KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Nora Lubbadová: Koncerty a soutěže mě motivují, během pandemie mi chyběly

„Když hraju skladbu od slavného skladatele, o kterém byl natočen dokument, tak se na něj podívám a pak si představuju, že jsem v tom období, prostoru a hraju na stejný klavír, abych pochopila, jak to myslel.“

„Mým snem je zahrát si s Českou filharmonií v Dvořákově síni v Rudolfinu a také v různých sálech světa, abych mohla cestovat.“

„I když skladbu hraju už delší dobu, třeba více jak rok, tak vždy je v ní co objevovat. Je to takový hudební výlet, na který se těším den za dnem.“

Vzpomenete si, co jste dělali, když vám bylo dvanáct let? A dokázali byste říct, co bylo v tomto věku vaším největším úspěchem? Mladá talentovaná klavíristka Nora Lubbadová, která čerstvě oslavila své dvanácté narozeniny, má na svém kontě úspěchů hned několik. Zahrála si na Pražském jaru, několikrát vyhrála celostátní soutěž Prague Junior Note a ve finále mezinárodní soutěže Louskáček si zahrála s Moskevskou filharmonií…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (38)
Chytrá horákyně. Po letošním Pražském jaru

„Právě tehdy se otevřel prostor pro úvahy, jestli přítomnost v sále s tisícovku míst, ale jen třemi stovkami diváků, je více radostí, nebo ještě stále depresí.“

„Nápad oslovit Václava Lukse, aby připravil jako mezinárodní projekt Mou vlast ve zvuku dobových nástrojů a ve světle tehdejší interpretační praxe, by jinak, nebýt covidu, letos (a možná ještě několik let) nevznikl.“

„Kdo si nedal pozor, propásl nejen Pražské jaro, ale i jaro v Praze.“

Sklenice s padesáti procenty tekutiny je buď poloplná, nebo poloprázdná. Záleží na úhlu pohledu, na postoji pozorovatele, na spíše optimistickém, nebo spíše pesimistickém pohledu. Stejně může dopadnout ohlédnutí za festivalem Pražské jaro. Už druhý ročník se konal-nekonal. Už podruhé byl program pozměněn na variantu umožňující udržet cennou značku za každou cenu a viditelně a slyšitelně naživu a schopnou symbolizovat nezničitelnost znějící hudby. Šestasedmdesátý ročník Pražského jara v tradičním slova smyslu jakoby nebyl, ale v nově nastavených podmínkách, dříve a v normálním světě nemyslitelných, existenci obhájil a životnost prokázal a udržel.

Číst dál…

Má vlast Vídeňských filharmoniků s Jakubem Hrůšou od pátku čtyřikrát za sebou

Dlouho očekávaná kulturní událost se už za pár dní stane skutečností. Od pátku 11. června do pondělí 14. 6. stane náš dirigent Jakub Hrůša v čele Vídeňských filharmoniků, aby s nimi ve vídeňském Musikvereinu a Konzerthausu čtyřikrát provedl cyklus symfonických básní Bedřicha Smetany Má vlast. První z koncertů pořádá Společnost přátel hudby ve Vídni…

Číst dál…

Skončilo Pražské jaro. Už druhý rok poznamenané nepřízní osudu

„Druhá věta ze Třetí Mahlerovy symfonie je bez kontextu celé skladby poněkud neukotvená.“ „Petru Nekorancovi, který se doposud jevil především jako představitel rossiniovské virtuozity a italského belcanta obecně, styl Brittenovy hudby evidentně konvenuje.“ „Beethovenova Pastorální, která se v napětí mezi poetičností a věcností dá zahrát nádherně a rozkošně, začala být brzy jednotvárná.“ Fanfáry z balkonu…

Číst dál…

Setkání dvou světů, Západu a Východu

„Veškerá produkce večera tvořila jednolitý celek, který spojoval a zároveň kontrastoval projevy západní a východní kultury.“ „Průvodcem na této cestě byl Saša Rašilov, který mezi hudbou, ale i jí podkreslován předčítal pasáže z Harantova literárního odkazu.“ „Večer jsme putovali spolu s Kryštofem Harantem – tu upomínáni na jeho vlast a tvorbu v podání Cappelly Mariany, tu zaváti…

Číst dál…

Pražské jaro dnes uzavře Mahler, Britten a Beethoven

Tradičně v Obecním domě se dnes večer završí 76. ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Zahraje Česká filharmonie, kterou povede Mark Wigglesworth. Jako sólista v Brittenově písňovém cyklu Les Illuminations na texty francouzského básníka Arthura Rimbauda vystoupí tenorista Petr Nekoranec. Koncert otevře druhá věta z Mahlerovy Třetí symfonie s podtitulem „Co mi vyprávějí květiny…

Číst dál…

Villaume – Widmann – PKF: další skvost na Pražském jaře

„Widmann si náruživě pohrál s agogickou volností, jeho rubata byla krásně vymyšlená a nikdy nešla proti orchestru.“ „Šéfdirigent PKF – Prague Philharmonia ví, že na dobrou hudbu je nutno pohlížet bez jakékoli názorové demagogie.“ „Takové koncerty Pražskému jaru a jeho dobré pověsti věru lahodí.“ Další z koncertů Pražského jara měl podtitul Klasicismus a neoklasicismus a jeho…

Číst dál…

Pražské jaro dnes nabídne výjimečné hudební putování

Program inspirovaný slavným cestopisem Putování Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic připravil na dnešní večer Festival Pražské jaro. Výjimečný dramaturgický počin přednesou Cappella Mariana spolu s kanadským souborem Constantinople, text bude vyprávět Saša Rašilov, který se tak stane průvodcem na hudební cestě do exotických krajin Kypru, Jeruzaléma, Sinaje či Káhiry. Koncert se uskuteční…

Číst dál…

Mozartův klarinetový koncert dnes na Pražském jaru

Do doby klasicismu a neoklasicismu dnes zavede diváky dramaturgie Festivalu Pražské jaro. Kombinuje Koncert pro klarinet a orchestr A dur Wolfganga Amadea Mozarta a hudbu dvou klasiků 20. století, Francise Poulenca a Igora Stravinského, od jehož úmrtí uplyne na jaře 50 let. Interprety budou rezidenční umělec festivalu, německý klarinetista a skladatele Jörg Widmann, PKF – Prague Philharmonia…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (1)
Drahý Sašo!

„Co změnilo můj život, byla jedna návštěva u Jiřího, kdy mě vzal do velké šatny, kde byly desítky šanonů s životní dokumentací, neuvěřitelně pečlivě a dojemně sebranou jeho tatínkem a později Jiřího sestrou Růženkou a jeho blízkým spolupracovníkem Danem Voříškem.“

„Byl už v té době vážně nemocen, ale s typickou střídmostí a snahou nepřenášet své problémy na jiné se o nich téměř nezmiňuje.“

„I když se člověk snaží připravit na nadcházející odchod někoho blízkého a předpokládat, kdy k němu může dojít, v mém osobním životě se to nikdy nezdařilo.“

Poslední květnový den tomu budou čtyři roky, kdy zemřel dirigent Jiří Bělohlávek. V roce, ve kterém se v únoru připomínaly jeho nedožité pětasedmdesáté narozeniny, přichází portál KlasikaPlus.cz se seriálem využívajícím texty a fotografie publikované jen soukromě nebo na sociálních sítích, případně dosud nepublikované…

Číst dál…

Filharmonie Brno dnes na Pražském jaru s Glassovou symfonií

Alexander Goldscheider

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro v roce 2017 svedl k první a zároveň oboustranně inspirativní spolupráci na pódiu dirigenta Dennise Russella Daviese a Filharmonii Brno. Pár měsíců na to stanul Davies v čele brněnských filharmoniků jako jejich šéfdirigent. Po čtyřech letech se s nimi vrací na Pražské jaro – tentokrát s programem sestaveným z děl slavných amerických autorů…

Číst dál…

František Macek: Dirigent potřebuje být introvertem i extrovertem

„Dopracoval jsem se do bodu, kdy uvolnění přichází snadněji.“

„Že jsme nakonec měli i podporu diváků v sále, pokládám za fantastické!“

„Na celkovou audiovizuální kvalitu přenosu jsem obdržel spoustu pochvalných komentářů.“

František Macek má za sebou debut na festivalu Pražské jaro. Dvaatřicetiletý umělec působí především v zahraničí. Vítězství v mezinárodní dirigentské soutěži v Katovicích mu vyneslo místo asistenta dirigenta u tamního Národního symfonického orchestru Polského rozhlasu. Často vystupuje ve Skandinávii, ale i jinde po Evropě, a to jako dirigent operní i symfonický. Otec je významným hudebníkem olomoucké arcidiecéze katolické církve, a tak i on sám absolvoval v Kroměříži hru na varhany. Dirigování pak studoval na AMU v Praze a na Královské hudební akademii ve Stockholmu. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se vrací ke středečnímu vystoupení v Obecním domě, které se odehrálo za částečné přítomnosti publika i v online přímém přenosu.

Číst dál…

Nálož sborového umění na Pražském jaru

„Všem motetům byla společná dokonalá práce s dynamikou, kterou sbor rozprostíral na škále od něžných pianissim po mohutná fortissima.“ „V Ecce sacerdos magnus jsme museli obdivovat soprány nejen za vypjaté výšky, ale zejména za subito piano, které po nich předváděly.“ „Vrcholem večera byla ‚vypalovačka‘ v podobě Janáčkova Otčenáše.“ Český filharmonický sbor Brno…

Číst dál…

Pražské jaro dnes nabídne duchovní hudbu 19. a 20 století

Český filharmonický sbor Brno je dnes hostem festivalu Pražské jaro. Do Rudolfina přiveze duchovní skladby Antona Brucknera, Henryka Góreckého, Leoše Janáčka i skladbou Petra Fialy, který stojí v čele sboru od jeho založení v roce 1990. Koncert začíná tradičně ve 20 hodin a bude opět určený jak pro omezené publikum v sále, tak pro diváky…

Číst dál…

Debut jak víno: František Macek a SOČR

„Na Františkovi Mackovi bolo od začiatku vidieť, že má o diele presnú predstavu, ktorú – aspoň z mojej diváckej perspektívy – dokázal úspešne pretaviť do jasných gest.“ „Moser hrá s odzbrojujúcou prirodzenosťou, ktorou ešte podtrhol všetky dispozície, ktoré v tomto diele uplatnil.“ „Mojím osobným highlightom večera sa však stalo až ďalšie číslo: Sibeliova En…

Číst dál…

Filharmonie Brno jde do další sezóny bez kompromisů

„Prodáváme plnou kapacitu.“ „Těšíme se na živé publikum, které je alfou a omegou našich snah.“ „Velmi pozorně se snažím pochopit zdejší janáčkovskou tradici… Nechci něco učit, spíš se sám nechám učit a poučit.“ Do čtvrté sezóny s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem vstoupí Filharmonie Brno letos na podzim v situaci, kdy se vzhledem k již více…

Číst dál…

Malé zázraky na Salonu ZUŠ

„Obe flautistky predviedli naozaj veľmi vyrovnané a zaujímavé výkony.“

„Mentorovi Janovi Fišerovi bol štipendista Aleš Baránek skvelým partnerom.“

„Štipendisti z triedy mentora Iva Kahánka sa postarali o päť čísel na naozaj vysokej úrovni.“

Láska k hudbe, usilovnosť, a veľa talentu. Salon ZUŠ Pražského jara, už tradičná súčasť festivalu, disponoval všetkými z týchto vznešených atribútov aj tento rok. V Kostole sv. Šimona a Judy sa 25. mája predstavili viac než dve desiatky mladých hudobníkov – štipendistov, respektíve absolventov, akadémie MenART.

Číst dál…

Krása Quartet ve streamu místo na soutěži Pražského jara

Musica Orbis Bohemia představí další mladé české těleso přihlášené do letošní soutěže festivalu Pražské jaro. Na třetím online konceru tohoto cyklu vystoupí ve čtvrtek 27. května od půl osmé večer Krása Quartet, soubor, který vznikl v roce 2012 na Pražské konzervatoři ve třídě Tomáše Strašila. Kvůli epidemii Covidu talentovaní hudebníci bohužel v soutěži…

Číst dál…

František Macek má dirigentský debut na Pražském jaru

„Doposud působil především ve Skandinávii a v Polsku.“

„Jeho otec a čtyři sourozenci jsou spojeni s chrámovou hudbou na Velehradě a v Kroměříži.“

„Vítězství v mezinárodní dirigentské soutěži mu vyneslo místo asistenta u Národního symfonického orchestru Polského rozhlasu v Katovicích.“

Debut Pražského jara patří dnes večer mladému dirigentu Františku Mackovi. Ve Smetanově síni Obecního domu bude řídit Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Na programu je mimo jiné Píseň bohatýrská od Antonína Dvořáka a Violoncellový koncert Roberta Schumanna. Vystoupení se uskuteční s obecenstvem v sále. Bude také v přímém přenosu vysíláno na festivalovém webu a na sociálních sítích, včetně facebooku portálu KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Filharmonie Brno na MHF Leoše Janáčka a na Pražském jaru v TV a online

Filharmonii Brno tento týden čekají dva velké koncerty – na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka a na Pražském jaru. Čtvrteční koncert v Domě kultury města Ostravy janáčkovský festival 27. května zahájí. Na druhý významný koncert vyjede orchestr s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem v neděli 30. května do Prahy. Čeká je hostování na Mezinárodním hudebním…

Číst dál…

Spanilá jízda Kalabis Quintet na Pražském jaru

„Jejich interpretace byla silná a přesvědčivá i v místech, kde nelze spoléhat na brilanci, ale na pochopený hudební výraz.“ „Právě naprosto unikátní hráčská empatie, souladnost, souměrnost a stmelenost celku je tím, co je na Kalabis Quintet tak výjimečné.“ „Jsem toho názoru, že Kalabis Quintet odehrál na letošním Pražském jaru koncert, který můžeme právem…

Číst dál…

Večer ve společnosti Igora Stravinského

„Provedení Concertina bylo znamenité, zvlášť bych rád upozornil na precizní výkon houslisty Jana Fišera.“ „Oktetu nechyběly klíčové atributy: hravost, radost a svoboda.“ „Takto si představuji kvalitní a neotřelé připomenutí díla největšího z hudebních klasiků 20. století.“ Pražské jaro uctilo nedělním přímým přenosem prostřednictvím ČT art památku velikána klasické hudby 20. století Igora Stravinského.…

Číst dál…

Kdo je lovnou zvěří?

„Jejich přístup byl v Haydnovi spíše romantický než klasicistní, místy jsem měla pocit spíše udýchanosti než virtuozity.“ „Klarinetista byl vůdčí osobností celého provedení. Hraje lehce a přirozeně, jeho tón se vzpírá otřelým charakteristikám typu jistota, oblost, jiskrnost, suverénnost…“ „Předvedli nejen neslýchanou škálu různých hráčských technik a zvukových možností svých nástrojů, ale projevili i schopnost…

Číst dál…

Pražské jaro s mladými talenty Akademie MenART online

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro představí ve svém programu mladé hudební talenty. V úterý 25. května od 20 hodin nabídnou pořadatelé online přenos absolventů aktuálního ročníku Stipendijní Akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART, a sice z pražského kostela svatých Šimona a Judy. Pořadatelé uvádějí, že mládež pracovala společně se svými pedagogy pod vedením pěvkyně Kateřiny…

Číst dál…

Víkend na Pražském jaru se Stravinským, Widmannem a Kratochvílem

Dva koncerty s rezidenčním umělcem letošního festivalu Jörgem Widmannem, výjimečný jazzrockový program a Stravinskij – takový je víkendový program Pražského jara. Koncerty jsou bez publika, jejich přenosy mohou diváci sledovat na webu Pražského jara a na sociálních sítích, včetně facebooku portálu KlasikaPlus.cz. Stravinského hudbu v neděli večer zprostředkuje Česká televize. Letošní padesáté výročí úmrtí…

Číst dál…

Unášeni na křídlech tance s FOK, Karvayem a Marinem

„Slovenský virtuóz Karvay sice zřejmě propotil frak, jak z něj během hry lilo, ale zanechal obrovský dojem plný vitality a nadhledu.“ „Bylo zřejmé, že dirigent Marin orchestru důvěřuje, vedl ho šarmantně a místy až zasněně, jako by během hudby meditoval a rozjímal.“ „FOK Ptáka ohniváka zahrál s velkou radostí, epickou dimenzí a impresivní barevností.“ Houslista Dalibor…

Číst dál…

Na křídlech tance s Pražským jarem

Pražské jaro zítra nabídne koncert nazvaný „Na křídlech tance“. Zahraje Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s dirigentem Ionem Marinem a jako sólista houslista Dalibor Karvay. Zazní Introdukce a Rondo capriccioso Camilla Saint-Saënse, Rumunská rapsodie George Enescu a původní verze suitu z baletu Ptáka Ohniváka Igora Stravinského. Koncert ze Smetanovy síně pražského Obecního domu v přímém přenosu od 20 hodin odvysílá festival na svých webových stránkách. „Dramaturgie koncertu má…

Číst dál…

Pražákovo kvarteto ve vrcholné formě

„V podání Pražákova kvarteta zaznělo to nejlepší z tradice české kvartetní školy a zároveň to jedinečné, čím je tento soubor proslulý.“ „Některé koncerty bariéru streamu překonávají a dopřávají posluchačům zážitek srovnatelný s bezprostředním kontaktem s interprety.“ „V Haydnovi zahrála Jana Vonášková vemlouvavé téma způsobem vpalujícím se do mozku.“ Své poslední pražskojarní vystoupení odehrálo Pražákovo kvarteto…

Číst dál…

Oslava klavíru. Recitál Garricka Ohlssona

„Program koncertu bol po dramaturgickej stránke naozaj skvostný.“ „Prevedenie bolo až extatické, rozhodne však nie lacno, prvoplánovo efektné.“ „Pracoval ‚len‘ s tým, čo predpísal autor a dokázal jeho zámeru veľmi spoľahlivo dostáť.“ Nedeľný večer 16. mája patril v rámci Pražského jara recitálu Garricka Ohlssona, skvelého klaviristu, ktorý pred pár dňami predsedal klavírnej súťaže…

Číst dál…

Mystický Josquin Desprez zazněl v podání Huelgas Ensemble na Pražském jaru

„Kompozice Josquina Desprez jsou hudebně propracované a k jejich tvorbě musel autor přistupovat bezesporu s vysokou mírou abstraktní představivosti.“ „Znalost dobových souvislostí i tehdejšího jazyka umožňuje Paulu Van Nevelovi přistupovat k nastudování renesanční hudby s patřičným nadhledem a svým svěřencům v podobě pěveckých kolegů předat jen to nejlepší.“ „Zvládnutá dynamika a společné frázování činily i kontrapunktickou polyfonní renesanční hudbu…

Číst dál…