KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Kristýna Kůstková: Martinů v sobě nese něco dětského, čistého, nesmírně pravdivého

„Pořadatelé dnes čím dál častěji vyžadují, aby byla do programů zařazena soudobá hudba.“

„Fonetická abeceda zpěvákům neuvěřitelně pomáhá zdokonalit výslovnost.“

„U nás se říká, že studium v zahraničí je jen pro bohaté, ale není to pravda – jen je potřeba vědět, jak požádat o podporu.“

Kristýna Kůstková je česká sopranistka působící doma i v zahraničí. Vystupovala na scénách jako Carnegie Hall, Teatro Nuovo Gian Carlo Menotti či Festival dei Due Mondi a interpretuje operní role i koncertní repertoár. V tomto měsíci ukončila sezónu v italském Spoletu rolí Zuzanky ve Figarově svatbě a současně pokračuje ve studiu doktorského programu na AMU a pravidelně se věnuje sólovým recitálům a spolupráci s českými i zahraničními soubory. 10. listopadu v rámci festivalu Dny Bohuslava Martinů v skladatelově kantátě Mikeš z hor přednese sólový part za podpory Kühnova smíšeného sboru a dalších hudebníků.

Číst dál…

Proč je taková? s Run Operun. Feministické téma a novinka, která je zadostiučením

Proč je taková? je nová autorská opera z dílny uměleckého kolektivu Run Operun. Opera se noří do příběhu umlčené ženy ve stínu mocné rodiny. Inspirovaná skutečnými událostmi kolem Rosemary Kennedy, sestry prezidenta J. F. Kennedyho, která byla podrobena nucené lobotomii, odhaluje temné vrstvy společenského tlaku, duševního zdraví a ženské autonomie. Premiéry se…

Číst dál…

Festival Krumlov zahájen hudbou i tancem, při uhrančivých výkonech sólistů

„Taneční kreace v choreografii Idy Victorie Nowakovské spojily současný výrazový projev s prvky barokních tanců.“

„Křišťálově čistý projev Simony Šaturové provázený vkusnou ornamentikou byl jedním z největších zážitků večera.“

„Výkon venezuelského trumpetisty Pacho Florese byl fenomenální.“

Emoce, elegance i odvaha spojovat hranice – to je krédo, které si do svého erbu vepsal letošní ročník jednoho z našich nejprestižnějších hudebních festivalů. Nabídne pětačtyřicet koncertů, na jejichž programu zazní nejedna česká i mezinárodní premiéra, představí se v nich zvučná jména světového renomé. Svou letošní kapitolu Festival Krumlov zahájil 11. července v barokní zámecké zahradě, kdy hudební příspěvek přinesla sopranistka Simona Šaturová spolu s venezuelským trumpetistou Pacho Floresem za doprovodu souboru Barocco sempre giovane. Hudebně-taneční open air představení dirigoval Vojtěch Spurný.

Číst dál…

Barokní inscenace na zámeckém jezírku nebo návrat Maxima Vengerova. Začíná Festival Krumlov

Čtyřiatřicátý ročník Festivalu Krumlov se uskuteční od 11. července do 2. srpna. Pořadatelé pro návštěvníky připravili na pětačtyřicet koncertů na patnácti lokacích v Českém Krumlově i mimo něj. Čím láká zahajovací víkend? V první řadě hudebně-taneční inscenací v barokním duchu na zámeckém jezírku nebo vystoupením světově uznávaného houslového virtuosa Maxima Vengerova za doprovodu Slovenské filharmonie. Program jihočeského svátku hudby…

Číst dál…

Operativa, Dětská opera, Lieder Society aneb Další dění na festivalu Opera

Festival hudebního divadla zvaný Opera v příštích dvou týdnech nabídne další trojici představení, přičemž plánované čtvrté bylo zrušeno. Své počiny nabídnou platforma Operativa, Dětská opera Praha a písňový spolek Lieder Society. Nejbližší akce se koná 29. března ve Studiu hrdinů a půjde o experimentální projekt I-ME, jehož hlavním mozkem je slovinský umělec Rocc. Výzkumný…

Číst dál…

Bez hudby je člověk smutný, na operu jít je nutný!

„Spíše než o klasickou operu se totiž jedná o důmyslnou performanci.“

„Za největší přínos inscenace považuji celkové koncepční řešení se součinností mnoha složek souboru.“

„O autenticitu by mělo v umění jít především.“

Dva dny po masopustním úterý uvedl Festival Opera „komickou operu o třech dějstvích a dvou chodech“ Zabijačka. Tu napsal Ivan Acher a Martin Konvička na libreto Marty Ljubkové, Jiřího Havelky a Veroniky Kos Loulové. Poslední dva jmenovaní se ujali i režie a hudebně představení nastudoval Petr Šumník. Opera měla svou neveřejnou premiéru v prosinci 2022 v Národním muzeu u příležitosti předsednictví České republiky v Radě EU a veřejnou premiéru následujícího jara již v „domácím“ vršovickém Vzletu. Reflektované představení 6. února bylo derniérou.

Číst dál…

Veronika Kos Loulová: Dnešní prvorodičky nesmí potkávat Jenůfčin osud  

„Pachatelem vraždy v příběhu není Kostelnička, ale konvence, které ji k tomu dovedly.“

„Ženy chápou, jak inscenovat Jenůfu, protože ví, jaké to je osm dní po porodu, kdy vás bolí každý krok, každé napití se čaje…“

„Jenůfa si de facto bere muže, který ji fyzicky napadl a následně jí byl vnucen za manžela, protože nikdo jiný už by si jí nevzal.“

Veronika Kos Loulová vystudovala obor operní režie na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění a obor alternativního divadla na Divadelní fakultě téže instituce a je zakladatelkou a uměleckou ředitelkou spolku Run Operun. Od sezony 2022 vede soubor opery a operety Moravského divadla Olomouc, a stala se tak nejmladší šéfkou opery v Evropě. Nyní pod titulem Jenůfa připravuje v Olomouci nové nastudování Janáčkovy Její pastorkyně, které ve dvou termínech uvede i na festivalu Janáček Brno.

Číst dál…

Unikátní dušičková performance s vysokou přidanou hodnotou 

„Bella Adamova pečlivě modulovala každou slabiku německého textu. Stejně pečlivou deklamaci předvedla i Tamara Morozová v češtině.“

„Píseň brněnské skladatelky Agnes Tyrell zazněla v novodobé premiéře. Hudebně je natolik invenční, že by si zasloužila pevné místo v repertoárech současných pěvců.“

„Díky citlivému režijnímu vedení se celý večer stal důstojnou vzpomínkou na zesnulé, ani v jednom případě nesklouznul do laciných zkratek.“

Lieder Society, která dlouhodobě propaguje písňový repertoár, uvedla 4. listopadu ve spolupráci se společností Run Operun poloscénickou site-specific performance Písně ztracených duší, která reflektovala doznívající dušičkové svátky. Na programu byly písně Johannesa Brahmse, Franze Schuberta, Clary Schumannové, Franze Liszta, Gustava Mahlera, Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha a Antonína Vojtěcha Horáka, které měly jednotící linku ve fascinaci estetikou temnoty, nadpřirozena a smrti.

Číst dál…

Site-specific zvaný Písně ztracených duší. Zazpívají Adamova, Morozová a další

Lieder Society uvádí ve spolupráci s Run Operun poloscénickou site-specific performance Písně ztracených duší. Nabízí pohled do světa bizarního a děsivého, kde ztracené duše ožívají uprostřed temné atmosféry 19. století. Happening účastníky zavede na starý hřbitov, který 4. listopadu vznikne v prostorách jízdárny Savarin, kde duše vyprávějí své tragické a místy i groteskní příběhy. Zazní…

Číst dál…

Festival hudebního divadla Opera 2025. Více projektů, premiéry a nové prostory

Šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025, který pořádá Jednota hudebního divadla jako bienále, se uskuteční od 29. ledna do 18. dubna příštího roku. Do Prahy se sjedou operní soubory z České i Slovenské republiky, aby představily své nejlepší inscenace, a to převážně na scénách Národního divadla, ale i v dalších pražských divadelních či nedivadelních…

Číst dál…

Eliška Gattringerová: S Davidem Radokem pěvci získávají obrovský herecký nadhled

„Zpěv je velká alchymie.“

„Byla jsem připravená prakticky na všechno, i tak práce s Davidem Radokem předčila moje očekávání.“

„Myslím si, že umění ve vás především musí něco zanechat a také že každá inscenace si najde svého diváka.“

Brněnská Cizí kněžna, totiž Eliška Gattringerová, členka spolku Run OpeRun, umělecká partnerka „zpívajícího klavíristy“ Ahmada Hedara, vítězka Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka, zkušená sopranistka zrovna dnes slaví narozeniny. Portálu KlasikaPlus.cz poskytla rozhovor o své umělecké cestě, čerstvých i dávných zážitcích, třeba jednom silném z dalekého Iráku.

Číst dál…

Kristýna Kůstková v pondělí v Českém centru New York

Sopranistka Kristýna Kůstková v pondělí 2. května vystoupí v Českém centru New York s recitálem, který se časově shoduje s koncem jejího studia na newyorské Mannes School of Music. Doprovázet ji bude hlavní host večera, český klavírista a zpěvák Ahmad Hedar. První polovina koncertu bude věnována slavným českým skladatelům, kteří ve svých dílech využili lidové…

Číst dál…

Festival Opera 2022 představí devatenáct inscenací

„Festival Opera, který tradičně pořádá Jednota hudebního divadla, je společnou akcí všech divadel, a to z pohledu ekonomického i uměleckého.“

„Rozhodnutí, jakou inscenací se prezentují, je od prvního ročníku zcela na vedení divadel.“

„Slováci nabídnou české tituly – Slovenské národní divadlo inscenaci Dvořákovy opery Čert a Káča a banskobystrická Státní opera inscenaci Foersterovy Evy.“

Operní soubory z České republiky a ze Slovenska představí od 16. ledna do 29. března své nejlepší inscenace v Praze, převážně na scénách Národního divadla, ale i v dalších divadelních či nedivadelních prostorách. Festival hudebního divadla Opera 2022 je od roku 1993 jako bienále už patnáctým ročníkem. Vedle projektů velkých operních domů jsou v programu obsaženy také komorní produkce vzniklé nezávisle na tradiční síti kamenných divadel.

Číst dál…

Soňa Červená jako svatá Ludmila. Premiéra oratoria o české světici

„Každý, kto je s hudbou tohto autora trochu oboznámený, určite očakával opulentný, veľkolepý charakter.“ „Je obdivuhodné, s akým citom pre rytmus dokázala Soňa Červená interpretovať svoje party.“ „Dvořákova Svatá Ludmila zatiaľ ostáva neohrozená.“ Ako jeden z vrcholov tohtoročných slávností pripomínajúcich výročie úmrtia Svätej Ludmily naplánovalo Arcibiskupství pražské premiéru nového diela, skomponovaného práve pre…

Číst dál…

Nové oratorium o sv. Ludmile se Soňou Červenou ve Vladislavském sále

Světová premiéra nového oratoria Nádech věčnosti k poctě svaté Ludmily zazní v neděli 19. září ve Vladislavském sále Pražského hradu. Speciálně pro tuto příležitost ho složil mladý oceňovaný autor a dirigent Jan Zástěra, mimo jiné šéfdirigent Hudby Hradní stráže a Policie České republiky. Částečně scénické provedení bude režírovat šéf Janáčkovy opery Brno Jiří Heřman. Roli sv. Ludmily…

Číst dál…

Eliška Gattringerová a Vilma Bořkovec: V Logice chaosu se najde každý

„Hudebníci z Please The Trees nejdřív připravili doprovodnou zvukovou složku a výsledná hudební podoba pak vznikala postupně během zkoušení na principu improvizace.“

„Umění obecně je právě o zkoušení různých věcí, posouvání hranic, vystupování z komfortních zón, hledání. Opera díky tomu může být živá.“

„Pro nás jako zpěváky je to setkání dvou odlišných hudebních prostředí ohromně osvěžující. Jsme jinak zvyklí být na sebe hrozně přísní.“

Soubor RUN OPERUN, který před necelým měsícem vzbudil pozornost svou „queer“ Traviatou na Stalinovi, chystá hned na úvod sezóny další premiéru. Věren svému záměru vnášet do operního světa svěží vítr, nové inscenační principy, aktuální témata či humor a přibližovat tak operu i publiku, které by tento žánr ve své tradiční podobě nelákal, se pustil do autorského díla…

Číst dál…

Veronika Loulová a Martin Talaga: Opera byla vlastně vždycky „drag“!

„Drag se často vnímá jako nějaká provokace, ale co chceme, je vlastně jen nějaký respekt k naší existenci.“

„Opeře i dragu je vlastní přehnaná vizualita, přehnané kostýmy, přehnané líčení. Když tyhle dva žánry spojíte, cítí se vedle sebe překvapivě velmi dobře.“

„V tvorbě ráda respektuji osobní odlišnosti jednotlivých lidí. V dnešní době filmu a instagramových lží je potřeba pracovat s tím, co na jevišti skutečně máte. Nevytvářet nějakou iluzi.“

Fakt, že svět není striktně rozdělen jen na modrý – mužský a růžový – ženský, ale že je škála mezi těmito póly mnohem pestřejší a skutečný život tudíž mnohem komplikovanější, ale zároveň barevnější, vystihuje v současném slovníku termín „queer“. Ten je dnes doma především na experimentální umělecké scéně. Jeho spojení s jednou z nejslavnějších Verdiho oper může působit jako kontroverze a prvoplánová provokace. O tom, že jde naopak o harmonickou, inspirativní a mimořádnou symbiózu, která ohromila i je samotné, mě v rozhovoru přesvědčila režijní dvojice Veronika Loulová a Martin Talaga…

Číst dál…

Paletu operní produkce nabídne festival hudebního divadla Opera 2020

To nejzajímavější z tvorby představí operní soubory kamenných divadel i nezávislé projekty v rámci 14. ročníku festivalu hudebního divadla Opera 2020. Cílem festivalu je ukázat, že vynikající operní inscenace vznikají nejen ve velkých centrech, ale i v menších regionálních divadlech. Kromě domácí tvorby českých, moravských a slezských divadel zřizovaných státem nebo obcemi uvede operní soubory…

Číst dál…

Run OpeRun zahájí pátou sezónu dnes a zítra Poulencovým Lidským hlasem

Umělecký spolek Run OpeRun zahajuje novou, pátou sezónu jedinečnou imerzivní monooperou Lidský hlas Francise Poulenca a Jeana Cocteau. Hraje se dnes a zítra od 20:00 hodin v divadle Venuše ve Švehlovce, které návštěvníci najdou na adrese Slavíkova 22 v Praze 3. Hlavní postavu Elle ztvárňují dvě mladé pěvkyně, jejichž jména v operním světě rezonují už delší dobu…

Číst dál…