Jarní a podzimní řadu oddělenou červencovým intermezzem nabídne počtyřiadvacáté Hudební festival Mahler Jihlava, Hudba tisíců, který rozezní Vysočinu mezi 24. dubnem a 2. říjnem. Titulního skladatele hudební přehlídka v letošním roce připomene písňovým odkazem, zaměří se však i na klíčové reprezentanty hudebního klasicismu. Tradičně dají pořadatelé příležitost také mladým talentům jihlavské ZUŠ. Kališťskému rodákovi Gustavu…
Prague Philharmonia vystoupí v Carnegie Hall
Po loňské úspěšné rezidenci České filharmonie v newyorské Carnegie Hall – a po tamních vystoupeních Filharmonie Brno a Českého národního symfonického orchestru v roce 2023 – bude dalším českým tělesem, které zamíří do prestižní americké koncertní síně, orchestr Prague Philharmonia. Koncert se uskuteční v pondělí 26. ledna 2026 ve Stern Auditoriu. Prague Philharmonia v New Yorku…
Dresdner Musikfestspiele ambiciózním mladším sousedem Pražského jara
Drážďanský hudební festival Dresdner Musikfestspiele se bude letos konat poosmačtyřicáté. Chystá od 17. května do 14. června 61 koncertů, nad nimiž se jako téma a motto klene slovo Láska. Z českých umělců do města na Labi v té době zamíří Josef Špaček, Petr Popelka a Prague Philharmonia. Některé z festivalových koncertů v saské metropoli se shodují…
Prague Philharmonia zahájí donátorskou řadu a pokračuje v dětské a komorní
Koncert věnovaný dětem v Dvořákově síni Rudolfina, další setkání s milovníky komorního umění i společenská akce v hraběcím paláci. Příští dny je u orchestru Prague Philharmonia rušno – všechno zmíněné se odehraje na ploše pěti dní od 6. do 10. dubna. „Můžeme uniknout osudu, který je nám předepsán ve hvězdách? Osudová může být láska i nemoc,…
Odlehčený Cherubini, rutinní Beethoven a znamenitý Brahms
„Hlavní téma předehry k opeře Les Abencérages cválá vpřed natolik bezstarostně, až budí dojem, že by mohlo pocházet z předehry k nějaké nenáročné operetě.“
„Už z úvodních tří sólových kadencí první věty bylo zjevné, že Barry Douglas má Beethovenův ‚Císařský‘ koncert dokonale zažitý.“
„Vrcholem večera se stala Brahmsova Třetí.“
Na sedmém večeru cyklu „A“ 23. března ve Dvořákově síni Rudolfina nabídl orchestr Prague Philharmonia se svým šéfdirigentem Emmanuelem Villaumem svému publiku posluchačsky vděčný program, sestavený z děl tří skladatelů – Luigiho Cherubiniho, Ludwiga van Beethovena a Johannesa Brahmse. Hostem orchestru byl významný irský pianista Barry Douglas.
Barry Douglas budí zájem. Prague Philharmonia tak otevřela i rudolfinskou emporu
Večer plný heroického étosu a dramatických kontrastů si pro své posluchače připravila Prague Philharmonia na 23. března. Vystoupí pod vedením svého šéfdirigenta Emmanuela Villauma, klavírní sólo v Beethovenově Císařském klavírním koncertu ztvární irský pianista Barry Douglas. Po úspěchu Cherubiniho Requiem č. 1 c moll v minulém roce se Prague Philharmonia k tvorbě tohoto…
Podnětný večer s Vladimírem Franzem při talkshow zvané Hudba jako energie
„Vladimír Franz se v průvodním dialogu s Hanou Dohnálkovou o tvorbě svého pedagoga skladby obšírně rozhovořil.“
„Na provedení všech tří Franzových skladeb se podíleli členové Prague Philharmonia vedeni jistým dirigentským gestem Kryštofa Kosky.“
„Námětově nás zde skladatel zve do svého složitě filozofického prostředí, rozvádějícího myšlenky převzaté z biblické historie a různých uměleckých oborů.“
Další hudební talkshow orchestru Prague Philharmonia, tentokrát s Vladimírem Franzem, se uskutečnila v pondělí 17. března ve Velkém sále Švandova divadla v Praze na Smíchově. Jako obvykle ji moderovala Hana Dohnálková, dramaturgyně tohoto koncertního cyklu. Přednesené skladby interpretovali vesměs členové orchestru, zejména její smyčcové sekce.
Hudba jako energie s Vladimírem Franzem a Prague Philharmonia
V pondělí 17. března pokračuje ve Velkém sále Švandova divadla dalším koncertem cyklus soudobé hudby S orchestru Prague Philharmonia. Už podruhé v této sezoně to bude koncert mimořádný, a to nejen svým charakterem a dramaturgií, ale i výběrem hosta. Hlavním protagonistou večera, který se již tradičně uskuteční ve formátu „hudební talkshow“ bude Vladimír Franz, významná…
Vladimír Franz: Na dobrou hudbu je zapotřebí napětí, přetlaku a trochy Ducha svatého
„Snad jsem konzervativní, ale mám za to, že ne každý shluk tónů je hudba, stejně jako ne každý shluk písmem vytvoří slova, věty.“
„Znám kompozice z 12. století, které jsou živější a soudobější nežli něco, co vzniklo včera.“
„Skladba Kámen a bolest obsahuje i tryznu za hloupost lidí…“
Výtvarník, vysokoškolský pedagog, básník a dramatik prof. JUDr. Vladimír Franz je zároveň jedním z našich nejznámějších skladatelů. Od počátku osmdesátých let skládá scénickou hudbu, za níž získal řadu ocenění, věnuje se rovněž volné hudební tvorbě a kompozici hudby filmové, televizní a rozhlasové; druhou základní oblast jeho umělecké činnosti představuje tvorba výtvarná. Na Divadelní fakultě AMU mnoho let vede Kabinet scénické hudby, zároveň působí na katedře výtvarné kultury Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem a přednáší na FAMU. U příležitosti jeho životního jubilea uvede orchestr Prague Philharmonia 17. března ve světové premiéře jeho novou skladbu Kámen a bolest.
Prague Philharmonia komorně s harfou a orchestrálně s talenty
Pražská filharmonie či oficiálně Prague Philharmonia zve na další dva koncerty pod svým pořadatelstvím. S malým odstupem od poslední „tubové exhibice“ dojde 10. března na další koncert komorní řady v malostranském Profesním domě a orchestr se o tři dny později v Sále Martinů dá k službám talentům městské části Praha 5 při jejich sólovém vystoupení. „Harfa…
Emotivní program v klasickém hávu a velice solidní Prague Philharmonia
„Pryč jsou doby, kdy soudobí skladatelé chtěli hlavně šokovat.“
„Jeho přístup k hudbě jako by v sobě měl něco tradičně anglického, typově trochu připomínal někdejšího šéfa PKF, Švýcara Kaspara Zehndera.“
„Nebylo to tedy provedení, které šlo existenciálně na hranu…“
Atraktivní program měla na programu v úterý 4. března Prague Philharmonia. Se dvěma vzácnými hosty v dirigentu Angusi Websterovi a violoncellistovi Istvánu Várdaiovi zazněl v Rudolfinu program se soudobou skladbou Huwa Watkinse, slavným violoncellovým koncertem Dmitrije Šostakoviče a nakonec s romantickou Symfonií č. 2 Roberta Schumanna. Pro orchestr s tradicí komornějšího klasicismu to byl hraniční repertoár.
Fenomén Amartuvshin Enkhbat a nuance v nejvyšších patrech pěveckého umění
„Jeho barevný hlas je veliký a nesmírně působivý, ale není nijak hřmotný, nekřičí, nenechá se svést k přílišné forzi, jen ho je jednoduše všude plno.“
„Gilda mi z úst Juliany Grigoryan přišla nejpřesvědčivější a je to nepochybně směr, kterým se hudebně ubírá.“
„Amartuvshin Enkhbat ukázal, jak silné emoce dokáže hudba předávat, je-li podávána na špičkové úrovni a bez evidentní námahy.“
Poslední únorový den byl svátkem pro milovníky velkých hlasů světové opery. Ve Smetanově síni Obecního domu debutoval mongolský barytonista Amartuvshin Enkhbat spolu s arménskou sopranistkou Julianou Grigoryan, pro kterou byl tento koncert návratem do našeho hlavního města. Oba se předvedli v áriích a duetech z oper Rugerra Leoncavalla, Umberta Giordana, Vincenza Belliniho, Giacoma Pucciniho a největší část koncertu byla věnována operám Giuseppe Verdiho. Umělce doprovázel orchestr Prague Philharmonia pod taktovou italského dirigenta Gaetana Lo Coca.
Trojice zahraničních osobností při orchestrálním koncertu Prague Philharmonia
Watkins. Šostakovič. Schumann je označení dalšího koncertu orchestrální řady Prague Philharmonia. 4. března se v Dvořákově síni Rudolfina tedy rozezní i tóny kompozice Huwa Watkinse, který nabídne svou skladbu Svítání v české premiéře. Sólistou v Šostakovičově Koncertu pro violoncello a orchestr č. 1 Es dur bude István Várdai, provedení diriguje Angus Webster. „Hned dvě zahraniční…
Klavírní trio v ruské hudbě a tubová exhibice
„Obdivuhodná byla zejména intonační čistota obou smyčcových nástrojů, dokonalá souhra všech tří a jejich dynamická vyváženost.“
„Lehké bylo vyzvat je oba ke společnému koncertnímu vystoupení, nelehké však bylo najít pro ně vhodný repertoár.“
„Umělci byli odměněni dlouhým potleskem, přidali tak krátkého Dvořáka.“
Trio Concertante, komorní soubor hrající ve složení Hana Jarošová Kubisová (housle), Teodor Brcko (violoncello) a Slávka Vernerová Pěchočová (klavír), zařadilo na program svého vystoupení v rámci komorního cyklu 31. sezony Prague Philharmonia dvě ruská díla. Ideou večera a hlavním lákadlem však byla 24. února tuba Jana Jaroše, který se představil i sólově.
Amartuvshin Enkhbat poprvé v Praze. Spolu s ním Juliana Grigoryan
Jméno mongolského barytonisty Amartuvshina Enkhbata je těžce vyslovitelné, ale jeho hlas a jevištní projev stojí za zapamatování. V posledních letech se etabloval mezi světovou špičku, rok 2025 zahájil v lednu v londýnské Covent Garden, v březnu spěje do Říma, La Scaly a Hamburku, v dubnu do Boloni a newyorské Metropolitní opery. 28. února ještě stihne debutovat v České republice, ve…
Sólo má tuba
Komorní cyklus orchestru Prague Philharmonia letos s úspěchem pojal koncept „jiné nástroje“. Představuje tedy hudební instrumenty, které se v sólové roli vyskytují spíše zřídka. Tak příchozí do Profesního domu na pražském Malostranském náměstí tentokrát uslyší zejména nástroj tuby. 24. února ji rozezní host pořadatelské organizace Jan Jaroš v uměleckém partnerstvím se souborem Trio…
Válečné rekviem a oratorium Eva. Mantinely dvaadvacátého Svatováclavského hudebního festivalu
Svatováclavský hudební festival se letos v září uskuteční podvaadvacáté a i nadále zůstane tradičním festivalem zaměřeným na hudbu starších stylových období, v jehož dramaturgii mají své místo vokálně-instrumentální projekty, autentická interpretaci staré hudby i crossovery. Pořadatelé mezi 2. a 28. září do Moravskoslezského kraje pozvou mimo jiné houslistku Isabellu Faust, cembalistu Mahana Esfahaniho, basistu Luigiho…
Nezdolná ženská energie a obdivuhodná Špačkova virtuozita
„Ženský element se v průběhu večera prosadil ve dvou oborech, kompozičním a interpretačním.“
„Dvě stě let starou partituru Louise Farrenc dirigentka Gemma New uchopila s jasným interpretačním záměrem, svěžestí a optimismem.“
„V pomalé větě jsme byli svědky subtilního dialogu Špačkových houslí s hobojem orchestrálního hráče Jana Součka, instrumentalisty nemenších kvalit.“
Na program pátého koncertu orchestrálního cyklu Prague Philharmonia, konaného ve Dvořákově síni Rudolfina 16. února byly zařazeny tři skladby, Předehra č. 2 Es dur Louise Farrenc, Koncert pro housle a orchestr D dur Johannesa Brahmse a Symfonie č. 5 Jeana Sibelia. Před pražské filharmoniky se s taktovkou postavila mladá novozélandská dirigentka, sympatická Gemma New, sólistou večera byl neméně přívětivý Josef Špaček.
Závan Nového Zélandu u Prague Philharmonia
Pátým orchestrálním koncertem sezony orchestru Prague Philharmonia se line ženská energie. Pozvání orchestru přijala hvězdná novozélandská dirigentka Gemma New, která řídí mimo jiné Předehru č. 2 francouzské skladatelky 19. století Louise Farrenc. Sólo v následném Brahmsově kusu hraje houslista Josef Špaček a závěrem zazní 16. února v Dvořákově síni Rudolfina také Sibeliova symfonie.…
Prague Philharmonia platformou pro adepty dirigování. Garantem Martin Sieghart
Orchestr Prague Philharmonia hostí dirigentský masterclass. Uskuteční se 7. února v sídle orchestru, tedy v Kulturním domě Ládví. Sólového partu se v Schumannově Klavírním koncertu a moll chopí česko-ukrajinský klavírista Kostiantyn Tyshko. Diváci uslyší také symfonie Beethovenovu a Mendelssohnovu. Během kurzu předvedou své umění dirigenti z Belgie, Itálie, Rakouska, Španělska, Číny, Tchaj-wanu, Jižní Koreje, Japonska a USA…
Rondo Festivo. Concentus Moraviae oslaví třicetiny s Jeanem Rondeauem
Festivalové rondo. Tak budou mezi 30. květnem a 27. červnem vypadat oslavy třicátého výročí festivalu Concentus Moraviae, který rozeznívá Jihomoravský kraj a Vysočinu. Refrénu vtiskne francouzský nádech rezidenční umělec Jean Rondeau, jednotlivé festivalové sloky budou vlámské i české a nabídnou neotřelé festivalové premiéry i návraty. „Slavíme nejen třicet let festivalu, ale také dvacet let od…
Pětasedmdesátý Janáčkův festival nebude jen o Janáčkovi
Rovný měsíc budou trvat oslavy pětasedmdesátých narozenin Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, nástupce Janáčkova máje. Od 2. června do 2. července letošního roku přehlídka zakotvená v Ostravě, Hukvaldech a jejich okolí osloví příznivce klasické hudby, opery, operety, jazzu i postav Spejbla a Hurvínka. Po prosincovém představení trojice ústředních programů pořadatelé odhalili kompletní narozeninové plány. …
Vyčerpávající talkshow s Petrem Kotíkem i o Philipu Glassovi na prknech Švandova divadla
„Koncert i s přednáškou trval celé čtyři hodiny.“
„Za přímo esenciální příklad Glassova minimalismu lze označit skladbu Two Pages.“
„Druhá polovina večera patřila přítomnému českému skladateli Petru Kotíkovi.“
Dvěma podtituly – Americká hudba extrémních rozměrů a 50 let v New Yorku – lze ve stručnosti přiblížit obsah mimořádného koncertu cyklu soudobé hudby „S“ orchestru Prague Philharmonia, který se uskutečnil 28. ledna. Dramaturgyně a moderátorka Hana Dohnálková na něj zařadila skladby dvou autorů, Philipa Glasse a Petra Kotíka. Oba jsou typičtí představitelé novodobých kompozičních směrů a podstatnou část umělecké kariéry spojili s metropolí východního pobřeží Spojených států amerických. Patrně je to rozlehlost města, co se nejvýrazněji „promítá“ do jejich hudebního myšlení. V průběhu večera jsme vyslechli sice jen šest skladeb, koncert i s poutavou přednáškou však trval celé čtyři hodiny.
Amartuvshin Enkhbat: Nejvyšší aspirací je pravda. Vnitřně rozporné Verdiho role jí jdou naproti
„Chci se cítit propojený s hudbou, postavami a publikem způsobem, kdy už nejde o pouhou techniku, ale o emocionální pravdu.“
„Způsob, jakým Verdi psal pro barytonové hlasy se mnou opravdu rezonuje.“
„Cítím, že můj hlas má pořád velký prostor k růstu, hlavně co se týče dramatické expresivity.“
Jméno mongolského barytonisty Amartuvshina Enkhbata je těžké na vyslovení, ale důležité na zapamatování, protože se v posledních letech etabloval mezi absolutní světovou špičku a ve svém oboru je považován za fenomén. Recenzenti jeho hlas popisují jako „obrovský, medvědí, s nezměrnou silou a temnou barvou, nezvyklou u barytonistů”. Rok 2025 zahájil v lednu v Covent Garden, v únoru se vydá do Janova, v březnu do Říma, milánské Scaly i Hamburku, v dubnu do newyorské Metropolitní. 28. února vystoupí také ve Smetanově síni Obecního domu na společném koncertu s držitelkou Operalie z roku 2022, sopranistkou Julianou Grigoryan, orchestrem Prague Philharmonia a stálým dirigentem opery v San Francisku Jordim Bernàcerem.
Padesát newyorských let Petra Kotíka a Philipa Glasse s účastí Prague Philharmonia
Nevšedním koncertem pokračuje v úterý 28. ledna cyklus soudobé hudby orchestru Prague Philharmonia. Hlavními hudebními protagonisty tohoto „speciálního dílu“ hudební talkshow, která se již druhou sezonu koná ve Švandově divadle v Praze, budou dva významní současní skladatelé – Petr Kotík a Philip Glass. Večerem o vývoji hudební avantgardy v New Yorku od sedmdesátých let 20.…
Balet, kouzelná flétna a šachová partie. To vše v jeden večer s Prague Philharmonia
„Na programu byla hudba 18. a 20. století.“
„Zvolená baletní hudba obou klasiků je kongeniální, přitom naprosto svébytná.“
„Ani dílu Bohuslava Martinů preparace z lůna divadelního multimédiálního prostředí nikterak neuškodila.“
Pestrý a objemný byl koncert orchestrálního cyklu Prague Philharmonia v neděli 19. ledna v pražském Rudolfinu. Pod taktovkou polského dirigenta Łukasze Borowicze na něm před orchestr předstoupili řecký flétnista Stathis Karapanos a recitátor Jean-François Ehrlich. Na programu byla hudba 18. a 20. století. Dvakrát byl zastoupen salcburský rodák Wolfgang Amadeus Mozart, jednou operní reformátor Christoph Willibald Gluck, oba coby reprezentanti hudby raného hudebního klasicismu. Polský reformátor Nové hudby Krzysztof Penderecki a světově proslulý český vlastenec Bohuslav Martinů zase v programu reprezentovali hudbu minulého století.
Flétna a tanec hlavními motivy orchestrálního pořadu Prague Philharmonia
V neděli 19. ledna se ve Dvořákově síni Rudolfina představí orchestr Prague Philharmonia s koncertem, který nabídne nejen taneční hudbu různých stylových období, ale i dvě různorodé skladby pro sólovou flétnu v provedení řeckého umělce Stathise Karapanose. Mozartův Koncert pro flétnu a orchestr č. 2 a Pendereckého Sinfoniettu pro flétnu a smyčce si budou moci posluchači…
Operní recitál Julie Roset a Anthonyho Leóna jako další triumf agentury Nachtigall Artists
„Soutěž Operalia založil Plácido Domingo v roce 1993, aby podpořil mladé operní pěvce.“
„Laureátství v takové hudební soutěži může významně ovlivnit budoucí kariéru mladého umělce.“
„Oba mladí pěvci mají svou hlavní část kariéry ještě před sebou a určitě o nich v budoucnu uslyšíme.“
Už pětadvacet let umělecká agentura Nachtigall Artists obohacuje pražský koncertní život vystoupeními slavných operních hvězd. Koncert 7. ledna, pořádaný v Dvořákově síni pražského Rudolfina, byl věnován dvěma operním nadějím – Julii Roset a Anthonymu Leónovi, laureátům slavné pěvecké soutěže Plácida Dominga Operalia. Doprovázející orchestr Prague Philharmonia řídil Riccardo Bisatti.
Viola lásky se v barokním refektáři rozezní v náhradním termínu
Líbezný zvuk violy d’amore si v rámci pátého koncertu posluchači komorního cyklu orchestru Prague Philharmonia vychutnají například v dílech Marina Maraise a Josepha Haydna. Akce v uměleckého podání Tria Gratia se uskuteční v náhradním termínu, ten původní 13. ledna byl z důvodu náhlého onemocnění zrušen. Místo konání bude tradiční, tedy barokní refektář Profesního domu na pražském…
Aktualizováno Číst dál…
Lednové edukace českých filharmonických těles
Měsíc leden je v kalendáři mnohých uměleckých institucí časem utlumení aktivit, respektive připravované projekty zhusta dostávají jinou podobu než ve zbytku roku, a to často podobu edukativní. KlasikaPlus.cz přináší lednový přehled didaktických snah tuzemských profesionálních hudebních souborů. Česká filharmonie – Rudolfínek – Smyčcové mlsání … workshop pro školy a školky se koná v Sukově…





























