KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Debut v roli Oktaviána. Štěpánka Pučálková v hlavní roli v Lipsku

Lipská opera uvádí nové nastudování Straussovy proslulé komické opery Růžový kavalír. Obsazení je zčásti české – Oktaviána ztvárňuje Štěpánka Pučálková, členka souboru Olga Jelínková part Sofie. Premiéra se uskuteční 30. března. Der Rosenkavalier je literární opera, komedie převleků, pokus o pochopení pomíjivosti času. Dílo modernismu, které nabízí pohled do zcela jiné…

Číst dál…

Dny Richarda Strausse v drážďanské Semperově opeře

Richard Strauss-Tage navážou na tradici, která je od roku 1909 s přestávkami věnována skladateli, který svými četnými světovými operními premiérami formoval drážďanskou Staatskapelle a Semperoper jako nikdo jiný ve 20. století. Festival se koná v termínu od 27. března do 7. dubna. V roce 2024 začíná program novou inscenací Die Frau ohne Schatten…

Číst dál…

Výjimečné chvíle Pražského filharmonického sboru

Orchestr považovaný za nejlepší na světě, největší německý operní dům s kapacitou 2500 míst, současná dirigentská ikona a k nim také Pražský filharmonický sbor. Profesionální české těleso se v těchto dnech v Baden-Badenu podílí na vzniku inscenace jednoaktové Straussovy Elektry, a to pod hudebním vedením Kirilla Petrenka. Hraje orchestr, jemuž šéfuje, totiž Berlínští filharmonikové. Premiéra…

Číst dál…

Robert Jindra v příští sezóně debutuje v drážďanské Semperově opeře

Předního českého dirigenta Roberta Jindru čeká v příští sezóně debut v Semperově opeře v Drážďanech. V květnu tam nastuduje a uvede Gounodovu operu Romeo a Julie. České barvy bude na saské operní scéně hájit také mladá česká mezzosopranistka Dominika Škrabalová, která se představí ve dvou z premiérových titulů i dalších repertoárových inscenacích. V Drážďanech nebude chybět ani Štěpánka Pučálková…

Číst dál…

Claire Huangci a Alena Baeva v Ostravě

Závěr března bude v Janáčkově filharmonii Ostrava patřit představení dvou úspěšných světových instrumentalistek. Na dvojici filharmonických koncertů vystoupí americká klavíristka Claire Huangci s Druhým klavírním koncertem Čajkovského a v rámci komorního cyklu do Ostravy opět zavítá jedna z nejvýraznějších houslistek současné generace Alena Baeva. Koncerty se v ostravském Kině Vesmír uskuteční 21. resp. 22. března, komorní…

Číst dál…

Houslový koncert Martinů po padesáti letech v Chicagu. S Josefem Špačkem a Jakubem Hrůšou

Jakub Hrůša se po lednových koncertech s Newyorskou filharmonií opět vrací do Spojených států amerických. Přijal pozvání k čtrnáctidenní rezidenci u Chicago Symphony Orchestra. Jeho sólovými partnery budou dva význační houslisté, Američan Gil Shaham a Čech Josef Špaček, který v Chicagu zažije svůj debut. Hrůšova letošní chicagská rezidence zahrnuje od 7. do 16. března sedm…

Číst dál…

Pohledem Lukáše Hurníka (11)
Nebezpečí labutího pírka aneb Malba jde umělé inteligenci lépe než hudba

„Umělá inteligence opravdu zatím jen kompiluje z již vytvořeného.“

„Která skladba by mohla zahajovat Pražské jaro, kdyby to nebyla Má vlast? Umělý mozek nezaváhal…“

„Jaký problém bude vygenerovat multimediální soubor s hudební událostí, která se nikdy nestala?“

Steven Hawking už před deseti lety varoval, že nás může umělá inteligence zahubit. Už je ta doba zde? A kdy záhuba dorazí i do světa klasické hudby? Lukáš Hurník shrnuje své dosavadní zkušenosti. Některé jsou tragikomické, některé jsou katastrofami. Občas je to ale zábavné…

Číst dál…

Ariadna na Naxu si ve Vídni uchovává vídeňský šarm

„Vídeňská inscenace je oproti pražské především více noblesní.“

„Nositelem charakteristiky inscenace je postava Hofmistra, jediná postava v inscenaci, která mluví prózou.“

„Představitelkou Ariadny byla bulharská sopranistka Krassimira Stoyanova, která dala své Ariadně snivost i dramatickou hloubku.“

Ariadna na Naxu Richarda Strausse je vděčným, často uváděným titulem. Ve Vídeňské státní opeře ji nasadili v sobotu 27. ledna za neuskutečněnou Médeu Ariberta Reimanna, která se měla na jeviště vrátit v nové inscenaci po čtrnácti letech. Straussův titul pod hudebním vedením Michaela Bodera obecenstvo přijalo s nadšenými ovacemi.

Číst dál…

Ariadna, Zerbinetta a utrpení mladého skladatele

„Hvězdou nového projektu Národního divadla je mladá islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir, už čtvrtou sezónu milá a skvělá posila operního souboru.“

„Sláva Daubnerová tohle všechno bezpečně a neotřele v režii vystihla.“

„Robert Jindra má hudební nastudování v orchestřišti i na jevišti vypracované do ochotně sdíleného entusiasmu a do velké intenzity.“

Pražské Národní divadlo se konečně zase obrátilo – těžko pochopitelně, že až po více než čtyřiceti letech – k Ariadně na Naxu, mistrovskému opernímu kousku Richarda Strausse a jeho libretisty Huga von Hofmannsthala. Nová inscenace, která měla v pátek premiéru v komorním prostředí Stavovského divadla, je neméně zdařilým kouskem režisérky Slávy Daubnerové, dirigenta Roberta Jindry a sedmnácti sólistů. Stala se pravým hudebním divadlem, zábavným i podnětným, a to na pohled i na poslech.

Číst dál…

Ariadna na Naxu v Národním divadle po 45 letech

Národní divadlo v Praze přichází operní premiérou. 19. ledna bude ve Stavovském divadle uvedena jednoaktová Ariadna na Naxu Richarda Strausse. Hlavním tématem je vzájemný despekt, který k sobě chovají „vysoké“ a „nízké“ umění. Orchestr Národního divadla řídí Robert Jindra; inscenaci režíruje Sláva Daubnerová. Druhá premiéra se uskuteční v neděli 21. ledna. Na počátku 20. století…

Číst dál…

Šarmantní klasika Moravské filharmonie Olomouc ve skvělé formě

„Dirigentova interpretace dala průchod všem nuancím. Skladba je velkou příležitostí pro orchestr a hudebníci ji nepromarnili.“

„Zofia Neugebauer se vypracovala ve špičkovou koncertní umělkyni, její flétna zněla s krásně klenutou kantilénou a především s perlivými běhy a intonačně neomylnými koloraturami.“

„Humor lidového divadla, okořeněný španělskými rytmy a obohacený o instrumentální barevnost, je základem pro chytlavou a efektní skladbu.“

V rámci abonentní řady Symfonický cyklus dramaturgyně se v pátek 12. ledna v sále Reduty uskutečnil koncert Moravské filharmonie Olomouc. Pod názvem Šarmantní klasika zazněla díla skladatelů, kteří tvořili v první polovině 20. století. Don Juan, symfonická báseň Richarda Strausse, Koncert pro flétnu a orchestr Jacquese Iberta v provedení špičkové polské flétnistky Zofie Neugebauer, skladba Vůl na střeše Dariuse Milhauda a na závěr Suita z baletu Třírohý klobouk č.1 a č.2 Manuela de Fally. Orchestr řídil švýcarský dirigent Christian Knüsel, který je hlavním hostujícím dirigentem Moravské filharmonie Olomouc.

Číst dál…

‚Šarmantní‘ olomoucká filharmonie v lednu také pobaví skladbou pro psací stroj

Dva nejbližší pořady Moravské filharmonie Olomouc pro dospělé publikum mají nápadně příbuzný název. 12. ledna pod názvem Šarmantní klasika vystoupí orchestr řízený Christianem Knüselem společně se sólistkou na flétnu Zofií Neugebauer a 19. ledna se v crossoverovém programu Charming melodies představí pětičlenné těleso pod vedením aranžéra a dirigenta Miloše Machka. Oba koncerty se…

Číst dál…

Novoroční krok s nadšeným SOČRem

„Dirigent Petr Popelka nasadil sice očekávanou orchestrální vichřici, ale se strhující vitalitou; pak vedl průběh legendárního kusu s důslednou pozorností k detailům.“

„Nepřeslechnutelný tón pikoly, který z hudby Smetany báječně ‚trčel‘, se nesl sálem i v následující skladbě.“

„Bradshaw rozehrál své sólo neokázale, s klidem a jistotou, tak prostě a civilně, jak prošel podiem ke klavíru.“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu dával svůj Novoroční koncert v úterý 2. ledna 2024 ve Dvořákově síni Rudolfina za hojné účasti publika. Na programu byl jako první Smetana, což je v roce jeho dvousetletého výročí narození u českého a navíc veřejnoprávního rozhlasu možno považovat za povinnost. Pak už se hrála hudba 20. století – Richard Strauss, Gershwin a Bernstein. A místo plánovaného vystoupení amerického jazzového pianisty Eldara Djangirova hrál na klavír Ryan Martin Bradshaw. Novoroční, mimořádný koncert měl jednu kvalitu navíc – vzrušující dynamiku s vítězným forte.

Číst dál…

Silvestrovské koncerty Staatskapelle Dresden s českou účastí

„V posledních letech určuje dramaturgii stále častěji snaha zaujmout posluchače co nejpestřejším výběrem skladeb většího množství autorů a často i hudebních žánrů.“

„Hlavními vokálními sólisty koncertu jsou dvě nastupující hvězdy světové opery, jihoafrická sopranistka Golda Schultz a ukrajinský barytonista Iurii Samoilov.“

„V závěru koncertu se připojí i mezzosopranistka a sólistka Semperovy opery Štěpánka Pučálková.“

V drážďanské Semperově opeře se dne 29. prosince konal první ze tří silvestrovských koncertů Staatskapelle Dresden. Jejich tradici v současné podobě – tedy jako gala představení hvězd klasické hudby, určených primárně pro vysílání televizní stanicí ZDF, v některých případech i k vydání na nosičích firmy Deutsche Grammophon – založil v roce 2010 hudební ředitel orchestru Christian Thielemann…

Číst dál…

Valkýra v březnu koncertně ve Státní opeře.
Concerto Köln s Kentem Naganem pro Drážďanský festival

Projekt Wagnerových cyklů Drážďanského hudebního festivalu v roce 2024 pokračuje. Tentokrát je na programu Valkýra, druhý díl tetralogie Prsten Nibelungův. Premiérové historicky poučené koncertní uvedení se uskuteční v Praze 9. března, následují reprízy v dalších evropských městech. Operu Die Walküre Richarda Wagnera diriguje Kent Nagano, hudební ředitel Hamburské státní opery, a pokračuje tak ve speciální spolupráci mezi…

Číst dál…

Přehled hudebních akcí k oslavě Nového roku

Utiší se ohňostroje, nadměrné silvestrovské pití se vstřebá, bolehlav pomine a v mnoha případech bezprostředně poté – i když leckde si dávají raději trochu odstup – už mnohému hudbymilovnému člověku opět přijde chuť na o něco vyšší formu zábavy. Silvestrovské dění už přinesl, nyní portál KlasikaPlus.cz nabízí přehled novoročních koncertů po republice. 1.…

Číst dál…

Program pražského Národního divadla v závěru roku a výhled na příští měsíce

Národní divadlo v Praze čeká hektický a vánočně laděný závěr roku. Dnešním dnem začíná série baletních představení Louskáček – Vánoční příběh. Od devatenácti hodin se uskuteční rovněž pořad Vánoce s Choreou, od osmi také repríza Sternenhocha, opery Ivana Achera. V sobotu je na řadě Jeníček a Mařenka, představení pro celou rodinu, na první svátek vánoční…

Číst dál…

Tiburtina Ensemble v doprovodu Ivany Uhlířové v Evangelickém Kristově kostele

První koncert z nabídky Komorního cyklu Janáčkovy filharmonie Ostrava (JFO) se uskuteční v pondělí 18. prosince. Zazní v Evangelickém Kristově kostele. S názvem Mysterium hudby a slova v adventní době je věnován gregoriánskému chorálu. Program v podání vícehlasého ženského uskupení Tiburtina Ensemble doplní recitál středověké mariánské poezie herečky Ivany Uhlířové. Symfonický cyklus K zprostředkovává posluchačům komorní projekty, které…

Číst dál…

ČRo D-dur: Vánoční hudba všech epoch, stylů, hlasů a nástrojů

„V pondělí v 10:25 naváže tradice fenomenálních hornistů; uslyšíme Radka Baboráka, jak nahrál Bachovu původně violoncellovou suitu na lesní roh.“ „Ve středečních 20:00 poslouchejte záznam ze sezóny Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou dirigentky Evy Ollikainen. Nejprve uvede Brahmův slavný Dvojkoncert a moll.“ „Ovšem ve 12:10 v sobotu je možné poslouchat Bachovo zhudebnění…

Číst dál…

Alžběta Poláčková s kvartetem Josefa Suka v Atriu na Žižkově

Přehlídka komorního repertoáru Klavírního kvarteta Josefa Suka čeká návštěvníky Atria Žižkov v úterý 12. prosince. Společně s hudebním uskupením vystoupí Alžběta Poláčková, sólistka Opery Národního divadla v Praze. Kvarteto se představí ve složení Pavel Zemen (klavír), Radim Kresta (housle), Eva Krestová (viola) a Aneta Šudáková (violoncello). Zazní skladby Josefa Suka, Bohuslava Martinů či Richarda…

Číst dál…

ČRo D-Dur: Franckovo Blahoslavenství a sobotní večer se Zdeňkem Šestákem

„Ve středu sáhneme do atraktivní nabídky Evropské vysílací unie. Nejprve zazní málo uváděné vrcholné dílo Césara Francka, jeho oratorium Blahoslavenství.“ „Víkendová dopoledne budou patřit varhanici a patronce hudby sv. Cecílii, pořad připravil Radek Menoušek se skladbami H. Purcella, B. Brittena, J. D. Zelenky a dalších.“ „A v sobotu v 15:11 vrcholná nahrávka Chopinova Klavírního…

Číst dál…

Nominace na prestižní ceny ICMA i pro řadu českých hudebníků

Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí nominovali na ceny ICMA 2024 (International classical music awards). Mezi nominovanými jsou i Česká filharmonie, Pražský filharmonický sbor či Jakub Hrůša. Vítězové letošního ročníku budou oznámeni 18. ledna 2024. V kategorii Symfonická hudba byla Česká filharmonie společně s mahlerovským specialistou Semjonem Byčkovem nominována za album…

Číst dál…

ČRo D-dur: Nahrávky Pierra Bouleze a Straussova Láska Danaina

„A ve 14:10 je na programu jedna ze skvostných nahrávek mladého Krystiana Zimermana, Brahmsův Klavírní koncert č. 2 B dur“ „Středeční večer pravidelně patří koncertům z nabídky Evropské vysílací unie. Tentokrát to bude Orchestr italského Švýcarska pod taktovkou nejvýznamnějšího polského dirigenta mladší generace Krzysztofa Urbanského“ „O víkendu budeme na návštěvě u Jana…

Číst dál…

Mnoho tuze příjemných podob strhujících živlů

„Mendelssohnovy Hebridy mají pardubičtí filharmonici dokonale zažité, hrávají je snad každou druhou sezonu, takhle propracované jsem je však neslyšel již hodně dlouho.“

„Do hry Kateřiny Javůrkové vstupuje ona pověstná osobnostní jiskra, v pravou chvíli přejde ve virtuózní smršť, před níž není úniku.“

„Způsob, jakým si v Pardubicích pohrál dirigent Yu-An Chang s Beethovenovou Pastorální symfonií, skvěle naplnil slogan večera.“

Komorní filharmonie Pardubice dala svým listopadovým abonentním koncertům připraveným, jak je ve městě na soutoku Labe a Chrudimky obvyklé, pro dvě zcela zaplněná hlediště Sukovy síně Domu hudby název Strhující živel.

Číst dál…

Olga Jelínková ve Státní opeře jako Violetta Valéry

Česká sopranistka Olga Jelínková, která v současnosti působí převážně v Německu, se dočkala své oblíbené role Violetty Valéry i v české metropoli. V pražské Státní opeře vystoupí 9. listopadu a 15. prosince, mezitím ji čeká Violetta i v opeře v Lipsku v inscenaci Andrease Homokiho, a to 26. listopadu a 9. prosince. „Violetta Valéry byla mojí úplně první rolí, s níž…

Číst dál…

V operní sezóně ARTE nechybí ani Prodaná nevěsta

Prozatím šest operních a baletních titulů slibuje pro sezónu 2023/2024 evropská televize Arte TV, další jsou dosud v jednání. Jde o streamované záznamy představení z evropských operních scén, včetně pražského Národního divadla. V sérii ARTE Opera jsou a budou ke zhlédnutí v online prostoru na ARTE Concert, tam vždy po několik měsíců. Není vyloučeno ani jejich klasické…

Číst dál…

Asmik Grigorian jako Salome. Hamburské ideální obsazení opery

„Z erotického a naturalistického dramatu s prvky morbidity je psychologická studie a z temných starověkých kulis je salón, který evokuje operetu.“

„Režisér asi nabízí popírání tradičního vyprávění i kroky proti logice jako provokativní hru, kterou je s ním možné hrát v rámci nového či přímo postmoderního přístupu.“

„Asmik Grigorian si nechává dostatek sil pro imponující závěr, díky němuž publikum po spadnutí opony neobvykle hlasitě zareagovalo, doslova vybuchlo.“

Státní opera v Hamburku nastudovala Straussovu Salome. Za premiérou, která v neděli současně otevřela další operní sezónu televize Arte, stojí dirigent Kent Nagano. Pěvecké obsazení je ideální, ať už jde o Asmik Grigorian v titulní roli, nebo o Johna Daszaka a Kyle Ketelsena, kteří se skvěle uvedli jako Herodes a Jochanaan. Režisér a scénograf Dmitri Tcherniakov ovšem trochu zamíchal tradičními představami o tomto díle. Jeho přeznačení některých momentů je odvážné, v podstatě fungující, ale přesto provokativně kontroverzní.

Číst dál…

ČRo D-dur: Třetí přímý přenos z Hudebního fóra Hradec Králové

„Poslouchejte přímý přenos Živě ze Studia 1, tentokrát se souborem Clarinet Factory.“ „Na programu jsou tradičně dva záznamy koncertů z nabídky Eurorádia. Nejprve koncert královského orchestru Concertgebouw.“ „Víkendová dopoledne budou patřit Petru Iljiči Čajkovskému, od jehož úmrtí 6. listopadu uplyne 130 let.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7,…

Číst dál…

Rodina Kollertů a Alma ansámbl zahájí cykly FOK

Klavírnímu virtuosovi Jiřímu Kollertovi se narodily hned dvě výjimečně nadané děti. Starší Eduard i mladší Richard od útlého věku studují housle v zahraničí u nejlepších pedagogů současnosti. V úterý 24. října se všichni tři sejdou v kostele sv. Šimona a Judy, aby společně zahráli romantický program, kterým zahájí cyklus koncertů Komorní hudba FOK. A působivý sál Anežského…

Číst dál…

Impozantní vstup Slovenské filharmonie do jubilejní 75. koncertní sezóny

„So vstupom do novej sezóny prichádza aj nový vizuál SF ako výsledok profesionálnej práce marketingu koncertnej inštitúcie.“

„Daniel Raiskin si pri kreácii Eroiky počínal v duchu najlepších interpretačných tradícií diela.“

„Kanadský violončelista Bryan Cheng zvládol svoj part s obdivuhodnou istotou a eleganciou.“

Otváracie koncerty SF v dňoch 19. a 20. októbra 2023 sa niesli v slávnostnej atmosfére. Dirigoval ich staronový šéf SF Daniel Raiskin (orchester vedie už štvrtú sezónu) a na programe boli dve ťažiskové diela európskej symfonickej literatúry 19. storočia – Symfónia č.3 Es dur „Eroica“ L. van Beethovena a opulentná symfonická báseň Don Quixote, op. 35 Richarda Straussa. V sólových partoch sa predstavili kanadský violončelista Bryan Cheng a sóloviolista domáceho orchestra Martin Ruman.

Číst dál…