Mezinárodní ceny klasické hudby (ICMA) oznámily nominace na ceny za rok 2026, které oceňují nejlepší hudebníky a nahrávky. Mezi nominovanými je mnoho renomovaných sólistů, ansámblů, dirigentů a orchestrů, ale také řada mladých hudebníků, z nichž mnozí se do výběru dostali vůbec poprvé. Nechybí ani řada českých umělců a souborů včetně mezzosopranistky Magdaleny Kožené, dirigenta…
Česká filharmonie se chystá na turné po Asii
První český orchestr v rozmezí 14. a 29. října absolvuje rozsáhlé asijské turné. Pod vedením šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova Česká filharmonie nabídne celkem jedenáct koncertů v Japonsku, Jižní Koreji i na Tchaj-wanu, kdy své slovo řekne také trojice sólistů. V souvislosti se zájezdem produkce orchestru vytvořila minutu a půl dlouhý spot v japonštině, složený ze šesti…
Dokonalý kontrast. Straussova Burleska a Šostakovičova Osmá s Českou filharmonií
„Strauss ve své Burlesce klavíristům dopřál, aby předvedli své umění v plné parádě.“
„Vrcholem technické ekvilibristiky Maa Fujity se stala démonická kadence.“
„Šostakovičova ‚Osmá‘ v sobě nese nespočet významů, jež je nesnadné dešifrovat.“
Pro svůj zahajovací koncert abonentní řady A ve středu 1. října si Česká filharmonie se svým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem připravila dvě dokonale kontrastní skladby: efektní, posluchačsky vděčnou Burlesku pro klavír a orchestr d moll Richarda Strausse a závažnou Symfonii č. 8 c moll, op. 65 Dmitrije Šostakoviče. Pro Straussovu Burlesku se pořadatelům podařilo angažovat šestadvacetiletého japonského klavíristu Maa Fujitu, jednoho z nejvýraznějších představitelů mladé pianistické generace. Program i sólista přilákali do Rudolfina hojně posluchačů, Dvořákova síň byla zaplněná doslova do posledního místa.
Byčkov otevřel filharmonickou sezónu Ravelem a Čajkovským
„Vše v sólovém partu Klavírního koncertu bylo nádherně propracované co do artikulace a do detailů v pásmech, barvách a akcentech.“
„Nekonečně nádherná linka zasněné střední věty se odehrávala v tak jemné dynamické hladině a měla tak kouzelné vstupy harfy a dřevěných dechových nástrojů, že si posluchač mohl přát, aby ta krása nikdy nepřestala znít.“
„Čajkovského šest symfonií natočil s filharmoniky už kompletně a koncertní návraty k nim jsou pochopitelně čímsi jako erbovní záležitostí.“
Česká filharmonie bezprostředně po skončení festivalu Dvořákova Praha opět naplno opanovala své působiště Rudolfinum. Do sté třicáté sezóny vstoupila s šéfdirigentem Semjonem Byčkovem ve čtvrtek v televizním přenosu dvěma skvělými kompozicemi – Ravelovým perlivě brilantním Klavírním koncertem a Čajkovského emotivní Pátou symfonií. Jak se dalo čekat, ve velmi dobré formě a navíc se zajímavým sólistou.
Mao Fujita v Rudolfinu spolu s Českou filharmonií
Před osmdesáti lety skončila druhá světová válka, před padesáti zemřel Šostakovič. Na připomínku obou Česká filharmonie uvádí skladatelovu Osmou symfonii, která si v Sovětském svazu kvůli své tíživosti vysloužila zákaz uvádění. Nejdřív se ale ve Straussově Burlesce do Dvořákovy síně Rudolfina vrátí klavírista Mao Fujita. Trojici koncertů v prvních třech dnech měsíce října řídí šéfdirigent Semjon Byčkov.…
Semjon Byčkov: Čajkovskij je pro mě rodina. Jeho hudba může bolet a být krásná zároveň
„Mým největším snem je, aby se rutina nikdy nestala součástí budovy Rudolfina.“
„Čajkovskij samozřejmě nebyl žádný anděl, nikdo není. Ale v podstatě byl stejně ušlechtilý jako jeho hudba.“
„Jsme ve službách tvorby. Tvůrci jsou bohové, my jsme služebníci.“
Česká filharmonie vstupuje v těchto dnech do jubilejní 130. sezony. První koncerty ve dnech 25. a 26. září povede, přirozeně, šéfdirigent orchestru Semjon Byčkov. Na zahajovacím koncertě se spolu s filharmoniky vrátí k hudbě Petra Iljiče Čajkovského, konkrétně k Symfonii č. 5; tu pak těleso poveze i na svoje podzimní turné po Asii. Právě o Čajkovském Semjon Byčkov nejvíc mluví v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz. Z dirigentových slov o tomto autorovi je přitom ještě více než jindy cítit hluboký obdiv a pokora – a také láska.
Česká filharmonie otevírá 130. sezonu
Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov zahájí jubilejní sezonu prvního českého orchestru Pátou symfonií Petra Iljiče Čajkovského a Koncertem pro klavír a orchestr G dur Maurice Ravela. Sólistou bude korejský klavírista Seong-Jin Cho. Zahajovací koncerty 130. sezony České filharmonie se uskuteční 25. a 26. září večer, první z nich odvysílá Česká televize na…
Spíš vyrovnané než strhující. Hudební drama Tristan a Isolda
„Byčkov zůstává velkým dirigentem s mimořádným citem pro Wagnerovu architekturu, avšak dnešní večer ukázal, že ne všechny prvky se potkaly s jeho vizí tak přesně, jak jsme u něj zvyklí.“
„Arnarsson je zdrženlivý, neservíruje symboly doslovně a nechává filozofické vrstvy Wagnerova díla promlouvat především skrze hudební textury.“
„Tristan a Isolda zde nejsou provokací ani muzejním exponátem, nýbrž zrcadlem touhy, které odhaluje, jak blízko k sobě mají láska a smrt.“
Bayreuther Festspielhaus se tentokrát ponořil do tempa popírajícího časoprostor. Zatímco páteční Mistři pěvci vyznívali jako pohodlně čitelná veselohra, Tristan a Isolda značí tři dějství, v nichž se realita rozplývá v chromatickém napětí a každý akord je slibem, jehož naplnění je ve své podstatě čekáním na Godota. Ticho mezi frázemi Tristana a Isoldy nezní jako pauza, nýbrž promlouvá jako součást hudby samotné. Hudebního nastudování se ujal šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov, režie Thorleifur Örn Arnarsson.
Pařížská opera v příští sezoně. Rusalka zůstává na repertoáru
Jeden z největších evropských operních domů, pařížská Opéra national de Paris, v nastávajícím ročníku 2025/26 připraví sedm nových inscenací kategorie opera, přičemž své slovo řekne šéfdirigent prvního českého orchestru u přípravy nového Evžena Oněgina z pera Petra Iljiče Čajkovského. Českou stopu otiskne do pařížské paměti několik uvedení Dvořákovy Rusalky. A francouzská instituce pochopitelně chystá také…
Osmá na závěr osmdesátého. Mahlerovo opus magnum na Pražském jaru
Osmdesátý ročník Pražského jara vyvrcholí provedením možná největšího díla klasického repertoáru. Symfonie č. 8 Gustava Mahlera pro osm sólistů, dva smíšené sbory, dětský sbor a monumentální orchestr s varhanami si vysloužila podtitul Symfonie tisíců. Zazní dvakrát, 2. a 3. června ve Smetanově síni Obecního domu, a to v podání České filharmonie pod taktovkou šéfdirigenta Semjona Byčkova. Na výjimečné spolupráci…
Česká filharmonie se po půl století vrátí do Finska
V létě příštího roku se první český orchestr po jednapadesáti letech vrátí do finské metropole. Na základě aktuálně podepsaného memoranda o spolupráci se Česká filharmonie pod taktovkou šéfdirigenta Semjona Byčkova dvakrát představí na multižánrovém Helsinském festivalu. Česká filharmonie ve své dosavadní historii ve finském hlavním městě vystoupila jen dvakrát, a to v roce 1962…
Filharmonici a Byčkov na cestě s Mou vlastí
„Dílo vyznělo důvěrně známým způsobem, bez schválností, svévole a překvapení, příjemně ukotvené do očekávatelného a očekávaného průběhu.“
„Hráli na očekávané nejvyšší vlně svého standardu, ve kterém se snoubí charakteristicky jedinečný zvuk tělesa a špičkové hráčské kvality s nenapodobitelnou znalostí díla.“
„Vzhledem ke kosmopolitnímu zázemí šéfdirigenta jsou jeho interpretační podněty co do dosaženého vhledu do tak specifického díla v podstatě hodny obdivu.“
Česká filharmonie s šéfdirigentem Semjonem Byčkovem zahájila osmdesátý ročník mezinárodního festivalu Pražské jaro. Smetanova Má vlast vyzněla při té příležitosti v Obecním domě 12. května jako důvěrně známá hudba ukotvená v tuzemských tradicích, jako poctivě uchopená klasika, jako neuspěchaná, usedlá a spolehlivá kreace.
Semjon Byčkov: Má vlast bude vždy aktuální. Interpretace musí vycházet z přesvědčení
„Čím viac spolu hráme, čím viac spolu a s hudbou žijeme, tým väčšia je naša jednota.“
„Neexistuje čosi ako fixná interpretácia.“
„Hudobné dielo sa rodí od prvej noty, dokonca od ticha predtým, ako zaznie prvá nota.“
Je to tak trochu ďalší koncert, ale zároveň nie je. Aj tak uvažuje Semjon Byčkov o zahájení osemdesiateho ročníku Pražského jara, kde už dnes uvedie tradičnú Mou vlast s Českou filharmonii. Zo slov šéfdirigenta prvého českého orchestru je zrejmé, že o Smetanovom cykle uvažuje ako o veľkom diele, v ktorom je napriek programu a tradícii na prvom mieste stále samotná hudba. Tá podľa Byčkova osloví každého bez ohľadu na národnosť či znalosť reálií, hoci je najprirodzenejšie zakotvená práve v génoch českých hudobníkov.
Prvnímu týdnu Pražského jara udají takt symfonici z Bostonu, Tokia nebo rezidenční Patricia Kopatchinskaja
Osmdesáté Pražské jaro, jehož soukolí roztočila již mezinárodní soutěž a předfestivalový doprovodný program, zahájí tradičně dvojí uvedení Smetanovy Mé vlasti ve výročním roce svěřené České filharmonii a jejímu šéfdirigentovi Semjonovi Byčkovovi. První týden prestižní přehlídky přivítá i první renomované zahraniční hosty: Bostonské symfoniky s Andrisem Nelsonsem, symfoniky tokijské vysílací společnosti NHK s Fabiem Luisim, ale…
BBC Music Magazine Award pro Českou filharmonii a Smetanovu Mou vlast
Prestižní britský časopis BBC Music Magazine udělil 23. dubna své výroční ceny za loňský rok. O vítězích v online hlasování rozhodla veřejnost. Na loňský úspěch navázala Česká filharmonie, kterou tehdy čtenáři časopisu Gramophone zvolili Orchestrem roku. V cenách BBC Music Magazine letos český první orchestr uspěl poprvé, a to s nahrávkou Mé vlasti Bedřicha Smetany,…
Expresivní Šostakovič à la Byčkov a Vodičkovo renomé zas o kousek výš
„Jiří Vodička uložil skladbě výrazově ztemnělý nádech gradačního napětí, jejž přesvědčivě saturoval pečlivě stupňovanou dynamikou a šustivě zastřeným tónem.“
„Zdálo se, že skladba až příliš vystupovala sama za sebe bez originálnějšího dirigentského přičinění – jako by posluchač měl k dispozici pouze Šostakoviče bez Byčkova.“
„Do čtvrté věty Česká filharmonie vstoupila s expresivní nesmlouvavostí.“
Programově homogenní, ale co do interpretačních výkonů rozmanitý večer 26. března prožili posluchači během rudolfinského vystoupení České filharmonie, při němž kromě dirigentského umění Semjona Byčkova zazářila proslulá virtuozita Jiřího Vodičky. Houslový koncert a moll a Pátá symfonie Dmitrije Šostakoviče získaly díky skvělé souhře orchestru a sebejisté dirigentské perspektivě žádoucí punc svěžesti a modernosti, které si díky očekávané agresivnosti a disonantní sytosti ničím nezadaly s vysokým evropským standardem v provádění klasické literatury avantgardní hudby.
Hostující orchestr i nová hudba. Česká filharmonie představila program nové sezóny
Účast špičkových umělců, dvě jména rezidenčních umělců i záměr zprostředkovat českým posluchačům koncerty dalších světových hudebních těles, na začátku London Symphony Orchestra. Česká filharmonie zveřejnila v úterý 25. března v Rudolfinu plány do příští sezóny. Šéfdirigentem zůstává Semjon Byčkov, který těleso povede na nadcházejícím asijském turné. Filharmonie vykročí na podzim do jubilejní 130.…
David Mareček: Příští sezona přinese jednu velkou novinku
„Největším projektem sezóny bude podzimní asijské turné se Semjonem Byčkovem.“
„Orchestr bude mít tentokrát dva rezidenční umělce. Zvolili jsme totiž jednoho sólistu a jednoho skladatele.“
„Novoroční koncert 2026 bude složen čistě z našich sólistů, kteří jsou kmenovými hráči filharmonie.“
Česká filharmonie představila v úterý 25. března na tiskové konferenci program příští sezóny 2025/2026. Generální ředitel orchestru David Mareček v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz popisuje, na co se posluchači a příznivci orchestru mohou těšit, jaké novinky sezóna přinese nebo kam filharmonie vyjede na zahraniční turné. Hovoří také o rezidenčních umělcích, o objednaných novinkách, o nahrávkách a debutech i o České studentské filharmonii.
Padesát let od smrti Šostakoviče, stejná doba od Byčkovova odchodu ze SSSR
Česká filharmonie si pod taktovkou Semjona Byčkova připomene padesáté výročí skonu Dmitrije Šostakoviče uvedením jeho dvou skladeb. Vedle Páté symfonie, kterou orchestr hrál na evropském turné, zazní i První houslový koncert. V něm se sólového partu ujme koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina od středy do…
Vídeňská souhra kontrastů
„Po rôznom klavírnom škriepení sa sestry stretli v mólovej repríze…“
„Orchester tu vstupoval do diela veľmi málo… ako keď človek skočí do konverzácie malým komentárom, len aby pripomenul kontext.“
„Semjon Byčkov víta tento východ slnka, no rovnako vzdáva hold búrke, ktorú odvialo.“
Česká filharmónia sa 3. marca rozlúčila s Viedňou nie inak ako po viedensky. Po úctyhodnom klavírnom výkone sestier Labèqueových, kde sa Mozartovmu dielu dostalo zaslúženej interpretačnej kvality, rozburácal Semjon Byčkov sálu Musikvereinu Symfóniou č. 5 Gustava Mahlera. Bolo počuteľné, že Mahlerova monumentalita sa v priestore trochu tlačila, no viedenské publikum výkon orchestra vo veľkom velebilo.
Orchestrální akademie České filharmonie láká mladé hráče na dechy i smyčce
Česká filharmonie a její šéfdirigent a hudební ředitel Semjon Byčkov vypsali v letošní sezóně několik konkurzů do Orchestrální akademie na následující dvě sezóny. Zbystřit by měli mladí houslisté, violisté, violoncellisté, ale také klarinetisté, flétnisté, hornisté, fagotisté a trombonisté. Uzávěrky se liší dle oborů, nejvíce pospíšit si musí obory klarinet, viola a fagot, na které je…
Semjon Byčkov okouzlil Vídeň Šostakovičem
„Bola radosť sledovať, ako sa tento systém ozubených kolies postupne rozbiehal.
„Človeka mrazí, no aj tak tú krásu chcete ďalej pozorovať.“
„Semjon Byčkov svoje zanietenie povýšil do výrazového prostriedku.“
Česká filharmónia 3. marca odohrala prvý z dvoch koncertov zájazdu do Viedne. Dirigent Semjon Byčkov previedol divákov dielom Šostakoviča, konkrétne jeho Violoncellovým koncertom č. 1 a Symfóniou č. 5. Po jeho boku sedel violoncellista Sheku Kanneh-Mason a svojím majstrovstvom sa im podarilo zdvihnúť návštevníkov Musikvereinu zo stoličiek.
Čtyři evropská hlavní města, osm koncertů. Česká filharmonie na cestách
Jarní evropské turné České filharmonie začíná prvním vídeňským koncertem 2. března, tedy právě na Smetanovo 201. výročí narození. Turné se ponese ve znamení rezidencí, což je označení pro zájezdy, při nichž orchestr v jedné síni vystoupí více než jednou. Tak se stane v případě vídeňského Musikvereinu, londýnského Barbicanu a Pařížské filharmonie. Trojici koncertních destinací…
Sheku Kanneh-Mason debutuje u České filharmonie
Mladý britský violoncellista s africkými a karibskými kořeny Sheku Kanneh-Mason, který se do povědomí široké veřejnosti dostal zejména díky vystoupení na celosvětově sledované svatbě britského prince Harryho, se představí poprvé s Českou filharmonií. Na třetí únorové trojici abonentních koncertů, která je ve Dvořákově síni Rudolfina na programu mezi 19. a 21. únorem, s tělesem řízeným…
Česká filharmonie jediným českým zástupcem na letošních BBC Music Magazine Awards
Česká filharmonie uspěla v loňském roce na Gramophone Classical Music Awards, kde získala mimo jiné i titul Orchestr roku 2024. Stejný úspěch by mohla zopakovat také na cenách udílených prestižním BBC Music Magazine. O úspěchu českého tělesa rozhodne veřejnost na základě on-line hlasování. Až do pátku 28. února bude možné podpořit Českou filharmonii…
David Mareček: V Carnegie Hall nás chtějí znovu
„Česká hudební veřejnost Rokem české hudby tentokrát opravdu žila, podařilo se jej propsat i do obecného povědomí.“
„Po týdnu v New Yorku jsme si připadali, jako bychom tam byli rok.“
„Američané ocenili naše turné jako vzorovou reprezentaci země.“
Česká filharmonie a Pražský filharmonický sbor absolvovaly závěrem minulého roku úspěšné turné v New Yorku včetně celkem čtyř koncertů v Carnegie Hall. Generální ředitel obou těles David Mareček hodnotí v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz, co přinesl Rok české hudby nebo jak se podařilo zprávu o něm prosadit ve Spojených státech.
Sestry Labèqueovy při Byčkovově absenci hrají Mozarta. Diriguje 97letý Blomstedt
Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov podstoupil v polovině prosince bezprostředně po úspěšném americkém turné plánovanou operaci kyčelního kloubu, po níž se v současné době zotavuje. Koncerty v druhé polovině ledna za něj převezmou Herbert Blomstedt a Nicholas Kraemer. Sólistkami nejbližších abonentních večerů řady C budou 16. až 18. ledna v Dvořákově síni Rudolfina…
Česká filharmonie opět bez Byčkova. Nahradí jej Blomstedt a Kraemer
Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov se v aktuální sezóně zotavuje po druhé operaci. Z toho důvodu nebude v druhé polovině ledna řídit plánované koncerty s Českou filharmonií. K prvnímu českému tělesu zavítají jako náhradníci Herbert Blomstedt a Nicholas Kraemer, Byčkov se k dirigentskému pultu vrátí v únoru. V úvodu aktuální sezóny podstoupil Semjon Byčkov operaci zad, a proto…
Robert Hanč: Tři koncerty v Carnegie Hall nemůžeme mít, kdy si vzpomeneme
„Mimořádná příležitost, které chceme co nejlépe využít, ne snad kvůli sobě, ale kvůli celé české kultuře.“
„Poprvé se Česká filharmonie ve Spojených státech objevila v šedesátých letech minulého století na koncertě s Karlem Ančerlem v brooklynském Walt Whitman Hall. Teď tam letí počtrnácté.““
„Nástroje představují pět tun nákladu v jedenašedesáti speciálních transportních bednách.“
Česká filharmonie cestuje na další turné, a to do Spojených států. V newyorské Carnegie Hall ji čeká prestižní rezidence, tři koncerty završující od 3. do 5. prosince Rok české hudby 2024. Robert Hanč, od roku 2011 generální manažer a umělecký ředitel orchestru, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje přípravu takových zájezdů a alespoň trochu dává nahlédnout do jejich zákulisí. Jak říká, pro filharmonii takovýto zájezd rozhodně patří mezi nejnáročnější úkoly.
Český týden v Carnegie Hall za účasti prezidenta republiky a s dodatkem v Torontu
Koncert mladých talentů 2. prosince zahájí Český týden v Carnegie Hall, který je vrcholem oslav Roku české hudby. Na koncertech, které se v New Yorku uskuteční nejen ve světově proslulé koncertní síni, ale i v České národní budově na Manhattanu a na ikonickém náměstí Times Square, vystoupí Česká filharmonie se svým šéfdirigentem a hudebním ředitelem Semjonem…





























