KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Snad až za hranice lidských možností… Romantický večer s Arkadijem Volodosem

„Umělecké kvality Arkadije Volodose jsou natolik výjimečné, že je mnoha hudebními kritiky považován za následovníka legendárního Vladimira Horowitze.“

„Pro Schumannův cyklus Tance Davidovců je Volodos naprosto ideálním interpretem.“

„V Lisztově třinácté Uherské rapsodii umělec prokázal, že nemá žádné technické limity.“

Na závěrečném koncertu Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného ve čtvrtek 15. listopadu vystoupil ve Dvořákově síni Rudolfina Arkadij Volodos, jeden z nejproslulejších soudobých světových pianistů. Program svého recitálu sestavil z děl tří nejvýznamnějších představitelů hudebního romantismu: Franze Schuberta, Roberta Schumanna a Franze Liszta. Za zmínku určitě stojí skutečnost, že hrál na Steinwaye se speciálně upravenou klaviaturou.

Číst dál…

Originalita v klasické fazóně. Quasi trio potěšilo i příjemně překvapilo

„Následovalo naprosto vrcholné provedení Fantazijních kusů pro klarinet a klavír Roberta Schumanna.“

„Program lákal na balkánský folklór a na Sedm balkánských tanců srbského skladatele Marka Tajčeviće.“

„V každém případě to bylo další méně známé a velmi milé dílo pro vděčnou kombinaci klarinetu, violoncella a klavíru.“

V pondělí 20. října se v barokním refektáři Profesního domu MFF UK na Malostranském náměstí konal další koncert komorní řady, kterou pořádá Prague Philharmonia. Ač to byl na první pohled nenápadný koncert pro tři nástroje – klarinet, violoncello a klavír – a jediným známým skladatelem byl Robert Schumann, byl to opravdu krásný večer. Hrálo Quasi Trio ve složení Judita Škodová, David Šimeček a Kateřina Ochmanová a vyprodaný sál ukázal naplno, jaký efekt má dobře vedená abonentní řada.

Číst dál…

Koncert, jaký má být. Romantičtí Jamník a Gallin na Sychrově

„Tentokrát Jamník zvolil zcela tradiční podobu: violoncello s klavírem – a repertoár, který důvěrně zná.“

„Jeho síla hodně spočívá právě v jemnosti: vítězily momenty, kdy cello zpívalo nejtišeji.“

„Bylo milé zaslechnout, jak se tu potkávají lidé z různých koutů Libereckého kraje, kteří se znají právě z kulturních akcí.“

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica pořádá atraktivní koncerty v různých končinách Libereckého kraje. Místa premiérová a netradiční střídá s místy opakovaně prověřenými. K těm druhým patří i nevelká galerie zámku Sychrov nedaleko Liberce – romantické prostředí, v němž v pátek 17. října zazněl osvědčený romantický repertoár v podání violoncellisty Tomáše Jamníka a klavíristy Stanislava Gallina.

Číst dál…

Quasi Trio protagonistou komorního cyklu Prague Philharmonia

Orchestr Prague Philharmonia, brzy se vracející z asijského turné, nabídne další dva večery s hudbou. Nejdříve půjde o v pořadí druhý koncert komorního cyklu aktuální sezony, při kterém se 20. října v letos zvoleném tématu folklór představí soubor Quasi Trio. O den později hraje celý orchestr Dvořákovu Osmou v pořadu zvaném Osmička pro Osmičku pod taktovkou Leoše…

Číst dál…

Alexandra Styčkina v Ostravě mezi mistrovstvím a zdrženlivostí

„Celkový tvar je naprosto profesionální a prezentovatelný, připomíná vyleštěný výsledek práce v nahrávacím studiu.“

„Osobně jsem ale postrádal jakýsi vnitřní neklid nebo určitou míru iracionality.“

„V Schumannovi působila přirozeně, zpěvně a s dotykem lidovosti.“

Recitálová řada Janáčkovy filharmonie Ostrava dlouhodobě ukazuje, že citlivý výběr interpretů a důraz na kvalitu mohou jít ruku v ruce s dramaturgickou odvahou. Vedle známých jmen se v ní obvykle objevují i mladší umělci. Letos mezi ně patřila Alexandra Styčkina, jednadvacetiletá klavíristka, která 6. října v Kině Vesmír zaujala technickou jistotou i soustředěným, svrchovaným projevem.

Číst dál…

Svěží vystoupení Pražských symfoniků na Bratislavských hudebních slavnostech

„Dát dohromady náročný part pro čtyři lesní rohy nebylo jednoduché. Jejich souhra byla obdivuhodná.“

„Hudba Josefa Suka je efektní a plná dramatického citu.“

„Díky sugestivním gestům Tomáše Netopila klenuté plochy hýřily barevností.“

Bratislavské hudební slavnosti jsou v plném proudu a Koncertní síň Slovenské filharmonie je každý večer plná hudbymilovných návštěvníků. V pátek 3. října zde hostili Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v čele s dirigentem Tomášem Netopilem. Lákadlem byl Koncertní kus pro čtyři lesní rohy a orchestr Roberta Schumanna a závěrem zazněla Symfonie E dur Josefa Suka. Program neobvyklý, přesto posluchačsky atraktivní.

Číst dál…

Dvořákova Praha na vrcholu. Manželé Schumannovi i Martinů s Gilgamešem

„Krásná Romance z Klavírního koncertu a moll Clary Schumann se v rukou Onutė Gražinytė doslova vznášela.“

„Steven Isserlis svůj nástroj Stradivari rozezněl precizně v duchu posledního tvůrčího vrcholu Roberta Schumanna.“

„Lucy Crowe pojala svou roli jako andělský hlas a skutečně zněla jako hlas z nebes.“

Dvořákova Praha zaujala v letošním 18. ročníku ambiciózními koncerty se širokým repertoárem a četnými umělci nejvyšší úrovně. Sobotní večer 20. září v Rudolfinu se stal přímo jedním z pilířů letošního festivalu a Dvořákova síň zaplněná hojně také posluchači ze zahraničí očekávala koncert, na který se nezapomíná. Zněla díla manželů Schumannových a po přestávce také Martinů. Sólisty doprovázel orchestr Prague Philharmonia, zpíval i Pražský filharmonický sbor a celé provedení řídil Robert Kružík.

Číst dál…

Gatti, Gerstein a drážďanská Staatskapelle ve výborné kondici

„Datem svého založení se pasuje na jeden z nejstarších evropských orchestrů…“

„Gerstein je v Rudolfinu častým hostem, takže šlo o setkání se známou tváří a také o další velký zážitek.“

„Vše v jeho podání vypadá vlastně jednoduše. A právě tato skutečnost je vizitkou jen skutečných mistrů taktovky.“

Sächsiche Staatskapelle Dresden je jedním ze zahraničních orchestrů, který se nejčastěji a více méně pravidelně objevuje na pražských koncertních pódiích. Vždy to znamená setkání se znamenitým tělesem přinášejícím prvotřídní orchestrální kvalitu a výrazné obohacení našeho hudebního života – výhodná zeměpisná blízkost obou měst už od dob Jana Dismase Zelenky podporovala tradiční kulturní kontakty a je jen logické a potěšitelné, že přetrvávají dodnes. Na festival Dvořákova Praha drážďanský orchestr tentokrát přijel v čele s novým šéfdirigentem, proslulým italským maestrem Danielem Gattim. Sólistou večera byl 14. září klavírista Kirill Gerstein.

Číst dál…

Dvořákova Praha pokračuje. Prostor dostane Česká filharmonie, Epos o Gilgamešovi i kubánské mambo

Osmatřicátý kalendářní týden bude třetím v programu osmnáctého ročníku Dvořákovy Prahy a opět nebude den, v němž by se neuskutečnila aspoň jedna festivalová akce. Ke slovu se hned dvakrát dostane Česká filharmonie a jednou také Pražský filharmonický sbor, jehož partnerem bude orchestr Prague Philharmonia. Ze zahraničních hostů přehlídka láká na osobnosti, jako jsou sir…

Číst dál…

Romantický večer ve vojenském újezdu v podání výtečného dua Cukrová–Willi  

„Byl to působivý večer, dramaturgicky i interpretačně. Markéta Cukrová je výtečná písňová interpretka.“

„Kladívkový klavír bylo nutné přepravit do kostela sv. Mikuláše z krumlovského zámku, v den koncertu instalovat a řádně naladit.“

„Inspirativní provedení Berliozových písní ukázalo, jak mnoho dlužíme tomuto francouzskému romantikovi právě v oblasti písňové tvorby.“

V Českém Krumlově se v červenci a srpnu koná spousta hudebních akcí v rámci 34. Mezinárodního hudebního festivalu. K nim náleží i komorní koncerty v širším okolí města. Jedním z nich byl koncert 20. července v původně románském kostele svatého Mikuláše v Boleticích, kde vystoupila renomovaná mezzosopranistka Markéta Cukrová spolu s klavíristkou a cembalistkou Barbarou Mariou Willi. V boletickém kostele, v pásmu vojenského újezdu (vše je jednou poprvé), kde náhle nefunguje mobil, natož navigace, se konal zajímavý komorní večer z díla romantiků Dvořáka, Schumanna a Berlioze.

Číst dál…

Až hmatatelná vášeň Josefa Špačka s Triem Zimbalist na sklonku Smetanovy Litomyšle

„Josef Špaček očekávání publika i tentokrát naplnil s grácií, lehkostí a také vtipem…“

„Zdá-li se někdy, že se každý z hudebníků soustředí výhradně na svůj pultík, pak zde toto zdání jednoznačně klamalo.“

„Umělci se rozhodli vypomoci si úpravou Skočné z Prodané nevěsty.“

Poslední festivalový víkend Smetanovy Litomyšle otevřel koncert, který se pravidelným návštěvníkům coby interpretačně vybroušený skvost jistě zapsal hluboko do povědomí, soudě jak podle vlastního výkonu umělců, tak podle aplausu publika vestoje. Na programu pátečního vystoupení v Zámecké jízdárně byly dvě skladby, a to Klavírní trio č. 1 d moll z pera Roberta Schumanna a dále, dle očekávání a v duchu festivalu, Smetanovo Klavírní trio g moll. O skutečný zážitek se potom postaral Josef Špaček a jeho Trio Zimbalist, jak zněl i výstižný titul koncertu.

Číst dál…

Jarní koncert ve Zlíně ukončil sezónu

„Hudba Karola Szymanowského je plná vzrušení a barevných i harmonických a rytmických efektů, které dokáží překvapit, a Robert Kružík ji dokázal podat jako vzrušující dobrodružství“

„Kateřina Javůrková zahájila fanfárovým motivem pevným tónem a s intonační jistotou, dávající najevo, že před publikem stojí sebevědomý mistr svého nástroje.“

„Oproti svým dalším dílům, poznamenaným duševní rozpolceností člověka, sužovaného depresemi, které ho přivedly až do ústavu, je tato Jarní symfonie plna optimismu a něhy.“

Jarní koncert zahrála Filharmonie Bohuslava Martinů ve čtvrtek 22. května jako poslední v této abonentní sezóně. A program byl velmi svěží i pestrý. Zahájila jej Koncertní předehra Karola Szymanowského, poté přišla potěšit posluchače hornistka Kateřina Javůrková, aby přednesla  Straussův Koncert č.1 , a nakonec zazněla Schumannova Jarní symfonie, která dala jméno celému koncertu. Dirigoval Robert Kružík, který se opět do sálu snesl ve své Cessně, přejmenované na Thunderbolt P-47, a i tentokrát zněly před koncertem tóny Bohuslava Martinů.

Číst dál…

Zmocnit se publika. Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram zahájen

„Večerní koncert měl svou předehru v pietním aktu u sochy Antonína Dvořáka, kde držela stráž hornická ekipa s vlajkami.“

„Antje Weithaas okamžitě překvapila a omámila barvou svého nástroje s paganiniovským umem zmocnění se publika.“

„Hudbu rozvlnil Brahms beethovensky naléhavými momenty dynamického nasazení, jež v Poschnerově pojetí vyzněly dramaticky a závažně, aniž by negovaly pastorální scenérii.“

Dvořákovský hudební festival v Příbrami otevřel svůj 56. ročník. Pro zahajovací koncert pozval Drážďanskou filharmonii s dirigentem Markusem Poschnerem a houslovou virtuoskou Antje Weithaas, neboť letošní ročník je věnován soužití české kultury a hudby s kulturou německou a rakouskou, jak napsal do svého úvodníku v programové brožuře koncertu Petr Dvořák, pravnuk skladatele. Koncert se konal 22. dubna v Divadle Antonína Dvořáka a předcházel mu pietní akt u sochy mistra. Slavnostní zahájení mělo výtečnou atmosféru a sám koncert se dočkal potlesku ve stoje.

Číst dál…

Philharmonie de Prague

Dvojici zahraničních vystoupení očekává orchestr Prague Philharmonia. Konkrétně vystoupí v domovině svého šéfdirigenta ve Francii, v colmarském kostele sv. Matouše. Koncerty se za přispění trojice sólistů uskuteční ve dnech 18. a 19. dubna, jednou diriguje právě Emmanuel Villaume. Tři díla prvního koncertu představují klíčové momenty hudební historie, každé svým vlastním způsobem. Náhrobek Couperinův…

Číst dál…

Příroda v písních aneb Adamova s Hanikovou na žďárském zámku

Cyklus komorních koncertů na Zámku rodu Kinských ve Žďáru nad Sázavou věnující se hledání harmonie mezi hudbou a přírodou bude pokračovat první dubnový čtvrtek. Na koncertu nazvaném prostě Písňový večer budou mezzosopranistka Bella Adamova a klavíristka Johanna Haniková interpretovat skladby Debussyho, Ivese, Schumanna a Mendelssohna-Bartholdyho. Reflexe přírody v našich příbězích, tak zní podtitul v pořadí čtvrtého večera…

Číst dál…

Schumann, Šostakovič. Steven Isserlis v Brně

Steven Isserlis, britský violoncellista pravidelně koncertuje s předními světovými symfonickými tělesy a v klasických programech nezřídka diriguje komorní orchestry od sólového violoncella. Roli dirigenta tentokrát vynechá, když zavítá k Filharmonii Brno ke koncertům 27. a 28. března v Janáčkově divadle, mezi koncerty navíc stihne poskytnout masterclass. Brněnský orchestr v dílech Schumanna a Šostakoviče řídí jeho šéfdirigent Dennis Russell…

Číst dál…

Dvořákova Praha v září se zahraničními orchestry a s písněmi

„Kurátorkou Dvořák Collection, věnované písním, je sopranistka Kateřina Kněžíková. Vystoupí ve čtyřech programech.“

„Novinkou je minicyklus Bez kravaty. Propojí klasickou hudbu s humorem, nadsázkou a s jinými hudebními žánry.“

„Priorita, kterou jsou mladí interpreti, se odráží v cyklu pořádaném v Centru Bořislavka.“

Hostující zahraniční orchestry a sólisté, rezidence České filharmonie, písně v interpretaci Kateřiny Kněžíkové a dalších pěvců, koncerty v novém cyklu nazvaném Bez kravaty a pozornost mladým, včetně finále soutěže Concertino Praga… To budou klíčové momenty podzimního festivalu Dvořákova Praha. Jeho osmnáctý ročník se uskuteční od 5. do 23. září a nabídne více než tři desítky programů. Dominuje jim hudba Antonína Dvořáka, ale zazní i velká díla od Mozarta, Mahlera, Brucknera, Ravela, Berlioze, Šostakoviče, Prokofjeva, Korngolda, Martinů nebo Roberta a Clary Schumannových.

Číst dál…

Emotivní program v klasickém hávu a velice solidní Prague Philharmonia

„Pryč jsou doby, kdy soudobí skladatelé chtěli hlavně šokovat.“

„Jeho přístup k hudbě jako by v sobě měl něco tradičně anglického, typově trochu připomínal někdejšího šéfa PKF, Švýcara Kaspara Zehndera.“

„Nebylo to tedy provedení, které šlo existenciálně na hranu…“

Atraktivní program měla na programu v úterý 4. března Prague Philharmonia. Se dvěma vzácnými hosty v dirigentu Angusi Websterovi a violoncellistovi Istvánu Várdaiovi zazněl v Rudolfinu program se soudobou skladbou Huwa Watkinse, slavným violoncellovým koncertem Dmitrije Šostakoviče a nakonec s romantickou Symfonií č. 2 Roberta Schumanna. Pro orchestr s tradicí komornějšího klasicismu to byl hraniční repertoár.

Číst dál…

Trojice zahraničních osobností při orchestrálním koncertu Prague Philharmonia

Watkins. Šostakovič. Schumann je označení dalšího koncertu orchestrální řady Prague Philharmonia. 4. března se v Dvořákově síni Rudolfina tedy rozezní i tóny kompozice Huwa Watkinse, který nabídne svou skladbu Svítání v české premiéře. Sólistou v Šostakovičově Koncertu pro violoncello a orchestr č. 1 Es dur bude István Várdai, provedení diriguje Angus Webster. „Hned dvě zahraniční…

Číst dál…

Současné Portugalsko, Wagner a Čtvrtá Schumannova pod portugalským palcem v Plzni

„Hlas naprosto fenomenální zpěvačky jménem Sílvia Sequeira čněl nad bohatým zvukem orchestru.“

„Druhé polovině koncertu byl přítomen i šéfdirigent Plzeňské filharmonie Chuhei Iwasaki, a bylo vidět, že si pojetí často uváděné Symfonie č. 4 d moll náramně užívá.“

„Pozvání osobnosti Nuna Côrte-Reala, který dostal příležitost představit i svoji autorskou tvorbu, mělo určitě smysl.“

Pátým abonentním koncertem pokračoval v Plzni cyklus Platina. Za dirigentský pult Plzeňské filharmonie byl 20. února přizván portugalský dirigent Nuno Côrte-Real, který se představil i jako skladatel a aranžér. Program koncertu už orchestr provedl v Portugalsku, nyní portugalské rytmy zněly v sále plzeňské Besedy.

Číst dál…

Za hudbou mezi obrazy. Hrají Paulová a Beinhauer

Spolek studentů Akademie múzických umění v Praze Hudba mezi obrazy zve na recitál mladých umělců. 24. února diváci v prostorách Galerie Lapidárium uslyší klarinetistku Annu Paulovou spolu s klavíristou Miroslavem Beinhauerem. Oba nadaní hudebníci se aktivně věnují interpretaci soudobé hudby a často spolupracují se skladateli mladé generace. V první polovině koncertu zazní tradičnější díla…

Číst dál…

Prague Philharmonia platformou pro adepty dirigování. Garantem Martin Sieghart

Orchestr Prague Philharmonia hostí dirigentský masterclass. Uskuteční se 7. února v sídle orchestru, tedy v Kulturním domě Ládví. Sólového partu se v Schumannově Klavírním koncertu a moll chopí česko-ukrajinský klavírista Kostiantyn Tyshko. Diváci uslyší také symfonie Beethovenovu a Mendelssohnovu. Během kurzu předvedou své umění dirigenti z Belgie, Itálie, Rakouska, Španělska, Číny, Tchaj-wanu, Jižní Koreje, Japonska a USA…

Číst dál…

Královéhradecký romantický večer s excelentním Lukášem Vondráčkem 

„Technika klavíristy Lukáše Vondráčka a všechny vnější aspekty se samozřejmě dají popsat a do detailu rozebrat, ale proč tak činit, když to nejpodstatnější se skrývá uvnitř jeho duše.“ 

„Orchestr se při Schumannově Čtvrté symfonii dirigentovu nasazení podvolil s viditelnou chutí a připravil naplněnému sálu další nezapomenutelný zážitek.“

„Publikum aplaudovalo dlouho.“

V ryze romantickém duchu se nesl koncert Filharmonie Hradec Králové ve čtvrtek 23. ledna. Zájem posluchačů byl obrovský, a tak návštěvníci obsadili i všechny přístavky. Největší pozornost se upírala k sólistovi večera Lukáši Vondráčkovi, jenž přednesl Chopinův Druhý klavírní koncert. Publikum ocenilo jeho excelentní výkon ohromnými ovacemi a vyžádalo si hned dva přídavky. Pochopitelně opět romantické.

Číst dál…

Státní filharmonie Košice láká na dirigentské i hráčské umění Radka Baboráka

Hornista a dirigent Radek Baborák směřuje do Košic. A vystoupí tam v Domě umění v obou právě zmíněných rolích. Sólový debut měl v roce 1989, dirigentský roku 2008. Státní filharmonie Košice hraje za jeho uměleckého přispění 16. ledna opusy od Rossiniho, Mozarta a Schumanna. Vilém Tell je Rossiniho poslední jevištní dílo, jehož libreto vychází ze slavného…

Číst dál…

Vánoční koncert Miroslava Beinhauera a Anny Paulové s nevánočním programem

Ostravský Zámek Vítkovice se po několika letech opět stane dějištěm tradičního vánočního koncertu klavíristy Miroslava Beinhauera. V empírovém sále vystoupí ve středu 18. prosince od devatenácti hodin společně s klarinetistkou Annou Paulovou. Program nabídne mimo jiné skladby Karla Husy, Petera Grahama nebo soudobého slovenského komponisty Adriána Demoče.  Mladý český klavírista Miroslav Beinhauer,…

Číst dál…

Adventní koncerty symfoniků Prahy 8 s Tomášem Jamníkem

Mládežnický symfonický orchestr, který už dvě dekády působí na půdě osmého pražského obvodu, připravil na pátek 6. a neděli 8. prosince dvojici adventních koncertů. Za řízení Zdeňka Červinky uvede díla Dvořáka a Schumanna. Jako sólista se připojí i Tomáš Jamník.  Letošní adventní koncerty Symfonického orchestru Prahy 8 se uskuteční nejprve v koncertním sále Pražské…

Číst dál…

‚Čtyřbarevný ohňostroj.‘ Klavírní gala českého mládí v Rudolfinu

Pražští symfonikové přivítají advent romantickým programem. Pod vedením dirigentského hosta Tomáše Hanuse zahrají 4. a 5. prosince ve Smetanově síni Obecního domu Symfonii č. 4 Roberta Schumanna, Weberův Klarinetový koncert se sólistkou Sharon Kam, předehru k opeře Tristan a Isolda Richarda Wagnera a slavnou závěrečnou scénu Isoldiny smrti z lásky. A v rámci cyklu Světová klavírní…

Číst dál…

Koncert českých laureátů Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka v Brně

V úterý 19. listopadu se v Koncertním sále Hudební fakulty brněnské JAMU uskuteční koncert, na němž vystoupí dvojice laureátů letošního jubilejního třicátého ročníku Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka. Za klavírního doprovodu se brněnskému publiku představí flétnista Mikuláš Balo a klarinetista Aleš Tvrdík.  V letošním roce se do třicáté Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka, kterou na…

Číst dál…

Italská klavíristka Mariangela Vacatello debutuje u Slovenské filharmonie

Koncertní cyklus Klavír a klavíristé Slovenské filharmonie zahájí recitál mladé italské umělkyně Mariangely Vacatello. Koncert s názvem Cesta nocí zazní v Malém sále Slovenské filharmonie v úterý 19. listopadu. 21. listopadu naváže v Koncertní síni symfonický pořad Mozart Widor Bruckner z populárního cyklu C, který diriguje Stefan Vladar. Italská klavíristka Mariangela Vacatello se prosadila na mezinárodní…

Číst dál…

Mladě nebojácný Jean-Efflam Bavouzet a Firkušného festival je u konce

„Ačkoliv jsem očekával subtilnější provedení, to Bavouzetovo mělo výraz a život, snadno se přijímalo.“

„Všiml jsem si určité míry citového odstupu. Nestal se otrokem svých emocí, a tak měl stále kontrolu nad technikou a zvukem.“

„V etudě na skoky předvedl možná nejvýraznější prvek celého koncertu. Odvahu.“

V tomto roce poslední vystoupení na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného náleželo optimistickému Francouzi Jeanu-Efflamu Bavouzetovi. Koncert 9. listopadu pro něj byl prvním pražským recitálem od devadesátých let. Začal matoucí dramaturgií a nevýrazným provedením Schumannových děl, ale pianista si postupně vydobyl vysokou a oprávněnou náklonnost publika za interpretaci Debussyho a elektrizující přídavky.

Číst dál…