KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Thomas Adès: Janáčkem jsem naprosto posedlý

„Když jsem komponoval finále této čtyřvěté symfonie, napadlo mě, že musím použít co nejvíce valčíkového materiálu.“

„Myslím si, že naše představy o Boulezovi je možná potřeba přehodnotit.“

„Neustále poslouchám Couperina, Bacha a další skladatele staré hudby, protože se od nich můžete naučit všechno. Bylo by nezodpovědné to nedělat.“

Thomas Adès je světově proslulý britský skladatel, dirigent a pianista. Mezi jeho díla patří i tři opery, z nichž nejnovější The Exterminating Angel (Anděl zkázy) měla premiéru v roce 2016 na Salcburském festivalu. Její instrumentální verze zazní v České republice poprvé 3. prosince a hned poté v reprízách 4. a 5. prosince. Program věnovaný 100. výročí narození Pierra Bouleze bude zahrnovat také Air – Hommage to Sibelius, další Adèsovu skladbu hranou v české premiéře. Adès se představí nejen jako skladatel, ale také jako dirigent – dirigovat bude Českou filharmonii. A právě o ní, ale také o oblíbených skladatelských osobnostech i o vlastním komponování se vyjadřuje v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Osahávání neznámého. Hudební fórum Hradec Králové zahájeno     

„Bylo pozoruhodné, jak se třicetiletý estonský dirigent Henri Aavik vžil do svého úkolu.“

„Violoncellista Aurélien Pascal každopádně dostál pověsti, jež ho předchází.“

„Ve druhé polovině koncertu naplno zavládla schopnost královéhradeckých filharmoniků popasovat se s náročnými výzvami.“

Ve čtvrtek 9. října byl zahájen 21. ročník Hudebního fóra Hradec Králové. Festival soudobé světové orchestrální hudby je i letos tvořen čtyřmi koncerty, z nichž dva jsou zařazeny do abonentních řad Filharmonie Hradec Králové. Hráči domácího orchestru usedli na pódium hned v úvodním večeru nazvaném Boulez & Kurtág 100. Posluchači přivítali rovněž francouzského violoncellistu Auréliena Pascala a estonského dirigenta Henri Aavika.

Číst dál…

Sto let Pierra Bouleze, doyena moderní hudby

Svět si ve středu 26. března letošního roku připomněl sté výročí narození Pierra Bouleze, nejvýznamnějšího francouzského skladatele své generace a také významného vizionáře, kulturního emisara, dirigenta a hudebního teoretika, který se zásadním způsobem zasazoval o díla skladatelů dvacátého století. Patřil k předním univerzálním myslitelům v dějinách hudby. Nikoli nevýznamným byl i jeho přínos ke světové janáčkovské…

Číst dál…

Pierre-Laurent Aimard: Lidstvo je na vrcholu, když tvoří

„V kombinaci Kašpara noci a Boulezovy První sonáty mě zajímá, jak oba skladatelé zacházejí s nástrojem.“

„Antonella Manacordu pokládám za jednoho z nejlepších hudebníků na této planetě.“

„Mozek není žádná krabice, která se naplní a přestane pojímat další věci.“

Francouzský klavírista Pierre-Laurent Aimard, výrazná osobnost světa soudobé klavírní hudby, vystoupí 22. května na festivalu Pražské jaro s postupimskou Kammerakademie a tentýž den povede také veřejný masterclass. V rozhovoru vzpomíná na Pierra Bouleze, přibližuje své přemýšlení o interpretaci i výuce a sdílí, co pro něj znamená být v kontaktu s novou hudbou.

Číst dál…

ČRo D-dur: Páté výročí odchodu Pendereckého a bachovský víkend

„V úterý je vzácná příležitost slyšet Sedmou symfonii Gustava Mahlera pod taktovkou Libora Peška s Českým národním symfonickým orchestrem.“

„Ve středu začíná speciální blok k pátému výročí úmrtí Krzysztofa Pendereckého, jednoho v nejvýznamnějších polských skladatelů druhé poloviny 20. století.“

„V neděli zazní v dopoledním čase nedělní bohoslužby vzorové provedení Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha pod vedením Reného Jacobse.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 24. do 30. března?

Číst dál…

Marek Švejkar zahraje Boulezovy Domaines s Quasars Ensemble

Hostem březnového koncertu slovenského Quasars Ensemble bude český klarinetista Marek Švejkar. Společně s flétnistou Ericem Lambem a za řízení Ivana Buffy vystoupí ve středu 5. března od sedmi hodin večer v Malém koncertním studiu Slovenského rozhlasu v Bratislavě. Program koncertu je postaven na třech skladatelských jménech: Pierre Boulez, Igor Maia a Vladimír Bokes. Quasars Ensemble…

Číst dál…

Legendární Boulezovo nastudování Janáčkovy opery Z mrtvého domu v Ponrepu

V neděli 3. listopadu se od půl šesté večer uskuteční v pražském kinu Ponrepo další projekce ve spolupráci s Českou filharmonií. V rámci Roku české hudby Národní filmový archiv provozující Ponrepo připomene záznam inscenace Janáčkovy opery Z mrtvého domu v nastudování Pierra Bouleze s řadou českých pěvců.  Pierre Boulez nastudováním opery Z mrtvého domu završil svou kariéru operního…

Číst dál…

Brno Contemporary Orchestra v nové sezóně nabídne hudbu z medicínského hlediska

Na závěrečném koncertu dvanácté koncertní sezóny, který se uskutečnil 28. května, představil Brno Contemporary Orchestra své plány pro tu příští. Ta se ponese v duchu Auskultace, tedy vyšetření poslechem. Pod rouškou medicínské inspirace se orchestr ponoří do hudební diagnostiky srdce, plic, žaludku, hlasu, ale i samotného poslouchání. A bude hledat odpovědi na otázky,…

Číst dál…

Kent Nagano: Messiaenovi vzdávala úctu politická elita Francie

„Mám pocit, že se koncertní premiéra Wagnerovy Valkýry ve slavném pražském operním divadle hluboce dotkla všech interpretů.“

„Zubin Mehta patří k velkým umělcům. Jeho přínos kultuře je v celosvětovém měřítku obrovský.“

„Olivier Messiaen byl skromný, zdrženlivý a velmi si chránil své soukromí. Mezi skladateli své doby byl hvězdou.“

Americký maestro Kent Nagano je současný hudební ředitel a šéfdirigent Hamburské státní opery a Filharmonického státního orchestru Hamburg. Z postu uměleckého vedoucího Wagnerovského projektu The Wagner Cycles Drážďanského hudebního festivalu dirigoval v březnu ve Státní opeře v Praze koncertní premiéru opery Valkýra s Drážďanským festivalovým orchestrem a souborem Concerto Köln, a to s přístupem historicky poučené interpretace. Portálu KlasikaPlus.cz nyní poskytl exkluzivní rozhovor – nejen o tvorbě Richarda Wagnera, ale i české hudbě, své kariéře a přátelství se slavným francouzským skladatelem Olivierem Messiaenem.

Číst dál…

Maurizio Pollini (1942–2024)

Ve věku dvaaosmdesáti let se uzavřel život italského klavíristy Maurizia Polliniho, který proslul svou hudební kultivovaností, neochvějnou soustředěností a poctivostí a zaujal mezi významnými klavíristy své generace zvláštní místo. Časopis Gramophone jej označil za „vznešenou hudební osobnost“, což je popis podpořený šesti desetiletími uznání kritiky i publika, jež oceňovaly sílu a krásu jeho umění.…

Číst dál…

ČRo D-dur: SOČR s Gidonem Kremerem a setkání s legendárním Jiřím Chválou

„Ve 14:59 ve středu se rozezní Mozartova Velká partita B dur, jedinečné dílo pro dechové nástroje.“ „Legenda mezi českými sbormistry, profesor Jiří Chvála, letos oslavil devadesátiny. V sobotu budeme vzpomínat na okamžiky, které pamatuje pravděpodobně už jenom on.“ „Na čtvrtou neděli adventní zařazuje stanice D-dur dvě pohádkové opery Engelberta Humperdincka, méně…

Číst dál…

ČRo D-Dur: Víkend s Mariou Callas v unikátním výběru nahrávek

„Můžete si připomenout velkolepé umění dirigenta Claudia Abbada, od jehož narození uplynulo letos devadesát let. V centru pozornosti bude Mahler – nejprve jeho Šestá symfonie s Berlínskou filharmonií.“ „Brilantní je nahrávka Haydnových symfonií s Berlínskými filharmoniky a Herbertem von Karajanem, poslechněte si Symfonii č. 103 Es dur.“ „Velké výročí Marii Callas zrcadlí také tradiční…

Číst dál…

ČRo D-dur: Nahrávky Pierra Bouleze a Straussova Láska Danaina

„A ve 14:10 je na programu jedna ze skvostných nahrávek mladého Krystiana Zimermana, Brahmsův Klavírní koncert č. 2 B dur“ „Středeční večer pravidelně patří koncertům z nabídky Evropské vysílací unie. Tentokrát to bude Orchestr italského Švýcarska pod taktovkou nejvýznamnějšího polského dirigenta mladší generace Krzysztofa Urbanského“ „O víkendu budeme na návštěvě u Jana…

Číst dál…

Doktor Faustus v bývalé brněnské pitevně

V rámci druhého koncertu nové řady Neviditelné město souboru Brno Contemporary Orchestra se 5. listopadu rozezní aula bývalého Masarykova anatomického ústavu vedle piteven, jež se proměnily v ateliéry začínajících umělců. Přesně jde o koncert ze seriálních kompozic, jejichž výběr byl ovlivněn románem Doktor Faustus z roku 1947 od Thomase Manna. Román se odehrává…

Číst dál…

Štefan Margita: Mám rád, když režisér dokáže na zkouškách překvapit

„David Radok je jistotou čisté a krásné produkce.“

„Při práci s režisérem mám rád, když nás dokáže svými nápady na zkouškách i překvapit.“

„V mém srdci zůstávají inscenace opery Z mrtvého domu režisérů P. Chéreaua, D. Špinara a K. Warlikowského.“

Mezinárodně uznávaný slovenský tenorista Štefan Margita se představí v titulní roli nové opery Jana Kučery Don Buoso. V Národním divadle v Praze se 3. listopadu uskuteční premiéra zajímavého projektu – společného uvedení Kučerova díla a Pucciniho opery Gianni Schicchi….

Číst dál…

ČRo D-dur: Třetí přímý přenos z Hudebního fóra Hradec Králové

„Poslouchejte přímý přenos Živě ze Studia 1, tentokrát se souborem Clarinet Factory.“ „Na programu jsou tradičně dva záznamy koncertů z nabídky Eurorádia. Nejprve koncert královského orchestru Concertgebouw.“ „Víkendová dopoledne budou patřit Petru Iljiči Čajkovskému, od jehož úmrtí 6. listopadu uplyne 130 let.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7,…

Číst dál…

ČRo D-dur: Slavný i unikátní Karajan. Pak návštěva u Aleny Hönigové

„Pondělí začíná Beethovenovou Devátou symfonií na nahrávce Herberta von Karajana s Berlínskými filharmoniky. Je to nahrávka z roku 1962 a pochází z jeho kompletu všech devíti symfonií, který vešel do dějin gramofonového průmyslu, protože se ho záhy prodalo přes milion kusů.“ „Zvláštní pozornost pravidelně věnuje D-dur nahrávkám ze zdrojů Evropské vysílací unie.“ „Ve 14:54…

Číst dál…

ČRo D-dur: Archivní víkendová Návštěva u Milana Munclingera

„Od 22:00 ve středu začíná další záznam, a sice Orchestru BBC z Londýna pod taktovkou Sakariho Orama s Borisem Giltburgem v partu Klavírního koncertu c moll Sergeje Rachmaninova.“ „Sobotní den uzavře od 22:43 Beethovenova Missa solemnis s Johnem Eliotem Gardinerem.“ „Opera v 16:00 je bonbónkem pro milovníky italské opery, zazní Děvče ze Západu Giacoma Pucciniho, kterou…

Číst dál…

Miloš Štědroň: Milan Kundera byl všestranně nadaná osobnost

„Znal jsem rodinu Kunderových ze dvou stran a dlouhodobě. Ze strany otce i matky. Milanův otec, Ludvík Kundera, klavírista a první rektor JAMU, byl otcovým přítelem.“

„Milan studium hudby vyměnil za literaturu a scénáristiku až na vysoké škole. Zůstali jsme přátelé i potom a já ho samozřejmě obdivoval. Tehdy zejména pro jeho schopnost získávat přízeň krásných dívek.“

„Obdivuji u něho to, že vlastně začínal třikrát, nejprve se stal básníkem, ale pochopil, že bude stát proti velikánům typu Skácela či Hrubína. Rozhodl se proto pro drama, ale neměl pocit, že je to jeho poslání. Tak se dal na román, kde se proslavil.“

Profesor, muzikolog, hudební skladatel a pedagog na Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity i na Hudební fakultě JAMU. Miloš Štědroň je „chodící encyklopedií“, a to především pokud jde o znalost lidí, kteří tvořili a tvoří brněnskou kulturu. Pochází z rodiny, jejíž všichni členové se zabývali hudbou. Matka byla klavíristka, učitelka hudby, otec sice pracoval jako kartograf a úředník, ale také měl k hudbě blízko. Měl tři strýce: Vladimír Štědroň byl skladatel, Bohumír Štědroň muzikolog a Jan Štědroň houslista. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se však Miloš Štědroň věnuje jiné osobnosti – česko-francouzskému spisovateli Milanu Kunderovi, brněnskému rodákovi, jehož život se letos v červenci uzavřel ve věku 94 let.

Číst dál…

Čro D-dur: Závěr sezóny rozhlasových symfoniků, výročí narození Edvarda Griega a Bludný Holanďan z MET

„Pondělní program poutá pozornost v 13:17 provedením Brahmsova Klavírního koncertu č. 1 d moll s Andrásem Schiffem, který je vyhlášeným znalcem staré hudby.“ „Připravena je vrcholná a vzorová nahrávka Koncertu pro klavír a orchestr č. 1 e moll Fryderyka Chopina s Krystianem Zimermanem. Ten ji natočil v roce 1999 u příležitosti chopinovského jubilea s vlastním Polským festivalovým orchestrem.“…

Číst dál…

ČRo D-dur: Kožená s komorním orchestrem a návštěva u ředitelky Filharmonie Brno

„V úterý stojí za pozornost v 8:29 skladba Petra Ebena Řecký slovník. Odkazuje na jeho mimořádné jazykové nadání, uslyšíme řecká slova pro Hrdost, Ctnost, Dychtivost boje, Lásku – přátelství, Hněv, Smrt, Spor, Bolest, Radost – štěstí.“ „Několik koncertních árií Wolfganga Amadea Mozarta v podání Edity Gruberové. Mimořádná slovenská sopranistka měla bezchybnou techniku…

Číst dál…

Messiaen v bezprostřední blízkosti

„Tón Kateřiny Krejčové je vrcholně propracovaný, promyšlený, zvládnutý, ideálně se hodící k interpretaci Bouleze.“

„Anna Paulová je mistrem v tvoření širokých dynamických škál, její plynulé přechody a zvukové vzdouvání od nejtišších poloh po ohlušující zvuk, od líbezných tónů po drásavé jsou jedinečné.“

„Lukáš Pospíšil byl skvělým interpretem, pozorným k tvorbě každého tónu, citlivým k výstavbě dynamických frází, jeho pianissima byla tak čitelná, a přesto velejemná.“

Koncert Cyklu soudobé hudby, který pořádá PKF – Prague Philharmonia v pražském divadelním prostoru NoD a který posluchači vyhledávají pro zajímavou dramaturgii, přinesl v úterý 16. května dvě francouzské hudební lahůdky. Anthémes 1 pro sólové housle Pierra Bouleze a Kvartet pro konec času Oliviera Messiaena. Obojí zahrané v mimořádné kvalitě.

Číst dál…

PKF—Prague Philharmonia v NoDu a v rámci finále trombonové soutěže Pražského jara

Pátý koncert cyklu soudobé hudby PKF—Prague Philharmonia se uskuteční v úterý 16. května v pražském Divadle NoD. Hlavními autory budou přední zástupci francouzské hudby přelomu dvacátého a jednadvacátého století, Pierre Boulez a Olivier Messiaen. Orchestr se ještě předtím představí v rámci finále trombonové soutěže Pražského jara. PKF—Prague Philharmonia s dirigentem Ondřejem Vrabcem vystoupí jako doprovod…

Číst dál…

Filharmonická setkání Clemense Hellsberga

„Je zajímavé, jak emeritní předseda Vídeňských filharmoniků Clemens Hellsberg prostřednictvím odborných textů akcentuje humanistickou linii.“

„Přínosné jsou jeho eseje s ohlédnutím do rakouské hudební historie.“ 

„Jeho retrospektivy jsou analytické s historickým kontextem a výrazně také ovlivněné osobními, kolegiálními či institucionálními vztahy.“

Emeritní předseda Vídeňských filharmoniků Clemens Hellsberg, který je členem umělecké rady Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro, připravuje v současnosti třetí díl ze série knih Philharmonische Begegnungen / Die Welt der Wiener Philharmoniker als Mosaik / Filharmonická setkání. Svět Vídeňských filharmoniků jako mozaika. Publikace vyjde na podzim. Předchozí dva díly Hellsbergových knih jsou přínosné, i když zahrnují četné jeho veřejné proslovy, přednášky a již otištěné odborné statě.

Číst dál…

Vladimír Chmelo: Dokud budu dýchat, budu zpívat!

„Dnes režiséři nepotřebují osobnosti, oni potřebují ‚tělo‘.“

„Mým úkolem je přenést bel canto do českého jazyka, protože pražština je naprosto odlišná od italštiny.“

„Já bych se mohl stát lakmusovým papírkem pro jevištní mluvu.“

S barytonistou Vladimírem Chmelem jsem se poznal před mnoha lety coby člen sboru v produkcích režiséra Martina Otavy, se kterými jsme jezdívali do zahraničí. Velmi dlouhou dobu jsme se neviděli a dohromady nás po letech svedla letošní premiéra Carmen v Národním divadle, ve které hlavní úlohu ztvárnila Ester Pavlů, která je Vladovou pěveckou svěřenkyní. Slovo dalo slovo a my jsme se s Vladem konečně setkali v rozhlasové kavárně. Povídali jsme si o pěvecké technice, o bel cantu, o italštině, ale i jeho krumlovských kurzech, o zpěvácích, těžké zkoušce osudu a také o jeho cestě k Metropolitní opeře a o mnoha dalších věcech.

Číst dál…

Co komu súzeno.
Peter Straka v Janáčkově Zápisníku zmizelého

„Aniž by Straka přepínal, lahodně dosáhne naprosto znělým a nosným způsobem k vysoké poloze i silné dynamice, zřetelně vyslovuje, prokazuje velkou empatii.“

„Žánrově výlučná, originální, hudebně neslýchaně intenzivní a interpretačně náročná skladba…“

„Po osm desetiletí se mělo za to, že text v Lidových novinách byl anonymní lidovou tvorbou.“

Písňový cyklus Zápisník zmizelého, založený na příběhu otištěném v novinách a hudebně inspirovaný vidinou konkrétní ženy, je dílem, které se nepodobá ničemu jinému. U Leoše Janáčka ostatně dost častý jev. První veřejné koncertní provedení tohoto komorního dramatu se uskutečnilo v Brně přesně před sto lety, 18. dubna 1921. Jeho gramofonových nahrávek existuje řada. Vybíráme jako vzorovou tu, kterou pořídili v roce 1998 pěvci Peter Straka a Dagmar Pecková a u klavíru Marian Lapšanský.

Číst dál…

Ondřej Štochl: Přiznat si křehkost není rozmazlenost, ale odvaha

„Můj jazyk je teď jednodušší a méně členitý – je v tom jistý paradox. Zjednodušeně by se dal vyjádřit větou ‚více vztahů, méně not‘.“

„Když vyjdu z intuice, nacházím zpravidla pozoruhodnější, racionálně uchopitelné vztahy, které mi toho mnohem víc vysvětlují a více se mi na ně chce navazovat.“

„Ještě radši budu, když v albu posluchači najdou něco, o čem jsem sám nevěděl. To je možná zisk, který bych chtěl nejvíce.“

Pražský skladatel Ondřej Štochl vydává po deseti letech album se svými kompozicemi. Ohlíží se jím za vývojem své tvorby a reflektuje, k jakým rovinám sdělení a k jakému kompozičnímu jazyku dospěl. Pár týdnů před vydáním CD byla tedy ideální doba na rozhovor s touto výraznou osobností české soudobé scény: naše malostranské povídání se přitom dotklo mnohem více témat než jen očekávané desky.

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (8)
První máj, hudby ráj.
Evropské koncerty Berlínských filharmoniků, část I.

„Musel přijít rok 1989, aby byl 1. květen 1882 oprášen a využit v nových souvislostech a okolnostech.“

„Pár stovek metrů od sídla orchestru padla Berlínská zeď; kromě jiného se tím zjednodušila možnost vyjíždět volně na koncerty do všech koutů Evropy.“

„Pro nás je poctou, že se Evropský koncert konal už třikrát v Praze.“

Psal se rok 1882. V Praze byla 5. listopadu poprvé vcelku provedena Smetanova Má vlast; Karlo-Ferdinandova univerzita se rozdělila na českou a německou část; Německé městské divadlo v Brně rozzářily – jako první v Evropě – Edisonovy žárovky. A v metropoli nedávno vzniklého Německa (1871) byl 1. května založen orchestr Berlínských filharmoniků. Jeho vznik dodnes vzbuzuje úsměv.

Číst dál…

Martin Bárta zpívá v Chemnitz podruhé Wagnera

Barytonista Martin Bárta se dnes představí jako Telramund v nové inscenaci Wagnerovy opery Lohengrin v saském městě Chemnitz pod Krušnými horami. Do 1. června ho tam pak čeká ještě šest dalších představení. Lohengrina na jevišti Opery v Chemnitz připravil režisér Joan Anton Rechi, dirigentem je hudební ředitel divadla Guillermo García Calvo. V umělecké…

Číst dál…

František Brikcius: Festival je věnován kulatým výročím skladatelů

„Festival Brikcius se koná v rámci mezinárodních Daniel Pearl World Music Days.“

„Je velmi důležité připomínat osud terezínských skladatelů.“

„Můj vztah k jazzu je velmi pozitivní.“

František Brikcius je violoncellista, který se rozhodl propagovat repertoár pro sólové violoncello. Hře na tento nástroj se začal věnovat již v raném dětství. Po absolutoriu Konzervatoře v Praze pod vedením Jaroslava Kulhana byl přijat na JAMU v Brně do violoncellové třídy Bedřicha Havlíka. Následovalo studium ve Velké Británii v mistrovské třídě Anny Shuttleworth, dále pak na univerzitě Toho Gakuen v Japonsku. Na JAMU absolvoval u Evžena Rattaye. Je iniciátorem řady projektů, jako například eSACHERe, MAKANNA nebo 2 Cellos Tour a Weinberger Tour v rámci Dua Brikcius, které tvoří se svou sestrou Annou Brikciusovou.

Číst dál…