KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Milan Šetena: Dvořákova hudba se mi nikdy neomrzí

„V dnešní době je vůbec s podivem, že se mladí lidé věnují hudbě. Já jsem šťastný za každého, kdo se učí na nějaký hudební nástroj.“

„Rusalka mě vždycky dostane asi nejvíc, od prvního taktu až do konce mi běží mráz po zádech.“

„U Vídeňské filharmonie jsem pětatřicet let. Je to povolání snů.“

Hudba stojí a padá se zvukem tělesa, říká Milan Šetena, hráč skupiny prvních houslí Vídeňských filharmoniků. Na mezinárodním hudebním festivalu Dvořákova Praha vede v těchto dnech mistrovské kurzy pro mladé interprety, kterým radí nebát se, ale zároveň přistupovat k hudbě a životu s pokorou. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz mluví o výzvách mladé generace, svém vztahu k Dvořákovi, působení v jednom z nejslavnějších orchestrů na světě a také o tom, proč se z Vídně nevrátil zpět do Čech.

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (76)
Francouzská oslava ve vídeňském stylu.
Galakoncert Vídeňských filharmoniků v Palais Garnier

„Letos uplynulo sto padesát let od chvíle, kdy byl 5. ledna 1875 zpřístupněn divákům pařížský operní dům Palais Garnier.“

„Jak část Čajkovského Koncertu pro klavír a orchestr b moll, tak celé Ravelovo Bolero zabírají natolik velkou stopáž Galakoncertu, že operní árie či duety působí spíš jako doplněk.“

„Po záznamu z Galakoncertu, odvysílaném na ČT art 8. září v hlavním večerním čase, se divák ČT setká s Vídeňskými filharmoniky vlastně už zanedlouho, v prvním dni roku 2026.“

Každá událost má svůj příběh i svůj přesah. A platí to nejen o zásadních, tvořících dějiny, ale rovněž o relativně drobných, jakou bylo 11. května 2025 vystoupení Vídeňských filharmoniků a jejich zvučných hostů v pařížské Opéra Garnier. Proč bude ze záznamu odvysílán na stanici ČT art už počátkem září jako hlavní večerní program? A co vedlo k volbě místa, kde se zmíněná událost odehrála, tedy k tvarově opulentnímu Palais Garnier?

Číst dál…

Salcburské finále 2025. Nézet-Séguin, Grigorian a Beczała (1)

„Pianissima smyčcové sekce nedala příležitost k pochybám, jaké že těleso právě hraje: v tomto ohledu je zvuk Wiener Philharmoniker jedinečný a podle mého názoru takřka nepřekonatelný.“

„Klavírista Kyung-ki Joo následně Asmik Grigorian objal a pronesl výrok večera: ‚Dělej a zpívej, co chceš, hlavně zůstaň sama sebou.‘“

„Mám za to, že polský tenorista aspiruje na jednoho z nejinspirativnějších představitelů Andrey Chéniera novodobé interpretační historie.“

Salcburský letní festival vyvrcholil ve dnech 24. a 25. srpna trojicí koncertů s vynikajícím obsazením i zajímavým programem. Dirigent Yannick Nézet-Séguin provedl s Vídeňskými filharmoniky a trojicí sólistů první dějství z Wagnerovy Valkýry, jedna z čelných tváří festivalu, sopranistka Asmik Grigorian, vystoupila na originálním sólovém recitálu s názvem A Diva is Born, a tenorista Piotr Beczała debutoval v očekávaném koncertním provedení opery Umberta Giordana Andrea Chénier. První díl třídílné minisérie pojednává o wagnerovském pořadu pod taktovkou zmíněného kanadského dirigenta.

Číst dál…

Franz Welser-Möst s Vídeňskými filharmoniky ve snaze o věrnost stylu

„Weinbergovo dílo vyznělo meditativně.“

„V interpretaci byla znát hluboká snaha uchopit jádro kompozice.“

„S elegancí i analytičností přistoupil Franz Welser-Möst k Brucknerově symfonii.“

Salcburský festival nabídl na sklonku svého 106. ročníku koncerty Vídeňských filharmoniků s rakouským dirigentem Franzem Welser-Möstem. O zřídka slýchanou nabídku symfonické tvorby komornější Mieczysława Weinberga a monumentální Antona Brucknera byl 28. a 30. srpna projeven mimořádný zájem milovníky klasické hudby.

Číst dál…

A pořád se točí… Originálně rozhýbaná Maria Stuarda v Salcburku

„Ve spojení s neustálým pohybem točen mělo choreografické aranžmá přímo hypnotizující účinek a s ‚houpavým‘ bel cantem se zázračně propojilo.“

„Stačilo už jen ‚málo‘, aby se inscenace stala nezapomenutelnou událostí: zpívat. Bohužel zpěv byl nejslabším článkem večera.“

„Vokální paprsek světla do představení vnesl uzbecký tenorista Bekhzod Davronov v roli hraběte Leicestera. Jeho příjemně měkký, volný a zvučný hlas se poslouchal moc dobře.“

Inscenace opery Maria Stuarda od Gaetana Donizettiho, kterou letos uvádí Salcburský festival, pro mne byla překvapením. Konečně jsem zase jednou na jevišti viděla něco jako invenci, horší to bylo se zpíváním bel canta. Počin je z režisérské dílny Ulricha Rascheho, Vídeňské filharmoniky 23. srpna řídil Antonello Manacorda.

Číst dál…

Riccardo Muti s Vídeňskými filharmoniky zazářili na Salcburském festivalu

„Souzvuk tělesa byl měkký a hudebníci i v rychlých pasážích hráli kompaktně brilantně a s nadhledem.“

„Velkolepé liturgické romantické kompozici vtiskl Riccardo Muti řád i honosnost.“

„Mnozí posluchači z různých stran sálu provolávali vestoje ‚bravo‘.“

Dramaturgický plán 106. ročníku Salcburského festivalu věnoval tradičně jednu ze svých koncertních řad Vídeňským filharmonikům, k nimž pozval zářné dirigenty: Andrise Nelsonse, Riccarda Mutiho, Yannicka Nézet-Séguina či Franze Welser-Mösta. Výsostné právo provedení až sedmi koncertů se dvěma různými programy patří letos finskému maestrovi Esu-Pekku Salonenovi. Tři koncerty se stejným programem s italským dirigentem Riccardem Mutim byly zařazeny na světoznámou přehlídku do Velkého festivalového domu ve dnech 15. až 17. srpna, přičemž všechny byly vyprodány.

Číst dál…

České tóny ve Vídni. S Vídeňským klavírním kvartetem i na výletě s Dvořákem

Při slavnostním zahájení šestého ročníku multižánrového festivalu Vienna meets Prague se čtyři renomovaní hudebníci sdružení pod názvem Wiener Klavierquartett soustředí na českou hudbu. Akce se koná 11. června na českém velvyslanectví. Souběžně s festivalem se ve Vídni uskuteční už plně obsazený výlet Po stopách Antonína Dvořáka, který tradičně organizuje produkce Dvořákovy…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (74)
Když nevěříš na pátek třináctého. Koncert letní noci Vídeňských filharmoniků 2025

„Celý večer je ve znamení odlehčené dramaturgie, která má návštěvníka potěšit, uvolnit, dát mu zapomenout na starosti.“

„Letos se nominace muže s taktovkou nejspíš neobejde bez diskusí, ve kterých nad hudbou převládne politika.“

„Prostor v dramaturgii dostane i jeden ze spoluzakladatelů Vídeňských filharmoniků Otto Nicolai.“

Nejenom státy se udržují těmi idejemi, ze kterých se zrodily, jak praví výrok připisovaný prezidentu TGM. Platí to i o čemsi mnohem marginálnějším, byť ve svém oboru uznávaném. A tím jsou každoroční červnové Koncerty letní noci Vídeňských filharmoniků. Odehrávají se pod širým nebem v Schönbrunnu, vstup do nich mají diváci zdarma, a tvoří tak protiváhu ke koncertům téhož tělesa, pořádaným na Nový rok.

Číst dál…

Jubilejní festivaly Slovenské filharmonie s významnou českou účastí

Šedesátiny Bratislavských hudebních slavností a sedmdesátiny piešťanského hudebního festivalu oslaví v letošním roce pořádající Slovenská filharmonie. Ambicí prvního jmenovaného je být nejvýznamnějším mezinárodním hudebním festivalem na Slovensku, Eugene Suchoněm založený a dnes titulovaný Music festival Piešťany, který patří k nejstarším slovenským festivalům, mu v tom i letos bude směle konkurovat. Oba nabídnou nejen přehlídku předních slovenských…

Číst dál…

Mistrovství Christiana Thielemanna i jeho hvězdných hostů

„‚Maestro Christian Thielemann je úžasný především v německém repertoáru,‘ míní kontrabasista Michael Bladerer.“

„Augustin Hadelich, Gautier Capuçon i Vídeňští filharmonikové zahráli Brahmsovu skladbu stylově a zpěvně.“ 

 „Souzvuk až krystalický…“

Maestro Christian Thielemann, současný hudební ředitel berlínské Státní opery Unter den Linden, je schopen zcela výjimečně, až mistrovsky nastudovat díla německého repertoáru. V současnosti diriguje od začátku dubna až do 1. května ve Vídni. 9. dubna vedl Vídeňské filharmoniky v koncertu věnovaném skladbám Johannesa Brahmse, kdy ke zdaru díla přispěli sólisté Augustin Hadelich a Gautier Capuçon.

Číst dál…

V inspiraci Riccardem Mutim a Vídeňskými filharmoniky 

„‚Riccardo Muti má obrovský cit pro náš orchestrální zvuk i styl hry,‘ míní kontrabasista Michael Bladerer.“

„Nadhled nad interpretací díla, provázený neustálou hravostí, přispěl k okouzlující Schubertově poetičnosti.“

„Maestro přistoupil k dílu s koncepcí zrodu a vývoje organického monumentu.“

V rámci koncertní nabídky Společnosti přátel hudby se 16. února ve Vídni představil slavný italský maestro Riccardo Muti spolu s Vídeňskými filharmoniky. Stalo se tak ve vyprodaném Zlatém sále Musikvereinu. Diváci slyšeli symfonie Franze Schuberta a Antona Brucknera, které zazní i při nadcházejícím turné vídeňského orchestru v Teatro alla Scala v Miláně a Carnegie Hall v New Yorku.

Číst dál…

Nejslavnější novoroční koncert řídí znovu Riccardo Muti

Posedmašedesáté. Dlouholetý projekt Novoročních koncertů Vídeňských filharmoniků, pořádaný vždy ve Zlatém sále Musikvereinu, pokračuje. Aktuální provedení se navíc odehraje na samém prahu „straussmánie“, tedy roku, kterým si bude nejen Rakousko připomínat dvě stě let od narození nejproslulejšího z rodiny Straussů, Johanna mladšího. Vídeňské filharmoniky bude při novoročním matiné posedmé dirigovat legenda…

Číst dál…

Klaus Mäkelä debutoval s Vídeňskými filharmoniky Mahlerovou hudbou

„Dirigent byl nadšen z flexibility a citlivé vnímavosti orchestrálních hráčů.“

„Obrazy rakouské přírodní idyly rozehráli Vídeňští filharmonikové s vřelostí a okázalostí.“

„Z interpretace se ztratila charakteristická hloubka díla.“

Zářný mladý finský dirigent Klaus Mäkelä, šéfdirigent Filharmonie Oslo a hudební ředitel Orchestre de Paris, si ke svému letošnímu debutu u Vídeňských filharmoniků zvolil Šestou symfonii Gustava Mahlera. Velkolepou kompozici dirigoval 15. prosince 2024 ve Zlatém sále Společnosti přátel hudby ve Vídni velmi temperamentně.

Číst dál…

Tradiční koncert Vídeňských filharmoniků vzpomene na Bedřicha Smetanu

Vídeňští filharmonikové zvou v pátek 7. června na 21. ročník svého tradičního Koncertu letní noci v kulisách parku barokního zámku Schönbrunn. Program, který třemi kusy připomene i dvousté výročí narození českého skladatele Bedřicha Smetany, začne v půl deváté. I letos se příznivci vážné hudby mohou těšit na Koncert letní noci Vídeňských filharmoniků. Organizátoři se…

Číst dál…

Štěbetání i doteky povoleny. Děti z Rakouska si ve Státní opeře opět užily Kouzelnou flétnu

„Speciální představení v roce 2003 inicioval slavný japonský dirigent Seiji Ozawa společně s Ioanem Holenderem, tehdejším ředitelem Státní opery.“

„Děti spontánně reagují, tu se smějí, tu tleskají, tu křičí či naopak zcela ztichnou.“

„Kdo ví, kolik návštěvníků díky speciálnímu projektu Kouzelné flétny našlo zalíbení nejenom v Mozartovi či opeře, ale v umění vůbec?“

Ještě před několika hodinami se na obrovském tanečním parketu, ve který se už po šestašedesáté proměnila vídeňská Státní opera, nejenom ve valčíkovém rytmu vlnily stovky párů v plesových robách a vzduchem se vznášela vůně parfémů a pudřenek. Vystřídaly je svetříky i bavlněné punčocháče s medvídky…

Číst dál…

Novoroční koncert z Vídně 2025 zná svého dirigenta. Posedmé jím bude Riccardo Muti

„Není obvyklé, aby podobné sdělení přicházelo tak brzy.“

„V konzervativních kruzích Vídně způsobila zpráva rozpaky, ne-li rozhořčení.“

„Význam Vídeňských filharmoniků je dnes ovšem už celoplanetární.“

Jen několik hodin uplynulo od Novoročního koncertu Vídeňských filharmoniků 2024 a vedení orchestru oficiálně oznámilo, kdo je následníkem Christiana Thielemanna, který toto matiné dirigoval letos.

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (59)
Festival, který se nechystá do důchodu.
Ohlédnutí za 60. ročníkem Zlaté Prahy

„V čem tkví smysl tohoto festivalu? Co nám říká o tom, kam směřuje televizní svět? A kudy v této oblasti kráčejí naši tvůrci?“

„Jestli má televizního diváka něco ‚informovat, vzdělávat a bavit‘, je to v oblasti hudby (a tance a baletu) na obrazovce ztvárnění současného díla, soudobé opery.“

„Máme se vydat stejným směrem, nebo být vděčni za náš konzervativní přístup, za náš středoevropský ‚selský rozum‘?“

Banální konstatování, že čím je člověk starší, tím mu čas rychleji ubíhá, se mi potvrdilo i v končícím roce 2023. Co bylo v lednu, mi připadá jako před půl rokem; co v létě, jako by se odehrálo včera. Prosinec přináší ankety na téma „zážitek roku“, při nichž si v hlavě přehrávám film. O událostech, akcích, projektech, jimiž jsem pracovně prosvištěl, aniž bych měl čas se ptát názvem Gauguinova plátna z Národní galerie: Odkud přicházíme? Co jsme? Kam jdeme? Nyní, když je venku tma od čtyř odpoledne do osmi ráno, přichází čas zklidnění a ohlížení…

Číst dál…

ČRo D-dur: Vánoční hudba všech epoch, stylů, hlasů a nástrojů

„V pondělí v 10:25 naváže tradice fenomenálních hornistů; uslyšíme Radka Baboráka, jak nahrál Bachovu původně violoncellovou suitu na lesní roh.“ „Ve středečních 20:00 poslouchejte záznam ze sezóny Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou dirigentky Evy Ollikainen. Nejprve uvede Brahmův slavný Dvojkoncert a moll.“ „Ovšem ve 12:10 v sobotu je možné poslouchat Bachovo zhudebnění…

Číst dál…

Jakub Hrůša finalistou hudebních cen ICMA

Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí vybrali z letošních nahrávek do nejužšího finále v kategorii Operní video i nahrávku, která vznikla ve spolupráci Jakuba Hrůši a Vídeňských filharmoniků na Salcburském festivalu. Vítězové letošního ročníku budou oznámeni 18. ledna 2024. Záznam produkce opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová je nominován do nejužšího finále cen…

Číst dál…

Pucciniho mše ve skvělém provedení ve Vídni

„Proslulý maďarský dirigent Ádám Fischer rozkryl melodicky líbivou a meditativní církevní Pucciniho ranou mši s niternou dramatičností.“

„Ze sólistů podal nejlepší výkon italský tenorista Vittorio Grigolo, který objemným a vřelým hlasem uchopil svůj part technicky excelentně a v hloubce porozumění zpívanému liturgickému textu.“

„‚Prostřednictvím našich rozmanitých programů mohu lidem poskytnout prostor k rozhovorům a zabývat se otázkami eliminace obav, odcizení a dalšími kulturními souvislostmi,‘ říká dlouholetý intendant Vídeňského koncertního domu Matthias Naske.“

Církevní díla slavných operních skladatelů Giacoma Pucciniho a Giuseppa Verdiho nabídl program Vídeňských filharmoniků minulý týden v Rakousku a Itálii. Plánované koncerty musel ze zdravotních důvodů odřeknout světoznámý maestro Zubin Mehta. Program rychle hudebně nastudoval mezinárodně věhlasný dirigent Ádám Fischer.

Číst dál…

ČRo D-dur: Pendereckého nedožité devadesátiny a Tannhäuser z Bayreuthu

„Středeční večer připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého bohatým výběrem jeho skladeb. Zazní nejen tři jeho díla odkazující na válečné události.“ „Dále poslouchejte Symfonii č. 3 Gustava Mahlera s Bostonským symfonickým orchestrem a Seiji Ozawou a také s Jessyí Norman v altovém sóle.“ „Víkendová Návštěva bude v sobotu a v neděli dopoledne patřit nahrávkám Pražského komorního orchestru, který…

Číst dál…

Nominace na prestižní ceny ICMA i pro řadu českých hudebníků

Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí nominovali na ceny ICMA 2024 (International classical music awards). Mezi nominovanými jsou i Česká filharmonie, Pražský filharmonický sbor či Jakub Hrůša. Vítězové letošního ročníku budou oznámeni 18. ledna 2024. V kategorii Symfonická hudba byla Česká filharmonie společně s mahlerovským specialistou Semjonem Byčkovem nominována za album…

Číst dál…

ČRo D-dur: Nahrávky Pierra Bouleze a Straussova Láska Danaina

„A ve 14:10 je na programu jedna ze skvostných nahrávek mladého Krystiana Zimermana, Brahmsův Klavírní koncert č. 2 B dur“ „Středeční večer pravidelně patří koncertům z nabídky Evropské vysílací unie. Tentokrát to bude Orchestr italského Švýcarska pod taktovkou nejvýznamnějšího polského dirigenta mladší generace Krzysztofa Urbanského“ „O víkendu budeme na návštěvě u Jana…

Číst dál…

ČRo D-dur: Záznam SOČRu s Robertem Jindrou a Síla osudu

„Nenechte si ujít Beethovenovu Sedmou symfonii s Vídeňskými filharmoniky a Leonardem Bernsteinem.“ „Dále je možné poslouchat Dvořákovy Biblické písně s Magdalenou Koženou, Berlínskými filharmoniky a Simonem Rattlem.“ „Víkendová návštěva bude patřit Radimu Dolanskému, který bude vybírat nahrávky v pestrém výběru autorů.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7, tedy nepřetržitě. Hudbu vybírají, ohlašují…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (57)
Další návrat do idylična.
Novoroční koncert z Vídně 2024

„Návrat do atmosféry, jaká snad panovala ve Vídni před půldruhým stoletím, opět zprostředkují tamní filharmonikové milionům televizních diváků.“

„Dvanáct z celkového počtu osmnácti skladeb opět připomene tvorbu dynastie Straussů.“

„Taktovku svěřují zásadně dirigentům, s nimiž je pojí letitá spolupráce; proto ji 1. ledna 2024 pozdvihne Christian Thielemann.“

Zkouším-li se s přesně dvouměsíčním předstihem přenést do rozpoložení, v jakém budu 1. ledna 2024 po jednatřicáté komentovat Novoroční koncert z Vídně pro Českou televizi, nemohu setřást z mysli poněkud neveselé ohlédnutí. Čtyři roky už trvá ve světě i u nás období, jaké jsme si předtím neuměli ani nechtěli představit. Od března 2020 do února 2022 vládlo třeštění kolem covidu, zčásti pochopitelné a v mnohém neospravedlnitelné. Ruskou invazí na Ukrajinu jako by covid mávnutím čarovného proutku zmizel; zato od té doby žijeme v obavách z války, ať už oprávněných či přeháněných. A od počátku října 2023 umocněných zprávami o hrůzách v Izraeli, jež by mohly přerůst do globálního konfliktu.

Číst dál…

ČRo D-dur: Dva přenosy z královéhradeckého Hudebního fóra a nahrávky Patricie Janečkové

„Zcela mimořádnou věcí je ovšem přímý přenos koncertu Bolero po asijsku z festivalu Hudební fórum Hradec Králové.“ „Ve středu od 20:00 můžete poslouchat nahrávky nedávno zesnulé pěvkyně Patricie Janečkové.“ „V sobotu na státní svátek 28. října poslouchejte program Česká hudba sváteční.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7, tedy…

Číst dál…

ČRo D-dur: Bachovy kantáty i zahraniční rozhlasové orchestry

„Program je opět sestaven z nabídky Evropské vysílací unie. Hrát bude nejprve Symfonický orchestr Berlínského rozhlasu, mimo jiné provede Sibeliovu Pátou symfonii.“ „Nenechte si ujít Missu Salisburgensis v podání dvou souborů staré hudby a dvou dirigentů, Paula McCreeshe a Reinharda Goebla.“ „O víkendu se můžete vydat na návštěvu k Leoši Svárovskému, který připravil hity české…

Číst dál…

ČRo D-Dur: Úvodní koncert sezóny SOČRu a skvosty komorní hudby

„Pondělí začíná na stanici D-dur Koncertem č. 2 pro klavír a orchestr B dur Johannesa Brahmse v podání klavíristky Helene Grimaud a za doprovodu Vídeňských filharmoniků.“ „Ve středu v 11:15 zazní Peléas a Melisanda Arnolda Schönberga na jednom z prvních snímků, které se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu natočil nový šéfdirigent Petr Popelka.“ „V neděli ve 20:08…

Číst dál…

ČRo D-dur: Slavný i unikátní Karajan. Pak návštěva u Aleny Hönigové

„Pondělí začíná Beethovenovou Devátou symfonií na nahrávce Herberta von Karajana s Berlínskými filharmoniky. Je to nahrávka z roku 1962 a pochází z jeho kompletu všech devíti symfonií, který vešel do dějin gramofonového průmyslu, protože se ho záhy prodalo přes milion kusů.“ „Zvláštní pozornost pravidelně věnuje D-dur nahrávkám ze zdrojů Evropské vysílací unie.“ „Ve 14:54…

Číst dál…

Hrůšův pražský vídeňský triumf

„Brahmsova hudba zní rozmáchleji a robustněji, ale i nesmírně lyricky, ta Dvořákova neméně lyricky, ale v rychlých tempech spontánněji, přímočařeji.“

„Krásně vyšla třetí ze čtyř vět Brahmsova koncertu. Na chvíli úplné zastavení času.“

„Dvořákova Osmá symfonie se ukázala být pro vídeňskou orchestrální brilanci mimořádně vhodným materiálem.“

Vídeňští filharmonikové nebývali v minulosti příliš častými hosty pražských koncertních pódií. Poslední dobou se to zlepšuje. Ve středu večer vystoupili na Dvořákově Praze. Poprvé v české metropoli s tuzemským dirigentem. Byl jím Jakub Hrůša. Dvořákova Anglická symfonie byla očekávaným trumfem – a ano, stala se jeho a jejich skutečným triumfem. Rekordních třiatřicet televizních stanic z Evropy, Afriky a Jižní Ameriky, přebírajících signál kamer z Rudolfina, bylo adekvátním počtem.

Číst dál…