Píseň s doprovodem klavíru se stala jedním z hlavních artiklů romantismu. Autorům poskytovala dostatečně intimní prostor, aby sdělili i nejniternější citové pohnutky: čistě, koncentrovaně, autenticky. Adam Plachetka a David Švec 16. prosince v rámci sezóny Českého spolku pro komorní hudbu provedou světem večerních písní a nočního snění. Akce se koná v Dvořákově síni Rudolfina. Na programu budou…
Pohledem Jiřího Vejvody (71)
Významný úspěch českého dirigenta.
Koncert pro držitele Nobelovy ceny pod taktovkou Petra Popelky
„V koncertním sále Stockholmských filharmoniků se taktovky pokaždé ujímá jiný dirigent, ve výčtu najdeme i jména jako Riccardo Muti.“
„V neděli 8. prosince se do této exkluzivní společnosti dostává první zástupce naší země.“
„Koncert zahájí skladba české skladatelky, čímž se náš vklad umocní.“
Je už letitou tradicí, že každoroční udělování Nobelových cen, které se koná vždy 10. prosince ve švédské metropoli, předchází slavnostní koncert pro jejich držitele. Také však určený pro významné hosty této události, ale i pro další diváky, kterým se poštěstí zakoupit vstupenku. Letos má pro nás tento koncert nevšední význam v osobě vystupujícího dirigenta i skladatelky, jejíž dílo 8. prosince zazní.
Prague Philharmonia při síle aneb Jak hrají bez možnosti ‚schovat se‘ za sólistu?
„Téma večera bylo možné označit za politické.“
„Dirigentovo poctivé taktování sice poskytlo rytmickou oporu hráčům, zároveň však vizuálním účinkem rušilo hudební tok.“
„Klasicistní vylehčenost a esprit byl dán do kontextu se známými skutečnostmi ohledně povahy autora a jeho děl. Kombinací vznikla ideální zvukovost.“
Hlavní koncertní řada orchestru Prague Philharmonia zase jednou vzbudila velký zájem publika. Proč? Orchestrálním vystoupením v hudebně nasycené Praze asi argumentovat nebudeme, u nás spíše neznámým jménem francouzského dirigenta Louise Langréeho nejspíš také ne. Důvod je tak nutné hledat ve volbě repertoáru a pokud diváci 24. listopadu skutečně přišli hlavně kvůli Beethovenově třetí symfonii Eroice, nelitovali. V Rudolfinu zazněla takřka dokonale. To „takřka“ bych možná mohl vynechat.
Louis Langrée přijíždí k Prague Philharmonia. Zazní Eroica
Orchestrální cyklus Prague Philharmonia bude pokračovat poslední listopadovou neděli. V pražském Rudolfinu vystoupí orchestr pod taktovkou francouzského dirigenta Louise Langréeho, ředitele pařížského Théâtre National de l’Opéra Comique. Výlučně orchestrálnímu programu dominuje Beethovenova Eroica. V neděli 24. listopadu nabídne Prague Philharmonia ryze orchestrální večer postavený ve shodě se zaměřením tělesa převážně na klasicistním…
Veronika Hajnová vystoupí se Slovenskými rozhlasovými symfoniky
Hostem třetího koncertu šestadevadesáté sezóny Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu bude v pátek 22. listopadu česká mezzosopranistka Veronika Hajnová. Ujme se vokální úlohy v Čarodějné lásce Manuela de Fally. Slovenští rozhlasoví symfonikové, v jejichž čele stojí od roku 2019 opakovaně Ondrej Lenárd, odehrají v pátek 22. listopadu ve Velkém studiovém sále Slovenského rozhlasu třetí koncert…
Zkrocený Adam Plachetka přednesl Večerní písně různých českých autorů
„Recitál slavného českého basbarytonisty byl v Brně očekávaný s velkými nadějemi a zvědavostí.“
„David Švec nechal vyznít barvy klavíru, hrál si s kvalitou tónu, s kontrastní dynamikou a výsledkem byl procítěný přednes, úderný i něžný.“
„Po přestávce se Adam Plachetka ujal mikrofonu a sdělil publiku, že písně byly nahrány na nové CD, které si návštěvníci koncertu mohou zakoupit jako první.“
Rok české hudby se propsal na program festivalu Janáček Brno i díky recitálu Adama Plachetky a klavíristy Davida Švece. Vybrali si písně čtyř českých autorů na básně Vítězslava Hálka. Zazněly v sobotu 9. listopadu v Mahenově divadle a rovněž bylo pokřtěno nové CD, kterému šel za kmotra umělecký šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman.
ČRo D-dur: Dvakrát z Hudebního fóra Hradec Králové
„Jedinečný festival děl soudobé uvede dílo Thomase Adèse.“
„Ve středu si nenechte ujít reprízu pondělního koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu s francouzským programem.“
„Víkendová návštěva patří známému kytaristovi Lubomíru Brabcovi.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 11. do 17. listopadu?
Nevšední švédský večer v Plzni
„Slyšeli jsme spolehlivé provedení plné skvělých detailů.“
„Hlasový aparát Ann-Christine Larsson byl naprosto uvolněný, bezvadně intonovala a příkladně aktikulovala.“
„Závěrečná část plná dílčích vzedmutí v daný okamžik, byť ve výborné interpretaci, působila trochu nekonečně.“
Hosty druhého abonentního koncertu orchestru Plzeňská filharmonie řady Platina byli ve čtvrtek švédský dirigent Joachim Gustafsson a sopranistka Ann-Christine Larsson stejné národnosti. Na programu bylo zařazeno vedle jedné „švédské“ symfonické básně Bedřicha Smetany a také provedení díla švédského autora přelomu 19. a 20. století Carla Eugene Stenhammara, jehož jméno se na našich pódiích objevuje jen zřídka. Téměř zaplněný Velký sál Měšťanské besedy v Plzni očekával netradiční hudební zážitek.
Stuttgartská Salome v hudebním pojetí Tomáše Hanuse
V rozmezí 13. října a 16. listopadu český dirigent Tomáš Hanus diriguje ve Stuttgartské státní opeře. Podílí se tam na inscenaci Salome, opery Richarda Strausse, kterého si veřejnost připomíná 160. výročím narození. Režie stuttgartské produkce je v rukou Kirilla Serebrennikova, scénu vytvořil Pierre Jorge Gonzalez. Tomáš Hanus si v rámci zmíněného intervalu 17.…
Ullmann, Klusák, Zemlinsky. Zajímavé záměry v Mariánských Lázních
Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně v říjnu nabídne celkem dva orchestrální pořady v domovském Společenském domě Casino. V rozestupu dvou týdnů se nejprve 11. října představí polští umělci interpretující reprezentativní kompozice stylu romantismu, druhý koncert nabídne nevšední dramaturgické spojení skladeb Viktora Ullmanna, Jana Klusáka a Alexandera Zemlinského. První říjnový koncert mariánskolázeňského orchestru nabídne výpravu…
Mládí ladí Strausse
„Jakkoliv se například Národní divadlo poslední dobou snaží písňové recitály uvádět, trvalé a systematické zastoupení tohoto žánru v dramaturgických plánech našich předních orchestrů a promotérů chybí.“
„Ač si letos mocně připomínáme Rok české hudby a zejména smetanovské výročí, neměli bychom zapomínat, že rok 2024 je i rokem Giacoma Pucciniho, Gabriela Faurého, Antona Brucknera nebo právě Richarda Strausse.“
„Mezzosopranistka Bella Adamova si plně uvědomovala texty i poselství písní a dařilo se jí pojit svůj opojný temnější hlas s jejich naléhavostí.“
Na Den české státnosti spolek Lieder Society uspořádal koncert k 160. výročí narození Richarda Strausse. Tento všestranný hudební génius je považován spolu s Gustavem Mahlerem, Hectorem Berliozem a samozřejmě Franzem Schubertem za vrcholného představitele písňového repertoáru, a proto byly jeho písně monotematickou linkou celého narozeninového koncertu.
Alpská túra Filharmonie Hradec Králové zahájila 47. koncertní sezónu
„Obraz proslulé švýcarské hory ovšem není v Müllerově zhudebněné představě žádná bukolická idyla. Právě naopak.“
„Richard Strauss nebyl prvním komponistou, kterého inspirovalo prostředí vysokohorské krajiny.“
„Nezbývá než smeknout před výkonem celého rozšířeného orchestru, kromě běžného obsazení obohaceného i o čtyři wagnerovské tuby.“
O tom, že příroda má i svou krutou tvář, jsme se mohli přesvědčit nedávno, přičemž nemusí jít zrovna o katastrofální povodeň. Někdy v sobě nese prvek nebezpečí i příjemná vysokohorská túra, kdy riskujeme přecenění svých sil, úraz či náhlou změnu počasí. Stejné riziko podstoupila i Filharmonie Hradec Králové, respektive její dramaturg Marek Hrubecký, při koncipování programu zahajovacího koncertu 47. koncertní sezóny s motem Ozvěna Alp. Monotematický, doslova „vysokohorský“ večer zahrnoval totiž tři programová díla, čerpající inspiraci právě z tohoto prostředí.
Písňová dua na masterclassu Mladý salón i poté na koncertě k Straussově poctě
Koncertně-vzdělávací platforma spolku Lieder Society Mladý salón vytváří již druhým rokem zázemí mladým perspektivním interpretům při studiu písňového repertoáru a klade důraz na úzkou a rovnocennou komorní spolupráci v písňovém duu. Koná se v termínu od 25. do 27. září na pražské adrese Janáčkovo nábřeží 61. Frekventanti se pak představí společně na speciálním koncertě…
Písně Kateřiny Kněžíkové a Jakuba Hrůši. Symfonické i komorní
„Kateřině Kněžíkové se daří přesně a působivě vyjádřit usmířenou, zklidněnou náladu textů.“
„Jakub Hrůša se skvěle jemně hrajícím orchestrem ve skladatelově pozdní ´labutí písni´ sólistku podporuje, doplňuje a doprovází mimořádně pozorně.“
„Komorní písně objemem hlasu nezastírají, že jde o operní pěvkyni, ale zároveň jasně prokazují, že tato pěvkyně patří k těm, které jsou schopny je adekvátně uchopit.“
Kateřina Kněžíková přidává do svého portfolia hudbu Richarda Strausse. Na festivalu Dvořákova Praha v roce 2021 uvedla a živě natočila jeho Čtyři poslední písně. Na jaře roku 2024 se ve studiu věnovala písním komorním. Součtem vzniklo CD nazvané v duchu autorova pozdního romantismu Tag und Nacht, Den a noc. Svorníkem obou nahrávek je Jakub Hrůša. V případě orchestrálního titulu za dirigentským pultem Bamberských symfoniků, v případě třinácti drobnějších písní bezprecedentně u klavíru.
Druhý ročník pěveckých kurzů v Mahlerově rodišti
Pražský hudební institut ve dnech 18. až 25. srpna podruhé pořádá mistrovské pěvecké kurzy německého basbarytonisty Franze Hawlaty a německé sopranistky Yvonne Steiner. Jsou zaměřené především na interpretaci písňové, oratorní a operní tvorby a určeny operním pěvcům, posluchačům hudebních škol a pedagogům operního zpěvu. Uskuteční se přímo v rodném domě Gustava Mahlera v Kalištích u Humpolce. Cílem…
Výlety páně Broučkovy jako jedna z premiér berlínské opery Unter den Linden
Berlínská státní opera Pod lipami už nechává nahlédnout na plánované dění sezony 2024/25. V plánu je zejména osm premiér, mezi něž patří i Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka. První premiéra se koná 2. října a jedná se o Verdiho oblíbeného Nabucca. Přidruženou Staatakapelle Berlin samozřejmě čekají i samostatné abonentní koncerty. Kromě Nabucca a Výletů páně Broučkových…
Rémy Ballot řídí Plzeňskou filharmonii u ní doma i na festivalu v Německu
Plzeňská filharmonie se chystá na Festival Richarda Strausse do německého Garmisch-Partenkirchenu. Ještě předtím však v domácích podmínkách Měšťanské besedy a s dirigentem Rémy Ballotem 6. června zahraje poslední abonentní koncert řady Diamant. V Ga-Pa Plzeňskou filharmonii čeká dvojice koncertů. První z nich (8. června) kromě Straussova díla zahrnuje také skladbu Kaleidoskop Heinricha Gottlieba Norena, komponisty…
ČRo D-dur: Bavorští rozhlasoví symfonikové a Dvořák
„V pondělí je na programu nejrozsáhlejší symfonie Antona Brucknera a jedna z nejdelších instrumentálních symfonií vůbec, Symfonie č. 8 c moll.“
„Druhým koncertem ve středu večer z nabídky EBU je koncert Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu s dirigentem Thomasem Søndergårdem.“
„Sobotní a nedělní dopoledne připomene, že nejen čeští skladatelé mají letos výročí. 11. června uplyne 160 let od narození Richarda Strausse…“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 3. do 9. června?
Lieder Society uvádí Jarní koncert Mladého salónu
Spolek Lieder Society věnující se uvádění zejména písňového repertoáru realizuje druhým rokem koncertně-vzdělávací platformu s názvem Mladý salón. Jeho loňské frekventantky se veřejnosti představí na Jarním koncertu, který se uskuteční 29. května od devatenácti hodin v Praze, ve vršovickém divadle Mana. Mladý salón, který zaštiťuje spolek Lieder Society, vytváří prostor pro mladé…
Dvořáka a Strausse nabídne Petr Popelka s Vídeňskými symfoniky ve Švýcarsku
Na zájezd do Švýcarska s Vídeňskými symfoniky míří Petr Popelka, od podzimu jejich nový šéfdirigent a současný umělecký ředitel Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Jejich společné hostování začne v neděli 26. května v Casino Bern a bude pokračovat o den později ve Victoria Hall v Ženevě, pak v úterý v Tonhalle Curych a ve středu se završí v Kulturním a kongresovém centru KKL…
Hudba je přátelství na celý život. Královéhradecká filharmonie představuje novou sezónu
Filharmonie Hradec Králové vstoupí s příchodem podzimu do své sedmačtyřicáté sezóny. V té svým příznivcům nabídne pestrou nabídku abonentních řad, programy pro malé a mladé posluchače, projekty na pomezí žánrů i benefice. V první řadě však společné hudební zážitky s výmluvným mottem Hudba je přátelství na celý život. Těžištěm symfonického repertoáru sezóny Královéhradeckých filharmoniků zůstává Bílá…
V hlavní roli marimba. Nevšední koncert v Košicích
Jen málokdy je návštěvník koncertů klasické hudby svědkem plnohodnotného sólového výkonu na nástroj marimby. Jeden takový je však v plánu v Košickém Domě umění 9. května. Sólistou u Státní filharmonie Košice bude Alexej Gerassimez, celé hudební těleso řídí bývalý šéfdirigent orchestru a současný hudební ředitel opery libereckého Divadla F. X. Šaldy Zbyněk Müller. Na…
Lipský kavalír s růží a českými hvězdami
„Rosenkavalier je více než tříhodinový monument, jehož dráždivá přitažlivost pramení z jakéhosi těžko definovatelného kouzla loučení.“
„Skutečným vokálním vrcholem večera byl závěrečný tercet v podání Štěpánky Pučálkové, Olgy Jelínkové a Solen Mainguené.
„Poněkud v rozpacích jsem byl pouze z výkonu orchestru Gewandhausu.“
„Čas, to je divná věc. Když se jen tak žije, jako by ani nebyl. Ale pak je najednou všude kolem, i v nás… Plyne i mezi námi dvěma, tiše, jak v přesýpacích hodinách…“ Jak veselé může být operní libreto, v němž zazní takovéto zamyšlení? Kupodivu nemálo, nicméně je třeba mít na paměti, že je základem jedné z nejpodivuhodnějších hudebních komedií, jaké kdy spatřily světlo světa.
Milostné písně v podání Diany Damrau a Jonase Kaufmanna za rok v Praze
Pražská umělecká agentura Nachtigall Artists přivážející do metropole hvězdné umělce světové operní scény pro příští jaro avizovala písňový recitál renomované německé sopranistky Diany Damrau a současně časný návrat tenoristy Jonase Kaufmanna po letošním vystoupení. Oba umělci 29. března roku 2025 přednesou ve Smetanově síni Obecního domu písně Gustava Mahlera a Richarda Strausse. …
Zálibný úsměv na rtech zesnulé Jarmily Novotné
„Hlavní scéna Národního divadla, nikoli beznadějně zaplněná, byla od začátku svědkem mimořádných pěveckých výkonů.“
„V první vysloveně virtuosní árii Marková prokázala svůj pověstný italský žár.“
„Jaroslavu Kyzlinkovi se podařilo vystavět táhlý oblouk a trojice zpěvaček posílená o basistu Jiřího Sulženka opět excelovala.“
Pražské Národní divadlo složilo poctu Jarmile Novotné. Od úmrtí světoznámé pěvkyně letos 9. února uplynulo rovných třicet let, koncert byl tedy dalším z příspěvků k Roku české hudby. 7. dubna se na hlavní scéně Národního divadla představily přední (nejen) české pěvkyně, v dílčí roli i pěvci, a divadelní orchestr a v závěru i sbor řídil dirigent Jaroslav Kyzlink. Kromě posledního čísla posluchač stěží hledal výtky.
Jan Bartoš zahraje v Košicích
Další koncert cyklu A se udá v košickém Domě umění. 11. dubna bude sólistou přední český klavírista Jan Bartoš, Státní filharmonii diriguje Aleksandar Marković. A klavír bude hlavním „protagonistou“ týž den také v Žilině při koncertu zvaném Sólo pro dva Steinwaye. Sloboda a útlak – smrť a vykúpenie je názvem košického pořadu. Koncert je věnovaný smutnému…
Juraj Valčuha opět řídil Slovenskou filharmonii. A znovu skvěle
„Dirigent sa tentoraz rozhodol pre tradičnejšiu dramaturgickú zostavu.“
„Sopranistka Slávka Zámečníková má kultivovaný vokálny prejav, štýlové frázovanie a nespochybniteľnú spevácku inteligenciu.“
„Juraj Valčuha si počínal ako suverénny znalec partitúry.“
Abonentný symfonický cyklus Slovenskej filharmónie pokračoval v dňoch 4. a 5. apríla v Redute dvojicou koncertov pod vedením dirigenta Juraja Valčuhu. Namiesto pôvodne plánovanej Symfónie č. 1 Alexandra Moyzesa, diela jedného zo zakladateľských autorov generácie slovenskej hudobnej moderny, odznel v druhej polovici koncertu orchestrálny evergreen európskeho hudobného romantizmu, Symfónia č. 6 „Patetická“ P. I. Čajkovského. Ako vokálna sólistka sa na koncertoch v Štyroch posledných piesňach R. Straussa pred bratislavským publikom uviedla mladá sopranistka Slávka Zámečníková, v súčasnosti členka sólistického súboru viedenskej Štátnej opery.
Evropské turné Vídeňských symfoniků s Petrem Popelkou
Petr Popelka na podzim nastoupí do funkce šéfdirigenta Vídeňských symfoniků. Už nyní si však šéf pražských Rozhlasových symfoniků vyzkouší intenzivní spolupráci s vídeňským orchestrem, když v termínu od 14. do 22. dubna společně absolvují evropské turné. Z nadsázkou za generálku před turné se dá označit trojice koncertů ve vídeňském Musikvereinu ve dnech…
Mimořádné i ve světovém kontextu. Žena bez stínu v drážďanské opeře
„Ženu bez stínu Strauss označil jako ‚poslední romantickou operu‘.“
„Chůva se stala v interpretaci Evelyn Herlitzius hlavní postavou opery.“
„Christian Thielemann hraje operu zcela bez škrtů.“
Vrcholný zážitek svým návštěvníkům připravila drážďanská Semperoper. Velice náročnou operu Richarda Strausse Žena bez stínu hudebně nastudoval a řídil Christian Thielemann, režie byla svěřena Davidu Böschovi. Sólisté excelovali.
Juraj Valčuha opět diriguje Slovenskou filharmonii
První slovenský orchestr v úvodu měsíce dubna v Bratislavě nabídne reprízovaný pořad (4. a 5. dubna) s renomovaným dirigentem Jurajem Valčuhou a stoupající hvězdou, sopranistkou Slávkou Zámečníkovou. A už 9. dubna je poté v plánu třetí z řady komorních koncertů pod označením Písňové večery. Mladá slovenská sopranistka Slávka Zámečníková má za sebou raketový start na světových operních a koncertních…




























