KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Barbora Kabátková v kalendáři berlínské Filharmonie

Musikfest Berlin je mezinárodní festival konaný pod hlavičkou akce Berliner Festspiele a pořádaný ve spolupráci s Nadací Berlínských filharmoniků. Koncem léta zahajuje koncertní sezónu německé metropole. Musikfest Berlin plní roli nástupce tradičního festivalu Berliner Festwochen, který byl založen v roce 1951. V rámci této přehlídky se v úterý 27. srpna představí s Collegiem Vocale Gent i česká…

Číst dál…

Už spěchají tančit nymfy a pastýři aneb Philippe Herreweghe na Pražském jaru

„Monotematická antologie, intelektuálně podnětný a interpretačně vzrušující hudební příběh plný detailů a nuancí.“

„Převládala pomalejší tempa a nižší dynamika, toužebně posmutnělý, jemný až přejemnělý výraz a trochu manýristická atmosféra.“

„Hodinu intimního plynutí slov a hudby završila Monteverdiho skladba spějící ve znázornění šťastného shledání milenců k roztančenému finále.“

Madrigaly v Arkádii. Už samotný název pátečního koncertu festivalu Pražské jaro jasně signalizoval, že vystoupení souboru Collegium Vocale Gent bude dramaturgicky sofistikované…

Číst dál…

Philippe Herreweghe: S historickými poznatky interpretace staré hudby diriguji i orchestry hrající na moderní nástroje

„Program Madrigaly v Arkádii spojuje světská díla italských mistrů přelomu 16. a 17. století, inspirativně čerpá i z antické mytologie.“

„Imponovala mi zejména barokní hudba Johanna Sebastiana Bacha a názory, které s provedením jeho skladeb prosazoval dirigent Nikolaus Harnoncourt.“

„Vždy, když diriguji orchestry, které hrají na moderní nástroje, pokouším se díla provádět s historickými poznatky interpretace staré hudby.“

Na Mezinárodní hudební festival Pražské jaro se vrací světoznámý belgický Maestro Philippe Herreweghe, aby ve Dvořákově síni Rudolfina vystoupil 17. května se svým tělesem Collegium Vocale Gent. Hovoří o zrodu několika těles, která během let založil, a o filozofii přístupu k interpretaci děl staré hudby. Na adresu letošního pražského programu v rozhovoru zdůrazňuje, jak důležitá je při provedení exprese.

Číst dál…

Tři festivaly v Salcburku v roce pandemie

„Umělecké vedení Velikonočního festivalu zůstane v rukou dirigenta Christiana Thielemanna až do roku 2022.“ „Od roku 2012, s příchodem Cecilie Bartoli, se začaly uvádět hlavní produkce Svatodušního festivalu i na velkém letním Salcburském festivalu.“ „Koncertní program Salzburger Festspiele zahrnuje 91 vystoupení s důrazem na tvorbu Ludwiga van Beethovena.“ Velikonoční festival v Mozartově rodišti Salcburku je…

Číst dál…

Sawallischův respekt k Dvořákovi a k věčnosti

„Sawallisch na snímku, který je k dispozici na LP deskách i na CD, neomylně vystihuje mužný smutek.“

„Spolu s nahrávkou Stabat mater jde v diskografii ČF o jedinečnou, trvalou, jen těžko překonatelnou klasickou hodnotu.“

„Dílo nikoli pro liturgii, ale pro soustředěný poslech.“

Dušičky, Památka všech věrných zemřelých… Druhý listopad je v liturgickém kalendáři římskokatolické církve dnem modliteb za zesnulé. Mše za zemřelé, která k této tradici patří, začíná slovy Odpočinutí věčné dejž jim, Pane… Requiem aeternam dona eis, Domine. Díky mimořádně dramatickému zhudebnění části pojednávající o posledním soudu vstoupilo do dějin Requiem od Giuseppe Verdiho, přirovnávané často k jeho operám. Dvořákovo Dies irae si s tím Verdiho nezadá. Ale Requiem českého mistra jako celek přece jen k opeře nikdo nepřirovnává. Je niternější. I v referenční pražské nahrávce Wolfganga Sawallische.

Číst dál…