„Bylo slyšet příliš mnoho nedotažeností, nahodilostí, nepřesností, přehmatů, ufouknutí.“ „Atmosféra druhé poloviny večera byla pozitivnější. Asi i díky filmovým dotáčkám.“ „Jednoznačně nejlepší položkou večera byla suita z filmové hudby Jiřího Šusta.“ Celkové vyznění závěrečného nedělního koncertu Smetanovy Litomyšle orchestr Pražských symfoniků značně poškodil. Po třítýdenní přehlídce s umělecky opravdovými programy může samozřejmě koncepce…
Osvěžující voda a chladivé Alpy: FOK a Fazil Say
„Fazıl Say se jako skladatel i hráč představil ve své ohromné fantasii a citlivosti, již nakonec vodní živel symbolizuje. Jeho turecké kořeny v celé skladbě zafungovaly vynikajícím způsobem. “ „Náročná partitura byla Inkinenem provedena s ušlechtilým zvukem celého tělesa, zejména v pasážích největších fortissim, která i díky instrumentaci neztratily lesk a čitelnost jednotlivých hlasů.” „Celkově byl večer…
FOK s Fazilem Sayem a koncert věnovaný přírodě, zejména vodě
Vůbec poprvé zahraje v České republice svůj Koncert pro klavír a orchestr s podtitulem „Voda“, op. 45 turecký klavírista a skladatel Fazil Say. Zítra a pozítří od 19:30 tímto dílem zahájí závěrečné koncerty sezony Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Dirigovat bude jeho šéfdirigent Pietari Inkinen. V druhé polovině obou večerů zazní ještě Alpská symfonie, op. 64 Richarda Strausse. „Klavírní koncert Voda…
Zuzana Rzounková: Šátek a kalhoty? V podstatě dělám službu horně, nemoc je výborná reklama
„U nás v rodině byli všichni doktoři.“
„Člověk vypuštěný ze školy musí sám sobě být velmi tvrdým trenérem.“
„Nedokážu mít malou radost nebo malý smutek, vždycky to musí být veliké!“
Těší se na zítra, na Alpskou symfonii se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, miluje své studenty a už pátým rokem pro ně chystá mistrovské kurzy v Broumově, kde také vystoupí na festivalu Za poklady Broumovska, snaží se hrát výjimečné skladby, které se u nás dlouho neobjevily. Horna se jí zaryla pod kůži už v dětství. A jak dodává v rozhovoru pro KlasikuPlus, až v momentě, když se něco v životě stane, tak člověk začne vnímat sám sebe.
Severská melancholie i strhující symfonismus.
Orchestr FOK na Pražském jaru
„Suitu opatrili jedinečnou farebnosťou a určitou striedmosťou, vlastnou kompozíciám severských autorov. „Terezie Fialová vniesla do Ebenovho koncertu priliehavú dávku energie, nástojčivosti, takisto bola schopná uchopiť mnohovrstevnú štruktúru.“ „Inkinen mi vo väčšine diela nepripadal, že by sa snažil stoj čo stoj do diela premietnuť svoj názor na Šostakovičove pohnútky.“ Dokonca aj v kontexte…
Juraj Filas: Většina mých děl vyznívá pozitivně
„Katarze jde jako zlatá nit celou naší evropskou kulturou.“
„Nemám nejmenší potřebu tvořit hudbu takzvaně na zelené louce.“
„Hudbu píšu pro posluchače.“
Skladatel Juraj Filas programově neváhá užívat krásu a příjemnost, nebojí se tradičně zakotvených postupů, melodie, libozvučnosti a upřímného výrazu. Pro jeho neoromanticky znějící hudbu je příznačná silná emocionalita a často až vášnivost výrazu. Platí to i o Requiem Oratio spei, Modlitba naděje, které v pátek zazní v Hradci Králové a v neděli ke Dni válečných veteránů v katedrále sv. Víta v Praze…
Filmová hudba trochu jinak
„Svatý Václav je plytký film s výtečnou hudbou.“
„Dirigent Jan Kučera má partituru skutečně v krvi.“
„Orchestr FOK hrál skvěle.“
Pražští symfonikové oživili historický velkofilm Svatý Václav z roku 1930, jedno z posledních děl němé éry. V Obecním domě živě doprovodili projekci hudbou, kterou tehdy složili Jaroslav Křička a Oskar Nedbal. Za její rekonstrukcí stojí Jan Kučera, který také stál po dva večery za dirigentským pultem.



