KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Andris Poga u SOČRu nejprve zaujal, poté i uchvátil

„Viditelně omlazený rozhlasový orchestr hrál Gubajdulinové Pohádku-Poému s jistotou repertoárového čísla, ovšem s vizí hostujícího dirigenta.“

„Roth se zásadně ujal odkazu Mieczysława Weinberga.“

„Andris Poga zaujal přehledným a inspirativním vedením v první částí koncertu a uchvátil Dvořákovu síň Rudolfina v provedení Čajkovského symfonie.“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu uvedl druhý koncert rudolfinské abonentní řady s českou premiérou houslového koncertu Mieczysława Weinberga. Sólo hrál Linus Roth. Koncert dne 24. listopadu uvedla skladba Sofie Gubajduliny, vrcholem večera byla Čajkovského šestá symfonie zvaná „Patetická“. Hostem orchestru byl lotyšský dirigent Andris Poga.

Číst dál…

SOČR neohrožený, navzdory odvážné dramaturgii

„Christian Schmitt má obdivuhodnou techniku i jedinečný cit pro barvy.“

„Marek Kozák rád hraje opomíjené či zapomenuté klavírní skladby.“

„Saint-Säensova ‚Varhanní‘ symfonie se před posluchači odvíjela jako film plný barvitých peripetií.“

Na zahajovacím koncertu cyklu „O“ ve Smetanově síni Obecního domu v pondělí 3. listopadu nabídl Symfonický orchestr Českého rozhlasu se svým hlavním hostujícím dirigentem Robertem Jindrou posluchačům zajímavý (a nutno říci, že i značně odvážný) program. Zazněla v něm díla amerického skladatele Samuela Barbera a dvou autorů francouzských – Julese Masseneta a Camilla Saint-Säense. K atraktivitě koncertu přispěli velkou měrou sólisté: klavírista Marek Kozák a varhaník Christian Schmitt.

Číst dál…

Domingův neobvyklý koncert v Miláně. Pěvec se spojil s buddhistickými mnichy

„Z výčtu pěvcových počinů před pražským koncertem 16. října je třeba vyzdvihnout událost, která Domingovi otevírá nové obzory.“

„Múzickému mnichovi Shi Wulemu bylo skoro šedesát, když v klášteře na čínské hoře Tiantai založil orchestr.“

„Dramaturgii Domingova koncertu s Wule Symphony Orchestra tvořila pestrá směs hudebních ukázek; na dirigentském stupínku se střídal se svým čínským kolegou.“

Ani ve čtyřiaosmdesáti nepřestává být legendární Plácido Domingo věrný svému celoživotnímu heslu, které se navíc v angličtině vyjímá aliteračně, což bývávalo na roveň verši: „If I Rest, I Rust“. Neboli „Když odpočívám, rezavím“. A tak před svým pražským koncertem, který ho zavede poprvé do Dvořákovy síně Rudolfina, stihl kromě jiného i zcela neobvyklé vystoupení, v němž spojil svůj um s orchestrem buddhistických mnichů.

Číst dál…

Talent a radost ruku v ruce. Finále smyčců a kláves Concertina Praga

„Yeonah Kim, tohtoročná víťazka kategórie, je nepochybne zjavom.“

„Lalov koncert evidentne sedel Lambrevovmu temperamentu, vďaka čomu čelista predviedol veľmi zrelý výkon.“

„Viktor Stocker na sebe nedal znať žiadnu neistotu, všetko znelo veľmi presne, premyslene a navyše zanietene.“

Ďalší ročník rozhlasovej súťaže Concertino Praga vyvrcholil v dňoch 12. a 13. septembra dvomi finálovými koncertami, zaradenými už tradične do programu festivalu Dvořákova Praha. V druhý finálový večer sa v Rudolfine predstavili najlepší z kategórie sláčikových a klávesových nástrojov: Matvejs Fokins (klavír), Yeonah Kim (husle),  Darin Lambrev (violončelo) a Viktor Stocker (akordeón). Mladí interpreti a interpretka sa v náročných koncertných kusoch predstavili za spolupráce Symfonického orchestru Českého rozhlasu, pod taktovkou Tomáša Braunera.

Číst dál…

Kategorii klávesových a strunných nástrojů soutěže Concertino Praga opanovala Yeonah Kim

Vítězkou letošního devětapadesátého ročníku Dvořákovy rozhlasové mezinárodní soutěže pro mladé hudebníky Concertino Praga se v kategorii klávesových a strunných nástrojů stala jedenáctiletá jihokorejská houslistka Yeonah Kim. Jedinému českému finalistovi akordeonistovi Viktoru Stockerovi patří druhá příčka a Cena publika. V kategorii klávesových a strunných nástrojů soutěže Concertino Praga, jejíž finálový večer se uskutečnil v rámci festivalu Dvořákova Praha…

Číst dál…

Jussenovi se SOČRem

Lucas a Arthur Jussenovi patří mezi nejvyhledávanější klavírní dua současnosti a s rozhlasovými symfoniky a jejich šéfdirigentem zahrají v závěru abonentní řady 2024/25 v Rudolfinu Poulencův Koncert pro dva klavíry. Mimořádnost večera zde však nekončí. Ve světové premiéře zazní skladba, kterou si orchestr objednal u letos 47letého Jiřího Kadeřábka. Finále koncertu je pak vyhrazeno vrcholně virtuóznímu Koncertu pro…

Číst dál…

Jednadevadesátá sezona Pražského filharmonického sboru s náročnými díly a věhlasnými dirigenty

Ještě pořád jubilující Pražský filharmonický sbor, letos devadesátiletý, představil následující sezonu. Jejími pilíři budou jak programy vlastní koncertní řady, tak spolupráce s orchestry, která ke sboru přivede řadu velmi zvučných dirigentských jmen. Koncertní příležitosti bude mít těleso i v rámci festivalů v Česku a v zahraničí. Sbor přitom nadále povedou hlavní sbormistr Lukáš Vasilek a sbormistr…

Číst dál…

Bravi! Halevy, Marshall a SOČR v Obecním domě

„Marshall opustil klaviaturu po krátké sólové introdukci, aby dal pokyn k nátlakovému nástupu orchestru, v němž se poprvé ozvaly vkusné trumpetové nýtovačky.“

„Byla to výstavní pasáž smyčcové sekce Symfonického orchestru Českého orchestru, který emotivně osciloval mezi lyrikou a sentimentem, což je u Gershwina žádoucí.“

„Její biblicky vznosný hlas bohaté barvy a sonority měl výpovědní kvalitu jak v recitativních pasážích, tak v melodickém pohybu.“

Koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu v koncertní řadě Obecní dům nabídl program americké hudby. Ve Smetanově síni v úterý 10. června měl hlavní slovo britský klavírista a dirigent Wayne Marshall. Na programu byly dva opusy Georga Gershwina a Symfonie č. 1 „Jeremiáš“ od Leonarda Bernsteina, kdy sólo ve třetí větě měla mezzosopranistka Hadar Halevy. Koncert živě vysílal Český rozhlas Vltava.

Číst dál…

Bratři Jussenovi: Hrajeme zpaměti. Umění totiž bereme vážně

„Sólově občas vystupujeme také, to pořád platí.“

„Obleky na míru nám šije módní návrhář Peter George d’Angelino Tap.“

„Klasickou hudbu ve volném čase moc neposloucháme.“

Před koncertem 16. června, kdy v pražském Rudolfinu zazní Poulencův Koncert pro dva klavíry a orchestr v podání bratrů Lucase a Arthura Jussenových a Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod vedením Petra Popelky, portál KlasikaPlus.cz oběma předním světovým klavíristům položil několik otázek. Miláčci laického publika i velkých znalců v odpovědích popisují svoji interpretační filozofii, ve které je prostor pro hloubku i nadhled, disciplínu i radost ze hry.

Číst dál…

Amerika autenticky v Praze. Wayne Marshall s rozhlasovými symfoniky

Wayne Marshall se vrací do Prahy a nabídne své jak hráčské, tak dirigentské umění. Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu stane na pódiu Smetanovy síně k provedení děl Gershwina a Bernsteina. Vokální sólo má při koncertu 10. června mezzosopranistka Hadar Halevy a koncert živě vysílá Český rozhlas Vltava. Všestranný britský hudebník Wayne Marshall je mezinárodně…

Číst dál…

V Ostravě se začalo slavit. Festival Leoše Janáčka má 75. narozeniny

„Dirigent Christian Arming se do Ostravy vrátil po třiadvaceti létech.“

„Koncertní mistr České filharmonie si s orchestrem rozuměl a vychutnával si sólové kadence.“

„Nadšený potlesk samozřejmě vyprovokoval houslistu k přídavku. Byla jím sólová skladba od Niccola Paganiniho ‚Nel cor più non mi sento‘.“

Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka v Ostravě otevřel koncertem, který oslavil 75. výročí festivalu, ale také 70. výročí trvání ostravského televizního studia. V pondělí 2. června se hrálo v Divadle Antonína Dvořáka, kde vystoupil Symfonický orchestr českého rozhlasu s dirigentem Christianem Armingem a houslistou Janem Mráčkem. Zazněl Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 61 Ludwiga van Beethovena a zahajovalo se ikonicky, Sinfoniettou Leoše Janáčka. Průvodní slovo měl Jiří Vejvoda, a to nejen k přítomnému publiku, ale také k posluchačům ČT art a Českého rozhlasu Vltava, neboť koncert byl přenášen v přímém přenosu.

Číst dál…

Večer úspěšných pražskojarních debutantů

„Mladý dirigent zvolil Divertimento Leonarda Bernsteina, svěží moderní skladbu plnou kontrastů.“

„Tsukushi Sasaki zapůsobila velmi jemným, nenápadným dojmem ihned při vstupu na pódium mezi hráče rozhlasového tělesa.“

„Ve všech třech dirigentských úkolech večera Jan Sedláček obstál, a nejen to, hned k tomu nabídnul i svá umělecká specifika.“

Stalo se dobrou tradicí Pražského jara, že do svého programu zařazuje večery debutujících interpretů. Letos se této cti mimo jiné dostalo dvěma mladým umělcům, japonské houslistce Tsukushi Sasaki a českému dirigentovi Janu Sedláčkovi. Společně se podíleli na programu koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu, který se uskutečnil ve středu 28. května ve Smetanově síni Obecního domu. Jan Sedláček (1999) loni zvítězil v Soutěžní přehlídce mladých dirigentů v Karlových Varech, japonská houslistka Tsukushi Sasaki (2000) zvítězila v Mezinárodní hudební soutěži Pražského jara 2024. 

Číst dál…