stránkách Newyorské filharmonie a láká posluchače nejen na koncerty nové sezóny nejstaršího amerického orchestru, existujícího od roku 1842, ale hlavně k návštěvě kompletně zrekonstruovaného interiéru budovy s adresou Lincoln Center Plaza na Manhattanu. Newyorská filharmonie vystoupí v nové koncertní síni s novým názvem „Wu Tsai Theater“ poprvé 12. října.

Číst dál…

Slovenský komorní orchestr dnes v Berlíně

Koncert věnovaný 30. výročí podepsání Ústavy Slovenské republiky dnes odehraje v Berlíně Slovenský komorní orchestr. Večer bude řídit jeho umělecký vedoucí Ewald Danel. V Berlínském dómu zazní od půl osmé večer program sestavený z děl Edvarda Hagerupa Griega, Ottorina Respighiho, Leoše Janáčka a Ladislava Kupkoviče. Koncert se koná ve spolupráci se Slovenským institutem v Berlíně pod…

Číst dál…

Tělesa Slovenské filharmonie na Slovensku i v zahraničí

Slovenská filharmonie, Slovenský filharmonický sbor a Slovenský komorní orchestr se koncem tohoto měsíce a začátkem září představí na domácích i zahraničních pódiích. Koncerty v jejich interpretaci zaznějí ve švýcarském Murtenu, v německém Mannheimu a polském Krakově, v Trenčianských Teplicích, Stupavě, Bojnicích i v Bratislavě. První slovenský orchestr se svým šéfdirigentem Danielem Raiskinem a švýcarským dirigentem Christophem-Mathiasem Muellerem odcestují do…

Číst dál…

Slovenská filharmonie ve čtvrtek a pátek pod taktovkou George Pehlivaniana

Dnes a zítra, ve čtvrtek 12. a v pátek 13. května, Slovenská filharmonie zahraje pod taktovkou francouzsko-amerického dirigenta George Pehlivaniana. V úvodu obou koncertů zazní Fantastické scherzo Igora Stravinského, dále to bude suita z opery Zlatý kohoutek Rimského-Korsakova a koncert uzavřou dvě symfonické básně Ottorina Respighiho, a sice Římské fontány a Římské pinie. Hudební setkání budou v Koncertní…

Číst dál…

Karlovarští s Rybovkou v Grandhotelu Pupp

Oblíbená Česká mše vánoční „Hej mistře“ Jakuba Jana Ryby během nejkrásnějších svátků roku rozeznívá kostely a koncertní sály po celé zemi. Karlovarský symfonický orchestr ji již několik let tradičně uvádí ve spolupráci s Grandhotelem Pupp v jeho Slavnostním sále na první svátek vánoční. Letos zazní se sólisty Janou a Václavem Siberovými, Petrou Vondrovou a Vojtěchem…

Číst dál…

Filharmonie Brno dnes a zítra s tématem ptáků

Filharmonie Brno připravila na dnešek a zítřek program, ve kterém hlavní role náleží ptákům. Ti totiž fascinují člověka odnepaměti – konstruktéry prvních leteckých strojů stejně jako spisovatele, básníky, malíře a hudebníky. Oba koncerty otevře pětivětá suita Ptáci Ottorina Respighiho. Na ni naváže Einojuhani Rautavaara a jeho Cantus arcticus, koncert pro ptáky a orchestr, a závěrem…

Číst dál…

Jiří Vodička hostem zahajovacího koncertu PKO

„Súbor hral bez dirigenta, post koncertného majstra zastával Leoš Čepický.“ „Ansámbel má predovšetkým silnú oporu vo svojej sláčikovej sekcii.“ „Hráči začali v odľahčenom, kultivovanom piane.“ Pražský komorní orchestr vstúpil v nedeľu 17. októbra do svojej jubilejnej, sedemdesiatej sezóny. Oslavy tohto úctyhodného výročia presunulo teleso, kvôli pandemickým opatreniam, až na budúci rok: punc…

Číst dál…

Pražský komorní orchestr v neděli zahájí sezónu s Jiřím Vodičkou

Pražský komorní orchestr zahájí svou letošní koncertní sezónu tuto neděli 17. října ve 20 hodin na pražském Žofíně, v den, kdy si připomíná 70 let od vzniku. Sólistou večera bude Jiří Vodička. Zahraje sólové party v Mozartově Koncertu pro housle a orchestr č. 3 G dur, KV 216 a v Koncertu pro housle a orchestr č. 1…

Číst dál…

Svátky hudby jubilejně – s houslemi i operou, s Hudečkem i Plachetkou

„Za ideou festivalu a jeho harmonizujícím posláním i za aktuálním pozitivním vzkazem operujícím s klíčovým pojmem láska stojí manželé Hudečkovi imponujícím způsobem, společně a nerozlučně.“ „Atraktivní a nijak stručná Respighiho skladba byla pro všechny přítomné docela velkým objevem.“ „Výstup Jeníka a Kecala měl od Aleše Brisceina a Adama Plachetky humor a bohatě i vše ostatní, co mu patří ryze…

Číst dál…