KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Koncert, jaký má být. Romantičtí Jamník a Gallin na Sychrově

„Tentokrát Jamník zvolil zcela tradiční podobu: violoncello s klavírem – a repertoár, který důvěrně zná.“

„Jeho síla hodně spočívá právě v jemnosti: vítězily momenty, kdy cello zpívalo nejtišeji.“

„Bylo milé zaslechnout, jak se tu potkávají lidé z různých koutů Libereckého kraje, kteří se znají právě z kulturních akcí.“

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica pořádá atraktivní koncerty v různých končinách Libereckého kraje. Místa premiérová a netradiční střídá s místy opakovaně prověřenými. K těm druhým patří i nevelká galerie zámku Sychrov nedaleko Liberce – romantické prostředí, v němž v pátek 17. října zazněl osvědčený romantický repertoár v podání violoncellisty Tomáše Jamníka a klavíristy Stanislava Gallina.

Číst dál…

Symfonické básně jako trojitý otvírák

„Je opravdu dobré, že se podařilo angažovat jako hosta také Tomáše Hanuse, který je v podstatě největší dirigentskou hvězdou sezóny.“

„Sólistovi chyběl kus nosného houslového tónu.“

„Hanus vsadil u Strausse na jemnou a klasickou propracovanost, nehnal orchestr do rychlejšího tempa ani do ohromujícího zvukového efektu.“

Začátek 99. sezóny Symfonického orchestru Českého rozhlasu se velmi vydařil. Znovu se podařilo angažovat Tomáše Hanuse a zvolený program patřil k těm náročnějším, ale všechno dobře dopadlo. Dvě nejslavnější symfonické básně Richarda Strausse byly vrcholem večera a ani úvodní Čajkovskij a Prokofjevův houslový koncert s mladým korejským houslistou Inmo Yangem nezůstali stranou.

Číst dál…

Ospalý den, plnokrevná noc. Žádoucí proměna Pražského komorního orchestru

„Ludmila Pavlová je výtečná, špičková houslistka. Dostatečně zkušená a zralá umělkyně, přesto neztrácející jakýsi dětský šarm.“

„Po přestávce v koncertním sále Pražské konzervatoře nastala téměř revoluční změna.“

„Piazzolla je pro některé umělce nekomfortně svázané úzy snad trochu rigidních standardů artificiální hudby vítaným odskokem k něčemu živelnějšímu.“

Kontinuálně už více než sedmdesát let fungující těleso zvané Pražský komorní orchestr pozvalo na Pražskou konzervatoř, kde zahrálo kompozice známých tvůrců Griega, Čajkovského a Piazzolly. S koncertní mistryní Ludmilou Pavlovou oscilující mezi rolí komorní hráčky, sólistky a dirigentky 30. září nabídlo atraktivní repertoár, který svůj jednoznačný vrchol spatřil v díle argentinského tvůrce. To skutečně stálo za to.

Číst dál…

Skvostné. Isserlis, Bell a Kissin coby referenční bod komorního umění

„Pro Kissina, Isserlise a Bella to bylo vzpruhou pro úplné vnoření se do Šostakovičových komplikovaně polyfonních vláken, drtivých průlomů v dynamice a trpkých posunů v harmonické vrstvě díla.“

„Nastavený interpretační postoj dosáhl svého vrcholu v tematicky hybném scherzu.“

„Začátek první věty byl zpřítomněn klavírním akordickým oparem, do něhož violoncellista Steven Isserlis později vrýsoval kostru melodického tématu.“

Český spolek pro komorní hudbu druhý koncert své 131. sezony pojal ve velkém stylu, a to jak personálně, tak dramaturgicky. Během úterního večera 29. září přivítalo publikum pražského Rudolfina za bouřlivého potlesku trojici legendárních hráčů patřících k tomu nejlepšímu, co světová muzikantská obec může nabídnout. Joshua Bell, Steven Isserlis a Jevgenij Kissin předvedli na programově sceleném repertoáru čítajícím díla Šloma Rozovského, Dmitrije Šostakoviče a Petra Iljiče Čajkovského špičkové a na technické efekty bohaté výkony, které okouzlily nejen vynikající souhrou, o niž se každý z muzikantů zasloužil stejnou měrou, ale také nevídanými ponory do forem jednotlivých skladeb.

Číst dál…

Byčkov otevřel filharmonickou sezónu Ravelem a Čajkovským

„Vše v sólovém partu Klavírního koncertu bylo nádherně propracované co do artikulace a do detailů v pásmech, barvách a akcentech.“

„Nekonečně nádherná linka zasněné střední věty se odehrávala v tak jemné dynamické hladině a měla tak kouzelné vstupy harfy a dřevěných dechových nástrojů, že si posluchač mohl přát, aby ta krása nikdy nepřestala znít.“

„Čajkovského šest symfonií natočil s filharmoniky už kompletně a koncertní návraty k nim jsou pochopitelně čímsi jako erbovní záležitostí.“

Česká filharmonie bezprostředně po skončení festivalu Dvořákova Praha opět naplno opanovala své působiště Rudolfinum. Do sté třicáté sezóny vstoupila s šéfdirigentem Semjonem Byčkovem ve čtvrtek v televizním přenosu dvěma skvělými kompozicemi – Ravelovým perlivě brilantním Klavírním koncertem a Čajkovského emotivní Pátou symfonií. Jak se dalo čekat, ve velmi dobré formě a navíc se zajímavým sólistou.

Číst dál…

Semjon Byčkov: Čajkovskij je pro mě rodina. Jeho hudba může bolet a být krásná zároveň

„Mým největším snem je, aby se rutina nikdy nestala součástí budovy Rudolfina.“

„Čajkovskij samozřejmě nebyl žádný anděl, nikdo není. Ale v podstatě byl stejně ušlechtilý jako jeho hudba.“

„Jsme ve službách tvorby. Tvůrci jsou bohové, my jsme služebníci.“

Česká filharmonie vstupuje v těchto dnech do jubilejní 130. sezony. První koncerty ve dnech 25. a 26. září povede, přirozeně, šéfdirigent orchestru Semjon Byčkov. Na zahajovacím koncertě se spolu s filharmoniky vrátí k hudbě Petra Iljiče Čajkovského, konkrétně k Symfonii č. 5; tu pak těleso poveze i na svoje podzimní turné po Asii. Právě o Čajkovském Semjon Byčkov nejvíc mluví v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz. Z dirigentových slov o tomto autorovi je přitom ještě více než jindy cítit hluboký obdiv a pokora – a také láska.

Číst dál…

Vahan Mardirossian a Yibai Chen zvedli pardubické publikum ze sedadel

„Radost vyvěrala z opojení kolektivní souhrou.“ 

„Yibai Chen se prezentoval nejen jako suverén s bezchybnou technikou, ale zároveň coby vyzrálá osobnost imponující především přemýšlivostí.“

„Vahan Mardirossian vyzdvihl celou škálu Mozartových geniálních nápadů a nesmlouvavými, vždy zcela akurátními gesty zdůraznil monumentální charakter první věty Jupitera.“

Stylově zahájil v pondělí 15. září svůj inaugurační koncert, jímž Komorní filharmonie Pardubice zároveň otevřela 57. sezonu, šéfdirigent Vahan Mardirossian. Do Sukovy síně Domu hudby vkráčel s cinkající holí v ruce a odřídil s ní úvodní kousek v nové pozici. Po Lullyho barokní muzice následovali Dvořák a Čajkovskij a večer završil Mozart. Podmanivým výkonem si publikum získal mladý čínský violoncellista Yibai Chen.

Číst dál…

Milé hudební setkání na zámku ve Žďáru nad Sázavou 

„Koncerty se realizují v nádherném prostředí zámecké prelatury, která ovšem není primárně určena pro hudbu.“

„První větu Allegro moderato zahájili s razancí a hned o sobě dala vědět především violoncella.“

„Každý z účinkujících za sebou má úspěšnou studijní dráhu, jsou to vítězové mezinárodních soutěží a členové renomovaných souborů.“

Zámek Žďár nad Sázavou připravil i pro tuto sezónu pestrou hudební nadílku, v rámci koncertní řady se zde až do července každý měsíc uskuteční komorní setkání a v současné době se zde koná i Mezinárodní písňová akademie, zaměřená na spolupráci pěvců a klavíristů. Zahajovacím koncertem 7. září v zámecké prelatuře bylo vystoupení smyčcového sextetu, jehož členové pod názvem Světla a stíny slovanské kultury přednesli Smyčcový sextet A dur Antonína Dvořáka a poté Smyčcový sextet „Souvenir de Florence“ Petra Iljiče Čajkovského.

Číst dál…

Vahan Mardirossian přebírá taktovku, Komorní filharmonie Pardubice zahajuje sedmapadesátou sezónu

Nový šéfdirigent Komorní filharmonie Pardubice, arménský dirigent a klavírista Vahan Mardirossian, zahájí sedmapadesátou sezónu trojdílnou sérií koncertů příznačně nazvaných Inaugurace. Pod jeho vedením se orchestr představí s mladým sólistou Yibaiem Chenem a optimisticky laděným programem kombinujícím první pardubické uvedení Lullyho pochodu, romantické violoncellové skladby Čajkovského a Dvořáka a monumentálního Mozartova Jupitera. Komorní filharmonie Pardubice otevírá…

Číst dál…

Uzbecká klasika poprvé v Praze

„Urinbajev, dirigent mladistvých sil a zjevný zastánce prezentace mocného potenciálu žesťových a bicích nástrojů, využil každé příležitosti k akcentům.“

„Jeho symfonické úsilí ovšem úspěšně mírnila vkusná, lyricky nesená klavírní arpeggia, figurace a kadence věhlasné klavírní virtuosky Madiny Fayziyevové.“

„Během první části večera jako by dirigent a orchestr nalezli ideální zvukové proporce své interpretace s ohledem na akustiku Smetanovy síně.“

Státní symfonický orchestr Uzbekistánu koncertoval pod vedením svého uměleckého ředitele a hlavního dirigenta Kamoliddina Urinbajeva ve Smetanově síni Obecního domu. Koncert se konal v úterý 24. června a na programu byla díla Dvořáka, Rachmaninova a Čajkovského. Sólo v Rachmaninovově 2. klavírním koncertu měla Madina Fayziyeva. Sál nebyl zcela zaplněn, ale večer byl poutavý dramaturgií i provedením.

Číst dál…

Paganini violoncella? Johannes Moser v Opavě dravě, brilantně a duchaplně

„Haydnův koncert v znamenitém provedení Johannesa Mosera ukázal, že klasika není nic suchopárného.“

„Po náročných pasážích, kdy převzal otěže orchestr, si violoncellista vždy překřížil nohy a užíval si nápaditou a prokreslenou hru orchestrálních kolegů.“

„Dirigent Aurel Dawidiuk zapůsobil na publikum svým milým, decentním a neokázalým vystupováním a přirozenou hudebností.“

Janáčkova filharmonie v Opavě odehrála druhý abonentní koncert a tentokrát přední tuzemský orchestr spojil síly s respektovaným německo-kanadským violoncellistou Johannesem Moserem. Klasika v jeho podání má ohnivou a kořeněnou příchuť. Také dalším skladbám nechybělo šarmantní a temperamentní ztvárnění. Provedení řídil dirigent Aurel Dawidiuk.

Číst dál…

Schubertiáda s přispěním souboru Pavel Haas Quartet

Svátek práce naplní hudební prací renomované české smyčcové kvarteto Pavel Haas Quartet. Bude hostem rakouského festivalu věnovaného odkazu Franze Schuberta, zvaného Schubertiade. Koná se ve městech Schwarzenberg a Hohenems v regionu Vorarlbersko a čeští umělci vystoupí v druhém zmíněném. Tamní objekt Markus Sittikus Hall naplní tóny děl dvou skladatelů; kupodivu ani jedním…

Číst dál…

Nový festival v italském Terstu přiveze Vídeňské symfoniky v čele s Petrem Popelkou

Nově založeným jarním festivalem Primavera da Vienna (Jaro z Vídně) se italský Terst stává dějištěm klasickohudební akce. Vídeňští symfonikové pod vedením svého šéfdirigenta Petra Popelky odehrají od 11. do 13. dubna tři koncerty v divadle Politeama Rossetti. Festival však začíná už 10. dubna koncertem Aperitivo Musicale, při němž soubory orchestru promění historické…

Číst dál…

Tichá síla. Když hudba dýchá ženskou energií…

„Zatímco v minulosti dominovali hudebnímu světu muži, tento večer ukázal, že dnes stále výrazněji zaznívá ženský hudební projev – a to i na dirigentském stupínku.“

„Lenka Titzová na pódium přinesla esenci hravosti a spontaneity.“

„Skalková se soustředila na vnitřní vývoj hudební struktury, nechala melodie dýchat a pracovala s kontrasty mezi monumentalitou a lyrickou jemností.“

Kolik vnitřní síly, hodin samoty, odříkání a tiché zarputilosti je třeba, aby se mladý interpret postavil na pódium a proměnil notový zápis v dechberoucí zážitek? Právě tato otázka se mi vracela během koncertu z cyklu Janáčkovy filharmonie Ostrava zvaného Mladí sólisté, který ve čtvrtek 3. dubna přivedl na pódium sálu Vesmíru trojici talentovaných mladých umělkyň. Klasická hudba zde nebyla jen aktem precizní interpretace, ale i svědectvím o cestě – o odvaze, trpělivosti a houževnatosti.

Číst dál…

Ukrajinské dobrodružství s hradeckou filharmonií a Markem Kozákem

„Pokud jde o ukrajinské autory, člověk je překvapen, kolik zajímavých a invencí oplývajících skladatelů a jejich kompozic nám z nejrůznějších důvodů zůstalo utajeno.“ 

„Marek Kozák vnějškově nepůsobí jako rozmáchlý a ničím nespoutaný romantik, naopak překvapuje klidem a rozvahou, rozsah jeho interpretačního mistrovství je však olbřímí.“

„Gesta dirigenta Muellera vyzněla energicky a sebevědomě, ke konkrétním hráčům je vždy směroval s precizností.“

Filharmonie Hradec Králové, před níž tentokrát stanul švýcarský dirigent Christoph-Mathias Mueller, zavedla první dubnový čtvrtek své posluchače na Ukrajinu. Samozřejmě jen obrazně, ale s velkou intenzitou. Koncert představil u nás téměř neznámého skladatele Alexandera Veprika a akcentoval ukrajinské písně v dílech Petra Iljiče Čajkovského. Sólistou večera byl klavírista Marek Kozák.

Číst dál…

Český závěr března v Bratislavě

V posledním březnovém týdnu navštíví slovenskou metropoli nebývale českých hudebníků. V komorním cyklu Slovenské filharmonie se představí harfistka Kateřina Englichová s hobojistou Vilémem Veverkou, v populárním cyklu tělesa se taktovky ujme Petr Altrichter a ke klavíru usedne Marek Kozák. Poslední dva jmenovaní s orchestrem absolvují také trojici edukativně zaměřených programů v rámci řady Hudební akademie s podtitulem „Ako…

Číst dál…

Novákův famózní Bruch

„Jako začátek programu měla Hroznatovská předehra velký dramaturgický účinek.“

„Sólo měl mladoboleslavský odchovanec Jan Novák, dosud student Pražské konzervatoře ve třídě Jiřího Fišera.“

„Náročný úkol pojal Baborák odhodlaně a velmi zaujatě.“

Výstavní plocha se sérií originálních automobilů značky Škoda je v mladoboleslavském muzeu volně propojena s multifunkčním sálem Laurin & Klement Fórum. Ve středu 5. března tam koncertovala Česká sinfonietta s dirigentem Radkem Baborákem a houslistou Janem Novákem. Na programu koncertu, který se konal v cyklu Rok na čtyři doby, byly skladby Miloše Boka, Gioacchina Rossiniho, Maxe Brucha a Petra Iljiče Čajkovského.

Číst dál…

Radim Dolanský: Střední východ se otevírá západní kultuře

„Paolo Petrocelli je úspěšný kulturní manažer, univerzitní profesor a novinář vedený přesvědčením, že kultura, umění a vzdělávání jsou hlavní silou rozvoje a globální změny.“

„Od 14. do 21. února se odehrálo se celkem osm představení. Pětkrát balet Bajadéra, dvakrát opera Evžen Oněgin a jeden koncert, na kterém jsme uvedli Requiem W. A. Mozarta a jeho První symfonii.“

„Z Londýna přijel významný kritik Graham Watt, který se specializuje na balet a který konstatoval, že společnost je ve skvělé formě. Dalším přítomným kritikem byl pan John Allison, šéfredaktor londýnského operního časopisu Opera.“

Dva soubory Národního divadla Brno se vrátily ze Spojených arabských emirátů, kde měly obrovský úspěch. Jak k zájezdu došlo a co se v jeho průběhu dělo dalšího, přibližuje ředitel zahraničních vztahů divadla Radim Dolanský.

Číst dál…

Milovník opery plesá. Operní rarity uvedeny ve Frankfurtu nad Mohanem

„Inscenace Magnardovy opery Guercœur bylo představením, kdy si divák povzdechl, proč se tato opera nehraje?“

„Maškaráda se ukázala jako velice vtipnou komickou operou.“

„Čajkovskij považoval Čarodějku za svou nejlepší operu.“

Trojici u nás v podstatě nehraných oper – dvě z nich dokonce nikdy – uvedl operní dům ve Frankfurtu nad Mohanem ve třech po sobě jdoucích dnech 13. až 15. února. Volba padla na Magnardova Guercœura, Nielsenovu Maškarádu a Čajkovského Čarodějku. Přes nejednotnou kvalitu provedení lze hovořit o počinu, který přináší čerstvý vzduch do světového operního dění.

Číst dál…

ČRo D-dur: Prokofjevův Hráč a Mahlerova Osmá s Byčkovem

„Večer poslouchejte program Živě ze Studia 1 s inspirací lidovou písní, hrát bude Petr Popelka a Čarotaj, jehož členy jsou například basklarinetista Petr Valášek nebo fagotista Ondřej Roskovec.“

„Od 22:06 ve středu si nenechte ujít Mahlerovu Osmou se severoněmeckými sbory a Labskou filharmonií a Semjonem Byčkovem, mezi sólisty je Camilla Tilling a Adam Plachetka.“

„Víkend bude v dopoledních hodinách patřit nikoli hudebníkovi, ale hudebnímu nadšenci Michalu Bednářovi.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 24. února do 2. března?

Číst dál…

Balet Národního divadla uvede nového Louskáčka i avantgardu

Čtyři premiéry čekají baletní soubor Národního divadla v sezóně 2025/26. Představí například novou inscenaci Čajkovského Louskáčka nebo syntézu tří současných choreografií v projektu Avant-Garde: Cutting Edge včetně kusu od světově proslulého Jiřího Kyliána. Šéf baletu Filip Barankiewicz plány oznámil na tiskové konferenci 18. února, věnující se programu nové sezóny. „Příští rok se v tanečním…

Číst dál…

Historicky největší turné Národního divadla Brno

Soubory baletu a opery brněnského Národního divadla odlétají za dva dny na zatím největší zahraniční turné. Po celý týden, od 14. do 22. února, budou účinkovat na scéně Opery v Dubaji ve Spojených arabských emirátech. V monumentální skleněné budově ve tvaru arabské plachetnice, stojící v srdci města, mezi největší budovou světa Burj Khalifa a Dubajskou…

Číst dál…

Komorní únor v Žilině ve znamení opery i masopustu

Únorová koncertní nabídka Státního komorního orchestru Žilina sestává ze tří dvojic orchestrálních koncertů, které doplní houslový workshop Dalibora Karvaye a rodinné odpoledne s tematikou masopustu. K žilinskému orchestru zavítají zahraniční dirigenti i sólisté a program druhého měsíce letošního roku vyvrcholí masopustními operními galakoncerty pod taktovkou českého šéfdirigenta Františka Macka. Ve čtvrtek 6. února se žilinský…

Číst dál…

Martinů, Dvořák, Hrůša. Ti všichni v Kolíně nad Rýnem a v Bamberku

Svého oblíbeného Bohuslava Martinů Jakub Hrůša opět zařadil na pořad koncertů Bamberských symfoniků, raritně uváděné dílo neméně oceňovaného Antonína Dvořáka přihodil také. Šéfdirigent svůj soubor vede na nadcházejících koncertech v Kolíně nad Rýnem a v domovském Bamberku. V obou případech se k tělesu připojí houslista Ray Chen, který se chopí sólového partu v Čajkovského houslovém koncertu.…

Číst dál…

Únor ve zlínské filharmonii s harfou i jazzem 

Filharmonie Bohuslava Martinů si pro druhý měsíc letošního roku přichystala pro své příznivce dvojici koncertů. Ve čtvrtek 6. února se zlínským Kongresovým centrem ponesou Tóny harfy v podání Kateřiny Englichové, v úterý 11. února se jazz potká komorně s klasikou.  Sólovým hostem zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů bude šestý únorový den přední česká harfistka…

Číst dál…

Vilém Vlček má sólo ve Zlíně

Koncem ledna zavítá do Zlína americký dirigent Maurice Cohn, aby společně se zlínskými filharmoniky realizoval pestrý program sestavený z děl tří předních ruských skladatelů a jednoho italského hudebního malíře. Sólistou večera bude violoncellista Vilém Vlček, mimo jiné vítěz Mezinárodní soutěže Krzysztofa Pendereckého a laureát Ceny Jiřího Bělohlávka. Akce zvaná Dialog v čase se koná…

Číst dál…

To nejlepší z Čajkovského při švýcarském miniturné olomouckých filharmoniků 

Moravská filharmonie Olomouc jede do Švýcarska. Nabídne tam to nejlepší z Čajkovského, tedy výňatek z opery Evžen Oněgin, klavírní koncert b moll a části z baletu Louskáček. Diriguje Christian Knüsel, sólující pianistkou bude Irina Georgieva, kterou pro poslední koncert turné vystřídá Uladzislau Khandohi. Koncerty se konají celkem tři ve dnech od 24. do 26. ledna. Program koncertů…

Číst dál…

Novoroční koncert Janáčkovy filharmonie jako důkaz nezměrné síly hudby

„Trojnásobně vyprodaný koncert je důkazem, že živá klasická hudba stále rezonuje s lidskými srdci.“

„Na rozdíl od mnoha interpretů, kteří vnímají hudbu jako platformu pro vlastní ego, Vondráček přistupuje k dílu s neobyčejnou pokorou.“

„Vondráčkova hra, Raiskinovo vedení orchestru a dramaturgická volba skladeb vytvořily jedinečnou symbiózu, která nejen oslavila hudbu, ale také připomněla její schopnost proměňovat naše vnímání světa.“

V sále Kina Vesmír, dočasném zázemí Janáčkovy filharmonie Ostrava, se v pátek 17. ledna uskutečnilo třetí provedení jejího programu Novoročního koncertu. Tento večer pod taktovkou Daniela Raiskina a s klíčovou ingrediencí klavírního umu Lukáše Vondráčka byl nejen hudební oslavou začátku nového roku, ale také hlubokou reflexí nad lidskou tvořivostí a přesahem hudby, která nás může vést k transcendenci.

Číst dál…

Čajkovského hity v podání olomouckých filharmoniků

Moravská filharmonie Olomouc nabídne To nejlepší z Čajkovského. Výňatek z opery Evžen Oněgin, klavírní koncert b moll a části z baletu Louskáček v Redutě diriguje Christian Knüsel, sólující pianistkou bude Irina Georgieva. Přístupná veřejná generální zkouška koncertu se koná týž den, tedy 16. ledna, od půl desáté dopoledne, ale koncert i zkouška jsou vyprodané. Program koncertu…

Číst dál…

Vondráček s Čajkovským třikrát v Ostravě 

Trojici Novoročních koncertů si Janáčkova filharmonie Ostrava schovala až do druhé půle měsíce ledna. Posluchačský zážitek nabídne 15., 16. a 17. ledna Čajkovského První klavírní koncert, jeden z nejpopulárnějších a nejznámějších romantických klavírních koncertů, v podání Lukáše Vondráčka. V dočasném působišti Kina Vesmír orchestr i v dalších dílech Sibelia a Ravela diriguje jeho designovaný šéfdirigent Daniel Raiskin.…

Číst dál…