„Vilém Vlček je velkou nadějí mezi našimi violoncellisty.“ „Václav Hudeček získal za podporu mladých umělců cenu České hudební rady.“ „V Lukáši Bařákovi roste následovník Adama Plachetky.“ Praha si skutečně nemůže stěžovat, že by jí chyběly festivaly klasické hudby. Od těch světově proslulých až po ty drobné a specializované na určité období nebo…
Začínají 27. Svátky hudby V. Hudečka
Dnes večer začne další ročník tradičního pražského festivalu – Svátků hudby Václava Hudečka. Slavnostní úvodní koncert se ponese ryze v českém duchu, zazní hudba Bedřicha Smetany a Antonína Dvořáka. Mezi mladými sólisty vystoupí mimo jiné i barytonista Boris Prýgl, který KlasicePlus vysvětlil, proč se představí i v netradiční tenorové poloze. Vedle něj vystoupí Václav Hudeček, violoncellista Vilém Vlček, sopranistky Tereza Štěpánková a Lucie Vagenknechtová a barytonista…
SOUTĚŽ o vstupenky Zahájení Svátků hudby V. Hudečka
Václav Hudeček jako hostitel a s ním mladí sólisté: Tereza Štěpánková, Lucie Vagenknechtová, Boris Prýgl, Lukáš Bařák, Vilém Vlček, Plzeňská filharmonie a István Dénes. Takový bude 23. října začátek sedmadvacátého ročníku Svátků hudby. Koncert je vyprodaný, ale KlasikaPlus.cz získala poslední lístky na varhanní emporu do naší soutěže. 3 dvojice vstupenek + pro nejrychlejší správnou odpověď i plakát podepsaný…
Plzeňský podzim. Vznikl nový hudební festival
„Smetanovské dny v poslední době vykrystalizovaly díky novému pořadateli.“
„První ročník Plzeňského podzimu má za téma Československé století.“
„Markéta Cukrová přesvědčila o své všestrannosti a citu pro styl.“
Třetí večer Plzeňského podzimu, nové položky na mapě tuzemských festivalů, nesl název Prvorepublikové reminiscence a patřil mezzosopranistce Markétě Cukrové a klavíristce Kristýně Znamenáčkové. Zněla na něm francouzská a česká klavírní a vokální hudba.
Pohledem Petra Vebera.
Kámen na kameni aneb Noví šéfdirigenti
„Jen šest orchestrů má nadále v čele stejnou osobnost jako dosud.“
„Semjon Byčkov je z hlediska filharmonie dobrá značka pro zahraničí.“
„Orchestry mívají sklon zůstávat u Čajkovského a u Brahmse, v Brně se často odvažují i jinam.“
Rozlišit, kdy se ujímají noví šéfdirigenti poprvé taktovek, kdy zahajují sezónu a kdy mají inauguraci, není úplně snadné. Panuje v tom cosi, co by nějaký hnidopich nazval asi nedůsledností a nepořádkem, co je ovšem ve skutečnosti tvůrčím přístupem. Šablona řešení prostě neexistuje. Naštěstí. Jedno je však jasné. S inauguracemi a prvními večery se roztrhl pytel. V českých zemích teď od podzimu začíná totiž na nových významných vedoucích místech pracovat nejméně osm dirigentů.
Petr Nouzovský: Do Martinů jsem se zamiloval
„Největší síla Martinů není v rytmu, v synkopách, ale v poetičnosti a v melodičnosti.“
„Myslím, že čeští interpreti mohou Bohuslavu Martinů i škodit.“
„Lidský přesah a přátelství v hudbě mi dává mnohem víc než slavná jména a rádoby pozlátka.“
Právě dotočil violoncellové sonáty Bohuslava Martinů s legendárním Gérardem Wyssem a předtím komplet jeho orchestrálních děl. Hudba rodáka z Poličky mu změnila život, přesto se občas ptá: Proč to proboha napsal právě takhle? Čeká ho podzim v synkopickém dozvuku a dnes večer vystoupí na Dvořákově Praze v Schönbergovi. PETR NOUZOVSKÝ ale přiznává, že v životě ty nejdůležitější momenty bývají úplně jinak, než by si člověk představoval.
Litoměřické svátky hudby, den druhý a třetí
„Samek zazpíval s u nás málo slýchaným citem pro specifika Smetanovy hudby.“
„Univerzální nasazení Jany Sibery napříč styly i obory bylo obdivuhodné.“
„Prýgl v celé Vodníkově roli dosud nevystoupil. Byl to výkon tím obdivuhodnější.“
„Uramová zazpívala Bacha bezpečnou technikou a se sympatickou dávkou ušlechtilosti v hlase.“
„Výkon Kateřiny Englichové letošní dramaturgii vhodným způsobem korunoval.“
I když měly letošní Litoměřické svátky hudby podtitul, že se jedná už o šestý ročník a že budou repertoárem a dramaturgií připomínat sté výročí vzniku Československa, charakterizovala je podle mého názoru mnohem lépe jiná číslice. Všechno jakoby bylo přizpůsobeno číslu tři.
Ivan Vokáč mezi soubory, žánry a nástroji… a v Litoměřicích
„U Antonína Dvořáka je jasně slyšitelná ´česká písnička´.“
„Pokud nehraju Dvořáka, tak je to nejčastěji koncert Haydnův a nebo Elgarův.“
„Přepínání mezi žánry a mezi nástroji mě baví, a proto to jde.“
„V Escualo Quintetu hraju na klavír, věnujeme se hudbě Astora Piazzolly.“
„První symfonie Bohuslava Martinů mě zatím ve filharmonii minula.“
Cítil se výjimečně, ale rozechvění se poddat nesměl. Ivan Vokáč hrál v pátek večer sólový part Dvořákova Violoncellového koncertu na Litoměřických svátcích hudby při zahajovacím koncertě věnovaném stému výročí vzniku Československa.
Druhý rok druhého čtvrtstoletí Svátků hudby
„Svátky hudby se připravovaly s ohledem na sté výročí republiky.“ „Vedle Václava Hudečka bude mezi sólisty také operní naděje Boris Prýgl.“ „Leporello a Giovanni byli obsazeni, a tak mě Domingo pozval na Operalii.“ „Posluchači emotivně vnímají, jaký poklad má naše země v nadaných dětech.“ „Na závěr si pro jarní koncert na Žofíně Hudeček vybral…







