KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Skvělá péče o Richarda Strausse v Berlíně

„Inscenace Elektry je známá i naším divákům“

„Herlitzius je jedna z nejlepších operních hereček současnosti.“

„Tobias Kratzer rezignoval na pohádkovost Hofmannsthalovy předlohy i na její symboliku.“

Operní odkaz Richarda Strausse stále mocně rezonuje, a to zejména v Německu – den po sobě uvedly jeho díla dva různé berlínské operní domy. Státní opera Pod lipami nabídla 10. února úspěšnou inscenaci Elektry, k méně známé Ženě bez stínu se 11. února uchýlila Německá opera Berlín. Na obě představení lze nalepit štítek „tak se to má dělat“.

Číst dál…

Excelentní! Jakub Hrůša a jeho brněnský záskok u berlínské Staatskapelle

„Jakub Hrůša se záskoku za kolegu bez váhání ujal.“

„Německá preciznost a smysl pro tradici ve spojení s českou muzikalitou a vřelostí, to byl ten správný mix, který dal brněnskému publiku exkluzivní zážitek.“

„A ještě víc publikum nadchl dirigent, když orchestr spustil ve vražedném tempu jako přídavek Lašský tanec č. 3 ‚Dymák‘ Leoše Janáčka.“

Koncert v rámci Festivalu Janáček Brno ohlášený na 17. listopadu v Janáčkově divadle byl vyprodaný mezi prvními. Staatskapelle Berlin a dirigent Christian Thielemann zde ještě nehráli a jejich pověst je závratná. Souhrou událostí, kdy dirigent Thielemann musel náhle na operaci a Jakub Hrůša stále prodléval v Brně, se však změnil rychle dirigent i dramaturgie koncertu. A nikdo nelitoval.

Číst dál…

Devátý Janáček Brno ve třetím týdnu. S fokusem na mládí, Berlín a s Hrůšovým návratem 

Bienální Mezinárodní festival Janáček Brno se letos koná podeváté. V exponovaném Roce české hudby zahrnuje své příznivce bohatými hudebními hody, jejichž hlavní ingrediencí je logicky jubilující Leoš Janáček. Třetímu festivalovému týdnu od 11. listopadu budou dominovat studentské projekty Konzervatoře Brno a JAMU a v závěru dva exkluzivní hosté z Berlína. K jednomu z nich se neplánovaně opět připojí…

Číst dál…

Kožená a Martiník sólisty koncertů v berlínské opeře Pod lipami

Berlínská Státní opera Pod lipami zve na osmý abonentní koncert v podání Staatskapelle Berlin. Pod taktovkou Simona Rattla vystoupí také čeští pěvci Magdalena Kožená a Jan Martiník. Na programu jsou díla Kurta Weilla a Antona Brucknera. Dvojice koncertů je v plánu 17. a 18. června večer. Od Weilla zazní jeho Sedm smrtelných hříchů a od…

Číst dál…

Stále mladá inscenace Lazebníka sevillského v Berlíně

„Inscenace Lazebníka sevillského je dokonalá.“

„Režijní koncepce Ruth Berghaus byla založena na stylizovaných pohybech.“

„Prvenství mezi sólisty si zasloužila Marina Viotti.“

Nestárnoucí inscenaci Rossiniho Lazebníka sevillského nabídla berlínská Státní opera v dalších reprízách. Ty únorové se hrají k poctě scénografa Achima Freyera, který se na vzniku opery podílel – 30. března se dožije devadesáti let. Představení skvěle vedl izraelský dirigent Ido Arad, z pěvců se patrně nejvýrazněji uvedla mezzosopranistka Marina Viotti v roli Rosiny.

Číst dál…

Nevydařená Rusalka v berlínské opeře Pod lipami

„Rusalku vykládá maďarský režisér Mundruczó z pohledu sociální nerovnosti.“

„V inscenaci se vyskytovaly nelogičnosti.“

„Pěvci měli se svými rolemi problémy.“

Berlínská Státní opera Unter den Linden nastudovala a uvedla světově nejznámější operu Antonína Dvořáka. V Rusalce v roli Prince v účinkoval i český tenorista Pavel Černoch, který patřil ke světlým místům jinak chabého představení.

Číst dál…

Jakub Hrůša: Janáček je mimořádně chytlavý

„Je to postranní kouzlo jeho úžasných nápěvků mluvy.“

„Stabat mater? Vůči takhle silné hudbě nemůže zůstat žádné citlivé a nezatvrzelé srdce imunní, ať je člověk věřící jako Dvořák, nebo nikoli.“

„Pokud můžu spojit vlastní prožitek s pomocí orchestru, s kterým se chceme tak jako tak už dlouho vidět, navíc ve městě, ve kterém teď jsem, jak bych to neudělal!“

Dirigent Jakub Hrůša se po několika týdnech vrací na přelomu listopadu a prosince ze Spojených států do Evropy. K představením Janáčkovy Jenůfy v Lyrické opeře se v Chicagu nicméně přidal ještě narychlo domluvený záskok za Daniela Barenboima při tamním hostování orchestru Staatskapelle Berlin. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz Jakub Hrůša vypočítává, o kolik dnů…

 

Číst dál…

Janáček Brno 2024 ve znamení Roku české hudby. Tedy nejen Janáček

Motto devátého ročníku bienále Janáček Brno v termínu 1. až 24. listopadu  2024 nese motto Bez hranic!… Inspirovala ho Janáčkova opera Výlety páně Broučkovy, kde se s hlavním hrdinou divák vydá na Měsíc i na cestu časem do 15. století. Právě tímto dílem bude festival slavnostně zahájen. Režie se chopí Robert Carsen, tvůrce inscenací po celém světě ceněných pro jejich…

Číst dál…

Daniel Barenboim se po třiceti letech vzdává vedení Německé státní opery

„Slíbil, že se bude hudbě věnovat i nadále a že bude v budoucnosti připraven Staatskapelle Berlin s radostí dirigovat.“

„Všem pochybovačům a kritikům ukázal, že věk a nemoc nemusí být důvodem k tomu, aby se vzdal aktivního hudebního života.“

„Praha Barenboima naposledy zažila na Pražském jaru 2017, kdy s Vídeňskými filharmoniky dirigoval Mou vlast.“

Novoroční koncert orchestru Staatskapelle Berlin s Beethovenovu Devátou symfonií řídil v Deutsche Staatsoper s mimořádným ohlasem Daniel Barenboim. Bylo to po několika měsících nemoci a listopadových osmdesátinách jeho první dirigentské vystoupení. Jen o několik dní později nicméně oznámil, že se k 31. lednu ze zdravotních důvodů vzdává funkce hudebního ředitele divadla na třídě Pod lipami, kterou vykonává od roku 1992.

Číst dál…