KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Téměř filmový zážitek v ostravském kostele. Glassův Proces v české premiéře

„Glassově hudbě je třeba přiznat – přes kompoziční jednoduchost, až primitivnost – schopnost vyvolat v posluchači pocit napětí.“

„Je třeba vzdát hold všem účinkujícím, kteří se zjevně provedení díla oddali s plným zaujetím.“

„Ze způsobu, jakým dirigent vedl orchestr i sólisty, bylo zřejmé, že k dílu má vztah – dirigoval energicky, s jasně čitelnými gesty.“

Opera Národního divadla moravskoslezského uvedla dílo amerického skladatele Philipa Glasse zkomponované na libreto podle románu Franze Kafky Proces. Česká premiéra se uskutečnila 9. října v nejstarším ostravském kostele sv. Václava pod taktovkou Bruna Ferrandise a v režii Jiřího Nekvasila.

Číst dál…

Peter Vrábel: Glass byl pro Berg očista, v Haasovi spatřuji společenský aspekt

„V Bergu totiž nechceme stagnovať a príliš starnúť.“

„Nie sme zameraní na jeden typ súčasnej hudby, nebránime sa skúšať rôzne jej podoby.“

„Čím dlhší čas dá partitúre autor, tým dlhšie ju študujem ja.“

Orchestr Berg a jeho dirigent Peter Vrábel stoja v tomto týždni medzi dvoma pozoruhodnými, veľkými projektmi. Minulú sobotu 4. októbra sa predstavili trochu netradične mimo Prahy, v rámci Lednicko-valtického hudebního festivalu s celovečerným multimediálnym dielom Philipa Glasse. Pred domácim publikom ich v pondelok 14. októbra čaká koncert so skladbou Haštala Hapku a rozsiahlym dielom jedného z najvýraznejších súčasných autorov, Georga Friedricha Haasa. Zároveň je Berg v jubilejnej, dvadsiatej piatej sezóne – a aj to, ako táto sezóna prebieha, popisuje Peter Vrábel v rozhovore.

Číst dál…

Bruno Ferrandis: Kafka je jako přízrak, Glassovu Procesu to dává sílu

„Děj i partitura v sobě nesou chaos, my se snažíme do toho vnést pořádek.“

„Neúprosný puls je v Procesu zároveň propojen s vyššími pravidly, s něčím božským.“

„Mám tendenci mít Josefa K. rád.“

Takřka beznadějně vyprodanou sérii představení Glassovy opery Proces na motivy Kafkova románu má před sebou Opera Národního divadla moravskoslezského. Hudebního nastudování se ujal Bruno Ferrandis, z jehož vyprávění je zřejmé skutečné pohlcení a fascinace tímto dílem. A to navzdory tomu, že ho podle jeho slov Kafka zprvu příliš nepřesvědčil.

Číst dál…

Hudba, která plyne s časem. Glass na zámku Mikulov

„Rytmus tikania hodín sa premenil na ťažký, pomalý krok titána.“

„Ostatné sláčiky sa držali v pozadí a violončelá mali veľký priestor aj po tutti-výbuchu.“

„Sláčiky zneli žiadostivým tónom, akoby im opatrnosť bránila v plnej dynamickej gradácii.”

Na zámku Mikulov v rámci desiateho ročníku Lednicko-valtického hudobného festivalu ožil svet Philipa Glassa. 4. októbra jeho dielo LIFE: Cesta časom sprostredkoval Orchester Berg pod taktovkou Petra Vrábela a nechýbala ani sprievodná projekcia fotografa Fransa Lantinga. Kombinácia vizuálnej krásy života ako takého s hypnotickou hudbou Philipa Glassa bola zážitkom, pri ktorom sa človek ľahko pristihne, ako sa ponára do úžasu a tichého zamyslenia. Hráči Orchestra Berg podali úctyhodný výkon a zo strany publika bol potlesk v stoji reakciou bez zaváhania.

Číst dál…

Glassův Proces v české premiéře. Adaptace Kafkova díla k mání v Ostravě

V nejstarším ostravském kostele svatého Václava bude uvedena inscenace opery Philipa Glasse Proces podle stejnojmenného románu Franze Kafky. Hraje se pouze od 9. do 25. října a naplánováno je celých čtrnáct představení. Hudebního nastudování opery se ujal Bruno Ferrandis, inscenační tým pracuje pod vedením ředitele Národního divadla moravskoslezského Jiřího Nekvasila. Jde o první nastudování díla Franze…

Číst dál…

Klang Systematiek – minimalismus v maximální dimenzi

„Uvedené Reichovo dílo je mezním produktem hudebně kompozičního umění.“

„Smysl Glassovy skladby nespočívá v melodických liniích, ani v harmonických strukturách. Podkladem hudebního vjemu jsou zde minimalistické figurace.“

„Důmyslně za tím účelem zapojují instrumentální a moderní elektroakustické prostředky a ono specifické, značně předimenzované vnímání času.“

Klang Systematiek je nový hudební soubor, který se nyní na pražské umělecké scéně představuje svojí první koncertní sezónou. Její zahajovací koncert se uskutečnil v pátek 26. září v Centru současného umění DOX. Vystoupili na něm instrumentalisté v mezinárodním složení pod vedením uměleckého vedoucího souboru Garetha Davise.

Číst dál…

Nová koncertní řada soudobé hudby s důrazem na elektronickou složku

Čerstvě vzniklá platforma Klangfield letos uvádí svou první koncertní sérii mezinárodního souboru Klang Systematiek. Od září do prosince v Praze nabídne tři koncerty moderní a soudobé vážné hudby s důrazem na elektronickou složku, za účasti špičkových zahraničních i tuzemských interpretů. První koncert se koná 26. září v Centru současného umění DOX+. Půjde o večer věnovaný minimalismu…

Číst dál…

Královský dvůr a Skrytá tajemství. Baletní novinka v Olomouci

Druhá baletní premiéra v sezóně Moravského divadla Olomouc bude složeným večerem ze dvou choreografií připravených dvojicí zahraničních autorů inspirovaných skladbami Wojciecha Kilara a Philipa Glasse. Na jevišti olomoucké scény se kreace Glena Lambrechta a Garretta Smithe poprvé objeví v pátek 21. února a do konce sezóny ještě v dalších čtyřech reprízách.  Abstrakce a fantazie jsou hlavními motivy práce…

Číst dál…

Vyčerpávající talkshow s Petrem Kotíkem i o Philipu Glassovi na prknech Švandova divadla

„Koncert i s přednáškou trval celé čtyři hodiny.“

„Za přímo esenciální příklad Glassova minimalismu lze označit skladbu Two Pages.“

„Druhá polovina večera patřila přítomnému českému skladateli Petru Kotíkovi.“

Dvěma podtituly – Americká hudba extrémních rozměrů a 50 let v New Yorku – lze ve stručnosti přiblížit obsah mimořádného koncertu cyklu soudobé hudby „S“ orchestru Prague Philharmonia, který se uskutečnil 28. ledna. Dramaturgyně a moderátorka Hana Dohnálková na něj zařadila skladby dvou autorů, Philipa Glasse a Petra Kotíka. Oba jsou typičtí představitelé novodobých kompozičních směrů a podstatnou část umělecké kariéry spojili s metropolí východního pobřeží Spojených států amerických. Patrně je to rozlehlost města, co se nejvýrazněji „promítá“ do jejich hudebního myšlení. V průběhu večera jsme vyslechli sice jen šest skladeb, koncert i s poutavou přednáškou však trval celé čtyři hodiny.

Číst dál…

Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia

Nevšedním koncertem pokračuje v úterý 28. ledna cyklus soudobé hudby orchestru Prague Philharmonia. Hlavními hudebními protagonisty tohoto „speciálního dílu“ hudební talkshow, která se již druhou sezonu koná ve Švandově divadle v Praze, budou dva významní současní skladatelé – Petr Kotík a Philip Glass. Večerem o vývoji hudební avantgardy v New Yorku od sedmdesátých let 20.…

Číst dál…

Tón jako korálek aneb Marimba Ladislava Bilana

„Melodie klouzala, nadnášená prouděním komplementárních rytmů. Perfektně hladká crescenda a decrescenda vykreslovala výšku letu.“

„Chvíli se ozývaly na marimbu až nečekaně temné disonance, které šlo cítit i ‚na vlastní tělo‘.“

„Na otázku Ladislava Bilana ‚Kdo dnes slyšel marimbu poprvé?‘, odpověděla takřka polovina sálu zdviženou rukou!“

Do plzeňského Domu hudby 15. ledna zavítal Ladislav Bilan, a to v rámci koncertní řady Kruh přátel hudby. V sólovém koncertě plném svěžích rytmů a velepříjemného zvuku předvedl své umění hry na marimbu. To vše v rámci vzrušujícího soudobého programu, na kterém demonstroval kompletní spektrum výrazových možností tohoto bicího nástroje z rodiny úderových idiofonů.

Číst dál…

Grébovka nešetřila. Spousta moderní hudby festivalu Věčná naděje

„Těžký, poslechově náročný byl středeční večer ve společnosti vynikajících kvartetistů.“

„Mladý komponista v současné době obdivuhodně pracuje na své už čtvrté symfonii.“

„Náhle jsme slyšeli jasný, silný interpretační názor. Taková věc se projeví snad zejména ochotou jít v dílčích aspektech interpretace do krajností.“

Hudební festival Věčná naděje zaměřený zejména na tvorbu terezínských skladatelů, ale také díla, která reagují na příkoří a nespravedlnost nebo je vytvořili umělci na útěku před bezprávím či pronásledováním, se v příštím roce uskuteční poosmé. Ve smyslu určitého prologu se však už nyní na podzim uskutečnila dvojice koncertů, druhý z nich 20. listopadu v Gröbeho vile v pražských Havlíčkových sadech. Pořad zahrnující světovou premiéru mladého komponisty Enrika Štece představil vysoké interpretační umění smyčcového kvarteta fama Q.

Číst dál…

Filharmonie Brno se nabídne v rakouském Linci

Dennis Russell Davies a Filharmonie Brno opět zvou do vlakové haly Postcity na závěr festivalu Ars Electronica 2024. Na programu je Koncert pro klavír a orchestr „Mishima“ Philipa Glasse. Sólistkou bude Daviesova choť Maki Namekawa. Během večera 8. září rovněž zazní druhá trojice symfonických básní z cyklu Má vlast Bedřicha Smetany, tedy Z…

Číst dál…

První týden Festivalu Krumlov i s barokní zarzuelou

O zahajovacím víkendu Festivalu Krumlov už KlasikaPlus.cz informovala. Následuje tedy první úplný týden prestižní jihočeské přehlídky. Co v rámci hlavního programu přinese v týdnu od 15. do 21. července? Nejbližší akcí hlavní řady je v rámci daného týdne až středeční koncert Pocta českým skladatelům. Díla českých mistrů se chopí dva sólisté, klavíristka Terezie…

Číst dál…

Anne Akiko Meyers od minimalismu ke Dvořákově srdečnosti

„Prague Philharmonia připravila pro své abonenty dramaturgicky nápaditý koncert.“

„Meyers a Glassova hudba v tomto byla vynikajícím pomocníkem. Její pojetí minimal music ani trochu nepadalo do povrchní repetitivnosti.“

„Hráčky a hráči Dvořákovu symfonii podali v plném lesku, velkolepě a až v heroických konturách.“

Atraktivní program nabídla v pondělí 8. dubna PKF – Prague Philharmonia, která pod vedením šéfdirigenta Emmanuela Villauma zařadila na program abonentního koncertu skladby od Smetany a Dvořáka, které proložila houslovým koncertem od minimalisty Philipa Glasse. V něm excelovala americká houslistka Anne Akiko Meyers, která odměnila posluchače i Dvořákovou Romancí pro housle a orchestr f moll.

Číst dál…

Dvořák, Smetana a Glass. Odvážná dramaturgie PKF

Hvězdná houslistka Anne Akiko Meyers vystoupí v pondělí 8. dubna s PKF — Prague Philharmonia ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Umělkyně, která ve dvanácti letech debutovala s Newyorskými filharmoniky, zahraje na svůj vzácný nástroj Ex-Vieuxtemps Guarneri del Gesù z roku 1741 houslový koncert Philipa Glasse. Kromě toho orchestr pod vedením svého hudebního ředitele a šéfdirigenta…

Číst dál…

Malý třesk v Moravském divadle Olomouc

Moravské divadlo Olomouc představilo program příští sezóny. Svým návštěvníkům nabídne čtyři operní a dvě baletní premiéry a operní site-specific projekt k Roku české hudby. Na své si přijdou příznivci činoherního divadla, na které čeká pět nových inscenací. Olomoucké divadlo uvede i několik světových premiér. Operní soubor zahájí sezónu novinkou Malý třesk vytvořenou na objednávku…

Číst dál…

Všechna esa SOČRu

„Dirigent Omer Meir Wellber vytáhl z orchestru podivuhodnou vitalitu.“

„Sólové hlasy hráli hvězdný Gidon Kremer a litevská violoncellistka Giedrė Dirvanauskaitė.“

„Provedení ‚apoteózy tance‘ mělo nádhernou výstavbu jednotlivých vět i celku.“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vystoupil ve svém pravidelném cyklu koncertů ve Dvořákově síni Rudolfina také v pondělí 11. prosince. Tentokráte ve spolupráci s festivalem Dny Bohuslava Martinů uvedl hned tři hosty. Velkým hitem bylo vystoupení legendárního houslového virtuosa Gidona Kremera, který hrál v duetu s violoncellistkou Giedrė Dirvanauskaitė. A poprvé s orchestrem vystoupil izraelský dirigent Omer Meir Wellber. Tři vysoké karty do hry a spolehlivě frázující orchestr daly koncertu náležitý švih, noblesu a energii.

Číst dál…

ČRo D-dur: SOČR s Gidonem Kremerem a setkání s legendárním Jiřím Chválou

„Ve 14:59 ve středu se rozezní Mozartova Velká partita B dur, jedinečné dílo pro dechové nástroje.“ „Legenda mezi českými sbormistry, profesor Jiří Chvála, letos oslavil devadesátiny. V sobotu budeme vzpomínat na okamžiky, které pamatuje pravděpodobně už jenom on.“ „Na čtvrtou neděli adventní zařazuje stanice D-dur dvě pohádkové opery Engelberta Humperdincka, méně…

Číst dál…

Česká premiéra a český debut. Dvojkoncert Philipa Glasse v podání Omera Wellbera se SOČRem

Symfonický orchestr Českého rozhlasu je tělesem, u něhož si český debut odbyde přední izraelský dirigent Omer Meir Wellber. Na koncertě v jeho režii budí pozornost zejména česká premiéra Dvojkoncertu po housle a violoncello od jednoho z nejslavnějších žijících autorů Philipa Glasse. Sóla přednesou lotyšský houslista Gidon Kremer a litevská cellistka Giedrė Dirvanauskaitė. Dále zazní orchestrální…

Číst dál…

Nastávají Dny Bohuslava Martinů. Zapojí se i Česká filharmonie a SOČR

Festival si již 29 let klade za cíl uvádět a propagovat hudbu poličského rodáka. Přední čeští umělci na Dnech Bohuslava Martinů představují i méně frekventovaná skladatelova díla. Součástí festivalu je Soutěž Nadace Bohuslava Martinů, která podporuje nastudování skladatelových skladeb nejmladší generací interpretů a pomáhá formovat mladé hudebníky. Na koncertech ve spolupráci s Českou filharmonií…

Číst dál…

Obsese rytmem. Rané dílo Philipa Glasse v Divadle Archa

„Těleso hráčů předvedlo famózní interpretační výkon.“

„Jestliže se první polovina večera rozeznívala v duchu téměř laboratorní práce s nejrůznějšími rytmickými artikulacemi, druhá polovina využila sumy těchto Glassových experimentálních poznatků, aby je následně přelila do narativní formy operního žánru.“

„Doposud upozaděný sólový zpěv se vpasoval do pozice nositele obsahu skladby, čímž získal na potřebné dominanci, zatímco instrumentačně nápaditěji rozložený soubor hráčů pokračoval v rytmicky kaskádovité strukturaci banálních harmonických vzorců.“

Divadlo Archa přivítalo 12. října věhlasný americký soubor Philip Glass Ensemble, jenž náročnému a poučenému uchu posluchače nabídl bezmála devadesátiminutový program složený z raných děl klasika minimalistické kompozice Philipa Glasse. Špičkově obsazený ansámbl si s rytmicky exponovanými, na melodické ideje skoupými skladbami poradil s profesionálním nadhledem, podpořeným nevídaně samozřejmou souhrou. Představil reprezentativní ukázku děl z bezpochyby nejhodnotnější etapy skladatelovy tvůrčí kariéry.

Číst dál…

ČRo D-dur: Bachovy kantáty i zahraniční rozhlasové orchestry

„Program je opět sestaven z nabídky Evropské vysílací unie. Hrát bude nejprve Symfonický orchestr Berlínského rozhlasu, mimo jiné provede Sibeliovu Pátou symfonii.“ „Nenechte si ujít Missu Salisburgensis v podání dvou souborů staré hudby a dvou dirigentů, Paula McCreeshe a Reinharda Goebla.“ „O víkendu se můžete vydat na návštěvu k Leoši Svárovskému, který připravil hity české…

Číst dál…

V Divadle Archa zazní skladby Philipa Glasse naposledy

Pro mnohé české umělce byl jeho první koncert s básníkem Allenem Ginsbergem v roce 1996 v Divadle Archa iniciační. Velký ohlas měl při další návštěvě v roce 2016. Nyní Glassova hudba zazní v Arše naposledy –⁠ dosavadní koncept Divadla Archa skončí v prosinci 2023, v současné chvíli se připravuje plán transformace prostoru. Ve čtvrtek 12. října tam vystoupí…

Číst dál…

ČRo D-Dur: Úvodní koncert sezóny SOČRu a skvosty komorní hudby

„Pondělí začíná na stanici D-dur Koncertem č. 2 pro klavír a orchestr B dur Johannesa Brahmse v podání klavíristky Helene Grimaud a za doprovodu Vídeňských filharmoniků.“ „Ve středu v 11:15 zazní Peléas a Melisanda Arnolda Schönberga na jednom z prvních snímků, které se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu natočil nový šéfdirigent Petr Popelka.“ „V neděli ve 20:08…

Číst dál…

ČRo D-dur: Slavný i unikátní Karajan. Pak návštěva u Aleny Hönigové

„Pondělí začíná Beethovenovou Devátou symfonií na nahrávce Herberta von Karajana s Berlínskými filharmoniky. Je to nahrávka z roku 1962 a pochází z jeho kompletu všech devíti symfonií, který vešel do dějin gramofonového průmyslu, protože se ho záhy prodalo přes milion kusů.“ „Zvláštní pozornost pravidelně věnuje D-dur nahrávkám ze zdrojů Evropské vysílací unie.“ „Ve 14:54…

Číst dál…

Varhanní minimalismus u sv. Víta

„S odvážným a nepodbízivým programem soudobých žijících skladatelů vystoupila na třetím Svatovítském večeru Kateřina Málková.“

„Skladby minimalistů Arvo Pärta a Philipa Glasse koncertu dominovaly.“

„Kateřina Málková hrála s velkým zaujetím, temperamentem a obdivuhodnou technickou brilancí.“

S odvážným a nepodbízivým programem soudobých žijících skladatelů vystoupila na třetím Svatovítském varhanním večeru Kateřina Málková. Vystudovala varhanní hru na konzervatoři v Brně a pražskou AMU. Mimo koncertní činnosti vyučuje klavír a varhany. Je zakladatelkou spolku Opus Organum, který se zabývá propagací a restaurováním varhan Znojemské varhanní školy a ředitelkou a dramaturgyní festivalu hudebního Podyjí. Repertoárově směřuje už od studentských let k soudobé tvorbě. Na svém koncertu se postavila celou vahou své osobnosti za skladby, které se běžně nehrají, a když se hrají, tak rozhodně ne v bezprostředním sledu za sebou. Proto mohou být pro běžné koncertní publikum poslechově náročné.

Číst dál…

Dvanáctý ročník Svatovítských varhanních večerů

Metropolitní kapitula u sv. Víta v Praze ve spolupráci s Kanceláří prezidenta republiky a Správou Pražského hradu pořádá v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha dvanáctý ročník mezinárodního hudebního festivalu Svatovítské varhanní večery. Festival v pěti koncertních večerech nabízí zájemcům o varhanní hudbu zážitek v prostředí svatovítské katedrály. Přední čeští i zahraniční varhaníci mohou díky vysokým kvalitám a možnostem zdejších hlavních…

Číst dál…

Petr Popelka: Tradice rozhlasových orchestrů je evropským unikátem

„Sedmadevadesátá sezóna, to je kulturní tradice České republiky a odkaz, který musí být zachován do budoucnosti – a to bez finančního zázemí a bez finanční vize není možné.“

„Písně z Gurre jsou oslavou orchestrů rozhlasových institucí.“

„Rozhodli jsme se do celého roku 2024, Roku české hudby, vstoupit s jubilantem Bedřichem Smetanou.“

Petr Popelka nastudoval pro dnešní koncert na Smetanově Litomyšli Písně z Gurre Arnolda Schönberga. K uvedení této grandiózní vokálně-instrumentální skladby s obrovským interpretačním aparátem je potřeba výdrž, ale také velký organizační um a finanční zázemí. I proto Symfonický orchestr Českého rozhlasu nabídl se souhlasem festivalu dílo k druhému provedení ještě pražskému Národnímu divadlu. V úterý zazní ve Státní opeře v rámci projektu Musica non grata,…

Číst dál…

ČRo D-dur: Bernstein, Bělohlávek, Thielemann, Talich a návštěva u Leoše Svárovského

„Středeční večer připomíná, že 28. května uplynulo 140 let od narození Václava Talicha, největší osobnosti českého dirigentského umění.“ „V pátek večer se opakuje blok cele věnovaný geniálnímu francouzskému skladateli Henri Dutilleuxovi…“ „Puccini na Triptychu intenzivně pracoval v letech 1917-1918 a už 18. listopadu 1918 mělo dílo premiéru v newyorské Metropolitní opeře. Ohlas u publika…

Číst dál…