Jubilejní desátý ročník letošního festivalu a kurzů Třeboňská letní setkávání se bude konat v termínu od úterý 16. do neděle 21. srpna. Projekt opět nabídne koncerty, hudební semináře a workshopy. Na Gala koncertě vystoupí renomované kytarové duo Siempre Nuevo společně s multižánrovým smyčcovým kvartetem Epoque Quartet. Na pátečním i sobotním koncertu pak zahrají přední čeští…
Otevřít třetí oko.
Ve Švihově skončily violoncellové kurzy Davida Niederleho
„Otevřít mladým lidem ještě třetí oko, dodat jim novou energii ke studiu nebo je znovu nasměrovat.“
„Studenti zprvu nevěděli, co po nich chci, a nechtělo se jim zkoušet něco nového.“
„Hudební kurzy ve Švihově budou volně pokračovat ještě v letošním srpnu v rámci projektu Orchestrální akademie Plzeňské filharmonie.“
Čtvrtý ročník kurzů Davida Niederleho navštívilo letos ve Švihově dvanáct violoncellistů. Někteří poprvé, někteří opakovaně. „Za rok zase“ zaznívalo z úst většiny účastníků, kteří přijeli nejen z okolí Klatovska a Plzeňska, ale třeba i z Prahy a Českých Budějovic. Nejstarší už navštěvují nižší ročníky konzervatoře, nejmladší jsou žáky základních uměleckých škol.
Noc s operou v Plzni přinesla pod širé nebe Verdiho Macbetha
„Opera Macbeth je plná dramatických okamžiků, smrti a touhy po větší moci. Režisér se mohl nechat inspirovat bohatým dějem a vytvořil opravdu velkolepou podívanou.“
„Operu nastudoval a řídil dirigent Jiří Štrunc. Orchestr podal pod jeho vedením vynikající výkon.“
„Hlavní role Lady Macbeth a Macbetha ztvárnili Ivana Veberová a Martin Bárta. Veberová si dramatickou roli doslova užívala. Bártův hlas jí velmi dobře sekundoval.“
Po dvouleté odmlce se mohl v Plzni uskutečnit šestý ročník open-air produkce Divadla Josefa Kajetána Tyla – Noci s operou. V pátek tak návštěvníci zhlédli operní drama Giuseppe Verdiho Macbeth. V neděli se mohou zúčastnit představení muzikálu autorské dvojice Michael Kunze a Sylvester Levay s názvem Elisabeth, který měl premiéru na Nové scéně v Plzni v roce 2019.
Plzeň ve španělských rytmech
„Program byl pro orchestr natolik exponovaný, že by se dal nazvat koncertem pro orchestr.“
„Vynikajícím způsobem vyzněly sólové výstupy jednotlivých hráčů orchestru.“
„Dirigent a orchestr výtečně spolupracovali na vystižení charakteru jednotlivých kontrastních částí díla.“
Posledním abonentním koncertem řady Platina skončila koncertní sezóna Plzeňské filharmonie. Vzhledem k několika odloženým koncertům z doby pandemie však bude orchestr účinkovat i během letních měsíců jinde, doma pak na festivalu Živá Plzeň v srpnu. Orchestr letos pro své publikum připravil bohatý program ve dvou klasických řadách Platina a Diamant, řadě napříč žánry Crossover a řadě speciálních interaktivních programů pro děti Duha. Mimo to se systematicky snaží pracovat s mladými hudebníky v projektu Muzikantská naděje, kdy se nadaní žáci Plzeňského kraje zapojují do orchestrální hry pod vedením jednotlivých nástrojových skupin hráči orchestru.
Haydnovo oratorium Stvoření koncertně v divadle v Plzni
„Vynikající soustředěný výkon orchestru.“
„Svrchované vedení Jiřím Štruncem, výborně připravený sbor sbormistrem Jakubem Zichou.“
„Hřejivě měkce a pojivě působily hlasy sólistky opery v Plzni Radky Sehnoutkové a někdejšího sólisty opery v Plzni, nyní působícího v Národním divadle Praha, Jiřího Hájka.“
Haydn je autorem tří velkých oratorií. V roce 1796 mělo ve Vídni premiéru dílo Sedm posledních slov Vykupitele na kříži, roku 1798 dokončil práci na Stvoření a v roce 1801 měly premiéru Roční doby. V dílech je znát inspirace a detailní znalost podobných děl Georga Friedricha Händela, která poznal za svých cest do Anglie. V Plzni je právě inscenováno koncertní provedení oratoria Stvoření. Hudební nastudování a řízení všech uvedení (poslední v této sezóně bylo 4. 6.) svrchovaným způsobem provedl stálý dirigent opery Divadla J. K. Tyla v Plzni Jiří Štrunc. Dílo je nastudováno v německém originále. Diváci mají před sebou na titulkovacím zařízení jak německý text libreta Gottfrieda van Swietena, tak jeho český překlad Marty Ulrychové.
Jiří Antonín Benda 300.2.2. ve Velkém divadle Plzni
„Petrdlík velmi dobře odlišoval jemné detaily Bendovy hudby, motivoval orchestr k barevné hře.“
„Hlavní role Medey se vynikajícím způsobem ujala s nasazením sobě vlastním šéfka činohry Apolena Veldová.“
„Jediné dvě reprízy plzeňského nastudování se uskuteční na jevišti Velkého divadla 25. a 31. 5.“
K příležitosti výročí tří set let od narození českého skladatele Jiřího Antonína Bendy uspořádalo Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvedení jeho dvou melodramů Pygmalionu a Medey. Na nastudování se podílely dva soubory, komorní orchestr opery řídil Jiří Petrdlík a scénických rolí se ujali členové činohry.
V Plzni skončil 42. ročník festivalu Smetanovské dny. Hrála Plzeňská filharmonie
„Dílo Karla Boleslava Jiráka, které vzniklo v těžkém období druhé světové války v roce 1940, je bohatě instrumentované a prokomponované.“ „Následovala premiéra Koncertu pro violu a komorní orchestr z roku 2009 Jiřího Temla. Díla se vynikajícím způsobem ujala Kristina Fialová.“ „Po přestávce zazněly Variace Enigma Edwarda Elgara. Plzeňská filharmonie se v díle plném kontrastů představila v nejlepším…
Smetanovo trio se do Plzně rádo vrací
„Zvuk tria byl od prvních tónů velmi soustředěný a kompaktní.“ „Jednověté Klavírní trio Dmitrije Šostakoviče nadchlo až geniálním podáním nekonečně dlouhých melodií.“ „Talich je precizní, velmi přesvědčivý.“ Jedním z dalších hostů komorních koncertů festivalu Smetanovské dny v Plzni bylo Smetanovo trio. Soubor s bohatou historií si zvolil pro svůj program díla Ludwiga van Beethovena,…
Symfonický orchestr FOK hostem Smetanovských dnů v Plzni
„Brauner používá jednoduchá, čitelná gesta.“ „Sopranistka Markéta Klaudová má nádherně zabarvený hlas.“ „Závěrečný Sabat čarodějnic s citací Dies irae vyzněl velmi přesvědčivě.“ Bývá tradicí, že kromě zahajovacího a závěrečného symfonického koncertu festivalu Smetanovské dny v Plzni, který pořádá Plzeňská filharmonie a na kterém také účinkuje, se v průběhu festivalu objeví zajímavý symfonický koncert hostujícího orchestru.…
Plzeň přispěla k poctě Bedřichu Smetanovi komponovaným pořadem
„Čím déle Krajný hrál, tím více byla vidět koncepce jeho interpretace.“ „Janál je umělcem, který dovede kolem sebe vytvořit obrovský prostor.“ „S pěvci spolupracoval u klavíru vynikajícím způsobem dirigent Ivan Pařík.“ V Plzni v Domě hudby se konal koncert k připomenutí začátku místního festivalu Smetanovské dny. Přizváni byli umělci, kteří účinkovali na jeho…
Igor Ardašev exceloval na festivalu Smetanovské dny v Plzni
„Málokterý český klavírista je natolik poctivý, aby ještě v dnešní době naplnil recitál velkým množstvím repertoáru a hrál jej zpaměti.“ „Ardašev deklamoval každou z Janáčkových krátkých frází, jeho hra byla velmi barevná a plastická.“ „Veškerá agogika sloužila hudbě, a nikoli zvládnutí technických obtíží díla.“ V Plzni právě probíhá už 42. ročník festivalu Smetanovské dny, který…
Italské inspirace Plzeňské filharmonie
„Třiadvacetiletá houslistka Terézia Hledíková ve Scherzu capricciosu Františka Ondříčka zaujala vřelým, intonačně jistým tónem.“ „Volná věta flétnového koncertu Mercadanteho byla v podání Taláckové provedena jakoby jedním dechem.“ „Celkové vyznění Čajkovského Čtvrté symfonie potvrdilo, že orchestr si se svým šéfdirigentem rozumí a jeho kvalita se jeví jako stále stoupající.“ Je skvělé, že současný…
Slovanský večer s Michalem Kaňkou v Plzni
„Orchestr podal od prvních tónů soustředěný výkon.“ „Kaňka svým pojetím přesvědčil publikum, že je stále na vrcholu své umělecké formy.“ „Hudební vtip Weinberga vyzněl v provedení Plzeňské filharmonie výborně.“ Dramaturgicky zajímavý a interpretačně svrchovaně provedený byl další z abonentních koncertů řady Platina v Plzni. Plzeňská filharmonie uvedla díla Leoše Janáčka, Petra Iljiče Čajkovského a zřídka…
Gluckova Alceste poprvé v Plzni
„Kostýmy navrhla Eva Jiřikovská dle zadání režiséra Tomáše Ondřeje Pilaře v duchu moderního pojetí.“ „Chlapec Daniel Straka dosahoval nejvyšších poloh s naprostou lehkostí.“ „Barbora de Nunes-Cambraia zpívala dlouhé pasáže velmi průzračným, čistým a i do výšek naprosto suverénně se pohybujícím hlasem.“ Přestože se Christoph Willibald Gluck zasloužil o reformu opery a je autorem mnoha oper,…
Kontrasty a souznění Plzeňské filharmonie s houslovou hvězdou Pavlou Tesařovou
„Allegro assai Bartókova Divertimenta vyniklo hravostí, půvabem i vystiženým maďarským charakterem hudby.“ „V sólovém partu houslového koncertu Samuela Barbera zazářila houslistka Pavla Tesařová.“ „Zvuk jednotlivých skupin orchestru byl vyvážený, s precizními dechy se pojil měkký zvuk spodních i vrchních smyčců.“ Plzeňská filharmonie uvedla na svém třetím abonentním koncertě řady Platina dramaturgicky nevšední program.…
Dny soudobé hudby s posledními třemi koncerty
Třemi posledními koncerty vyvrcholí od pátku do pondělí letošní dvaatřicátý ročník Dnů soudobé hudby. Festival pořádá Společnost českých skladatelů, jeden ze zakládajících členů Asociace hudebních umělců. Během listopadu přehlídka nabízí skoro sedm desítek skladeb od padesáti pěti autorů, z toho čtyřiačtyřicet premiér, většinou světových. Poslední koncerty se odehrají v Kaiserštejnském paláci na…
Mozartovo Requiem. První vlaštovka spolupráce DJKT a Biskupství plzeňského
„Průběh díla měl Petrdlík pevně v rukou.“ „Sopránový hlas Radky Sehnoutkové je velmi žijící, intonačně jistý, a nikoli předimenzovaný ve vibratu.“ „V části Domine Jesu Christe bylo radostí poslouchat nosný a čistý zvuk sopránů sboru.“ Divadlo Josefa Kajetána Tyla uvedlo ve spolupráci s plzeňským katolickým biskupstvím první z plánovaných duchovních děl – Mozartovo Requiem, a to v čerstvě…
Plzeňská filharmonie hrála se zahraničními hosty
„I v komorním obsazení vynikl pro Plzeňskou filharmonii kompaktní a lesklý zvuk smyčců a průzračný zvuk dřevěných dechových nástrojů.“ „Mozartův koncert interpretoval Triendl velmi kultivovaným způsobem, krásným měkkým tónem, se značným důrazem na dokonalé konce frází.“ „Z následujícího Scherza byl slyšet Zollmanův obrovský nadhled, se kterým ostatně přistupuje ke svým vystoupením bez výjimky.“…
Netopýr v Plzni
„Silnou stránkou je režijní práce ředitele divadla Martina Otavy. Nastudování má obrovský spád a přitom je plné zajímavých a vtipných detailů.“ „Herci se na velkém jevišti Nové scény pohybují zcela svobodně, je jim skvěle rozumět.“ „Skvěle si na jevišti počínali mladí Jakub Hliněnský jako doktor Falke, advokát, a Jan Hnyk jako ředitel věznice.“…
Svatá Ludmila Antonína Dvořáka na Nové scéně v Plzni
„Petrdlík vedl orchestr naprosto suverénně s jasnou koncepcí.“ „Volba Ivany Veberové do hlavní postavy Ludmily byla naprosto skvělá, její dramatický soprán se nesl celým zaplněným hledištěm.“ „Jistý a čistý tenor Tomáše Kořínka bohužel nemohl v kratičkém vstupu příliš vyniknout.“ Dalším plodem spolupráce mezi Divadlem J. K. Tyla a Biskupstvím plzeňským bylo koncertní uvedení oratoria…
Letošní Švihov patří Plzni.
Muzikantská naděje a Niederleho violoncellové kurzy
„Díky kontaktům Davida Niederleho byli přizváni ke spolupráci také další významní violoncellisté: Petr Nouzovský a Ivan Vokáč.“
„Výborná akustika prostoru, která není předimenzovaná, byla i pro nejmenší účastníky koncertu velkou motivací podat co nejlepší výkon.“
„Z mnoha čísel koncertu se jako mimořádní talenti ukázali z mladších účastníků zejména Daniel Hošek a Veronika Vozárová, jejíž výkon v duu s lektorem Ivanem Vokáčem byl pozoruhodný.“
V pátek 30. 7. byly slavnostním koncertem v sále Vodního hradu Švihov ukončeny čtyřdenní violoncellové kurzy koncertního mistra Plzeňské filharmonie Davida Niederleho. Nápad uspořádat mistrovský kurz vznikl při neformálním soustředění žáků Niederleho třídy Základní umělecké školy Josefa Kličky Klatovy na jeho chalupě v Bořanovicích u Vimperka…
Poslední abonentní koncert sezóny v Plzni
„Zvuk Špačkových houslí byl naprosto kultivovaný, a přitom velmi silný, zejména na G struně mimořádně barevný a nesl se obrovským zvukem celým sálem plzeňské Besedy.“ „Nezkušenému dirigentovi by pravděpodobně Špaček způsobil četné horké chvíle, ba orchestr by, myslím, hravě setřásl.“ „Pojetí Plzeňské filharmonie a jejího dirigenta bylo naprosto přesvědčivé, a vtisklo tak neznámému dílu…
Plzeňská filharmonie hrála opět svým abonentům
„Vynikl jak klid, tak hravý charakter, a hlavně promyšlená výstavba díla Zdeňka Fibicha.“ „Ve všech technických nástrahách díla intonovala sólistka naprosto čistě, ani v technických pasážích se neztrácel hudební obsah.“ „Strhujícím způsobem vystavěná byla Coda Glazunovovy symfonie.“ V září nikdo netušil, že zahajovací koncert jedné z abonentních řad „Diamant“ orchestru Plzeňské filharmonie bude…
Doležalovo kvarteto hrálo s fenomenálním Jeanem-Guihenem Queyrasem
„Soubor zaujal od prvních tónů bezstarostnou hrou, intonační čistotou a stylem interpretace svěžího Myslivečkova díla.“ „Jean Guihen Queyras svým zvukovým projevem zapadl do souhry tělesa.“ „Veškeré zvukové nuance byly zřetelně slyšet díky mistru zvuku Jakubu Hadrabovi.“ Druhým koncertem pokračoval nekomerční první ročník Festivalu komorní hudby 2021. Pořádající Doležalovo kvarteto si tentokrát…
Festival Smetanovské dny v Plzni zahájen a zároveň ukončen
„Chuhei Iwasaki dovedl vystihnout obrovský klid některých částí, dílo velkolepě vystavěl ve všech jeho kontrastech a byla cítit jeho pokora před velkým dílem.“ „Dobře vyzněl dynamický rozsah, kterého byl orchestr schopen dosáhnout, a vytvořil tak kolem sebe velký prostor.“ „Průzračný, čistý zvuk smyčců je doménou Plzeňské filharmonie.“ Kdo byl v roce 2019 svědkem…
Martin Otava: Do týdne jsme schopni hrát
„V tuto chvíli plánujeme natočit vybrané premiéry i oblíbené tituly z našeho stávajícího repertoáru.“
„V období nejistoty a nejasností jsme si vytvořili vlastní režim, vlastní program, a nyní jsme schopni zareagovat na nařízení či uvolnění dané situace v podstatě okamžitě.“
„Naší nadějí je, že se brzy uvidíme, že už brzo navštívíte naše divadlo a že naše snažení bude mít konečně smysl – stanout před vámi a hrát.“
Ředitel Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni Martin Otava neztrácí ani v těchto dnech naději na znovuotevření divadel veřejnosti. Jeho nadšení z každodenní práce v divadle, kde se nyní dvoufázově zkouší a hrají se večerní představení, je přímo nakažlivé. O situaci v plzeňském divadle a o dalších plánech mluví v následujícím rozhovoru.
Lenka Kavalová: Kultura chybí všem
„Naši posluchači jsou 65+ a z jejich zpětné vazby víme, že koncerty na počítači spíše sledovat nebudou.“
„Zatím to ale vypadá, že do prázdného sálu zahrajeme zahajovací koncert festivalu Smetanovské dny.“
„V době, kdy se ruší všechny koncerty, vidíme smysl našich aktivit v nahrávání.“
K rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz jsme vyzvali Lenku Kavalovou, ředitelku Plzeňské filharmonie, festivalu Smetanovské dny v Plzni a koncertů Kruhu přátel hudby v Plzni. Jak říká, výpadky na příjmech ze vstupného, když veškeré zahraniční i tuzemské koncerty jsou zrušené, jsou „sakramentsky znát“ a v rozpočtu chybějí. Jedinou výhodou pandemie podle ní asi je, že se orchestr může víc věnovat nahrávacím projektům, na které se v minulých sezónách nedostávalo času.
Německý romantismus zazněl online v podání Moravské filharmonie Olomouc
„V orchestru je zastoupen velký počet mladých hráčů. Zaujal mne hlavně velmi homogenní zvuk.“ „Exponovaný sólový part byl přednesen jasným čistým tónem.“ „Kleckerovo vedení orchestru by se dalo popsat třemi slovy: důstojnost, klid a nadhled.“ V duchu toho, co je uvedeno na webových stránkách Moravské filharmonie, že „online koncerty nejsou náhradou,…
Houslový recitál Bohuslava Matouška s Miroslavem Sekerou poslechněte online
„Sekerův tón klavíru je mimořádně kultivovaný, jeho spolupráce je velmi citlivá.“ „Oba nástroje hráli v dokonalé souhře a zvukově vyváženě.“ „Vřelý tón houslí s přirozeným použitím vibrata doslova svítil nad klavírním partem.“ Je jedině dobře, že v současné situaci se alespoň některé koncerty paušálně neruší, ale pokud interpreti souhlasí, jejich vystoupení před prázdným sálem…
Plzeňská filharmonie zahájila svoji koncertní sezónu
„Charles Olivieri-Munroe působil navenek velmi klidně, všechna díla měl detailně prostudovaná, dirigoval téměř zpaměti a hlavně jeho uchopení, pojetí a nastudování bylo naprosto přesvědčivé.“ „Čajkovského dílo vyznělo neobyčejně kompaktně, přitom plasticky a bylo plné vynikajících dílčích interpretačních výkonů jednotlivých členů orchestru.“ „S obrovským nábojem zazněla věta čtvrtá – možná i díky tympanistovi orchestru Tomáši…

















