„Úspěch této inscenace v podmínkách Českého Krumlova je dán především filmovým charakterem režie Jiřího Heřmana, která je fantazijně bohatá.“ „Mario De Rose má zřetelný vztah k romantickému stylu, disponuje líbivým typem přehledného a exaktního gesta.“ „Ani bouře by nebyla úsilí Jihočeského divadla o realizaci představení přerušila. Za tuto snahu patří velké ocenění všem zúčastněným.“…
Rusalky a Vodník Eduarda Hakena
„Zpívá a hraje zde neokázale majestátní postavu Vodníka tak, jak vešel v obecnou paměť.“
„Haken byl v tuzemsku pro dvě tři generace přímo ztělesněním této role.“
„Zpívá zněle, s krásnými probarvenými a srozumitelnými hloubkami i s pěkně vyklenutými a rovnoměrně rozvrženými dalšími polohami, vznešeně a velebně.“
Dvořákovu Rusalku posuzujeme většinou podle představitelky titulní role. Dnešní stodesáté výročí narození Eduarda Hakena však může být ojedinělým okamžikem, ve kterém se na jednu ze světově nejhranějších českých oper můžeme podívat z hlediska obsazení úlohy Vodníka. Legendární basista v ní figuruje jak na první tuzemské gramofonové nahrávce díla, tak v jeho prvním televizním zpracování, stejně jako i v první filmové podobě Rusalky přístupné na DVD.
Do Bratislavy se vrací Rusalka
„Režisérem je Martin Kákoš, jde o jeho první operní titul.“ „Celý inscenační tým i kompletní pěvecké obsazení je slovenské.“ „Rusalka je vlastně stále sama. Sama se musí rozhodovat a také se potýkat s důsledky svých rozhodnutí.“ Slovenské národní divadlo vzniklo v roce 1920, v současné sezóně si připomíná sté výročí. Prvním operním představením tehdy byla Smetanova…
Vídeňská Rusalka s Hanusem, Bezsmertnou a Beczałou
„Nestrhává pozornost na sebe, ale dbá o dílo a jeho vzrušující interpretaci.“ „Hanus se chystá na nové uvedení Janáčkovy Její pastorkyně.“ „Velšská národní opera chce pak v roce 2022 nově nastudovat Věc Makropulos.“ Tomáš Hanus diriguje v úterý ve Vídeňské státní opeře opět Dvořákovu Rusalku. V roce 2017 debutoval v tomto divadle ve stejném díle. Tentokrát…
Luciano Mastro: Role Prince je mi stále bližší
„Díla českých skladatelů jsou komplikovaná, ale není nemožné jim porozumět.“
„Vždy se nemohu dočkat závěrečného duetu Rusalky s Princem.“
„Výslovnost studuji slovo od slova.“
Národní divadlo moravskoslezské uvedlo jako svoji první premiéru v této sezóně jednu nejslavnějších a nejhranějších českých oper, Rusalku Antonína Dvořáka. Nová verze režiséra Radovana Lipuse zatím sbírá kladné ohlasy. Jedním z Princů v této inscenaci je italský tenorista Luciano Mastro. Jak se mu dařilo na jeho premiéře, si můžete připomenout v naší ReflexiPlus. O tom, jak se sžíval s touto nesnadnou rolí, jsme si povídali v tomto rozhovoru…
Dvě ostravské Rusalky
„Tři dějství Dvořákovy Rusalky, to jsou tři rozdílné charaktery hlavní postavy. Režijní koncepce Radovana Lipuse to zvýrazňuje.“ „V árii „Ó marno, ó marno to je“ vyjádřila Kněžíková takovou intenzitu citů, že tento výjev zůstane jako zcela mimořádný okamžik ještě dlouho v paměti.“ „Dnes vítězí o hodně civilnější přístup – a v opeře se…
Dva míjející se světy v ostravské Rusalce
„Rusalka není víla; je obrazem čisté nevinné duše, cizince v neúprosném, bohužel již odlidštěném světě.“ „Znělý, zdravý hlas Veroniky Holbové podporuje dojem z konkrétní prezentace, neakcentující nijak zvlášť snovost, poetičnost.“ „Martin Gurbaľ nemá barvu hlasu patřící skutečnému basu; vyvažuje to však lidskostí, kterou postavě otce (spíše než vodníka) dává.“ Současná ostravská Rusalka…
Dvanáctá Rusalka v Národním divadle moravskoslezském
Národní divadlo moravskoslezské uvede ve čtvrtek 17. října v půl sedmé v Divadle Antonína Dvořáka svoji první premiéru v této sezóně – celosvětově jednu nejslavnějších a nejhranějších českých oper, Rusalku. Nová verze režiséra Radovana Lipuse je už dvanáctým režijním nastudováním slavného díla na jevišti NDM. „Rusalka byla jasnou volbou pro naši 101. sezónu. Zazněla…
Glyndebourne. Opera nikoli obyčejná. Neobyčejná
„No problem, welcome.“
„Přestávka s prostorem pro jídlo trvá celých devadesát minut. Kdo nesedí u stolu v restauraci, je venku na trávě nebo usazen v některém ze stinných zákoutí.“
„Rozhodně ne obyčejná opera. Tak jaká tedy? Jak to mysleli? Odpovědí je šalamounský bonmot.“
„Tak to si nezapomeňte, Petře, vzít s sebou smoking.“ Pamatuji si na tu větu i po šestnácti letech. Vyslovil ji dobrý přítel české hudby Graham Melville-Mason, když jsem se před ním zmínil o své chystané cestě na operní festival v Glyndebourne na jihu Anglie. Ano, i když v našich končinách se tak často nenosívá, vzal jsem samozřejmě tenkrát večerní formální oblek s motýlkem s sebou a v Británii pak na sebe. V opačném případě bych byl jedinou výjimkou…



