Poprvé ve své kariéře ztvárnil tenorista Štefan Margita roli Aigisthose ve Straussově opeře Elektra. Premiéra se konala v sobotu 18. ledna v operním domě a kulturním centru Palau de les Arts Reina Sofia ve Valencii na východním pobřeží Španělska. V titulní roli vystoupila švédská sopranistka Iréne Theorin. Do konce ledna jsou na programu ještě tři reprízy.…
Salcburský festival je v roce 2020 stoletý
Letošní Salcburský festival, připomínající si sto let, bude mimo jiné věnován 250. výročí Ludwiga van Beethovena. Vedle desítek koncertů a operních představení a mnoha doprovodných akcí je s ním spojena také dirigentská soutěž nesoucí jméno Herberta von Karajana. Festival se koná od 18. července do 30. srpna. Letos se bude z oper hrát Straussova…
„Drahé múzy, zůstaňte se Státní operou!“
„Galakoncert ke znovuotevření divadla hýří jmény skladatelů a zajímavých interpretů, program připomíná momenty z historie operních souborů, které tu působily.“
„Zahájení patří, stejně jako v roce 1888, Wagnerovým Mistrům pěvcům norimberským.“
„Defilé stylů, řada příslibů, vždyť například právě Fidelio má obnovenou premiéru už tento týden.“
A chraňte ji a inspirujte ji, patří ještě do citátu ze slavnostního znovuotevření pražského operního divadla, aby oslovení múz užité v titulku bylo úplné. Jsou to slova spisovatele Pavla Kohouta, která v posledním z několika vstupů završila jeho veskrze lakonické vystižení uplynulých 132 let historie budovy, kultury v Praze a politického vývoje v zemi…
Zemřel operní režisér Harry Kupfer
„První opera, kterou režíroval, byla Dvořákova Rusalka.“
„V Bayreuthu vzbudil pozornost v roce 1988 tetralogií Prsten Nibelungův.“
„Jeho poslední režií byl Händelův Poros v Komické opeře.“
Předposlední den roku zemřel světoznámý německý operní režisér Harry Kupfer, představitel režijního realismu, invenčního, někdy provokativního. Jeho život se uzavřel v 84 letech. Proslavil se jako dlouholetý šéf berlínské Komické opery, ale také inscenacemi v dalších významných divadlech v Evropě a USA a na nejdůležitějších evropských festivalech. Operní režii rovněž vyučoval.
Rastislav Štúr: Opera SND musí víc myslet na diváka
„Lidé potřebují vidět divadlo.“
„V jubilejní sezóně musíme finančně vyjít s tím, co bylo v minulých letech.“
„Nejsem proti experimentům, ale musejí být inteligentní a musejí vycházet z hudby.“
Má za sebou nespočet operních představení a operních koncertů, dirigoval v Japonsku, Rakousku, Švýcarsku, Španělsku, Německu, Rusku, Egyptě, Brazílii, Číně a Spojených státech, doprovázel Editu Gruberovou, Petra Dvorského, Montserrat Caballé, Gabrielu Beňačkovou, Jelenu Obrazcovovou, Ilonu Tokody, Lawrence Brownleeho, Mojcu Erdmann, Pavla Bršlíka, Petra Mikuláše, Evu Urbanovou… Je stálým hostujícím dirigentem Slovenské filharmonie a od roku 2008 šéfdirigentem Opery Slovenského národního divadla. Teď je druhou sezónu i jejím ředitelem. Rastislav Štúr, letošní padesátník, bratislavský rodák a absolvent brněnské JAMU, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus zdůrazňuje, chce dělat operu pro lidi. Uvažuje o cestách k naplňování nejvyšších uměleckých cílů a upozorňuje, že obě bratislavské budovy, v nichž SND hraje, potřebují rekonstrukci. Ta historická hodně velkou.
Magdalena Kožená zpívá Oktaviána v Metropolitní opeře
„Kožená debutovala v Met v roli Cherubína v roce 2003.“ „Naposledy hostovala v Met na přelomu let 2010 a 2011 jako Mélisanda.“ „Simon Rattle zažíval tehdy svůj pozdní debut v Met.“ Magdalena Kožená se po osmi letech vrací do Metropolitní opery v New Yorku. Od pátku 13. prosince do 4. ledna ji tam čeká šest představení Straussova…
SOČR: Památce Jessye Norman
„Ondrej Lenárd patří dirigentům, kteří dokážou z orchestru dostat maximum a zároveň mu předat své nadšení.“ „Dramatický soprán Evy Hornyakové má teplé a jemné barvy.“ „Po přestávce byl na programu Lenárdův milovaný Gustav Mahler.“ Dramaturgie koncertů se připravuje dlouhou dobu dopředu, někdy však náhoda uvedení mimořádně zaktualizuje. V září tohoto roku zemřela slavná americká…
Dvě tria, dva světy: Trio Catch a POING
„Děvčata hrála s přesností a pragmatickým zanícením.“ „Dohromady se spojovaly v soubor s vkladem ženské jemnosti, přizpůsobivosti i schopností stát samostatně v sólových myšlenkách.“ „Akordeon dostál svým virtuózním možnostem a hned na začátku si užil exponovanější plochu. Saxofonista nezůstal pozadu a na hudební motivky živě reagoval.“ Pražský festival soudobé hudby Contempuls si pro letošní ročník připravil mimo jiné…
Kavalír s růží
„V podání Richarda Strausse a libretisty Huga von Hofmannsthal navíc i dojemně krásné.“ „Neokázalou hvězdou páteční premiéry byla Václava Krejčí Housková.“ „Režisér nemá potřebu dílo přehnaně přeznačovat. A poslouchá hudbu.“ Poprvé je růže v etuji stříbrná, jen s kapkou vůně, ale na konci, kdy je ve hře opravdová láska, jde už o živou květinu. Maličkost, která…
Světové osobnosti a inscenace chystá Janáček Brno 2020
Dvacet osm produkcí v devatenácti dnech – to je bilance festivalu Janáček Brno 2020, který se bude konat tradičně v sudý rok na podzim. Jeho pořadatel, Národní divadlo Brno, právě zveřejnilo jeho program a v neděli zahájí prodej vstupenek. Do Brna se opět sjedou světoví režiséři a interpreti, mimo jiné Robert Carsen, Claus Guth,…
Růžový kavalír otevře v Brně čistě lidská témata
Touha po věčném mládí, strach ze stárnutí, nevěra nebo nezištnost v lásce – to jsou hlavní témata nové inscenace Růžový kavalír v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Roberta Kružíka. Jedna z nejlepších Straussových oper se vrací na repertoár brněnského souboru po pětatřiceti letech. Premiéru připravuje Národní divadlo Brno na pátek 29.…
Pretty Yende a její písňový recitál s přesahy
„Šest vybraných písní od Richarda Strausse bylo vrcholem programu.“ „Pianista hrál ideálně celým tělem, uvolněně, s většími gesty, ale ani chvíli teatrálně – jen a jen muzikálně.“ „Pěvecké mistrovství ve službě neodolatelně podané role, komediální talent ve službě svrchované hudební virtuozity.“ Mohl to být konvenční „Liederabend“, komorní večer s písněmi romantiků kultivovaně zpívanými…
Sawallischův respekt k Dvořákovi a k věčnosti
„Sawallisch na snímku, který je k dispozici na LP deskách i na CD, neomylně vystihuje mužný smutek.“
„Spolu s nahrávkou Stabat mater jde v diskografii ČF o jedinečnou, trvalou, jen těžko překonatelnou klasickou hodnotu.“
„Dílo nikoli pro liturgii, ale pro soustředěný poslech.“
Dušičky, Památka všech věrných zemřelých… Druhý listopad je v liturgickém kalendáři římskokatolické církve dnem modliteb za zesnulé. Mše za zemřelé, která k této tradici patří, začíná slovy Odpočinutí věčné dejž jim, Pane… Requiem aeternam dona eis, Domine. Díky mimořádně dramatickému zhudebnění části pojednávající o posledním soudu vstoupilo do dějin Requiem od Giuseppe Verdiho, přirovnávané často k jeho operám. Dvořákovo Dies irae si s tím Verdiho nezadá. Ale Requiem českého mistra jako celek přece jen k opeře nikdo nepřirovnává. Je niternější. I v referenční pražské nahrávce Wolfganga Sawallische.
Jennifer Rowley: S belcantem zůstává hlas mladý
„I když zpívám jedinou árii, tak samozřejmě beru ohled na celou roli, na celou operu.“
„I ve Verdiho operách je přítomno mnoho krásného z belcanta.“
„Belcanto je nejsnadnější a nejúčinnější způsob, jak zpívat, aby zpěvák nebyl unavený.“
Amélii ve dva roky staré inscenaci Verdiho Maškarního plesu zpívá v pražském Národním divadle dnes a v sobotu jako významný host americká sopranistka Jennifer Rowley. Jde o její debut v roli. S nynějším pražským operním šéfem Per Boye Hansenem se setkala v norské metropoli Oslo, když byl před několika lety ředitelem tamní Opery. Zpívala tehdy v Pucciniho Bohémě, byl to jeden z jejích prvních mezinárodních úkolů. Pozvání do Prahy má teď proto návaznou logiku…
PKF-Prague Philharmonia s návratem Kaspara Zehndera
„Členové PKF – Prague Philharmonia prokázali, že jsou dobrými komorními hráči v čísle, kde doprovodili Kaspara Zehndera v náročné dvojroli dirigenta-sólisty.“ „Kaspar Zehnder je skvělý flétnista. Jeho hra zaujme především lahodným tónem, kterému nechybí nejjemnější barevné nuance.“ „Celý koncert měl postupně gradující tendenci, jak v dramaturgické, tak v interpretační rovině.“ Po jedenácti letech se…
PKF – Prague Philharmonia zahajuje v Rudolfinu abonmá pro děti
Dvěma programy ve Dvořákově síni Rudolfina otevře orchestr PKF-Prague Philharmonia v sobotu 26. října řadu koncertů pro děti. První se koná v deset a druhý ve dvanáct hodin dopoledne. Na nejmenší posluchače čekají v každé řadě čtyři setkání s malými hrdiny Šímou a Lupi, se kterými se postupně ocitnou ve snu, v pohádce, ve vesmíru a pomocí stroje času budou cestovat do…
Úctyhodná poklona Jarmile Novotné – písňový koncert festivalu
„Vyzdvihla bych promyšlenou koncepcí jazykovou, což večeru dodalo další zajímavý umělecký rozměr. V programu postupně zaznělo celkem sedm jazyků.“
„Milostnou atmosféru vtipně doplnily polibky Martiny Jankové odeslané na dálku klavíristovi Gérardu Wyssovi.“
„Příjemnou závěrečnou tečkou programu bylo ansámblové vystoupení všech pěvců s písní V dobrém sme se sešli z Moravských dvojzpěvů.“
Absolventi interpretačních kurzů v Litni, účastníci Písňové akademie Festivalu Jarmily Novotné, vystoupili v pátek v pražském Rudolfinu. Za doprovodu klavíristy Gérarda Wysse zazpívala ten večer i Martina Janková. Byla spolu s ním a s Ivo Kahánkem v Litni lektorkou.
Pohledem Petra Vebera (11)
Richard Strauss po sedmdesáti letech
„Jeho duchaplná, svižná, rytmická, rafinovaná a s potěšením utvářená hudební řeč uzavírá celou epochu hudebního umění.“
„Národní divadlo Brno chystá Růžového kavalíra. Těšíme se na Alžbětu Poláčkovou, Václavu Krejčí Houskovou, Janu Šrejmu Kačírkovou a Jana Šťávu.“
„Datum konce jeho života napovídá, že by se mohly od roku 2020 zájem o jeho dílo a frekvence uvádění ještě zvýšit.“
Bavorské alpské město Garmisch-Partenkirchen bude sice aktuálně v nadcházejících měsících střediskem zimních sportů, ale pak přijde jaro a stane se opět letoviskem. A od 19. do 28. června 2020 také dějištěm pravidelného hudebního festivalu nesoucího jméno Richarda Strausse. Skladatele, který právě tam měl po čtyři desetiletí rodinné zázemí a který tam před sedmdesáti lety, 8. září 1949, zemřel.
František Janoška: Máme mnoho společného s Beatles
Letošní ročník festivalu Lípa Musica vyvrcholí mimořádným hudebním svátkem. Vystoupí fenomenální soubor Janoska Ensemble, původem ze Slovenska, který díky svým neobyčejným virtuózním schopnostem, přirozené muzikalitě a inovativnímu přístupu ke klasické hudbě získal řadu ocenění, o kterých se jiným ani nesní. Zlatá deska hned pro první nahrávku souboru nebývá v hudebním světě pravidlem. Ansámbl…
Hledání a nové století: Nová sezóna v Národním divadle Brno
Hledání… To je podtitul nadcházející sezóny Janáčkovy opery v Brně. Pětici chystaných premiér spojuje hledání lásky, mládí, svědomí, lidskosti i všeuměla, který zvládne práci všeho druhu. Režiséry budou osvědčené osobnosti, David Radok, Jiří Heřman, Arnošt Goldflam a tvůrčí tandem SKUTR. Taktovky se ujmou Tomáš Netopil, Robert Kružík, Ondrej Olos, Marko Ivanović a Jakub Klecker.…
Jaké šance dává Operalia
„Ten Domingo, který se zamiloval do Prahy.“
„Letos dosáhnou věkové hranice 32 let a je to tedy jejich poslední šance.“
„Vítězství automaticky nějaké pozvání nezaručuje, ale jsou příklady, kdy se tak stalo.“
Konečně! Šest let o tom snili. Kdo? Gabriela Boháčová a Radek Hrabě, kromě jiného zakladatelé spolku Domingo-Mozart-Prague, kde společníkem je i jeden z největších operních pěvců – Plácido Domingo. Ten Domingo, který založil v Paříži v roce 1993 operní soutěž Operalia, z níž se stal mimořádný fenomén a jedna z nejvýznačnějších pěveckých soutěží na světě…
Profesionálka.
Renée Fleming Václavu Havlovi
„Po celý večer sólistka užívala hlas v nepříliš velkém zvukovém objemu; pokud už v zenitu své kariéry přece jen má nějaká omezení, je právě to způsob, jak je zmírnit.“
„Renée Fleming se cítí nejlépe v táhlých kantilénách, někdy ovšem nastavených až na extrémně pomalé tempo, které v polohlasu a s pěkným výrazem dokáže přesvědčivě celé na dechu utáhnout.“
„Bez Rusalky by pražský koncert nebyl úplný.“
Blíží se třicáté výročí sametové revoluce a koncert americké sopranistky Renée Flemingové je jasně symbolicky předznamenal. Zpívala v úterý v Obecním domě árie a muzikálové písně, včetně Rusalky, a v duchu zadání pořádajícího Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK explicitně připomněla odkaz prezidenta Václava Havla.
Bílé noci a čtyřhodinový koncert.
Skončila XVI. Čajkovského mezinárodní soutěž
„Milan Al-Ashhab získal titul laureáta a 6. místo v houslové soutěži.“
„Fagotistka Michaela Špačková skončila mezi 16 nejlepšími ze 48 účastníků.“
„Celkovým vítězem a laureátem Grand Prix je ruský klavírista Alexandr Kantorow.“
Slavnostním galakoncertem v sobotu 29. června v petrohradském novém Mariinském divadle II skončila jedna z nejvýznamnějších světových hudebních soutěží – XVI. Čajkovského mezinárodní konkurs. Jeho první ročník zorganizoval v roce 1958 Dmitrij Šostakovič a měl pouze dvě sekce – klavír a housle. Porota byla jen jedna a čítala deset porotců,…
Ivan Ženatý: Bach zůstane, i když my tu už nebudeme
„Po koncertě Isabelly Faust jsem si definitivně uvědomil, že chci Bacha ještě jednou v životě natočit.“
„Z Bacha jsme naštěstí už udělali normálnějšího člověka, který jí polévku a pije pivo. Namísto toho kamenného poloboha, který jenom shlíží z nebes.“
„Za nejkrásnější na pedagogickém působení považuji skutečnost, že může jít a jde o dialog.“
Mezinárodní hudební festival Český Krumlov je přehlídkou multižánrovou, i letos přinese vedle klasické hudby také jazz, folklór, muzikál, operu a crossoverové projekty. Klasiku, tu opravdu vážně míněnou, krásnou, uměleckou, ale přesto samozřejmě přátelsky vstřícnou, reprezentuje v jeho programu mimo jiné houslista Ivan Ženatý,…
Jakub Klecker: V Litomyšli mě čekají dvě vzácná operní díla
„Lady Macbeth Mcenského Újezdu navazuje na linii „Operní hity 20. století“.“
„Hry o Marii okouzlí neobvyklým umístěním smíšeného sboru na obě protilehlé strany arkád.“
„Pro mě osobně je každé uvedení tohoto operního mystéria vzácné, zažívám na dirigentském stupínku něco nepopsatelného, duchovního a povznášejícího.“
Zásadní dílo operní literatury 20. století, tragická satira zkažené společnosti vyvěrající z nezřízené moci sexuality. To je Lady Macbeth Mcenského Újezdu – Opera Dmitrije Šostakoviče, která zpočátku dosáhla ohlušujícího úspěchu a sto osmdesáti repríz. Stalinský teror ji ale zakázal a dalšího uvedení se tak dočkala až v 60. letech. A teď tento výjimečný titul zavítá i na festival Smetanova Litomyšl…
Raný versus pozdní romantismus: Schubert a Strauss v podání České filharmonie
„Českej filharmónii sa dobre podarilo zachytiť štýlové špecifiká skladieb, hrali spoľahlivo, pútavo, jednoducho, na skutočne vysokej úrovni.“ „Prevedenie vzbudzovalo dojem spontánnej kreativity a optimizmus Schubertovej symfónie orchester publiku bez problémov sprostredkoval.“ „Išlo o jedného z najlepšie zvládnutých Straussov, akých som počula.“ K záveru sezóny, ako šiesty koncert abonentnej rady B, sa Česká filharmónia…
Jiří Nekvasil: Smetana je neskutečně niterný, moderní a inspirativní
„Co je velice zajímavé a důležité: každá ze Smetanových oper je úplně jiná.“
„Silnější inspiraci Wagnerem a vyrovnávání se s wagnerovským hudebním dramatem vidím v české operní tvorbě u Zdeňka Fibicha.“
„Hlavním motivem v opeře Dalibor je pro mě hudba.“
Pražské Národní divadlo dnes a v sobotu uvádí v premiéře novou inscenaci Smetanovy opery Dalibor. Za týden, ve čtvrtek a v pátek 4. a 5. července, s ní pak hostuje na festivalu Smetanova Litomyšl. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz uvažuje ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil, režisér pražské inscenace, o celém Smetanově operním díle.
Pavel Voráček: Život s hudbou beru jako obrovský dar
„Sním teď konkrétně o tom, že bych v beethovenském roce 2020 objel Českou republiku se všemi 32 sonátami. Máme to rozjednané, držte palce, ať to vyjde.“
„Každá komorní spolupráce je pro mě svátkem hudby a výbornou zkušeností, ze které pak čerpám pro své sólové hraní.“
„Nevyhýbám se žádné hudbě, která ke mně přijde. Nechávám si cestu otevřenou. Ale myšlenkové a hudební bohatství Beethovenova světa mě přímo pohltilo.“
Má za sebou četná studia i soutěžní úspěchy, hraje sólově a zároveň doprovází mnoho hudebních kolegů, zejména pěvců. Klavírista Pavel Voráček zítra zahájí sérii písňových recitálů VIVAT PÍSNI! s mezzosopranistkou Michaelou Zajmi v kostele Českobratrské církve evangelické na Vinohradech. Nabídnou výběr z Moravské lidové poezie Leoše Janáčka, Čtyři poslední písně Richarda Strausse, výběr z písní Franze Schuberta a Dvořákovy Cigánské melodie. A jak potvrdil KlasicePlus.cz, v příštím roce chce oslavit výročí Beethovena provedením všech jeho klavírních sonát.
Dnes začíná 20. ročník festivalu Hudba v zahradách a zámku v Kroměříži
Originální a jedinečné spojení vážné hudby a architektonických skvostů UNESCO v Kroměříži, festival Hudba v zahradách a zámku, letos oslaví jubilejní dvacátý ročník. Dvouměsíční cyklus sedmi koncertů letos nově doplní beseda s operním pěvcem Adamem Plachetkou a přednáška psychiatra Cyrila Höschla o odvrácené straně osobností slavných skladatelů. Přehlídku zahájí dnes v 19:00 hodin Moravská filharmonie Olomouc a dirigent Tomáš Netopil, který je zároveň…
Osvěžující voda a chladivé Alpy: FOK a Fazil Say
„Fazıl Say se jako skladatel i hráč představil ve své ohromné fantasii a citlivosti, již nakonec vodní živel symbolizuje. Jeho turecké kořeny v celé skladbě zafungovaly vynikajícím způsobem. “ „Náročná partitura byla Inkinenem provedena s ušlechtilým zvukem celého tělesa, zejména v pasážích největších fortissim, která i díky instrumentaci neztratily lesk a čitelnost jednotlivých hlasů.” „Celkově byl večer…















