Další koncert chystá ve svém tradičním působišti, totiž Dvořákově síni Rudolfina, v tuzemsku etablovaný orchestr filmové hudby zvaný Filmharmonie či Filmová filharmonie. Pod čerstvým držitelem Ceny sira Charlese Mackerrase Robertem Kružíkem těleso vystoupí společně s Kühnovým smíšeným sborem (sbormistr Igor Karpilovskij). Vystoupení, které se 23. listopadu soustředí na tuzemskou tvorbu herní hudby,…
Dvořákovo Requiem jako duchovní svátek v Janáčkově divadle
„Orchestr Janáčkovy opery pod vedením svého nového šéfdirigenta Roberta Kružíka interpretaci věnoval maximální soustředění.“
„Sbormistr Pavel Koňárek si rozuměl s dirigentem – reakce sboru byly dokonale sladěné s orchestrem i s charakterem skladby.“
„Situaci zachránila litevská sopranistka Aistė Piliba.“
Podzimní koncerty souboru Janáčkovy opery se již staly tradicí. Tentokrát v Janáčkově divadle ve středu 12. listopadu k sychravému podzimu dobře ladilo Requiem, op. 89 Antonína Dvořáka, kdy spolu s orchestrem a sborem Janáčkovy opery vystoupili sólisté opery – Jana Hrochová, Peter Berger, Jan Šťáva a s nimi litevská sopranistka Aisté Piliba, která zastoupila nemocnou Pavlu Vykopalovou. Liturgický text nepotřeboval žádné další dokreslení, jeho provedení bylo šéfdirigentem Robertem Kružíkem dokonale propracované. Byl to večer neokázalý, přesto se silným a přesvědčivým poselstvím.
Dvořákovo Requiem zazní v Brně pod taktovkou Roberta Kružíka
Janáčkova opera Národního divadla Brno uvede ve středu 12. listopadu v Janáčkově divadle Dvořákovo Requiem. Koncert navazuje na tradici velkých vokálně-instrumentálních děl, v nichž se sbor a orchestr souboru představují mimo operní jeviště. Dirigentem večera bude nový šéfdirigent Robert Kružík, čerstvý držitel Ceny sira Charlese Mackerrase. Podzimní koncert Janáčkovy opery brněnského Národního divadla…
Pavla Tesařová v Čajkovského houslovém koncertu společně se zlínskými filharmoniky
Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín vstoupila do své jubilejní osmdesáté sezóny a u této příležitosti připravila mimo jiné 23. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Harmonia Moraviae, který začal 18. září a trvá až do 6. listopadu. Přehlídka se letos nese v duchu sezónního motta „Naplno! Naživo! Na zdraví!“ a hlavní roli v něm hrají samotní filharmonici – jak v symfonickém…
Pocta české moderně. Sukův Asrael zahřměl ve Dvořákově síni
„Tomáš Jamník využil ve svém přesvědčivém projevu mírně rozpohybovaného vibrata a naplno se ponořil do prudce expresivního aspektu skladby.“
„Asrael je Sukovou osobní zpovědí, dokumentem jeho kompoziční originality a jedním z vrcholů jeho tvůrčího snažení.“
„Mihotavý opar jemně odkapávajících smyčců se s každým taktem zkonkrétňoval, nepotlačil však jednotnou, ve zklidnělém pianu se plížící dynamiku.“
Velkolepé, podmanivé, strhující. Takovou slovní trojicí by šlo charakterizovat pondělní večer 13. října, během něhož Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Roberta Kružíka ohromil rudolfinské publikum interpretací zřídka uváděných skladeb dvou význačných jmen české hudební kultury: Josefa Suka a Jindřicha Felda. Rostoucí dluh české koncertní kultury vůči oběma autorům splatil symfonický orchestr spolu se sólistou Tomášem Jamníkem s neskonalou grácií, noblesou a dechberoucí sugestivitou. Jestliže si provedení Sukova Asraela sáhlo na dno posluchačova emočního rejstříku, tak Feldův Violoncellový koncert jej odzbrojil rytmickou surovostí a výrazovou bezprostředností.
AudioPlus | Robert Kružík: K Janáčkovi mám jako Brňák úzký vztah
Jednou za deset let Nadace Leoše Janáčka uděluje Cenu sira Charlese Mackerrase. Jejím druhým laureátem se v říjnu 2025 stal šéfdirigent Janáčkovy opery Národního divadla Brno a zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů, pětatřicetiletý Robert Kružík. V podcastu portálu KlasikaPlus.cz proto hovoří o Janáčkově hudbě. Tou komorní a orchestrální se zabýval jako violoncellista, tu operní teď často…
Dvořákova Praha na vrcholu. Manželé Schumannovi i Martinů s Gilgamešem
„Krásná Romance z Klavírního koncertu a moll Clary Schumann se v rukou Onutė Gražinytė doslova vznášela.“
„Steven Isserlis svůj nástroj Stradivari rozezněl precizně v duchu posledního tvůrčího vrcholu Roberta Schumanna.“
„Lucy Crowe pojala svou roli jako andělský hlas a skutečně zněla jako hlas z nebes.“
Dvořákova Praha zaujala v letošním 18. ročníku ambiciózními koncerty se širokým repertoárem a četnými umělci nejvyšší úrovně. Sobotní večer 20. září v Rudolfinu se stal přímo jedním z pilířů letošního festivalu a Dvořákova síň zaplněná hojně také posluchači ze zahraničí očekávala koncert, na který se nezapomíná. Zněla díla manželů Schumannových a po přestávce také Martinů. Sólisty doprovázel orchestr Prague Philharmonia, zpíval i Pražský filharmonický sbor a celé provedení řídil Robert Kružík.
Zlínská filharmonie vlétla do 80. sezóny na stíhacím bombardéru
„Dunění motoru vystřídaly glissy a šelest houslí, připomínající svist stíhačky… a stroj se najednou vznášel ve výškách.“
„Baiba Skride se představila jako houslistka vytříbeného výrazu, se schopností obrovského hudebního tahu a emoční výpovědi, s krásným nosným tónem.“
„Nastoupili také příslušníci Vojenské hudby Olomouc v uniformách, aby vypomohli orchestru filharmonie s interpretací ikonické skladby Leoše Janáčka, kterou je Sinfonietta.“
Filharmonie Bohuslava Martinů za sebou má dvojí start. Večer 18. září načala svou jubilejní sezónu i festival Harmonia Moraviae, a to s vynikající lotyšskou houslistkou Baibou Skride a šéfdirigentem Robertem Kružíkem. Umělkyně přednesla Koncert č. 2 cis moll pro housle a orchestr Dmitrije Šostakoviče, ale efektní zahájení patřilo „patronu“ filharmonie Bohuslavu Martinů a jeho oslavě stíhače Thunderbolt P-47. Také interpretovanou Janáčkovu Sinfoniettu pak obohatila Vojenská hudba Olomouc.
Svatováclavský hudební festival a jeho poslední týden
Tiburtina Ensemble, Collegium 1704, trumpetista Reinhold Friedrich společně s Komorní filharmonií Pardubice, fagotista Sergio Azzolini, Český filharmonický sbor Brno a brněnská filharmonie, dirigent a flétnista Philippe Bernold… Závěr 22. ročníku Svatováclavského hudebního festivalu nešetří hudebními veličinami a KlasikaPlus.cz přináší přehled závěrečného týdne přehlídky. Koncert Srdce Evropy v podání dámského vokálního uskupení Tiburtina Ensemble zavede posluchače…
Festival Vodňanské hudební dny připomněl slavného houslistu Vášu Příhodu
„Vstupní koncert festivalu Vodňanské hudební dny připomněl osobnost Váši Příhody jeho vlastní kompozicí, premiérou Houslového koncertu c moll.“
„Na koncertu se v roli sólistů představili vybraní mladí, perspektivní instrumentalisté, což je další skvělý dramaturgický počin, jenž byl na večeru ve Vodňanech v popředí pozornosti.“
„Již od svého entrée sólista Milan Al-Ashhab přesvědčoval svou naprostou technickou jistotou, zřejmou nadstavbou nad požadovanými nároky zřetelně virtuózně vystavěného partu.“
Festival Vodňanské hudební dny zahájil 12. září ve Velkém sále Městského kulturního střediska koncert Jihočeské filharmonie s dirigentem Robertem Kružíkem a zvolenými mladými sólisty. Hlavním motivem večera bylo připomenutí Váši Příhody, světoznámého houslisty a rodáka z Vodňan. A připomenut byl originálně – v roli skladatele – premiérovým provedením Houslového koncertu c moll. Sólistou byl Milan Al-Ashhab, orchestraci díla z klavírního výtahu opatřil skladatel Adam Skoumal. V programu před finální premiérou zazněly skladby Wolfganga Amadea Mozarta a Bohuslava Martinů v podání mladých nadějných umělců, což byla druhá zajímavá idea večera.
Tomáš Gregůrek: Zlínská filharmonie oslaví 80. sezónu jaksepatří důstojně
„Po Rudolfu Kvasnicovi zde působili ve funkci šéfdirigenta například Richard Týnský, Eduard Fischer, Zdeněk Bílek, Rostislav Hališka, Tomáš Koutník, Jakub Hrůša, Stanislav Vavřínek, Vojtěch Spurný nebo Tomáš Brauner.“
„Dle mých informací Martinů nikdy ve Zlíně nebyl. Ale zlínští hudbymilovní obyvatelé měli vztah k němu.“
„Pracuju ve filharmonii už od roku 2008 a myslím, že ji dobře znám. Přesto si nemyslím, že ta práce je jednoduchá, umělci jsou emotivní lidé a posluchači jsou nároční.“
Tomáš Gregůrek, nový ředitel Filharmonie Bohuslava Martinů, je hrdý na to, že jeho první sezóna v této funkci je právě sezónou pro zlínský orchestr tak výjimečnou. Filharmonie hraje už osmdesátým rokem. Nejen o dramaturgii sezony a o plánech do budoucna jsme vedli rozhovor pro portál KlasikaPlus.cz.
Robert Kružík: Janáčkova opera je konkurenceschopná i ve světovém měřítku
„Mé pocity na startu nové sezóny jsou veskrze pozitivní, nevstupuju do neznámých vod.“
„Mou první inscenací bude Čertova stěna Bedřicha Smetany, ve spolupráci s Jiřím Heřmanem.“
„V příštím roce se uskuteční desátý ročník festivalu Janáček Brno. Myslím, že se může směle zařadit mezi nejvýznamnější operní festivaly světa.“
Po desetileté éře Marka Ivanoviće usedá na šéfdirigentské křeslo brněnské Janáčkovy opery Robert Kružík. Vedle vedení Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín umělec přijímá další roli v čele hudebního tělesa. Na startu sezony se dirigent ohlíží za svými předchůdci ve funkci a z rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz je patrné, že se na jejich činnost pokusí navázat s maximální péčí. Kružík rovněž poodkrývá hlavní body nastávající sezony.
Traviata i Prodaná nevěsta pod hvězdami na Špilberku
Letní večery pod hvězdami, výjimečné pěvecké výkony a nezaměnitelná atmosféra historických hradeb – to je Léto s operou na hradě Špilberk, tradiční festival, který i v roce 2025 promění brněnskou dominantu v otevřenou scénu pro největší operní tituly. Janáčkova opera Národního divadla Brno zde nabídne tři stálice světového i českého repertoáru: Verdiho Nabucca, Smetanovu Prodanou…
Opera Král Roger jako divadelní i hudební báseň
„Král Roger není epický příběh. Spíše jde o výjev, mysterium, podobenství.“
„Vladimír John vyhmátl neskutečnost prostředí i nadčasovost námětu, mysticky a mysteriózně působící atmosféru, ve které se prolíná religiozita s existenciálními otázkami.“
„Robert Kružík připravil operu, hranou bez přestávky, jako nepřetržitý proud naléhavého atakování diváka.“
Opera Král Roger moderního polského klasika Karola Szymanowského je pozoruhodné, magické dílo, koncentrát důležitých myšlenek a umělecky zachycených emocí. V Praze zazněla naposledy koncertně v roce 2007, v Brně byla nyní scénicky uvedena vůbec poprvé. Inscenací na sebe zcela bezprecedentně upozornil režisér Vladimír John, student posledního ročníku JAMU. Premiéra, která se konala v pátek třináctého, byla jednoznačným úspěchem jak jeho, tak výtvarníků scény, ale i dirigenta Roberta Kružíka a pěvců. Na ploše osmdesáti minut se odehrává komplexní hudební divadlo.
Brno Brass Fest. Velký svátek žesťů v Brně zahájen
„Čtvrtý ročník festivalu zahájil ve čtvrtek 12. června na Biskupském dvoře už dopoledne Edukačním koncertem pro mladou generaci.“
„Dirigent Robert Kružík dával důraz na rozlišení barevnosti nástrojů, na dynamické odstínění a především na energický rytmus, který žesťům velmi slušel.“
„Závěrem zazněla světová premiéra Koncertu pro Brass Band Ondřeje Moťky, který se stává dvorním skladatelem souboru.“
Žesťový soubor Moravia Brass Band přichystal opět velký festival, kdy žesťové nástroje hrají v různých prostředích a pro nejrůznější publikum. Svátek žesťů zahájil koncert 12. června večer na Biskupském dvoře, letní scéně na nádvoří Moravského zemského muzea. Orchestr složený ze třiceti špičkových hráčů na žesťové nástroje hrál skladby pro tento útvar přímo složené a dirigoval je Robert Kružík. Večerem provázel moderátor Jiří Koktomos.
Filharmonie Bohuslava Martinů hledá nového manažera/ku orchestru
Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů vypisuje výběrové řízení na obsazení pozice manažer/ka orchestru. V hledáčku je dynamický a zkušený manažer, který bude odpovědný za organizaci, koordinaci a realizaci koncertních akcí tělesa. Uzávěrka přihlášek do výběrového řízení je stanovena na 21. července. Uchazeč o práci na pozici manažera orchestru Filharmonie Bohuslava Martinů by měl mít vysokoškolské…
Sedmdesátá sezóna Filharmonie Brno propojí minulost s budoucností
Příští koncertní sezóna Filharmonie Brno se ponese v duchu propojování. Vedle spojení minulosti a budoucnosti nabídne brněnské těleso také síť utkanou z koncertů propojených vazbami mezi skladateli, výročími a interprety, mezi nimiž dostanou řadu příležitostí také samotní filharmonici. Sedmdesátiny začnou Brněnští slavit s Mahlerem a stejně starým sborem Kantiléna. Orchestr přivítá řadu zejména zahraničních hostů a na…
Bez první ceny, přesto obdivuhodné. Hobojové finále soutěže Pražského jara
„V centru pozornosti byli samozřejmě skvělí hobojisté.“
„Mimořádný výkon podala Prague Philharmonia pod vedením Roberta Kružíka.“
„V případě Koncertu pro hoboj a orchestr Jiřího Gemrota, který byl povinnou skladbou, je určující premiérové provedení z roku 2017.“
Prodloužený večer finále 76. ročníku Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro v oboru hoboj se konal v úterní večer 13. května ve Dvořákově síni Rudolfina. Soutěž uváděla slovem v angličtině Klára Boudalová a tři finalisté – Leandro Lazzari z Itálie, Pedro Moreira z Portugalska a Fedor Osver z Ruska – předstoupili na podium před slušně zaplněné auditorium s jednou povinnou a jednou volitelnou skladbou. A vyšlo to tak, že všichni hráli stejnou nejen povinnou skladbu, kterou byl hobojový koncert Jiřího Gemrota, ale i volitelný kus, jímž se stal hobojový koncert, H 353 Bohuslava Martinů. Finalisty doprovázel orchestr Prague Philharmonia pod vedením Roberta Kružíka.
Anna Paulová a Kateřina Javůrková sólistkami závěru zlínské sezóny
Dva orchestrální abonentní cykly této sezóny následující dva čtvrtky završí zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů. 15. května přivítá dirigenta Marka Šedivého a sólo na klarinet zahraje Anna Paulová, o týden později a znovu v Kongresovém centru diriguje Robert Kružík a hornové sólo má Kateřina Javůrková. V závěru měsíce bude možné ještě zajít do Městského divadla Zlín na…
Laureátem Heranovy violoncellové soutěže je žák řevnické ZUŠ
Ústí nad Orlicí, rodiště violoncellisty Bohuše Herana, přivítalo v letošním roce pětadvacet soutěžících z České republiky a bezmála stejný počet z dalších devíti evropských zemí, ale také Mongolska nebo Kolumbie. Konala se totiž jubilejní třicátá Heranova violoncellová soutěž. Mladí umělci do šestnácti let soutěžili na ústeckoorlické ZUŠ Jaroslava Kociana s ohledem na vysoký počet přihlášek…
První půlka května dle Moravské filharmonie. I s autentickým Bartókem
Moravská filharmonie Olomouc před sebou má poměrně náročnější období, kdy jen v první polovině měsíce května bude v pohotovosti celkem čtyřikrát. Orchestr v pojetí svého maďarského šéfdirigenta 2. května nabídne Bartókův Koncert pro orchestr, následovat bude vylehčenější pořad sestavy Cello Republic, sólový recitál nabídne klavírista Karel Košárek a dostaví se také studenti JAMU. Jeden…
SOČR k vašim službám! Posluchači Ježkárny zaslouží absolutorium
„Daniel Žižka se dopracoval ke strhujícímu podání.“
„Matyáš Papp. Jméno, které si zapamatujme.“
„Designovaný šéfdirigent Janáčkovy opery Robert Kružík ten večer přišel skutečně sloužit.“
Symfonický orchestr Českého rozhlasu se vrátil do středověkých prostor Betlémské kaple, aby poskytl platformu studentům studujícím na škole, která, jak už její název napovídá, klade důraz na umění z opačného konce hudební periodizace. Výrazní představitelé Konzervatoře a VOŠ Jaroslava Ježka se za doprovodu filharmonického tělesa nabídli 24. dubna, kdy koncertní večer se vší žádoucí elegancí řídil dirigent Robert Kružík.
Jubilejní festivaly Slovenské filharmonie s významnou českou účastí
Šedesátiny Bratislavských hudebních slavností a sedmdesátiny piešťanského hudebního festivalu oslaví v letošním roce pořádající Slovenská filharmonie. Ambicí prvního jmenovaného je být nejvýznamnějším mezinárodním hudebním festivalem na Slovensku, Eugene Suchoněm založený a dnes titulovaný Music festival Piešťany, který patří k nejstarším slovenským festivalům, mu v tom i letos bude směle konkurovat. Oba nabídnou nejen přehlídku předních slovenských…
Druhá polovina Olomouckého hudebního jara
V loňském roce z původních festivalů Dvořákova Olomouc a Olomoucké barokní slavnosti vzešlé Olomoucké hudební jaro oslavuje s odkazem na své předchůdce od 3. dubna do 8. května osmašedesáté výročí. Tématem poukazujícím na křehké poměry financování klasicko-hudebního sektoru je Svět mocných a pořadatelé komorními i symfonickými projekty upozorňují na nezastupitelnou úlohu mecenášů. Vrcholem zbylých dní festivalu bude koncert…
SOČR hostí mladé z ‚Ježkárny‘
Konzervatoř a Vyšší odborná škola Jaroslava Ježka má mezi pražskými hudebními školami pevné místo, příznačná je pro ni otevřenost k novým uměleckým směrům. Pod pedagogickým vedením uměleckých osobností se posluchačům otevírá obzor světa jazzu, popu, rocku, muzikálu a dalších žánrů. Je přirozené, že SOČR, flexibilní těleso otevřené žánrovým výletům, nabízí nejlepším ze studentů…
Jistoty a změny. Národní divadlo Brno v příští sezóně
Operní a baletní soubor brněnského Národního divadla představily program sezóny 2025/26. Opera chystá čtyři premiéry včetně jedné z nejslavnějších operet u příležitosti straussovského výročí, balet procházející generační obměnou plánuje dvě nové inscenace. Divadlo se pokusí o rovnováhu mezi péčí o tradici a svěžím větrem novátorství. Národní divadlo v Brně má důvody k vysokému sebehodnocení. Úspěchy na evropské úrovni,…
Císařský, Italská. Zlínští filharmonikové potěší osvědčenými kusy
Přední český pianista Jan Bartoš a šéfdirigent zlínské filharmonie Robert Kružík stanou na jednom pódiu. Jejich koncert s hudbou dvou výrazných představitelů německého romantismu se koná 17. dubna v Kongresovém centru. O týden později se na stejném místě v pořadu neVÁŽNÁ KLASIKA představí sopranistka Magdaléna Hebousse a mezzosopranistka Monika Jägerová. V tomto případě Filharmonii Bohuslava Martinů povede…
Mahlerovo Vzkříšení ve Zlíně
Předvelikonoční koncert Filharmonie Bohuslava Martinů nabídne monumentální vokálně-instrumentální dílo Gustava Mahlera komponované pro soprán a alt sólo, smíšený sbor a velký orchestr, tedy Symfonii č. 2 s podtitulem „Vzkříšení“. V roli sólistek se představí Kateřina Kněžíková (soprán) a Jarmila Vantuchová (mezzosoprán), sborový part pojme Sbor Národního divadla moravskoslezského a celé provedení 10. dubna ve zlínském Kongresovém centru řídí…
Robert Kružík na košickém pódiu. Tamní nabídnou také Šostakoviče s Weinbergem
Následující dva koncerty košického abonentního cyklu A nabízí poměrně netradiční díla světového repertoáru. První večer 3. dubna v košickém Domě umění řídí šéfdirigent zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů Robert Kružík ve skladbách Nielsena, Roty a Respighiho, o týden později košičtí filharmonici hrají díla letos jubilujícího Šostakoviče a také jeho přítele Weinberga. Dánský skladatel Carl Nielsen je…
Trumpetista Reinhold Friedrich si po třech letech opět podmanil Pardubice
„V sedmašedesáti letech se mistr trubky již věru nehodlá předvádět ničím jiným než skutečným a nikterak skrývaným potěšením z toho, co hraje. “
„Reinhold Friedrich dokáže udržet tón s až neuvěřitelnou čistotou a zároveň jej umně modelovat s odzbrojující lehkostí.“
„Robert Kružík v Barberově Adagiu s pardubickými hráči ze smyčcové sekce pracoval pozorně, rozvíjení hlavního motivu i přechody nepostrádaly naléhavost, barevnost ani celkovou uměřenost.“
Sedmačtyřicátý ročník Pardubického hudebního jara nemohl začít lépe. Po třech letech se do města ve východních Čechách vrátil německý trumpetista Reinhold Friedrich, dočkal se ještě před úvodním koncertem festivalu vřelého přijetí publikem, které si vzápětí svým výkonem zcela podmanil, a ještě navíc slíbil, že brzy přijede znovu – na bicyklu… Komorní filharmonii Pardubice v neděli 30. března řídil Robert Kružík.



























