Díla Mozarta, Saint-Saënse, Haydna a Schuberta budou znít už 4. září ve Dvořákově síni Rudolfina při startu nové, 32. koncertní sezony Prague Philharmonia. Sólistou večera bude charismatický makedonský klavírista Simon Trpčeski a orchestr povede jeho šéfdirigent a hudební ředitel Emmanuel Villaume. Nová sezona nabízí „jak chuť hudebního domova, tak i vůně dalekých krajů“, jak…
Joseph Calleja: Dnes by Don José chodil na terapii
„Bizet uměl pro zpěváky psát velice dobře, tedy přesně věděl, jak využít hlas a jak vyjádřit charakter postavy skrze hudbu.“
„Kdyby mi přišla nabídka zazpívat si Prince v Rusalce, přijal bych ji s radostí.“
„Soutěže samotné se zásadně nezměnily – pořád jde o tvrdý boj, jenže dnes je soutěžících víc a příležitostí méně.“
Maltský tenorista Joseph Calleja, často přirovnávaný k pěveckým legendám zlatého věku jako Gigli, Björling nebo Caruso, patří k nejvýraznějším lyrickým tenorům současnosti. Na světových operních jevištích debutoval už v devatenácti letech a jeho kariéru odstartovalo vítězství v prestižních soutěžích, včetně Operalie Plácida Dominga. V Praze v minulosti vystupoval několikrát, nyní se do naší země vrací, aby vystoupil na Festivalu Krumlov jako Don José v Bizetově Carmen po boku Ester Pavlů a Svatopluka Sema a s choreografií Jiřího Bubeníčka. Orchestr Prague Philharmonia bude 2. srpna řídít Tomáš Brauner.
Petr Nekoranec a jeho hosté na zámku v Polné bojovali s ozvučením
„‚Vidíte tam to poslední okno nahoře? Tak tam jsem měl svoji první hodinu zpěvu,‘ svěřil se s mírným dojetím dnes už slavný Petr Nekoranec“
„Ostrý, kovový zvuk poznamenal všechny nástroje a výsledek byl sluchově nekompaktní.“
„Pohotově zaskočil a koncert zachránil barytonista Vincenzo Taormina z Palerma.“
Petr Nekoranec, náš nejvýraznější mladý tenorista, se vrátil na skok domů, do Polné. Byla to významná společenská událost, na které nechyběly politické špičky. Na nádvoří zámku spolu s ním 19. července vystoupili estonská sopranistka Mirjam Mesak a italský barytonista Vincenzo Taormina, a to za doprovodu Prague Philharmonia a pod taktovkou Rastislava Štúra.
Na zámek v Polné za světovými hlasy
Petr Nekoranec zazpívá takřka doma. Pořad Noc na zámku nabídne pod záštitou agentury Nachtigall Artists 19. července na nádvoří Zámku Polná (okres Jihlava), nedaleko svého rodiště v Nových Dvorech. Dalšími pěvci, kteří vystoupí, jsou Nekorancovi kolegové ze zahraničních operních produkcí, a to sopranistka Mirjam Mesak a barytonista Mattia Olivieri se zkušeností z newyorské Metropolitní.…
Zahraniční působení Václava Talicha námětem letošního Talichova Berouna
Letošní 43. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Talichův Beroun se nese v duchu tématu Václav Talich světový. Dramaturgie festivalu tak vzdává hold významnému dirigentovi a jeho mezinárodnímu hudebnímu odkazu. Program festivalu nabízí pestrou paletu koncertů, které představují renomované soubory i sólisty, a to nejen z České republiky, ale i ze zahraničí. Zahajovací koncert se koná 7. října.…
Skvělá Romana Špačková vévodila koncertu Prague Philharmonia
„Emmanuel Villaume kouzlil s dynamikou od mihotavého, tichého nasazení přes potřikráte vzedmutý zvukový nápor až k návratu tichého umlkání.
„Instrumentalisté filharmonie demostrovali v Passacaglii svou individuální vyzrálost a citlivé nastudování.“
„Romana Špačková na pódiu zářila, její dosavadní kariéra koncertní mistryně překonala řeholi postu a zjevila sólistku prvotřídního zjevu a osobnosti.“
Webern, Šostakovič, Beethoven – takový byl program devátého koncertu orchestrálního cyklu Prague Philharmonia, který se konal ve Dvořákově síní Rudolfina ve středu 18. června. Sólo měla koncertní mistryně filharmoniků Romana Špačková, dirigoval šéfdirigent orchestru Emmanuel Villaume. Tři skladby koncertu v poutavé dramaturgii mají zajímavé momenty i pojítko. Webernova Passacaglia není psána ve třídobém, ale dvoudobém taktu. Šostakovičův První houslový koncert vznikal v letech 1948 a 1949, byl utajován až do roku 1955 a jeho třetí věta koncertu nadepsaná Passacaglia má třídobý takt. A druhá věta Symfonie č. 7 Ludwiga van Beethovena se podobá passacaglii.
Biblický král David. Pomazaný i hřešící, Honeggerem oslavený
„Oratorium působí zpočátku jako kaleidoskop, jakýsi hudební komiks. Postupně se ale čím dál víc stává vroucnějším, až k hymnickému Hallelujah.“
„Lukáš Vasilek k jedinečným kreacím z nedávných let, zejména k Honeggerově Johance z Arcu a Brittenovu Válečnému requiem, přidal další mimořádný umělecký čin.“
„Zvukově stupňovaný, ale stále mírný, vznešený, vroucně radostný chvalozpěv, po jehož doznění se posluchači vůbec nechce s dílem loučit…“
Hned druhý den třítýdenního festivalu Smetanova Litomyšl přinesl jednu z nejkrásnějších položek letošního programu. Vzácné a umělecky dokonalé provedení oratoria Král David, meziválečného díla Arthura Honeggera. Nedělní koncert připravil Pražský filharmonický sbor, Prague Philharmonia, tři pěvečtí sólisté a dva recitátoři a s nimi sbormistr a dirigent Lukáš Vasilek, interpret s jasným názorem a pevnou rukou.
Prague Philharmonia uzavírá sezonu. Sólo má houslistka Romana Špačková
Závěr 31. koncertní sezony Prague Philharmonia nabídne 18. června ve Dvořákově síni Rudolfina program dramaturgicky propojující expresivní pozdní romantismus s modernistickou hloubkou a energií. Večer pod vedením šéfdirigenta Emmanuela Villauma bude patřit třem velikánům evropské hudby: Antonu Webernovi, Dmitriji Šostakovičovi a Ludwigu van Beethovenovi. Sólistkou večera bude koncertní mistryně orchestru Romana Špačková, která…
Že je soudobá hudba přístupná, může překvapit
„Prague Philharmonia se dostavila v nápadně širším složení, než bývá obvyklé.“
„Tam, kde počítače suplují základní vklad invence, prý dochází ke vzniku děl, která nemají potenciál přetrvat.“
„Dnešní hudba nemusí být intelektuálským fetišem povýšené mysli.“
Sezóna se chýlí ke konci a s ní přirozeně i jednotlivé koncertní řady českých orchestrů. Platí to i o tělese Prague Philharmonia a jeho unikátním cyklu soudobé hudby, který je soustavně už přes dvacet let součástí činnosti organizace a který je v minimálně v českém kontextu ojedinělý. Žádné jiné tuzemské filharmonické těleso současné hudbě nevěnuje abonentní řadu. Speciální koncert ve Studiu 1 Českého rozhlasu přivítal velké množství umělců a také dramaturgyni Hanu Dohnálkovou. Kdo se chtěl setkat s přístupnou formou soudobé hudby, měl na „hudební talkshow“ s pány skladateli Karlem Havlíčkem a Vadimem Petrovem dorazit.
Ondřej Šindelář v hlavní roli. Prague Philharmonia završila komorní cyklus
„Jan Souček se za necelé dva roky naučil hrát na barokní hoboj.“
„Nebývá zvykem, že dramaturg na úvod koncertu vystoupí a sdělí posluchačům zajímavosti o dílech, která ten večer uslyší.“
„Fagot proplouval mezi tóny elegantně a hravě, nenuceně a současně výmluvně.“
Poslední koncert komorního cyklu K orchestru Prague Philharmonia sezóny 2024/25 zazněl v pondělí 9. června a byl věnován především baroknímu fagotu v rukou Ondřeje Šindeláře, který je mimo jiné členem České filharmonie. Vystoupili také Jiří Sycha, František Kuncl, Petr Mašlaň, Jan Souček a Jiřina Marešová a v různém obsazení jsme si vyslechli tři skladby z barokního a dvě skladby z klasicistního období. Koncert přinesl několik překvapení, atmosféra se nesla ve velmi přátelském duchu a měli jsme možnost slyšet inspirativní výkony interpretů.
Co umí, ukázal v první polovině. Jonathan Tetelman opět v Praze
„Tetelman je lyrický tenor se štíhlým, příjemným zvukem, který by mohl (a měl) zpívat Mozarta a k tomu vybrané role z italského belcantového repertoáru, pro který má předpoklady.“
„V árií Oronta z Lombarďanů předvedl pěkné legato, elegantní frázování, nenásilný přechod do jasných výšek a schopnost vložit do melodie emoci.“
„Druhá polovina koncertu na mne zapůsobila rozpačitěji.“
Jonathana Tetelmana provází pověst jednoho z největších tenorových objevů posledních let. Po prvním pražském koncertu, který se konal roku 2024, se nyní vrátil a vystoupil v Obecním domě. Jaké dojmy zanechal? Doprovázel jej orchestr Prague Philharmonia pod vedením Frédérica Chaslina.
Klasika v souvislostech (95)
Král David. Meziválečný pohled do Bible
„Honeggerův Král David, jeho klíčové dílo, je strhujícím hudebním dramatem o moci, vášni, vině a smíření.“
„Monumentální sborové scény se střídají s lyrickými pasážemi a s hluboce spirituálními žalmy.“
„V historii Pražského filharmonického sboru patří k těm kompozicím, v nichž se umění tělesa zaskvělo na výjimečných koncertech a na stejně ojedinělých nahrávkách.“
Vznešené a sváteční, strohé, přesto plné emocí a hudebních krás a posluchačsky mimořádně sdělné – takové je oratorium Král David švýcarsko-francouzského skladatele Arthura Honeggera, od jehož úmrtí letos uplyne sedmdesát let. Dílo, zkomponované před stoletím, existuje ve dvou verzích – ve starší, komornější a úspornější, a v novější symfonické. A právě ta zazní v neděli 15. června za řízení Lukáše Vasilka na festivalu Smetanova Litomyšl.
Jonathan Tetelman, sólista newyorské Metropolitní, znovu potěší Prahu
V červnu se do Prahy vrací hvězdný tenorista současné operní scény – Jonathan Tetelman. Na koncertu, který se uskuteční 9. června ve Smetanově síni Obecního domu, zazní v jeho podání výběr z operní tvorby dvou velikánů italského romantismu. První polovina večera bude věnována áriím Giuseppa Verdiho, druhá pak dílu Giacoma Pucciniho.Tetelmana doprovodí…
V mnohém netradiční závěr sezony Prague Philharmonia
Červen je posledním měsícem sezony, filharmonická tělesa tak ukončují své koncertní řady. Jedním z nich je i orchestr Prague Philharmonia, který v brzké době završí cyklus komorní i soudobé hudby, navíc přidá koncert donátorské řady. Všechna tři koncertní setkání mají do určité míry atribut vychýlení od zvyklostí. Poslední zmíněný koncert se uskuteční jako první…
Jak to, že neznáte Klughardta a Jersilda?!
„Je třeba říci, že Alinde Quintet opravdu výborně hraje.“
„Svěží tempo, pregnantní rytmus, vysoké smyčce spolehlivě zastoupila flétnová sóla a při celkové sevřenosti nechybělo celou dobu dramatické napětí.“
„Překvapivě dobré dílo na to, že jde o zcela neznámého skladatele.“
Alinde Quintet nadchnul v programu, ve kterém byla tři díla ze čtyř naprosto neznámá. Stalo se tak v rámci komorního cyklu Prague Philharmonia v místě, který by každý pražský návštěvník koncertů měl někdy zažít. Koncert se konal v Barokním refektáři Profesního domu MFF UK na Malostranském náměstí, což je typický podlouhlý barokní sál v prvním poschodí bývalého kláštera, jenž přiléhá ke sv. Mikuláši.
Francouzsko-vlámsko-český Concentus Moraviae zahájí soubor Graindelavoix
Na čtyři desítky koncertů rozehrají dvacet festivalových měst s podtitulem Festivalové rondo. Tak budou mezi 31. květnem a 27. červnem vypadat oslavy třicátého výročí festivalu Concentus Moraviae, který rozeznívá Jihomoravský kraj a Vysočinu. Refrénu vtiskne francouzský nádech rezidenční umělec Jean Rondeau, jednotlivé festivalové sloky budou vlámské i české a nabídnou neotřelé festivalové premiéry i návraty. Festival měla…
Když soudobky netřeba se bát
„Melodické primy v trombonech razantně zaklepaly na brány srdce a já jsem šel otevřít.“
„Michal Sedláček ztvárnil sólový part a do snů se mu nejspíš ještě několik dní budou drát jakési fantazijní příšery s čtvrttónovými kusadly.“
„Když se talent zkříží s pílí, odchází myšlenky marnosti o hudebním vývoji, který dokončen už jenom recykluje.“
Čtyři různí autoři, čtyři svébytné individuality. V Sále Martinů na pražské HAMU se 22. května uskutečnil koncert, který reprezentativním způsobem představil výtvory studentů Katedry skladby. Interpretovala totiž Prague Philharmonia, jediná tuzemská instituce soustavně se věnující soudobé hudbě ve svém abonentním cyklu, a když připočteme dirigentský vhled zkušeného Marka Ivanoviće, vychází, že studentské opusy šly prvně do světa povolanýma rukama popostrčené.
Festival Mahler Jihlava – Hudba tisíců zahájila Andrea Kalivodová s Prague Philharmonia
„Slavnostní zahajovací koncert ve velkém sále Horáckého divadla nabídl večer plný hudební kultivovanosti, precizního orchestrálního provedení a písňové lyriky.“
„Andrea Kalivodová je známá především svojí výraznou operní kariérou, ale v Jihlavě se představila v roli ztišené vypravěčky se schopností sdílení hlubokého lidského prožitku.“
„Prague Philharmonia patří k nejlepším českým orchestrům a v Jihlavě prokázala, že i velké symfonické dílo lze zahrát s komorní jemností, aniž by ztratilo svou monumentálnost.“
Počtyřiadvacáté byl v pondělí 19. května slavnostně zahájen Mezinárodní hudební festival Mahler Jihlava – Hudba tisíců, respektive jeho hlavní jarní část. Na koncertě v jihlavském Horáckém divadle vystoupil renomovaný orchestr Prague Philharmonia pod vedením dirigenta Marka Štilce. Festivalová hudební přehlídka v letošním roce připomíná Mahlera písňovým odkazem, zaměřuje se ale i na klíčové reprezentanty hudebního klasicismu. A tak zazněla předehra k Mozartově opeře Figarova svatba a Mahlerův písňový cyklus Rückert-Lieder v podání přední české mezzosopranistky Andrey Kalivodové. Monumentální závěr patřil Beethovenově Symfonii č. 5 c moll Osudové.
Alinde Quintet v komorní řadě Prague Philharmonia. Orchestr brzy nato v zahraničí
Verdi, Klughardt, Salonen, Jersild. Snad trochu divoce v prvním dojmu působí volba autorů, jejichž díla zazní na předposledním koncertu aktuální komorní řady orchestru Prague Philharmonia. Interpretovat je bude dechové kvinteto, jež se v loňském roce zapsalo do dějin hudební historie vítězstvím na mnichovské soutěži ARD, tedy soubor zvaný Alinde Quintet. Koncert na…
Nejen HAMUfest v závěru května na AMU
Hudební a taneční fakulta AMU v Praze pořádá v sobotu 24. května v čase od čtrnácti hodin do půlnoci v prostorách kampusu třetí ročník festivalu HAMUfest. V průběhu jednoho sobotního odpoledne a večera fakulta představí to nejlepší ze svých prací a projektů napříč obory. Těšit se lze na současnou i klasickou hudbu, jazz, bicí, zpěv, nonverbální divadlo, tanec,…
Bez první ceny, přesto obdivuhodné. Hobojové finále soutěže Pražského jara
„V centru pozornosti byli samozřejmě skvělí hobojisté.“
„Mimořádný výkon podala Prague Philharmonia pod vedením Roberta Kružíka.“
„V případě Koncertu pro hoboj a orchestr Jiřího Gemrota, který byl povinnou skladbou, je určující premiérové provedení z roku 2017.“
Prodloužený večer finále 76. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro v oboru hoboj se konal v úterní večer 13. května ve Dvořákově síni Rudolfina. Soutěž uváděla slovem v angličtině Klára Boudalová a tři finalisté – Leandro Lazzari z Itálie, Pedro Moreira z Portugalska a Fedor Osver z Ruska – předstoupili na podium před slušně zaplněné auditorium s jednou povinnou a jednou volitelnou skladbou. A vyšlo to tak, že všichni hráli stejnou nejen povinnou skladbu, kterou byl hobojový koncert Jiřího Gemrota, ale i volitelný kus, jímž se stal hobojový koncert, H 353 Bohuslava Martinů. Finalisty doprovázel orchestr Prague Philharmonia pod vedením Roberta Kružíka.
Festival Mahler Jihlava na startu spolu s Prague Philharmonia
Jarní a podzimní řadu oddělenou červencovým intermezzem nabídne počtyřiadvacáté Hudební festival Mahler Jihlava, který letos rozeznívá Vysočinu v termínu mezi 26. dubnem, kdy se uskutečnil prolog, a 2. říjnem. Zahájení hlavního programu je v plánu 19. května a na programu s přispěním orchestru Prague Philharmonia budou kromě Mahlerových děl také ta Mozartova a Beethovenova. Tomuto i následujícímu květnovému…
Prvnímu týdnu Pražského jara udají takt symfonici z Bostonu, Tokia nebo rezidenční Patricia Kopatchinskaja
Osmdesáté Pražské jaro, jehož soukolí roztočila již mezinárodní soutěž a předfestivalový doprovodný program, zahájí tradičně dvojí uvedení Smetanovy Mé vlasti ve výročním roce svěřené České filharmonii a jejímu šéfdirigentovi Semjonovi Byčkovovi. První týden prestižní přehlídky přivítá i první renomované zahraniční hosty: Bostonské symfoniky s Andrisem Nelsonsem, symfoniky tokijské vysílací společnosti NHK s Fabiem Luisim, ale…
Kateřina Horká, Marián Lejava a juxtapozice jejich skladatelských světů
„V hravej, rytmickej skladbe sme mohli predovšetkým oceniť vynikajúcu Annu Paulovú.“
„Skladateľka si opäť požičiava aj postupy iných žánrov, napríklad glissandá pripomínajúce rockové gitarové sóla.“
„Lejava skladbou zdieľa veľmi koncentrované podnety, ktoré nevyvolávajú len príjemné pocity a nútia k aktívnemu počúvaniu.“
Cyklu soudobé hudby S orchestru Prague Philharmonia sa v poslednej dobe podarilo prilákať pomerne stále publikum. Je v ňom pritom aj mnoho poslucháčov, ktorí so súčasnou hudbou zas tak blízky vzťah nemajú. Tvoria si ho teda skrze cyklus S, ktorého podoba a vlastne aj dramaturgia je tomu prispôsobená. 29. apríla tak v Studiu Švandova divadla zaznela kombinácia diel autora a autorky, ktorých kompozičné jazyky vykazujú rôznu mieru komplexnosti a posluchovej „ústretovosti“: Mariána Lejavu a Kateřiny Horkej.
Večer plný německé romantiky
„V době, kdy Weber definoval německou operu, mělo v Neapoli premiéru jedno z vrcholných děl opery italské, Rossiniho Jezerní paní.“
„Prague Philharmonia byla plná jiskřivého zvuku a energie sálající do všech stran, s bohatým výrazovým rejstříkem, který si skvěle poradil se všemi finesami a nástrahami skladatelovy partitury.“
„Brownleeho hlas má neuvěřitelnou sílu, energii a na basbaryton nezvykle bohatou paletu barev i jasné výšky.“
Předposlední koncert orchestrální řady Prague Philharmonia svedl 27. dubna takříkajíc pod jednu střechu tři německé romantiky a jeden kouzelný hlas ze Spojených států. Hudba z děl Carla Marii von Webera, Richarda Wagnera a Gustava Mahlera zazněla pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Emmanuela Villauma. Výběr z Mahlerova cyklu Chlapcův kouzelný roh ve druhé půli koncertu přednesl americký basbarytonista Nicholas Brownlee.
Inspirace folklórem či vystoupení na Rock for People. Prague Philharmonia v příští sezoně
Orchestr Prague Philharmonia chce příští sezónu opřít o hudební zážitky vzájemně kontrastující. Slibuje návrat ke klasicistním kořenům v podobě autorů první vídeňské školy, zároveň chce nabídnout prostor také mladým umělcům jak z řad skladatelů, tak hudebníků. Program 32. koncertní sezóny představili zástupci orchestru na tiskové konferenci v pondělí 28. dubna v Café Louvre. „Chceme být…
Jubilejní festivaly Slovenské filharmonie s významnou českou účastí
Šedesátiny Bratislavských hudebních slavností a sedmdesátiny piešťanského hudebního festivalu oslaví v letošním roce pořádající Slovenská filharmonie. Ambicí prvního jmenovaného je být nejvýznamnějším mezinárodním hudebním festivalem na Slovensku, Eugene Suchoněm založený a dnes titulovaný Music festival Piešťany, který patří k nejstarším slovenským festivalům, mu v tom i letos bude směle konkurovat. Oba nabídnou nejen přehlídku předních slovenských…
Nicholas Brownlee a posílená Prague Philharmonia v Rudolfinu
Předposlední koncert orchestrální řady aktuální sezony Prague Philharmonia zazní 27. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina. Pod vedením šéfdirigenta Emmanuela Villauma se publikum ponoří do německojazyčné hudby 19. století. Hlavním hostem večera bude americký basbarytonista Nicholas Brownlee. Orchestr bude hrát vzhledem k repertoáru Weber. Wagner. Mahler hrát ve větším hráčském obsazení než…
Kateřina Horká: Mám radost, když moje hudba těší publikum i interprety
„Propojování mezi populární, jazzovou, rockovou a klasickou hudbou je mi hodně blízké.“
„I když je kompozice svým charakterem temná a bojovná, tak v závěru přináším posluchačům naději na usmíření.“
„Mým snem je, aby soudobá hudba měla více příležitostí dostat se v Čechách do repertoáru velkých symfonických orchestrů i malých komorních souborů.“
Jednou z výrazných mladých českých skladatelek je Kateřina Horká, která má za sebou již řadu úspěchů a její skladby se opakovaně hrají. V rámci Cyklu soudobé hudby S, kterou pořádá Prague Philharmonia, jí na koncertě 29. dubna vedle dvou děl jejího slovenského kolegy Mariána Lejavy zazní pět skladeb: Čtyři osudy, Dodeka i do kila, In Honor of Pierrot, Smyčcový kvartet č. 2 a Tři miniatury. V rozhovoru umělkyně říká, co jí bylo inspirací pro tyto pro kompozice, a hovoří i o některých zajímavostech ze života skladatelky.
Philharmonie de Prague
Dvojici zahraničních vystoupení očekává orchestr Prague Philharmonia. Konkrétně vystoupí v domovině svého šéfdirigenta ve Francii, v colmarském kostele sv. Matouše. Koncerty se za přispění trojice sólistů uskuteční ve dnech 18. a 19. dubna, jednou diriguje právě Emmanuel Villaume. Tři díla prvního koncertu představují klíčové momenty hudební historie, každé svým vlastním způsobem. Náhrobek Couperinův…





























