„Ibertův koncert je technicky hutná skladba, náročná jak pro sólistu, tak pro orchestr.“ „Pahud si s Ibertem hrál, místy až na hranici respektu k zápisu či na hranici kultivovaného zvuku.“ „Orchestr ožil v důvěrně známém repertoáru, v Čajkovském předvedl konečně všechny finesy své hry a dostál tak pověsti, která jej předcházela.“ Závěrečné koncerty letošního Pražského…
V Dobříši zazněla světová premiéra
„Jana Boušková hrála Händela s mimořádnou chutí i nasazením.“ „Za Debussyho Tance pro harfu a orchestr vděčíme konkurenčnímu boji výrobců harf.“ „Petr Koronthály vykročil úspěšně svou skladbou na trochu jinou cestu než dosud.“ Bohatý kulturní život se neodehrává pouze v Praze nebo Brně. V Čechách i na Moravě jsou desítky festivalů, které přinášejí klasickou hudbu i do…
VÝHERCE 2 VSTUPENEK
Jana Boušková a Quattro v Dobříši
Vyhlašujeme výherce soutěže o dvojici vstupenek na komorní večer v zámku Dobříš 30. května. Hudební festival Antonína Dvořáka nachystal program sestavený z děl J. Suka, G. F. Händela, Cl. Debussyho a P. I. Čajkovského. Vystoupí Komorní orchestr Quattro (založený v roce 2000) v čele s dirigentem Markem Štilcem a harfistka Jana Boušková. V rámci večera zazní i světová premiéra…
Vídeňská opera má dnes 150 let
Dopoledne vypuknou oslavy jubilující Vídeňské státní opery, a to ve velkém stylu. Slavný operní dům dnes slaví 150 let a u té příležitosti nachystal matiné, podvečerní premiéru a na zítra open air koncert. Část oslav bude k vidění i na webu opery v livestreamu. Od desíti bude hlavní scéna patřit členům orchestru státní opery, jevištnímu orchestru, sboru opery, sólistům a mladým…
SOUTĚŽ O 2 VSTUPENKY
Jana Boušková a Quattro v Dobříši
Vyhlašujeme soutěž o dvojici vstupenek na komorní večer v zámku Dobříš 30. května. Hudební festival Antonína Dvořáka nachystal program sestavený z děl J. Suka, G. F. Händela, Cl. Debussyho a P. I. Čajkovského. Vystoupí Komorní orchestr Quattro (založený v roce 2000) v čele s dirigentem Markem Štilcem a harfistka Jana Boušková. V rámci večera zazní i světová premiéra Suity…
Česká filharmonie 2019/2020: Mahler, Beethoven, Janáček i Krček
„Od Beethovena při jubileu 250 let od narození zazní v následujících dvou sezonách komplet symfonií a klavírních koncertů.“ „Jakub Hrůša chytá koncertní provedení Janáčkovy opery Káťa Kabanová. Pojedou s ním i do Labské filharmonie v Hamburku.“ „V sezoně se objeví díla finalistů druhého ročníku skladatelské soutěže České filharmonie Jany Vöröšové, Adriána Demoče a Matouše Hejla.“ Šéfdirigent…
Antonín Dvořák a jeho žáci na tradičním festivalu na Příbramsku
„Jako výrazná dramaturgická linka se festivalem vine i silná podpora mladých umělců.“ „V programu koncertů se objevují jak díla samotného Antonína Dvořáka, tak jeho žáků a dalších skladatelů s důrazem na 20. a 21. století.“ „Festival je pověstný tím, že hodně cestuje. „Jsme takoví festivaloví batůžkáři,“ usmívá se jeho ředitelka.“ Mistr a jeho žáci, to je…
Plzeňská filharmonie uzavřela Smetanovské dny s Janou Bouškovou
„Provedením Preludia Heitora Villa-Lobose se orchestr vzepjal ke krásným plastickým dynamickým obloukům zakončeným přesnými frázemi.“
„Ginasterův Harfový koncert je zajímavý a posluchačsky vděčný, střední pomalá část vytváří jakousi noční scénu plnou utichajících zvuků.“
„Pod taktovkou Tobiase Volkmanna, vystupujícího s elegancí, hrál orchestr se zaujetím, lehkostí, s výbornými dynamickými odstíny a vnitřní silou.“
Smetanovské dny v Plzni zcela jistě zaujímají pevné místo na české kulturní scéně. Letošní 39. ročník tohoto multižánrového festivalu se konal od 28. února do 28. března. Pestrá paleta téměř třiceti akcí obsahovala symfonické a komorní koncerty, opery, taneční představení, komponované hudebně-literární pořady, tvůrčí dílny pro děti i dospělé, dětské pořady, autorská čtení, výstavy a odborné vědecké přednášky…
Láska, láska, láska!
„Zpěvák musí zvolit repertoár, který bude na míru pasovat k jeho hlasu a zároveň bude dostatečně nosný… Veronika Hajnová to dokázala na sto procent.“ „Hned první písní nás interpretka vtáhla do této vášnivé a romantické atmosféry.“ „Zpěvák musí být dobře školeným profesionálem, ale zároveň citlivým a vnímavým interpretem s otevřeným srdcem. A právě tak se publiku…
Od Pikové dámy přes Švandu dudáka k Lolitě.
Šest operních premiér ND v sezóně 2019/2020
„Ščedrinovu Lolitu připraví Sláva Daubnerová. Očekává se osobitý výklad a provokativní vizuální přitažlivost díla.“
„Krále Rogera připraví Národní divadlo v koprodukci s divadly ve Varšavě, Stockholmu a Tokiu.“
„Národní groteska Švanda dudák připomene úspěšného skladatele Weinbergera, po válce zapomenutého a nehraného.“
Národní divadlo připravuje pro příští sezónu na svých čtyřech scénách šest operních premiér a několik koncertů. Na repertoáru zůstane pětatřicet dalších operních inscenací. Velkou událostí sezóny bude znovuotevření budovy Státní opery po několikaleté rekonstrukci. Operní gala, které v někdejším Novém německém divadle zahájí opětovný pravidelný provoz, se bude konat přesně 132 let po prvním večeru. Je ohlášeno na 5. ledna 2020.
Tři karty, tři hraběnky. Piková dáma v Brně
„Martin Glaser vypráví operu na pomezí snu a reality.“
„Orchestr by mohl podporovat dění mnohem vehementněji.“
„Když Soňa Červená deklamuje svým hlubokým hlasem za tichounkých přiznávek orchestru francouzskou sloku písně, tak mrazí.“
Brněnská inscenace Čajkovského Pikové dámy láká i rok po premiéře na hudbu ne tak často hrané opery, na temný petrohradský příběh – a na Soňu Červenou. Třiadevadesátiletá pěvkyně a herečka je v inscenaci zapojena aktivně a obdivuhodně. Hrála a po svém trochu zpívala i v úterý 26. února. Do konce sezóny však už nyní titul v plánech nefiguruje.
Filharmonie Brno v Japonsku: Nejvíce boduje Vltava
„Vychází se vstříc požadavkům pořadatelů, kteří vždy žádají právě český repertoár.“
„Možnost poslechnout si brněnské filharmoniky v plné zvukové kvalitě, kterou zatím české sály neposkytují.“
„Posluchači v Japonsku často obdarovávají hudebníky drobnými pozornostmi.“
Brněnská filharmonie se vrátila z desátého japonského turné. Během tří týdnů odehrála jedenáct koncertů v devíti městech. Hlavní poznatek? Japonsko se nemění – zůstává rájem klasické hudby.
V Rudolfinu zazněl Janáček, Čajkovskij i Schubert. Skvěle.
„Janáčkovo Concertino je ve světové komorní literatuře dílo dost ojedinělé.“ „Čajkovského klavírní koncert č.3 si zapomnění nezaslouží.“ „Schubertova“ Velká“ symfonie je skutečně grandiózní dílo.“ Kirilla Gersteina, všestranného klavíristu, který se nebojí hrát jazz, romantiky i soudobou hudbu, pozvala Česká filharmonie na svůj abonentní koncert 13. února. K České filharmonii má Kirill Gerstein…
Komorní hudba v nejlepších rukou. Pavel Haas Quartet v Rudolfinu
„Veronika Jarůšková je na post primária svojou charizmou a hráčskymi dispozíciami ako stvorená.“ „Brahmsova hráčsky neľahká kompozícia v ich prevedení vyznela ako príjemné, priateľské muzicírovanie.“ „Veľmi lyricky podaný, podmanivý prídavok z Dvořákovho Kvintetu bol skôr ďalším číslom programu než prídavkom.“ Doma vraj nikto nie je prorokom: ibaže by bola reč o skvelom českom ansámbli…
Brněnské Labutí jezero po 100 letech a nově
„Plakát je focený provokativně a moderně. Kostýmy ale budou klasické.“
„S tanečníky o všem mluvím, abych věděl, jak se v roli cítí.“
„“Strašně rád jsem slyšel, že to budeme hrát tak, jak to Čajkovskij napsal. Zažil jsem pár choreografů, kteří kvůli tanečníkům zpomalovali.“
Labutí jezero po 100 letech a v novém hávu, tak by se dala zjednodušeně popsat obnovená premiéra ikonického díla baletní literatury z pera Petra Iljiče Čajkovského, kterou na 19. února chystá Národní divadlo Brno. Připomene tak historicky první uvedení tohoto titulu na této scéně přesně před jedním stoletím.
Právě doznělo (16) – Česká filharmonie poprvé v „Elphie“
„Elphie“ je důvěrná zdrobnělina pro Labskou filharmonii, architektonicky jedinečný, jen dva roky starý koncertní sál v Hamburku, který neodolatelně láká milovníky hudby z celé Evropy a do kterého proto není vůbec snadné sehnat vstupenky. Čtvrtý únorový den tam poprvé vystoupila Česká filharmonie. Se Semjonem Byčkovem hrála ruskou hudbu a přidávala Dvořáka a Brahmse. Jaké to…
Leoš Svárovský: Cesta do Japonska, která mě čeká, má pořadové číslo 43
„Se soudobou hudbou bych do Japonska nejel, myslím, že ta by odezvu nenašla.
„Japonské publikum je konzervativní. Nejraději poslouchá skladby z období klasicismu a romantismu.“
„K velké chvále Japonců je potřeba podotknout, že mají velmi kvalitní sály, akusticky naprosto špičkové.“
Už druhý český orchestr míří letos do Japonska. V lednu tam koncertoval Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK (psali jsme zde) a teď čeká turné Filharmonii Brno, která do země vycházejícího slunce pojede už podesáté. Vyráží 6. února na osmnáct dnů, čeká ji jedenáct koncertů v desíti sálech devíti měst. Dirigovat bude Leoš Svárovský, který KlasicePlus svěřil své zkušenosti z jeho předchozích dva-a-čtyřiceti návštěv Japonska.
Čajkovského zakázaný Eugen Oněgin s Rostropovičem
„Tím hlavním je vysoká umělecká úroveň, podtržená osobitým pojetím dirigenta; ale vedle toho má nahrávka ještě zvláštní osud.“
„Ruská edice po emigraci manželů Rostropovičových v roce 1974 bryskně zmizela.“
„Asi nejtypičtějším rysem Rostropovičova pojetí jsou výrazně pomalejší tempa lyrických částí.“
Málokterá opera slovanského repertoáru se může pochlubit co do počtu i umělecké různorodosti tolika nahrávkami jako Čajkovského Eugen Oněgin. Tím obtížnější je zvolit zodpovědně a s čistým svědomím takzvanou referenční nahrávku – a to i v situaci, chceme-li vybírat z nahrávek pouze ruské provenience.
S Josefem Špačkem v dobré společnosti
„Glanerta zavedla jeho invence od Brahmse vlastně dost daleko.“
„Jestli Stravinskij vyzněl až strhujícím způsobem, pak přídavek doslova uzemnil.“
„Byčkov vedl filharmoniky k přesnému, nesentimentálnímu, věcnějšímu projevu.“
Prvnímu lednovému abonentnímu programu České filharmonie dominoval koncertní mistr Josef Špaček v roli sólisty. Stravinského Houslový koncert D dur prozářil takovým způsobem, že zastínil nejen autora první skladby večera Detleva Glanerta, ale i šéfdirigenta Semjona Byčkova s jeho Čajkovským.
Soňa Červená: Zpívala jsem Bacha a Dvořáka, koledy ani ne
„Patos já nemám ráda…“
„Že mně Janáček nenapsal Makropulos, to mu nezapomenu!“
„Ostrava teď v opeře dělá báječné věci.“
V pražském Foru Karlín dnes večer opakuje Národní divadlo vánoční koncert orchestru a sboru Státní opery. Dirigentem je Andreas Sebastian Weiser, účinkuje také klavírista Marek Kozák a Kühnův dětský sbor, mezi pěvci je Simona Šaturová. Po dílech Wolfganga Amadea Mozarta a Ernö Dohnányiho patří druhá polovina večera kouzlu českých vánočních koled v úpravě skladatele Luboše Fišera. Vánoční pasáže z evangelií v této části programu přednáší Soňa Červená. Před třemi roky slavila devadesátiny. Žije v Praze, můžete ji často potkat v divadle. Ale klidně i v Brně nebo Ostravě. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se zamýšlí nad poselstvím Bible a nad vánoční hudbou a komentuje svou pěveckou a nyní i hereckou dráhu. A nakonec i to cestování.
Ruský večer s Vladimírem Fedosejevem
„Vladimír Fedosejev je jedním z největších znalců Čajkovského díla.“ „Hra Jana Mráčka je mimořádně pevná v intonaci, lyrická i dynamická.“ „Symfonické tance Sergeje Rachmaninova jsou jeho kšaftem.“ Rusko si nemůže stěžovat, že by mělo málo špičkových dirigentů. Jedním z nich je Vladimír Fedosejev, jeden z největších znalců Čajkovského díla. Přes 55 let ho propaguje po…
Brilantní Yekwon Sunwoo
„Korejci prokázali, že Dvořákovi rozumí.“ „Yekwonovo provedení Rachmaninova koncertu doslova bralo dech.“ „Sóla v Čajkovského koncertu byla skvělá.“ Rudolf Firkušný, klavírista světového renomé, byl jedním z těch, kdo stáli v roce 1946 u zrodu Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Po své emigraci v roce 1948 se mohl vrátit na pódium v Rudolfinu až za dlouhých 42…
Filharmonie jako kulturní klenot.
Semjon Byčkov hovoří o nadcházejícím působení v Praze
„Za své kořeny jsem opravdu vděčný.“
„Oslovili jsme čtrnáct skladatelů, z toho devět českých, aby nám napsali nová díla.“
„Je málo těles, která přežila s vlastní identitou. Česká filharmonie jedním z takových orchestrů je.“
Šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov dnes večer v Rudolfinu řídí program sestavený z české hudby. Nad ní, ale i nad Mahlerem, Čajkovským a světovým repertoárem a také nad svými kořeny a nad historií se zamýšlí v rozhovoru pro portál KlasikaPlus. Vyplývá z něj, že ve funkci, které se v Praze od této sezóny ujímá, bude ctít tradice a hledat cesty k jejich udržování, že však stejně tak bude usilovat o nové – a o nacházení rovnováhy.



















