KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Aida na Salcburském festivalu

„Vizuální efektivita scény byla v kontrastu se statičtějším vedením postav, kde se právě odhalily ještě velmi rané začátky zkušeností Shirin Neshat, která se rozhodla zvolit si novou operní kariéru.“

„V hlavních rolích Aidy a Radamese zazářili ruská sopranistka Elena Stikhina a polský tenorista Piotr Beczała, oba nechali svůj hlas krásně rozeznít ve všech polohách a postavám vtiskli dramatický esprit.“

„Významný francouzský dirigent Alain Altinoglu dovedl orchestr opět k vysoké interpretační úrovni, analyticky, stylově, ve velké škále barev a s ostře vyhraněnými emocemi.“

Srpnový návrat íránské režisérky Shirin Neshat na Salcburský festival, kde před pěti lety debutovala inscenováním opery Aida Giuseppe Verdiho, nebyl dobrou volbou záměrů vedení prestižní rakouské přehlídky. Publikum přijalo režii jejího nového nastudování 12. srpna 2022 ve Velkém festivalovém domě v Salcburku rozporuplně a s negativními reakcemi, velmi podobně i 27. srpna. Romantické operní drama s Vídeňskými filharmoniky ovšem úspěšně hudebně nastudoval Alain Altinoglu a pěvecky v hlavních rolích oslnili ruská sopranistka Elena Stikhina a polský tenorista Piotr Beczała.

Číst dál…

Salcburský festivalový kaleidoskop 2022
Kouzelná flétna – Wiener Philharmoniker a Daniel Barenboim – Káťa Kabanová – Triptych

„Kouzelná flétna, koncert Vídeňských filharmoniků, Káťa Kabanová, Triptych. Čtyři rozdílné zážitky z pouhých dvou festivalových dnů.“

„Na inscenaci Káti Kabanové může být Salcburský festival opravdu hrdý.“

„Jakkoliv jsou tři ženské charaktery odlišné a původně určené pro různé typy hlasů, Asmik Grigorian dostála své pověsti a se všemi si poradila naprosto obdivuhodně.“

Co všechno se letos vešlo na program Salzburger Festspiele ve dnech 18. července až 31. srpna? Během šesti týdnů se na různých místech na obou březích řeky Salzach uskutečnilo tolik kulturních akcí, že by se o ně v průběhu celé sezóny mohly s úspěchem podělit špičkový operní dům, činoherní divadlo a určitě hned několik koncertních sálů, které si mohou dovolit zvát na svá pódia ty nejrenomovanější umělce. V řeči čísel to vypadalo následovně: na letošním Salcburském festivalu se v blocích odehrálo šest operních inscenací, dvě koncertní provedení oper, pět činoherních produkcí, dvanáct koncertních řad, které čítaly téměř šedesát různých programů, plus nespočet doprovodných akcí a kurzů pro studenty či pro děti… A co všechno bylo na programu 20. a 21. srpna? 

Číst dál…

Mistrovské umění interpretace Riccarda Mutiho na Salcburském festivalu

„Čajkovského velkolepé dílo zaznělo v pojetí Riccarda Mutiho oproštěně od všech patetických nánosů jak architektonický klenot.“

„V architektonické klenbě s mnoha tematickými oblouky zářilo Lisztovo dílo zvukovým espritem, ve zpěvnosti melodií i svítivosti tónomalby.“

„Ruský basista Ildar Abdrazakov, který zpíval part Mefistofela, byl pěvecky i v dramatické interpretaci vynikající.“

Vídeňští filharmonikové vystoupili na Salcburském festivalu 15. srpna pod taktovkou Riccarda Mutiho. Koncert otevřeli Symfonií č. 6 „Patetickou“ Petra Iljiče Čajkovského, kterou doplnili Lisztovou symfonickou básní Od kolébky do hrobu a Prologem v nebi z opery Mefistofele Arriga Boita. Pěveckých partů se zhostili Koncertní sdružení sboru Vídeňské státní opery, Salcburský festivalový a divadelní dětský sbor a basista Ildar Abdrazakov.

Číst dál…

Janáček expresivní, minimalistický, intenzivní, nadšeně přijatý.
Hrůšův debut na Salcburském festivalu

„Jakub Hrůša za pultem Vídeňských filharmoniků propracoval Janáčkovu partituru do obdivuhodných detailů na obě strany výrazového, tempového a dynamického spektra.“

„Režisér Barrie Kosky je se scénografem Rufusem Didwiszusem věcnější, expresivnější, živočišnější.“

„České interprety v inscenaci vedle Jaroslava Březiny skvěle reprezentuje i mladá mezzosopranistka Jarmila Balážová.“

Režisér Barrie Kosky přišel pro Salcburský festival s nevšední podobou Janáčkovy Káti Kabanové. Inscenace, která měla premiéru v neděli, je moderně náznaková, bez kulis a rekvizit, nesmírně intenzivní. Má ideální pěvecké obsazení. A Jakub Hrůša, na Salzburger Festspiele debutující, jí s Vídeňskými filharmoniky přidává symfonický základ z říše snů.

Číst dál…

Jakub Hrůša s Káťou Kabanovou na Salcburském festivalu s Vídeňskými filharmoniky

Dirigent Jakub Hrůša na Salcburském festivalu, který je spojen s největšími dirigentskými legendami jako Toscanini nebo Karajan, vystoupí poprvé. Premiéra opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová se pod jeho vedením bude konat v neděli 7. srpna. Reprízy následují 11., 14., 21., 26. a 29. srpna v sále Felsenreitschule, který pojme až čtrnáct set diváků. Spolu…

Číst dál…

Pucciniho Il trittico poprvé v Salcburku. Premiéra bude v pátek

S letošní premiérou operního triptychu Il trittico od Giacoma Pucciniho jsou v Salcburku spojeny dva debuty. Nikdy předtím toto dílo na místním slavném festivalu nebylo uvedeno a režisér Christof Loy s dirigentem Franzem Welser-Möstem se pracovně sešli poprvé. Salcburský triptych obsahuje opery v pořadí Gianni Schicchi, Il tabarro (Plášť) a Suor Angelica (Sestra Angelika). Hlavní…

Číst dál…

Na festivalu v Salcburku zazní Mysliveček, Janáček a Smetana

„Collegium 1704 až doposud uvádělo české autory v kontextu s nějakým velkým jménem světového repertoáru. Až nyní stojí na programu jedno jediné jméno – Josef Mysliveček.“ „Spolu s Jakubem Hrůšou je tvůrcem inscenace Janáčkovy Káti Kabanové mezinárodně proslulý australský režisér Barrie Kosky.“ „West-Eastern Divan Orchestra s dirigentem Danielem Barenboimem zahrají Smetanovu Mou vlast.“ Na…

Číst dál…

Jakub Hrůša s úspěchem u orchestru Santa Cecilia

Jakub Hrůša právě s úspěchem uzavírá svoji první sezónu v pozici hlavního hostujícího dirigenta legendárního italského orchestru Santa Cecilia v Římě. Pro závěrečnou trojici koncertů vybral Dvořákovu Novosvětskou symfonii a Janáčkovu Glagolskou mši s českými a slovenskými sólisty. Včerejší koncert odměnili diváci nadšeným a dlouhým potleskem. Stejný program zazní ještě dnes a v sobotu. Závěr sezóny pojal Jakub…

Číst dál…

Vídeňské zklamání

„Na stupínek vystoupal těžkopádně působící muž, který tam jen stál a hráče podněcoval mnohem méně inspirovaně, než by pro tuto příležitost bylo záhodno.“

„Šostakovičovu Devátou by posluchač vzhledem k Nelsonsově kompletu všech patnácti skladatelových symfonií očekával jako interpretační čin.“

„Dvořákova Šestá symfonie vyzněla spíše jako jakási Brahmsova skladba.“

Poslední koncert Pražského jara sliboval s příjezdem Vídeňských filharmoniků mimořádnou událost na závěr. Někde se ale stala chyba. Možná byla v programu, možná v provozních okolnostech, možná bylo na vině počasí.., ale nejspíš přece jen šlo o volbu dirigenta. Andris Nelsons je zcela jistě světovou hvězdou, nicméně v pátek v pražském Obecním domě z něj nevycházelo ani k hudebníkům, ani směrem k publiku vůbec nic mimořádného – a orchestr tedy hrál, jak hrál. Na poloviční plyn, bez velkého zájmu. Koncert proto nebyl událostí, ale vzhledem k očekáváním pouze zklamáním.

Číst dál…

77. Pražské jaro uzavřou Vídeňští filharmonikové

Vídeňští filharmonikové a výrazná dirigentská osobnost Andris Nelsons uzavřou v pátek 3. června závěrečným koncertem 77. ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Na programu je Märchen-Poem od Sofie Gubajduliny, Symfonie č. 9 Es dur Dmitrije Šostakoviče a Symfonie č. 6 D dur Antonína Dvořáka. Vídeňští filharmonikové patří k pravidelným hostům Pražského jara už více než půlstoletí, od…

Číst dál…

Jakub Hrůša uvede v Salcburku Janáčkovu Káťu

Jakub Hrůša nastuduje na letošním Salcburském festivalu Janáčkovu Káťu Kabanovou. Spolu se sopranistkou Corrine Winters, která ztvární titulní roli, mají účinkovat Evelyn Herlitzius, David Butt Philip, Jaroslav Březina, Benjamin Hulett, Jarmila Balážová a Jens Larsen. Hrát budou Vídeňští filharmonikové, režii bude mít Barrie Kosky. Premiéra je naplánovaná na 7. srpna. Káťa…

Číst dál…

Víkend soudobé hudby Prague Offspring jako součást festivalu Pražské jaro

„Ukázat publiku nejaktuálnější dění na světové scéně soudobé hudby, ale také umožnit českým a zahraničním hudebníkům nenahraditelný osobní kontakt.“ „Stylové zaměření prezentované hudby bude do určité míry vycházet z profilu souboru Klangforum Wien, ale nevylučuje to ani prezentaci hudby znějící tradičněji.“ „Vedle koncertů zařazených pod hlavičku Prague Offspring patří k výrazným počinům v uvádění…

Číst dál…

Gergijevovi zrušili dirigování v New Yorku, Byčkov odřekl koncert v Moskvě

Valerij Gergijev měl dnes, v sobotu a v neděli v newyorské síni Carnegie Hall dirigovat Vídeňské filharmoniky. Američtí pořadatelé ho z hodiny na hodinu, po útoku Putinova Ruska proti Ukrajině, vyměnili. Gergijev je známý jako trvalý podporovatel režimu kontroverzního ruského prezidenta a čelil kvůli tomu už v minulosti i veřejným protestům v místech konání koncertů. Hrát nebude ani ruský…

Číst dál…

Co den, to aspoň pár taktů.
Skladatel John Williams devadesátiletý

„Na svět přišel 8. února 1932 coby syn muzicírujícího otce, který slavného potomka předběhl povoláním studiového hudebníka v Hollywoodu.“

„Když bylo roku 1974 Williamsovi po nečekaném manželčině úmrtí nejvíc úzko, představili ho Stevenu Spielbergovi. A ti dva se dohodli, že to spolu zkusí.“

„To vše mu přineslo takovou přehršli cen, že by se mohl natřásat s hrudí plnou metálů jako ruský generál: neuvěřitelných pětadvacet Grammy, pět Academy Awards (a dvaapadesát nominací, což se od Walta Disneyho nikomu nepodařilo) a další.“

Před obědem a po něm. Anebo také za života první manželky a po něm. I tak by se dal lakonicky rozdělit život skladatele (nejen) filmové hudby Johna Williamse,  právě dnes devadesátiletého. Nebýt náhodného setkání nad jídlem s režisérem Stevenem Spielbergem, při němž si padli do oka, dost možná bychom o Johnu Williamsovi dodnes neslyšeli. A nebýt trpkého odchodu zpívající herečky Barbary Ruick, s níž byl ženat osmnáct let a zplodil tři děti…

Číst dál…

Janáčkova Káťa v lednu v Římě a v srpnu v Salcburku

Americká sopranistka Corinne Winters, která v těchto dnech ztvárňuje Janáčkovu Káťu Kabanovou v Teatro dell’Opera di Roma, bude titulní roli ve stejné opeře zpívat také v srpnu na Salcburském festivalu. Tam dílo nastuduje a v šesti představeních bude řídit dirigent Jakub Hrůša. V Italské státní opeře v Římě, kde se Janáčkova Káťa Kabanová hraje po…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (23)
Perně vybojovaná radost aneb Novoroční koncert z Vídně 2022

„Prvořadým lákadlem bude osobnost muže s taktovkou. Potřetí ji v tento den pozdvihne žijící legenda Daniel Barenboim, který tyto koncerty řídil už na prahu let 2007 a 2014.“

„Z celkových osmnácti skladeb včetně tří přídavků zazní celá třetina těch, které Novoroční koncert z Vídně ještě nikdy nenabídl.“

„Novoroční dopoledne má v mysli většiny z nás dvojlomnou atmosféru. A tak si při sledování vnitřně oddychneme a posílíme se do nových bojů. A snad i radostí.“

Pohled na prosincový kalendář koncertů Vídeňských filharmoniků je truchlivý. Po léta to býval měsíc plný vystoupení doma ve Zlatém sále vídeňského Spolku přátel hudby, pověstném Musikvereinu. Měsíc okořeněný přípravami na Novoroční koncert z Vídně, na nichž se kromě samotného orchestru, jeho nepočetného zázemí a hostujícího dirigenta podílejí jednorázovou pomocí město Vídeň se svým magistrátem i zahradníky a floristy. Unikátním sponzorem je Rolex, který je věrný filharmonikům už skoro čtrnáct let.

Číst dál…

Pražské jaro 2022 zahájí Barenboim a West-Eastern Divan Orchestra

Smetanovu Mou vlast zahraje na úvodním koncertě festivalu Pražské jaro 12. května 2022 West-Eastern Divan Orchestra, orchestr mladých hudebníků z Izraele a z Palestiny a dalších arabských zemí. Řídit ho má jeho zakladatel Daniel Barenboim. Do 3. června připravili pořadatelé čtyři desítky koncertů. Zveřejněný program hovoří nejen o prvním českém hostování Orchestru Západo-východní divan,…

Číst dál…

Zavřené partitury Herberta Blomstedta

„Symfonická hudba se dá hrát různě, ale snad jen Vídeňští filharmonikové ji mohou a dovedou zahrát s takovou samozřejmostí.“ „Tam, kde někteří dirigenti potřebují ke znázornění náhlého ztišení jít až do podřepu, pohne Herbert Blomstedt prsty.“ „Přídavkem nebyla jen tak ledajaká efektní prskavka. Na řadu přišel desetiminutový Straussův valčík.“ Hostování Vídeňských filharmoniků…

Číst dál…

Dvořákova Praha už opět s umělci ze světa

„Projekt Dvořák Collection bude letos věnován komorní hudbě, která je podle Jana Simona výstavní síní české hudební scény.“ „V úterý 14. září se uskuteční koncert Mladých filharmoniků Dvořákovy Prahy s dirigentem Tomášem Netopilem.“ „Festival dá prostor představení rozměrného nahrávacího projektu – čtyř CD s Dvořákovým kompletním klavírním dílem v interpretaci Ivo Kahánka.“ Festival…

Číst dál…

Tomáš Karpíšek: Bas je základ, na kterém je vystavěná celá kompozice

„Když se člověk na bas zaměří a nabude jisté teoretické znalosti, dokáže si skrze basový part užívat harmonii a stavbu celé skladby.“

„Hra ve špičkovém orchestru je radost. Je strhující zažít momenty kolektivní koncentrace, kdy atmosféra v orchestru vibruje soustředěním se na hudební výkon.“

„Velmi důležitá je také neformální stránka akademie.“

Kontrabasista České filharmonie Tomáš Karpíšek patří k interpretům, jejichž úspěch sahá daleko za hranice České republiky. Nepochybně je tak osobností, která má nastupující generaci hudebníků co říct: není proto divu, že se stal lektorem letní Ševčíkovy akademie v Horažďovicích, zaměřené na vzdělávání studentů smyčcových nástrojů. V rozhovoru prozrazuje, čím ho kontrabas zaujal, co ho těší na hře v orchestru a také to, na co se soustředí v rámci svého lektorského působení.

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (18)
Objevit tajemství ukryté za notami.
Riccardo Muti osmdesátiletý

„Riccardo uměl v osmi letech zahrát na housle úryvky z Vivaldiho, ale nikoho v rodině nenapadlo, že by se hudbou mohl jednou živit.“

„V milánské La Scale šéfoval Muti plných devatenáct let. Pak ale došlo roku 2005 v proslulém operním domě ke konfliktu.“

„Do letoška vkročil Riccardo Muti poselstvím: ‚Tělesné zdraví je důležité. Ale stejně důležitá je zdravá mysl. A pro ni je kultura nepostradatelná.‘“

Dneškem se legenda mezi dirigenty dožívá osmdesáti let. Stále aktivní a vitální umělec oslnil jako mladý talent a téměř čtvrtinu svého života strávil v čele operní Mekky: milánské La Scaly. Kromě toho stanul s taktovkou před nejslavnějšími orchestry světa, v díle symfonickém i operním, a dodnes působí u Chicagského symfonického orchestru.

Číst dál…

Ve středu začne jubilejní 75. ročník Bregenzer Festspiele

Letní festival v rakouském Bregenzu se bude konat už po pětasedmdesáté. Ve středu 21. července bude zahájen v bregenzském Festspielhausu operou Nero skladatele Arriga Boita v režii Oliviera Tambosiho. Následujícího dne oslaví svoji obnovenou premiéru na jezeře opera Rigoletto od Giuseppe Verdiho. Ta se odehraje na osmadvaceti letních večerech a dílo festival 22. srpna…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (16)
Na toulavou strunu (ze Schönbrunnu).
Koncert letní noci Vídeňských filharmoniků 2021

„Koncerty letní noci jsou pro diváky zdarma; v normálních letech mohou hudbu poslouchat vstoje, vsedě, zatančit si při ní, či dokonce uspořádat piknik.“

„Vystoupení Vídeňských filharmoniků s datem 18. června 2021 se odehraje pod taktovkou britského dirigenta Daniela Hardinga, v jedné ze skladeb rozezní křídlo stále uznávanější klavírista Igor Levit.“

„Loni svůj Schönbrunn přesunuli Vídeňští filharmonici na druhou polovinu září, kdy smělo být přítomno jen kolem dvoustovky diváků; letos jich mají být tři tisícovky.“

Za týden zazní už tradiční Koncert letní noci ve vídeňském Schönbrunnu v podání Vídeňských filharmoniků. Večer, jehož dramaturgie posluchače provede vzdálenými končinami, bude řídit Daniel Harding. Koncertu smí být přítomny pouze tři tisíce diváků – ostatní mohou sledovat přímý televizní přenos.

Číst dál…

Má vlast Vídeňských filharmoniků s Jakubem Hrůšou od pátku čtyřikrát za sebou

Dlouho očekávaná kulturní událost se už za pár dní stane skutečností. Od pátku 11. června do pondělí 14. 6. stane náš dirigent Jakub Hrůša v čele Vídeňských filharmoniků, aby s nimi ve vídeňském Musikvereinu a Konzerthausu čtyřikrát provedl cyklus symfonických básní Bedřicha Smetany Má vlast. První z koncertů pořádá Společnost přátel hudby ve Vídni…

Číst dál…

Letní noční koncert Vídeňských filharmoniků 2021

V pátek 18. června se uskuteční jedna z nejznámějších vídeňských hudebních událostí roku. Bude to tradiční Letní noční koncert Vídeňských filharmoniků v zámeckém parku Schönbrunn a i letos se ponese ve znamení protiepidemických opatření. Jako pojítko letošního ročníku vybrali organizátoři touhu po vzdáleném světě – „Fernweh“. Pořadatelé prozrazují, že za dirigentským pultem letního…

Číst dál…

Smetana v souvislostech (2)
Má vlast ve třech stoletích

„Cyklus zakotvil v repertoáru jako sváteční dílo novodobé české národní hudby. Je pochopitelné, že se stal vůbec první nahrávkou České filharmonie pořízenou pro gramofonové desky.“

„Provedení pražskými konzervatoristy se stalo nezapomenutelným nejen kvůli své výlučnosti, ale i díky výsledku.“

„Provedení po pětadvaceti letech opět s tělesem dobových nástrojů, poprvé zaštítěné v historicky poučené interpretaci domácími silami.“

Smetanova Má vlast prošla za sto čtyřicet let ve třech různých stoletích několika fázemi. Od premiéry v sále na Žofíně v listopadu 1882 k zahajovacímu koncertu Pražského jara v květnu 2021 se nad nimi klene pevný oblouk. V nepřetržité řadě koncertů a souvisejících nahrávek postupně čím dál přesněji krystalizuje nadčasová hodnota skladby…

Číst dál…

Vídeň příští týden otevře kulturu

Vídeň opět po koronavirové krizi ožívá. Ve středu 19. května se tam otevřou kulturní zařízení, gastronomie, hotely i volnočasové a sportovní areály. V reakci na uvolnění vystoupí v neděli 23. května a poté v pondělí a v úterý ve vídeňském Konzerthausu Vídeňští filharmonikové s dirigentem Danielem Hardingem, a sice s mahlerovským programem. V červnu s nimi čtyřikrát ve Velkém sále Musikvereinu a opět…

Číst dál…

Dvořákova Praha v září s oratoriem Svatá Ludmila v katedrále

„Doufáme pevně, že v září se festival uskuteční v plánované podobě a především s diváky.“ „Uvedení Dvořákova oratoria je součástí celotýdenních oslav 1100. výročí úmrtí svaté Ludmily, které vyvrcholí na Tetíně u Berouna.“ „Pro zahajovací koncerty má přijet orchestr Filarmonica della Scala.“ Kombinaci českých a zahraničních interpretů nabízí zveřejněný program čtrnáctého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova…

Číst dál…

Drážďanský hudební festival plánuje sezónu živě i online

Drážďanský hudební festival v současné době připravuje svou 44. sezónu. Koncerty by se měly konat od 14. května do 12. června. V rámci řady koncertů vystoupí například klavíristé Rudolf Buchbinder, Emanuel Ax, Tiffany Poon, řada komorních uskupení, z orchestrů pak London Symphony Orchestra se Simonem Rattlem, Sächsische Staatskapelle Dresden s Christianem Thielemannem, Vídeňští filharmonikové…

Číst dál…

Martinů v souvislostech (3)
Významní martinůovští dirigenti I: Talich, Kubelík, Nosek, Bělohlávek

„Václav Talich mladého Martinů znal jako orchestrálního hráče, v budoucnu jej měl poznat i jako skladatele.“

„Martinů Kubelíkovi věnoval své Fresky Piera della Francesca. Kubelík je spolu s Vídeňskými filharmoniky provedl ve světové premiéře v létě 1956.“

„Jiří Bělohlávek měl úžasnou schopnost dokázat v díle nalézt hloubku a vnitřní sílu a ty pak přenést na hráče orchestru.“

I když se provádění orchestrálních či jevištních děl Bohuslava Martinů věnovala řada výborných umělců, označení „martinůovský dirigent“ si dovolím přiřknout pouze několika z nich. Kritériem této volby je pochopitelně především mimořádný umělecký vklad těchto interpretů v rámci uvádění skladeb Martinů a ve většině případů také vztahy se skladatelem nejen na profesionální, ale též osobní úrovni. Zajímavým bonusem navíc je fakt, že u všech těchto dirigentů si letos budeme připomínat kulaté výročí narození či úmrtí.

Číst dál…