V rozmezí 13. října a 16. listopadu český dirigent Tomáš Hanus diriguje ve Stuttgartské státní opeře. Podílí se tam na inscenaci Salome, opery Richarda Strausse, kterého si veřejnost připomíná 160. výročím narození. Režie stuttgartské produkce je v rukou Kirilla Serebrennikova, scénu vytvořil Pierre Jorge Gonzalez. Tomáš Hanus si v rámci zmíněného intervalu 17.…
Písňový banket Moniky Jägerové
„Schumann se psaním písní snažil dosáhnout finanční stability. V tom shledávám drobný paradox doby: kdysi skladatelé psali písně, aby se uživili, dnes aby posluchače písňové tvorby pohledal!“
„Na obou sólistech jsem musel ocenit vzájemný respekt a to, jak se ani jeden nesnažil prosadit.“
„Písně se Jägerové zjevně dotýkaly i osobně, svůj niterný prožitek dávala najevo neokázale, leč přesvědčivě a naprosto uvěřitelně.“
Spolek Lieder Society, který si vzal za úkol propagovat a uvádět písňovou tvorbu, nedlouho po svém koncertu k 160. výročí narození Richarda Strausse na pražské Novoměstské radnici uspořádal koncert další, tentokrát v prostorech kostela sv. Vavřince pod Petřínem. Výrazný otisk v paměti jím zanechala altistka Monika Jägerová.
Clevelandští navnadí příznivce Bratislavských hudebních slavností
Patnáct dní před vlastním zahájením Bratislavských hudebních slavností, tedy 5. září, bude Slovenská filharmonie podruhé v historii hostit renomovaný Clevelandský orchestr. Ten na festival zavítá společně s dirigentem Franzem Welserem-Möstem, který přední americké těleso řídí již dvaadvacet let. Sólistou večera bude islandský klavírista Víkingur Ólafsson. Přednese Schumannův Klavírní koncert a moll. Program doplní Čajkovského Symfonie č. 5. Robert Schumann byl ztělesněním umělecké poetiky první…
Berlínští filharmonikové vezou na festivalové turné Smetanovu Mou vlast
Po uvedení Smetanova cyklu symfonických básní Má vlast na letošním ročníku festivalu Pražské jaro zařadili Berlínští filharmonikové toto české dílo i na své srpnové festivalové turné po Evropě, které absolvují s šéfdirigentem Kirillem Petrenkem. Smetana bude znít v Salcburku, Lucernu i Londýně. Podobně jako Česká filharmonie bude i první německý orchestr v závěru srpna hostem několika…
Mikroregion Nepomucko přispěl k Roku české hudby
„Své sólové vystoupení zakončil Teruhisa Maruo Ježkovou temperamentní kompozicí Bugatti step, kterou přednesl se zjevnou chutí a energií.“
„Je chvályhodné, že Marco Angioloni do svého programu zařadil skladbu ratibořského rodáka Alberika Mazáka; skladatele, jehož dílo teprve posluchačsky objevujeme.“
„Mladému italskému tenoristovi byl ve všech skladbách velkou oporou zkušený theorbista Jan Krejča.“
Pod názvem Hudba napříč světadíly připravil předseda sdružení Mikroregion Nepomucko a zároveň i místostarosta Nepomuku Pavel Motejzík se svým týmem tři komorní koncerty. První se uskutečnil 6. července v nepomuckém kostele sv. Jakuba Většího. Na programu byla hudba italského baroka a představili se v něm italský zpěvák Marco Angioloni a theorbista Jan Krejča…
Wales si pětkrát poslechne předehru k ‚Prodance‘. I díky Tomáši Hanusovi
Hudební ředitel Velšské národní opery Tomáš Hanus se s tamním hudebním tělesem vydává na turné, jež se uskuteční v rozmezí 4. a 21. července. Jednou si umělci ‚odskočí‘ i mimo Wales do anglického Southamptonu. Turné o šesti zastávkách bude střídat dvě varianty: Jedna zahrnuje Beethovenův Houslový koncert v interpretaci Davida Adamse (koncertní mistr orchestru), druhá Mozartův…
Katedrála sv. Víta hostí třináctý ročník varhanního festivalu. Olivier Penin zahraje na úvod
Třináctý ročník festivalu Svatovítské varhanní večery nabídne od 2. do 30. července zážitky z výkonů vynikajících umělců v prostředí majestátní svatovítské katedrály. Jako první rozezní katedrální varhany mimořádná osobnost varhanního umění, varhaník pařížské baziliky sv. Klotildy Olivier Penin. Přednese program z děl dvou velikánů varhanní literatury, Johana Sebastiana Bacha a Césara Francka. Konkétně se…
Tenký led písňové interpretace. S Kateřinou Kněžíkovou a Barbarou Willi
„Tentokrát jsem u všech písní nenašel onen závan intimity a křehkosti, který by jim vtiskl nenapodobitelně poetickou atmosféru.“
„O tom, že není doprovod jako doprovod dokonale přesvědčila Barbara Maria Willi.“
„Rolečkův znamenitý přednes básní Françoise Villona, Jaroslava Vrchlického a Jiřího Ortena byl nečekaně krásným osvěžením matiné.“
Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka pokračoval v neděli 23. června tradičním matiné, které bylo věnováno písním. O jejich interpretaci se postaraly dámy Kateřina Kněžíková a Barbara Maria Willi. Vítkovický zámek v Ostravě se ale rozezněl nejen písněmi, nýbrž také poezií, již přednesl ostravský herec Vít Roleček.
Lukáš Vondráček: Nemám potřebu se zviditelňovat
„Z klavíristů se mi docela líbí Yunchan Lim, který vyhrál poslední Cliburnovu soutěž.“
„Nikdy jsem nebyl ten typ elegantního klavíristy, který by nadchnul svojí hebkostí… U Schumanna to ale není potřeba.“
„Je úplně něco jiného hrát s někým, kdo vám je lidsky blízký, než s někým cizím.“
Lukáš Vondráček bezpochyby patří mezi přední světové klavíristy a nedávno mělo i pražské publikum možnost jej slyšet během sólového recitálu. Rozhovor s pianistou portál KlasikaPlus.cz vydává u příležitosti koncertů v Opavě a ve Vídni, na kterých umělec vystoupí spolu s Janáčkovou filharmonií Ostrava.
Vzácný úkaz. Mladý violoncellista Jan Petrov hrál v žižkovském Atriu
„Violoncellista Jan Petrov využil nabídku Pražského hudebního institutu.“
„Koncert uvedl prezident soutěže Jana Vychytila, violoncellista a pedagog na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy Martin Škampa.“
„Jan Petrov oslovil posluchače vřelostí projevu, čistou intonací a hlubokým ponorem do interpretovaných děl.“
Sál žižkovského Atria se v pondělí 17. června opět rozezněl krásnou hudbou. Mladý violoncellista Jan Petrov, student třetí ročníku Pražské konzervatoře, využil nabídku Pražského hudebního institutu a po svém vítězství v 16. ročníku Mezinárodní violoncellové soutěže Jana Vychytila, která se pravidelně koná na Gymnáziu a Hudební škole hl. m. Prahy (GMHS) na počest zakladatele této hudební instituce, zahrál v Atriu svůj první celovečerní recitál…
Mladá svěžest a nadšení. Studentské těleso z Bostonu hrálo v Praze
„Hráči orchestru sólistovi od počátečních harmonií nastolili náležitou atmosféru.“
„Benjamin Zander je i ve svých pětaosmdesáti letech neuvěřitelně energickým a charismatickým dirigentem.“
„Nic nemohlo narušit enormní zapálení hráčů a jejich dirigenta pro celkové vyznění díla.“
Dne 17. června se v pražském Rudolfinu uskutečnil koncert Boston Philharmonic Youth Orchestra. Toto mládežnické těleso pod vedením dirigenta Benjamina Zandera nabídlo divákům Schumannův violoncellový koncert a Mahlerovu Pátou symfonii v entuziastickém podání. Sólového partu se ujal Zlatomir Fung.
Skvěle promyšlený i živoucí konec třicáté sezony Prague Phiharmonia
„Za tvorbou tohoto programu nepochybně stojí člověk, který dobře rozumí koncertní praxi.“
„Klavírista pak navzdory své drobné postavě rozezněl nástroj až riskantně mohutným tónem.“
„Druhá věta byla hrána vzdušně, svižně, se hřejivými vlnami v melodiích smyčců, žádná klempererovská rozpínavost.“
Orchestr Prague Philharmonia v sobotu 15. června uzavřel svou jubilejní 30. sezonu koncertem v pražském Rudolfinu. Poutavý program obsahoval díla Bohuslava Martinů, Franze Liszta, Vítězslavy Kaprálové a Ludwiga van Beethovena. Šéfdirigent Emmanuel Villaume a sólista George Li svou vitalitou a snahou zprostředkovali svěží umělecký zážitek.
Bostonští mládežníci a světový sólista se staví v Rudolfinu
Nejmladší vítěz prestižní moskevské Čajkovského soutěže Zlatomir Fung a dirigent Benjamin Zander vystoupí 17. června v Rudolfinu. Spolu s Boston Philharmonic Youth Orchestra představí program z děl Roberta Schumanna a Gustava Mahlera. Koncert je součástí evropského turné tělesa. Repertoár večera tvoří Koncert pro violoncello a orchestr a moll, op. 129 Roberta Schumanna a Symfonie č. 5 cis moll…
Závěr sezony Slovenské filharmonie se nesl v znamení monumentálního Žalmu země podkarpatské
„Holandské klavírne Storioni Trio zaujalo dokonalou súhrou a štýlovo verným prednesom Beethovenovho diela.“
„Suchoňov Žalm zeme podkarpatskej sa v minulosti stal obeťou manipulácií a dezinterpretácií.“
„Daniel Raiskin poňal Suchoňovu kantátu ako silnú a apelatívnu symfonicko-vokálnu fresku.“
Dvojicou abonentných koncertov v dňoch 6. a 7. júna vyvrcholila 75. koncertná sezóna Slovenskej filharmónie. Pod taktovkou šéfdirigenta Daniela Raiskina odznela v prvej polovici koncertu známa predohra Coriolan, op. 62 a Trojkoncert, op. 56 Ludwiga van Beethovena a po prestávke celosezónny koncertný maratón v Redute zavŕšila monumentálna kantáta Žalm zeme podkarpatskej, op. 12 Eugena Suchoňa, jednej zo zakladateľských osobností slovenskej hudobnej moderny. Spoluúčinkoval tenorista Peter Berger a Slovenský filharmonický zbor.
Češi debutující na Pražském jaru jednoznačně nadchli
„Vilém Vlček ukázal velikou jemnost, možná až hebkost. Publikum se po první skladbě neodvážilo tleskat a setrvalo v soustředěném tichu.“
„Poprvé se festivalový koncert konal ve Velké aule Karolina. Byl věnován památce muzikoložky Lenky Hlávkové.“
„Alinde Quintet hraje vlastně velmi klidně. Hráči nestavějí na odiv virtuositu, zato jejich souhra je úžasná.“
Jedním z cenných povahových rysů Pražského jara je, že už léta dává prostor mladým umělcům. V sobotu 25. května poprvé vystoupil na festivalovém matiné violoncellista Vilém Vlček a v podvečerním koncertu soubor Alinde Quintet. V obou případech šlo o prvotřídní zážitek.
Klavírista Seong-Jin Cho, hvězda letošního Pražského jara
„Vystudoval sice Pařížskou konzervatoř, kořeny však má v jihokorejském Soulu.“
„Ravelovská série pianistova programu měla jak kompozičně, tak i interpretačně logický gradační průběh.“
„Sedmidílný Lisztův cyklus ‚Léta putování, rok druhý: Itálie‘ je dílem náročným nejen technicky, ale i přednesově.“
Třicetiletý jihokorejský pianista Seong-Jin Cho není na Pražském jaru poprvé. České publikum jej zná již od roku 2016, kdy zde přednesl recitál z děl Fryderyka Chopina, Wolfganga Amadea Mozarta a Franze Schuberta. Letos jsme jej tedy přivítali podruhé. Provází jej pověst instrumentalisty první třídy, který nespoléhá jen na svoji virtuozitu, ale oslovuje publikum i vřelým a jemným přednesem, navíc je lidsky neokázalý a skromný.
Drážďanský filharmonický sbor v Příbrami. Kultivovaný a přesvědčivý
„Ve stylově široce pojatém koncertu byla provedena zajímavá vítězná kompozice skladatelské soutěže – Anima Christi skladatele Adama Hájossy Dediče.“
„Dresdner Philharmonischer Chor zařadil do programu dvě skladby a capella z české tvorby – od Dvořáka a od Janáčka.“
„Zásadně výrazově závažná byla kompozice Rudolfa Mauersbergera o kruté devastaci města Drážďany na samém konci války – Wie liegt die Stadt so wüst.“
Pětapadesátý ročník příbramského Hudebního festivalu Antonína Dvořáka představil v kostele svatého Jakuba vzácného hosta – Drážďanský filharmonický sbor. Ve večerním programu prezentoval veliký historický oblouk převážně a capella skladeb od Johanna Sebastiana Bacha a Orlanda di Lassa až po zajímavé soudobé kompozice. V programu se nezapomnělo na Rok české hudby dvěma skladbami z díla Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka…
Vilém Vlček: Schumann je pro mě ohromně náročný z hlediska dýchání
„Schumannova hudba je tak mnohoznačná; člověk se s ní může velmi dobře identifikovat.“
„Výzva je zprostředkovat hudbu tak, aby ji pochopili i lidé, kteří ji uslyší poprvé.“
„Na svém prvním koncertě jsem hrál Miniaturu od Martinů.“
Koncem dubna se portál KlasikaPlus.cz spojil s výborným a obdivuhodně rychle zrajícím violoncellistou Vilémem Vlčkem, kterého právě čeká vystoupení na festivalu Pražské jaro. Rozhovor se týkal zvoleného repertoáru a plánované nahrávky kompletního díla Bohuslava Martinů pro violoncello a klavír. V odpovědích umělec zodpovědně váží každé slovo, jeho myšlenky jsou svěží a plné ideálů.
Cesta na sever s Miah Persson
„Lze se ptát, proč si zdejší pořadatelé na Miah Persson vzpomněli až nyní a ne v době, kdy na vrcholu kariéry na předních zahraničních scénách zpívala Mozarta či Richarda Strausse.“
„Neměla jsem pocit, že poslouchám nezapomenutelnou interpretaci slavného cyklu, ale zas ne že by mne to vyloženě nudilo.“
„Celkově vzato vytříbeně odstíněný zpěv paní Persson a sympatická neokázalost, s níž si počínala na pódiu, měly na Pražském jaru své místo.“
Poprvé v Česku vystoupila švédská sopranistka Miah Persson. Spolu s pianistou Malcolem Martineauem připravila pro Pražské jaro program spojující písně Clary a Roberta Schumannových s písňovou tvorbou skandinávských autorů.
Švédka Miah Persson vnímá severskou melancholii i v Rusalce
„Zhudebněný jazyk dělá barvu hudby.“
„Interpretace písní je velmi intuitivní záležitostí.“
„Muzikalita a citlivost k písňovému repertoáru a zpěvákům činí z Malcolma Martineau jednoho z těch vůbec nejlepších, jaké máme.“
Od první lásky po ztrátu milovaného, to je pomyslný příběh, který dokázala vytvořit z písní skandinávských autorů švédská sopranistka Miah Persson s klavíristou Malcolmem Martineauem. V recitálu připraveném na 16. května do Rudolfina v rámci festivalu Pražské jaro tak doplnili Schumannův proslulý písňový cyklus Láska a život ženy. Často jsme spolu už romantika Schumanna uváděli, stejně jako hudbu švédských a dalších skandinávských autorů – tak proč je nepropojit, shodli se oba umělci na setkání s pražskými novináři.
Vitální Prague Philharmonia, okouzlující Valentine Michaud a zručný Oscar Jockel
„Dynamika byla mocným výrazovým prostředkem provedení celé suity.“
„Zlatý saxofon v rukou Valentine Michaud se skvěl na pozadí její plesové róby jako vycizelovaný šperk mistrného klenotníka.“
„Jockel patří k dirigentům, pod jejichž gesty hudba jakoby vzniká.“
Prague Philharmonia pod vedením dirigenta Oscara Jockela nabídla v osmém koncertu orchestrální řady své jubilejní 30. sezóny hned několik báječných událostí. Na programu večera ve Dvořákově síni Rudolfina v sobotu 11. května byla Suita pro smyčcový orchestr Leoše Janáčka, dvě saxofonové perly románských skladatelů – Balada Franka Martina a Scaramouche Daria Milhauda – a První symfonie B dur, op. 38 „Jarní“ od Roberta Schumanna. Povznášející provedení, vábivý výkon sólistky a nadšená kreace dirigenta.
Závěrečný koncert košické sezony s mohutným českým přispěním
Košický Dům umění 16. května přivítá dvě osobnosti české hudební scény. Od devatenácti hodin Státní filharmonii řídí Petr Altrichter, s partem sólového violoncella se představí koncertní mistr České filharmonie Václav Petr. Navíc, české názvuky zvýrazní úvodní Suita A dur Antonína Dvořáka. Dvořákova Suita A dur vznikla na začátku roku 1894 jako klavírní skladba…
Miah Persson: O lásce a životě ženy vyprávějí i skandinávští autoři
„Robert a Clara se přirozeně ovlivňovali, protože si navzájem porovnávali a sdíleli své nápady a skladby, ale přesto mám pocit, že se stylově liší.“
„Pokud budu interpretovat stejnou píseň s různými klavíristy, bude se vždy lišit podle toho, s kým zrovna zpívám – to je na tom to krásné.“
„Malcolm je jedním z nejcitlivějších, technicky nejlépe vybavených klavíristů s obrovskými znalostmi písňové tradice, historie a jazyků. A je také dobrý zpěvák!“
Letošní Pražské jaro přivítá mimo jiné i švédskou sopranistku Miah Persson. Pěvkyně, která na světové operní scény vstoupila na přelomu tisíciletí, se zapsala do povědomí především v rolích z oper W. A. Mozarta, s nimiž se objevila v Salcburku, Metropolitní opeře, Královské opeře Covent Garden či na festivalu v Glyndebourne. Ztvárnila například i Maršálku v Růžovém kavalírovi Richarda Strausse a další úlohy. Do jejího uměleckého portfolia patří též písňové projekty a právě jeden originální představí spolu s pianistou Malcolmem Martineauem pražskému publiku.
Prague Philharmonia se saxofonem Valentine Michaud
Předposlední koncert orchestrální abonentní řady Prague Philharmonia nabízí nejpestřejší program z koncertní série. V sobotu 11. května se v Dvořákově síni Rudolfina orchestr představí s programem hudby evropských velikánů Janáčka, Martina, Milhauda a Schumanna. Dirigentské taktovky se tentokrát ujme Oscar Jockel a sólistkou večera bude saxofonistka Valentine Michaud, první saxofonistka, která kdy vystoupila s Vídeňskými filharmoniky. „Celý…
Ivo Kahánek odehraje recitál v peruánské metropoli
V Limě, hlavním městě jihoamerického státu Peru, nabídne své umění přední český klavírista Ivo Kahánek. Vystoupí 10. května v Auditoriu Santa Úrsula. Akce – původně avizována na 8. května a posléze místně i časově přeložena – je pořádána ve spolupráci s Velvyslanectvím České republiky. Náročný program, který Ivo Kahánek přednese, zahrnuje díla Franze Liszta (Nokturno č.…
Náročný klavírní monolog žijící legendy Grigorije Sokolova
„Akustika Gewandhausu mě ohromila.“
„Stejně tak ohromující byla i srozumitelnost Sokolovovy hry.“
„Program a způsob hry mě začínaly podobně vyčerpávat jako na posledním pražském recitálu Andráse Schiffa.“
Ve Velkém sále lipského Gewandhausu hrál v prvomájovou středu Grigorij Sokolov. Nabídl dlouhý a poctivý klavírní koncert, vyznačující se stále dokonale fungujícím fyzickým aparátem, krásou tónu, občas nezvyklými koncepcemi, mimořádnou artikulací a ornamentikou. Program byl ale ubíjející i na umělcovy poměry a v jeho hře tentokrát chybělo určité, obvyklé přítomné napětí.
Pardubické hudební jaro vyvrcholí se Štefanem Margitou
Festival Pardubické hudební jaro je ve své letošní polovině. Do 19. května pořadatelé pro své příznivce připravili ještě osm koncertů a doprovodnou mši, které rozehrají nejen pardubickou Sukovu síň, ale také Gočárovu galerii v Automatických mlýnech, kostel sv. Bartoloměje nebo výstavní a společenské centrum Ideon. Festival zavítá rovněž do Přelouče, Choltic, Sezemic nebo…
Lukáš Vondráček dovrší sezónu recitálů FOK v Rudolfinu
Pořad z hudby k českým filmům přináší Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. Populárněji laděný program 2. května v Obecním domě diriguje Jan Kučera. A klavírista Lukáš Vondráček vystoupí s recitálem v pražském Rudolfinu v rámci řady Světová klavírní tvorba FOK. V sobotu 4. května zahraje program sestavený z humoresek a fantazií. Posluchači se mohou těšit na proslulou Humoresku Antonína…
Láska a život v podání Markéty Cukrové. A Mozart a John Adams jako překvapení japonského dirigenta
„Koncert dirigoval japonský dirigent Takeshi Moriuchi, jehož mentorem je Dennis Russell Davies.“
„Pěvkyně dokázala navázat intimní kontakt s obecenstvem a písně naplnit vroucnou opravdovostí.“
„Z Mozartovy hudby se stal malý hudební klenot.“
Filharmonie Brno realizovala další projekt, jímž potěšila své abonenty. 25. a 26. dubna se v domácím Besedním domě odehrál koncert, který přímo přetékal výborně interpretovanou hudbou. Dirigoval Takeshi Moriuchi, jenž se ujal i interpretace klavírního koncertu Johna Adamse, ale přednesem písňového cyklu Láska a život ženy Roberta Schumanna večeru dominovala mezzosopranistka Markéta Cukrová. Závěrečná Mozartova Symfonie č. 29 byla sladkou tečkou.
Tomáš Brauner ve Štětíně a v Alicante
Po budapešťském koncertu se český dirigent Tomáš Brauner vydává na své další zahraniční angažmá. V pátek 26. dubna se ujme řízení Štětínského filharmonického symfonického orchestru, jeho sólovou partnerkou bude klavíristka Zee Zee. Koncert se uskuteční v devatenáct hodin v Symfonické síni polského tělesa. Na začátku května zavítá Brauner do Španělska. Tomáš Brauner je…





























