KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pavol Bršlík: Nejsem cirkusový umělec

„Nemám rád, když režiséři příliš mění libreto nebo děj opery. Vlastně ani nevím, kdo jim to právo dal.“

„U nás se Báseň o lásce a moři téměř neuvádí. Je to krásná půlhodinová skladba s nádhernými melodiemi.“

„Možnosti dnešní doby jsou obrovské a o to víc mě mrzí, když je studenti nevyužívají.“

Slovenský tenorista Pavol Bršlík (v zahraničí známý jako Breslik) se během několika let vypracoval mezi nejvyhledávanější pěvecké osobnosti své generace. Jeho kariéra ho zavedla na přední světové operní scény od Berlína přes Paříž, Londýn či Mnichov až po New York; nedávno měli diváci možnost jej vidět během kinopřenosů z Metropolitní opery. 4. prosince Bršlík vystoupí s Janáčkovou filharmonií v Ostravě, kde pod taktovkou Roberta Jindry přednese Báseň o lásce a moři Ernesta Chaussona.

Číst dál…

Prodaná nevěsta ve Vídni. Oslavená i vybučená

„Když tam mají být komedianti, proč ne celý cirkus? A když je ve vsi cirkus, musí být i nějaké stánky. Proč by podnikavá Mařenka nemohla v jednom tom stánku prodávat?“

„Tomáš Hanus si dal záležet zejména na předehře, kterou podal s dynamickými i agogickými efekty a vytvořil pevný kantabilní celek, který orchestr podal jako symfonickou báseň.“

„Obecenstvo se rozdělilo na dvě poloviny, jedna tleskala a druhá bučela.“

Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany měla premiéru ve Vídeňské státní opeře. A dokonce se dočkala zcela nového německého textu. K hudebnímu nastudování byl přizván český dirigent Tomáš Hanus a hlavní role zpívali slovenští pěvci Slávka Zámečníková, Pavol Breslik a Peter Kellner. Režie se ujal německý režisér Dirk Schmeding, autorem scény byl Robert Schweer a kostýmy vytvořil Alfred Mayerhofer. Hráli a zpívali Orchester, Chor a Bühnenorchester der Wiener Staatsoper a sbormistrem byl Thomas Lang. Premiéra nové inscenace se konala ve Vídni 28. září.

Číst dál…

‚Die verkaufte Braut‘ tedy Prodaná nevěsta ve Vídeňské státní

Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany oslaví 28. září ve Vídeňské státní opeře premiéru a půjde o první novou inscenaci aktuální sezony. V tuzemsku patrně nejhranější česká opera bude ve Vídni nově nastudována po dlouhých desetiletích a hudební pojetí jí vtiskne dirigent Tomáš Hanus. Při novém přebásnění do němčiny účinkují slovenští pěvci Slávka Zámečníková, Pavol Breslik,…

Číst dál…

Pocta bratislavské rodačce Gabriele Beňačkové ve Slovenském národním

Slovenské národní divadlo pokračuje v tradici pořádání galakoncertů na počest významných slovenských pěvců. Na začátku 106. divadelní sezóny vzdá hold výjimečné operní divě Gabriele Beňačkové. Pozvání k vystoupení přijaly slovenské a mezinárodní operní hvězdy Pavol Bršlík, Eva Hornyáková, Mária Porubčinová, Nina Stemme a Corinne Winters. Zazpívají 6. září pod taktovkou dirigenta Tomáše Braunera.  Operní…

Číst dál…

Riccardo Muti s Vídeňskými filharmoniky zazářili na Salcburském festivalu

„Souzvuk tělesa byl měkký a hudebníci i v rychlých pasážích hráli kompaktně brilantně a s nadhledem.“

„Velkolepé liturgické romantické kompozici vtiskl Riccardo Muti řád i honosnost.“

„Mnozí posluchači z různých stran sálu provolávali vestoje ‚bravo‘.“

Dramaturgický plán 106. ročníku Salcburského festivalu věnoval tradičně jednu ze svých koncertních řad Vídeňským filharmonikům, k nimž pozval zářné dirigenty: Andrise Nelsonse, Riccarda Mutiho, Yannicka Nézet-Séguina či Franze Welser-Mösta. Výsostné právo provedení až sedmi koncertů se dvěma různými programy patří letos finskému maestrovi Esu-Pekku Salonenovi. Tři koncerty se stejným programem s italským dirigentem Riccardem Mutim byly zařazeny na světoznámou přehlídku do Velkého festivalového domu ve dnech 15. až 17. srpna, přičemž všechny byly vyprodány.

Číst dál…

Jubilejní Mnichovský operní festival i s Rusalkou a Káťou Kabanovou

Letošní Mnichovský operní festival už započal a trvá do 31. července; představuje vrchol operní sezóny Bayerische Staatsoper. Festival pokračuje v tradici, která sahá až do roku 1875, což znamená, že aktuální ročník je přesně stý padesátý. Tematicky se zaměřuje na mýty a jejich proměny v průběhu staletí. Nejvýraznější česká stopa na mnichovské přihlídce spočívá…

Číst dál…

Jenůfa v Německu i v zámoří

Dvojí nové uvedení Janáčkovy Její pastorkyně se chystá na zahraničních jevištích – jedno scénické, druhé (o poznání prestižnější) koncertní. Jenůfu, jak je Janáčkova opera označována v zahraničí, nabídne divadlo v německém Koburku a také Clevelandský orchestr pod taktovkou světově etablovaného Franze Welsera-Mösta. V obou případech se premiérové uvedení uskuteční 17. května. Leoše Janáčka hluboce oslovilo…

Číst dál…

Beethovenova Óda na radost jako oslava i memento

Připomínku osmdesátého výročí konce druhé světové války doprovodila na Pražském hradě klasická hudba. Devátou symfonii Ludwiga van Beethovena s Ódou na radost se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Pražským filharmonickým sborem dirigoval Tomáš Hanus.  Beethovenova Devátá symfonie, která je hymnou Evropské unie, je díky textu Schillerovy Ódy na radost, zhudebněné v poslední větě,…

Číst dál…

Na Pražském hradě zazní v Den vítězství Beethovenova Devátá

Hudební rozměr dá oslavám osmdesátého výročí konce druhé světové války pořádaným v Den vítězství, tedy 8. května, pod hlavičkou Pražského hradu slavnostní koncert ve Španělském sále. Jeho součástí bude od osmé hodiny večerní provedení Symfonie č. 9 d moll Ludwiga van Beethovena.  Oficiální program prezidenta republiky Petra Pavla při příležitosti osmdesátého…

Číst dál…

Tomáš Netopil diriguje Kouzelnou flétnu v Tokiu 

Český dirigent Tomáš Netopil tráví první polovinu prosince v japonské metropoli. Na scéně Nového národního divadla v Tokiu bude řídit inscenaci Mozartovy opery Kouzelná flétna, která vznikla v koprodukci festivalu v Aix-en-Provence a Rouenské opery v Théâtre de la Monnaie v roce 2005. Na programu jsou čtyři představení, která se uskuteční mezi 10. a 15. prosincem.  Kouzelná flétna…

Číst dál…

Mefistofeles versus Faust, opera versus národní mýtus v Drážďanech

„Na rozdíl od jiných faustovských oper je Mefistofeles literární předloze maximálně věrný, což může právě poučené německé publikum náležitě ocenit.“

„Koncepci Evy-Marii Höckmayr bych označil zejména jako sled živých obrazů, které ve zvoleném provedení velmi rychle zevšední.“

„Pavol Breslik dává vyniknout svému charakteristicky zabarvenému hlasu i pochopení pro operní styl, který se už v podstatě blíží verismu.“

Boitův Mefistofeles v drážďanské Semperoper je coby inaugurační inscenace intendantky Nory Schmid stále vděčným tématem operní veřejnosti. Nabízí se otázka, proč vlastně domácí publikum i média hodnotí novou inscenaci většinově vstřícně, zatímco zahraniční ohlasy jsou k ní o poznání rezervovanější.

Číst dál…

Boitův Mefistofeles v Drážďanech s výraznými nedostatky

„Hrát Boitova Mefistofela je nesmírně složité, protože vyžaduje vynikající sólisty alespoň pro tři hlavní role.“

„Představitelé rolí Mefistofela a Markétky zdaleka nenaplnily standard, na jaký jsme v Semperově opeře zvyklí.“

„Z celého představení lze obdivovat tradičně skvěle hrající Staatskapelle Dresden, sbor Semperovy opery i její dětský sbor.“

Třetí repríza inscenace jediné dokončené opery Arriga Boita se uskutečnila 6. října v Drážďanech. Náročné dílo titulované Mefistofeles tvůrci neobdařili potřebnou filozofickou hloubkou, avšak zejména chyběl indisponovaný představitel hlavní role Pavol Breslik. Semperova opera nabídla pouhé záblesky své obvyklé kvality.

Číst dál…

Boitův Mefistofeles v Drážďanech

Sérii premiér Semperovy opery v Drážďanech v sezoně 2024/25 zahajuje nová inscenace opery Mefistofeles Arriga Boita v režii Evy-Marii Höckmayr. Obsazení s Krzysztofem Bączykem v titulní roli, Pavolem Breslikem jako Faustem a Marjukkou Tepponen v roli Margerithy doplní herečka Martina Gedeck, která se na jevišti Semperoper objeví poprvé. Premiéra se uskuteční 28. září. Semperoper zahajuje sezónu 2024/25…

Číst dál…

Kam za operou? Do Drážďan

Drážďanská Semperova opera vstupuje do nové sezóny s novou intendantkou Norou Schmid, rodačkou ze švýcarského Bernu, která v intendantské kanceláři vystřídá Petera Theilera, který byl ve funkci od sezóny 2018/19. Semperova opera jí není neznámá, pracovala zde jako šéfdramaturgyně a osobní referentka intendantky dr. Ulrike Hessler. Od sezóny 2015/16 působila jako intendantka v Grazu.…

Číst dál…

Kam za operou? Do Mnichova

V sobotu 16. března 2024 intendant Bavorské státní opery Serge Dorny, hudební ředitel Vladimir Jurowski a šéf baletu Laurent Hilaire představili divadelní sezónu 2024/25. Operní soubor uvede v premiéře nejprve 27. října 2024 novou inscenaci Wagnerova Zlata Rýna (dirigent Vladimir Jurowski, režie Tobias Kratzer), která je prologem k novému nastudování celé Wagnerovy tetralogie…

Číst dál…

Rozhlas oslaví Smetanovo výročí premiérou Dvou vdov

Právě dnes, v sobotu 2. března, je tomu přesně dvě stě let od narození otce české hudby Bedřicha Smetany. Do bohatého programu oslav, o kterém už portál KlasikaPlus.cz informoval, se zapojuje i veřejnoprávní rozhlas a jeho orchestr. V neděli 3. března zazní ve společném vysílání stanic Český rozhlas Vltava a Český rozhlas D-dur premiéra nového snímku…

Číst dál…

Švanda Dudák ve Vídni akcentuje sexualitu jako nástroj pekla

„Režisér na jeviště vpustil moderní lid a ukázal sexuální, a dokonce i pornografické scény.“

„Do tří dlouhých meziher použil režisér video s dotočenými scénami Jonase Dahla a Manuela Brauna.“

„Dirigent Petr Popelka dal do projevu orchestru silnou emoci; taneční části měly spád i potřebnou dravost.“

Theater an der Wien uvedl další inscenaci. V sobotu 18. listopadu tam na první premiéře zněla hudba Jaromíra Weinbergera k opeře Švanda Dudák, pod názvem Schwanda, der Dudelsackpfeifer. V inscenaci excelují čeští umělci, především dirigent Petr Popelka.

Číst dál…

SOČR se po prázdninách vrací s Brittenem a Šostakovičem

Novou sezonu rozhlasových symfoniků obohatí řada „B“, tedy čtyři večery v prostředí národní kulturní památky Betlémské kaple. První koncert cyklu je 7. září věnován klasikům hudby 20. století Benjaminu Brittenovi a Dmitriji Šostakovičovi, které pojil vzájemný obdiv, později i přátelství. V jejich dílech se představí trojice zpěváků, sopranistka Maida Hundeling, tenorista Pavol Breslik a basista…

Číst dál…

Ve Státní opeře ve Vídni excelovala Janáčkova Jenůfa s českými umělci

„Bylo to ukázkové provedení Janáčkovy hudby, které strhávalo publikum, které po představení vybuchovalo v nadšené emotivní ovace.“

„Hudební proud byl hutný a barevný a pečlivě propracovaný, hudební plochy reagovaly dynamicky na emocionální projevy pěvců a tvořily komplexní celek.“

„Do představení vstoupil náhle a neplánovaně záskok za onemocnělého Michaela Laurenze, který byl obsazen do role Števy. Teď si ji zazpíval slovenský pěvec Pavol Breslik.“

Janáčkova opera Její pastorkyňa se stává stále více uváděnou operou na všech světových scénách, kde ji ovšem nazývají Jenůfa. Ve Vídni poprvé slavila úspěch v roce 1918, a to i díky tomu, že byla uvedena v německém překladu Maxe Broda. Poslední inscenace ve Státní opeře měla premiéru v roce 2002 a opět se tehdy zpívalo německy. Nyní byla tatáž inscenace znovu uvedena na scénu v původní režii i výpravě, ale s novým pěveckým obsazením a s novým dirigentem. A konečně se na scéně Vídeňské státní opery zpívalo česky a u dirigentského pultu stál český dirigent Tomáš Hanus, který dal Janáčkově hudbě autentický náboj.

Číst dál…

Mnichovské operní slavnostní hry 2022 a opery Richarda Strausse

„Obě představení Straussových oper v Mnichově byla bez nadsázky na světové úrovni.“

„Režisér Marton celou operu rozehrál do nejmenších detailů a vždy zcela v souladu s hudbou. Inscenace nepostrádá i vtip.“

„I při Růžovém kavalíru můžeme konstatovat to, co při představení opery Capriccio. Vynikající orchestr, moderní režie a výborné pěvecké i herecké výkony všech rolí.“

Na Mnichovských operních slavnostních hrách zazněly bezprostředně po sobě dvě opery Richarda Strausse. Capriccio v režii Davida Martona 23. července řídil Leo Hussain, o den později uvedeného Růžového kavalíra v pojetí Barrieho Koskyho dirigoval Vladimir Jurowski. V obou operách se sešlo vzácně vyvážené obsazení inscenačního týmu i interpretů.

Číst dál…

Jenůfa opět ve Vídni. Tentokrát česky a s českými sólisty

„Nyní měla premiéru Jenůfa 19. února 2022 v Theater an der Wien a z jeviště zněla čeština. Pravda, mnohdy podivná a málo srozumitelná, ale hudební fráze a akcenty byly takové, jak je Leoš Janáček napsal.“ „Marc Albrecht vyzdvihl emoční a dramatické aspekty díla, dal mu klenutou kantilénu a snažil se hodně prosadit orchestr, i na úkor sólistů,…

Číst dál…

Pavel Černoch zítra ve své první letošní premiéře jako Laca v Theater an der Wien

Jeden z našich nejrespektovanějších operních pěvců, tenorista Pavel Černoch, se objeví v sobotní premiéře v rakouské metropoli v Theater an der Wien a ztvární roli Laci v inscenaci Janáčkovy opery Její pastorkyňa. Jak sám pěvec říká, setkává se zde najednou hned se třemi svými velkými láskami: „Za prvé je to Leoš Janáček. Čím jsem starší, tím…

Číst dál…

Robert Jindra zahájí v Košicích Berliozem, Fibichem a Rottem

Nové hudební podněty chystá pro svůj orchestr nový šéfdirigent Státní filharmonie Košice Robert Jindra. Zahajovací koncert 53. koncertní sezóny nabídne divákům lyrické scény Smrt Kleopatry Hectora Berlioze, které zazpívá Jolana Fogašová, a pak méně hrané kusy, předehru k opeře Pád Arcuna Zdeňka Fibicha a Symfonii E dur Hanse Rotta. Koncert se koná ve…

Číst dál…

Finále festivalu Janáček Brno 2020 letos na podzim. Začíná zítra

Podzimní finále loňského ročníku festivalu Janáček Brno 2020 se odehraje mimořádně v termínu 28. září až 30. listopadu. Pořadatelé slibují přesunuté premiéry a koncerty a také představí program ročníku příštího. Aktuální informace o festivalu Janáček Brno sledujte na webových stránkách www.janacek-brno.cz. Janáčkova opera NdB festival v loňském roce zahájila premiérou Janáčkovy opery Osud, plánovaný live…

Číst dál…

Termín přihlášek Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka končí 3. října

Pořadatelé letošního, pětapadesátého ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech potvrdili termín od 5. do 12. listopadu. Soutěž, zpočátku určená studentům uměleckých škol, se stala během let uznávanou soutěží v celosvětovém měřítku. V posledních letech se jí zúčastňuje osmdesát až sto deset pěvců prakticky z celého světa, a to ve čtyřech kategoriích –…

Číst dál…

Národní divadlo Brno chystá nabitou sezónu

Open air koncertem slavnostně zahájí 1. září svoji další sezónu Národní divadlo Brno. Nabídne v ní pět operních premiér, tři baletní a k nim festival Dance Brno 2021, Mezinárodní baletní soutěž Brno, Choreografický ateliér, oslavy Mezinárodního dne tance, Open Air představení na Biskupském dvoře, zájezdy a koncerty. Festival Janáček Brno nabídne dovětek roku 2020…

Číst dál…

Jedenáct operních premiér pražského Národního divadla

„Čtyřletý cyklus Musica non grata pokračuje na podzim třídenním festivalem věnovaným Alexanderu Zemlinskému.“ „Režie Káti Kabanové a Plamenů se ujme Calixto Bieito, jedna z nejsledovanějších osobností světové operní scény.“ „Novým sólistou Národního divadla se stává tenorista Petr Nekoranec.“ Opera pražského Národního divadla, hrající v historické budově, ve Stavovském divadle a ve Státní opeře, má…

Číst dál…

Národní divadlo představilo novou sezónu a znovu hraje ve všech svých budovách

Pražské Národní divadlo odkrylo program divadelní sezóny 2021/2022. Dramaturgický plán je částečně sestaven z premiér, které soubory neuvedly z důvodu pandemie v uplynulém období. „Vstříc nadcházející sezóně hledí i operní soubory s velkým očekáváním. Očekáváním, které během dlouhých, temných měsíců pandemie stále více rostlo. Je nám proto nesmírným potěšením vás, snad s trochou pýchy, pozvat na…

Číst dál…

Hong Kong Arts Festival a nejen Janáčkova opera online

Brněnská Janáčkova opera se znovu zúčastnila mezinárodního Hong Kong Arts Festivalu, který pro letošek pořadatelé naplánovali do virtuálního prostoru. Od čtvrtka 11. do neděle 14. března tak bude na stránkách festivalu k zhlédnutí Janáčkova opera Její pastorkyňa coby záznam České televize, tak jako Příhody lišky Bystroušky, které budou k vidění od 13.…

Číst dál…

Robert Jindra: Těším se na jakýkoli záblesk hudby

„Plánovat teď něco víc jak týden dopředu, je jako střelba na pohyblivý terč.“

„Dělat veristické drama s dvoumetrovými odstupy, s dvacetičlenným sborem zpívajícím na balkóně a se ´salonním´ obsazením orchestru, je jako sex přes webkameru.“

„Dlouhodobě si nedovedu představit, že by se takto dala kultura nadále prezentovat. Pro umělce není nic horšího, než když hledí do prázdného sálu a po posledním tónu zazní pouze ticho.“

Robert Jindra, milovník a znalec operních nahrávek a zkušený operní dirigent, čím dál víc vítaný i ve světě symfonické hudby, je v paměti svými pražskými, ostravskými, bratislavskými a košickými operními inscenacemi, je také podepsán pod deskami Adama Plachetky, včetně té muzikálové. Čeká ho další rozhlasové natáčení, má se v budoucnu víc vracet do pražského Národního divadla a ke Košické filharmonii… 

Číst dál…