KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Hannoverský Růžový kavalír s Olgou Jelínkovou

Sopranistce Olze Jelínkové letos v její domovské Lipské opeře není svěřena role v žádné z nových produkcí, nicméně pěvkyně zůstává součástí repertoárové inscenace Händelova Julia Césara v Egyptě. Daleko aktivnější je v aktuální sezoně česká zpěvačka v hannoverské Státní opeře, kde ztvární roli dokonce ve čtyřech různých inscenacích (Don Giovanni, Růžový kavalír, Jeníček a Mařenka, Penthesilea) a přidá…

Číst dál…

Bohéma a Arabella. Dvě listopadové položky přenosů z MET

V listopadu nabídnou česká kina dva nové přenosy z Metropolitní opery v New Yorku. Nejprve 8. listopadu zazní Pucciniho Bohéma v ikonické inscenaci Franca Zeffirelliho, o dva týdny později 22. listopadu se diváci přenesou do vídeňského prostředí Straussovy Arabelly. Oba tituly jsou součástí aktuální sezóny MET Live in HD a budou uvedeny v jedenáctce českých kin.…

Číst dál…

ČRo D-dur: Jubilant Jakub Jan Ryba a jeho méně známá tvář

„Ve středu od 20:00 je k dispozici záznam pondělního abonentního koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu a Robertem Kružíkem, který využil příležitosti nastudovat velkolepou a náročnou partituru Sukova Asraela.“

„Ve čtvrtek v 20:00 si nenechte ujít přímý přenos koncertu z Hudebního fóra Hradec Králové: Arvo Pärta, Henryka Mikolaje Góreckého a Alfreda Schnittkeho.“

„V sobotu připravila Wanda Dobrovská jubilantský blok u příležitosti 100. výročí narození Luciana Beria, začíná ve 20:00 a jmenuje se Posel postmoderny.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 13. do 19. října?

Číst dál…

Symfonické básně jako trojitý otvírák

„Je opravdu dobré, že se podařilo angažovat jako hosta také Tomáše Hanuse, který je v podstatě největší dirigentskou hvězdou sezóny.“

„Sólistovi chyběl kus nosného houslového tónu.“

„Hanus vsadil u Strausse na jemnou a klasickou propracovanost, nehnal orchestr do rychlejšího tempa ani do ohromujícího zvukového efektu.“

Začátek 99. sezóny Symfonického orchestru Českého rozhlasu se velmi vydařil. Znovu se podařilo angažovat Tomáše Hanuse a zvolený program patřil k těm náročnějším, ale všechno dobře dopadlo. Dvě nejslavnější symfonické básně Richarda Strausse byly vrcholem večera a ani úvodní Čajkovskij a Prokofjevův houslový koncert s mladým korejským houslistou Inmo Yangem nezůstali stranou.

Číst dál…

Dokonalý kontrast. Straussova Burleska a Šostakovičova Osmá s Českou filharmonií

„Strauss ve své Burlesce klavíristům dopřál, aby předvedli své umění v plné parádě.“

„Vrcholem technické ekvilibristiky Maa Fujity se stala démonická kadence.“

„Šostakovičova ‚Osmá‘ v sobě nese nespočet významů, jež je nesnadné dešifrovat.“

Pro svůj zahajovací koncert abonentní řady A ve středu 1. října si Česká filharmonie se svým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem připravila dvě dokonale kontrastní skladby: efektní, posluchačsky vděčnou Burlesku pro klavír a orchestr d moll Richarda Strausse a závažnou Symfonii č. 8 c moll, op. 65 Dmitrije Šostakoviče. Pro Straussovu Burlesku se pořadatelům podařilo angažovat šestadvacetiletého japonského klavíristu Maa Fujitu, jednoho z nejvýraznějších představitelů mladé pianistické generace. Program i sólista přilákali do Rudolfina hojně posluchačů, Dvořákova síň byla zaplněná doslova do posledního místa.

Číst dál…

ČtenářiPlus: Mimořádná Elektra v St. Gallenu zejména díky Elišce Weissové

„Režisérka inscenace Lisaboa Houbrechts uplatnila vlastní představu a děj v některých případech nekorespondoval s tím, jak ho zamýšleli Strauss s Hofmannsthalem.“

„Hudební nastudování dirigenta Modesta Pitrenase si zaslouží obrovské uznání a obdiv, stejně tak jako virtuózní výkon orchestru.“

„Ačkoliv Eliška Weissová v této roli v St. Gallenu teprve v květnu debutovala, už teď lze s jistotou prohlásit, že nemá v této roli sobě rovných.“

Česká dramatická sopranistka Eliška Weissová ztvárnila náročnou titulní roli v opeře Elektra Richarda Strausse. Stalo se tak ve švýcarském St. Gallen v režijním pojetí Lisaboy Houbrechts a hudebním nastudování Modesta Pitrenase. Inscenaci, na jejímž úspěchu má lví podíl právě tuzemská pěvkyně, pro portál KlasikaPlus.cz zachytil jeho čtenář Theodor Šimáček.

Číst dál…

‚Jak krásná je hudba… ale teprve, když dozní.‘ Straussova Mlčenlivá žena v Berlíně

„Christian Thielemann nastudoval a dirigoval Mlčenlivou ženu vůbec poprvé.“

„Mlčenlivá žena je jedna z nejlépe napsaných komických oper.“

„Všechny komické situace rozehrál režisér Gloger do posledního detailu.“

V berlínské Státní opeře Pod lipami se pravidelně věnují, jako ve většině německých divadel, opernímu odkazu Richarda Strausse. Ten napsal celkem patnáct oper, nejčastěji se z nich hrají Salome, Elektra, Růžový kavalírAriadna na Naxu, k nim na německých scénách se dají přiřadit ještě ArabellaŽena bez stínu. K těm méně hraným patří i Mlčenlivá žena, skladatelova jedenáctá opera, kterou napsal na vrcholu svých tvůrčích sil. Hudebně dílo nově nastudoval Christian Thielemann, režii si vzal na starost Jan Philipp Gloger a výsledek je mimořádně zdařilý.

Číst dál…

Dvě operní rarity v Mnichově. Láska Danaina a Pénélope

„V Bavorské státní opeře v Mnichově se Straussovu opernímu odkazu věnují pravidelně.“

„Claus Guth patří mezi režiséry, kteří dílo, jež inscenují, hluboce respektují.“

„Faurého opera Pénélope by se měla provozovat koncertně.“

Na Mnichovský festival jezdí operní nadšenci doslova z celého světa, protože jim nabízí, vedle známých oper ve špičkovém obsazení největších současných operních hvězd, i díla méně známá, zřídkakdy uváděná. Přinášíme reflexe na opery Láska Danaina Richarda Strausse z reprízy 22. července a Pénélope od Gabriela Faurého, které se hrála o den později.

Číst dál…

S Petrem Popelkou ve Vídni

„Způsob, jakým Popelka se svým bohatým arzenálem rozevlátých, ale přesto cíleně přesných gest provedl Vídeňské symfoniky Beethovenovými partiturami, valčíky rodiny Straussů i valčíkem inspirovanou hudbou Richarda Strausse, byl impozantní.“

„Na Vídeňské filharmoniky se pochopitelně upírá v tomto repertoáru pozornost, avšak na nic, ani na straussovské valčíky, pravé vídeňské, nemohou mít a nemají monopol.“

„Ve suitě z Růžového kavalíra dosáhli účinku neodolatelně rozkročeného mezi dekadencí a komikou, sentimentem, nostalgií a opravdovou citovostí.“

Vídeňští symfonikové budou v rakouské metropoli po Vídeňských filharmonicích vždycky až „ti druzí“, neznamená to však ani v nejmenším, že nestojí za to poslechnout si jejich koncert. Ten pohostinský na Pražském jaru se jim s českým šéfdirigentem Petrem Popelkou v úterý opravdu vydařil. Nejen díky jeho osobní energii a muzikálnosti, ale i díky programu – od Beethovena přes valčíkovou rodinu Straussů až k bavorskému Richardu Straussovi programu veskrze a výhradně „vídeňskému“.

Číst dál…

Jarní koncert ve Zlíně ukončil sezónu

„Hudba Karola Szymanowského je plná vzrušení a barevných i harmonických a rytmických efektů, které dokáží překvapit, a Robert Kružík ji dokázal podat jako vzrušující dobrodružství“

„Kateřina Javůrková zahájila fanfárovým motivem pevným tónem a s intonační jistotou, dávající najevo, že před publikem stojí sebevědomý mistr svého nástroje.“

„Oproti svým dalším dílům, poznamenaným duševní rozpolceností člověka, sužovaného depresemi, které ho přivedly až do ústavu, je tato Jarní symfonie plna optimismu a něhy.“

Jarní koncert zahrála Filharmonie Bohuslava Martinů ve čtvrtek 22. května jako poslední v této abonentní sezóně. A program byl velmi svěží i pestrý. Zahájila jej Koncertní předehra Karola Szymanowského, poté přišla potěšit posluchače hornistka Kateřina Javůrková, aby přednesla  Straussův Koncert č.1 , a nakonec zazněla Schumannova Jarní symfonie, která dala jméno celému koncertu. Dirigoval Robert Kružík, který se opět do sálu snesl ve své Cessně, přejmenované na Thunderbolt P-47, a i tentokrát zněly před koncertem tóny Bohuslava Martinů.

Číst dál…

Salome přenosem z newyorské MET

Premiérově v sobotu 17. května uvedou vybraná česká kina další přímý přenos z newyorské Metropolitní opery v distribuci společnosti Aerofilms. Na programu je tentokrát inscenace opery Salome Richarda Strausse. Hudebního nastudování se ujal hudební ředitel operního domu Yannick Nézet-Séguin, Claus Guth je autorem režijního pojetí. Po dvaceti letech přichází na jeviště Metropolitní opery nová inscenace Straussovy…

Číst dál…

Eliška Weissová jako Straussova Elektra v St. Gallenu

Česká dramatická sopranistka Eliška Weissová vystoupí v titulní úloze Straussovy Elektry, kterou nově nastudovala švýcarská instituce Konzert und Theater St. Gallen. Tragickou jednoaktovku na libreto podle divadelní hry Huga von Hofmannsthala v Sankt Gallenu režijně připravila mladá belgická režisérka Lisaboa Houbrechts, hudebně dílo vede Modestas Pitrenas. Premiéra je na programu v sobotu 10.…

Číst dál…

Libuška pro Salome nebo Martina Šrejmu. Festival Opera 2025 udělil závěrečná ocenění

Výjimečné výkony uskutečněné na Festivalu hudebního divadla Opera 2025 se dočkaly ocenění tradičními čestnými cenami Libuška. Kritici vyzdvihli brněnskou inscenaci Salome a výkon tenoristy Martina Šrejmy v ostravském nastudování Rotova Florentského slaměného klobouku. Diváky oslovil titul Hurvínek prodává nevěstu nebo Tereza Kavecká jako opavská Káťa Kabanová. Organizátoři ocenili soubory Ensemble Opera…

Aktualizováno Číst dál…

Liteňský Festival Jarmily Novotné zahájil Galakoncertem hornistů

„Andante Richarda Strausse provedl výtečně Kryštof Koska, sólohornista Orchestru Národního divadla.“

„Uvedením druhé věty Koncertu č. 1 Richarda Strausse Kateřina Javůrková okouzlila nádherou svého vytříbeného tónu.“

„Vrcholem večera bylo provedení druhé věty Rachmaninova Klavírního koncertu v úpravě pro klavír a osm horem pod taktovkou Ondřeje Vrabce.“

Letošní již 14. ročník Festivalu Jarmily Novotné v Litni uvedl v sobotu 12. dubna vpravdě jarní Galakoncert hornistů České filharmonie. Koncert byl součástí Jarní akademie hornistů České filharmonie, jež nabídla nejprve v sobotu odpoledne před vystoupením otevřený workshop Klíčová úskalí při hře na lesní roh s renomovaným hornistou Ondřejem Vrabcem. Po večerním koncertu pokračovala akademie v neděli druhým otevřeným workshopem pod vedením známého mistra lesního rohu Radka Baboráka a dvoudenní setkání uzavřelo v neděli odpoledne vystoupení souboru hornistů řízené Jindřichem Petrášem.

Číst dál…

Sascha Götzel podruhé stanul za dirigentským pultem Slovenské filharmonie

„Interpretačné výkony huslistu Milana Paľu fascinujú poslucháčov technickým majstrovstvom a intonačnou suverenitou.“

„Monumentálny kolos Straussovej Alpskej symfónie láka mnohých svetových dirigentov.“

„Sascha Götzel stvárnil veľdielo bavorského hudobného majstra so cťou.“

Abonentný cyklus AB Slovenskej filharmónie pokračoval v dňoch 10. a 11. apríla v Redute dvojicou koncertov pod pohostinskou dirigentskou taktovkou Rakúšana Saschu Götzela a s výnimočným domácim sólistom Milanom Paľom. Programová zostava zahrnovala Koncert pre husle a orchester, op. 14 amerického skladateľa Samuela Barbera a majestátnu Alpskú symfóniu, op. 64 Richarda Straussa.

Číst dál…

Praha, Brno, Ostrava i Olomouc na závěr festivalu Opera

Festival hudebního divadla Opera vrcholí. Jeho poslední dva týdny budou náležet větším tuzemským operním souborům, kdy se v Praze postupně ukáží reprezentanti brněnské Janáčkovy opery, Národního divadla moravskoslezského, Moravského divadla Olomouc a své předvede i pražská Státní opera. Mezi ně se vklíní Dunami Ensemble s minidílem Františka Chaloupky na prostranství piazzetty Národního divadla. Poslední…

Číst dál…

Miroslav Beinhauer připravuje odvážný klavírní recitál v bratislavské Redutě

Další českou stopu v orchestru Slovenské filharmonie v příštích dnech zanechají skladatel Petr Bakla a klavírista Miroslav Beinhauer. Stane se tak 8. dubna v Malém sále bratislavského sídla orchestru. Dvakrát pak bude uvedený orchestrální pořad zahrnující houslový koncert Samuela Barbera a Alpskou symfonii Richarda Strausse. Domácí těleso v tomto případě řídí 10. a 11. dubna Sascha Goetzel.…

Číst dál…

Svátek písní v Praze. Recitál Diany Damrau a Jonase Kaufmanna

„Diana Damrau a Jonas Kaufmann patří mezi světové operní hvězdy.“

„Recitál byl dramaturgicky výborně vystavěn.“

„Večer začal i končil nejznámějšími Straussovými písněmi Zueignung a Cäcilie.“

Agentura Nachtigall Artists připravila další z nezapomenutelných večerů se světovými pěvci. Do Prahy tentokrát dorazili renomovaní Jonas Kaufmann a Diana Damrau společně s klavíristou Helmutem Deutschem a na programu byly 29. března písně autorů Gustava Mahlera a Richarda Strausse. Smetanova síň Obecního domu mohla jen stěží získat pocit neuspokojení…

Číst dál…

Tomáš Netopil bude debutovat v Berlíně a Chicagu

Příští sezóna přinese přednímu českému dirigentovi Tomáši Netopilovi dva zásadní kariérní momenty v operním oboru. Na přelomu listopadu a prosince bude v berlínské Státní opeře řídit inscenaci Pucciniho opery Madama Butterfly, v lednu a únoru příštího roku zamíří do Chicaga, aby v tamní Lyrické opeře nastudoval Straussovu Salome. V obou operních domech vystoupí poprvé. Sezóna 2025/26…

Číst dál…

Jonas Kaufmann a Diana Damrau v Praze s milostnými písněmi

Po úspěšném uměleckém spojení, které jim na evropském turné v roce 2022 vyneslo titul „snový pár německé romantické písně“ se Diana Damrau a Jonas Kaufmann znovu vydávají na turné, tentokrát s podtitulem Love Songs. Těšit se mohou i diváci, kteří 29. března zavítají do Smetanovy síně pražského Obecního domu, protože tam je jedna ze…

Číst dál…

Diana Damrau: Zpívat písně je jako plést filigránskou krajku

„V písních je všechno propojeno tím nejhlubším způsobem a stává se jedním.“

„Spolupráce s Jonasem Kaufmannem byla tím nejúžasnějším, největším zážitkem. Nemohli jsme se toho nabažit, takže teď uvádíme už náš třetí společný program.“

„Když mi bylo dvanáct, viděla jsem v televizi Traviatu s Teresou Stratas, úplně mě to pohltilo a celé druhé a třetí dějství jsem probrečela.“

Operní pěvkyně Diana Damrau vystoupí v neděli 29. března v Praze v Obecním domě s tenoristou Jonasem Kaufmannem na písňovém recitálu nazvaném Love Songs. Společně zazpívají písně z pera Gustava Mahlera a Richarda Strausse. O tom, co je vedlo k výběru těchto skladatelů, nebo jestli ví, že má nejpopulárnější operní video na YouTube, pěvkyně mluví v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Straussova Salome v Neapoli s debutující Štěpánkou Pučálkovou

Jednoaktovou operu Salome Richarda Strausse podle hry Oscara Wilda zařadilo na svůj program ve čtyřech uvedeních neapolské Teatro di San Carlo. V nastudování Dana Ettingera a v režii Manfreda Schweighoflera se mezi 20. a 29. březnem italskému publiku poprvé představí také česká mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, která se ujme role pážete Herodiady. Biblický příběh filtrovaný…

Číst dál…

Skvělá péče o Richarda Strausse v Berlíně

„Inscenace Elektry je známá i naším divákům“

„Herlitzius je jedna z nejlepších operních hereček současnosti.“

„Tobias Kratzer rezignoval na pohádkovost Hofmannsthalovy předlohy i na její symboliku.“

Operní odkaz Richarda Strausse stále mocně rezonuje, a to zejména v Německu – den po sobě uvedly jeho díla dva různé berlínské operní domy. Státní opera Pod lipami nabídla 10. února úspěšnou inscenaci Elektry, k méně známé Ženě bez stínu se 11. února uchýlila Německá opera Berlín. Na obě představení lze nalepit štítek „tak se to má dělat“.

Číst dál…

Faun v zimě, vlídné Slovácko a rozpačitý výkon sopranistky

„Není divu, že na soutěži Neue Stimmen zaujala Olga Bezsmertna nejen porotce, ale i vedení Vídeňské státní opery krásným, velkým a sytým přírodním materiálem a přirozenou muzikalitou.“

„Už tenkrát se ale dal v jejím zpěvu vycítit určitý sklon k tvrdosti a tlaku na hlas… Obávám se, že za ty roky se jí vývoj k lepšímu zatím příliš nedaří.“

„Nejlépe se mi nakonec poslouchala poslední skladba Slovácká suita od Vítězslava Nováka se svou nekomplikovanou vlídností a přímočarou sdělností.“

Koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu konaný 10. února v Obecním domě přinesl francouzsko-německo-český program a také první pražské vystoupení ukrajinské sopranistky Olgy Bezsmertné. Za dirigentský pult se postavil hlavní hostující dirigent tělesa Robert Jindra.

Číst dál…

Olga Bezsmertna předstoupí před SOČR

Na dalším koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu v Obecním domě zazní v pondělí 10. února Debussyho Preludium k Faunovu odpoledni, Čtyři poslední písně Richarda Strausse, které zazpívá Olga Bezsmertna, a Slovácká suita Vítězslava Nováka. Program sestavil hlavní hostující dirigent rozhlasových symfoniků Robert Jindra. Pořad vysílá přímým přenosem Český rozhlas Vltava. Preludium k Faunovu odpoledni, desetiminutovou…

Číst dál…

Popelka a Baborák ve světle tokijských reflektorů

Až v japonském hlavním městě Tokiu vystoupí hornista Radek Baborák pod vedením dirigenta Petra Popelky, přesto nabídnou hudební program českému uchu blízký. Dvojice koncertů 8. a 9. února orchestru tokijské NHK Symphony přinese poslech děl Richarda Strausse, Alexandra Zemlinského, Antonína Dvořáka i Leoše Janáčka. Koncerty se v NHK Hall konají pod záštitou Českého centra Tokio.…

Číst dál…

Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií

Jihočeská filharmonie přichází s projektem Dechy hrají prim. V domovském kostele sv. Anny ji na konci aktuální měsíce v silně redukovaném obsazení řídí Marek Šedivý při produkci děl Strausse, Poulenca a Mozarta. Akce se uskuteční 29. a 30. ledna, přičemž přístupná je také generální zkouška dopoledne v den prvního koncertu. Program koncertu v úplnosti zahrnuje Serenádu pro dechy,…

Číst dál…

Ryzí muzicírování Petra Popelky a Vídeňských symfoniků

„Nadšení hudbou z umělců tryskalo.“ 

„Asmik Grigorian vládne sladkým, objemným sopránem, schopným nepřeberného množství fines.“

„Dirigent dával najevo spokojenost s výkonem orchestru.“

Dirigent Petr Popelka ve funkci šéfa Vídeňských symfoniků připravil vídeňskému publiku další přitažlivý večer. 19. ledna v sále Musikvereinu koncertoval se svým orchestrem a jako hosta si přizval litevskou sopranistku Asmik Grigorian. Zazněly skladby členů Spolku přátel hudby ve Vídni, skladatelů Gottfrieda von Einem, Richarda Strausse a Franze Schuberta. Koncert byl přijat s nadšením.

Číst dál…

Dvojice klavírních koncertů na úvod nového roku v Bratislavě

Slovenská filharmonie připravila na program druhého lednového týdne dvojici abonentních koncertů. Jejich programu dominuje dvojice klavírních koncertů, které do Bratislavy přijede zahrát arménsko-dánská pianistka Marianna Shirinyan. Klavírní díla Šostakoviče a Mozarta doprovodí skladby Strausse a Ravela, které s prvním slovenským orchestrem nastuduje jeho šéfdirigent Daniel Raiskin. Koncerty se v Bratislavě uskuteční 8. a 9. ledna,…

Číst dál…

Novoroční koncert Filharmonie Brno šel ve stopách Johanna Strausse juniora

„Brněnská dramaturgie se zaměřila na vývoj valčíku a na souvislosti, které se nabízejí.“

„Valčík ruského skladatele Dmitrije Šostakoviče má eleganci a sladkost melodie, ale čiší z něj smutek a zoufalství.

„Dirigent se dostal do euforie, komunikoval nadšeně jak s orchestrem, tak s publikem.“

Novoroční koncerty jsou v Brně tradicí už od založení filharmonie v roce 1956, nejstarší generace si ještě pamatuje každoroční Slovanské tance Antonína Dvořáka. Dramaturgie se postupně vyvíjela podle libosti dirigentů. Letos připomenula nadcházející narozeniny Johanna Strausse mladšího. Srovnávání koncertu Filharmonie Brno, který se uskutečnil večer 1. ledna v Janáčkově divadle, s novoročním koncertem Vídeňských filharmoniků, který se koná každoročně první den roku kolem poledne, bylo tedy přirozené.

Číst dál…