Pro nadcházející sezonu 2025/26 zvolilo Šaldovo divadlo v Liberci název Za obzor. Sezona má klást akcent na rozšiřování nových obzorů, hledání vlastní identity a střet individuality se systémem. Cílem dramaturgického plánu je také propojování generací, divadelních žánrů i obou scén, jimiž toto divadlo disponuje. Mezi čtyřmi novými inscenacemi operního souboru jsou i dětská opera…
Krásné hlasy v Kutné Hoře. Festival operních melodií kulminuje Pucciniho Bohèmou
Operní týden Kutná Hora, festival založený z podnětu již zesnulého dirigenta Františka Drse, očekává 28. ročník, který se uskuteční v termínu 15. až 22. června. Zahajovací večer je v plánu v konventu bývalého cisterciáckého kláštera v Sedlci od dvaceti hodin a diváky festivalu čeká celkem čtyři akce, pokaždé s přispěním lidského hlasu. Vyvrcholení spočívá ve scénickém podání…
Oratorium Adam a Eva na operním jevišti
„Objevovat v hudbě totiž neznamená vždy jen jít vývojově stále kupředu. Mnohé poklady lze nalézat i při pohledu proti směru času.“
„Režisérka nastudování vykládá námět prostřednictvím svého přidaného scénického ztvárnění z pohledu dneška.“
„Z manýry orchestrálních hráčů, zejména ve smyčcové skupině, dirigent vyloučil hru vibrato a důsledně požadoval barokní frázování.“
Myslivečkovo oratorium Adam a Eva je z roku 1771, dnes je to však dílo prakticky neznámé. Do hledáčku dramaturgie operního souboru libereckého Divadla F. X. Šaldy se dostalo vlastně náhodou, jako náhradní titul za připravovanou, ještě nedopsanou operní novinku. Lze ale dodat, že to byla volba neobyčejně přínosná. Možná, svým způsobem, i přínosnější než to dílo nové, o kterém zatím nevíme, jak dopadne. Objevovat v hudbě totiž neznamená vždy jen jít vývojově stále kupředu. Mnohé vzácné poklady lze nalézat i při pohledu proti směru času. Adama a Evu vidělo 18. února v rámci Festivalu Opera publikum ve Stavovském divadle.
Velkolepý závěr Podzimního festivalu duchovní hudby
„Premiéra Messa di Gloria v roce 1880 se setkala s velkým úspěchem, ale pak již skladba nebyla za skladatelova života nikdy provedena!“
„Hudba svým výrazem směřuje k emocionálně silným dramatickým příběhům svých nesmrtelných operních postav.“
„Málokdy se podaří, aby všechny složky interpretace oratorního díla dosahovaly tak příkladné spolupráce, vyrovnanosti a kvality.“
Za účasti a s krátkým úvodním slovem arcibiskupa a moravského metropolity Josefa Nuzíka se ve zcela naplněném dómu sv. Václava v Olomouci 19. října uskutečnil závěrečný koncert letošního již 31. ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby. V upomínce Pucciniho výročí hráli zlínští filharmonikové a zpíval Český filharmonický sbor Brno se sólisty, ti všichni pod vedením italského dirigenta Paola Gatta.
Česká premiéra Myslivečkova oratoria Adam a Eva v libereckém divadle scénicky
Příběh Adama a Evy a jejich vyhnání z ráje z pera Josefa Myslivečka uvede liberecké Divadlo F. X. Šaldy. Premiéry se konají 22. a 24. září. Hudební nastudování si vzal na starosti dirigent Paolo Gatto, režii pak Linda Hejlová Keprtová. V hlavních rolích se představí zpěváci Maksym Kutsenko a Jolana Slavíková. „Plné ohně, ducha a života.“ Tak se…
Butterfly v Liberci jako komorní hudební drama
„Slouží ke cti režisérce Kateřině Duškové, že vypráví právě toto a nic dalšího.“
„Paolo Gatto učinil z orchestrálního partu samostatný symfonický plán inscenace, který věci zintenzivňoval a doříkával.“
„Lívia Obručník Vénosová dostatečně vystihla psychologii postavy, i když se nedostala až k úplným krajnostem srdceryvné pravdivosti, a ani v jednom okamžiku nezklamala pěvecky.“
Pucciniho Madama Butterfly je ve světovém repertoáru sedmou nejhranější operou a v časovém rozsahu hlavní role dokonce zřejmě drží primát. Liberecké Divadlo F. X. Šaldy oblíbený a působivý titul nastudovalo právem. Soudě podle páteční premiéry, ztvárnila sopranistka Lívia Obručník Vénosová gejšu Čo-Čo-San jako svou dosud snad nejlepší roli, režisérka Kateřina Dušková našla dobrý klíč k prezentaci dojemného příběhu jako uvěřitelného komorního dramatu a dirigent Paolo Gatto, zásadní aktér projektu, dokázal učinit ze známého díla opravdový hudební zážitek.
Nová Madama Butterfly v libereckém divadle
Soubor opery Divadla F. X. Šaldy nastudoval a v premiérách v pátek 10. a v neděli 12. března v Liberci uvede Pucciniho operu Madama Butterfly. Pod hudebním nastudováním je podepsán italský dirigent Paolo Gatto. Režie se zhostila činoherní režisérka Kateřina Dušková, scénu vytvořil Pavel Kodeda, kostýmy pak Roman Šolc. V roli Čo-Čo-San se alternují Jana Šrejma Kačírková…
Premiéry Ravelovy opery-baletu Dítě a kouzla v Ostravě za týden
Národní divadlo moravskoslezské informuje o dalším projektu Operní akademie Ostrava a zve na novou inscenaci opery-baletu Dítě a kouzla Maurice Ravela. Po dvouleté pauze opět zkoušejí spolu s profesionálními členy souboru opery NDM talentovaní studenti zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity a výsledky jejich práce pod vedením dirigenta Paola Gatta, vedoucí Katedry sólového zpěvu Evy Dřízgové-Jirušové…
Český filharmonický sbor Brno nabídne Rossiniho mši
Další online abonentní koncert nabídne zítra Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou. Dějištěm bude Besední dům a zazní Slavnostní mše, Messe solennelle, italského skladatele Gioacchina Rossiniho. Jako sólisté vystoupí Patricia Janečková, Monika Jägerová, Aleksander Kruczek, David Szendiuch a klavíristé Michal Bárta a Lukáš Michel. Za harmonium usedne Jakub David Smešný. Dirigentem…
Začíná olomoucký Podzimní festival duchovní hudby
Olomoucká katedrála sv. Václava bude dnes, v neděli 20. září, od 19 hodin místem zahajovacího koncertu Podzimního festivalu duchovní hudby. Jako úvodní dílo řady sedmi koncertů pořadatelé vybrali Rossiniho Petite Messe Solennelle, a to v původní verzi pro sóla, sbor, dva klavíry a harmonium. Sólových partů se ujmou sopranistka Patricia Janečková, altistka Monika Jägerová,…
Olomoucký Podzimní festival duchovní hudby letos nabídne sedm hudebních setkání
Za týden, v neděli 20. září od 19 hodin v olomoucké katedrále sv. Václava, zahájí pořadatelé další ročník olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby. Zazní Rossiniho Petite Messe Solennelle v původní verzi pro sóla, sbor, dva klavíry a harmonium. Sólových partů se ujmou sopranistka Patricia Janečková, altistka Monika Jägerová, tenorista Aleksander Kruczek a basista David Szendiuch.…







