KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Jubilejní koncert Vídeňských symfoniků byl poctou tradici

„Melancholický úvod kontrabasov a tuby rozochvel sálu tak, že najprv bolo možné ich tóny pocítiť a až potom naozaj počuť.“

„Keď sa línia klavíra prekrývala so sláčikmi alebo dychmi, vždy sa vzájomne podporili a vytvorili jednotné zvukovo-malebné útvary.“

„Dirigovanie Petra Popelku bolo ako reč skúseného rétora, ktorého vety sú zbavené všetkých nadbytočných slov.“

Viedenskí symfonici oslávili spolu s Petrom Popelkom 125. výročie svojho pôsobenia. Dňa 29. októbra vo Veľkej sále Musikvereinu, na mieste svojho historicky prvého koncertu, pripravili výnimočný večer s dielami, ktoré sú úzko spojené s históriou tohto orchestra. Famózna klaviristka Anna Vinnitskaya si jednou rukou podmanila publikum a Hanna-Elisabeth Müller svojím sopránom predviedla, čo znamená precíznosť, dôslednosť a vnútorná disciplína premenená na umenie. Šéfdirigent Popelka s hráčmi orchestra naplnil každé dielo energiou, ktorej nepretržitá intenzita držala pozornosť publika celý večer.

Číst dál…

Dalibor Karvay: Kvalita Vídeňských symfoniků není nízko. A s Petrem Popelkou jen poroste 

„Roste silná generace slovenských hudebníků.“

„S Andrésem Orozco-Estradou se znám dobře a je to také velmi dobrý dirigent, ale Petr si orchestr umí získat na svoji stranu. On přijde na zkoušku a ti lidé mu věří…“

„Vídeňští filharmonikové opery někdy hrají z listu.“

Slovenský houslista Dalibor Karvay jako koncertní mistr Vídeňských symfoniků… na toto spojení jsme u orchestru, který od loňského roku vede náš Petr Popelka, zvyklí. Avšak pozor! Formulka platí jen do konce aktuálního roku. Karvay své čerstvé rozhodnutí přesvědčivým způsobem zdůvodňuje v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz, nic však nemění na faktu, že s košickou filharmonií a jejím novým stálým hostujícím dirigentem Tomášem Braunerem brzy vystoupí ve Smetanově síni Obecního domu – akce 4. listopadu je slavnostní příležitostí u výročí narození zakládajících osobností Československé republiky.

Aktualizováno Číst dál…

Oslava jubilea Vídeňských symfoniků společně s Petrem Popelkou

Vídeňští symfonikové se nacházejí v závěrečné fázi svého jubilejního roku. Ve dnech 29. a 30. října orchestr koncertně oslaví své 125. narozeniny, čímž slavnostně vyvrcholí jubilejní sezóna, která se intenzivně zaměřovala na historii tělesa. Diriguje šéfdirigent Petr Popelka, který orchestr zároveň řídí na brzy následujícím dvoutýdenním turné. „Konečně nadešel čas!“ radostně volá…

Číst dál…

Čtyři koncerty a dvě operety ve čtyřech dnech. Až absurdní zápřah Petra Popelky

Bývalý šéfdirigent Orchestru Norského rozhlasu, zvolna dosluhující šéfdirigent českých rozhlasových symfoniků a relativně nový šéfdirigent Vídeňských symfoniků Petr Popelka ve Vídni pokračuje v hudebních aktivitách koncertních i operních. Kromě nového nastudování Straussova Netopýra se dirigent aktuálně připravuje také na trojici uvedení Mahlerovy První symfonie zvané „Titán“. Symfonická prvotina světového skladatele bude ve vídeňském Konzerthausu k mání…

Číst dál…

Schönbergovy narozeniny s Petrem Popelkou u klavíru

Petr Popelka, od roku 2024 šéfdirigent Vídeňských symfoniků, se při koncertu 13. září poprvé představí ve vídeňském Centru Arnolda Schönberga. Ústředním bodem programu bude revoluční Schönbergův cyklus Pierrot lunaire. Maestro bude hrát klavírní part a doprovodí ho členové Wiener Symphoniker, zatímco vokální part zazpívá uznávaná mezzosopranistka Christina Bock. Kromě atonální skladby…

Číst dál…

Petr Popelka a Mao Fujita v bregenzském Festspielhausu

Třetí klavírní koncert Sergeje Rachmaninova je jedním z nejoblíbenějších orchestrálních děl klavírního repertoáru. Někteří ho znají z filmu Scotta Hickse Shine, jiní si ho oblibují pro jeho melodickou vynalézavost. Rachmaninovův klavírní koncert vyžaduje nejvyšší míru virtuozity, kterou úspěšně vykazuje mladý japonský pianista Mao Fujita, který nedávno hrál také v rámci festivalu Dvořákova Praha,…

Číst dál…

Za rok v Bregenzu Janáčkův Brouček

Rakouský festival Bregenzer Festspiele bude mít za rok, v létě 2026, na programu dvě opery – jako open air na Jezerní scéně Verdiho Traviatu a v přilehlém divadelním sále Janáčkovy Výlety páně Broučkovy. Historickou satiru, která měla premiéru v Praze v roce 1920, nastuduje se sólisty a s Vídeňskými symfoniky a Pražským filharmonickým sborem dirigent Robert Jindra. Režisérem…

Číst dál…

Osmdesáté Pražské jaro, týden třetí. Dirigentský debut i offspringová soudobka s řadou premiér

Opulentní hudební nabídka jubilejního ročníku festivalu Pražské jaro hýbe v aktuální dnech českou metropolí a pokračovat bude plně ještě v nadcházejícím týdnu. Do Prahy dorazí dvě velká evropská symfonická tělesa či respektovaný Ensemble Correspondances, dojde na tradiční Prague Offspring ve znamení soudobé hudby, očekávaný dirigentský debut i rodinné odpoledne Springteen. Osmdesáté Pražské jaro se…

Číst dál…

Ólafsson ve Vídni jako posel mezi Adamsem a Bachem

„Citácia Bacha bola do diela vsadená ako ten správny diel puzzle.“

„Do toho Ólafsson prechádzal klavírom ako po schodoch vytesaných na predtým neprechodnej skalnatej hore.“

„Obrovská variabilná a prispôsobivá dynamika z neho robila zbor s mnohými tvárami.“

Vo Viedenskom Musikvereine 3. mája odznel mimoriadny koncert Viedenských symfonikov. Klavírista Víkingur Ólafsson predstavil jedno z najnovších diel Johna Adamsa strhujúcim spôsobom, následne znela hudba Leonarda Bernsteina v dvoch rozdielnych podobách. Dirigent Lahav Shani sa ako chameleón dokázal prispôsobiť odlišným náladám a vyťažiť potrebné z oboch autorov.

Číst dál…

Osmdesáté Pražské jaro ťuká na dveře. Úspěšné je už teď

V pondělí 12. května se opět po roce otevřou brány Obecního domu a Smetanovu síň naplní jeho hudba v podobě cyklu Má vlast. Začíná osmdesátý ročník festivalu Pražské jaro. Zahájení i zakončení je letos v rukou České filharmonie a jejího šéfdirigenta Semjona Byčkova, ale obsazení celého festivalu je silně mezinárodní. Dorazí přes sto umělců a souborů z dvaceti…

Číst dál…

Nový festival v italském Terstu přiveze Vídeňské symfoniky v čele s Petrem Popelkou

Nově založeným jarním festivalem Primavera da Vienna (Jaro z Vídně) se italský Terst stává dějištěm klasickohudební akce. Vídeňští symfonikové pod vedením svého šéfdirigenta Petra Popelky odehrají od 11. do 13. dubna tři koncerty v divadle Politeama Rossetti. Festival však začíná už 10. dubna koncertem Aperitivo Musicale, při němž soubory orchestru promění historické…

Číst dál…

Petr Popelka oslnil Vídeň Mozartovou Prahou

„Spojením dobrej akustiky a skromnej priebojnosti orchestra jej hlas vynikal aj v tých najtichších chvíľach.“

„Petr Popelka dokázal zachovať vznešenosť a delikátnosť diela bez toho, aby sa opúšťal v burácajúcich pasážach.“

„Plechové dychy dokázali veľkou opatrnosťou podložiť najmä ironizujúce pasáže.“

Nedeľné dopoludnie 23. marca sa v Konzerthause rozozneli nástroje Viedenských symfonikov pod dôsledným vedením ich šéfdirigenta Petra Popelky. Úvodná krátka, no náročná Mozartova ária znela v podaní jedinečnej sopranistky Hera Hyesang Park ako oddychová skladba. Po nej Pražská symfónia ešte viac rozvinula spektrum Mozartovej hudobnej elegancie. Na záver koncertu odznela Mahlerova Štvrtá symfónia, v ktorej Petr Popelka dokonale spojil talent sopranistky s majstrovským umením symfonikov.

Číst dál…

Z Kolína nad Rýnem přes Antverpy do Vídně. Březnové putování Petra Popelky

Symfonický orchestr Západoněmeckého rozhlasu z Kolína nad Rýnem a Vídeňští symfonikové, to je dvojice těles, s nimiž bude český dirigent Petr Popelka pracovat v druhé polovině letošního března. S prvním jmenovaným jej čeká vystoupení 14. a 15. března v domovské budově Filharmonie a v Sále královny Alžběty v belgických Antverpách. Mezi 21. a 23. březnem pak Popelka absolvuje trojici koncertů ve…

Číst dál…

Ryzí muzicírování Petra Popelky a Vídeňských symfoniků

„Nadšení hudbou z umělců tryskalo.“ 

„Asmik Grigorian vládne sladkým, objemným sopránem, schopným nepřeberného množství fines.“

„Dirigent dával najevo spokojenost s výkonem orchestru.“

Dirigent Petr Popelka ve funkci šéfa Vídeňských symfoniků připravil vídeňskému publiku další přitažlivý večer. 19. ledna v sále Musikvereinu koncertoval se svým orchestrem a jako hosta si přizval litevskou sopranistku Asmik Grigorian. Zazněly skladby členů Spolku přátel hudby ve Vídni, skladatelů Gottfrieda von Einem, Richarda Strausse a Franze Schuberta. Koncert byl přijat s nadšením.

Číst dál…

První minuty roku 2025 ve Vídni patří jubilujícímu králi valčíků

Přesně o půlnoci na přelomu roků 2024 a 2025 se ve vídeňském Konzerthausu rozezní patrně nejznámější valčík Johanna Strausse mladšího Na krásném modrém Dunaji. Vídeňští symfonikové ho se svým šéfdirigentem Petrem Popelkou zahrají na úvod výročního roku zmíněného skladatele, který v roce 2025 „slaví“ dvě stě let od narození. Koncert je součástí novoročního…

Číst dál…

Bachovo Vánoční oratorium ve Vídni. Řídí Václav Luks

Dvojí provedení Vánočního oratoria Johanna Sebastiana Bacha připravil v adventním čase soubor Collegium 1704 v Praze a Drážďanech, ovšem bez svého uměleckého vedoucího Václava Lukse. Ten naopak toto ikonické dílo nastuduje ve Vídni, a to nikoli se svým souborem, ale s aktuálně Popelkovými Vídeňskými symfoniky. Ve Vídeňském Konzerthausu bude Luks oratorium řídit třikrát mezi 14.…

Číst dál…

Dvořáka a Strausse nabídne Petr Popelka s Vídeňskými symfoniky ve Švýcarsku

Na zájezd do Švýcarska s Vídeňskými symfoniky míří Petr Popelka, od podzimu jejich nový šéfdirigent a současný umělecký ředitel Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Jejich společné hostování začne v neděli 26. května v Casino Bern a bude pokračovat o den později ve Victoria Hall v Ženevě, pak v úterý v Tonhalle Curych a ve středu se završí v Kulturním a kongresovém centru KKL…

Číst dál…

Evropské turné Vídeňských symfoniků s Petrem Popelkou

Petr Popelka na podzim nastoupí do funkce šéfdirigenta Vídeňských symfoniků. Už nyní si však šéf pražských Rozhlasových symfoniků vyzkouší intenzivní spolupráci s vídeňským orchestrem, když v termínu od 14. do 22. dubna společně absolvují evropské turné. Z nadsázkou za generálku před turné se dá označit trojice koncertů ve vídeňském Musikvereinu ve dnech…

Číst dál…

Petr Popelka a premiéra Martinů v Pittsburghu

Petr Popelka se během několika málo sezon etabloval jako jeden z nejinspirativnějších mladých evropských dirigentů. Ve dnech 12. až 14. ledna jej čeká debut u Pittsburského symfonického orchestru. Na trojici koncertů s tělesem, jehož hudebním ředitelem je Manfred Honeck, provede díla Bohuslava Martinů, Sergeje Prokofjeva a Modesta Petroviče Musorgského. Vedle Obrázků z výstavy a Klavírního koncertu…

Číst dál…

The Three Tenors Christmas. Carreras, Domingo, Pavarotti a jejich vánoční rozloučení

„Luciano Pavarotti, Plácido Domingo a José Carreras na jednom jevišti… Od pádu železné opony se jednalo o jeden z nejvýmluvnějších důkazů, že čas zázraků právě nadchází.“

„Oba mistři těžké váhy (nebojte se, nebudu to přirovnání dále rozvíjet) stáli před otázkou, jak své jméno spojit s jiným fenoménem, který by na značku The Three Tenors co nejlépe navázal.“

„Jednalo by se možná o docela roztomilý příběh soupeření dvou velkých tenorů, těžících z jednoho neopakovatelného koncertu, kdyby se dotyční nerozhodli, že neopakovat neopakovatelné by vlastně bylo nezodpovědné.“

Člověk má někdy tendenci posuzovat čas, který uplynul od určitého okamžiku, naprosto iracionálním způsobem. Příklad: to, co se stalo před naším narozením, je dávná historie. Co se stalo za našeho dětství, je sice také historie, ale zase ne tak vzdálená. A co se stalo za naší dospělosti, se přihodilo někdy včera, nejpozději předevčírem… Jenže ouha: ono „předevčírem“ se událo třeba už před třiceti lety a nějak podezřele rychle to uteklo.

Číst dál…

Švanda Dudák ve Vídni akcentuje sexualitu jako nástroj pekla

„Režisér na jeviště vpustil moderní lid a ukázal sexuální, a dokonce i pornografické scény.“

„Do tří dlouhých meziher použil režisér video s dotočenými scénami Jonase Dahla a Manuela Brauna.“

„Dirigent Petr Popelka dal do projevu orchestru silnou emoci; taneční části měly spád i potřebnou dravost.“

Theater an der Wien uvedl další inscenaci. V sobotu 18. listopadu tam na první premiéře zněla hudba Jaromíra Weinbergera k opeře Švanda Dudák, pod názvem Schwanda, der Dudelsackpfeifer. V inscenaci excelují čeští umělci, především dirigent Petr Popelka.

Číst dál…

Nová sezona Pražského filharmonického sboru i s Berlínskými filharmoniky či Antoniem Pappanem

Pražský filharmonický sbor v sezoně 2023/2024 uspořádá stejně jako loni trojici koncertů ve vlastní režii. Zahajovací koncert 29. září, který se koná pod taktovkou německého dirigenta Dirka Kaftana, se věnuje stému výročí rozhlasového vysílání na českém území. Prosincový Adventní koncert se uskuteční ve dvou termínech na pražském Žofíně a zazní na něm…

Číst dál…

Petr Popelka bude souběžně šéfdirigentem Vídeňských symfoniků i SOČR

Šéfdirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu Petr Popelka bude od podzimu roku 2024 souběžně šéfdirigentem orchestru Vídeňských symfoniků. Pro jeho jmenování hlasovali hudebníci drtivou většinou. Letos na podzim, v sezóně 2023/2024, převezme už řadu dirigentských rolí jako designovaný šéfdirigent. Svého postu se pak naplno ujme na začátku jubilejní sezóny orchestru 2024/2025, a to…

Číst dál…

Publikace 75 let Pražského jara a CD Gold Edition IV.

Historii mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro od jeho počátku až po poslední dva „covidové ročníky“ 2020 a 2021 sleduje nová kniha nazvaná 75 let Pražského jara editorky Svatavy Barančicové. Nejpodrobněji, coby určité navázání na předchozí publikaci Antonína Matznera 60 Pražských jar, se kolektiv autorů věnuje posledním patnácti ročníkům festivalu, které popisuje…

Číst dál…

ČRo D-dur: Od „pravýkřiku“ k oratoriu

„Haydn důkladně studoval Händelova oratoria – a pochopil, že chce-li se od něj odlišit, musí najít svůj vlastní styl.“ „Jestliže Haydnova oratoria uzavírají skladatelovo celoživotní dílo, Wolfgang Amadeus Mozart psal své oratorium Betulia liberata jako patnáctiletý.“ „Orff vytvořil opulentní hostinu hudebních obrazů poskládaných v kantátovou koláž, která od doby svého vzniku v roce…

Číst dál…

Letošní Bregenzer Festspiele opět s Pražským filharmonickým sborem

Letní festival v rakouském Bregenzu se bude letos konat už po šestasedmdesáté. Ve středu 20. července ho na scéně Bodamského jezera zahájí Pucciniho opera Madama Butterfly v režii Andrease Homokiho. V této inscenaci bude účinkovat Festivalový sbor s Pražským filharmonickým sborem. Ten bude součástí i dalších operních představení v průběhu festivalu, který se koná až do…

Číst dál…

Andrés Orozco-Estrada: Dvořákova hudba je přirozená celou svou podstatou

„Dvořákova hudba otevírá nezkušenému posluchači mnoho dveří, kterými může do světa hudby vkročit, a nabízí různé cesty, jak z ní mít potěšení.“

„Pro mě jako dirigenta není důležité být expertem na toho či onoho skladatele, mým hlavním cílem je nechat proudit pocit, emoce skladatele nebo určité skladby.“

„Protože ať diriguji ve Vídni, ve Frankfurtu, v Houstonu nebo v Praze, nepracuji rozdílně. Vkládám do svého dirigování stejnou energii, stejného ducha, stejné naděje.“

Původem kolumbijský dirigent usazený ve Vídni, dosavadní šéf Frankfurtského rozhlasového orchestru a Houstonských filharmoniků, se v příští sezoně stane uměleckým ředitelem a šéfdirigentem Vídeňských symfoniků. Ještě předtím si však tento ve světě uznávaný dirigent odbyde svůj pražský debut…

Číst dál…

Jakub Hrůša zavítá v příštím roce do Vídně hned třikrát

Zlatý sál vídeňského Musikvereinu měl být v listopadu místem koncertu Vídeňských symfoniků. Právě v těchto dnech tam měl Jakub Hrůša dirigovat tři koncerty s ryze českým programem – Suitu z Janáčkovy Lišky Bystroušky ve vlastní úpravě a Dvořákovu Osmou symfonii. Tyto koncerty byly zrušeny, do rakouské metropole však přední český dirigent přijede v květnu a červnu příštího…

Číst dál…

Jakub Hrůša: Nechtěl bych být expert na všechnu hudbu
(2. část)

„Kdo je mým vzorem? Opravdu pravdivá odpověď je, že vedle Jiřího pro sebe dodnes objevují i mnoho dalších českých osobností.“

„Zájem o českou hudbu ve světě je obrovský“

„Pokud interpret má jméno, tak myslím, že je jeho zodpovědností, aby program nezapadal do rutinních kolejí.“

Jakub Hrůša dnes patří mezi přední světové dirigenty. Působil u mnoha světových orchestrů včetně Berlínských a Vídeňských filharmoniků, je šéfdirigentem Bamberských symfoniků, stálým dirigentem České filharmonie a hostem významných operních domů. Zároveň je ale nadšeným a neutuchajícím propagátorem české hudby. A ta je také hlavním tématem druhé části RozhovoruPlus. Tu první si můžete přečíst ZDE.

Číst dál…

Jakub Hrůša: Nechtěl bych být expert na všechnu hudbu
(1. část)

„Vůči Pavarottiho hlasu nemám vůbec žádnou imunitu, roztaju a jsem v sedmém nebi.“

„Chtěl bych zůstat v některých odvětvích a žánrech jen nadšeným posluchačem.“

„Cílem a posláním dirigenta by mělo být spíš inspirovat než korigovat a opravovat.“

Významná kariéra u Bamberských symfoniků, kde je šéfdirigentem, hostování u proslulých Berlínských a Vídeňských filharmoniků, stálé působení u České filharmonie, vynikající operní inscenace… Jakub Hrůša pomalu ale jistě naplňuje odhad britského časopisu Gramophone, který ho už v roce 2011 označil za jednoho z deseti mladých světových dirigentů, kteří mají před sebou hvězdnou budoucnost…

Číst dál…