Houslista Daniel Hope se po letech vrací do Prahy, aby vystoupil se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK pod taktovkou nedávno inaugurovaného šéfdirigenta Tomáše Netopila. Ve Smetanově síni Obecního domu zahraje 8. a 9. října Houslový koncert č. 1 Maxe Brucha. Veskrze romantický večer uvede Slovanská rapsodie č. 3 Antonína Dvořáka,…
Tomáš Netopil: Soupeření orchestrů? Ne. Věnujme se společně rozvíjení kulturnosti
„Pomyslná soutěživost mezi Českou filharmonií a FOK pro mne není tématem. Oba orchestry vždy fungovaly vedle sebe a každý z nich měl a má svůj úkol a smysl.“
„Bude to o důkladném plánování. O vyvažování mého hlavního angažmá s FOK se zahraničními cestami a hostováním.“
„Zvyšovat počet účastníků a lektorů na Academy Kroměříž už asi opravdu nejde.“
V září se ujímá funkce šéfdirigenta Pražských symfoniků. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz Tomáš Netopil deklaruje, na co se chce soustředit, co bude na programu inauguračního koncertu a jak bude vypadat jejich dlouhodobý společný vzkaz veřejnosti, a to i ve světle sousedství FOK a České filharmonie. Předtím však ještě v polovině srpna věnuje všechny síly projektu Academy Kroměříž, letní akademii pro mladé hudebníky, kterou od založení v roce 2018 vede. I o ní podrobně hovoří.
Bach a Dvořák zazářili ve violoncellovém klání Pražského jara
„Till Schuler vstoupil do Bachovy suity vkusně, výrazově odměřeně a s přímým vhledem do jejího architektonického řešení.“
„Pro drsnější a emočně prohnutější vyznění Bachovy kompozice Yuya Mizuna zdůraznil roli disonancí, s nimiž zacházel jako se specifickými funkcemi hudebního výrazu.“
„Předností výkonu Alexandry Kahrer bylo geometricky přesné vykrajování frázových linií a precizní vrstvení souzvuků, jimž propůjčila podobu transparentních akustických vertikál.“
V pondělí 14. května se ve Dvořákově síni uskutečnilo dechberoucí klání mezi finalisty soutěže Pražského jara. Špičky světové scény violoncellové hry se s podporou FOKu utkaly v pomyslném ringu pražského Rudolfina a s mladistvou dravostí a elánem vykřesaly ze svých muzikantských dovedností to nejlepší, co se za roky pilného studia naučily a co si pracně ozkoušely na pódiích evropských koncertních domů. Do programové linie byly zasazeny hvězdy hudebních nebes Johann Sebastian Bach a Antonín Dvořák, které důstojným světlem ozářily pestrou scenérii bravurních výkonů, a symbolicky tak zakončily violoncellovou kapitolu jedné z nejprestižnějších soutěží na tuzemské koncertní scéně.
Prvnímu týdnu Pražského jara udají takt symfonici z Bostonu, Tokia nebo rezidenční Patricia Kopatchinskaja
Osmdesáté Pražské jaro, jehož soukolí roztočila již mezinárodní soutěž a předfestivalový doprovodný program, zahájí tradičně dvojí uvedení Smetanovy Mé vlasti ve výročním roce svěřené České filharmonii a jejímu šéfdirigentovi Semjonovi Byčkovovi. První týden prestižní přehlídky přivítá i první renomované zahraniční hosty: Bostonské symfoniky s Andrisem Nelsonsem, symfoniky tokijské vysílací společnosti NHK s Fabiem Luisim, ale…
Netopilova první sezóna u Pražských symfoniků
Se snahou akcentovat péči o české skladatele dvacátého století a podpořit mladé české interprety vstupuje do svého nového angažmá Tomáš Netopil, od nadcházející jednadevadesáté sezóny, tedy od podzimu 2025, šéfdirigent Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK. Jeho úvodní aktivity by měla korunovat evropská premiéra první verze opery Mariken z Nimègue od Bohuslava Martinů.…




