KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dallapiccolův Vězeň záslužně propuštěný

„Toto dílo dnes patří k nejpůsobivějším hudebním výpovědím 20. století.“

„Vězňova poslední slova znějí jako otázka do prázdna: ‚La libertà?‘ Silný závěr opery…“

„Sopranistka Ángeles Blancas Gulín okouzlila publikum svým nádherně znějícím hrudním rejstříkem vyrovnaným ve všech dramatických polohách.“

Během tří večerů 26., 27. a 28. listopadu uvedla Česká filharmonie v rámci svých abonentních koncertů jednoaktovou operu Vězeň italského skladatele Luigiho Dallapiccoly (1904–1975) v české premiéře. K provedení přizvala španělskou sopranistku Ángeles Blancas Gulín, ukrajinského tenoristu Valentyna Dytjuka a amerického barytonistu Briana Mulligana, který ztvárnil hlavní roli. Pražský filharmonický sbor připravil Simon Halsey a vše řídil hvězdný dirigent Antonio Pappano.

Číst dál…

První trojlístek devatenácté Dvořákovy Prahy

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha odhalil první plány pro příští ročník, který se uskuteční od 5. do 23. září 2026. Pilíři programu devatenácté dvořákovské přehlídky, která bude opět vévodit zahájení koncertní sezóny v metropoli, budou symfonický a komorní koncert i koncertní provedení Dvořákova Jakobína. Organizátoři vsadili na houslistu Josefa Špačka a Tonhalle-Orchester Zürich nebo…

Číst dál…

Svoboda, demokracie, samet a vzkříšení

„Přimlouvám se, abychom s dalším uvedením Vzkříšení počkali na dokončení Vltavské filharmonie.“

„Doufejme, že k nám Lucy Crowe zavítá s hudbou Georga Friedricha Händela, jehož je vyhlášenou specialistkou.“

„Pražský filharmonický sbor byl secvičen naprosto špičkově, zvukomalebné ozvěny z empory Rudolfina byly ozdobami večera.“

Pro úspěších z předchozích let, kdy náš první orchestr u příležitost Dne boje za svobodu a demokracii uvedl na pódiu Rudolfina sira Simona Rattla a Magdalenu Koženou (2022), Petra Popelku, Josefa Špačka a Antoina Tamestita (2023) a Antonia Pappana s houslistkou Janine Jansen (2024), připravil pro letošek koncert nejambicióznější: Mahlerovu Symfonii č. 2 „Vzkříšení“ s finským dirigentem Sakarim Oramem a Pražským filharmonickým sborem.

Číst dál…

Pražský filharmonický sbor ‚od svítání do svítání‘ a ‚zpívající do ouška‘

Dva různé edukativní pořady připraví Pražský filharmonický sbor v měsíci listopadu. Lidové písně doprovázené společným tancem a hrou na jednoduché bicí nástroje zastřešuje název Od svítání do svítání. A ukolébavky z lidové, klasické i moderní tvorby diváci zažijí jako program zvaný Spinkej, zazpívám ti do ouška. Pořady věnované mladší generaci se uskuteční v sídle sboru v pražské…

Číst dál…

Žádné hraní na jistotu… Úvodem sezony Pražského filharmonického sboru zněla tvorba 20. století

„V Pärtově hudbě se spojuje středověká spiritualita s moderní citlivostí – jako by se mezi tóny odrážel tep lidského srdce i odvěká touha po míru.“

„Vstup sboru byl opatrný, pokorný, téměř jako by se zpěváci omlouvali, že si dovolují narušit křehkou intimitu hudby.“

„Kompaktní, pestrý a energický výkon sboru místy připomínal zvukový ohňostroj.“

Zahajovací koncert 91. sezóny Pražského filharmonického sboru se konal 7. října ve Dvořákově síni Rudolfina. Za řízení Lukáše Vasilka zazněla hudba tří výrazných autorů 20. století – meditativní Summa a Salve Regina Arva Pärta, energické Chichesterské žalmy Leonarda Bernsteina a rytmicky avantgardní Svatba Igora Stravinského. Koncert zkombinoval sborový zpěv se zvukem orchestru, čtyř klavírů a bicího ansámblu. Dramaturgie přinesla okamžiky ticha, soustředění a meditace, ale i živelného uvolnění.

Číst dál…

Pärt, Bernstein, Stravinskij. Volba Pražského filharmonického sboru na úvod 91. sezony

Pražský filharmonický sbor uspořádá Zahajovací koncert sezony v úterý 7. října ve Dvořákově síni Rudolfina. Pro tuto příležitost nastuduje pod vedením svého hlavního sbormistra Lukáše Vasilka vokální díla Arva Pärta, Leonarda Bernsteina a Igora Stravinského. Hned 9. října následují dvě uvedení projektu Hladiny ticha s druhým sbormistrem Lukášem Kozubíkem. „Chtěli jsme sestavit reprezentativní…

Číst dál…

Dvořákova Praha na vrcholu. Manželé Schumannovi i Martinů s Gilgamešem

„Krásná Romance z Klavírního koncertu a moll Clary Schumann se v rukou Onutė Gražinytė doslova vznášela.“

„Steven Isserlis svůj nástroj Stradivari rozezněl precizně v duchu posledního tvůrčího vrcholu Roberta Schumanna.“

„Lucy Crowe pojala svou roli jako andělský hlas a skutečně zněla jako hlas z nebes.“

Dvořákova Praha zaujala v letošním 18. ročníku ambiciózními koncerty se širokým repertoárem a četnými umělci nejvyšší úrovně. Sobotní večer 20. září v Rudolfinu se stal přímo jedním z pilířů letošního festivalu a Dvořákova síň zaplněná hojně také posluchači ze zahraničí očekávala koncert, na který se nezapomíná. Zněla díla manželů Schumannových a po přestávce také Martinů. Sólisty doprovázel orchestr Prague Philharmonia, zpíval i Pražský filharmonický sbor a celé provedení řídil Robert Kružík.

Číst dál…

Akademici Pražského filharmonického sboru v poctě Soně Červené

Věc Červená je název koncertu, který Komorní ansámbl Akademie Pražského filharmonického sboru připravuje na 30. září jako své první vystoupení sezony. Akce pořádaná na Novoměstské radnici Nadačním fondem Soni Červené u příležitosti nedožitých stých narozenin této výjimečné operní pěvkyně světového věhlasu vzniká pod vedením sbormistra Lukáše Kozubíka, klavírní službu prokáže Karel Košárek…

Číst dál…

Největší slovenský festival klasické hudby zahájí i ukončí domácí

Šedesátiny Bratislavských hudebních slavností oslaví pořádající Slovenská filharmonie. Festival začíná 19. září s rezidenčním domácím orchestrem, z českých interpretů se na Slovensko vypraví Prague Philharmonia, Pražský filharmonický sbor a Pražští symfonikové, ale také dirigenti Kružík, Netopil, Jindra nebo houslista Špaček. Rámec šedesátým Bratislavským hudebním slavnostem, které se uskuteční od 19. září do 5. října,…

Číst dál…

‚Let us sleep now.‘ Brittenovo Válečné rekviem na zahajovacím koncertu SHF

„Po posledním tónu nezůstalo ticho prázdné, ale naplněné vědomím, že koncert může být prožitkem lidské solidarity, který nás učí vzájemnému naslouchání si.“

„Lukáš Vasilek se projevil nejen jako technicky brilantní koordinátor, ale především jako umělec, který chápe Brittenův odkaz ve všech jeho paradoxech.“

„Zvuk se nešířil pouze lineárně z pódia, ale vlnil se prostorem, odrážel se od kleneb, neviditelně obtáčel lavice, jako by objímal všechny přítomné.“

Zahajovací koncert 22. ročníku Svatováclavského hudebního festivalu se stal jedním z těch večerů, kdy se hudba mění v zážitek, který přesahuje estetickou sféru a vstupuje do existenciálního prostoru. Motto festivalu „Koncert v kostele je zážitek“ 2. září dostalo svou plnou, konkrétní a nezaměnitelnou podobu. Nebylo to pouze díky neobyčejnému zvuku chrámového prostoru, ani duchovnímu přesahu Brittenova Válečného rekviem. Bylo to především díky synergii všech účinkujících – Symfonického orchestru Českého rozhlasu, Pražského filharmonického sboru, dětského sboru Radost Praha a sólistů – a také výstižné a citlivé, vizionářské koncepci dirigenta Lukáše Vasilka.

Číst dál…

Válečné rekviem na úvod Svatováclavského hudebního festivalu

Svatováclavský hudební festival se letos uskuteční podvaadvacáté. Nadále zůstává festivalem zaměřeným primárně na hudbu starších stylových období, v jehož dramaturgii však mají své místo vokálně-instrumentální projekty, autentická interpretace staré hudby i crossovery. Letošní ročník přehlídky se koná ve dnech 2. až 28. září a představí na osm set umělců ze čtrnácti zemí celého…

Číst dál…

Susanne Bernhard: Válečné rekviem není dílem pro běžný provoz

„Válečné rekviem posluchače uchvátí velkým dramatickým napětím; pravdivostí vyprávění, která jde až do morku kostí.“

„Obzvláště tichým momentem ve Válečném rekviem, a pro mě zároveň vrcholem skladby, je setkání v zákopu, které přináší změnu perspektivy: ‚I am the enemy you killed, my friend‘.“

„Lukáš Vasilek je hudebník, který dokáže spojit technické dovednosti, muzikálnost a emocionální smyslnost.“

Svatováclavský hudební festival sáhl pro zahájení svého letošního ročníku k uvedení Brittenova Válečného rekviem, bezpochyby jednoho z nejzásadnějších vokálně-instrumentálních děl minulého století. Jeho provedení se 2. září v Ostravě ujme Lukáš Vasilek s pražskými rozhlasovými symfoniky a Pražským filharmonickým sborem. Podobně jako v několika předchozích uvedeních, která Vasilek v nedávné době řídil v Praze, se v sopránové úloze představí mnichovská rodačka Susanne Bernhard.

Číst dál…

Œdipe. Antické operní kino u Bodamského jezera

„Kriegenburg každému aktu spolu se scénografem Haraldem B. Thorem a kostýmní výtvarnicí Tanjou Hoffman přidělil jeden element a barvu, do které jsou laděny oděvy i scéna.“

„Jeviště ve třetím aktu zasype popel. Emotivní loučení lidu s těly mrtvých příbuzných, které podlehly moru, vyvolává až nevolnost.“

„Šestapadesátiletý basbaryton Paul Gay, který téměř nesejde z jeviště, podobně jako sbor, podal impozantní výkon.“

George Enescu je pro rodné Rumunsko národním skladatelem, byť mnoho let strávil ve Spojených státech a ve Francii, kde je i pohřben. Ve vlasti jeho jméno nese symfonický orchestr, mezinárodní letiště v Bacău, na jeho počest se v metropoli koná prestižní mezinárodní hudební festival a jeho portrét jde denně z ruky do ruky. Je totiž na bankovce v hodnotě pěti lei. Slavnosti v rakouském městě Bregenz vzdaly Enescovi v roce sedmdesátého výročí jeho úmrtí hold uvedením jeho jediné opery Œdipe, jejíž nastudování společně s Pražským filharmonickým sborem se zapíše do dějin slavností.

Číst dál…

Finská Kalevala u Bodamského jezera. Sibeliův Kullervo s českou účastí na slavnostech v Bregenz

„Kullervo pro soprán a baryton, velký mužský sbor a orchestr, op.7. pojednává o otroctví, válce, incestu, sebevraždě.“

 „Vliv Brucknera nelze v Kullervovi přeslechnout. Stejně tak i kousek Richarda Wagnera, ačkoli rodáka z Lipska Sibelius příliš nemusel.“

 „Finský monolit patřící mezi mezníky národní kultury vytesal Saraste s účinkujícími do vokální a instrumentální působivosti.“

Zelené kopce nad malebným Bodamským jezerem mizí v mlhavém oparu. Sluníčko se kamsi schovalo, prudký liják střídá vytrvalé mrholení. Potemnělá obloha, ze které tečou provazy deště, jako kdyby ronila slzy nad tragickým osudem Kullerva, nešťastného hrdiny z opulentního finského národního eposu Kalevala, jehož krutý osud Jean Sibelius přetavil do instrumentálně-vokální symfonie. Během jejího jediného uvedení 27. července na scéně Velkého sálu Festivalového divadla v Bregenz řídil sólisty, Vídeňské symfoniky i Pražský filharmonický sbor finský dirigent Jukka – Pekka Saraste.

Číst dál…

Za rok v Bregenzu Janáčkův Brouček

Rakouský festival Bregenzer Festspiele bude mít za rok, v létě 2026, na programu dvě opery – jako open air na Jezerní scéně Verdiho Traviatu a v přilehlém divadelním sále Janáčkovy Výlety páně Broučkovy. Historickou satiru, která měla premiéru v Praze v roce 1920, nastuduje se sólisty a s Vídeňskými symfoniky a Pražským filharmonickým sborem dirigent Robert Jindra. Režisérem…

Číst dál…

Čarostřelec, Oidipus, Kullervo. Pražský filharmonický sbor popatnácté v Bregenzu

Prázdninové týdny tráví členky a členové Pražského filharmonického sboru pracovně na břehu Bodamského jezera. Podílejí na inscenacích Weberova Čarostřelce (premiéra 17. července), který je i letos hlavním lákadlem Bregenzských hudebních slavností, a na pozoruhodné opeře Œdipe, kterou napsal George Enescu a která má premiéru už 16. července. Mužská část sboru navíc vystoupí ve velkém vokálně-instrumentálním díle Kullervo finského…

Číst dál…

Biblický král David. Pomazaný i hřešící, Honeggerem oslavený

„Oratorium působí zpočátku jako kaleidoskop, jakýsi hudební komiks. Postupně se ale čím dál víc stává vroucnějším, až k hymnickému Hallelujah.“

„Lukáš Vasilek k jedinečným kreacím z nedávných let, zejména k Honeggerově Johance z Arcu a Brittenovu Válečnému requiem, přidal další mimořádný umělecký čin.“

„Zvukově stupňovaný, ale stále mírný, vznešený, vroucně radostný chvalozpěv, po jehož doznění se posluchači vůbec nechce s dílem loučit…“

Hned druhý den třítýdenního festivalu Smetanova Litomyšl přinesl jednu z nejkrásnějších položek letošního programu. Vzácné a umělecky dokonalé provedení oratoria Král David, meziválečného díla Arthura Honeggera. Nedělní koncert připravil Pražský filharmonický sbor, Prague Philharmonia, tři pěvečtí sólisté a dva recitátoři a s nimi sbormistr a dirigent Lukáš Vasilek, interpret s jasným názorem a pevnou rukou.

Číst dál…

Jednadevadesátá sezona Pražského filharmonického sboru s náročnými díly a věhlasnými dirigenty

Ještě pořád jubilující Pražský filharmonický sbor, letos devadesátiletý, představil následující sezonu. Jejími pilíři budou jak programy vlastní koncertní řady, tak spolupráce s orchestry, která ke sboru přivede řadu velmi zvučných dirigentských jmen. Koncertní příležitosti bude mít těleso i v rámci festivalů v Česku a v zahraničí. Sbor přitom nadále povedou hlavní sbormistr Lukáš Vasilek a sbormistr…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (95)
Král David. Meziválečný pohled do Bible

„Honeggerův Král David, jeho klíčové dílo, je strhujícím hudebním dramatem o moci, vášni, vině a smíření.“

„Monumentální sborové scény se střídají s lyrickými pasážemi a s hluboce spirituálními žalmy.“

„V historii Pražského filharmonického sboru patří k těm kompozicím, v nichž se umění tělesa zaskvělo na výjimečných koncertech a na stejně ojedinělých nahrávkách.“

Vznešené a sváteční, strohé, přesto plné emocí a hudebních krás a posluchačsky mimořádně sdělné – takové je oratorium Král David švýcarsko-francouzského skladatele Arthura Honeggera, od jehož úmrtí letos uplyne sedmdesát let. Dílo, zkomponované před stoletím, existuje ve dvou verzích – ve starší, komornější a úspornější, a v novější symfonické. A právě ta zazní v neděli 15. června za řízení Lukáše Vasilka na festivalu Smetanova Litomyšl.

 

Číst dál…

Dvořák v Lucernu s Pražským filharmonickým sborem

Pražský filharmonický sbor se dvakrát představí v rámci dvořákovské pocty 23. a 24. května ve švýcarském Lucernu. Nejprve se svým vlastním a cappella programem, následně provede spolu s Lucernským symfonickým orchestrem pod vedením Michaela Sanderlinga Dvořákovo Requiem. Oba programy s pražským tělesem připravil sbormistr Lukáš Vasilek.  Předposlední zahraniční cesta Pražského filharmonického sboru v 90. sezoně povede do švýcarského…

Číst dál…

Jarní piknik s Pražským filharmonickým sborem

Dvěma koncerty určenými pro nemladší posluchače pokračuje v květnu sezóna Pražského filharmonického sboru. Ten zve v pátek 16. května do Sukovy síně Rudolfina a o den později do Ledeburské zahrady. Páteční dopolední jarní koncert cílí na školy, sobotní odpolední piknik v zahradě je určen rodinám s dětmi.  Pražský filharmonický sbor připravil pro dva květnové dny…

Číst dál…

Beethovenova Óda na radost jako oslava i memento

Připomínku osmdesátého výročí konce druhé světové války doprovodila na Pražském hradě klasická hudba. Devátou symfonii Ludwiga van Beethovena s Ódou na radost se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Pražským filharmonickým sborem dirigoval Tomáš Hanus.  Beethovenova Devátá symfonie, která je hymnou Evropské unie, je díky textu Schillerovy Ódy na radost, zhudebněné v poslední větě,…

Číst dál…

Na Pražském hradě zazní v Den vítězství Beethovenova Devátá

Hudební rozměr dá oslavám osmdesátého výročí konce druhé světové války pořádaným v Den vítězství, tedy 8. května, pod hlavičkou Pražského hradu slavnostní koncert ve Španělském sále. Jeho součástí bude od osmé hodiny večerní provedení Symfonie č. 9 d moll Ludwiga van Beethovena.  Oficiální program prezidenta republiky Petra Pavla při příležitosti osmdesátého…

Číst dál…

Dva orchestry v České filharmonii a hlavní rozdíl jinde, než by člověk čekal

„Koncert měl nevšední podobu, vystřídala se na něm dvě symfonická tělesa.“

„Ten nejmarkantnější rozdíl se překvapivě nachází v kompaktnosti zvukového obrazu, v jeho dokonalé jednotě, což mladým hudebníkům pochopitelně ještě chybí.“

„Sukův Epilog je dílem hluboké myšlenkové závažnosti a tvůrčího mistrovství, tlumočí naléhavá poselství světla, lásky a smrti.“

Šestý orchestrální koncert abonentní řady „B“ Česká filharmonie naplánovala do tří po sobě jdoucích večerů 30. dubna a 1. a 2. května. Dramaturgicky měl program nevšední podobu, na pódiu Rudolfina se vystřídala dvě symfonická tělesa. Česká studentská filharmonie nejprve přednesla symfonickou suitu Šeherezáda Nikolaje Rimského-Korsakova, ve druhé části večera pak orchestr České filharmonie spolu s Pražským filharmonickým sborem (sbormistr Lukáš Vasilek) a sólisty přednesl symfonický Epilog Josefa Suka. Obě díla zazněla v nastudování a pod taktovkou hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie Jakuba Hrůši. Sólové vokální party v Sukově skladbě přednesli Alžběta Poláčková (soprán), Jiří Brückler (baryton) a Jan Šťáva (bas).

Číst dál…

Zemek Novák, Grieg a Sommer v starostlivé péči České filharmonie

„Skladba Zemka Nováka je vystavěna na originální myšlence jednohlasé, lineární kompoziční práce.“

„Ač Andsnes studoval v Bergenu, je odchovancem české klavírní školy.“

„Sommerova třívětá Vokální symfonie je dílo dramatické, přináší nadčasová sdělení.“

Tři výrazné skladatelské osobnosti ze tří různých epoch evropské hudby se setkaly v programu čtvrtého pořadu abonentní řady „C“ České filharmonie. První z tří plánovaných koncertních večerů se uskutečnil 24. dubna v Dvořákově síni Rudolfina a dirigent Jakub Hrůša byl postaven před velmi závažný a ne zrovna lehký úkol. V úvodu přednesl ve světové premiéře patnáctiminutovou originální kompozici Pavla Zemka Nováka Canto, unisono per orchestra, následoval Koncert pro klavír a orchestr a moll, op. 16 Edvarda Hagerupa Griega v sólovém partu s klavíristou Leifem Ove Andsnesem a vyvrcholením večera se stalo provedení Vokální symfonie pro alt, recitátora, sbor a orchestr od Vladimíra Sommera, na které se podílel Pražský filharmonický sbor.

Číst dál…

Sukův Epilog a Šeherezáda Rimského-Korsakova. Hrůša opět stane v Rudolfinu

Jakub Hrůša znovu spojí síly s Českou filharmonií a tentokrát rovněž její dcerou Českou studentskou filharmonií. Trojice abonentních koncertů s hudbou Nikolaje Rimského-Korsakova a Josefa Suka se uskuteční ve dnech 30. dubna až 2. května, přičemž podílí se také Pražský filharmonický sbor a trojice sólistů. Hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša se s Českou studentskou filharmonií setkal…

Číst dál…

Jubilejní festivaly Slovenské filharmonie s významnou českou účastí

Šedesátiny Bratislavských hudebních slavností a sedmdesátiny piešťanského hudebního festivalu oslaví v letošním roce pořádající Slovenská filharmonie. Ambicí prvního jmenovaného je být nejvýznamnějším mezinárodním hudebním festivalem na Slovensku, Eugene Suchoněm založený a dnes titulovaný Music festival Piešťany, který patří k nejstarším slovenským festivalům, mu v tom i letos bude směle konkurovat. Oba nabídnou nejen přehlídku předních slovenských…

Číst dál…

Česká filharmonie přivítá hvězdného Andsnese

Hlavní hostující dirigent České filharmonie Jakub Hrůša připraví v příštím týdnu s prvním českým orchestrem neotřelý program. Ve světové premiéře zazní skladba CANTO Pavla Zemka Nováka, následovaná Griegovým Koncertem pro klavír a orchestr a moll s norským klavíristou Leifem Ovem Andsnesem, který v Praze s Českou filharmonií vystoupí poprvé. Závěr programu bude patřit Vokální symfonii Vladimíra Sommera,…

Číst dál…

Netopilova první sezóna u Pražských symfoniků

Se snahou akcentovat péči o české skladatele dvacátého století a podpořit mladé české interprety vstupuje do svého nového angažmá Tomáš Netopil, od nadcházející jednadevadesáté sezóny, tedy od podzimu 2025, šéfdirigent Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK. Jeho úvodní aktivity by měla korunovat evropská premiéra první verze opery Mariken z Nimègue od Bohuslava Martinů.…

Číst dál…

Slavnost světel a zvuků v Anežském klášteře tak trochu nedotažená 

„Zapamatujte si slovo ‚imerzivní‘ – imerzivní divadlo, imerzivní zážitek, podle Tomáše Pilaře je to nejaktuálnější trend současné hudební inscenace.“

„Nejlepší složkou večera byl nakonec samotný prostor Anežského kláštera, který tvůrci mohli využít ještě více.“

„Upřímně závidím Tomáši Pilařovi, že si může takto plnit své sny. Velmi jeho vizi rozumím.“

Pražský filharmonický sbor slaví jubilejní 90. sezónu a v rámci oslav připravil pro publikum  poměrně originální hudební zážitek v Anežském kláštere. Jedná se o takzvanou imerzivní inscenaci, ve které se klasická hranice mezi pódiem a publikem stírá, a divák se tak stává součástí produkce. Autorem celého projektu byl Tomáš Ondřej Pilař, režisér a umělecký šéf opery Jihočeského divadla. Sbor nechal zpívat v různých prostorách kláštera na ploše padesáti minut asi sedm skladeb současných tvůrců a také jeden chorální kus.

Číst dál…