KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Kangmin Justin Kim hvězdným hostem Collegia 1704

Sezona Collegia 1704 ve vršovickém Vzletu pokračuje vystoupením kontratenoristy jménem Kangmin Justin Kim. Znít budou 19. prosince večer skladby Grauna, Galuppiho či Händela. Těleso, jež založil, také řídí Václav Luks, který rovněž zahraje na cembalo. Korejsko-americký kontratenorista Kangmin Justin Kim představí svět italské komorní kantáty prostřednictvím dvou německých skladatelů, jejichž…

Číst dál…

Bachovo Vánoční oratorium ve Vídni. Řídí Václav Luks

Dvojí provedení Vánočního oratoria Johanna Sebastiana Bacha připravil v adventním čase soubor Collegium 1704 v Praze a Drážďanech, ovšem bez svého uměleckého vedoucího Václava Lukse. Ten naopak toto ikonické dílo nastuduje ve Vídni, a to nikoli se svým souborem, ale s aktuálně Popelkovými Vídeňskými symfoniky. Ve Vídeňském Konzerthausu bude Luks oratorium řídit třikrát mezi 14.…

Číst dál…

Žabí balet aneb Barokní opera po letech v Praze – a skvěle

„Moderní vizuální podoba Rameauovy Platée nádherně koresponduje s hudbou, která je roztančená, chytlavá, veselá.“

„Přes účast Václava Lukse nejde o ´barokní´ projekt, o historicky poučeně znějící hudební podobu, ale o rozumný kompromis.“

„Člověku by Platée bylo i líto, kdyby opera právě v okamžiku jejího posmutnělého zklamání rychle neskončila.“

Skutečné hudební divadlo, zábavné, barvité a rozverné, nabízí pražský operní soubor kvalitním nastudováním Rameauovy barokní opery Platée. Za čtvrteční vydařenou premiérou ve Státní opeře stojí režisérská dvojice SKUTR, choreograf Jan Kodet, velmi dobře připravení sólisté a dirigent Václav Luks, který i s divadelním orchestrem používajícím současné nástroje dosáhl iluze dobové estetiky.

Číst dál…

Národní divadlo uvede barokní operu Platée. Diriguje Václav Luks

Státní opera poprvé ve své historii nastuduje comédie lyrique Jeana-Philippa Rameaua Platée, na prkna Národního divadla se tak po dlouhých patnácti letech vrátí barokní opera, a to pod taktovkou dirigenta Václava Lukse, odborníka na historicky poučenou interpretaci. Pro tuto příležitost se mimořádně spojí hudebníci z jeho Collegia 1704 s orchestrem Státní opery. Premiéry…

Číst dál…

Věčné odpočinutí v Rudolfinu s doprovodem Collegia 1704

„Wolfgang Amadeus Mozart je tvůrce o generaci mladší než Jan Dismas Zelenka. Nejen proto jej řadíme až do následujícího slohového období.“

„Text Requiem aeternam zazněl zhudebněn oběma – jak před přestávkou, tak bezprostředně po ní.“

„V obou Zelenkových opusech dirigent Václav Luks k sólistickým výkonům angažoval vokalisty z vlastních řad, tedy z Collegia Vocale 1704. V Mozartovi přizval pěvce externí.“

Druhý koncert souborů Collegia 1704 v rámci abonentní řady sezony 2024/25 se uskutečnil v Rudolfinu 6. listopadu, tedy v čase, kdy vzpomínáme na naše drahé zesnulé. Jeho dramaturgické zaměření tedy nemohlo mít vhodnější náplň než tu, která se smutkem či se smrtí bezprostředně souvisí.

Číst dál…

Mozartovo Requiem s Collegiem 1704 natřikrát

Soubory Collegium 1704, pěvecké Collegium Vocale 1704 a čtveřice vokálních sólistů Veronika Rovná (soprán), Margherita Maria Sala (alt), Krystian Adam (tenor) a Krešimir Stražanac (bas) se věnují nejslavnějšímu Requiem. Mozartovo dílo bude k poslechu pod taktovkou zakladatele a uměleckého vedoucího Václava Lukse 6. listopadu v pražském Rudolfinu, 7. listopadu v drážďanském Annenkirche a 17. listopadu v sále La Seine Musicale na pařížském…

Číst dál…

Collegium 1704 zahájilo koncertní sezónu Myslivečkovým Abrahamem a Izákem

„Po hudební stránce je toto rozsáhlé dílo obrazem své doby, doznívajícího řádu barokních forem a nastupujícího klasicismu.“

„Nositelem významového těžiště Myslivečkova oratoria Abraham a Izák je kvinteto vokalistů.“

„Dirigentský přístup Václava Lukse nepostrádá osobitost.“

15. říjen patřil v pražském Rudolfinu Collegiu 1704 a jeho dirigentu Václavu Luksovi. Na začátek nové koncertní sezony připravili závažné předklasické dílo významného českého, v Itálii působícího skladatele Josefa Myslivečka, oratorium Abraham a Izák.

Číst dál…

Collegium 1704 zahajuje s Abrahámem a Izákem

Soubor Collegium 1704 zahájí svoji sezónu nastudováním oratoria Abramo ed Isacco. Společně s pěticí pěvců a Collegiem Vocale 1704 vrcholný opus Myslivečkovy tvorby uvede za řízení Václava Lukse ve dnech 15. až 17. října tradičně v Praze a Drážďanech a přidá i vystoupení v amsterdamském Concertgebouwu.  Oratorium Abrahám a Izák je Myslivečkovým posledním oratoriem a představuje vrchol jeho tvorby.…

Číst dál…

Collegium 1704 v roce 2025. Nebude chybět ani opera

Cyklus komorních koncertů Hudební cesty Evropou, které pořádá Collegium 1704 ve Velkém sále Vzletu, vstoupí v roce 2025 do své sedmé sezony. Znovu tak představí hráče tohoto předního českého orchestru a v rozmanitém repertoáru je svede dohromady s hvězdami světové hudební produkce. V témže roce Collegium 1704 zároveň vkročí do jubilejní 20. sezony. Pro posluchače…

Číst dál…

Pianista Eric Guo prozářil zvuk Collegia 1704   

„Zvuk klavíru, který se ozval záhy po orchestrálním vstupu, byl zjevením díky nádherné imitaci xylofonové charakteristiky.“       

„Čtyřvětá skladba byla vedena s výstižným citem pro dynamické a tempové proměny rané romantiky.“

„Sbor Collegium Vocale 1704 zpíval hymnu v anglickém překladu reverenda Johna Troutbecka.“

Jméno hudebního skladatele Antonína Dvořáka zplna rezonovalo desátý den Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Jednak v názvu festivalu, poté v místě konání, tedy Dvořákově síni Rudolfina, a naposledy v programu, a to hned dvěma Dvořákovými opusy. V neděli 15. září vstoupil tedy barokní orchestr a sbor Collegium 1704 se svým leaderem Václavem Luksem do romantismu. Pro Dvořákův jediný klavírní koncert pozval ansámbl pianistu Erica Gua, poté věnoval svou ansámblovou vyzrálost Sedmé symfonii g moll Jana Václava Kalivody a závěrem koncertu ztvárnil hymnus Dědicové Bílé hory, op. 30 Antonína Dvořáka, mimořádně v anglické verzi.

Číst dál…

Collegium 1704 v další spolupráci s největším polským festivalem klasické hudby

Dvacátý ročník mezinárodního festivalu Chopin i jego Europa začal 17. srpna a potrvá do 8. září. Stejně jako všechny předchozí ročníky polského festivalu má i ten letošní motto „Chopin a jeho Evropa a zbytek světa“. To definuje jak rozsáhlou programovou nabídku, tak bohatství a rozmanitost účinkujících: diváci uslyší díla pětašedesáti skladatelů a více než šesti set sólistů,…

Číst dál…

Pošesté v Salcburku, poprvé v Innsbrucku. Collegium 1704 na rakouských festivalech

Pražský barokní orchestr Collegium 1704 a jeho vokální odnož Collegium Vocale 1704 pod vedením dirigenta Václava Lukse již pošesté míří na prestižní festival vážné hudby Salzburger Festspiele, kde poprvé uvede Velkou mši c moll Wolfganga Amadea Mozarta. Pouze instrumentalisté souboru ještě předtím stanou na pódiu v rakouském Innsbrucku a nabídnou koncert Il Polifemo…

Číst dál…

Collegium 1704 v Uherském Hradišti

Letní filmová škola je festival pořádaný nepřetržitě každé léto od roku 1975, letošní ročník je tedy přesně padesátý. Kořeny akce sahají až do roku 1964, kdy se začaly konat semináře filmových klubů. Festival nabízí filmový program sestavený do sekcí přibližujících historii i nové směry světové a české kinematografie. Každý film je opatřen…

Číst dál…

Salcburský festival letos v duchu revolty a vzpoury. Zazní i Má vlast

Letošní ročník Salcburského festivalu, největší světové přehlídky klasické hudby, se točí kolem tématu Pohyby mezi nebem a peklem. Od 19. července do 31. srpna bude k vidění a slyšení sto dvaasedmdesát představení. Českou stopu v Salcburku zanechají Berlínští filharmonikové, kteří tam uvedou Smetanovu Mou vlast. Vrací se i Collegium 1704. „Bouřím se, tedy jsem,“ napsal…

Číst dál…

Collegium 1704 míří na Rheingau Musik Festival. V Porýní bude znít i česká hudba

Pražský barokní orchestr Collegium 1704 se ve čtvrtek 11. července představí na německém Rheingau Musik Festivalu. V klášteře v Eberbachu uvede od sedmi hodin večer emblematickou Mši h moll, BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha. Jedním z témat dramaturgie letošní rýnské přehlídky je i česká hudba. Švýcarský nakladatel Hans Georg Nägeli nešetřil superlativy, když v roce…

Číst dál…

Collegium 1704 uvede operu Les Boréades. V Madridu a Versailles

Dlouho zapomenutý monument francouzské opery, Rameauovu operu Les Boréades, oživí soubor Collegium 1704 za řízení Václava Lukse s plejádou mezinárodních sólistů. Koncertně ji uvede ve Španělsku a Francii. První provedení se uskuteční 26. května od osmnácti hodin v madridském Auditorio Nacional, druhé 31. května ve dvacet hodin v Královské opeře na zámku ve Versailles. K…

Číst dál…

Collegium 1704 jako zlatý hřeb švýcarského Bachfestu

Závěrečný koncert mezinárodního festivalu Bachfest ve švýcarském městě Schaffhausen v kostele sv. Jana 12. května obstará pražský barokní soubor Collegium 1704. Pod vedením svého zakladatele Václava Lukse provede rozsáhlou Mši h moll, BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha. Ve Švýcarsku přirozeně vystoupí oba soubory Collegia 1704 – instrumentální i vokální, přičemž pěveckými sólisty…

Číst dál…

Akademie komorní hudby ve vlašimské prádelně? Svého druhu ideál

„S úsměvem bychom prohlídku prádelny mohli doporučit jako koncertní preludium.“

„Akademici hrají se zájmem a se zápalem. Necítíte u nich ani stopu únavy.“

„Někteří z posluchačů tu docenili, ba ‚nalezli‘ vážnou hudbu.“

Koncert barokní a klasicistní hudby se v neděli 21. dubna konal ve Vlašimi v poněkud kuriózním prostředí: v provozní hale Prádelny Kyselý. Pokud by někdo takovou akci přijímal s nedůvěrou, měla by ho zarazit jména účinkujících: dirigent Václav Luks, violoncellista Tomáš Jamník. Jednoznačně šlo o pěkný zážitek.

Číst dál…

Luigi De Donato: S Václavem Luksem jsme našli krásnou společnou chemii

„Hudby by bylo určitě na dva nebo tři disky.“

„Polyfémos není jenom nějaká obluda. Je zamilovaný. Není to kdovíjak dobrý chlapík, ale zkouším být k němu spravedlivý…“

„Snadnější je publikum rozplakat než rozesmát. Dělám, co umím, abych dokázal obojí.“

Italský basbarytonista Luigi De Donato už poněkolikáté spolupracoval s pražským barokním orchestrem Collegium 1704 a jeho uměleckým vedoucím Václavem Luksem. Naposledy letos v dubnu při koncertním provedení árií bájného kyklopa Polyféma z různých děl zkomponovaných na italská libreta. Stejný projekt už společně natočili na CD s názvem Polifemo. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz De Donato popisuje přístup k různým operám, serenádám a kantátám, v nichž je tato postava pokaždé jiná, uvažuje nad svým hlasem a vyzdvihuje, co mu imponuje na spolupráci s Václavem Luksem.

Číst dál…

Akademie komorní hudby ve vlašimské velkokapacitní prádelně

Akademie komorní hudby věnující se podpoře mladých talentů a jejich vzdělávání v oboru komorní hry připravila na druhou polovinu dubna dva koncerty. Stipendisté české akademie i partnerské německé nadace Villa Musica Rheinland-Pfalz se společně s violoncellistou Tomášem Jamníkem a za řízení Václava Lukse představí v neděli 21. dubna od sedmnácti hodin v prostorách Prádelny Kyselý ve Vlašimi…

Číst dál…

Katalog Kyklopů aneb Barokní výlet do řecké mytologie

„Zajímavého hlasu i pódiového charismatu využil Luigi De Donato k potěšení publika zřetelně a výrazně.“

„Kyklop je typ. Polyfémové se přesto v katalogu, který pro posluchače bezděky vytvořil výběr z italských operních děl, lišili.“

„Koncert byl ukázkou pěkné dramaturgické práce, neotřelým nahlédnutím do zapomenutých koutů staré hudby i krásnou oslavou mezinárodní kooperace.“

Collegium 1704 pozvalo do své pražské a drážďanské koncertní řady italského basistu Luigiho De Donata jako interpreta árií z barokních oper. Společným jmenovatelem jejich výběru byla postava Polyféma, jednookého Kyklopa z řeckých bájí a pověstí. Vyskytuje se v řadě děl, běžně známých i nově objevených. Pondělní koncert v Rudolfinu byl přehlídkou hlasové virtuozity i schopnosti předat emoce v širokém spektru výrazu.

Číst dál…

Luigi De Donato jako kyklop s Collegiem 1704

Jednooký a tříprstý kyklop Polyfémos ze starořeckých pověstí se stal ústřední postavou mnoha mýtických příběhů a také jejich zhudebnění z pera barokních autorů. Postava Poseidónova syna a obra nepřekonatelné síly se objevuje v řadě bájí, z nichž nejznámější jsou souboje s Odysseem při jeho návratu do vlasti a Théseem, který Polyféma zabije. Italský basista Luigi De Donato charakterem…

Číst dál…

Bravo Händelovu Mesiáši

„Luksovo nastudování oratoria Mesiáš vychází z autografu dublinské verze z roku 1741.“

„Polský tenorista Kristian Adam uchvátil už při svém prvním výstupu.“

„Zvláštním potěšením byl zpěv altistky Avery Amereau, který byl na scéně v každé části oratoria nepřeslechnutelný.“

Dvořákova síň Rudolfina byla v úterý 18. března beznadějně vyprodána. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse vzdaly hold věčné slávě oratoria Mesiáš Georga Friedricha Händela. Sóla zpívaly mezinárodně renomované hlasy, které se v následujících sezónách připojí ke Collegiu 1704 na evropském turné právě s tímto Händelovým oratoriem. Ohlas provedení byl velkolepý.

Číst dál…

Mesiáš v Rudolfinu s Collegiem 1704

Barokní orchestr Collegium 1704 nabídne v rámci své pražské koncertní řady proslulé oratorium Mesiáš, HWV 56 Georga Friedricha Händela. V Rudolfinu, jeho Dvořákově síni, 19. března samozřejmě vystoupí i přidružený vokální soubor Collegium Vocale 1704. Diriguje Václav Luks. Celý soubor následně vystupuje v zahraničí. Těžko najít v oratorním repertoáru dílo, které se svou proslulostí může…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Koloratury namísto konfliktů. Do Poslanecké sněmovny se vrátila opera

„Dnešním žargonem bychom řekli, že Šaturová zpívala Myslivečka dřív, než to bylo cool.“

„Dokonalý soulad s Collegiem 1704 jako by stíral hranice, kde končí zpěv a kde začíná orchestrální zvuk.“

„Velikým otazníkem zůstalo účinkování Vojtěcha Dyka.“

Po více než 250 letech – tehdy v Thunovském paláci sídlila italské operní společnost –, se do tohoto místa, dnes hlavního jednacího sálu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, vrátila opera. Na mimořádném koncertu nazvaném Veřejné slyšení Mozarta a Myslivečka pořádaném spolkem Piana na ulici zde vystoupilo Collegium 1704 se svým šéfem Václavem Luksem a sólisty Simonou Houda Šaturovou a Vojtěchem Dykem.

Číst dál…

Orfeus a Eurydika v Královské opeře ve Versailles s Collegiem 1704

Od 7. do 10. března ožije v Královské opeře na zámku ve Versailles koprodukční projekt Orfeus a Eurydika, na němž se podílí šest evropských operních domů. Gluckovu operu v Berliozově úpravě hudebně nastudoval soubor Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse. V titulních úlohách se představí Marie-Claude Chappuis jako Orfeus a Mirella Hagen v roli Eurydiky. Gluck…

Číst dál…

Pro jednou Collegium 1804

„Předehra k Mozartově opeře La clemenza di Tito je pragensie. Zazněla v emocionálně stylové, rázné, přesně a detailně artikulované podobě.“

„Symfonie La Tempesta od Pavla Vranického zazněla jako hodnotný příklad toho, že Češi ve Vídni nezaháleli a že byli umělecky na výši.“

„Dokonale sestavený program vyvrcholil Eroicou, třetí z Beethovenových symfonií, mající v názvu hrdinství. Tak i vyznívá – a tak ji Václav Luks publiku suverénně předestřel.“

Barokní orchestr Collegium 1704 Václava Lukse má v Praze zavedenou sezónu. Povětšině v ní zaznívá barokní hudba, od počátků, sahajících na začátek druhého desetiletí našeho století, v širokém spektru od duchovní po operní, od instrumentální po převažující vokální. V té letošní sezóně už se orchestr jednou představil v hudbě z počátku devatenáctého století. Nyní, v předposlední únorový večer, to bylo podruhé. Koncert vyvrcholil Beethovenovu Eroicou z roku 1804.

Číst dál…

Veřejné slyšení Mozarta a Myslivečka v českém parlamentu

Vláda hudby. Baroko v parlamentu. Tak zní podtitul koncertu, který se uskuteční v rámci Roku české hudby v pondělí 4. března v jednacím sále Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky v Praze. Jeho protagonisty budou sopranistka Simona Šaturová, zpěvák Vojtěch Dyk a soubor Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse.  Před dvěma sty čtyřiceti pěti lety sídlilo v Thunovském…

Číst dál…

Collegium Vocale 1704 v Berlíně s Beethovenovou Devátou

Vokální sekci pražského barokního souboru Collegium 1704 čekají dva koncerty v Berlíně. Společně s postupimským orchestrem Kammerakademie provede repertoár, které patrně leží mimo obvyklou oblast zájmu, totiž Beethovenovu Symfonii č. 9 d moll, op. 125 „S Ódou na radost“. Kompozici nastudoval a hudebně řídí dirigent Antonello Manacorda, v pozici sólistů se ocitnou Maria Bengtsson…

Číst dál…

Oba soubory Collegia 1704 se zaskvěly v Rudolfinu

„Mše byla hrána s obvyklou precizností nástupů obou těles a sólistů.“

„V hybném tempu na pozadí orchestru a sboru splývali pěvci v prosebné litanii s duchem aklamace.“

„Orchestr posílily tři trubky a kotle a viditelně vygradovaly náladu hudby, která se stala vitální, dynamickou a pulzující koncertní událostí.“

V úterý 19. prosince večer patřila Dvořákova síň Rudolfina duchovním kompozicím dvou barokních velikánů. Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 uvedl mši Missa Corporis Domini Jana Dismase Zelenky a Magnificat in D Johanna Sebastiana Bacha. Dvě díla komponovaná pravděpodobně v rozmezí několika málo let, dvě díla rozdílné stavební sevřenosti sblížená interpretací.

Číst dál…