Jakub Hrůša vystoupí v druhé polovině července s Newyorskou filharmonií, a to na letním festivalu Bravo! Vail ve státě Colorado – z hlediska nadmořské výšky zřejmě na nejvýše položeném festivalu klasické hudby. Při dvou open air koncertech bude dirigovat Dvořákovu, Stravinského, Brahmsovu a Bartókovu hudbu i dílo soudobé skladatelky Jessie Montgomery. Do USA se k tamním nejlepším…
Zvídavost jako kvalita. Kopatchinskaja završila pražskojarní rezidenci
„Aj priamo na pódiu je vidieť, ako ju teší, keď sa hrá s niektorým detailom.“
„Protagonisti vyzdvihli hlavne dramatické polohy Fišerových skladieb, ich vzruchy, výkyvy.“
„Čo sa týka prevedenia Beethovena, bol môj dojem rozporuplnejší než ten, ktorý vo mne zanechala Fišerova hudba.“
Rezidenčná umelkyňa Pražského jara Patricia Kopatchinskaja odohrala v nedeľu 18. mája svoj posledný festivalový projekt s názvom Pocta Luboši Fišerovi. Spolu s klaviristom Joonasom Ahonenom zahrali celkom tri Fišerove sonáty, ku ktorým vytvorili kontrapunkt dve sonáty pre husle a klavír od Ludwiga van Beethovena. Kopatchinskaja potvrdila svoju povesť živelnej, nekonvenčnej muzikantky. Dala pritom vyznieť hlavne Fišerovmu expresívnemu jazyku.
Schönberg stále budí rozpaky
„Těžko si představit nespokojeného fajnšmekra.“
„Provedení Pierota dali všechno. Všichni, ale zejména Patricie, jejímuž naturelu zvolené dílo jistě konvenuje.“
„Kdybychom se bavili čistě o hudební složce, nebudeme se bavit. Ta bavila…“
Rezidenční umělkyně letošního Pražského jara, houslistka a performerka Patricia Kopatchinskaja 17. května nabídla své druhé festivalové vystoupení. Posluchače nešetřilo. Celkovým vyzněním až klubový program z děl tvůrců začátku minulého století stál na výkonech šesti interpretů. Ty byly v pražském Rudolfinu inspirované a zdařilé.
Až na dřeň. Autentická Kopatchinskaja na Pražském jaru
„Z hudby šesti století je vytvořeno pásmo poukazující na lidské utrpení; zlo je však vyváženo nadějí na náboženském podtextu.“
„Na české publikum ale měla nejspíše největší účin citace husitského chorálu Ktož jsú boží bojovníci. Kopatchinskaja jej interpretovala čistě, věcně, ale přesto s velkým přesahem.“
„Fišerovi stačily pouze dva, resp. tři nástroje, aby zpodobnil ikonický obraz lidského utrpení.“
„Nezajímá mě, co říkají ostatní. Snažím se najít si svou vlastní cestu.“ Ve dvou krátkých větách houslistka Patricia Kopatchinskaja shrnula základ svého uměleckého snažení. V jejích často experimentálních projektech však nejde o pouhou bezcílnou extravaganci, ale o promyšlený koncept užívající hudbu jako prostředek k vyjádření hlubokých, mnohdy až existenciálních myšlenek. Nejinak tomu bylo 16. května v pražském Rudolfinu na prvním koncertě umělkyniny letošní pražskojarní rezidence.
Jakub Hrůša finalistou hudebních cen ICMA
Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí vybrali z letošních nahrávek do nejužšího finále v kategorii Operní video i nahrávku, která vznikla ve spolupráci Jakuba Hrůši a Vídeňských filharmoniků na Salcburském festivalu. Vítězové letošního ročníku budou oznámeni 18. ledna 2024. Záznam produkce opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová je nominován do nejužšího finále cen…
Kopatchinskaja zahrála se SOČR Ligetiho. Popelku skvěle zastoupil Uryupin
„Kopatchinskaja od samého počátku tvoří dojem, jako by byl koncert stvořen právě pro ni.“
„Valentin Uryupin provedl orchestr a posluchače oběma Ligetiho skladbami famózně.“
„Diváci, kteří nezůstali na Schumannovu symfonii, přišli o příjemný hudební zážitek, i když zatížený skokem o více než dvě století nazpět.“
SOČR připravil poctu Ligetimu a na pondělní koncert naplánoval hned tři jeho díla. Concert Românesc, Koncert pro housle a orchestr a Lontano. Program měl původně doplnit Béla Bartók se suitou z baletu Podivuhodný mandarín. Koncert byl nicméně ovlivněn nemocí šéfdirigenta Petra Popelky a tudíž došlo ke změnám. Díky pohotovému Valentinu Uryupinovi se však první polovinu koncertu podařilo zachovat, proto publikum s velkým nadšením přijalo sólo houslistky Kopatchinské. Zařazeného Schumanna po přestávce sice již ne zcela všichni akceptovali, avšak orchestr hrál výborně.
SOČR s Patricií Kopatchinskou zahrají Ligetiho
Symfonický orchestr Českého rozhlasu připomene sté výročí narození jednoho z nejvýznamnějších skladatelů dvacátého století Györgye Ligetiho, a to v pondělí 13. února v Rudolfinu od půl osmé večer. Uvede Ligetiho Concert Românesc a s interpretkou Patricií Kopatchinskou jeho Houslový koncert. Diriguje Valentin Uryupin. Vzhledem k onemocnění šéfdirigenta Petra Popelky nezazní původně ohlášená suita z baletu Podivuhodný mandarín Bély Bartóka, ale večer zakončí Schumannova Čtvrtá symfonie. Přímý…
Symfonický orchestr Českého rozhlasu zahajuje sezónu s novým šéfdirigentem Petrem Popelkou
„Partitura je podle šéfdirigenta Petra Popelky výsledkem kreativního procesu, ani trochu statického, ale naopak hodně, hodně dynamického.” “Jsem obrovský patriot, říká o sobě Robert Jindra. Přijde mi až neskutečné, že naše malá země má tak obrovské hudební tradice.“ „Minulý šéfdirigent SOČRu Alexander Liebreich bude protagonistou programu z hudby Franze Schuberta a soudobého díla…
Existuje nekonečně možností hudby, ale jen jedna Patricie Kopatchinskaja
„Kopatchinskaja se kdesi vyjádřila v tom smyslu, že kultura dokonalosti ničí náš vztah k hudbě. To může být základ veškerého jejího přemýšlení o hudbě.“
„V Bamberku dal Hrůša sólistce široký prostor pro její vlastní emancipaci (a ona to potřebuje!).“
„Orchestr hraje pod Hrůšovým vedením skvěle.“
Jakub Hrůša uvítal v Bamberku houslistku Patricii Kopatchinskaju. Tato mimořádná umělkyně provedla s Bamberskými symfoniky Bartókův Koncert pro housle a orchestr č. 2, dále zazněl výběr Uherských tanců Johannesa Brahmse a Dvořákova Šestá symfonie. Koncert je nadále k dispozici zdarma online.







