Mezinárodní ceny klasické hudby (ICMA) oznámily nominace na ceny za rok 2026, které oceňují nejlepší hudebníky a nahrávky. Mezi nominovanými je mnoho renomovaných sólistů, ansámblů, dirigentů a orchestrů, ale také řada mladých hudebníků, z nichž mnozí se do výběru dostali vůbec poprvé. Nechybí ani řada českých umělců a souborů včetně mezzosopranistky Magdaleny Kožené, dirigenta…
Dny staré hudby v Bratislavě zahájí Sollazzo Ensemble
Od 6. do 15. června se v Bratislavě a ve Svätom Jure uskuteční mezinárodní festival Dny staré hudby organizovaný místním Hudebním centrem a Centrem staré hudby jako jediný svého druhu na Slovensku. Přehlídka nabídne hudební díla od renesance po devatenácté století, chybět nebudou ani novodobé premiéry nebo skladby svázané s kulturními dějinami území dnešního…
Francouzsko-vlámsko-český Concentus Moraviae zahájí soubor Graindelavoix
Na čtyři desítky koncertů rozehrají dvacet festivalových měst s podtitulem Festivalové rondo. Tak budou mezi 31. květnem a 27. červnem vypadat oslavy třicátého výročí festivalu Concentus Moraviae, který rozeznívá Jihomoravský kraj a Vysočinu. Refrénu vtiskne francouzský nádech rezidenční umělec Jean Rondeau, jednotlivé festivalové sloky budou vlámské i české a nabídnou neotřelé festivalové premiéry i návraty. Festival měla…
Středověká italská dieta na Pražském jaru
„Umístění koncertu středověké italské hudby do prostor Anežského kláštera považuji za velmi dobrý dramaturgický počin festivalu.“
„Navzdory Landiniho někdejší slávě zůstává jeho hudba vkusu dnešního posluchače poměrně vzdálená.“
„Ani jeden z hlasů však nedovedl naplnit prostor nebo rozehrát emoční škálu, která dovede pohnout srdcem.“
V sobotu 17. května připravil festival Pražské jaro vzácné setkání s hudbou středověkého Florenťana Francesca Landiniho, patrně největšího hudebníka italského trecenta. Výlet do pozdně středověkého Toskánska s názvem La dolce vista zprostředkovali členové souboru Sollazzo Ensemble ve složení soprán, tenor, loutna a organetto a fidula, které se ujala umělecká vedoucí Anna Danilevskaia. Patnácti světskými písněmi umělci bohužel spíše potvrdili obvyklý názor hudební veřejnosti: středověká hudba je příliš vzdálená naší zkušenosti a pro naše ucho natolik jednotvárná, že nestojí za další studium.



