KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pohledem Petra Vebera (18)
Bacha na Händela!

„Duchovní díla obou završitelů barokní hudební éry budí úctu a úžas, těší nás a přesvědčují… a toho, kdo chce, vedou blíž k víře.“

„Na Händela je opravdu potřeba dávat pozor. Není totiž o nic menší než Bach.“

„Jejich hudba je odlišná, třebaže oba patří baroku.“

Mozart a Salieri tvoří hudební dvojici, které přidaly na věhlasu společnou rukou literatura, divadlo a film. Začal s tím básník Alexander Sergejevič Puškin a na něj navázal skladatel Nikolaj Rimskij-Korsakov, o století později téma oživil dramatik a scenárista Peter Shaffer a pár let po něm filmový režisér Miloš Forman. Podobné zajímavé hudební dvojice by mohli tvořit Smetana s Dvořákem nebo Prokofjev se Šostakovičem… Bach s Händelem také, jen s tím rozdílem, že oni dva se zřejmě nikdy nepotkali.

Číst dál…

Taťjana Nazarbekova: V Čajkovského orchestru lidé pracují celý život

„Teď, když slavíme 90 let, jsme nachystali tři velké zájezdy do Číny, Japonska a Koreje.“

„Náš orchestr premiéroval celou řadu děl. V tom chceme pokračovat, a proto hrajeme skladby autorů 20. a 21. století.“

„Náš orchestr byl jediný, který zůstal tady v Moskvě v roce 1941 a hrál a posílal své nahrávky na frontu vojákům.“

Pražský filharmonický sbor v rámci hostování v Moskvě spolupracuje s Velkým symfonickým orchestrem Petra Iljiče Čajkovského. Těleso bylo založeno v roce 1930 jako Moskevský rozhlasový orchestr a až v roce 1993 přijalo současný název. S Taťjanou Nazarbekovovou, jeho uměleckou ředitelkou, jsme si v pátek v den orchestrální zkoušky, v předvečer společného koncertu, povídaly o minulosti i budoucnosti orchestru. Nemusela jsem ani pokládat první otázku – vše, co jsem si mohla přát vyzvědět, mi vylíčila sama a jedním dechem…

Číst dál…

Ceny Jantar zveřejnily 48 nominací v šestnácti kategoriích

Za měsíc poznáme vítěze třetího ročníku Moravskoslezských kulturních Cen Jantar za rok 2019. Galavečer se koná v neděli 15. března ve vítkovické aule Gong. V šestnácti kategoriích odborné poroty nominovaly celkem 48 umělců nebo uměleckých seskupení. Za artificiální hudbu to jsou klavíristé Ivo Kahánek a Jan Bartoš, houslistka Hana Kotková a hudební tělesa Benda…

Číst dál…

Grandiózní Prokofjev v grandiózním provedení Janáčkovy filharmonie Ostrava

„Alena Baeva hrála vitálně a melodii krásně modelovala, jako by jí tryskala přímo z duše.“ „Hráči Janáčkovy filharmonie podali excelentní výkon a zdálo se, že mezi dirigentem a orchestrem jiskří tvořivá synergie.“ „Všechny tři kompozice vyzněly jako svěží, nestárnoucí díla, která zazářila čerstvou silou a nadčasovou invencí.“ Janáčkova filharmonie si na koncert s názvem Grandiózní Prokofjev…

Číst dál…

Slibní mladí klavíristé na večeru Pražské konzervatoře

„Možná v leckterých výkonech dosud chybí více jistoty a zralosti, ale není fér porovnávat studenty se zkušenějšími kolegy.“

„Budou mít příležitost se všichni ti talentovaní mladí lidé prosadit v tvrdém konkurenčním světě?“

„V podání Anny Gaálové to byl Beethoven křehký a něžný, zadumaný a přemýšlivý, ale i hravý a jiskřivý.“

Slyšet přehlídku talentovaných mladých pianistů – posluchačů Pražské konzervatoře – je zajímavý zážitek. Nejen kvůli velmi dobrým interpretačním výkonům, ale přináší to i jednu otázku k zamyšlení. Budou mít příležitost se všichni ti talentovaní mladí lidé prosadit v tvrdém konkurenčním světě, otevře se před nimi úspěšná koncertní a nahrávací kariéra? O tom, zda se tak stane, někdy nerozhoduje jen píle a talent. Uvidíme, nechme se překvapit. Jména mladých konzervatoristů je ale dobré si zapamatovat. Ostatně, některá z nich jsou již v hudebním světě známá.

Číst dál…

Petr Fiala: Se sborem buď zkoušíme, nebo jsme na koncertních cestách

„Jak obtížné je vybudovat „na zelené louce“ velký profesionální sbor, jsem si uvědomil až později.“

„Pěvecká a hudební úroveň zájemců je velmi slabá, většinou nesplní požadavky ani prvního kola konkurzu.

„Přesto, že se nám umělecky daří a že získáváme řadu koncertních nabídek u nás i v zahraničí, naše ekonomická situace je velmi složitá a náročná.“

Český filharmonický sbor Brno si připomene v příštím roce třicet let umělecké práce. Jeho zakladatel, ředitel a sbormistr Petr Fiala v bilančním rozhovoru pro portál KlasikaPlus odpovídá na otázky týkající se minulosti, současnosti i budoucnosti tělesa a přibližuje, v čem spočívá zahraniční renomé sboru, ale hovoří i o své skladatelské práci a dcerách, které se také věnují profesionálně hudbě. Sám přiznává, že vést profesionální sbor, který si musí polovinu prostředků na provoz vydělat vlastní koncertní činností, je práce vyčerpávající, „na dva úvazky“, jak říká. Ale nelituje…

Číst dál…

Beethoven pro tři

„Prokofjevova Klasická symfonie působila zběžně, až moc usedle, uměřeně.“

„Beethovenův Trojkoncert figuroval v programu jako jeho přirozený vrchol a také se jím stal.“

„Byli jsme svědky spíše introvertní hry. Hry jemné možná až nestylově.“

Orchestr PKF-Prague Philharmonia hrál na prvním prosincovém abonentním koncertě klasicky a neoklasicky. Hostující trio tvořené třemi mladými instrumentalistkami se s ním velmi jemně a neotřele zhostilo Beethovenova Trojkoncertu. Od hostujícího dirigenta Simona Krečiče však ani v této partituře, ani v případě Haydnovy a Prokofjevovy hudby mimořádné podněty nevycházely.

Číst dál…

Smetanova síň přijala Vadima Repina s nadšením

„Repin dokáže svůj nástroj rozezpívat a naplno zhodnotit dědictví starého italského houslařského mistra.“ „Třetí věta plná imitací všeho druhu měla energii, o kterou se Repin dělil se všemi přítomnými.“ „Repin stvrdil svoji nadvládu nad všemi houslovými technikami. Společně s Korobeinikovem dovedli publikum k nadšenému potlesku.“ Ruský houslista, který je odmalička ve světě považován za…

Číst dál…

Beethovenův Trojkoncert ve světovém obsazení chystá PKF – Prague Philharmonia

Beethovenův Trojkoncert pro housle, violoncello a klavír C dur přijedou do Prahy zahrát sestry Skrideovy a jejich klavírní trio světového renomé, které hraje ve složeí Baiba Skride (housle), Lauma Skride (klavír) a Harriet Krijgh (violoncello). Koncert se koná v úterý 3. Prosince. Trio a PKF — Prague Philharmonia vystoupí pod taktovkou slovinského dirigenta Simona Krečiče…

Číst dál…

Velkolepý návrat Janáčkovy filharmonie a Lukáše Vondráčka

„Leoš Svárovský po návratu z Koreje filharmoniky vůbec nešetřil.“

„Srozumitelnost každé noty byla až neuvěřitelně dokonalá, vše bylo slyšet, všemu rozumět.“

„Poslední věta symfonie, stejně jako první, byla poněkud nekonečná.“

Dům kultury města Ostravy byl minulý čtvrtek svědkem společného vystoupení pianisty Lukáše Vondráčka, dirigenta Leoše Svárovského a Janáčkovy filharmonie. Vedle Glinkovy a Dvořákovy hudby zazněl v podání třiatřicetiletého opavského rodáka 3. klavírní koncert Sergeje Prokofjeva, populární a efektní dílo, které autor sám jako sólista premiéroval v roce 1921 v Chicagu. O koncertě píše studentka Fakulty umění Ostravské univerzity Helena Kokšová.

Číst dál…

Kultivovaná virtuozita Marc-André Hamelina

„Namiesto toho, aby Hamelin svoje technické dispozície využíval k exhibícii, ich naplno venuje v prospech vyznenia diela, jeho zvukových a artikulačných nuáns.“ „V podaní Hamelina bola Fantázia fascinujúcim, zvukovo perfektne vystavaným kusom.“ „Hamelinovo pojatie krehkého Schubetovho sveta postavilo Rudolfinum na nohy.“ Kanadský klavirista a jeden z najuznávanejších virtuózov súčasnosti Marc-André Hamelin sa v útorok predstavil na…

Číst dál…

Hyperrealistická Polednice Ondřeje Adámka konečně v Praze

„Před očima mi proběhl doslova celý příběh Polednice. Hudba je to nesmírně strhující a dramatická.“ „Pražský filharmonický sbor představil to nejlepší ze svých interpretačních kvalit.“ „Liebreich nikterak nechvátal, nechával zářit jednotlivé impresionistické plochy a široké melodické oblouky.“ První abonentní koncert Symfonického rozhlasu Českého rozhlasu nabídl posluchačům opravdu speciální program. Na vlně mysteriózních…

Číst dál…

Za týden začíná Firkušného festival, nabídne pětici špičkových klavíristů

Klavírní festival Rudolfa Firkušného připravil na polovinu listopadu celkem pět koncertů. Do Prahy přiveze hvězdy klavírního nebe Jevgenije Kissina a Marc-André Hamelina. V premiéře uvede představitelku nové „zlaté éry“ časopisu Gramophone, italskou klavíristku Beatrici Ranu. Oblast jazzu bude reprezentovat se svým triem klavírista Aaron Diehl. Domácí barvy bude tento ročník hájit pianista…

Číst dál…

Koncert Moravské filharmonie Olomouc zmapuje hudební otisky evropských válek

Otisky evropských válek, to je podtitul dnešního koncertu Moravské filharmonie Olomouc. Začíná v 19 hodin v Redutě. 17. října před 75 lety zahynul v plynové komoře v Osvětimi Pavel Haas, a to společně s dalšími tzv. terezínskými skladateli – Viktorem Ullmannem a Hansem Krásou. Dramaturgie proto vybrala Haasovu Studii pro smyčcový orchestr. Kromě ní zazní ještě Beethovenův „Císařský“…

Číst dál…

Rudolfinem znělo „Agněče Božij“

„Šumařovo dítě, to byl Janáček smutný, ale vroucí, dramatický a přitom jemný, plný energie i melancholie.“ „Jan Mráček zahrál Prokofjevův houslový koncert – jedním slovem – skvěle.“ „Janáčkova Glagolská mše je jednou z nejoriginálnějších kompozic duchovní hudby vůbec a patří mezi největší světová hudební liturgická díla.“ Česká filharmonie připravila svým abonentům mimořádný zážitek. Na…

Číst dál…

Zítra začíná 56. Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha

Prostory Národního divadla budou od zítra hostit 56. ročník Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha. Přehlídka je čtyřdenní kulturní událostí, která umožňuje širší poznání televizních hudebních, tanečních a divadelních pořadů a filmů nejen z české, ale i světové produkce, a to prostřednictvím soutěže, promítání, videotéky a odborných setkání. Soutěžní snímky, jejichž základní podmínkou je umělecká úroveň pořadu,…

Číst dál…

Dva orchestry, každý jiný

„Vystoupení Novoměstské filharmonie bylo sestaveno ze známých, oblíbených a všeobecně akceptovatelných děl.“ „Melodie György Ligetiho ukázaly vysokou technickou úroveň mladých thajských hudebníků.“ „V sále snad nebyl nikdo, koho by suita z opery Helena Citrónová od Somtowa Sucharitkula citově nezasáhla.“ Sálem Martinů na AMU zněly 12. září klasické melodie. Nic divného, znějí tam…

Číst dál…

Trio pro jeden večer jako srostlý tým

„Uznávaný sedmadvacetiletý violoncellista s respektovaným šestašedesátiletým klavíristou se opět pražským posluchačům nesmazatelně otiskli do duší.“ „Byli jsme svědky splynutí všech interpretů, kteří hráli jako jedno tělo, jedna duše…“ „Už po druhém koncertu komorní řady lze konstatovat, že to, co zatím zaznělo, se bude v následujících ročnících překonávat jen těžko.“ Další z koncertů komorní…

Číst dál…

Dvořákova Praha v týdnu: tři komorní koncerty, SOČR a Česká filharmonie

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha nabídne v tomto týdnu tři komorní koncerty a dva symfonické. Zítra se ve Dvořákově síni od 20:00 hodin odehraje zahajovací koncert komorní řady. Vystoupí špičkoví sóloví a komorní hráči, slavný německý klavírista Gerhard Oppitz, americký houslista a kurátor letošní komorní řady Gil Shaham, náš houslista Josef Špaček, violista Pavel Nikl a rakouský violoncellista…

Číst dál…

Balet Národního divadla Brno zahájil 101. sezónu letním koktejlem

„Brněnský soubor má na co navazovat. Jak v klasickém baletu, tak v baletu moderním. To bylo smyslem i nové koncepce Letního baletního koktejlu 2019.“

„Balet Romeo a Julie Sergeje Prokofjeva měl světovou premiéru před 80 lety v Brně a v uplynulé sezóně to brněnský balet velice oslavoval.“

„Walking Mad spolu s Korzárem patřily k vrcholům Letního baletního koktejlu 2019.“

Už třetím rokem zahajuje balet Národního divadla Brno svou sezónu Letním baletním koktejlem. Ten letošní se přesunul z letní scény na hradě Špilberk do komornějšího prostředí Biskupského dvora. Změna baletu prospěla. Krásné renesanční arkády dvora a nad nimi se tyčící majestátní barevně osvětlený Petrov vytvořily výbornou kulisu. A k atmosféře přispělo i nové hlediště, které připomíná to otáčivé v Českém Krumlově, pouze je statické. Škoda jen, že poslední den čtyřdenní přehlídky, 2. září, muselo být představení kvůli dešti zrušeno.

Číst dál…

Jan Fišer: Chceme být duchem i pohledem na hudbu stále tvůrčí a mladí

„Se stylem Jiřího Bělohlávka dennodenně konfrontováni.“

„V případě mého recitálu je základ ve francouzské hudbě, která se zároveň vine jako červená nit celým šéfovským obdobím Emmanuela Villauma u PKF.“

„V triu někdy bývá debata citově zabarvenější. Ale to je zdravé a vždycky se dohodneme.“

Jan Fišer, koncertní mistr PKF — Prague Philharmonia, je jedním z nejvýraznějších houslistů mladé generace. Vztah k hudbě a houslím získal v rodině a ve folklorním prostředí. Po absolvování Pražské konzervatoře studoval v USA na Carnegie Melon University, kde byl žákem Andrese Cárdenese. Vystupuje sólově doma i v zahraničí, kromě svého domovského orchestru spolupracuje s dalšími předními hudebními tělesy, věnuje se i komorní hudbě…

Číst dál…

„Pomeranče“ v Národním

„Orchestr hrál první večer Prokofjevovu sršatou hudbu, vyžadující hodně energie a neméně tolik přesnosti, opravdu skvěle.“ „Radim Vizváry našel rovnováhu mezi tušenou absurdní ztřeštěností, legrací a zábavností a hrůzostrašnou pohádkovostí.“ „Ze tří princezen ukrytých v plodech přežije sice jen jedna a ještě je na přechodnou chvíli proměněna v krysu, ale nakonec se vše v dobré obrátí. A nebo…

Číst dál…

Zdeněk Klauda: Na hudbě jsem závislý

„Inscenace není dílem, je pouze jeho interpretací. Dílo je vždy partitura.“

„Mám rád, když hudba vzniká v kolektivu a když se lidé navzájem inspirují. Ten kvas je pro mě živnou půdou!“

„Myslím, že v dnešních dnech už s největší pravděpodobností neobjevíme skladatele, za kterým by zůstaly hluboké brázdy.“

Pyšní se tím, že ho celou LŠU nedonutili zpívat. Dnes je šéfkorepetitorem Národního divadla a při práci s kolegy samozřejmě musí zpívat denně. Kromě toho je Zdeněk Klauda klavírista, flétnista, skladatel, dirigent a hudební manažer. Právě v těchto dnech probíhá Festival Jakuba Jana Ryby, který spoluzaložil a stará se o jeho dramaturgii, stejně tak jako o málo známý, zato bohatý odkaz tohoto pro většinu „autora jedné skladby“. Také vystupuje se svým orchestrem L´Armonia Terrena. A KlasicePlus přiznal, že si hudbu pustí i po náročném pracovním dni.

Číst dál…

Christopher Ward: Láska ke třem pomerančům je rozkošná pohádka

„Jsem přesvědčen, že takový zábavný, kouzelný a magický večer, jaký chystáme, lidé rádi přijmou.“

„Čeká mě můj první operní Wagner, měl jsem své první dirigentské setkání s Brucknerovými symfoniemi…“

„Musel jsem se naučit, že způsoby komunikace jsou v Německu odlišné od těch britských.“

V pražském Národním divadle vrcholí přípravy na čtvrteční premiéru Prokofjevovy opery Láska ke třem pomerančům. Uskuteční se v rámci festivalu Pražské jaro. Inscenaci připravili režisér Radim Vizváry, scénograf Boris Kudlička a dirigent Christopher Ward. Osmatřicetiletý umělec s evropskou působností, generální hudební ředitel německého města Cáchy a šéf tamního symfonického orchestru byl v Praze na stejné scéně už loni v lednu podepsán pod premiérou Brittenovy opery Billy Budd…

Číst dál…

Praha chystá Prokofjevovu Lásku ke třem pomerančům

„V tomto světě představ, iluze a kouzel se vyobrazují základní až archetypální vztahy mezi lidmi.“ „Jde o kosmopolitní dílo: podle italské předlohy v ruské úpravě na francouzský text a pro americké publikum.“ „Pomeranče budou ztvárněné jako ženská ňadra – jako symbol ženství, který v inscenaci hledáme.“ 100 let od vzniku a pár dní po výročí narození…

Číst dál…

Truls Mørk s Českou filharmonií – opulentní zvukové hody

„Cellista, velký obdivovatel Rostropoviče, se vyznačuje velice intenzivním vibratem a širokým zvukem. Jeho idol by byl pravděpodobně spokojen.“ „Salonenův epický opus byl technickým oříškem pro sólistu, zvukového technika, dirigenta a všechny členy České filharmonie.“ „Čas na zkouškách pravděpodobně patřil zejména Salonenovi a není se čemu divit. Práce dirigenta, sólisty i orchestru na tomto díle…

Číst dál…

Česká filharmonie: Braunerův debut a sólo pro Jiřího Vodičku

„Po Stravinském přišlo to, kvůli čemu řada posluchačů ten večer vážila cestu do Rudolfina – Prokofjevův 2. houslový koncert.“ „Vodička je rozený sólista. Prokázal virtuozitu, muzikálnost… a také charisma.“ „Tomáš Brauner i vše vynahradil v Sinfoniettě La Jolla od Bohuslava Martinů.“ Na koncertech abonentní řady C se třikrát po sobě představili Česká filharmonie…

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK
Jiří Vodička s Českou filharmonií

3 z vás právě vyhrávají dvojice vstupenek na koncert konaný v pátek 15. března v pražském Rudolfinu. Česká filharmonie má nový abonentní cyklus C. V jeho březnovém dílu diváky provedou dirigent Tomáš Brauner a houslista Jiří Vodička jiskřivým spojením klasiky s modernou. Na programu je Concerto Es dur „Dumbarton Oaks“ Igora Stravinského, Koncert pro housle a orchestr č. 2 g moll Sergeje Prokofjeva, Symfonie č. 22 Es dur „Filozof“ Josepha…

Číst dál…

Live stream slavnostní baletní premiéry

„Taneční zpracování Shakespearova dramatu je velmi oblíbené a mnozí proslulí choreografové vytvořili během 20. století legendární inscenace hrané dodnes.“ „Příběh se v pojetí brněnského baletu neodehrává v historických kulisách ani v kostýmech renesanční Verony, přesto inscenátoři dodávají, že ctí Shakespeara i jeho hlavní motiv.“ „Romeo a Julie patří ke svým skupinám, ale zároveň z nich vyčnívají. Cítí, že…

Číst dál…

SOUTĚŽ O VSTUPENKY
Jiří Vodička s Českou filharmonií

Soutěžte s Českou filharmonií o 3 dvojice vstupenek na koncert konaný v pátek 15. března v pražském Rudolfinu. Česká filharmonie má nový abonentní cyklus C. V jeho březnovém dílu diváky provedou dirigent Tomáš Brauner a houslista Jiří Vodička jiskřivým spojením klasiky s modernou. Na programu je Concerto Es dur „Dumbarton Oaks“ Igora Stravinského, Koncert pro housle a orchestr č. 2 g moll Sergeje Prokofjeva, Symfonie č. 22 Es dur „Filozof“ Josepha…

Číst dál…