Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha odhalil první plány pro příští ročník, který se uskuteční od 5. do 23. září 2026. Pilíři programu devatenácté dvořákovské přehlídky, která bude opět vévodit zahájení koncertní sezóny v metropoli, budou symfonický a komorní koncert i koncertní provedení Dvořákova Jakobína. Organizátoři vsadili na houslistu Josefa Špačka a Tonhalle-Orchester Zürich nebo…
Sborové kompozice Petra Fialy k poctě českým světcům
Zahajovací koncert 20. ročníku Cyklu abonentních koncertů Českého filharmonického sboru Brno se uskutečnil v neděli 26. října v katedrále sv. Petra a Pavla v Brně. V Besedním domě 30. listopadu následuje koncert druhý, který nese název Pocta českým světcům. Řídí jej zakladatel sboru Petr Fiala a diváci uslyší právě jeho vlastní kompozice. Brněnský sbor poté nabídne…
Za leskem Hollywoodu se spolkem Lieder Society
Koncert s tematikou na první pohled možná nečekanou přináší písňový spolek Lieder Society. Za leskem Hollywoodu je pořad, který se uskuteční na Novoměstské radnici a při kterém zazní díla Ericha Wolfganga Korngolda a Karla Boleslava Jiráka, jejichž tvorba je spjata i s filmovým průmyslem. Zvolená díla interpretují barytonista Tadeáš Hoza a sopranistka Tamara Morozová; klavírní úlohy…
Czech Virtuosi, Český filharmonický sbor Brno a čeští světci v soudobém oratoriu
„Krátce promluvil biskup Martin David s díkem a krátkou modlitbou za osobnosti našich dějin.“
„Nejemotivnější Agnus Dei s prosbou o mír Dona nobis pacem zaznělo s úchvatným sólem Marie Vrbové ještě jednou jako přídavek.“
„Příjemně modulovaný hlas Vítězslava Šlahaře dbal na klasickou výslovnost legendárních recitátorů a skutečných herců velkých scén.“
Dne 17. září se v kostele sv. Václava, nejstarším kostele v Ostravě, konal koncert, na kterém se zakladatel Českého filharmonického sboru Petr Fiala představil jako sbormistr, dirigent i skladatel. Tři svá oratoria spojil v jedno se zaměřením na české historické osobnosti, které byly kanonizovány; jejich život se vtiskl do českého a světového povědomí, i do poezie. Orchestrálních partů se ujali Czech Virtuosi, sólových pak sopranistka Marta Chila Reichelová, altistka Marie Vrbová, barytonista Tadeáš Hoza a dva recitátoři, Marta Dancingerová a Vítězslav Šlahař. V roli doprovodné i sólové přispěl s elektronickými varhanami Martin Jakubíček.
Barokní dialog o víře. Collegium 1704 na Svatováclavském hudebním festivalu
„Pokud Zelenka nabídnul obraz víry jako řádu a jistoty, Händelův Dixit Dominus působil jako ohnivá erupce.“
„Výkon Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 potvrdil jejich vysokou úroveň.“
„To, co by mohlo působit jako kompromis, se proměnilo v přednost – právě křehkost a nevyzpytatelnost historických nástrojů dodala celému Zelenkovu dílu autenticitu, dramatičnost a živoucí napětí.“
Ostravský večer v podání Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 se stal jedním z vrcholů letošního ročníku Svatováclavského hudebního festivalu. Dirigent Václav Luks přivezl v úterý 9. září do Evangelického Kristova kostela dvě mimořádná díla barokního repertoáru – Missu Circumcisionis Jana Dismase Zelenky a Dixit Dominus Georga Friedricha Händela. Obě skladby spojuje silný duchovní náboj a oslava křesťanské víry, ale každá z nich je předkládá zcela odlišným způsobem: Zelenka jako hluboké a zároveň dramatické zakotvení v liturgickém řádu, Händel jako extrovertní výbuch chvály a triumfu.
Velká pr*el aneb Co zbylo ze Salieriho?
„Opera o opeře. Divadlo o divadle. Mimořádně vtipné, hubaté představení, přirozené a civilní, jako ze života.“
„Ztřeštěný příběh před smějícím se publikem rozkrývá, jak to chodívalo a chodívá na divadle.“
„Představení plné mluveného slova, ve kterém herecky i pěvecky excelují s naprostou přirozeností rozených komiků Roman Hoza a Tadeáš Hoza.“
Všechno. Ale jinak… Z původního díla zbylo hudebně vlastně vše, ale výsledek se schválně tváří, že skoro nic. Čtyřikrát opakovaný večer na zámku v Nových Hradech v rámci Smetanovy Litomyšle letos zohlednil výročí Antonia Salieriho, nicméně z jeho opery Prima la musica e poi le parole pod rukama dramaturga a režiséra Tomáše Studeného nezůstal kámen na kameni. Vzniklo něco takového, o čem se mladí s uznáním vyjadřují, že to bylo „hustý“. Také se říkává „hlína“. A nebo „velká p****“. Prostě skvělá zábava.
Brněnská opera v Litomyšli. Výborná Manon a triumf s Figarkou
„Jiří Heřman v tvůrčí jednotě s Václavem Luksem a s výtvarníky připomíná původní podtitul předlohy k Mozartově opeře – Bláznivý den.“
„Spontánní povstání celého auditoria bylo zcela namístě, a to i když se při děkovačce na scéně nakonec objevilo i celé Collegium 1704.“
„Režisér Štěpán Pácl, ve srovnání s bezcitně působící pražskou inscenací Manon Lescaut, zvolil příjemně ´normální´ přístup k melodramatickému veristickému příběhu.“
Soubor Janáčkovy opery Národního divadla Brno byl historicky prvním hostem, kdo po prvních koncertech vyzkoušel nyní na festivalu Smetanova Litomyšl na zámeckém nádvoří nový letní sál v jeho divadelní verzi. Výborná inscenace Pucciniho opery Manon Lescaut a skvělá produkce Mozartovy Figarovy svatby ve čtvrtek a v pátek potvrdily nejen použitelnost a vhodnost vydařeného nového jeviště s technickým vybavením a orchestřištěm, ale i skutečnost, že v Brně se teď dělá opera v tuzemsku opravdu nejlépe.
Figarova svatba zadostiučiněním, paradoxně navzdory výkonu orchestru
„Základem kvality nové inscenace je pěvecké obsazení. A tak tomu ostatně v opeře má být!“
„Barokní orchestr zněl v prostoru Janáčkova divadla poněkud dutě, lze konstatovat, že jeho výkon nebyl nijak oslňující.“
„Tvůrci nové brněnské inscenace předem avizovali, že se budou snažit operu inscenovat v duchu, v jakém ji autoři zamýšleli: Figarova svatba je komedie pevně zakotvená v době svého vzniku.“
Brněnští milovníci opery mají možná v paměti nešťastnou inscenaci Mozartovy Figarovy svatby v Mahenově divadle v roce 2011. Po čtrnácti letech se tato opera do Brna vrátila a je radostné konstatovat, že debakl minulého představení může být zapomenut. Premiéra se uskutečnila 22. března v Janáčkově divadle.
Švagr a švagrová Hozovi v doprovodu Barbary Marii Willi
Druhý díl dvaadvacáté edice cyklu Barbara Maria Willi uvádí… má časové určení 28. března. Šestici koncertů staré hudby zahájil soubor Cappella Mariana uměleckého vedoucího Vojtěcha Semeráda, druhý koncert obstarají pěvci Helena Hozová a její švagr Tadeáš, které doprovodí organizátorka a hráčka na staré klávesové nástroje Barbara Maria Willi. Programu z kompozic Monteverdiho, Händela,…
Figarova svatba v Brně. Pěvce doprovází Collegium 1704
Janáčkova opera očekává další premiéru. 22. března jí v Janáčkově divadle bude Mozartova Figarova svatba v hudebním nastudování Václava Lukse, který do Brna pozval svůj barokní orchestr Collegium 1704. Opus inscenuje umělecký šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman. Zájemci o představení v koprodukci s Théâtre de Caen a Slovenským národným divadlom mohou zhlédnout tradiční Předpremiérové kukátko, kterým…
Barbara Maria Willi uvádí jako první Cappellu Mariana
První díl dvaadvacáté edice cyklu Barbara Maria Willi uvádí… má časové určení 25. února. Šestici koncertů staré hudby zahájí soubor Cappella Mariana uměleckého vedoucího Vojtěcha Semeráda. Koncerty osobně uvádí dramaturgyně cyklu prof. Barbara Maria Willi, cembalistka, muzikoložka a děkanka Hudební fakulty JAMU a konají se v brněnském konventu Milosrdných bratří. 25. února diváci uslyší…
Válečné rekviem a oratorium Eva. Mantinely dvaadvacátého Svatováclavského hudebního festivalu
Svatováclavský hudební festival se letos v září uskuteční podvaadvacáté a i nadále zůstane tradičním festivalem zaměřeným na hudbu starších stylových období, v jehož dramaturgii mají své místo vokálně-instrumentální projekty, autentická interpretaci staré hudby i crossovery. Pořadatelé mezi 2. a 28. září do Moravskoslezského kraje pozvou mimo jiné houslistku Isabellu Faust, cembalistu Mahana Esfahaniho, basistu Luigiho…
Ostravskou Rybovku následuje pocta Petru Hapkovi
Česká mše vánoční Hej Mistře! Jakuba Jana Ryby je nedílnou součástí českých Vánoc již téměř 230 let. Zazní na koncertě v Kině Vesmír 16. prosince, kdy spojí Janáčkova filharmonie Ostrava síly s předními českými pěvci mladší generace a s ostravským dirigentem Jiřím Habartem. V následujících dnech je na programu instituce dvojitá pocta skladateli Petru…
Jeden z vrcholů festivalu Janáček Brno
„Housle Jana Mráčka začaly putování s tmavším témbrem.“
„Pak nastoupila opět masa účinkujících, aby provedla poslední dílo večera, Kytici Bohuslava Martinů.
„Vznikla barevná hudební paleta širokých, legatových ploch a táhlých oblouků.“
Mahenovo divadlo 15. listopadu hostilo další koncert festivalu Janáček Brno. Orchestr brněnského Národního divadla řídil Robert Kružík, sólové housle rozezněl Jan Mráček a zpívali sólisté Janáčkovy opery Jana Šrejma Kačírková, Václava Krejčí Housková, Vít Nosek a Tadeáš Hoza spolu s Českým filharmonickým sborem Brno a Dětským sborem Brno. Byl to večer hlubokých duchovních zážitků a vynikajících výkonů.
Duchovní koncert v bazilice na Starém Brně byl úchvatný
„Šest proplétajících se, dokonale čistých hlasů, bylo duševní očistou v kontrastu s těžce přijatelným a neuvěřitelným závěrem Harantova života.“
„Chorály zaplnily celý prostor a zazněly v mužné síle.“
„V posledním, zcela již ztichlém tónu, lehce zazvonil třikrát zvon. Byl to již skutečný zvon baziliky.“
V rámci 9. ročníku festivalu Janáček Brno uvedlo 7. listopadu Národní divadlo Brno v bazilice Nanebevzetí Panny Marie Duchovní koncert. Děl Pavla Haase, Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic, Jacoba Handla Galluse, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů se ujal sbor Gaudeamus Brno se sbormistryní Dašou Karasovou a Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Tomáše Krejčího. Sólistou byl barytonista Tadeáš Hoza.
Bamberští, Plachetka, Spence, Šaturová… Divák festivalu Janáček Brno se nenudí
Bienální festival Janáček Brno je v plném proudu a hned zkraje následujícího týdne přivítá mimořádně vzácné hosty z Bamberku. Diváci se mohou těšit také na dvě ostravské inscenace a spoustu komorních koncertů s protagonisty v čele s Adamem Plachetkou a Nickym Spencem. KlasikaPlus.cz připravila přehled dění příštího týdne festivalu. Píše se rok 1924 a také v Brně se poprvé slavil…
Výlety páně Broučkovy do ‚šedesátek‘
„Ambiciózní premiéra – s laťkou vysoko, na úrovni evropských událostí – otevřela devátý ročník sebevědomého festivalového bienále Janáček Brno.“
„Britský tenorista Nicky Spence je v roli opilce, v závěru šťastně a naivně vyspinkaného, neodolatelný.“
„Na Měsíci i mezi husity je v opeře tolik krásných míst, že není proč ji upozaďovat.“
Matěj Brouček, tragikomický pan domácí z Janáčkovy dvoudílné opery, se v nové inscenaci Národního divadla Brno ocitá, jak libreto káže, nejprve na Měsíci a jinou noc pak mezi husity, ale jeho opilecké snové výpravy jsou nad rámec libreta surreálnější. Vizuálně se do nich totiž prolínají „Sixties“ – roky 1968 a 1969: let Apolla 11 na Měsíc, festival Woodstock, takzvané pražské jaro, okupace, následná oběť Jana Palacha i legendární hokejový zápas, kdy Československo porazilo Sovětský svaz… Je to nečekané spojení. Přinejmenším pro koprodukční operní projekty chystané v budoucnu do Berlína a Madridu je ovšem toto scénické řešení, dílo Roberta Carsena a jeho týmu, výhodné. Janáčkovu hudebnímu divadlu taková obecněji srozumitelná poetika v cizině výrazně umete cestu.
Jesenicko a Javornicko vzpomíná na Karla Ditterse z Dittersdorfu
Po dvaatřicáté se v nejsevernějším výběžku Olomouckého kraje uskutečňuje hudební přehlídka, která upamatovává na osobnost rakouského klasicistního skladatele a hudebníka Karla Ditterse z Dittersdorfu, který polovinu života prožil ve Slezsku. V letošním roce pořadatelé připravili dvě novodobé premiéry Dittersových děl a přivítají i hosta z Dubrovníku. Od soboty 7. září do pondělí 14. října ožívá Jesenicko a Javornicko…
Začíná Svatováclavský hudební festival. Na úvod zazní Lobgesang
Mezinárodní hudební přehlídka zaměřená na duchovní a starou hudbu ukotvená v Moravskoslezském kraji vkračuje se začátkem září do třetí dekády své existence. Jednadvacátý ročník Svatováclavského hudebního festivalu po srpnovém multižánrovém prologu v Hukvaldech a Ostravě zahájí 4. září v ostravské katedrále Božského Spasitele Mendelssohnův Lobgesang. V prvním týdnu festival nabídne ještě další čtveřici koncertů. Letošní Svatováclavský…
Opera pod májovým nebem jen česky a výjimečně v pátek
Pouze českým operním skladatelům se bude věnovat 15. ročník litomyšlské Opery pod májovým nebem. Jubilejní akce tak zohlední svoji letošní „konjunkci“ s Rokem české hudby a s dvoustým výročím narození Bedřicha Smetany. Koná se netradičně v pátek místo obvyklé soboty, 24. května od půl sedmé večer v Klášterních zahradách. V případě nepříznivého počasí pořadatelé plánují…
Brněnská Rusalka iluzí zbavená. Je strhující
„Nová inscenace Rusalky na scéně Janáčkovy opery především není pohádkou pro děti.“
„Čeká-li někdo na kultovní árii Ježibaby Čurymury fuk, nebo na komické duo Hajný + Kuchtík, nedočká se.“
„Lesní žínky jsou tak jediným odlehčujícím prvkem inscenace.“
Opera Rusalka Antonína Dvořáka je českým hudebním klenotem. Operní režiséři nepřestávají hledat její účinný výklad. David Radok na brněnské scéně sáhl Rusalce až na dno duše a zbavil ji pohádkového nimbu. Tragická láska v neutrálních kulisách a podaná mistrovskými pěveckými i hereckými výkony, je kruté psychodrama. Nádherná Dvořákova hudba pod taktovkou Marka Ivanoviće je stále stejně nesmrtelná a sdělná.
Předpremiérové seznámení se s brněnskou Rusalkou
Janáčkova opera chystá novou inscenaci opery Rusalka Antonína Dvořáka. Ve středu 27. března od osmnácti hodin je možné nahlédnout do příprav spolu s inscenačním týmem a sólisty. Režisérem je David Radok, dirigentem Marko Ivanović. Tzv. „Předpremiérové kukátko“ je možné sledovat online přes YouTube stream. Režisér David Radok představí Rusalku jako osudové drama…
Moravská filharmonie Olomouc představí Mahlerovy Písně a zpěvy z mládí
Rok české hudby je jedním ze stěžejních témat abonentních koncertů také v Olomouci. Tamní filharmonici uvedou ve čtvrtek 15. února v sále Reduty program složený z děl Leoše Janáčka a Gustava Mahlera. Sólistou koncertu s titulem Od písně k symfonii bude barytonista Tadeáš Hoza, Moravskou filharmonii Olomouc řídí její šéfdirigent Zsolt Hamar. Koncert začíná v sedm hodin…
Oba soubory Collegia 1704 se zaskvěly v Rudolfinu
„Mše byla hrána s obvyklou precizností nástupů obou těles a sólistů.“
„V hybném tempu na pozadí orchestru a sboru splývali pěvci v prosebné litanii s duchem aklamace.“
„Orchestr posílily tři trubky a kotle a viditelně vygradovaly náladu hudby, která se stala vitální, dynamickou a pulzující koncertní událostí.“
V úterý 19. prosince večer patřila Dvořákova síň Rudolfina duchovním kompozicím dvou barokních velikánů. Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 uvedl mši Missa Corporis Domini Jana Dismase Zelenky a Magnificat in D Johanna Sebastiana Bacha. Dvě díla komponovaná pravděpodobně v rozmezí několika málo let, dvě díla rozdílné stavební sevřenosti sblížená interpretací.
Tradice zlínské filharmonie s Rybou ve společnosti Bacha a Mozarta
Vánoční koncert Fiharmonie Bohuslava Martinů Zlín se uskuteční 21. prosince ve Velkém sále Kongresového centra Zlín. Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby, hudební dílo, které před více než dvěma sty lety poprvé zaznělo na kůru rožmitálského kostela, je po více než půlstoletí každoroční součástí Vánočního koncertu zlínské filharmonie. Pod vedením…
Janáčkův festival v Brně na startu a startovné od Ministerstva kultury. Slibný začátek
„Martin Glaser a šéf opery Jiří Heřman připravili velké entrée ministru kultury Martinu Baxovi, aby společně, před zraky publika, stvrdili podpisem Memorandum o spolupráci.“
„Na jevišti seděli členové orchestru Janáčkovy opery a čekali na svoji příležitost se konečně ukázat v záři reflektorů, zatímco jindy jsou bezpečně ukryti v příšeří orchestřiště.“
„Zdá se, že Festival Janáček Brno 2024 má dobře našlápnuto a je se na co těšit, ta smršť světových Janáčkovských inscenací v hvězdném provedení, to v Brně ještě nebylo!“
Festival Janáček Brno je bienále, které bude realizováno v listopadu roku 2024, tedy v roce České hudby. Jeho „nastartování“ koncertem už v sobotu 4. listopadu 2023 však mělo své důvody. Byla odtajněna dramaturgie festivalu a jednotlivé tituly jdou již do prodeje a představitelé Národního divadla v Brně, kteří jsou organizátory, dostali dar od Ministerstva kultury – memorandum o spolupráci pro rok 2024 i 2026 a zajištěné financování. Tohle velkorysé startovné přijel stvrdit ministr kultury osobně.
Bienále Janáček Brno zveřejní program a Robert Kružík s Josefem Špačkem si na chvíli prohodí role
Janáček na start! je název koncertu 4. listopadu 2023, součástí kterého je slavnostní představení programu festivalu Janáček Brno 2024. Pod vedením dirigenta Roberta Kružíka vystoupí houslista Josef Špaček a pěvci Kateřina Kněžíková, Svatopluk Sem, Václava Krejčí Housková a Ivan Kusnjer. Hraje Orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Koncert bude ochutnávkou festivalového programu a večer…
Pohlazení po duši olomouckou filharmonií
„Úvodní skladbou večera bylo Adagio pro smyčce, op. 11 Samuela Barbera. Již při prvních tónech této nádherné, ale velmi melancholické skladby, běhal mráz po zádech.“
„Po poklidné zahajovací skladbě večera přišel čas na divokou, expresivní a vášnivou hru Milana Paľy v Houslovém koncertu Leoše Janáčka s názvem Putování dušičky.“
„Velmi náročný nástup tercetu po modulaci zvládli pěvci precizně a následoval ho duet výrazného a pevného barytonu a křišťálově čistého sopránu.“
Sedmý koncert Podzimního festivalu duchovní hudby se uskutečnil ve středu 11. října. Festival se po koncertech v Domu U parku a Klášterním Hradisku navrátil do chrámu sv. Mořice, kde zazněly v podání Moravské filharmonie Olomouc skladby Samuela Barbera, Leoše Janáčka a Ludwiga van Beethovena. Speciálními hosty večera byli slovenský houslista, jedna z nejvýraznějších osobností současné hudební scény s unikátním a nepřehlédnutelným stylem hry Milan Paľa, dále sopranistka Lucie Silkenová, mezzosopranistka Barbora de Nunes-Cambraia, tenorista Tomáš Černý, barytonista Tadeáš Hoza a Ars Brunensis Chorus, pod vedením dirigenta Mariána Lejavy.
Skvělé výkony. Dvořákův Jakobín v Brně vroucí a laskavě půvabný
„Z realizace čiší oslava vlastenectví a české vesnice a zůstávají vykresleny s laskavým nadhledem i negativní vlastnosti české povahy. To vše zabalené do krásné hudby a zasazené do půvabného ladovského obrázku a do espritu krkonošských pohádek.“
„Dirigent Jakub Klecker se opíral do temp i do dynamiky, a niterné lyrické části měly patřičnou kantabilitu i sladkost, orchestr zněl hutně a bezpečně.“
„Výkony sólistů jsou vzácně vyrovnané a všechny špičkově podané, a to jak po stránce herecké, tak především pěvecké.“
Soubor opery Národního divadla v Brně se připravuje na Rok české hudby, a proto uvedl v neděli 8. října na scéně Janáčkova divadla premiéru opery Antonína Dvořáka Jakobín. Režijní zpracování je dílem ředitele Národního divadla Martina Glasera, hudebního nastudování i dirigování premiéry se ujal dirigent Jakub Klecker, sbormistrem byl Pavel Koňárek.
Předpremiérové kukátko k nové brněnské inscenaci Jakobína
Seznámení s inscenačním týmem a sólisty nového uvedení Dvořákovy opery čili Předpremiérové kukátko se koná úterý 26. září od osmnácti hodin v Janáčkově divadle. Dílo režíruje Martin Glaser a hudební nastudování řídí Jakub Klecker. V hlavních rolích se představí David Szendiuch, Roman Hoza, Tadeáš Hoza, Jan Šťáva, Aleš Briscein, Petr Levíček, Pavla Vykopalová, Lucie Kaňková…



























