KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Bacha na Mozarta! Ale také na Claudia Monteverdiho

„Koncert byl komorního charakteru, kdy vystoupilo jen osm pěvců a tři instrumentalisté, pod vedením sbormistryně Terezy Válkové. Zazněly madrigaly ze sbírky Claudia Monteverdiho, které vytvořil pro chrám San Marco v Benátkách.“

„Vokální složka se proměňovala v obsazení i počtu pěvců, čímž byla zaručena variabilita barevnosti zvuku, hlasy se barevně dobře doplňovaly a soprány vynikaly v sólových partiích, zatímco jako součást ansámblu byly ukázněně součástí výsledného celku, který byl vyrovnaný jak v dynamice, tak v barvě.“

„Doprovodnou složkou byly tentokrát jen tři nástroje, kdy se spolu doplňovaly theorba Jana Krejči a viola da gamba Lucie Krommer za podpory varhanního pozitivu Martina Jakubíčka, který se občas ujal i dirigování.“

Cyklus staré hudby, který produkuje Czech Ensemble Baroque v Brně již 11. sezónu, se tentokrát zaměřil na dílo Claudia Monteverdiho. Pod názvem Selva Morale e spirituale připravil soubor vokální koncert, duchovní a komorní, který realizoval v katedrále sv. Petra a Pavla, ve středu 8. března 2023. Výběr skladeb Claudia Monteverdiho, pod souhrnným názvem Selva Morale e sprituale pro vokální ansámbl a continuo, přednesl výběr umělců. Na místo jindy velkého orchestru hrálo pouze trio, a to ve složení theorba, viola da gamba a varhanní pozitiv. Zpívalo osm pěvců, kteří se střídali a přeskupovali do různých uskupení, to vše pod vedením sbormistryně Terezy Válkové. V prostoru katedrály sv. Petra a Pavla zněly skladby velmi autenticky.

Číst dál…

Když stará hudba zní mladě, je to dar
Nové album Czech Ensemble Baroque

„Nahrávka splňuje nejvyšší posluchačské nároky.”

„Jeden z vrcholů Tůmovy tvorby a přímo esence dobré vůle a radosti!”

„Všichni na této nahrávce nechali hluboký osobní otisk.”

Czech Ensemble Baroque přidal do svého bohatého nahrávacího portfolia další zajímavý titul. Kompozice Františka Ignáce Antonína Tůmy rozezněla tento znamenitý ansámbl a sbor spolu s předními českými sólisty Romanou Kružíkovou, Monikou Jägerovou, Jakubem Kubínem a Jiřím Miroslavem Procházkou. Nahrávka přináší Tůmovy skladby v unikátní světové premiéře.

 

Číst dál…

Collegium 1704 ve Vzletu s hudebními cestami Evropou

Letošní sezóna komorního cyklu souboru Collegium 1704 ve Vzletu v pražských Vršovicích se rozrostla na celkem devět koncertů s rozmanitým programem, ve kterém se od února do prosince představí sólisté i pravidelní hosté. Jde o tělesa v různých konstelacích, ale i o exkluzivní partnerské projekty připravené ve spolupráci s domácími i prestižními evropskými institucemi. „V mnohém jsme navázali na…

Číst dál…

Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 s římským Händelem a Zelenkou

Collegium 1704 a vokální soubor Collegium Vocale 1704 pokračují v pátek 11. listopadu v Rudolfinu večerem věnovaným baroku první poloviny 18. století. Soubory přednesou divákům pod vedením dirigenta Václava Lukse jedno z raných děl Georga Friedricha Händela a poslední mešní kompozici Jana Dismase Zelenky. „Do velkého světa hudby vstoupil Georg Friedrich Händel pravděpodobně na sklonku…

Číst dál…

Chrám v Dubu nad Moravou rozezněly antifony a žalmy raného baroka

„Festival vyhledává méně známá místa jak v Olomouci, tak i v okolí, a proto krásná historická hudba zní i v prostorách, které jsou dnes zapomenutými klenoty.“

„Vystoupil brněnský soubor Societas Incognitorum s programem nazvaným Slavnostní nešpory.“

„Dle tvrzení dirigenta a dramaturga večera Eduarda Tomaštíka takto uchopené dílo v daném rozsahu u nás ještě nebylo provedeno.“

Soubor Societas Incognitorum pod vedením Eduarda Tomaštíka se zařadil mezi interprety, kteří obohatili letošní ročník Olomouckých barokních slavností. V sobotu 30. července vystoupil v Dubu nad Moravou s programem z díla Giovanniho Antonia Rigattiho.

Číst dál…

Festival Janáček a Luhačovice 2022 konečně v plné síle

„Figarovu svatbu přivezl soubor opery Slezského divadla v Opavě, kterou od cembala dirigoval šéf opery Vojtěch Spurný a režii měla Jana Andělová-Pletichová.“

„Ale i hudebníci jsou jen lidé a členové Moyzesova kvarteta se stali v tomto případě oběťmi covidu a zůstal jen jeden den na to, aby situaci vyřešili.“

„Vypadalo to nejprve jako přidané zábavné folklorní čtvrteční odpoledne. Cimbálová muzika Danaj a pěvecký sbor Spinek, pod vedením cimbalistky Magdaleny Múčkové, to je spojení, které jako by bylo na festivalu omylem.“

Festival Janáček a Luhačovice se konečně konal v plné kráse a přinesl mnoho krásných skladeb i výkonů. Jako každým rokem se konalo slavnostní zahájení u busty Mistra, který shlíží na procházející lázeňské hosty. Fanfáry ze Sinfonietty jako vždy rozzářily okolí a mnozí významní hosté tu promluvili o obdivu k Mistrovi i o podpoře festivalu. A byli to hosté nikoli ledajací, přijel hejtman Zlínského kraje Radim Holiš, ředitelka nadace Leoše Janáčka Ludmila Němcová, přijela i dlouholetá podporovatelka festivalu paní Livia Klausová a v neposlední řadě se za festival postavila i Eva Kropová, předsedkyně správní rady společnosti Lázeňská kolonáda Luhačovice, o. p. s.

Číst dál…

Závěr Velikonočního festivalu korunoval Vivaldi a Bach s kontratenoristou Andreasem Schollem

„Orchestr i sbor zněly kompaktně a dobře se doplňovaly, když se proplétaly jejich hlasy z obou stran před oltářem.“ „Publikum mělo možnost v tomto partu slyšet legendárního kontratenoristu Andrease Scholla, který byl největším magnetem večera.“ „Závěrečný koncert Velikonočního festivalu měl obrovský ohlas a vládla euforická nálada z krásné barokní hudby.“ Velikonoční festival byl maratonem devíti koncertů,…

Číst dál…

Velikonočnímu festivalu slušela meditace nad novou skladbou na objednávku

„Sbor se rozestavil podél stěn chrámu a první skladbu zazpíval v tomto nekomfortním postavení. Experiment vzbudil rozpaky, protože posluchač slyšel nejvíc ty hlasy, které měl nejblíž, a ostatní se slévaly.“ V zadní části chrámu měl sbor možnost vytvářet hudební plochy plné dynamických kontrastů, prolínání frází i efektů jako jsou glissanda, parlando, výkřiky, jekot sirény…

Číst dál…

Na Hudebním festivalu Znojmo Adam Plachetka v Haydnově oratoriu

„Haydnovo oratorium Návrat Tobiáše připraví pro scénu režisér Tomáš Pilař, připravena jsou do Jízdárny Louckého kláštera tři představení.“ „Mezi dalšími hlavními programy jsou koncerty Pavla Šporcla, sopranistky Martiny Jankové s cembalistkou Barbarou Marií Willi a brněnského vokálního souboru Societas Incognitorum.“ „Chystá se propojení Hudebního festivalu Znojmo a Festivalu Retz, a tak se také obnovuje…

Číst dál…

Collegium 1704 lamentovalo. Takovou lamentaci si dám líbit

„François Couperin je dneska nejznámějším představitelem couperinovské rodinné dynastie.“ „Obě sólistky se vypjaly k výtečnému výkonu.“ „Jednotlivé lekce byly prokládány skladbami z Třetí knihy skladeb pro violu Marina Maraise.“ V celé dlouhé historii hudby najdeme pouze dvě rodinné dynastie, které ovlivnily svými mnoha členy vývoj hudby. Kupodivu obě rodiny žily takřka ve…

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
Zahajovací koncert sezóny Collegia Vocale 1704 ve Vzletu

Collegium Vocale 1704 zahájí ve středu 23. února už čtvrtou sezónu komorní řady. Úvodní koncert se koná od půl osmé večer ve vršovickém Vzletu. Cyklus Leçons de ténèbres zahájí sólistky Collegia Vocale 1704 Tereza Zimková a Pavla Radostová. Kromě Couperinových vokálních děl budou na programu také skladby pro violu da gamba M.…

Číst dál…

SOUTĚŽ O VSTUPENKY:
Zahajovací koncert sezóny Collegia Vocale 1704 ve Vzletu

Collegium Vocale 1704 zahájí ve středu 23. února už čtvrtou sezónu komorní řady. Úvodní koncert se koná od půl osmé večer ve vršovickém Vzletu. Cyklus Leçons de ténèbres zahájí sólistky Collegia Vocale 1704 Tereza Zimková a Pavla Radostová. Kromě Couperinových vokálních děl budou na programu také skladby pro violu da gamba M.…

Číst dál…

Čtvrtou sezónu Collegia Vocale 1704 ve středu ve Vzletu zahájí Couperinovy Leçons de ténèbres

Soubory Collegium Vocale 1704 a Collegium 1704 ve středu 23. února vystoupí od 19:30 hodin ve vršovickém Vzletu. Společně zde zahájí čtvrtou sezónu komorní řady prvního jmenovaného uskupení. Během koncertu bude znít magická hudba komponovaná pro liturgii „temných hodinek“ Svatého týdne, která vzešla z pera francouzského barokního skladatele Françoise Couperina, jehož jméno…

Číst dál…

Triumf Času a Pravdy v podání Czech Ensemble Baroque

„Večer v Besedním domě nabídl oratorium, které Händel zkomponoval jako své první dílo pod názvem Triumf Času a Rozčarování už v roce 1707.“ „Úvodní předehra začíná důstojně a závažně, celý orchestr je zvukově vyvážený a historické nástroje podávají po celý večer až neuvěřitelně kvalitní a bezchybné výkony.“ „Jako vždy si pěvecké úlohy mezi sebou rozdělili sólisté…

Číst dál…

Z českých barokních pastorel zářila radost a mládí

„Celý koncert byl prodchnut radostnou naivitou, tryskající z textů barokní poetiky.“ „Jako příklad nešťastného osudu kantorů slouží Jakub Jan Ryba, jehož Česká mše vánoční zní dnes na každém vánočním koncertě.“ „Raritou se stala tuba pastoralis, na kterou s přehledem hrál Richard Šeda, který si pro zvýraznění stylu oblékl kožešinový kabát a beranici.“ Vánoční…

Číst dál…

Pane, slyš mé prosby, vzývalo ve Vzletu Collegium 1704

„Anthem jako forma se vyvinula z antifony.“ „Největší část programu byla věnována nejznámějšímu skladateli této epochy – Henrymu Purcellovi.“ „John Blow je považovaný za druhého největšího skladatele této epochy, hned po Purcellovi.“ Už jsme si zvykli, že Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 mají dramaturgii, která nás stále obohacuje. Je založená na…

Číst dál…

Drei Engel zítra v brněnské vile Löw-Beer

Pěvecké trio Drei Engel ve složení Markéta Klaudová Böhmová, Pavla Radostová a Lucie Karafiátová vystoupí zítra s cembalistou Jiřím Havrlantem od 19:30 hodin v brněnské vile Löw-Beer. Koncert nese název „Ah! Mio cor… Ó! Srdce mé…“. „V podstatě každá z barokních skladeb, která v programu zazní, je o lásce – mladé, naivní, přelétavé, chápavé, ale taky…

Číst dál…

Orchestr Berg v srpnu

Orchestr Berg na srpen přichystal dva projekty. První se uskuteční ve Studiu Hrdinů v pražském Veletržním paláci v pondělí 2. srpna od 19:30 hodin. V české premiéře tam zazní skladba Fausta Romitelliho EnTrance. Sólistkou bude zpěvačka Pavla Radostová. Druhý projekt bude k vidění dvakrát, a to v úterý 17. a ve středu 18. srpna, vždy od 20…

Číst dál…

Soudný den
Telemannovo oratorium jako magické divadlo i strhující koncert

„Oratorium rozšiřuje obraz o odkazu skladatele, od něhož jinak posloucháme především instrumentální hudbu.“ „Je koncipováno jako disputace ctných a blažených s nevěřícími pochybovači. Není to však přes veškerou abstraktnost tezí nic odtažitého.“ „Telemann si pro toto finále schoval rozverný popěvek, invenční, dobře zapamatovatelný, který korunuje dílo výrazně pozitivně.“ S velkými oratorními nebo operními…

Číst dál…

Roman Válek: Telemannův Den soudu? Jako Mesiáš!

„V nadsázce říkám, že je to Telemannův Mesiáš.“

„Tady je od samého počátku jasné, že to bude Ježíš, kdo bude vykonavatelem posledního soudu. To je v oratorní literatuře ojedinělá záležitost.“

„Je tu všechno, co si interpret může přát.“

Hudební festival Znojmo vyvrcholí vlastní scénickou produkcí duchovního oratoria Den posledního soudu od Georga Philippa Telemanna. Hrát se bude v pátek, sobotu a neděli večer ve znojemském kostele sv. Michala, vizuálně se na projektu podílí Radim Vizváry. Dílo z roku 1762, komponované na libreto filosofa, teologa a básníka Christiana Wilhelma Alerse, zapadá německým textem i vyzněním do kontextu luteránské kultury. Je plné alegorických i biblických postav, mezi kterými jako ústřední postava posledního soudu i hudební kompozice vyniká Ježíš…

Číst dál…

Hudební festival Znojmo jde do finále

Pořadatelé Hudebního festivalu Znojmo přichystali od zítřka do neděle 25. července ještě několik projektů. Státní zámek Uherčice bude zítra od 19 hodin místem koncertu Gentlemen Singers. „Můžete se těšit na Veselou pohádku o živlech a katastrofách. Autorem pohádky je prezident festivalu Jiří Ludvík. Program je vytvořen na míru dramaturgii festivalu,“ stojí v pozvánce…

Číst dál…

Eva Kesslová: Prix Italia je pro nás pořád trochu sci-fi

„Současná hudba ve vysílání rozhlasu v poledne je absolutní rarita!“

„Zkouška sirén získala koncerty krásnou dimenzi, lidi to propojilo. Spoustě z nich už dnes siréna nepřipadá tak nepříjemná.“

„Skladba Petra Hory zaujala kombinací zvuku sirény, vody a lidského hlasu.“

Jako ředitelka Orchestru Berg, který se specializuje na soudobou hudbu, zodpovídá Eva Kesslová především za praktický chod tělesa, jeho financování či personální obsazení jednotlivých koncertů. Projektem Hudba k siréně, který spojil fenomén zkoušky sirén znějící každou první středu v měsíci Českem s tvorbou současných českých skladatelů a skladatelek, však výrazně vstoupila do dramaturgie orchestru…

Číst dál…

Pocta živlům a katastrofám na Hudebním festivalu Znojmo od zítřka

Sedmnáctý ročník Hudebního festivalu Znojmo se letos uskuteční v termínu 8. až 25. července a má na programu více než třicet koncertů. Ročník s podtitulem Pocta živlům a katastrofám se bude konat na různých místech města Znojma a také v jeho okolí – v přírodě i v krásných prostorách zámků a kostelů. Letošní řada koncertů má být hlavně snahou…

Číst dál…

Czech Ensemble Baroque zakončí cyklus Bacha na Mozarta! hudbou Antonína Brosmanna

Souboru Czech Ensemble Baroque se přes všechny těžkosti způsobené koronavirovou krizí podařilo zrealizovat v sezóně 2020/2021 všechny naplánované koncerty nebo představení. Ansámbl se těší na závěrečný koncert sezóny, který bude naživo, stejně jako ten zahajovací. Zahájení devátého ročníku cyklu Bacha na Mozarta! se uskutečnilo v září minulého roku v Besedním domě a zakončen bude…

Číst dál…

Collegium 1704 s Galuppiho Dixit Dominus v pondělí na UNIVERSO 1704

Před časem barokní orchestr Collegium 1704 na svém webu vytvořil novou online platformu s názvem UNIVERSO 1704. Na té uvádí premiéry vlastních videokoncertů, které vznikaly v průběhu podzimních měsíců minulého roku a začátkem toho letošního na působivých místech v České republice a v Německu. Premiéru šestého videokoncertu na UNIVERSO 1704 spustí pořadatelé zítra, v pondělí 26.…

Číst dál…

VÝHERCE CD:
Collegium 1704 – Les Boréades

Skoro po čtyřiceti letech se dočkala zvukového záznamu opera Les Boréades od Jeana-Philippa Rameaua. Pořídilo ho Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse v lednu 2020 v Opéra Royal ve Versailles, v rámci světového turné souboru. Jde o první původem českou kompletní nahrávku díla a zároveň o teprve třetí záznam této opery v dějinách. Unikátní 3CD vydané Château de Versailles Spectacles získalo prestižní ocenění Trophées 2020…

Číst dál…

SOUTĚŽ O CD:
Collegium 1704 – Les Boréades

Skoro po čtyřiceti letech se dočkala zvukového záznamu opera Les Boréades od Jeana-Philippa Rameaua. Pořídilo ho Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse v lednu 2020 v Opéra Royal ve Versailles, v rámci světového turné souboru. Jde o první původem českou kompletní nahrávku díla a zároveň o teprve třetí záznam této opery v dějinách. Unikátní 3CD vydané Château de Versailles Spectacles získalo prestižní ocenění Trophées 2020…

Číst dál…

Händel v dobré společnosti

„Svěží pětiminutová skladba pro sbor, jen něžně podbarvený pozitivem, má navnadit posluchače na pěkný sytý kompaktní zvuk komorního pěveckého seskupení.“ „Už první ze čtyř vět byla velmi energická – koncepcí hudby samotné, ale i provedením hudebníků, z nichž mnozí hráli doslova celým tělem.“ „Z mladické nerozvážnosti se tropí kdejaké nerozumy. Händel stvořil…

Číst dál…

Poslední koncert letošního Podzimního festivalu duchovní hudby

„Podmínky pro přípravu koncertů ležící na bedrech organizátorů i hudebníků jsou jistě nejtěžší v novodobé historii České republiky.“ „Obě zpěvačky předvedly naprosto profesionální výkon a podařilo se jim přenést emoce z baroka až k současným posluchačům, za což jim patřil zasloužený obdiv.“ „Nic to ale neubralo na kvalitě koncertu, kterému pomáhala i improvizovaná dramaturgie, která sledovala…

Číst dál…

Concentus Moraviae ve střetu duchovní a světské hudby Bachovy

„Sólisté Pavla Radostová, Jakub Kubín a Jiří Miroslav Procházka společně s orchestrem pod taktovkou dirigenta Romana Válka a sborem dali Bachově hudbě jedinečnou živou podobu.“ „Sopránového partu protkaného řadou virtuózních koloratur se v druhé kantátě ujala Romana Kružíková.“ „Nejednalo pouze o koncert ve znamení Bachova baroka či rozdílu daných děl, ale především ve znamení velké…

Číst dál…