Na úvod své jubilejní sezony organizuje Pražský filharmonický sbor dva slavnostní hudební večery. V sobotu 28. září zazní na zahajovacím koncertu Requiem Antonína Dvořáka. Ke společnému provedení díla přijala pozvání Dresdner Philharmonie, kterou povede dirigent Michael Sanderling. Nedělní večer 29. září bude patřit oslavám sborové tradice. Během koncertu Proč bychom se…
Pražský filharmonický sbor sází na edukace. Cílí na batolata, dospělé i začínající profesionály
Se začátkem školního roku a nové sezóny připravil Pražský filharmonický sbor sérii edukativních projektů pro děti, mladistvé i dospělé. Pracovat bude se školami, širokou veřejností i studenty zpěvu. V devadesáté sezóně, kterou portál KlasikaPlus.cz avizoval ZDE, se Pražský filharmonický sbor bude věnovat i edukativní činnosti. V programové nabídce tělesa, v jehož čele aktuálně oficiálně stanul David Mareček,…
David Mareček jmenován ředitelem Pražského filharmonického sboru. Na dobu neurčitou
Ministr kultury Martin Baxa jmenoval generálního ředitele České filharmonie Davida Marečka ředitelem Pražského filharmonického sboru. Stalo se tak tři roky poté, co byl Mareček řízením sboru dočasně pověřen v květnu roku 2021. Organizace orchestru a sboru zůstávají samostatné. Pražský filharmonický sbor je nejstarším tělesem svého druhu v České republice a letos vstoupí do jubilejní…
Dvořákova Praha v prvním týdnu. Nejen s Jakubem Hrůšou, ale i pro rodiny s dětmi
Začátek září je termínem, kdy se zdvihá další festivalová vlna. Pražské odnoži již sedmnáct let dominuje festival Dvořákova Praha, stejně jako to jen o něco málo déle před ním činil Mezinárodní hudební festival Pražský podzim. Co nabídne Dvořákova Praha v prvním týdnu? Odpoví první týdenní výhled. Po brněnském prologu, který se uskutečnil…
Česká filharmonie vyráží na evropské festivalové turné. Zavítá i na BBC Proms
Mezisezónní prázdniny se pomalu chýlí ke svému závěru a nastává čas na tradiční festivalové turné, které první český orchestr pravidelně na sklonku léta absolvuje. Letos Českou filharmonii čekají čtyři zastávky, těleso pod taktovkou hostujícího dirigenta Jakuba Hrůši navštíví Hamburk, Lucern, Wiesbaden a Londýn. Pokaždé s českou hudbou. Stalo se již takřka pravidlem, že…
Tancredi v Bregenzu jako lesbická gangsterka z prostředí narkomafie
„Inscenovat právě tuto méně známou či spíše méně uváděnou operu vedle proslulého Weberova Čarostřelce se ukázalo jako geniální dramaturgický tah 78. slavností v Bregenzu.“
„Tancredimu sice kalhoty jako v originále ponechal, nicméně jde o ženu, která tvoří s Amenaide milostný pár.“
„Z jednoduché, nicméně sofistikované scény (Ben Baur) se možná někomu bude trochu točit hlava.“
Vášeň, brutalita mafiánského podsvětí, rodinná čest, intriky, zatvrzelost, beznaděj. Láska dvou žen, džíny, pistole, jednotka rychlého nasazení spuštěná po lanech do narkodoupěte. Příběh o citech, důvěře, o nemožnosti najít v dobách krize štěstí… Nové nastudování Rossiniho rané opery Tancredi ve Velkém sále Festivalového domu v Bregenzu u Bodamského jezera nabízí plnokrevné divadlo s velkými hlasy světových sólistů i sboru z Prahy.
Velkolepé divadelní kino na jezeře. Weberův Čarostřelec zahájil 78. hudební slavnosti v rakouském městě Bregenz
„Hlavním hrdinou příběhu o lásce, touze, zlu, pomstě i naději je tentokrát Samiel. V rudém přiléhavém overalu připomíná Mefista, intrikuje, svádí, hrozí, děsí, zuří, trestá.“
„Ženské hrdinky Agátu a Aničku režisér oprostil od submisivního založení.“
„‚S Vídeňskými symfoniky spolupracujeme v Bregenzu už čtrnáctou sezonu. Pan dirigent Mazzola je už vlastně náš dobrý známý,‘ říká Lukáš Vasilek.“
Nové texty, méně árií, zimní krajina, scéna připomínající western i Titanic, emancipované ženské hrdinky, pyrotechnické a audiovizuální efekty či pěvci mizící ve vodě i šplhající po stromech. Mlha, praskající led, vyjící vlci, výstřely, hřmění hromů. Děsivý ďábel před křížem na špičce kostelní věže. Vodní monstrum šlehající plameny, beránek Boží i svůdné akvabely. Nové nastudování Weberova Čarostřelce z dílny německého režiséra a scénografa Philippa Stölzla nabízí nový pohled na dílo i jezerní produkci a úspěšně odstartovalo 78. ročník proslulých Bregenzských hudebních slavností na Bodamském jezeře.
Soprán i tenor. Pražský filharmonický sbor hledá vysoké hlasy
Pražský filharmonický sbor vyhlašuje konkurz do hlasových skupin soprán a tenor s nástupem v plném pracovním úvazku od následně dohodnutého data v případě uchazečky či od 29. října v případě uchazeče. Uzávěrka přihlášek k výběrovému řízení je stanovena na 6. září. „Hledáme vždy dobře naladěnou kolegyni se zápalem pro sborový zpěv. Čeká vás stálé pracovní místo…
Zaslíbená Břežnice. Pražský filharmonický sbor znovu u Bodamského jezera
Prázdninové týdny stráví členky a členové Pražského filharmonického sboru na břehu Bodamského jezera. Podílejí na inscenacích Rossiniho opery Tancredi a Weberova Čarostřelce, které jsou hlavním lákadlem letošního Bregenzského festivalu. Sbor se navíc prezentuje i koncertně. Pražský filharmonický sbor na letním festivalu v rakouském Bregenzu účinkuje již počtrnácté. Poprvé zde vystoupil v roce 2010 v opeře Pasažérka…
ČtenářiPlus: Libuše jako opus magnum Smetanovy Litomyšle
„Kateřina Kněžíková představila Libuši možná méně jako kněžnu, o to více však jako ženu.“
„Jakub Hrůša se prezentuje jako člověk nesmírně skromný, hluboce přemýšlivý a naprosto precizní detailista.“
„Koncertní provedení opeře nikterak neubralo na atraktivitě, ba naopak.“
Letošní ročník národního festivalu Smetanova Litomyšl dospěl sotva do poloviny, a přesto lze bez nadsázky říci, že má za sebou svůj vrchol. Dlouhý – více než čtyřhodinový – nedělní večer patřil Smetanově Libuši v podání České filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, našich předních operních sólistů a Pražského filharmonického sboru. A výsledek jejich společného snažení nelze popsat jinak než jako oslnivý.
Pražský filharmonický sbor na prahu jubilejní 90. sezony
„Ředitel David Mareček představil základní pilíře nastávající 90. sezony.“
„Zcela výjimečný bude koncert v Londýně na festivalu BBC Proms, kde Pražský filharmonický sbor vystoupí ve své 90leté historii vůbec poprvé.“
„Vrchol sezony bude New York a jeho prestižní Carnegie Hall.“
Tisková konference uspořádaná ve čtvrtek 13. června k jubilejní sezoně 2024/25 našeho nejlepšího pěveckého sboru v salonku Rudolfina byla zahájena ředitelem Pražského filharmonického sboru Davidem Marečkem, který jako ředitel České filharmonie propojuje obě tělesa a pečuje o jejich vysokou úroveň doma i v zahraničí. Představil základní pilíře nastávající 90. sezony sboru i osobnosti z vedení tělesa, z Ministerstva kultury a z řad významných sponzorů.
Mahlerovo Vzkříšení na závěr sezóny FOK
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zařadil na závěr své devětaosmdesáté sezóny dvojí provedení Mahlerovy Druhé symfonie. Ve dnech 12. a 13. června orchestr dílo interpretuje se svým šéfdirigentem Tomášem Braunerem, pěveckých sól se ujmou Olga Jelínková a Bella Adamova a spoluúčinkovat bude Pražský filharmonický sbor. Koncerty se uskuteční od půl osmé večer…
Program úvodní fáze Smetanovy Litomyšle
Sotva skončil jeden velký festival, už začíná druhý. 3. června, symbolicky ve Smetanově síni Obecního domu, uzavřelo svůj letošní příběh Pražské jaro, 8. června rozepíše svůj netradičně delší, totiž měsíční, Národní festival Smetanova Litomyšl. Zahajovací koncert nápadně připomínající ten závěrečný z Drážďanského hudebního festivalu nabídne Česká filharmonie pod vedením dnes již…
Smetana v televizi z Litomyšle do osmdesáti zemí
První koncertní večer festivalu Smetanova Litomyšl tvoří reprezentativní výběr z děl Bedřicha Smetany. Program, ve kterém bude Českou filharmonii dirigovat Jakub Hrůša, přenáší v sobotu 8. června Česká televize na ČT art. Prostřednictvím mezinárodních televizních stanic Mezzo a Medici TV se v přímém přenosu dostane do dalších 80 zemí světa. Zahajovací koncert 66. ročníku…
Co sluší Libuši. Bedřich Smetana na Pražském jaru zásadně, životně a skvostně
„Filharmonici pod vlivem Hrůšovy invence a vedení vytvořili nádherně strukturovaný a dýchající hudební organismus.“
„Vroucnost v hlase Kateřiny Kněžíkové – a obdobná vroucnost nacházená dirigentem v orchestru – je znakem, který Smetanu od Wagnera odlišuje nejvíc.“
„Jeho sváteční opera vznešeně korunuje dobu národního obrození, ale úplně stejně důležité je to, že jeho hudba je i sama o sobě hodnotná a nádherná.“
Koncertní provedení Smetanovy opery Libuše se na Pražském jaru ukázalo být pravým festivalovým projektem. Jedinečným a ojedinělým, dokonce asi bezprecedentním, k tomu navíc umělecky skvostným. Jakub Hrůša s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem a tuctem sólistů, v čele s Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli, připravil v úterý publiku v Rudolfinu mimořádně silný zážitek. Koncert byl nabit muzikalitou, hudební krásou a obrovskou energií. Právě takové interpretační činy dávají odkazu klasiků zásadní impulsy k novému oživení.
Slavnostní Libuše Pražského jara s Hrůšou a Kněžíkovou již příští týden
„Miluji a obdivuji tuto skladbu mnoho let, ba až desetiletí, a nikdy jsem neměl příležitost ji dirigovat.“
„Je pro mě velkou ctí oslavit Smetanovo výročí právě rolí Libuše a těším se na to, až stanu vedle těch úžasných pěvkyň, které Libuši zpívaly.“
„Smetanova hudba je mému srdci asi nejbližší z českých autorů a Libuše samozřejmě zastává výsostnou pozici naší národní opery.“
Za nejočekávanější projekt Pražského jara k Roku české hudby označují pořadatelé festivalu koncertní uvedení Smetanovy Libuše, naplánované na 28. a 30. května. Libuše zazní v Rudolfinu pod taktovkou Jakuba Hrůši v provedení České filharmonie s Pražským filharmonickým sborem. Titulní postavou bude Kateřina Kněžíková, Přemyslem Adam Plachetka. Stejný projekt je pak 16. června ještě na programu festivalu Smetanova Litomyšl ve skladatelově rodišti.
Ostrava se o Smetanu postarala královsky
„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“
„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“
„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“
Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.
Byčkovova Devátá s Českou
„Šéfdirigent filharmonie Semjon Byčkov pracoval s výstižnou tempovou proměnou a kontrasty jednotlivých vět.“
„Vokální složku zahájil znělý a expresivně nasazený bas Floriana Boesche zdobený melismaty.“
„Mimořádně úchvatnou harmonií a espritem zněl kvartet sólistů.“
V programu šestého koncertu abonentní řady B v Rudolfinu hrála Česká filharmonie pod vedením Semjona Byčkova Devátou symfonii Ludwiga van Beethovena. První koncert se konal ve středu 1. května, reprízy ve dnech 2. a 3. května a filharmonie uvedla v sólových partech sopranistku Iwonu Sobotku, která zastoupila původně ohlášenou pěvkyni Ljubov Petrovou, altistku Lucii Hilscherovou, tenoristu Norberta Ernsta a basistu Floriana Boesche. Spoluúčinkoval Pražský filharmonický sbor připravený Lukášem Vasilkem.
Óda na radost u příležitosti výročí dvaceti let v Evropské unii
Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov svůj orchestr včera dirigoval při posledním uvedení Čajkovského Leningradské symfonie v rámci bloku od 24. do 26. dubna. Další blok tři koncertů je v plánu začátkem měsíce května. Od 1. do 3. května první český orchestr s kvartetem sólistů nabídne Devátou symfonii Ludwiga van Beethovena, a to u příležitosti…
Mistrovství Lukáše Vasilka při galavečeru slavných operních sborů
„Skvěle hrající Prague Philharmonia souzněla s dirigentovým pojetím.“
„Následující árii Vodníka ztvárnil Pavel Švingr příjemně znělým a barevným basem a pěknou výslovností.“
„Moderátor Marek Eben byl excelentní v hlasovém projevu i obsahové stránce elegantně vtipného a odlehčeného textu.“
Pražský filharmonický sbor s podporou orchestru Prague Philharmonia uzavřel svou 89. sezónu velkolepým koncertem ve Španělském sále Pražského hradu. Dirigentem a sbormistrem v jedné osobě byl Lukáš Vasilek, který se zároveň zhostil i dramaturgie večera. Koncert se konal v neděli 21. dubna a byl přenášen přímým přenosem na stanci ČT art. Večerem prováděl Marek Eben. Exkluzívní galavečer, který byl v Roce české hudby 2024 sestaven z oper Martinů, Janáčka a Dvořáka a Smetany, ozdobili sólovými kreacemi sopranistka Veronika Rovná a basista Pavel Švingr.
Zatěžkávací zkouška kvalit Pražského filharmonického sboru. Opět zpívá v Hamburku
Vojna a mír je název slavného a nadčasového románu Lva Nikolajeviče Tolstého. Stane se také heslem k zahájení hamburského Mezinárodního hudebního festivalu. Významnou roli při dvojici vystoupení 26. a 27. dubna v budově Labské filharmonie přijal Pražský filharmonický sbor pod vedením Lukáše Vasilka. „Mír, mír na zemi!“ Poselství Arnolda Schönberga v jeho čistě sborové skladbě Friede…
Slavné operní sbory v podání filharmonického sboru a Prague Philharmonia
Pražský filharmonický sbor uvede pod taktovkou svého hlavního sbormistra Lukáše Vasilka nejznámější operní sbory z děl českých hudebních velikánů Smetany, Dvořáka, Janáčka a Martinů. Orchestrální doprovod nastudoval umělecký partner sboru, Prague Philharmonia. Sólisty jsou sopranistka Veronika Rovná a basista Pavel Švingr. Jarní koncert Pražského filharmonického sboru pod názvem Slavné operní sbory se uskuteční…
Pražský filharmonický sbor se Semjonem Byčkovem v Hamburku
Symfonie č. 8 Es dur Gustava Mahlera je jedním z nejrozsáhlejších sborových děl klasického koncertního repertoáru. Protože vyžaduje obrovské instrumentální a vokální obsazení, je často nazývána „Symfonií tisíců“. Právě toto dílo s orchestrem NDR Elbphilharmonie provede Semjon Byčkov, šéfdirigent České filharmonie, a to třikrát ve dnech 11., 12. a 14. dubna. První sbor dvousborového partu…
ČRo D-dur: Velikonoce s českou duchovní hudbou
„Ve středu si nenechte ujít mimořádný abonentní koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu s Petrem Popelkou, na kterém zazní celé druhé dějství Wagnerovy opery Tristan a Isolda.“
„Velkopáteční večerní program připravil Radek Menoušek a má název Velkopáteční hudba na drážďanském dvoře.“
„Velikonoční víkend dopoledne nabídne velkorysý průřez českou duchovní hudbou.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 25. do 31. března?
Dny Richarda Strausse v drážďanské Semperově opeře
Richard Strauss-Tage navážou na tradici, která je od roku 1909 s přestávkami věnována skladateli, který svými četnými světovými operními premiérami formoval drážďanskou Staatskapelle a Semperoper jako nikdo jiný ve 20. století. Festival se koná v termínu od 27. března do 7. dubna. V roce 2024 začíná program novou inscenací Die Frau ohne Schatten…
Výjimečné chvíle Pražského filharmonického sboru
Orchestr považovaný za nejlepší na světě, největší německý operní dům s kapacitou 2500 míst, současná dirigentská ikona a k nim také Pražský filharmonický sbor. Profesionální české těleso se v těchto dnech v Baden-Badenu podílí na vzniku inscenace jednoaktové Straussovy Elektry, a to pod hudebním vedením Kirilla Petrenka. Hraje orchestr, jemuž šéfuje, totiž Berlínští filharmonikové. Premiéra…
Nebe na zemi s Adamem Plachetkou a Ondřejem Havelkou
Světově proslulý basbarytonista Adam Plachetka vymění v březnu operní pódia za koncertní a procestuje Českou republiku se svým prvorepublikově laděným projektem Nebe na zemi. Společně s Ondřejem Havelkou a jeho Melody Makers uvede písně Jaroslava Ježka s texty Jiřího Voskovce a Jana Wericha. Od 19. do 27. března čeká Plachetku šest populárních koncertních zastávek napříč republikou,…
Referenční podání Libuše. Březnový blok Smetanovského cyklu je u konce
„V Ostravě to vyřešili šalamounsky a na místo zbytečně vysvětlujících vizuálních a dramatických vjemů sáhli ke koncertnímu provedení.“
„Vrcholný výkon podala představitelka titulní role Libuše, slovenská pěvkyně Mária Porubčinová.“
„Celkový dojem z večera zachvátila euforie.“
Ambiciózní projekt Národního divadla Moravskoslezského je z poloviny u konce. První maratón uvedení cyklu osmi Smetanových oper v období od 2. do 10. března 2024 dospěl k poslední, závěrečné opeře. Slavnostní Libuše byla oproti ostatním sedmi operám realizována v Divadle Jiřího Myrona a provedena koncertně. Spolu se sólisty účinkoval Pražský filharmonický sbor a Janáčkova filharmonie Ostrava, dirigoval Robert Jindra.
Rok české hudby podle Dvořákovy Prahy. Program letošního ročníku odtajněn
Sedmnáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha odhalil svůj kompletní letošní program. Od 6. do 24. září se do Prahy sjedou významné světové orchestry v čele s Vídeňskými filharmoniky, vystoupí i rezidenční Česká filharmonie a dirigent Jakub Hrůša. Komorní řada nabídne po třech letech završení kompletního provedení Dvořákova kvartetního díla, recitálová řada láká návštěvníky…
Sváteční uvedení Smetanovy Libuše v Ostravě
Slavnostní zpěvohra o třech jednáních z roku 1872, totiž Libuše letošního jubilanta Bedřicha Smetany, zažije dvě koncertní provedení v Národním divadle moravskoslezském, přičemž to první se uskuteční už 10. března v Divadle Jiřího Myrona, druhé pak 12. května. Dílo je studováno v koprodukci s Janáčkovou filharmonií Ostrava a Pražským filharmonickým sborem a je součástí Smetanovského operního cyklu Ostrava…





























