KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Rusalka v Teatro alla Scala jako pohádka pro dospělé

„Nápad na zařazení Rusalky do repertoáru prestižní italské operní scény měl sám její ředitel Dominique Meyer, který to zdůvodnil velmi originálně.“

„Zkušenost režisérky Emmu Dante se světem filmu se projevila velmi silně v tom, že dopřála inscenaci dlouhé ´záběry´.“

„Vášnivé a přitom svrchovaně distingované hudební nastudování Tomáše Hanuse, které působilo zdánlivě zcela samozřejmě, ale bylo za ním obrovské množství detailní práce.“

V milánské La Scale se poprvé v historii tohoto divadla hrála Dvořákova opera Rusalka. Za hudebním nastudováním stál Tomáš Hanus, vizuální a dramatická podoba byla dílem režisérky Emmy Dante a jejího manžela, scénografa Carmine Maringoliho. Od 6. června se po premiéře během dalších šestnácti dnů uskutečnilo ještě pět představení. O tom posledním v řadě píše muzikolog Aleš Březina. Derniéra byla vyprodána do posledního místa a publikum, ve kterém se mísili Italové se zahraničními návštěvníky, dávalo podle jeho svědectví bouřlivě najevo nadšení; po každé pauze vítalo orchestr a zejména dirigenta, kterého si jednoznačně zamilovalo.

Číst dál…

Tomáš Hanus: V Rusalce slyšíme něhu přetavenou v hudbu

„Jako dirigent vždy vedu s režisérem dialog, aby dění na jevišti bylo co nejvíce v jednotě s hudbou. A paní režisérka měla a má o tento dialog upřímný zájem.“

„Tato hudba mluví o lásce i o propastech lidského nitra.“

„Moje úspěchy mě nedojímají, to spíše krása hudby, nebo záře dětských očí či opravdová láska.“

V úterní premiéře 6. června 2023 a během dalších šestnácti dnů ještě pětkrát pozdvihne dirigent Tomáš Hanus taktovku v ikonické milánské La Scale. A kromě toho, že překročí další z milníků ve své kariéře, se bude významně podílet na historickém předělu. Nejznámější opera Antonína Dvořáka, Rusalka, tam zazní poprvé. Ač neskutečně vytížen, poskytl v předvečer této události portálu KlasikaPlus.cz exkluzivní rozhovor.

Číst dál…

Operatic Masterpiece.
Rozkrývání Rusalky s Robertem Simonem, Jonášem Hájkem, Annou Blackmur a Nigelem Simeonem

„Na otázku, jaké je to hrát proměnlivou Dvořákovu Rusalku, jednoduše odpověděla: Je to úžasné.“

„Rozmanitý kosmopolitní původ postavy Rusalky – od Malé mořské víly Hanse Christiana Andersena a Undine Friedricha de la Motte Fouqué až po dílo Karla Jaromíra Erbena a slovanský folklor – přispívá k mezinárodní oblíbenosti Rusalky.“

„Rusalka je dechberoucí dílo symfonického rozměru, což je pravděpodobně důvodem, proč funguje velice dobře i ze záznamu.“

Dvořákova opera Rusalka dostala nový kabát. Partitura i inscenace v provedení Royal Opera House Covent Garden v Londýně přichází s novým přístupem k této klasice. Den po odehrání premiéry se na akci Českého centra v Londýně sešli editoři nového vydání Robert Simon (USA) a Jonáš Hájek, aby debatovali s britským muzikologem a spisovatelem Nigelem Simeonem nad radostmi a starostmi, které je provázely při přípravě edice díla. Svůj pohled přidala i houslistka souboru Royal Opera House Anna Blackmur.

Číst dál…

Rozkrývání Rusalky v Českém centru v Londýně

K uvedení nové inscenace Dvořákovy Rusalky Královskou operou Covent Garden v Londýně připravilo tamní České centrum na středu 22. února do kinosálu velvyslanectví večerní program, který má mistrovské dílo přiblížit odborné i laické veřejnosti. Hudební editoři Robert Simon z USA a Jonáš Hájek z České republiky, autoři nového vydání Rusalky v nakladatelství Bärenreiter, budou o partituře diskutovat s britským…

Číst dál…

Rusalka v londýnské Královské opeře pod taktovkou Semjona Byčkova

Semjon Byčkov, šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie, nastudoval operu Rusalka v londýnské Královské opeře Covent Garden. Režie se ujaly Natalie Abrahami a Ann Yee, které vytvořily poetickou a zároveň nově pojatou inscenaci Dvořákovy lyrické pohádky, odhalující náš nelehký vztah k přírodě a snahy lidstva ji vlastnit a zkrotit. V titulní roli se představí mezinárodně uznávaná sopranistka Asmik Grigorian.…

Číst dál…

Olomoucká Rusalka byla zakomponovaná do soudobého světa. Překvapivě obstála

„Cabani zasadili příběh Rusalky do protikladů současného světa a použili snad všechny zásadní artefakty, které ho charakterizují. Nevyhýbali se přitom ani vtipným konsekvencím, které operu okořenily, ani naturalistickým scénám.“

„Opera je zarámována do stylu detektivky. V lese u jezera je v průběhu předehry nalezena mrtvola muže, kterého odváží sanitka. Na závěr je stejná scéna, jen policista zatýká Rusalku.“

„Recenzované představení 11. ledna 2023 dirigovala asistentka Marka Ivanoviče, Anna Novotná Pešková, která překvapila profesionalitou a pohotovostí a dokázala dát orchestru plasticitu, hutnost a barevnost.“

Soubor opery Moravského divadla v Olomouci uvedl pohádku Antonína Dvořáka a Jaroslava Kvapila Rusalka. Premiéra byla v pátek 16. prosince 2022 a vzbudila velké diskuse. O ty se postaralo svým režijním pojetím režisérské duo Šimona a Michala Cabanů. Oproti tomu hudební nastudování dirigenta Marka Ivanoviče konvenovalo Antonínu Dvořákovi a na repríze 11. ledna 2023, která obsazením odpovídala 1. premiéře, překvapila vedením orchestru jeho asistentka, mladá dirigentka Anna Novotná Pešková. V titulní roli Rusalky se představila Barbora Řeřichová, v roli Prince Jakub Rousek a ve dvojroli Cizí kněžna a Ježibaba Alžběta Vomáčková.

Číst dál…

Opera ve filharmonii – Rusalka na Dvořákově Praze

„Ryze hudební stránka díla vystoupila jednoznačně na povrch. Ne proto, že chybí scénografie, kostýmy a režie. Symfonická hudba spoluvytváří toto konkrétní dílo výrazně, jako jeho dominantní prvek.“

„Asmik Grigogian oslnila víc vokálními prostředky, než emocemi.“

„České víle dala podobu velké operní postavy světového repertoáru.“

Koncertní provedení Rusalky bylo dobrým nápadem – a víc než dobře realizovaným. Festival Dvořákova Praha tímto projektem sáhl letos hodně vysoko. Nejoblíbenější opera ze skladatelova odkazu zazněla v pondělí v Rudolfinu nejen s ideálním pěveckým obsazením všech jedenácti rolí, ale také nádherně z hlediska symfonického zvuku. V divadle lze asi málokdy slyšet tolik detailů, nuancí a odstínů, kolik jich dokázala dát dílu Česká filharmonie se Semjonem Byčkovem.

Číst dál…

Hvězdně obsazená Rusalka třikrát na Dvořákově Praze

Další z programových highlightů chystá na pondělí, středu a pátek 19., 21. a 23. září Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha. Vždy od 19 hodin v Rudolfinu zazní koncertní provedení Rusalky Antonína Dvořáka. V hlavních rolích vystoupí Asmik Grigorian, Dmytro Popov, Jan Martiník, Jana Kurucová a Jamie Barton a dále řada českých pěveckých osobností. Vedle nich účinkuje Pražský filharmonický sbor, čerstvý laureát…

Číst dál…

Günther Groissböck: Na Beethovenově hudbě se mi líbí pocit osvobození od strachu

„Když jsem zpíval Vodníka v Rakousku, hrál Orchestr Vídeňské státní opery krásně a s jasem. Nádherná byla zvuková estetika tělesa. Orchestr Národního divadla v Praze Rusalku interpretuje se samozřejmostí. Hudebníci znají dílo lépe a operu mají ve své krvi.“

„Mám rád melodii češtiny, která je někdy i taneční. Jazyk je mi sympatický a líbí se mi.“

„Na Beethovenově hudbě se mi velmi líbí pocit osvobození od strachu.“

Světové renomé provází rakouského basistu Günthera Groissböcka od doby, kdy zazářil v roce 2010 na Salcburském festivalu a v Metropolitní opeře v New Yorku. Na pozvání nového hudebního ředitele Opery Národního divadla v Praze Roberta Jindry, se kterým pěvec spolupracoval v Bavorské státní opeře v Mnichově na uvedení tamní Dvořákovy Rusalky, se Günther Groissböck zhostil 28. srpna v historické budově Národního divadla úspěšného debutu v Praze…

Číst dál…

Tomáš Hanus nastuduje Rusalku v milánské La Scale

Dvořákova Rusalka je sice jednou z českých oper hraných i v cizině, ale v milánské La Scale uvedena dosud nebyla. Změní to inscenace, jejíž premiéra je ohlášena na 6. června 2023. Projekt bude ve slavném divadle debutem pro dirigenta Tomáše Hanuse, hudebního ředitele Velšské národní opery v Cardiffu. Poprvé se na této scéně objeví i sopranistka…

Číst dál…

Rusalka v Národním divadle – Měsíček na nebi plném hvězd

„Nový hudební ředitel se rozhodl v sérii svých inauguračních představení Rusalky vsadit především na pěvecké obsazení, označované za exkluzívní.“

„Orchestr Národního divadla zněl pod taktovkou svého nového šéfa velmi soustředěně. Bylo znát, že se Robert Jindra snaží předvést orchestr v co nejlepší formě.“

„Galapředstavení Rusalky s hvězdnými hosty a s novým hudebním ředitelem u dirigentského pultu diváci ocenili nadšenými ovacemi včetně aplausu vestoje.“

Nedělním představením Rusalky se ujal funkce hudebního ředitele Opery Národního divadla Robert Jindra. Oblíbená inscenace v režii Jiřího Heřmana byla ozdobena řadou zvučných jmen a výjimečných výkonů: jako Rusalka vystoupila Kateřina Kněžíková, v roli Prince Pavol Bršlík, dvojroli Ježibaby a Cizí kněžny přesvědčivě podala Jana Kurucová, Vodníka rakouský basista Günther Groissböck. V dalších úlohách se představili Ivan Kusnjer, Arnheiður Eiríksdóttir, Yukiko Kinjo, Irina Rurac a Stanislava Jirků.

Číst dál…

Hudební ředitel Opery ND Robert Jindra zahájí působení Rusalkou a Věcí Makropulos

Nastupující hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra vykročí do sezóny sérií čtyř scénických uvedení Dvořákovy opery Rusalka. Následovat bude dvojí koncertní provedení Janáčkovy Věci Makropulos. Oba tituly chystá  v interpretaci předních evropských pěvců. Představení Rusalky se budou konat v neděli 28. srpna a 9., 24. a 28. září, Věc Makropulos je na programu 11. a 14. září. Na konci prázdnin Jindra také…

Číst dál…

Zámek a zahrady v Kroměříži ode dneška v pěti koncertech

Orffova kantáta Carmina burana, Český filharmonický sbor Brno a Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín pod taktovkou Františka Macka dnes zahájí letní festival Hudba v zahradách a zámku Kroměříž. Koncert začíná v 19 hodin ve skleníku Květné zahrady. V sólových partech se představí sopranistka Tereza Mátlová, tenorista Matúš Šimko a barytonista Roman Hoza. 23. ročník přehlídky se koná od…

Číst dál…

Dvořákova Rusalka v červnu jako open air ve Vysoké

V parku u Památníku Antonína Dvořáka ve Vysoké u Příbrami se uskuteční tři představení opery Rusalka. Dílo tam zazní po sedmdesáti letech. Projekt má mít premiéru 19. června večer, reprízy jsou naplánovány na 22. a 25. června.  Rusalka se bude odehrávat v přírodních kulisách pod širým nebem na různých místech zámeckého parku. Dějištěm prvního jednání bude…

Číst dál…

Vodník a dirigentka. Hlavní hrdinové drážďanské Rusalky

„V úchvatném zastavení, v naladění na jedné vlně s dirigentkou, učinil Alexandros Stavrakakis ze známé árie hudební událost.“

„Příběh se stává se podobenstvím o reálných situacích a vztazích, bez přibarvování, bez šťastného konce.“

„Dirigentka režijní výklad nijak neshazuje. Hudební nastudování je s ním v souladu, ale zároveň ho přesahuje.“

Drážďanská Semperova opera hraje Rusalku. Sobotní premiéra byla pro inscenační tým a sólisty úspěchem. Pro tuzemského diváka, zvyklého spíše na pohádkové reálie, může být její lehce surrealistická podoba a její citová věcnost zajímavou alternativou, nebo také problémem. Jednoznačným kladem, a to zcela famózním, je nicméně hudební podoba – způsob, jakým dirigentka Joana Mallwitz s orchestrem Staatskapelle Dresden rozeznívá, využívá, hraje a vykládá Dvořákovu partituru. A mezi pěvci je skutečným králem mladý řecký basista Alexandros Stavrakakis jako Vodník.

Číst dál…

Pavel Černoch od soboty v Drážďanech jako Princ ve Dvořákově Rusalce

Do drážďanské Semperoper se vrací po deseti letech v nové inscenaci Rusalka Antonína Dvořáka. Premiéru má dnes, tedy v sobotu 7. května. V roli Prince se představí český tenorista Pavel Černoch. Krátce po úspěšné premiéře v roli Laci v Janáčkově Její pastorkyni v Theater an der Wien tak jeden z našich nejúspěšnějších a mezinárodně vyhledávaných pěvců pokračuje v cestě…

Číst dál…

Scénu pro novou Rusalku v Drážďanech inspiroval interiér pražské Státní opery

„Dirigentka, paní Mallwitz, je velmi pozoruhodná umělkyně, citlivá a vždy perfektně připravená.“

„V této inscenaci vše funguje a dává smysl, takže ač může takové pojetí působit poněkud nezvykle, divák si ho jistě rychle oblíbí a porozumí mu.”

„Christa Mayer mě již téměř před rokem požádala, abych jí nahrála výslovnost jejího partu Ježibaby. Na tuto roli se připravovala velmi svědomitě a je to opravdu znát.“

Na jevišti drážďanské Semperovy opery se v sobotu poprvé objeví inscenace Dvořákovy Rusalky v produkci režiséra Christofa Loye, která měla před dvěma lety premiéru v madridském Teatro Real. Hudební nastudování bylo svěřeno dirigentce Joaně Mallwitz a v sérii představení bude možné spatřit i dva české protagonisty – Pavla Černocha a Štěpánku Pučálkovou.

Číst dál…

Lukáš Vasilek se podílí na Její pastorkyni v Rouen

„Děj opery zasadil režisér Bieito do krachující východoevropské textilní továrny.“ „Je velmi znát, že se sboru Accentus Janáčkova hudba opravdu líbí.“ „Accentus byl nedávno časopisem Gramophone zařazen do desítky nejlepších sborů na světě.“ Opéra de Rouen Normandie v severozápadní Francii uvede 26. dubna Janáčkovu Její pastorkyňu. Nastudovali ji nizozemský dirigent Antony…

Číst dál…

Národní divadlo moravskoslezské za korunu pro Ukrajinu

Speciální nabídku svých operních, baletních a muzikálových představení přichystalo pro uprchlíky z Ukrajiny Národní divadlo moravskoslezské. Po předložení osobního dokladu dostanou vstupenku za symbolickou korunu.  „Uvědomujeme si, že ukrajinští občané řeší existenční problémy, mnozí k nám přijeli bez prostředků jen s pár kousky oblečení a mají za sebou traumatické zážitky. Přesto nebo právě proto jim chceme…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Pohádková Rusalka ve Státní opeře Praha

„Byl bych s chutí absolvoval i dvě, a to celkem tříapůlhodinová přestavení za sebou.“

„Rusalka mě provází v různých formách od dětství, její první představení jsem viděl před více než šedesáti lety ke svým desátým narozeninám.“

„Se Zdeňkem Troškou jsem se doslova srazil v zákulisí. Na otázku, jakých pár zásadních vět by pro mne měl, shrnul vše v jedinou: Na partituře je napsáno lyrická pohádka o třech dějstvích a přesně o to, a o nic jiného, jsem se snažil.“

Po dvou letech na návštěvě rodné Prahy. Alexander Goldscheider, publicista, muzikolog, producent, hudebník a spisovatel, už čtyři desetiletí Londýňan, se rozepisuje o čerstvém, jen pár dní starém dojmu z inscenace Dvořákovy Rusalky, kterou hraje Národní divadlo v budově Státní opery. Režíroval ji Zdeněk Troška, na repertoáru je už od roku 2005 a do titulní role čerstvě vstoupila Kateřina Kněžíková…

Číst dál…

Památník Antonína Dvořáka představuje své plány

Památník Antonína Dvořáka ve Vysoké u Příbrami má pod vedením nového ředitele Vojtěcha Poláčka velké plány. Chystá propojit vnitřní expozici s krásným zámeckým parkem, přilákat do areálu rodiny s dětmi, povzbudit komunitní život a v zámečku, který slouží už od roku 1994 jako muzeum, vytvořit moderní dvořákovskou expozici pro toto století. Památník bude možné…

Číst dál…

Brněnsko-příbramská Rusalka v trojí večerní

„Orchestr hrál netradičně silnou roli, struktura partitury na sebe upoutala mnohem víc než při klasickém uvedení.“ „Jakub Klecker patří mezi zkušené a zapálené dirigenty, kteří mají svoji práci promyšlenou, čiší z nich do publika jistota, nadhled a radost.“ „Koncertní provedení opery u někoho vzbuzuje určitou rezervovanost.“ Koncertně uvedenou, ale plnokrevnou Rusalku nabídl Hudební festival…

Číst dál…

Rusalka v Litni stála za to

„V postavě Rusalky Kateřina Kněžíková harmonicky propojuje své pěvecké i herecké umění. Jejímu projevu věříte, podmaňuje si vás, obdivujete její něhu, trápení i odhodlání.“ „Vodník v podání Jana Martiníka byl především zraněným a obávajícím se otcem, vyzpívat tyto city není třeba pateticky a s přehnanou silou.“ „Do slov Bůh Tě pomiluj vložila Kateřina Kněžíková nejen…

Číst dál…

Letošní Opera v Šárce s Dvořákovou Rusalkou za týden

Za týden, v sobotu 4. září, vystoupí od 14 hodin v pražském šáreckém přírodním amfiteátru sólisté, sbor a orchestr opery Národního divadla v Praze. V produkci Originálního hudebního divadla Praha a pod vedením dirigenta Jana Chalupeckého se tam uskuteční provedení opery Rusalka od Antonína Dvořáka. Rusalku ztvární Dana Burešová, Prince Aleš Briscein, Vodníka Luděk Vele, Ježibabu…

Číst dál…

Kateřina Kněžíková: Dát do Rusalky srdce a celou duši

Sopranistka Kateřina Kněžíková dnes večer zpívá v zámeckém areálu v Litni na Festivalu Jarmily Novotné hlavní úlohu při scénickém koncertě Rusalka v parku. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se zamýšlí nad závažností a pěveckou náročností titulní role Dvořákovy opery. Má ji v repertoáru od roku 2019. Mimo jiné ji teď srovnává s Janáčkovou Káťou Kabanovou, kterou ztvárnila poprvé letos na jaře, a to na festivalu v Glyndebourne.

Číst dál…

Dvořákovu poetickou Rusalku představila v Litomyšli Ostrava

„Představení zaujalo především poctivým hudebním nastudováním dirigenta Jakuba Kleckera.“ „Komplexní uchopení náročné titulní role v podání Kateřiny Kněžíkové je obdivuhodné.“ „Princ Martina Šrejmy je příjemným překvapením festivalového večera.“ Národní divadlo moravskoslezské uvedlo na festivalu Smetanova Litomyšl ve dnech 8. a 9. července Dvořákovu operu Rusalka. Autorovo vrcholné operní dílo datem své premiéry…

Číst dál…

Do Litomyšle se vrátila opera. Nejprve Bohéma a Oněgin z Brna

„Jana Šrejma Kačírková hraje a zpívá Mimi s bezprostředností srdečností a s jistotou. Je to její premiéra v této úloze.“ „Svatopluk Sem je v titulní roli Oněgina pěvecky famózní.“ „Hrát před publikem je krásné – a na Smetanově Litomyšli, kam se jezdí i za atmosférou odlišnou od kamenných divadel, je obecenstvo vděčné.“ V sobotu a v neděli se…

Číst dál…

Ivana Leidlová: Věřím, že Jarmila Novotná nad námi podrží ochrannou ruku

„Pro nás jsou to velké nervy. Nicméně věřím, že se Rusalka uskuteční.“

„Řada partnerů možná bude mít existenční problémy. A kultura je potom zbytná. Tak to je…“

„Její jméno není zapomenuto. Naše práce dává smysl.“

Městys Liteň nedaleko Berouna je místem spojeným s pěvkyní Jarmilou Novotnou. Byla provdána za Jiřího Daubka, příslušníka vlasteneckého rytířského rodu, který tam od poloviny devatenáctého století sídlil na zámku a velkostatku a který svými aktivitami přispíval k procesu uvědomění a uznání českého podnikatelstva jako důležitého činitele Habsburské monarchie i Československé republiky…

Číst dál…

Zdeněk Plech: Moderna? Klidně, ale musí mít hlavu a patu!

„Vystačil bych si s romantiky! Pro mě by mohlo být jen 19. století.“

„Písně si můžete dovolit až v nějaké fázi kariéry, kdy už máte jméno a lidé jdou v podstatě na vás.“

„Je tolik nádherných ruských titulů, ale na programu moc nejsou, nebo jen krátce.“

Sotva dozněly tóny pražské premiéry Verdiho opery Rigoletto, ve které zpíval nájemného vraha Sparafucila a která se odehrála pouze v televizi, bez diváků, už obléká kostým Komtura a zkouší další novou inscenaci, tentokrát Mozartova Dona Giovanniho, který má premiéru v březnu ve Stavovském divadle…

Číst dál…

Letní open air Rusalka v parku zámku Liteň

U příležitosti desátého výročí Festivalu Jarmily Novotné a existence neziskové organizace Zámek Liteň chystají pořadatelé na 28. srpna příštího roku koncertní provedení nejznámějších částí Dvořákovy opery Rusalka, a sice přímo v místním zámeckém parku. Pozvání do projektu přijal Symfonický orchestr Českého rozhlasu, který bude hrát pod taktovkou Roberta Jindry. Hlavní roli Rusalky ztvární…

Číst dál…