„Technicky brilantní a přitom jemné uchopení sólového partu umocňovaly barevně pestré a promyšlené rejstříkové kombinace hradeckých varhan.“ „Fresky Piera della Francesca pro velký orchestr patří mezi vrcholná díla Bohuslava Martinů.“ „Varhany byly již tehdy Ebenovým životním hudebním nástrojem, ke kterému se celý život vracel, zejména v improvizaci a kompozici.“ Filharmonie Hradec Králové připravila zajímavý…
Varhany U Salvátora opět promlouvaly: jazykem německým i českým
„Vysoká muzikálnost a sympatické pohroužení do hudby oslovily obecenstvo především ve skladbách Petra Ebena a Lukáše Hurníka.“ „Nápaditý program měl vhodně zvolené dominanty i jejich odlehčení.“ „Půvabným zpestřením byly Haydnovy miniatury pro mechanický píšťalový hrací stroj.“ Již 80. varhanní podvečer v evangelickém kostele U Salvátora potvrzuje, že nenápadné koncerty první středu v měsíci na nové varhany…
Robert Kolínský: Martinů mě fascinuje každý den víc a víc
„Ještě jsme ani nezačali s reklamou a už byl koncert v synagoze vyprodaný.“
„Ohrnovali nad ním nos a trvalo to dlouho.“
„Bylo mi osmnáct. Byl to koncert, který se mnou zacloumal.“
Martinů Festtage se v Basileji letos v listopadu konaly pětadvacátým rokem. Vystoupil při nich Gidon Kremer, zněl jazz i hudba Viktora Ullmanna a Petra Ebena a od Bohuslava Martinů mimo jiné mechanický balet Podivuhodný let a kantáta Izajášovo proroctví. Za pořádáním přehlídky stojí pianista Robert Kolínský. Narodil se ve Švýcarsku a žije tam, ale jeho rodiče přišli v roce 1968 z Československa…
Sawallischův respekt k Dvořákovi a k věčnosti
„Sawallisch na snímku, který je k dispozici na LP deskách i na CD, neomylně vystihuje mužný smutek.“
„Spolu s nahrávkou Stabat mater jde v diskografii ČF o jedinečnou, trvalou, jen těžko překonatelnou klasickou hodnotu.“
„Dílo nikoli pro liturgii, ale pro soustředěný poslech.“
Dušičky, Památka všech věrných zemřelých… Druhý listopad je v liturgickém kalendáři římskokatolické církve dnem modliteb za zesnulé. Mše za zemřelé, která k této tradici patří, začíná slovy Odpočinutí věčné dejž jim, Pane… Requiem aeternam dona eis, Domine. Díky mimořádně dramatickému zhudebnění části pojednávající o posledním soudu vstoupilo do dějin Requiem od Giuseppe Verdiho, přirovnávané často k jeho operám. Dvořákovo Dies irae si s tím Verdiho nezadá. Ale Requiem českého mistra jako celek přece jen k opeře nikdo nepřirovnává. Je niternější. I v referenční pražské nahrávce Wolfganga Sawallische.
Duchovní díla připomenou v Plzni 30 let od Sametové revoluce
„Jak lépe připomenout výročí svobody než právě českou duchovní hudbou, která musela v době totalitního režimu mlčet.“ „Přímo pro tento koncert napsal své Te Deum pro mezzosoprán, trumpetu, varhany a ženský sbor skladatel, varhaník a pedagog Jan Bernátek.“ „Písně Petra Fialy v Plzni zazní poprvé ve verzi pro mezzosoprán.“ Slavnostní koncert k 30. výročí „Sametové…
Svatojakubský podzim k poctě Dvořáka, Ebena a Martinů
Tři koncerty přehlídky Svatojakubský podzim připomenou postupně 14., 21. a 28. října jubilea Antonína Dvořáka, Petra Ebena a Bohuslava Martinů. Konají se v bazilice sv. Jakuba v Praze na Starém Městě a výrazné místo v jejich programech zaujímá varhanní tvorba. Na programu prvního koncertu je v pondělí Bachova, Brahmsova a Dvořákova varhanní hudba a od Johannesa Brahmse a Antonína…
Severáček zpíval v Sasku k poctě Panny Marie
„Ve městě, založeném Přemyslem Otakarem II., zazněly andělské hlasy dětí ze Severáčku.“ „Žitava, kdysi hegemon lužicko-srbských měst ve spolku Šestiměstí, má dnes jen 25.000 obyvatel.“ „Severáček opouštěl kostel za potlesku stojících posluchačů.“ Z Liberce do Žitavy je co by kamenem dohodil, a tak není divu, že v německém městě vystupují vedle politických…
Ebenův a Komenského Labyrint
„Irena Chřibková využila nástroj k velmi barevnému ztvárnění jednotlivých částí. Podala životní výkon.“ „Zdálo se, že Marek Eben sám podlehl sugesci textu a v částech ´Marnost nad marnost´ a ´Zděšení a mdloba´ přímo bouřil.“ „Pozoruhodné bylo během festivalu časté provádění varhanních úprav orchestrálních nebo klavírních skladeb.“ Po předcházejících přepestrých sedmi programech 24. mezinárodního varhanního…
Pražský filharmonický sbor: Zubin Mehta, oratoria, opery, á capellové koncerty… i Rybovka
„Třiaosmdesátiletý dirigent Mehta obdrží v Praze za šíření dobrého jména české kultury významné rezortní ocenění Artis Bohemiae Amicis.“ „A capellové programy vyžadují ´násobně náročnější přípravu´ než oratorní koncerty. Proto jsou v Praze jen tři.“ „Samostatné vokální koncerty čekají PFS i na mezinárodním festivalu v Hongkongu.“ Pražský filharmonický sbor má diář plný do konce roku…
Litoměřické varhanní léto zakončí Tomáš Thon s Markem Ebenem
„Firma Jehmlich Orgelbau Dresden existuje dodnes a v roce 2000 provedla generální rekonstrukci nástroje, což bylo vynikající řešení.“
„Hodí se k interpretaci renesanční a barokní hudby. Jeho tutti je zvučné a dokáže naplnit celý chrám.“
„Od roku 1991 do 2019 se uskutečnilo 157 koncertů.“
V katedrále sv. Štěpána se letošní rok koná již 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Litoměřické varhanní léto. Nabízí celkem čtyři koncerty – jeden byl v červnu, druhý v červenci, třetí v srpnu a čtvrtý se teprve uskuteční, bude to 18. září. Festival je u nás už tradiční záležitostí varhanní kultury, má renomé a vystoupili na něm umělci z mnoha zemí světa. Důvodem konání festivalu právě v tomto chrámu jsou mimořádné varhany bratří Jehmlichů z Drážďan, které se tam nacházejí.
Radim Dolanský: Poptávka po velkých sborech ještě nedosahuje četnosti před krizí. Chce to úsilí…
„Dokonce jednáme už o vystoupeních na roky 2023 a 2024.“
„Provize by zvedly náklady řádově o několik desítek procent, čímž by se stal sbor do zahraničí prakticky neprodejný.“
„Lukáš Vasilek je pro sbor naprosto nepostradatelný.“
Za tři nejsilnější stránky Pražského filharmonického sboru považuje Radim Dolanský jeho originální zvukovou barvu, flexibilitu a spolehlivost – to vše garantované osobností hlavního sbormistra Lukáše Vasilka, jehož umělecké vedení a směrování sboru je podle něj vůbec největší devizou tělesa. Radim Dolanský byl dosud manažerem tělesa, od 1. září se po Evě Sedlákové ujal funkce ředitele. V RozhovoruPlus hledí hlavně dopředu. I když nezamlčuje, že uplynulá sezóna byla hodně zajímavá….
Michaela Káčerková: Jak je to s Fischerem po pěti festivalech…?
„Sál v areálu Diany se překvapivě ukázal jako akusticky příjemný.“
„Po pěti letech festivalové existence pozitivní posun ve všech směrech určitě vnímám.“
„Chceme zachovat model, že závěrečný koncert je zároveň prologem nové sezóny Karlovarských symfoniků. A určitě opět najdeme neobvyklé místo!“
Mezinárodní hudební festival J. C. F. Fischera se uzavřel ve čtvrtek koncertem Karlovarského symfonického orchestru. Pod taktovkou Jakuba Kydlíčka zazněla jedna z Fischerových suit a pak Händelova Vodní hudba. Přehlídka nese jméno barokního skladatele, rodáka z Krásna na Chebsku, tehdy obce Schönfeld…
Festival J. C. F. Fischera připomene odkaz Petra Ebena
Na Karlovarsku se pátým rokem koná Mezinárodní hudební festival J. C. F. Fischera, nesoucí jméno barokního skladatele, krásenského rodáka. V kostele Církve československé husitské v Karlových Varech se ve čtvrtek večer sejdou mezzosopranistka Eva Garajová, violistka Kristina Fialová a varhanice, ředitelka i dramaturgyně přehlídky Michaela Káčerková. Festivalový koncert je benefiční, na podporu hospiců husitské diakonie, a zároveň…
Bach a Glass
Varhanní festival u Jakuba zahájil Američan Mark Steinbach
„Registrace leckdy působila víc kontrastně, než by skladby vyžadovaly.“ „Mad Rush bylo patrně prvním provedením Glassovy hudby u nás na varhanním koncertě.“ „Fuga, opět ve velkém zvuku, postrádala větší zřetelnost nádherné Bachovy polyfonie.“ Prvního srpna začal již 24. ročník velmi úspěšného Mezinárodního varhanního festivalu v pražské bazilice sv. Jakuba. Cyklus osmi čtvrtků…
Svatojakubské Audite Organum pravidelně ve čtvrtek od začátku srpna do 19. září v osmi koncertech
Ve čtvrtek začíná festival varhanní hudby Audite Organum v bazilice sv. Jakuba v Praze. Koncerty se budou konat pravidelně každý čtvrtek až do 19. září, a to vždy od 19:00 hodin. Na zahajovací koncert pořadatelé pozvali amerického varhaníka Marka Steinbacha, který přednese skladby Johanna Sebastiana Bacha, Louise Vierna, Antona Heillera a Philipa Glasse. „Mark…
Varhanní festival u svatého Víta
„Markéta Schley Reindlová je velmi muzikální interpretkou.“ „Přirozený temperament ji vede k rychlejším tempům, ale nikdy k přehnaným.“ „Poslední část cyklu – variace na píseň Kristus příklad pokory – ještě vystupňovala sugestivní účinek Ebenova díla.“ Mezinárodní varhanní festival v pražské katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha probíhá tradičně každý rok v červenci vždy v úterý v 19…
Dnes začíná devátý ročník Svatovítských varhanních večerů
Varhanní festival v katedrále na Pražském hradě pořádá Metropolitní kapitula u sv. Víta ve spolupráci se Správou Pražského hradu. Jde o úterky v období 9. – 30. července. I letos je jeho dramaturgem hudební ředitel a titulární varhaník svatovítského dómu Josef Kšica. „Festival vytváří příležitost slyšet ve čtyřech večerech v interpretaci čtyř renomovaných varhaníků včetně zahraničního interpreta…
Miroslav Táborský: Faustovské téma je nevyčerpatelné
„Porozumět panu Ebenovi je klíč k tomu, jaké téma a jaké motivy v jinak bezedném Faustovi chce akcentovat.“
„Melodram je vždycky lákavá výzva. Zároveň je těžká.“
„Obtížné je to, že ten kdo hraje na varhany, bývá na druhé straně prostoru a trochu ukrytý.“
Faust. Téma, za kterým se skrývá nepřeberné množství jeho úprav, od divadelních, přes literární, až po hudební, popřípadě kombinnované. A právě jedno takové připravil na letošní rok národní festival Smetanova Litomyšl. V pondělí 24. června zazní v Kapitulním chrámu Povýšení sv. Kříže stejnojmenný varhanní cyklus s přednesem úryvků z Goethova veršovaného dramatu od Petra Ebena. Souboj dobra a zla, který se odehrává se v nitru hlavní postavy, vyjadřuje zvukové bohatství varhan a doplňuje ho lidský hlas. Za královský nástroj usedne Irena Chřibková, recitovat budou Hana Benešová a Miroslav Táborský, který si udělal pro KlasikuPlus čas na několik otázek.
Absolventský vokální koncert na vysoké úrovni
„Ivana Pavlů, která disponuje znělým a sytým sopránem, posluchače přesvědčila, že ani odlehčené baroko jí není cizí. V Händelově árii vystřihla koloratury velmi sebejistě.“
„Současně jsme byli přítomni zřejmě jednomu z nejlépe zvládnutých sólových výkonů v tomto díle v podání Ondřeje Koplíka.“
„Lze jen popřát JAMU více studentů dirigování sboru, kteří by se dokázali tak profesionálně uvést už na bakalářském absolventském koncertu.“
Jezuitský kostel v Brně byl místem absolventského koncertu sbormistra Michaela Dvořáka, který ukončuje teprve bakalářské studium v oboru dirigování sboru na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. S Českým akademickým sborem, jehož uměleckým vedoucím je Michal Vajda, nastudoval a provedl v úterý skladby Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Petra Ebena a Leoše Janáčka.
Severská melancholie i strhující symfonismus.
Orchestr FOK na Pražském jaru
„Suitu opatrili jedinečnou farebnosťou a určitou striedmosťou, vlastnou kompozíciám severských autorov. „Terezie Fialová vniesla do Ebenovho koncertu priliehavú dávku energie, nástojčivosti, takisto bola schopná uchopiť mnohovrstevnú štruktúru.“ „Inkinen mi vo väčšine diela nepripadal, že by sa snažil stoj čo stoj do diela premietnuť svoj názor na Šostakovičove pohnútky.“ Dokonca aj v kontexte…
Mezinárodní hudební festival Kutná Hora podvanácté
Už dvanáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Kutná Hora proběhne od 1. do 9. června v Kutné Hoře a blízkém okolí. Dramaturgem a uměleckým ředitelem je violoncellista Jiří Bárta. I přes finanční problémy se pořadatelům podařilo naplánovat deset koncertů. Na prvním se návštěvníci setkají s klasicko-folkovou fúzí v podání zpěvačky, houslistky, violistky, hráčky na kvinton a autorkou originální…
Kalliopé Trio v Rudolfinu.
Podvečer s hudbou pro housle, violoncello a klavír
„S vrozeným sklonem k dramatu se zde Šostakovič navíc rozhodl zamilovat, a tak jeho první trio v sobě mísí tragično s lyričnem.“ „Dílo z šedivých normalizačních let má v sobě mnoho barev. Expresivní, vzdorná i radostná nálada krajních vět se výtečně projevila, stejně tak i úzkostlivá a makabrálně vznešená nálada vět vnitřních.“ „Všichni tři hráči působí na pódiu sympaticky,…
Pocta Petru Ebenovi, ale také Beethovenovi
„Hned od prvních taktů se podařilo navodit velmi klidnou a koncentrovanou atmosféru. Filharmonie v rukou Stanislava Vavřínka působila po celou dobu soustředěně a jistě.“ „Jakmile sólistka položila ruce na klaviaturu, bylo zřetelné, že s tvorbou Petra Ebena má velmi dobrou a dlouholetou osobní známost.“ „Andělské sbory byly po technické i interpretační stránce skutečným blahem pro uši…
S Komenským a Ebenem za Hieronymem Boschem a pak do ráje srdce
„Vytvořilo to velmi soustředěnou kontaktní atmosféru, možnost sledovat každý odstín slova a až fyzicky vnímat nárazy a dramata v hudbě.“
„Marek Eben těmi nejjemnějšími odstíny hlasu, od pobavení po rozhořčení a odpor, dokáže postihnout všechnu hrůznost, absurdnost, zbytečnost a trapnost lidského konání.“
„Dramaturgii celku i provedení detailů promyslela, připravila a zvládla Michaela Káčerková se zralým přehledem.“
Labyrint světa a rád srdce v podobě hudby Petra Ebena a textu Jana Ámose Komenského vnesl do programu Pardubického hudebního jara závažnost jejich poselství, ale také váhu odpovídající interpretace. Těžko kdo jiný dokáže dát květnatému textu tak komplexní výraz jako Marek Eben. A varhanice Michaela Káčerková přidala nesmlouvavě vyprofilované zvukové obrazy. Nedělní koncert v zaplněném evangelickém kostele měl soustředění a správný poměr mezi slovem a hudbou, mezi patosem a intimitou.
Plzeňská filharmonie uzavřela Smetanovské dny s Janou Bouškovou
„Provedením Preludia Heitora Villa-Lobose se orchestr vzepjal ke krásným plastickým dynamickým obloukům zakončeným přesnými frázemi.“
„Ginasterův Harfový koncert je zajímavý a posluchačsky vděčný, střední pomalá část vytváří jakousi noční scénu plnou utichajících zvuků.“
„Pod taktovkou Tobiase Volkmanna, vystupujícího s elegancí, hrál orchestr se zaujetím, lehkostí, s výbornými dynamickými odstíny a vnitřní silou.“
Smetanovské dny v Plzni zcela jistě zaujímají pevné místo na české kulturní scéně. Letošní 39. ročník tohoto multižánrového festivalu se konal od 28. února do 28. března. Pestrá paleta téměř třiceti akcí obsahovala symfonické a komorní koncerty, opery, taneční představení, komponované hudebně-literární pořady, tvůrčí dílny pro děti i dospělé, dětské pořady, autorská čtení, výstavy a odborné vědecké přednášky…
Michaela Káčerková: O Ebenově hudbě v cizině vědí a chtějí ji
„Z české hudby by toho chtěli víc, hlavně Dvořáka, ale většinou jim nedochází, že zrovna od něj toho k dispozici příliš mnoho není…“
„V Komenského textu je hluboká zbožnost, ale i pasáže vysmívající se lidskému pachtění. I pro varhaníka je proto ve skladbě mnoho různých poloh.“
„Varhaník se v Ebenových skladbách docela vyřádí, je v nich hodně kontrastního střídání dravých a virtuózních ploch s meditativními nebo chorálovými.“
Koncertní činnost zavedla varhanici Michaelu Káčerkovou už do řady evropských zemí, ale i do Spojených států a Japonska. Je absolventkou pražské AMU a studovala také na Vysoké hudební škole Felixe Mendelssohna-Bartholdyho v Lipsku. Jistě i proto tak ráda hraje Bacha. Jako většina českých varhaníků ovšem často s potěšením sáhne i ke skladbám Petra Ebena…
Sbor a jeho kouzla s hlasy, harfou, varhanami a trombony
„Ebenův Řecký slovník je nápadem, koncepcí, ustrojením i vyzněním mimořádně zdařilé dílo.“ „V Orffově skladbě se zpívá i o posledním soudu, ale končí prosbou o vysvobození ze spárů trudnomyslnosti.“ „Sestavit druhou polovinu koncertu výhradně z Brucknerovy hudby do jednoho nepřerušeného celku byl vynikající nápad.“ Pražský filharmonický sbor i pro jarní á capella koncert šťastně zvolil…
Vědci hudebníci (2)
Aleš Špičák: Mezi vulkány a tenorovými party
„Už si kroutím dvaačtyřicátý rok tenorování.“
„Dneska je běžné poslechnout si třeba Mozartovo Requiem nebo Dvořákovo Stabat Mater, ale tenkrát se to nedělalo, protože to nebylo ideologicky v ažuru!“
„Výstav jsme tady na ústavu měli už přes padesát.“
O někom se říká, že má život jako na sopce. Vulkanolog a seismolog Aleš Špičák, ředitel Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR ho ale takový má nejen jako. A kromě toho je naplněný notami pro tenor a moderním výtvarným uměním. Je totiž dlouholetým členem sboru Canticorum Iubilo a iniciátorem desítek výstav v galerii ústavu…
Ivan Kusnjer se pochlubil žáky
„Dramaturg koncertu Beno Blachut mladší citlivě zařadil především duchovní skladby a komorní, písňový repertoár.“ „Sympatickou součástí programu byly skladby českých a slovenských autorů 20. století i současnosti.“ „Nenápadnou, avšak zcela neopomenutelnou hvězdou večera byla pak klavíristka Iryna Roměnska, dlouholetá korepetitorka Národního divadla.“ V rámci nepravidelné koncertní řady dalo první únorovou sobotu pražské Národní…
Klasik Petr Eben a jeho varhanní výzvy
„Lidem, kteří chodí na varhanní koncerty, moderní varhanní hudba většinou nepřipadá nezajímavá či nesrozumitelná.“
„Eben býval častým interpretem svých varhanních opusů, většinou se ovšem jednalo ještě spíše o improvizace. Ale nezaznamenal jsem, že by někdy koncertně provedl třeba Nedělní hudbu či Laudes.“
„Potkávám interpretace, jaké se zrodily zdánlivě bez kontinuity, nepřejímají vyzkoušené a zažité postupy, ale zároveň se mi zdá, že míří k podstatě věci.“
Varhanní tvorba významného českého hudebního skladatele Petra Ebena, jehož nedožitých devadesátých narozenin vzpomínáme právě dnes, 22. ledna, patří k tomu nejdůležitějšímu, čím obohatilo české umělecké prostředí ve druhé polovině dvacátého století kulturní svět. Nebo upřesněme: obohatilo tu výseč evropské a světové kultury, jež se vztahuje ke křesťanským kořenům. – Varhaník a profesor AMU Jaroslav Tůma uvažuje o tradici provádění Ebenových varhanních děl a o výchozích parametrech jejich interpretace. Ebenovy opusy se mu už stávají klasikou, něčím, co bude patřit do repertoáru varhan zřejmě už napořád.




















