„FOK uspořádá speciální abonentní řadu Beethoven – 250 let génia.“ „Pád komunistického režimu připomenou koncerty s Renée Flemingovou a pak mimo jiné i se skupinou Spirituál kvintet.“ „Atelier hudební edukace nabídne studentům možnost vyzkoušet si práci s dětmi při hudebních workshopech.“ Poslední sezóna v rukou Pietariho Inkinena jako šéfdirigenta čeká od září 2019 Pražské symfoniky.…
Stabat mater, důstojná a nadčasová hudba
„Ondrej Lenárd stavěl jednu krásnou část za druhou, v plynulém toku.“ „Pražský filharmonický sbor je v tomto úkolu tím nejpovolanějším.“ „Obsazení sólových partů bylo česko-slovenské, takové, které sází na jistotu.“ Blíží se velikonoční svátky a zařazení Dvořákovy kantáty Stabat mater do abonentního programu rozhlasových symfoniků má logiku. Pondělní koncert měl sváteční náboj. Možná…
FOK konečně i v opeře. S José Curou
„Od prvních tónů dával najevo, že má dostatek energie k vyzařování a víc než dost hlasu k opanování prostoru zvukem a intenzivním výrazem.“ „Cura nejen zpívá, ale také trefně hraje.“ „Posledním číslem – Peterem Grimesem – Cura příjemně překvapil, protože vybočil z obvyklých rámců.“ Čtyři velké typické a klíčové operní role. Otello, Canio, Samson, Peter Grimes……
Sbor a jeho kouzla s hlasy, harfou, varhanami a trombony
„Ebenův Řecký slovník je nápadem, koncepcí, ustrojením i vyzněním mimořádně zdařilé dílo.“ „V Orffově skladbě se zpívá i o posledním soudu, ale končí prosbou o vysvobození ze spárů trudnomyslnosti.“ „Sestavit druhou polovinu koncertu výhradně z Brucknerovy hudby do jednoho nepřerušeného celku byl vynikající nápad.“ Pražský filharmonický sbor i pro jarní á capella koncert šťastně zvolil…
Gershwin naplno. SOČR uvedl na koncertě Porgyho a Bess
„Dirigent Marshall ovládl a inspiroval interpretační aparát mimořádným způsobem.“ „Podařilo se vytvořit iluzi dramatických situací tak přirozených, jako kdybychom byli v divadle.“ „Sobotní výkon Pražského filharmonického sboru lze považovat za téměř neuvěřitelný.“ Gershwinova opera Porgy a Bess je první skutečná americká opera. Spojuje afroamerickou původní hudbu, jazz i songy z Broadwaye s evropskou operní tradicí geniálním…
Ticho a zvuk SOČRu s Liebreichom a Kněžíkovou
„Nosným bolo včera najmä podanie Kateřiny Kněžíkovej, ktorá podala podľa môjho názoru absolútne strhujúci výkon.“ „Niekoľko naozaj elektrizujúcich momentov sa podarilo vytvoriť aj včera.“ „Leibreichovo podanie „Nedokončenej“ bolo pestré, s ukážkovými pianami, nechýbal však ani temperament.“ Raní romantici a súčasná hudba – to bol základ pondelkového koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Na…
Classic Prague Awards 2018: uznání pro laureáty i nominované
„Ocenění za celoživotní přínos převzali při slavnostním ceremoniálu a v přímém televizním přenosu pěvkyně Soňa Červená a sbormistr Josef Pančík.“
„Talentem roku se stal šestadvacetiletý houslista Milan Al-Ashhab, absolvent teplické konzervatoře a pražské AMU.“
„S orchestrem vystoupili také čtyři mladí nadějní interpreti – osmiletá Klára Gibišová, dvanáctiletý Vilém Jirsa, třináctiletý Jan Vobořil a sedmnáctiletý Adam Klánský.“
Jedenáct jmen, jedenáct nositelů cen Classic Prague Awards 2018. Červená, Pančík, Al-Ashhab, Baborák Ensemble, Bärenreiter, Bennewitzovo kvarteto, Česká filharmonie, Katta, Mařatka, Pražský filharmonický sbor a Vodička. Blahopřání však po sobotním ceremoniálu musí směřovat i k dalším čtrnácti jménům – zbývajícím nominovaným, kteří nejsou horší než ti, co vyhráli.
Koncert Manfreda Honecka téměř jako bohoslužba
„Ještě nikdo nevyužil schopností Pražského filharmonického sboru tak jako nyní on v Mozartově Requiem.“ „Jemné nuance, agogické proměny… – vše bylo prostoupeno kultivovanými emocemi, aniž by dirigent sklouzl k náznakům romantismu.“ „Večer skončil v naprostém tichu tak, jak začal i v úvodu Pärtovy skladby – skoro neslyšnými údery zvonu.“ Dlouho dopředu to vypadalo jako anachronismus.…
Pohledem Petra Vebera (3)
Rok 2018: Janáček, noví šéfdirigenti… a dlouhá řada dalších zážitků
„Hlavním hnacím motorem vitálního seniora nebyla v té době radost ze získané svobody a samostatnosti.“
„S kosmopolitou ruského původu bude ČF žádaná a zajímavá se skladbami evropského a světového repertoáru.“
„Veverka a Gemrotův Hobojový koncert – invence, kompoziční um a interpretační mistrovství.“
Rok, za nímž se v lednu ještě stále v duchu ohlížíme, byl rokem stého výročí Československa, rokem Leoše Janáčka a Leonarda Bernsteina, několika nových šéfdirigentů, jubilejního ročníku Smetanovy Litomyšle a desítek dalších zajímavých koncertů a operních představení… A byl také rokem vzniku portálu KlasikaPlus.
Vánoční plesání s J. J. Rybou
„Už v době vydání oslnila Smetáčkova nahrávka posluchače – pomineme-li působivou stereofonii – celkovým nasazením, šťavnatým příjemným zvukem a především výkonem jejích interpretů.“
„Beno Blachut a Zdeněk Kroupa jsou pěvecky i výrazově pravými lidovými pastýři zářícími rozšafností a projevem bez sebemenší konvence.“
„Naprosto bezkonkurenční je Pražský filharmonický sbor, strhující jednolitý celek, zářící jak zvukově, tak intonačně.“
Pokud bychom chtěli zjistit, která skladba z oblasti klasické hudby z českého repertoáru je nejčastěji prováděna – a to jak profesionály, tak amatéry, nemusíme chodit daleko. Šťastná melodická invence, ne příliš obtížná partitura – zvláště pro sborové zpívání – a především velká popularita uděluje každoročně primát České mši vánoční Jakuba Jana Ryby. Odpovídá tomu i počet jejích nahrávek. Která by mohla být referenční? Ta první stereofonní – vybíráme snímek Václava Smetáčka.
Filharmonie se dvěma sbory a jedním houslistou
„Zimmermann se s neméně proměnlivým a v rytmech podrobně komplikovaným orchestrálním protějškem výborně propojil.“ „Hudba, jako je Gemrotova neliturgická, hluboce duchovní a neokázalá, až civilní skladba, je v repertoáru vzácností.“ „Odpovědí je v andělsky čistém projasnění vstup dětského sboru přinášejícího naději a vánoční zvěst o narození Spasitele.“ Poslední předvánoční symfonický program České filharmonie obsáhl tři duchovní díla a trochu…
Vánoce s Pražským filharmonickým sborem
„Dušek necituje melodie vánočních písní, jen se kolem několika mihne.“ „Respighiho kantáta byla milým překvapením a neméně milým potěšením.“ „Tavenerova skladba Svatý v závěrečném ztišení směřuje až kamsi k věčnosti.“ Pražský filharmonický sbor připravil pro tuto sezónu tři samostatné vokální koncerty. Hned prvním z nich nasadil laťku nejvýše, jak lze. Dramaturgií i provedením. V kostele svatých…
Přední umělci a několik premiér – začíná hlavní program Dnů Bohuslava Martinů
Kühnův dětský sbor letos otevře hlavní program festivalu Dny Bohuslava Martinů, začne zítra, v úterý 4. prosince, v Sále Martinů kantátou Otvírání studánek. Festivalu předcházel už koncert v polovině listopadu, kdy ve Španělském sále zazněl náročný programem ze současné tvorby. Informovali jsme o něm v článku Prolog Dnů Bohuslava Martinů s policejním orchestrem. Hlavní program teď nabídne…
Mahlerovo Vzkříšení jako symbol i událost
„Naše existence má smysl, nic neumírá navždy.“ „A pak přijde ve ztišení celého aparátu téměř neslyšný začátek zpěvu sboru…“ „Publikum odpoledního koncertu reagovalo po doznění bouřlivě, až moc brzy.“ Mahlerova Symfonie Vzkříšení 28. října na koncertě v Carnegie Hall byla uměleckou událostí – a pro ty, kdo věděli nebo chtěli vědět, také…
Právě doznělo (9)
100 let Vzkříšení s ČF
2. Mahlerova symfonie je už sama o sobě výjimečným dílem a když je navíc uváděna v den 100. výročí založení naší republiky a v Carnegie Hall, kde měla premiéru Dvořákova 9. symfonie „Z nového světa“ a Te Deum, je zážitek niterný a o to hlubší. Česká filharmonie, Pražský filharmonický sbor, Christiane Karg, Elisabeth Kulman a Semjon Byčkov se postarali o důstojnou…
Byčkovovo Vzkříšení s Českou filharmonií
„Česká filharmonie je ve skvělé formě.“ „Především Druhá Mahlerova symfonie je pokladnicí metafor.“ „Obě sólistky jakoby zůstaly na povrchu slov.“ Byl to slavnostní večer, i když se posluchač neubránil vzpomínce na nedávné uvedení Mahlerovy Druhé symfonie „Vzkříšení“ pod Bělohlávkovým vedením. Česká filharmonie otevřela stejným programem svoji 123. koncertní sezónu i novou éru…
Kněžíková: Svatá Ludmila je bez velkooperního patosu krásná
„Když se odbourají manýry, tak se z Ludmily vykřeše něco úžasného.“
„Přesně to jsem chtěla do díla dostat – pokoru, cit, víru v Boha.“
„Občas třeba udělat pěvecky krok dopředu, do neznáma.“
Vokálně-instrumentální dílo Antonína Dvořáka má v repertoáru sopranistky Kateřiny Kněžíkové výjimečné postavení. Aktuálně si to uvědomuje při letošním festivalu Dvořákova Praha, při němž se před týdnem podílela na provedení kantáty Svatební košile a na němž pro dnešní večer nastudovala titulní postavu oratoria Svatá Ludmila. „Je to moje srdcová záležitost,“ říká.
Jakub Hrůša: O Svaté Ludmile a lásce k Dvořákovi i Janáčkovi
„Nemám nic proti škrtům, ale Svatá Ludmila má už ve svých genech velkorysou monumentalitu.“
„Nezkrácená podoba mi připomíná největší liturgické události.“
„Dvořák je srozumitelnější, někdy až příliš, Janáček je ten pro náročnější publikum.“
Velkolepé oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka zazní po sto letech v původním rozsahu – festival Dvořákova Praha tak dnes přispěje k letošním jubilejním oslavám československé státnosti. Nastudování se ujala špičková tělesa a sólisté z obou zemí. Pod taktovkou Jakuba Hrůši vystoupí Kateřina Kněžíková, Alena Kropáčková, Richard Samek, Jozef Benci, Ondřej Koplík, Pražský filharmonický sbor a Česká filharmonie. Dílo patří mezi mistrovy nejrozměrnější a nejhlubší kompozice, spojuje v sobě křesťanskou symboliku i linii vlasteneckou.
Pražský filharmonický sbor v opeře
„Carmen jsme během dvou let zpívali na bezmála pětapadesáti představeních.“
„Odpočinek od oratorních titulů, které od nás vyžadují úplně něco jiného.“
„Moderní inscenace ve své temnotě doslova dechberoucí.“
„Pěvecky přívětivá hudba, která zprostředkovává příjemně děsivý pocit.“
„Rarita byla přijata s nadšením.“
Účinkování ve třech desítkách představení Bizetovy Carmen, podíl na uvedení neznámého operního díla Beatrice Cenci od Bertholda Goldschmidta a účast na koncertním provedení málo hrané opery Edgar od Giacoma Pucciniho. To je letošní prázdninová bilanace Pražského filharmonického sboru, který trávil červenec a srpen v Rakousku a ve Švýcarsku.


















