„Vždycky jsem se považoval za politicky uvědomělého skladatele.“ „Ligeti pro nás prozkoumal svět, kde nemůžou platit žádné zákony, žádná racionální kontrola.“ „Jeho expresivní trumpetové sólo plné bezmocnosti bylo strhujícím zážitkem pro všechny.“ V rámci druhého ročníku víkendu soudobé hudby Prague Offspring bude mít velký prostor na Pražském jaru také tvorba…
Specialista.
Sir John Eliot Gardiner osmdesátiletý
„Bachovu Mši h moll považuje Gardiner, jehož nahrávka je skvělá a slavná, naprosto referenční, za zázrak.“
„Pověstná dirigentova perfekce, spojená s přirozeným respektem a s autoritou umělecké celebrity, slavila triumf.“
„O jeho nárocích, přísnosti a perfekcionismu vůči hudebníkům se traduje mnohé. Ale výsledky vždy stojí za to.“
V Praze byl víckrát u České filharmonie než se svými soubory Monteverdi Choir a English Baroque Soloists. A první hostování Orchestru revolučního a romantického, také jeho dítka, zcela překazila opatření proti covidu. Sir John Eliot Gardiner je v hudbě rozkročen poměrně široce, dirigování moderních orchestrů je v jeho kalendáři zcela běžné. Přesto je a zůstává v celosvětovém povědomí, a jistě právem, především interpretem starší hudby, zastáncem historicky poučené interpretace a užívání dobových nástrojů a jejich kopií. Tedy specialistou. Narodil se 20. dubna 1943, dnes slaví osmdesátiny.
Elina Vähälä a žestě rozhlasových symfoniků
„Dramaturgia predstavovala zaujímavý pohľad na hudbu prvej polovice 20. storočia – a v rukách SOČR-u sa jej dostalo kvalitnej interpretácie.“
„Napriek zrejmej technickej suverenite nehrala Vähälä „na efekt“, jej hra bola zreteľne premyslená, nechýbal jej prežitok.“
„Koncertné zážitky sa často spájajú najmä s výkonom sólistu – a hoci ma Elina Vähälä veľmi zaujala, zásadný zážitok som si odnášala zo záverečného Messiaena.“
Čisto z diel 20. storočia vystaval 16. januára Symfonický orchestr Českého rozhlasu program svojho abonentného koncertu. Večer s hudbou Janáčka, Bartóka a Messiaena dirigoval Sylvain Cambreling, sólového partu v Bartókovom Husľovom koncerte č. 2 sa ujala Elina Vähälä.
SOČR, Elina Vähälä a Sylvain Cambreling
V programu středoevropské a francouzské hudby se jako host Symfonického orchestru Českého rozhlasu představí šéfdirigent Hamburských symfoniků Sylvain Cambreling. Ve Dvořákově síni Rudolfina dne 16. ledna od 19:30 hodin zaznějí předehra Žárlivost od Leoše Janáčka, Bartókův Druhý houslový concert s finskou houslistkou Elinou Vähälä a L’Ascension (Nanebevstoupení) od Oliviera Messiaena. Přímý přenos koncertu…
Symfonický orchestr Českého rozhlasu zahajuje sezónu s novým šéfdirigentem Petrem Popelkou
„Partitura je podle šéfdirigenta Petra Popelky výsledkem kreativního procesu, ani trochu statického, ale naopak hodně, hodně dynamického.” “Jsem obrovský patriot, říká o sobě Robert Jindra. Přijde mi až neskutečné, že naše malá země má tak obrovské hudební tradice.“ „Minulý šéfdirigent SOČRu Alexander Liebreich bude protagonistou programu z hudby Franze Schuberta a soudobého díla…



