KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Za leskem Hollywoodu se spolkem Lieder Society

Koncert s tematikou na první pohled možná nečekanou přináší písňový spolek Lieder Society. Za leskem Hollywoodu je pořad, který se uskuteční na Novoměstské radnici a při kterém zazní díla Ericha Wolfganga Korngolda a Karla Boleslava Jiráka, jejichž tvorba je spjata i s filmovým průmyslem. Zvolená díla interpretují barytonista Tadeáš Hoza a sopranistka Tamara Morozová; klavírní úlohy…

Číst dál…

Smetana v souvislostech (10)
Karel Svolinský a Smetanovy opery

„Do divadelního světa vstoupil ve svých 44 letech už jako zralý a uznávaný umělec. Jeho jevištní práce vznikaly mezi lety 1940 a 1982.“

„Na jevišti vypravil Čertovu stěnu, Tajemství, Hubičku a Prodanou nevěstu, k níž se opakovaně vracel.“

„Prodaná nevěsta se pro Karla Svolinského stala celoživotní scénografickou výzvou.“

Karel Svolinský (1896—1986) kdysi poznamenal: „Byl jsem pronásledován ctižádostí dosáhnout co možná nejčistšího souzvuku Smetanovy hudby a scénického obrazu.“ Tato slova velmi přesně vystihují jeho přístup k divadelní práci, zejména k inscenacím oper Bedřicha Smetany. Ačkoliv byl znám především jako malíř, grafik, ilustrátor a autor užitého umění, jeho scénografie představuje jednu z nejvýznamnějších kapitol českého výtvarného a hudebně-dramatického umění 20. století. Přinášený materiál souvisí s otevřením nové výstavy v Muzeu Bedřicha Smetany, kdy se dnes uskuteční koncert, na kterém zazpívají mezzosopranistka Monika Jägerová a sopranistka Tamara Morozová.

Číst dál…

Karel Svolinský a Smetanovy opery. Novou výstavu ve Smetanově muzeu uvede vokální koncert

Muzeum Bedřicha Smetany zpřístupní 22. října výstavu věnovanou scénografickým návrhům Karla Svolinského k operám Bedřicha Smetany. O den dříve, v úterý 21. října od šesti hodin večer, výstavu uvede koncert z árií a písní ze Smetanova odkazu v podání pěvkyň Tamary Morozové a Moniky Jägerové za klavírního doprovodu Kristiny Markové. Výstava Karel Svolinský a Smetanovy opery se soustředí…

Číst dál…

Oranžérie na zámku v Čechách pod Kosířem hostila Hindemitha i Tamaru Morozovou

„Toto květnaté a složité básnické vyprávění přebásnil olomoucký biskup Mons. Josef Hrdlička.“

„V prostoru Oranžérie je jen improvizované pódium, kam se pohodlně vešla zpěvačka a klavír, taneční kreace Kláry Jelínkové zde neměly téměř žádný prostor. Přesto si tanečnice poradila.“

„Nadýchaným částem nechybělo odlehčení a niterné ztišení, dramatickým částem napětí ani znělé hloubky. Souhra s klavírem byla dokonalá.“

Podzimní festival duchovní hudby má během dvaatřiceti let trvání již ustálené lokality, přesto se občas odváží jít do experimentu. Tím byla 24. září Oranžérie zámku v Čechách pod Kosířem, jen nedaleko Olomouce. Zámek je malým klenotem, stejně jako krásná secesní Oranžérie. Sopranistka Tamara Morozová spolu s klavíristou Filipem Martinkou zde přednesli písňový cyklus Paula Hindemitha Marienleben, za vizuálního dotvoření tanečními kreacemi Kláry Jelínkové.

Číst dál…

Podzimní festival duchovní hudby načne barokní zarzuela à la Musica Florea

Město Olomouc se na podzim opět promění v centrum evropské duchovní hudby. Tradiční Podzimní festival duchovní hudby vstoupí do svého 32. ročníku a od 21. září do 18. října nabídne devět koncertů na rozličných místech hanácké metropole i jejího okolí. Letošní ročník má navíc výrazný česko-slovenský rozměr, do Olomouce přijede řada hostů ze…

Číst dál…

Mladý salón spolku Lieder Society s dílem Huga Wolfa

Hudební spolek Lieder Society již třetím rokem rozvíjí koncertně-vzdělávací platformu Mladý salón, která propojuje mladé pěvce a klavíristy do písňových duí a umožňuje jim pracovat pod vedením předních osobností oboru. Letošní ročník je zasvěcen dílu Huga Wolfa a koncertní vyvrcholení projektu se uskuteční 20. září večer v sále Jana Drtiny na Konzervatoři Jana Deyla…

Číst dál…

NeoKlasik orchestr připomene oběti atomových zkáz měst Hirošima a Nagasaki

NeoKlasik orchestr zahájí novou sezonu koncertem věnovaným obětem atomového bombardování japonských měst Hirošima a Nagasaki a osmdesátému výročí ukončení druhé světové války. Hudební večer se uskuteční 8. září v Hlavním sále Valdštejnského paláce, v sídle horní komory Parlamentu České republiky, kde se orchestr představí pod vedením svého šéfdirigenta Václava Dlaska. Program ozvláštní dvě světové…

Číst dál…

Písňová pocta Dmitriji Šostakovičovi

„Žihlův menší a zdravě vedený hlas je na dobré cestě…“

„Trio Bohémo cyklus předneslo s jistou mírou prostoty.“

„Jedná se o jedno z nejintimnějších a nejhlubších děl skladatele, který žádného interpreta ani posluchače nenechá chladným.“

Spolek Lieder Society, který u nás dlouhodobě a systematicky uvádí písňovou tvorbu známých i pozapomenutých skladatelů, si na sobotní večer v Atriu na Žižkově připravil další ze svých koncertů. V tomto měsíci uběhlo padesát let od úmrtí jednoho z nejvýznamnějších skladatelů 20. století, Dmitrije Šostakoviče (1906–1975). Sobotní večer byl věnován tomuto ruskému géniovi a připomněl ho jako skladatele písní. Večer v zajímavé dramaturgii propojil jeho dílo s tvorbou Ludwiga van Beethovena, mezi jejichž díly organizátoři spatřují zajímavé paralely, jak bylo uvedeno v koncertní brožuře: „Jejich tvorbu spojuje dramatičnost, která přesahuje hranice epoch a vzdoruje politickým režimům.“

Číst dál…

Lieder Society nechá rozmlouvat Šostakoviče s Beethovenem

Další hudební zastavení k „zpříjemnění konce prázdnin“ chystá písňový spolek Lieder Society. Půjde o komorní koncert u 50. výročí úmrtí Dmitrije Šostakoviče v hudebním dialogu s Ludwigem van Beethovenem. V Atriu Žižkov 30. srpna hraje mezinárodně etablované Trio Bohémo, zpívá hlavní tvář cyklu, sopranistka Tamara Morozová a její divadelní kolega, tenorista Marek Žihla. Umělci vystoupí za klavírní spolupráce Filipa Martinky.…

Číst dál…

Vizovické zámecké kulturní léto Aloise Háby letos mimo zámek

V letošním roce se uskutečňuje už 58. ročník tradičního cyklu komorních koncertů Vizovické zámecké kulturní léto Aloise Háby. Program celého ročníku se děje na různých místech Vizovic, s jednou výjimkou vždy v pátek od půl osmé. Nejbližší koncert nabídne umění smyčcového kvarteta Krása Quartet, spolu s ním 4. července zazpívá Tamara Morozová. Přestože na…

Číst dál…

Kšicovy a Martinkovy písně hrdinů

„Wolf i Ullmann zůstávají poněkud opomíjení, přestože jejich písňová tvorba nese pečeť výjimečné kompoziční erudice a hluboké hudební imaginace.“

„Opět se potvrdilo, že interpretace písňového repertoáru vyžaduje hluboký, dlouhodobě budovaný vztah mezi pěvcem a klavíristou.“

„Soustředěný výraz v Kšicově dobrácké tváři působí nenuceně, ale vnitřní prožitek a rezonance s hudbou i textem jsou zřetelné a působivé.“

Spolek Lieder Society, který se v Česku systematicky věnuje propagaci písňového repertoáru, a to včetně děl stojících mimo „mainstream“, uspořádal ve čtvrtek 19. června v kostele sv. Vavřince na Malé Straně další z řady koncertů. Tentokrát vystoupilo písňové duo Pavel Josef Kšica a Filip Martinka, pro které byl večer zároveň součástí ceny získané na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech v roce 2024. Právě tam byli oceněni za nejlepší písňové duo.

Číst dál…

Tamara Morozová: Souhra s klavíristou v písňovém duu je nejkrásnější formou sebevyjádření

„Lieder Society v příštím roce mimo jiné připomene kulaté výročí brněnské klavíristky a skladatelky Agnes Tyrrell.“

„Na hudbě Richarda Wagnera mě fascinuje barevnost, živelnost, orchestrální hutnost a schopnost vyprávět příběhy.“

„Ženy skladatelky se stále často potýkají s nedůvěrou a despektem.“

Česká sopranistka slovenského původu Tamara Morozová je místnímu publiku známá jako žádaná koncertní pěvkyně či jako sólistka Národního divadla v Praze, kde se nově připravuje na roli Senty v Bludném Holanďanovi Richarda Wagnera. Je také vyhledávanou interpretkou písňového repertoáru a předsedkyní spolku Lieder Society, který založila v roce 2021 s altistkou a muzikoložkou Monikou Jägerovou.

Číst dál…

Spolek Lieder Society otvírá dveře mladým pěvcům i brány nové sezony

Lieder Society zve na Otevřený salón k zahájení koncertní sezóny. 27. dubna se uskuteční od sedmnácti hodin v Atriu Žižkov. Akce seznámí s plány písňového spolku a prezentuje absolventy tzv. Mladého salónu, platformy pro mladé pěvce se zájmem o žánr písně. „Chcete se dozvědět, co všechno letos chystáme? Chcete s námi sdílet pódium a stát se součástí…

Číst dál…

Operativa, Dětská opera, Lieder Society aneb Další dění na festivalu Opera

Festival hudebního divadla zvaný Opera v příštích dvou týdnech nabídne další trojici představení, přičemž plánované čtvrté bylo zrušeno. Své počiny nabídnou platforma Operativa, Dětská opera Praha a písňový spolek Lieder Society. Nejbližší akce se koná 29. března ve Studiu hrdinů a půjde o experimentální projekt I-ME, jehož hlavním mozkem je slovinský umělec Rocc. Výzkumný…

Číst dál…

Na Hromnice o festival více. Pochvala jeho dramaturgii

„Festival vsadil na velice svěží a neotřelý program.“

„Mansurianovo Requiem je dalším důkazem, že současné klasické hudby se není třeba bát, byť pochází z končin vzdálených.“

„Koncerty, které zaštituje Radek Baborák, mají dlouhodobě umělecky vysokou úroveň.“

Tak trochu ve stínu Festivalu Opera, který začal minulý týden, byl v podvečer 2. února v odsvěcené smíchovské kapli Sacre Coeur zahájen osmý ročník hudebního festivalu Věčná naděje. Ten zpravidla uvádí tvorbu terezínských skladatelů, ale také díla, která reagují na příkoří a nespravedlnost, nebo ta, jež vytvořili umělci na útěku před bezprávím či pronásledováním. Dramaturgicky se přehlídka neomezuje výlučně na uvádění děl klasické literatury. Na zahajovacím koncertu se podíleli Pražští komorní sólisté se svým šéfem Radkem Baborákem a jako sólisté vystoupili sopranistka Tamara Morozová, barytonista Pavel Kšica a klarinetista Karel Dohnal.

Číst dál…

Zahájení Věčné naděje vygraduje rekviem za oběti arménské genocidy

Hudební festival Věčná naděje zaměřený na tvorbu terezínských skladatelů, ale také díla, která reagují na příkoří a nespravedlnost nebo je vytvořili umělci na útěku před bezprávím či pronásledováním, se koná poosmé. Od 2. února do 20. března na sedmi různých místech Prahy nabídne koncerty i divadelní představení. Zahajovací koncert se uskuteční 2.…

Číst dál…

Dvojalbum s písněmi skladatelky Slávy Vorlové je objevnou sondou do minulosti

„Nahrávka je svou bezprecedentní interpretační kvalitou jedním z dramaturgicky nejzásadnějších nahrávacích počinů loňského roku.“

„Porozumění Jägerové tomu, o čem zpívá a jak to chce sdělit, je vskutku znamenité. Její hlas má dramatickou hloubku.“

„Roman Hoza se tohoto nadmíru vtipného díla nemohl zhostit lépe.”

Dvojalbum s písněmi Slávy Vorlové přináší reprezentativní výběr tvorby české skladatelky. Nad jejím dílem se sešli přední mladí interpreti Tamara Morozová, Monika Jägerová, Daniel Matoušek, Roman Hoza, Vojtěch Červenka a Katelyn Bouska. Nahrávka je významným příspěvkem k objevování české hudby minulého století. Je také důkazem, že současní umělci k minulosti nejsou lhostejní, když dotvářejí povědomí o roli žen ve světě hudebních skladatelů.

Číst dál…

Lieder Society představí Slávu Vorlovou v New Yorku

Spolek Lieder Society připravil u příležitosti Roku české hudby projekt, který oživuje odkaz české skladatelky Slávy Vorlové, od jejíhož narození letos uplynulo sto třicet let. Koncertně jej v Praze poprvé uvedl v březnu letošního roku, 26. listopadu představí Slávu Vorlovou trojice mladých českých hudebníků v Českém centru v New Yorku.  Sopranistka Tamara Morozová, altistka Monika…

Číst dál…

Desátý písňový recitál Národního divadla se skladateli Schönbergem a Jirákem

Šest písňových recitálů v sezoně 2024/25 přispěje k pestrosti repertoáru Opery Národního divadla. Dopolední koncerty na jevišti Stavovského divadla navazují na pilotní sezonu, která ověřila nejen akustické možnosti prostoru obvykle vymezeného pouze účinkujícím. V pořadí desátý písňový recitál 24. listopadu nabídne umění zpěvaček Tamary Morozové, Sylvy Čmugrové a smyčcového tělesa Krása Quartet. Vzájemná blízkost…

Číst dál…

Unikátní dušičková performance s vysokou přidanou hodnotou 

„Bella Adamova pečlivě modulovala každou slabiku německého textu. Stejně pečlivou deklamaci předvedla i Tamara Morozová v češtině.“

„Píseň brněnské skladatelky Agnes Tyrell zazněla v novodobé premiéře. Hudebně je natolik invenční, že by si zasloužila pevné místo v repertoárech současných pěvců.“

„Díky citlivému režijnímu vedení se celý večer stal důstojnou vzpomínkou na zesnulé, ani v jednom případě nesklouznul do laciných zkratek.“

Lieder Society, která dlouhodobě propaguje písňový repertoár, uvedla 4. listopadu ve spolupráci se společností Run Operun poloscénickou site-specific performance Písně ztracených duší, která reflektovala doznívající dušičkové svátky. Na programu byly písně Johannesa Brahmse, Franze Schuberta, Clary Schumannové, Franze Liszta, Gustava Mahlera, Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha a Antonína Vojtěcha Horáka, které měly jednotící linku ve fascinaci estetikou temnoty, nadpřirozena a smrti.

Číst dál…

Poněkud nudná Fibichova Šárka v Národním divadle

„Dirigentu Jindrovi se podařilo vytvarovat mnoho hezkých hudebních míst a všechny nástrojové skupiny profiloval tak, aby se vzájemně nekryly.“

„V samopalech na jevišti problematika inscenace věru nevězí.“ 

„Zejména ve třetím dějství jsem měl pocit, že Fibich při komponování koukal Wagnerovi přes rameno.“

Opera Národního divadla vypustila 7. listopadu do světa nové nastudování nejznámější Fibichovy opery Šárka. Ta v podstatě začíná tam, kde Smetanova Libuše končí – dějově a dá se říci i hudebně. Libreto ve staročeštině napsala Anežka Schulzová, vycházela v něm ze čtyřdílné epické básně Šárka Jaroslava Vrchlického z roku 1874. Opera měla světovou premiéru 28. prosince 1897 v Národním divadle v Praze v režii Adolfa Krössinga a pod taktovkou Adolfa Čecha. Aktuální nastudování z dílny hudebního ředitele operního souboru Národního divadla, dirigenta Roberta Jindry, režíroval umělec německé národnosti Kay Link.

Číst dál…

Věčná naděje podle Kristiny Vocetkové

Hudební festival Věčná naděje zaměřený na tvorbu terezínských skladatelů, ale také díla, která reagují na příkoří a nespravedlnost nebo je vytvořili umělci na útěku před bezprávím či pronásledováním, se v příštím roce uskuteční poosmé. Od 2. února do 20. března na sedmi různých místech Prahy nabídne koncerty i divadelní představení. Jeho dramaturgii nově…

Číst dál…

Site-specific zvaný Písně ztracených duší. Zazpívají Adamova, Morozová a další

Lieder Society uvádí ve spolupráci s Run Operun poloscénickou site-specific performance Písně ztracených duší. Nabízí pohled do světa bizarního a děsivého, kde ztracené duše ožívají uprostřed temné atmosféry 19. století. Happening účastníky zavede na starý hřbitov, který 4. listopadu vznikne v prostorách jízdárny Savarin, kde duše vyprávějí své tragické a místy i groteskní příběhy. Zazní…

Číst dál…

Svatá Ludmila uzavřela Dvořákův karlovarský podzim

„Český filharmonický sbor Brno byl skvěle připraven.“

„Kvalita zvuku Karlovarského symfonického orchestru je pozoruhodná.“

„Dirigent Ondřej Vrabec vedl obě tělesa s lehkostí a jistotou.“

Festival Dvořákův karlovarský podzim nabídl publiku na svém závěrečném koncertu 3. října v Grandhotelu Pupp opravdovou kulturní událost: v koncertním provedení zde zaznělo oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka. Hrál Karlovarský symfonický orchestr, zpíval Český filharmonický sbor Brno společně se sólisty.

Číst dál…

Písňová dua na masterclassu Mladý salón i poté na koncertě k Straussově poctě

Koncertně-vzdělávací platforma spolku Lieder Society Mladý salón vytváří již druhým rokem zázemí mladým perspektivním interpretům při studiu písňového repertoáru a klade důraz na úzkou a rovnocennou komorní spolupráci v písňovém duu. Koná se v termínu od 25. do 27. září na pražské adrese Janáčkovo nábřeží 61. Frekventanti se pak představí společně na speciálním koncertě…

Číst dál…

Vrchol Dvořákova podzimu letos představuje oratorium Svatá Ludmila

Karlovarský symfonický orchestr zahajuje v září pravidelně svou sezonu připomínkou nejslavnějšího českého hudebního skladatele Antonína Dvořáka. Ten se zapsal do hudebních dějin největšího českého lázeňského města zejména uvedením kontinentální premiéry Novosvětské symfonie, kterou orchestr provedl pod taktovkou Augusta Labitzkého. Festival Dvořákův karlovarský podzim se řadí k nejstarším evropským hudebním festivalům, v roce 2024…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Libuše jako opus magnum Smetanovy Litomyšle

„Kateřina Kněžíková představila Libuši možná méně jako kněžnu, o to více však jako ženu.“

„Jakub Hrůša se prezentuje jako člověk nesmírně skromný, hluboce přemýšlivý a naprosto precizní detailista.“

„Koncertní provedení opeře nikterak neubralo na atraktivitě, ba naopak.“

Letošní ročník národního festivalu Smetanova Litomyšl dospěl sotva do poloviny, a přesto lze bez nadsázky říci, že má za sebou svůj vrchol. Dlouhý – více než čtyřhodinový – nedělní večer patřil Smetanově Libuši v podání České filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, našich předních operních sólistů a Pražského filharmonického sboru. A výsledek jejich společného snažení nelze popsat jinak než jako oslnivý.

Číst dál…

Lieder Society uvádí Jarní koncert Mladého salónu

Spolek Lieder Society věnující se uvádění zejména písňového repertoáru realizuje druhým rokem koncertně-vzdělávací platformu s názvem Mladý salón. Jeho loňské frekventantky se veřejnosti představí na Jarním koncertu, který se uskuteční 29. května od devatenácti hodin v Praze, ve vršovickém divadle Mana. Mladý salón, který zaštiťuje spolek Lieder Society, vytváří prostor pro mladé…

Číst dál…

Svatá Zuzana a Florentinská tragédie. Dvě opery z projektu Musica non grata

„Svatá Zuzana pojednává o jeptišce, která za noční meditace v kostele před oltářem propadá do transu.“

„Pěvecké hlasy byly zvoleny šťastně. Klementina Lucie Hilscherové předvedla báječný vývoj charakteru od konejšivé sestry k výrazu obav až k závěrečnému odsouzení.“

„Manželé zjišťují, že jsou si stále atraktivní.“

Opera Národního divadla a Státní opera uzavřely závěrem týdne čtyřletý projekt, připomínající pod názvem Musica non grata kompoziční tvorbu autorů a autorek pronásledovaných nacistickým režimem. Mezi skladatele se vztahem k hudebnímu prostředí první Československé republiky byl zařazen i Paul Hindemith, jehož jednoaktovka Svatá Zuzana zazněla na pražském jevišti dne 6. dubna opět po 101 letech od premiéry v Novém německém divadle. Druhou operou plně navštíveného večera byla Florentinská tragédie od Alexandra Zemlinského. Orchestr Státní opery dirigoval Karsten Januschke, koncertním mistrem byl Michal Sedláček, sbor připravil Adolf Melichar.

Číst dál…

Zakončení projektu Musica non grata

Ve dnech 5. až 7. dubna 2024 se Závěrečným víkendem Musica non grata uzavře čtyřletý projekt Opery Národního divadla a Státní opery věnovaný hudebnímu odkazu skladatelů a skladatelek se vztahem k hudebnímu prostředí první Československé republiky, pronásledovaných nacistickým režimem. Během čtyř let nabídl cyklus Musica non grata více než sto padesát operních a operetních…

Číst dál…