KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Nejmladší talenty Akademie MenART na předních českých festivalech

Festivaly Pražské jaro, Americké jaro, Smetanova Litomyšl a Smetanova výtvarná Litomyšl spojuje zájem o nové talenty. Vedle mezinárodních hvězd dávají ve svých programech v nadcházejících týdnech prostor i zástupcům nejmladší generace umělců. Představí absolventy aktuálního ročníku Stipendijní Akademie mentoringu uměleckého vzdělávání MenART, kteří pracovali společně se svými pedagogy pod vedením předních umělců nejrůznějších oborů.…

Číst dál…

Prokofjevova Popelka od pátku v brněnském Mahenově divadle

Balet Národního divadla Brno v poslední premiéře této sezóny uvede balet Sergeje Prokofjeva Popelka. V nové rodinné inscenaci choreografky a režisérky Markéty Pimek Habalové se diváci mohou těšit na okouzlující příběh dívky, která čelí závistivé Maceše a nevlastním sestrám. Dílo s Orchestrem Janáčkovy opery hudebně nastudoval Ondrej Olos. Premiéra se bude konat zítra, v pátek 13.…

Číst dál…

Filharmonii Brno dirigoval Joe Hisaishi a společně uvedli hned dvě české premiéry

„Prokofjev byl z těch umělců, kteří měli s autoritativním režimem problémy, což dokladuje právě uváděná symfonie. Nyní mohla brněnská filharmonie uvést Symfonii č. 7 v původní verzi, tak, jak ji skladatel napsal.“ „Joe Hisaishi je znám ve světě především pro svoji filmovou hudbu, v Brně se však představil Variacemi 57 pro dva klavíry a orchestr.…

Číst dál…

Filharmonie Brno a Joe Hisaishi v dvojroli dirigenta a skladatele s českými premiérami

Filharmonie Brno avizuje jeden z vrcholů letošní sezóny. Dva večery, jejichž hlavní tváří bude Joe Hisaishi, japonský skladatel, který se v Brně představí také v roli dirigenta. Pod jeho taktovkou orchestr zahraje Prokofjevovu Symfonii č. 7 a dvě skladby v české premiéře – Symfonii č. 2 estonského skladatele Lepa Sumery a Hisaishiho Variace 57. Koncerty se…

Číst dál…

Yuja Wang – sdělnost ve stínu efektu

„Yuju Wang vnímám jako klavíristku s touhou po bezprostředním zalíbení u širšího publika prostřednictvím hry na efekt.“ „Nejméně doma byla Wang v Beethovenově Sonátě Es dur.“ „Ligetiho etudy se jednoznačně řadí k vrcholům celého recitálu a přál bych si je od Yujy Wang slyšet i jako komplet na nahrávce.“ V sezoně 2020/2021 uvedl Český spolek pro…

Číst dál…

Nadějné vyhlídky do klavírní budoucnosti

„V Prokofjevovi se Klára Gibišová pohybovala s až mazáckým nadhledem v přechodech mezi jednotlivými částmi.“

„Ve Skrjabinově Preludiu op. 16 č. 1 jako by se Anna Zimowska chopila příležitosti předvést všechno, co umí. Její Skrjabin byl rozmáchle jistý, s využitím mnoha barev nástroje.“

„Třpytivé běhy po klaviatuře působily, jako by Stefanova nestály žádnou námahu, obdiv zaslouží za kontrastní předivo jemného úvodu a ohnivé uherské melodie.“

Vynikající evropské soutěžní výsledky mladých českých klavíristů svědčí o výborném pedagogickém vedení i ctižádosti začínajících umělců. Jak jsou na tom jejich o poznání mladší kolegové, ukázala i Mezinárodní soutěž pro mladé klavíristy Broumovská klávesa. Letos se konala už podvanácté a umění některých jejích laureátů bylo možné posoudit na slavnostním koncertě v pražském sídle Velvyslanectví Polské republiky.

Číst dál…

Pražské Národní divadlo chystá sedm operních premiér

„Na 6. října je ohlášena premiéra opery Švanda dudák od Jaromíra Weinbergera, která měla světovou premiéru v pražském Národním divadle v roce 1927.“ „Po třiceti letech objeví na jeviti Národního divadla Dvořákova poslední opera Armida.“ „První baletní premiérou sezony Tramvaj do stanice Touha v choreografii Johna Neumeiera, využívající hudbu Sergeje Prokofjeva a Alfreda Schnittkeho.“…

Číst dál…

Mahler v souvislostech (1)
Symfonie tisíců

„Osmou symfonii veřejnosti poprvé představil v září 1910 v Mnichově – a byla to vlastně jediná příležitost, kdy byl plně uznán jako skladatel.“

„Ve Vídni a v Mnichově připravoval premiéru Osmé symfonie s jasným postojem, který ho jako dirigenta provázel po celý život, že ´nebude tolerovat žádné umělecké lajdáctví´.“

„V Praze zazněla poprvé 20. března 1912 za řízení Alexandera Zemlinského.“

Dva roky po mnichovské premiéře, v březnu 1912, zazněla i v Praze Mahlerova Osmá symfonie, zvaná Symfonie tisíců. Dělí nás od té koncertní události sto deset let. Výlučné dílo za tu dobu na pódiích, ani na těch pražských, nezdomácnělo. Nejen pro enormní nároky na velikost interpretačního aparátu, ale asi i pro svou velikášskou monumentalitu a možná i pro texty z druhého dílu Goethova Fausta, jejichž filozofující poselství nemá pro posluchače takovou bezprostřední emotivní sílu jako Mahlerovy písňové texty nebo chorál v jeho Druhé symfonii.

Číst dál…

Dvořákova Praha v září třikrát s Rusalkou

„V Rudolfinu v roli Rusalky vystoupí litevská sopranistka Asmik Grigorian.“ „Původně ohlášeného Valerije Gergieva nahradí dirigent Myung-Whun Chung.“ „Přehlídku ozdobí legendární argentinská klavíristka Martha Argerich, která v Praze naposledy vystoupila v roce 1974.“ Česká filharmonie s trojím koncertním provedením opery Rusalka, Clevelandský orchestr, londýnský Royal Philharmonic Orchestra, Symfonický orchestr Švédského rozhlasu, rozsáhlá komorní řada…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (44)
Střevíčky aneb Rusové, Ukrajinci a západní hyperkorektnost

„Kolik těch statusů je promyšlených a autentických a kolikpak jich možná vzniklo v důsledku či dokonce v režii propagandy…?“

„Romány a partitury nikdo nebude pálit ani zakazovat. Řeč je tu pouze o tom, jestli některé knihy a opery jen na čas neodložit.“

„Uvažujme spíše, jestli je odložení inscenace Čajkovského opery na vhodnější dobu projev hloupé a sebezničující západní hyperkorektnosti, nebo něco jemnějšího.“

Ruská agrese vůči Ukrajině je barbarsky prvoplánová v zabíjení lidí a v porušování civilizovaných principů, ale má dominový efekt i v nesčetných dalších souvislostech. Také v umění. Diskuse, jestli dělat jakoby nic…, nebo si teď, ve znechucení tou zase už divnou východní zemí, nějakou dobu třeba o něco méně pouštět do života některé projevy ruské kultury, jsou na sociálních sítích, a možná i na různých poradách, čím dál vášnivější.

Číst dál…

Písně sladké Francie viděné s nadhledem

„Hravost, ale i náročnost partu byla příležitostí pro Juventus Collegium FOK předvést své kvality, ale také si dosyta zahrát (a vyhrát).“ „Markéta Cukrová, excelentní interpretka písní, vystihla všechny valéry Mallarméovy poezie a kongeniálního Ravelova zhudebnění.“ „Kontrast strohého technického jazyka s hudební nápaditostí uvedl posluchače v úžas.“ S nápaditou dramaturgií se představil soubor Juventus Collegium…

Číst dál…

Josef Špaček v novobenátecké Záložně

Josef Špaček se vrací do Benátek nad Jizerou. 8. března vystoupí na koncertu Kruhu přátel umění, tentokrát sám, bez doprovodu klavíru. Na programu bude Johann Sebastian Bach, Eugène Ysaÿe a Sergej Prokofjev. Koncert se koná na Den žen od půl osmé večer v malém sále novobenátecké Záložny, vstup z Husova náměstí. Recitál zahájí…

Číst dál…

Věčná naděje dnes – Josef Špaček a Miroslav Sekera v Anežském klášteře

Pořadatelé festivalu Věčná naděje zvou na dnešní recitál houslisty Josefa Špačka a klavíristy Miroslava Sekery do pražského kláštera svaté Anežky České. Dvojice uvede Sonátu pro housle a klavír Leoše Janáčka, Sonátu pro housle a klavír č. 2 D dur, op. 94bis Sergeje Prokofjeva, Ukolébavku pro housle a klavír Gideona Kleina a Mnoho povyku pro nic…

Číst dál…

Více Prokofjeva!

„Bylo to poprvé, co Prokofjev psal bez nástroje, kdy neměl možnost si napsané přehrávat, kupodivu napsal jednu ze svých nejzářivějších skladeb.“ „Zařadit po této skladbě Koncert pro klavír a orchestr č. 14 Es dur Wolfganga Amadea Mozarta byl omyl dramaturgie.“ „V Praze jsme slyšeli samozřejmě původní verzi z roku 1930 a lze se…

Číst dál…

Stravinskij, Kančeli a Prokofjev Slovenské filharmonie zítra a v pátek

Slovenská filharmonie se svým šéfdirigentem Danielem Raiskinem vystoupí na dalších koncertech, a sice zítra a v pátek od 19 hodin ve své Koncertní síni. V narychlo změněném programu figuruje Schubertova Nedokončená symfonie, Brahmsova Rapsodie pro alt, mužský sbor a orchestr, suita z baletu Pták Ohnivák Igora Stravinského a skladba Nu.mu.zu na sumerský text od Giji Kančeliho (1935-2019),…

Číst dál…

SOČR v pondělí – Mozart a Šostakovič Gabriely Montero. Poprvé s Josephem Bastianem

Symfonický orchestr Českého rozhlasu přichystal na pondělí 21. února další koncert. Tentokrát s venezuelskou klavíristkou Gabrielou Montero, která se v této sezóně stala rezidenční umělkyní orchestru. Přednese Mozartův Koncert č. 14 a poté společně se sólotrumpetistou SOČRu Jiřím Houdkem První klavírní koncert s obligátní trubkou od Dmitrije Šostakoviče. Program pod taktovkou francouzsko-švýcarského dirigenta Josepha…

Číst dál…

Ruské doteky dirigenta Kristjana Järviho

„Järviho Polární záře evokuje něco svátečního a pohybuje se v okruhu, který otevřel svými přívětivými a vemlouvavými kompozicemi Philip Glass.“ „Centrem večera byl Prokofjevův 2. houslový koncert, dílo kouzelně lyrické, zralé dílo, neoklasicky přehledné, ale naprosto svoje, virtuózní i jemné.“ „Suita ze Sněhurky končí tancem kejklířů, který připomíná trochu komedianty z Prodané nevěsty a trochu Čajkovského…

Číst dál…

Kabeláč, Ullmann a Brahms České filharmonie ode dneška do soboty

Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov připravil na dnešek, zítřek a na sobotu silný program složený z fascinujících a zároveň závažných děl poznamenaných dobou. V první polovině koncertů zazní Mysterium času Miloslava Kabeláče, jehož popularita mezi světovými orchestry v posledních letech neustále roste, a málo uváděný orchestrální melodram Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka, který…

Číst dál…

FOK seversky s Vadimem Repinem a Kristjanem Järvim

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK přichystal dva koncerty věnované hudbě evropského severu. Pod vedením estonského dirigenta Kristjana Järviho zaznějí skladby ruských a estonských skladatelů, včetně jeho vlastního díla nazvaného Polární záře, které bude mít českou premiéru. Pražští symfonikové zároveň přivítají ruského houslistu Vadima Repina. Ten bude sólistou Prokofjevova Koncertu pro housle…

Číst dál…

Zahajovací koncert jarní části Břevnovských hudebních setkání zítra

Pořadatelé cyklu Břevnovských hudebních setkání zvou na zahajovací koncert jejich jarní části, a sice zítra v 19 hodin do Tereziánského sálu Břevnovského kláštera. V programu s názvem Zlaté pomeranče italského baroka tam vystoupí mezinárodně renomované umělkyně, cembalistka Barbara Maria Willi a hráčka na barokní housle Lenka Torgersen. Na programu budou Sonáta D dur, op. 5/1…

Číst dál…

Koncert, který se zapíše do análů Slovenské filharmonie

„Milan Paľa a Juraj Valčuha sa vo vzácnej symbióze zaslúžili v Bratislave o mimoriadny umelecký zážitok“ „Milan Paľa sa náročnej faktúry Elgarovho diela zmocnil s typickou bravúrnou suverenitou“ „Jeden z dramaturgických a interpretačných vrcholov prebiehajúcej koncertnej sezóny“ Dve raritné symfonické diela európskej hudby 20. storočia s účasťou dvoch výnimočných slovenských umelcov boli na programe ďalšej abonentnej dvojice…

Číst dál…

Slovenská filharmonie dnes a zítra s Jurajem Valčuhou a Milanem Paľou

Slovenská filharmonie na čtvrtek a pátek přichystala symfonické koncerty pod taktovkou Juraje Valčuhy. Virtuos Milan Paľa přednese sólový part v Elgarově Houslovém koncertu h moll, op. 61. „Toto takmer hodinové monumentálne dielo anglického neskoro-romantického skladateľa zaznamenalo popularitu už v čase svojho vzniku,“ uvádí dramaturgie s tím, že premiéra díla se konala v roce 1910 v podání…

Číst dál…

Jiří Rožeň a jeho debut u Slovenské filharmonie

„Šostakovičova Slávnostná predohra je brilantné orchestrálne dielo, no oslavuje kult falošnej revolučnej pozitivity.“ „Talentovaný Jiří Rožeň sa snažil, no hrať Čajkovského symfónie, aj tie rané, s jedenástimi prímami je pod hranicou únosnosti.“ „Pri počúvaní Prokofievovho koncertu sa pamätníkovi v mysli vybaví interpretačné majstrovstvo klaviristov Petra Toperczera a Mariana Lapšanského.“ Abonentný cyklus Slovenskej filharmónie…

Číst dál…

KSO dnes s odloženou oslavou výročí narození Sergeje Prokofjeva

V loňském roce uplynulo sto třicet let od narození jednoho z nejvýznamnějších skladatelů dvacátého století Sergeje Sergejeviče Prokofjeva. Karlovarský symfonický orchestr pro tuto příležitost připravil koncert, který se v důsledku pandemických omezení dočká svého uvedení až dnes. Osobnost tohoto výjimečného dirigenta, klavíristy a skladatele představí prostřednictvím tří skladeb – Houslového koncertu č. 1…

Číst dál…

Jiří Rožeň zítra a v pátek poprvé u Slovenské filharmonie

Mladý český dirigent Jiří Rožeň debutově vystoupí se Slovenskou filharmonií, a to zítra a v pátek v sále prvního slovenského orchestru od 19 hodin. Program otevře Šostakovičova Slavnostní předehra, op. 96. Následovat bude Prokofjevův Třetí klavírní koncert, op. 26, v němž se sólového partu ujme mladý Španěl Leo de María, laureát Mezinárodní soutěže Johanna Nepomuka Hummela.…

Číst dál…

Komorní koncert v Malém sále Slovenské filharmonie v úterý i s návštěvníky

V rámci cyklu Hudební mozaika se v úterý 18. ledna v Malém sále Slovenské filharmonie od 19 hodin představí flétnistka Ivica Gabrišová a klavírista Maroš Klátik. Program otevře Flétnová sonáta z roku 1968 gruzínského skladatele Otara Taktakishviliho, autora několika oper, symfonií, klavírních, houslových a violoncellových koncertů. Poté zazní Flétnová sonáta Bohuslava Martinů, která patří k jeho nejoblíbenějším…

Číst dál…

Mladí interpreti v Sukově síni kouzlili. A okouzlili

„Daniel Matejča zahrál Sonátu pro sólové housle č. 1 g moll, op. 27 Eugèna Ysaÿe s naprostou pokorou, zaníceností a schopností vtáhnout posluchače do hry.“

„Hra Tria Incendio je přes věk interpretů vyzrálá a současně ozdobená mladistvým nadšením.“

„Prokofjevova Sonáta a moll č. 3, op. 28 byla stvrzením Zukalova klavírního umu – výborné techniky, smyslu pro přehlednou výstavbu, rytmickou přesnost.“

Na koncertě Českého spolku pro komorní hudbu se v úterý 11. ledna představili mladí hudebníci, kteří si již na prahu kariéry vydobyli skvělé jméno. Vesměs jsou laureáty významných soutěží a jejich jména jsou zárukou kvalitních výkonů. V Sukově síni Rudolfina vystoupili houslista Daniel Matejča, Trio Incendio a klavírista Matouš Zukal.

Číst dál…

Skvělý debut gruzínského pianisty Sandra Nebieridze v Ostravě

“Z reakcí obecenstva bylo zřejmé, že Nebieridze v Ostravě jednoznačně zabodoval.” “Ani na okamžik neslevil ze své rytmicky precizní hry a špičkové techniky.” “Mám pocit, že se jménem Sandro Nebieridze se brzy budeme setkávat častěji.” V rámci klavírní řady Janáčkovy filharmonie Ostrava se 10. ledna představil mladý gruzínský pianista Sandro Nebieridze. Je…

Číst dál…

Jan Čmejla zraje a nevyhýbá se náročnému repertoáru

„Již v první skladbě večera si posluchači uvědomili, s jakou vrcholnou rytmickou přesností se klavírista pouští do každého taktu, každého tématu.“

„Závěr Skrjabinovy sonáty byl strhující – zahraný mohutným opulentním zvukem, se znatelným nadhledem a kontrolou, a navíc ne bezobsažně.“

„Ve Čmejlově interpretaci Schumannova Karnevalu se projevil jeho smysl pro detail i tektoniku, vnímání kontrastů i celku, široký rejstřík úhozů a přesný rytmus.“

V dramaturgicky zajímavém recitálu se ve středu 5. ledna představil na Pražské konzervatoři osmnáctiletý klavírista Jan Čmejla. Oč méně šetřil výběrem skladeb sebe, o to větší zážitek připravil posluchačům. Takřka rodinná atmosféra v sále konzervatoře povzbudila interpreta k velmi hodnotnému výkonu.

Číst dál…

JFO v pondělí se Sandrem Nebieridzem, ve čtvrtek s mladými sólisty

Následující dva lednové koncerty Janáčkovy filharmonie Ostrava potěší milovníky komorní hudby a představí elán mladých sólistů. Poprvé do Česka dorazí mladý gruzínský klavírista a skladatel Sandro Nebieridze. Ten v Domě kultury města Ostravy v pondělí 10. ledna od 19 hodin přednese, v rámci cyklu klavírních recitálů, i vlastní tvorbu – Klavírní sonátu č. 1 c moll,…

Číst dál…